Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Ronald doet de Fork Challenge!
door
Ronald Halma
Vandaag
om 22:57:24
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is
door
Karst Drenth
Vandaag
om 22:55:21
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0
door
grossraumwagen
Vandaag
om 22:53:04
Raadplaatje
door
Klaas Zondervan
Vandaag
om 22:26:35
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets
door
orientexpress
Vandaag
om 21:51:08
Mooi weer om buiten te spelen
door
sncf231e
Vandaag
om 21:43:07
digitaal veranderd in 15 jaar
door
Ronaldk
Vandaag
om 21:34:32
Fleischmann Profi-koppeling voor Märklin 1139
door
Bahn-AG
Vandaag
om 21:21:53
Sikje 225
door
Huup
Vandaag
om 21:21:34
Locverlichting dmv micro-LEDS
door
Mark D.
Vandaag
om 21:06:08
Toon hier je (model)TRAM foto's.
door
R1954
Vandaag
om 20:38:43
Big Scale Trains - NS SLT in H0
door
arnaud-ns/htm
Vandaag
om 20:00:46
Rocky Rail 6400
door
gtw6016
Vandaag
om 19:57:35
Station Roodeschool
door
Eric B
Vandaag
om 19:28:50
Locatie van foto gezocht
door
odaoda
Vandaag
om 19:13:38
Aachenau West
door
Silvolde
Vandaag
om 18:49:20
Spoorwegmuseum krimpt collectie in
door
Bob11
Vandaag
om 17:54:17
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N
door
Mispoes
Vandaag
om 16:29:07
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Railpassie
Vandaag
om 16:19:54
Vijfhuis (v.h. Frotterdam)
door
Ben
Vandaag
om 16:14:37
Piko 2025
door
spoorijzer
Vandaag
om 16:04:09
De Projecten van RetroJack
door
RetroJack
Vandaag
om 15:24:22
Fleischmania Nostalgia
door
hervé
Vandaag
om 15:16:54
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Vroeger
Vandaag
om 14:48:54
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen
door
Blausee-Mitholz
Vandaag
om 13:51:12
Lima plan E bankjes
door
grossraumwagen
Vandaag
om 13:46:28
Modules van Kees Gorter (vervolg)
door
ca.gorter
Vandaag
om 12:51:41
Railpro 607
door
henk
Vandaag
om 12:47:11
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
puntenglijder
Vandaag
om 12:34:49
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100
door
Erwin 054
Vandaag
om 12:17:39
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Banen of diorama's
|
Dönsdorfer Bauberichte
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
Vorige
-
Volgende
-
1
...
83
84
[
85
]
86
87
...
107
Omlaag
Auteur
Topic: Dönsdorfer Bauberichte (gelezen 595589 keer)
Patrick1975
Offline
Berichten: 2332
Re: Dönsdorfer Bauberichte
«
Reactie #1260 Gepost op:
26 February 2017, 20:32:07 »
De spanten dragen de dakopbouw, wat weer daglicht geeft.
Bij de dak opbouw ben je wel de spanten nodig, als je over de windbelasting na denkt.
Word mooi Bas
Gelogd
Have fun every day, before you know it's..........
PMBW
Offline
Berichten: 59
Re: Dönsdorfer Bauberichte
«
Reactie #1261 Gepost op:
26 February 2017, 22:29:58 »
Spanten alleen op Pilasters. Maakt de te plaatsen windverbanden ook sterker!
Gelogd
Basilicum
Prae-adviseur
Offline
Berichten: 5397
Re: Dönsdorfer Bauberichte
«
Reactie #1262 Gepost op:
27 February 2017, 07:42:24 »
Dank voor de raad!
Citaat van: Peter op 26 February 2017, 18:29:16
Wat is het probleem?
De constructie van Auhagens daglicht heeft meer spanten per strekkende meter. Om precies te zijn: twee keer zoveel als het aantal pilasters per dezelfde lengte. Een oplossing is, om de spanten boven de vensters in te korten, zodat ze alleen nog ramen van het daglicht op hun plaats houden.
