Google+
Doel:€250.00
Donaties:€53.20

Per saldo:€-196.80

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-09-2018
Algemeen

De stichting

Recente berichten

BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door martijn v m
Vandaag om 09:33:01
Klein Duits kopstationnetje door Reeks77
Vandaag om 09:32:02
Piko RRF 102 Driepuntsverlichting door Fritsprt
Vandaag om 09:22:50
Cranicher Altbahn door Arjen52
Vandaag om 09:13:19
Midland Industriebaan, NS Tijdperk IV, HO. door NS264
Vandaag om 09:12:22
Secties in een Klimspiraal wel of niet? door nico99
Vandaag om 09:07:04
Smalspoormodelbouwdagen Stoomtrein Katwijk Leiden door Peter Soonius
Vandaag om 08:43:55
Raadplaatje door eemstede
Vandaag om 08:43:40
TT-baan Heinenoord door NS264
Vandaag om 08:40:32
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door NS264
Vandaag om 08:34:31
Mijn eerste H0 modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 08:27:58
beginnen met digitaal Marklin HO c-rails door wimpietje
Vandaag om 07:07:38
Opnieuw beginnen met hobby door wimpietje
Vandaag om 07:05:25
Postrijtuig PD 64 van Tramwegmij. Oostelijk Groningen in 1:87. door Scratchbuilt
Vandaag om 06:45:16
Projekt 083-338 door Tulpendaal
Vandaag om 06:10:06
Mara Harbor door Milocomarty
Vandaag om 01:25:28
Martin's geknoei met groen.. door Milocomarty
Vandaag om 01:08:49
Oersik in schaal 1 door JAB van Ree
Vandaag om 00:35:55
19 Toen door Deetrein
Vandaag om 00:29:15
Klæder fra Haderslev. door sdz1976
18 september 2018, 23:57:57
Een nieuwe motor voor de Dapol A4 (N spoor) door Sven
18 september 2018, 23:50:27
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
18 september 2018, 23:47:48
Eurospoor 2018 door Reinout van Rees
18 september 2018, 23:45:46
VERPLAATST: BNLS-Module: "Bh0UB's" door Reinout van Rees
18 september 2018, 23:40:31
VERPLAATST: BNLS module (N): BNUB door Reinout van Rees
18 september 2018, 23:39:52
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
18 september 2018, 23:38:05
Nieuwe ruimte herbeginnen bouwen, maar wat? door Reinout van Rees
18 september 2018, 23:35:55
VERPLAATST: BNLS-Module: "L'Esimé" door Reinout van Rees
18 september 2018, 23:10:35
Montage bouwkit Weinert BR 93 door mwdb
18 september 2018, 22:59:48
Probleem automatisch rijden Rocrail. door San-Markos
18 september 2018, 22:54:15

Auteur Topic: Dahinterhofen im Bau  (gelezen 7486 keer)

Basilicum

• Prae-adviseur
  • Offline Offline
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: Dahinterhofen im Bau
« Reactie #45 Gepost op: 13 maart 2018, 22:26:29 »
@ Ernst:
Goed voorstel. Mijn ontwerpen hebben de status ‘definitief’ nog lang niet bereikt, dus valt er nog te schuiven, zijn er mogelijkheden voor grote veranderingen en sta ik open voor andere inzichten, ideeën of voorstellen.

@ Floris:
Twee schaalverhoudingen kunnen elkaar in de weg zitten. De gedachte om de H0-verzameling te zijner tijd van de hand te doen, speelt heel soms door mijn hoofd, maar wint het nog niet van het plezier om lekker eindeloos rondjes te kunnen rijden met D-treinen van tien tot twaalf bakken of met goederentreinen van een meter of vier, vijf.

Voorlopig zit mijn hobbytijd in de verkoop van de spoor 2-verzameling. Als dat minder tijd gaat vragen, ga ik weer verder met Dahinterhofen, Dönsdorf en Oberwankl.

Groet,
Bas

jerrytrein

• Offline Offline
« Reactie #46 Gepost op: 13 maart 2018, 23:16:59 »
We zijn geduldig
Als je maar beide soms laat zien  (y)  :angel:

Ronald Koerts

• Offline Offline
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
« Reactie #47 Gepost op: 05 augustus 2018, 20:37:01 »
Leuk projectje  (y) Maar hoe is het er nu mee? Al weer een beetje verder?

Groet Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

jerrytrein

• Offline Offline
« Reactie #48 Gepost op: 06 augustus 2018, 16:03:15 »
Heb je inmiddels de rails aan de gang vloer gespijkerd  :angel:

Basilicum

• Prae-adviseur
  • Offline Offline
    • Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #49 Gepost op: 06 augustus 2018, 19:31:11 »
Dahinterhofen im Bau   –   10

Terug naar af

Al maandenlang is weinig tot geen nieuws te melden in Dahinterhofen. De beschikbare hobbytijd werd grotendeels opgeslokt door verkoop van de LGB-verzameling van het Steinwalder Bähnle. Veel is al de deur uit. De rest volgt later. Ik heb even geen zin om op de markt te staan. Verkopen is een aardige bezigheid, maar het kost veel energie. Verkooptekstjes schrijven, foto’s maken, vragen beantwoorden, nonsensbiedingen negeren, betalingen in de gaten houden, artikelen netjes inpakken en versturen. Winkelier als beroep is op de lange duur niet helemaal aan mij besteed, geloof ik. Iemand raadde mij aan om de prijzen ietwat te verlagen. Zo zou de verkoop vlotter kunnen verlopen. Dat zal best, maar de penningmeester denkt daar enigszins anders over.

