Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door TonM
Vandaag om 23:45:23
Haperende/Gevoelige Sik: wat te doen? door Huup
Vandaag om 23:17:10
Schets Weistra regeling met arduino UNO door bask185
Vandaag om 23:09:02
Fleischmann Anna ombouw. door Ferdinand Bogman
Vandaag om 22:55:34
Wohnzimmer AW werkrapporten door Ferdinand Bogman
Vandaag om 22:35:24
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door Peter Kleton
Vandaag om 22:32:11
Sfeer op je modelbaan door defender
Vandaag om 22:14:23
zondag 17 augustus De Karel over enkelspoor door Seinhuis
Vandaag om 22:04:48
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door defender
Vandaag om 21:43:07
Randstad door Luit
Vandaag om 21:20:43
Show je werkplek door cor_b
Vandaag om 21:10:12
Mitropa slaaprijtuigen epoche 2 door Duikeend
Vandaag om 21:00:31
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door Duikeend
Vandaag om 20:58:52
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Duikeend
Vandaag om 20:56:18
Roco 1100 verwijderen koppeling nem schacht door Ben
Vandaag om 20:29:21
Grootspoor in Frankrijk door FritsT
Vandaag om 20:18:52
Eerste hulp bij Freecad door Sylvester
Vandaag om 20:12:41
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 19:38:41
RocRail locomotief verandert van rijrichting na wachten in blok door Felix de Groen
Vandaag om 19:00:20
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 18:44:02
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door JurS
Vandaag om 18:37:29
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
Vandaag om 18:34:36
Raadplaatje door Modellbahnwagen
Vandaag om 18:34:11
Museumdepot Beekbergen in H0 door Joz
Vandaag om 17:46:39
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door Ronald69
Vandaag om 17:17:20
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Benrail
Vandaag om 16:58:12
Welke 4-polige stroomvoerende koppeling is dit? door AlbertG
Vandaag om 16:55:08
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door IJmc
Vandaag om 16:40:06
Wereldhavendag 2025 Rotterdam door R1954
Vandaag om 16:31:56
Een nieuw begin door dreezy
Vandaag om 15:52:23
  

Auteur Topic: Problemen Zwolle - Kampen.  (gelezen 26303 keer)

Jeanne

  • Offline Offline
  • Berichten: 231
Re: Problemen Zwolle - Kampen.
« Reactie #60 Gepost op: 26 June 2018, 13:53:51 »
Toch kunnen we één conclusie wel trekken zonder verder er inhoudelijk te worden. Dat er ietsje meer dan niets in het ZWENZWOKA project niet goed is gegaan moge inmiddels wel duidelijk zijn, nu er ook ten oosten van Zwolle enige reuring  is ontstaan. Op OVL wordt een boeiende discussie gevoerd over onder andere stroom gebruik en as-lasten van materieel!
Jeanne Kok

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26674
    • Pagina van klaas
Re: Problemen Zwolle - Kampen.
« Reactie #61 Gepost op: 26 June 2018, 14:04:31 »
Maar ga a.u.b. GEEN conclusies trekken uit wat er in de media geschreven en geroepen wordt.
Dan vraag ik me af hoe de media aan hun informatie komen. Of hebben die het duimzuigen nooit afgeleerd?
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

ZwolsBas

  • Offline Offline
  • Berichten: 3142
  • NL/NS vanaf 1945
Re: Problemen Zwolle - Kampen.
« Reactie #62 Gepost op: 26 June 2018, 14:23:18 »
En als de trein 120km/h gaat rijden gaat dat wel goed?
En is het echt een ramp als het 140 rijdt? DM 90 was zwaarder, vliegt het dan eruit ?
Treinen Vissen Katten Liefhebber, bouw modelbaan op zolder gestart, nu nog 3 plaatsnamen verzinnen, help je mee?

timtrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 2086
Re: Problemen Zwolle - Kampen.
« Reactie #63 Gepost op: 26 June 2018, 19:08:09 »
Het is niet zo handig als je bovenleidingportalen en je rijdraad zo gaan zwiepen dat je de waslijn naar beneden kan trekken, lijkt me...

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22516
Re: Problemen Zwolle - Kampen.
« Reactie #64 Gepost op: 26 June 2018, 19:28:56 »
Er doen zich heel veel verhalen de ronde over dit project. Maar ga a.u.b. GEEN conclusies trekken uit wat er in de media geschreven en geroepen wordt. Het ligt allemaal veel genuanceerder dan de media schrijft / roept.

Jeroen

Het verhaal van Johan verschilt niet heel erg van wat Prorail erover te melden had.
https://www.prorail.nl/projecten/zwollekampen/nieuws/station-zwolle-stadshagen-later-in-gebruik
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5377
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: Problemen Zwolle - Kampen.
« Reactie #65 Gepost op: 26 June 2018, 20:51:36 »
In dat ProRail artikel staat nergens dat 140 km/h de vereiste is om Stadshagen te kunnen bedienen. Het oorspronkelijke project ging in 2013 namelijk ook uit van elektrificatie, bovenbouwvernieuwing, realiseren halte Stadshagen én bestaande baanvaksnelheid van 100 km/h.

Verder kan en wil ik nu echt niet inhoudelijk op de zaak in gaan. Je mag daarvan vinden wat je wilt, maar ik heb helaas geen andere keuze op dit moment.

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8491
  • Spoor N
Re: Problemen Zwolle - Kampen.
« Reactie #66 Gepost op: 26 June 2018, 21:05:09 »
Dat staat gewoon letterlijk in de tekst:

Citaat
De oorzaak van deze wijziging is dat de bodem onder de spoorbaan niet genoeg stabiliteit biedt om er met de voor de nieuwe dienstregeling vereiste snelheid overheen te rijden. Om de reizigers in Kampen en Zwolle voldoende overstaptijd te blijven bieden op station Zwolle heeft ProRail geconcludeerd dat het vooralsnog niet mogelijk is om op station Stadshagen te stoppen.