Groet,
Bas
Gelogd
Deining in Dönsdorf
•
Dahinterhofen im Bau
charp
Peter
Offline
Berichten: 1897
werken met de aaiket
Re: Dönsdorfer Bauberichte
«
Reactie #1263 Gepost op:
27 February 2017, 09:58:27 »
De ramen van het daglicht ? Er gaat me nu een licht op. Daglicht wordt hier gebruikt in de zin van een dakconstructie met vensters teneinde het daglicht binnen te laten, terwijl ik het had over het verschijnsel tussen zonsopgang en zonsondergang.
Geef mij het Duitse "Oberlicht" maar, minder verwarrend.
Tsjonge,..ik ben weer lekker bezig met m'n taal
.
Peter
Gelogd
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB
Hans Grasmaijer
Offline
Berichten: 3308
Re: Dönsdorfer Bauberichte
«
Reactie #1264 Gepost op:
27 February 2017, 10:25:41 »
Spanten alleen op de kolommen.
Een spant in het midden van een latei geeft onnodige extra belasting op de latei. Geeft ook meer doorbuiging waardoor een spant op een latei tov een spant op een kolom in z'n geheel zakt. Er ontstaan dan golven in het dakvlak.
Een paar plaatjes uit "bouwen in staal":
In het onderste plaatje ook een voorbeeld van een remverband voor de kraanbaan.
Deze hal is een stuk groter dan jouw model maar het principe is ook hier: spanten op kolommen.
Gelogd
Tschuss Genossen
Basilicum
Prae-adviseur
Offline
Berichten: 5397
Re: Dönsdorfer Bauberichte
«
Reactie #1265 Gepost op:
27 February 2017, 12:26:11 »
Dank voor de documentatie, Hans.
Het voedt mijn vermoeden, dat ik te weinig Evergreen-styreen voorradig heb.
Groet,
Bas
Gelogd
Deining in Dönsdorf
•
Dahinterhofen im Bau
Basilicum
Prae-adviseur
Offline
Berichten: 5397
Re: Dönsdorfer Bauberichte
«
Reactie #1266 Gepost op:
22 March 2017, 20:40:07 »
Dönsdorf – Baubericht 228
Oberwankler Lokschuppen – 14
Na bezichtiging van dit project is Waldstein vertrokken (zie Deining
371
en
372
). Er kan dus weer verder geprutst worden.
De draagconstructie voor de loopkat is bijna klaar. De liggende profielen had ik met wat hulpstukken aan de muren kunnen monteren, maar ik koos voor kolommen in de vorm van staande Evergreen-profielen.
721
Loopkat in testopstelling.
Om de haak met katrol aan de loopkat te hangen, dacht ik naaigaren te gebruiken. Helaas werkt het minuscule gewicht van de haak niet mee om het tot kabel gepromoveerde garen recht te trekken en te houden. Ik moet nog ergens lood hebben, maar twijfel of dat onzichtbaar of overtuigend ogend in de buurt van de katrol aan te brengen is. Nadelig voor modelbouwtoepassingen is dat veel soorten garen pluizen. Vanaf een afstandje zie je dat niet zo goed, maar van dichtbij zie je overal draadjes van het garen ‘wegspringen’. Dat kan ik me niet herinneren van project Fuchs Bagger (zie Bauberichte
166
en
167
). Ik zal eens kijken of van die draad nog wat over is.
Rondkijkend op een modelspoorbeurs vond ik van het merk Wills een draaibank en een kolomboormachine, die met een kleine elektromotor en banden worden aangedreven. De schaal is 1:76, dus net iets te groot, maar dat valt in de praktijk misschien nog wel mee. Hiermee haal ik me behoorlijk wat extra werk op de hals, want de witmetalen delen zijn nogal bewerkelijk. Bramen verwijderen, gaten opboren, schilderen, monteren.