Door een ingrijpende beslissing zijn de ontwerpen voor Dahinterhofen inmiddels achterhaald. Ik kan terug naar de tekentafel. De oorzaak ligt in een op handen zijnde wisseling van de slaapkamer van zoonlief en de hobbykamer. Hierdoor zal de hobbyruimte met 40 procent slinken. Om toch een klein en uitdagend rangeerbaantje in spoor 1 te kunnen bouwen, zal ik helaas mijn randvoorwaarden moeten bijstellen. Vermindering van de minimum boogstraal van 3000 naar 2300 millimeter is een van de mogelijkheden.

12   SO 37.4. Wissels R = 2321 mm.

In dit schetsontwerp pas ik twee driewegwissels toe. Alleen KM1 heeft deze met een straal van 2321 mm in het assortiment, maar ze zijn (nog) niet leverbaar. Tweedehands zie ik ze maar erg sporadisch driewegwissels aangeboden worden. Hegob heeft ze wel in het programma met een straal van 3000 mm. Ik zal nog eens proberen deze wissels toe te passen, maar daarvoor is de ruimte eigenlijk te beperkt. De opstelsporen worden dan te kort.

Natuurlijk kruipt het bloed overal en vooral waar het niet gaan kan. Totdat ik een definitief ontwerp heb, ben ik van plan om in de nieuwe hobbyruimte wat losse rails op een plank te leggen, zodat er gerangeerd kan worden.

13   SO 40.1. Tijdelijke sporen. Wissels R = 2321 mm.

De voorbereidingen voor de verhuizing – verkamering is hier misschien een beter woord – zijn al in volle gang. Ze zullen grotendeels buiten het zicht van dit topic gehouden worden. Dit is een modelspoorforum, geen orgaan voor meubelpaneelverzaagdiscussies, binnenhuisarchitecten of woninginrichters.

Groet,
Bas

44

• Team forummoderators
  • Offline Offline
« Reactie #50 Gepost op: 06 augustus 2018, 20:25:35 »
Citaat van: Bas
De gedachte om de H0-verzameling te zijner tijd van de hand te doen, speelt heel soms door mijn hoofd, maar wint het nog niet van het plezier om lekker eindeloos rondjes te kunnen rijden met D-treinen van tien tot twaalf bakken of met goederentreinen van een meter of vier, vijf.

Als ik je een raad mag geven zou ik daar voorlopig ook mee wachten. De Grote Nummers (0 en 1 vooral) zijn ontegenzeggelijk fascinerend en ook voor mij bijna onweerstaanbaar. Maar het grote nadeel is dat je voor het hierboven genoemde plezier - D-treinen van tien tot twaalf rijtuigen en lange goederentrein rond laten rijden -in spoor 1 (en 0 ook) wel heel veel ruimte nodig hebt. Misschien lukt dat een keertje tijdens sessies met soortgenoten, maar dat is veelal ook maar eens in de zoveel tijd.
Zou je het H0-gebeuren van de hand doen en de korte stukjes heen-en-weer tuffen met de grote jongens gaat, hoe leuk het ook is, tòch een keertje vervelen, dan heb je toch iets om op terug te vallen. Mocht dat meevallen, dat vervelen, dan kun je het altijd nog proberen te slijten.

Sterkte, en vooral veel plezier! Met kleine en grote treintjes en met de kleine grote jongen  :)

Basilicum

• Prae-adviseur
  • Offline Offline
    • Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #51 Gepost op: 07 augustus 2018, 09:25:10 »
Dat is juist, Jan.
Ik weet dat ik mijn H0-baan ernstig zou gaan missen, als die er niet meer zou zijn. Deze baan is zo ontworpen, dat met lange treinen gereden kan worden. In Spoor 1 heb ik hiervoor geen ruimte; om over het benodigde kapitaal maar niet te spreken. In clubverband is dat wel mogelijk, maar niet spontaan op een avond, als ik opeens de behoefte voel opborrelen om F-Zug ‘Michael Meinholt’ naar Lümmeln te laten rijden.
Kortom: ook in H0 blijf ik actief.

Groet,
Bas

jerrytrein

• Offline Offline
« Reactie #52 Gepost op: 07 augustus 2018, 10:45:10 »
 (y)

bernhard67

• Offline Offline
    • http://www.bernardspoornulblog.blogspot.nl/
« Reactie #53 Gepost op: 07 augustus 2018, 11:01:55 »
Hoi bas,

Ik weet niet hoe jij met jou hobby ruimte zit.  Maar als je een tuin heb neem ik aan dat je een schuur heb of de mogelijkheid om de schuur uit te bouwen.  In goede geïsoleerde schuur kan je ook iets maken met spoor 1

gr bernard