Of is 'vereiste snelheid' iets anders dan '140 km/u' en telt het daarom niet mee?  ::)
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22516
Re: Problemen Zwolle - Kampen.
« Reactie #67 Gepost op: 27 June 2018, 07:55:12 »
Nemen we toch een ander persbericht van Prorail.
https://www.prorail.nl/projecten/zwollekampen/inhoud/toekomst-zwolle-stadshagen

Het zal er wel op uitdraaien dat het toch mogelijk blijkt Stadshagen met een lagere snelheid te bedienen. Maar er werd echt wel op 140 km/u gemikt en dat die snelheid wegens de ondergrond niet kan worden gehaald is echt wel de reden dat er voorlopig niet op Stadshagen wordt gestopt. De pers heeft hier niet zoveel zelf bedacht.
« Laatst bewerkt op: 27 June 2018, 08:15:35 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5377
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: Problemen Zwolle - Kampen.
« Reactie #68 Gepost op: 27 June 2018, 08:16:07 »
Juist. En wat lezen we o.a. in dat artikel?

"Thema 1. Bodemonderzoek

Het is van belang vooraf vast te stellen: de opdracht was aanvankelijk een nieuw station in de Kamperlijn aan te leggen. Later is daar snelheidsverhoging aan toegevoegd."

Dat is een essentieel element wat in het verhaal van Johan heel anders uitgelegd wordt:

Bij de aanbesteding naar elektrificeren van de lijn werd bepaald dat de snelheid verhoogd word naar 140 km/h waardoor een halte bij Stadshagen mogelijk zou worden i.v.m de nieuwe rijtijden.

Nu ligt de halte bij Stadshagen er maar kan niet worden gebruikt omdat er 100 km/u gereden wordt i.p.v. de beloofde 140 km/h

Nogmaals: het project ging in beginsel van start met als uitgangspunt dat de baanvaksnelheid 100 km/h bleef. Met dat uitgangspunt kon halte Stadshagen in gebruik genomen worden. Natuurlijk zou de dienstregeling robuuster zijn met 140 kim/h, maar dat neemt niet weg dat het met 100 ook mogelijk is. Het is voor jullie dan ook goed om te weten dat de 140 km/h hoofdzakelijk doorgevoerd is om in de toekomst de mogelijkheid te hebben om nog een nieuwe halte tussen Stadshagen en Kampen te kunnen realiseren. En dat is met de baanvaksnelheid van 100 km/h nu niet meer mogelijk.

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22516
Re: Problemen Zwolle - Kampen.
« Reactie #69 Gepost op: 27 June 2018, 08:27:37 »
Lekker belangrijk. Prorail heeft uiteindelijk 140 km/h beloofd en niet waargemaakt. Dat legt beperkingen op aan de dienstregeling. Waarom wordt er anders nu niet op Stadshagen gestopt? Prorail heeft het zelf nergens over een virtueel extra station.
« Laatst bewerkt op: 27 June 2018, 08:29:53 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5377
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: Problemen Zwolle - Kampen.
« Reactie #70 Gepost op: 27 June 2018, 08:44:30 »
Ik probeer duidelijk te maken hoe e.e.a. in elkaar zit en dat de media geen juiste weergave van de feiten heeft neergezet en dan zo'n reactie:

Lekker belangrijk.

Prima, Henk. Ik trek me vanaf nu volledig terug uit deze discussie, want ik heb er totaal geen behoefte aan om op deze manier hier verder over in discussie te gaan.

Trek vooral je eigen conclusies, wat mij betreft:

LEKKER BELANGRIJK!!!  :P


Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22516
Re: Problemen Zwolle - Kampen.
« Reactie #71 Gepost op: 27 June 2018, 08:58:10 »
Tja, ik kan niet zoveel geks vinden in de media. Prorail zelf heeft het nergens over een extra station in relatie tot deze problematiek. Kennelijk niet zo belangrijk. Wel over te krappe overstaptijden op Zwolle bij 100 km/u én stops op Stadshagen. Is mede onderwerp van studie. Voorlopig geen stops op Stadshagen. Helder. Wat hebben de media daar allemaal bij verzonnen?
« Laatst bewerkt op: 27 June 2018, 09:23:47 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26674
    • Pagina van klaas
Re: Problemen Zwolle - Kampen.
« Reactie #72 Gepost op: 27 June 2018, 09:11:38 »
Het enige wat ik kan verzinnen is dat er op de achtergrond nog andere dingen meespelen die Prorail niet communiceert en die de media dus niet kunnen citeren. En die wij dus niet kunnen weten en die Jeroen ons niet wil vertellen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 7199
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re: Problemen Zwolle - Kampen.
« Reactie #73 Gepost op: 27 June 2018, 09:46:49 »
Hoogste tijd voor een WOB'je dus.

groeten
Hendrik Jan
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8491
  • Spoor N
Re: Problemen Zwolle - Kampen.
« Reactie #74 Gepost op: 27 June 2018, 11:35:18 »
Het is voor jullie dan ook goed om te weten dat de 140 km/h hoofdzakelijk doorgevoerd is om in de toekomst de mogelijkheid te hebben om nog een nieuwe halte tussen Stadshagen en Kampen te kunnen realiseren. En dat is met de baanvaksnelheid van 100 km/h nu niet meer mogelijk
Natuurlijk kan dat wel met 100 km/u, zelfs met 50 km/u gaat dat ook. Je haalt dan alleen de aansluitingen in Zwolle niet, daarvoor zul je een tweede treinstel moeten gebruiken en een passeerspoor moeten aanleggen.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.