722
De machines komen bij de vensters te staan.
723
Inspirerende afbeelding. Wills SSAM 102, workshop set.
Afbeelding gevonden op internet.
Met vriendelijke groet,
Bas
Gelogd
Deining in Dönsdorf
•
Dahinterhofen im Bau
dimo1_dimo1
Offline
Berichten: 3380
Re: Dönsdorfer Bauberichte
«
Reactie #1267 Gepost op:
22 March 2017, 22:12:42 »
Ik heb ook een keer naaigaren gebruikt. Ik heb toen de haak voorzien van wat zwaars en vervolgens de garen vast gelijmd aan de katrol van de haak en bovenin. Daarna bleef het redelijk recht hangen.
Gelogd
groeten,
Auke
tuurtje
Offline
Berichten: 4695
Re: Dönsdorfer Bauberichte
«
Reactie #1268 Gepost op:
22 March 2017, 22:22:13 »
Hoi Bas,
Idee om net boven de haak en klein bolletje visserslood te klemmen?
Groetjes
Arthur
Gelogd
Arthur is helaas in januari 2025 overleden
jerrytrein
Offline
Berichten: 5918
Re: Dönsdorfer Bauberichte
«
Reactie #1269 Gepost op:
22 March 2017, 23:08:11 »
even het garen inspuiten met haarlak , of eerst door de verdunde houtlijm en dan met 2 punaises op een latje spannen
Alst droog is kan je afknippen wat je nodig hebt en is t strak
Gelogd
jandcargo
Offline
Berichten: 1280
Re: Dönsdorfer Bauberichte
«
Reactie #1270 Gepost op:
22 March 2017, 23:22:14 »
hallo,
je kunt voor je kabels ook dyneema vislijn nemen.
Dit is een slappe gevlochten lijn die ook heel dun (bv 0,3 mm of dunner) verkrijgbaar is.
Is onmogelijk sterk en inderdaad met een klein visloodje hangt hij strak.
gedraagt zich heel anders dan gewone vislijn
Mooist is even aan een kennis zon stukje te vragen.
succes jandcargo
Gelogd
charp
Peter
Offline
Berichten: 1897
werken met de aaiket
Re: Dönsdorfer Bauberichte
«
Reactie #1271 Gepost op:
23 March 2017, 08:30:27 »
IJzergaren is glad. Heb ik ooit gebruikt om een van mijn Fleischmann kraanwagens van nieuwe kabels te voorzien.
Peter
Gelogd
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB
Basilicum
Prae-adviseur
Offline
Berichten: 5397
Re: Dönsdorfer Bauberichte
«
Reactie #1272 Gepost op:
23 March 2017, 09:26:13 »
De constructie van de takel bekijkend, dient deze opgehangen te worden aan een kabel, die in twee lussen hangt. Montage van vislood is dus niet zonder meer mogelijk. De gedachte om de takel te verzwaren, borrelde bij mij ook op, maar verder dan een gedachte ben ik nog niet gekomen. Ik verwacht namelijk door de twee lussen – dus vier ophangpunten – meer lood dan gewenst nodig te hebben.
724
De tweede takel van rechts geeft het principe van Auhagens takel weer.
Bron:
vaartips.nl
.
Ik kan de loopkat ook vervangen door een eigen constructie, zodat een verzwaarde takel eenvoudig aan een enkele, lusloze kabel hangt. Er moet nog wel een hangende kabel met schakelkast bij voor elektrische bediening of een lus van iets kettingachtigs om handmatig te kunnen hijsen.
In verdunde houtlijm gedrenkt garen, Dyneema-vislijn en ijzergaren neem ik in overweging.
Dank voor alle tips!
Groet,
Bas
Gelogd
Deining in Dönsdorf
•
Dahinterhofen im Bau
Basilicum
Prae-adviseur
Offline
Berichten: 5397
Re: Dönsdorfer Bauberichte
«
Reactie #1273 Gepost op:
10 April 2017, 20:15:08 »
Dönsdorf – Baubericht 229
Groter geworden?
Zolang ik met modelspoor bezig ben, bouw ik in de schaalverhouding H0. Kleinere schalen vind ik mooi om te zien, maar zijn me te bescheiden. Grotere daarentegen bekoren me steeds meer. Op beurzen als Eurospoor, Intermodellbau en Rail sta ik altijd langer te kijken bij spoor 0 en nog langer bij spoor 1.
725
Stand van KM1 tijdens Intermodellbau 2017.
Spoor 2 kan me ook fascineren. In de smalspoorvariant 2m pas ik het al jaren ‘s zomers in
de tuin
toe, maar het geeft mij niet meer de voldoening, die ik in grotere schalen zoek. Dat komt mede door het te los toepassen van de schaalverhouding door LGB. Op deze manier kan verschillend materieel, dat in werkelijkheid op sporen met uiteenlopende wijdtes rijdt, toch van dezelfde rails gebruik maken en onderling gekoppeld worden. Ook Piko rommelt in spoor 2 met de schaal. Deze modellen hebben hun voorbeeld in normaalspoor, maar zijn gebouwd voor smalspoor, waardoor veel modellen mij een vreemde indruk geven. Kortom: spoor 2 is me te houtje-touwtje, te rommelig, te bij elkaar geknutseld.
Een ander punt is mijn tanende belangstelling voor smalspoor. Normaalspoor in 1:22,5 bestaat ook. Daarvoor is veel zelfbouw gevraagd, wat me iets te veel hobbytijd kost.
‘Sjoemelen’ met schaalverhoudingen komt meer voor. Zo varieert de schaal van spoor 0 tussen 1:43,5 en 1:45. Voor een rijtuig met werkelijke lengte van 26,4 meter geeft dat op schaal een verschil van 607 – 587 = 20 mm. Ook in spoor 1 wordt met de schaal gegoocheld, maar dan vooral in de lengte. Zo zijn de
m-rijtuigen
van Märklin 750 mm lang, in plaats van 26.400 / 32 = 825 mm.
726
Ritselen met verhoudingen.
De verhouding 1:32 heeft me eerder beziggehouden. In
Baubericht 137
schreef ik er al eens over. Toen schoof ik het op de lange baan met de woorden:
“Dat kan altijd later nog; als ik groot ben.”
Een model uit de actuele nieuwighedenlijst van KM1 trekt me nu toch over de streep. Het gevolg is, dat mijn 2m-verzameling op termijn vervangen zal worden door spoor 1. Inmiddels ligt de actuele KM1-catalogus onder handbereik op mijn nachtkast of bureau. Oplettende lezers hebben het al opgemerkt (zie
Deining 371
).
Mijn H0-baan en -verzameling blijven behouden. Een van de redenen is, dat 1:87 mij de mogelijkheid geeft in mijn eigen ruimte en tijd, dus niet in verenigingsverband, met lange treinsamenstellingen te rijden.
Met vriendelijke groet,
Bas
Gelogd
Deining in Dönsdorf
•
Dahinterhofen im Bau
ex44
Team forummoderators
Offline
Berichten: 15431
Re: Dönsdorfer Bauberichte
«
Reactie #1274 Gepost op:
10 April 2017, 21:02:21 »
Daarmond stond bij mij dit jaar niet op de agenda. Dat je daar hebt staan druipkaken en likkebaarden bij de grote(re) schalen, kan ik me goed indenken, zelf betrap ik me er ook elke keer weer op.
Veel plezier van je voorpret, en bedenk daarbij: het hebben van de zaeck is vaeck 't einde van 't vermaeck
Gelogd
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
Vorige
-
Volgende
-
1
...
83
84
[
85
]
86
87
...
107
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Banen of diorama's
|
Dönsdorfer Bauberichte