Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Schets Weistra regeling met arduino UNO door keesg
Vandaag om 19:29:23
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 19:13:07
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 19:05:08
Vitrinekast door Frits C
Vandaag om 19:03:57
Grootspoor in Frankrijk door ruben derks
Vandaag om 19:00:16
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MOVisser
Vandaag om 18:53:44
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 18:41:20
Artikelen "Het matblad" door ES44C4
Vandaag om 18:24:12
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door NS264
Vandaag om 18:15:26
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door prutser
Vandaag om 18:12:21
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 18:09:34
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Jeroen Water
Vandaag om 17:59:56
Fleischmann Anna ombouw. door jerrytrein
Vandaag om 17:32:09
Raadplaatje door HIJ
Vandaag om 17:24:22
Märklin baanplan uitprinten op ware schaal door MOVisser
Vandaag om 17:16:11
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door BartvD
Vandaag om 16:29:02
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door JurS
Vandaag om 16:17:47
zondag 17 augustus De Karel over enkelspoor door Forever Rocofan
Vandaag om 16:03:46
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door prutser
Vandaag om 16:01:24
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Eric v C
Vandaag om 14:13:01
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 14:03:45
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 14:00:27
Show je werkplek door cor_b
Vandaag om 13:47:28
Bauarbeiten im gange door Ronald Halma
Vandaag om 13:12:05
Eerste hulp bij Freecad door Eric v C
Vandaag om 12:43:20
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door Jan Pieter
Vandaag om 11:03:34
Sfeer op je modelbaan door william_2
Vandaag om 10:28:30
Haperende/Gevoelige Sik: wat te doen? door Noordernet
Vandaag om 07:28:45
Spoor op industrieterrein Lage Weide door Thom
Vandaag om 02:36:02
Wohnzimmer AW werkrapporten door Ferdinand Bogman
01 August 2025, 22:35:24
  

Auteur Topic: Problemen Zwolle - Kampen.  (gelezen 26396 keer)

Jeanne

  • Offline Offline
  • Berichten: 231
Re: Problemen Zwolle - Kampen.
« Reactie #60 Gepost op: 26 June 2018, 13:53:51 »
Toch kunnen we één conclusie wel trekken zonder verder er inhoudelijk te worden. Dat er ietsje meer dan niets in het ZWENZWOKA project niet goed is gegaan moge inmiddels wel duidelijk zijn, nu er ook ten oosten van Zwolle enige reuring  is ontstaan. Op OVL wordt een boeiende discussie gevoerd over onder andere stroom gebruik en as-lasten van materieel!
Jeanne Kok

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26674
    • Pagina van klaas
Re: Problemen Zwolle - Kampen.
« Reactie #61 Gepost op: 26 June 2018, 14:04:31 »
Maar ga a.u.b. GEEN conclusies trekken uit wat er in de media geschreven en geroepen wordt.
Dan vraag ik me af hoe de media aan hun informatie komen. Of hebben die het duimzuigen nooit afgeleerd?
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

ZwolsBas

  • Offline Offline
  • Berichten: 3142
  • NL/NS vanaf 1945
Re: Problemen Zwolle - Kampen.
« Reactie #62 Gepost op: 26 June 2018, 14:23:18 »
En als de trein 120km/h gaat rijden gaat dat wel goed?
En is het echt een ramp als het 140 rijdt? DM 90 was zwaarder, vliegt het dan eruit ?
Treinen Vissen Katten Liefhebber, bouw modelbaan op zolder gestart, nu nog 3 plaatsnamen verzinnen, help je mee?

timtrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 2086
Re: Problemen Zwolle - Kampen.
« Reactie #63 Gepost op: 26 June 2018, 19:08:09 »
Het is niet zo handig als je bovenleidingportalen en je rijdraad zo gaan zwiepen dat je de waslijn naar beneden kan trekken, lijkt me...

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22517
Re: Problemen Zwolle - Kampen.
« Reactie #64 Gepost op: 26 June 2018, 19:28:56 »
Er doen zich heel veel verhalen de ronde over dit project. Maar ga a.u.b. GEEN conclusies trekken uit wat er in de media geschreven en geroepen wordt. Het ligt allemaal veel genuanceerder dan de media schrijft / roept.

Jeroen

Het verhaal van Johan verschilt niet heel erg van wat Prorail erover te melden had.
https://www.prorail.nl/projecten/zwollekampen/nieuws/station-zwolle-stadshagen-later-in-gebruik
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5378
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: Problemen Zwolle - Kampen.
« Reactie #65 Gepost op: 26 June 2018, 20:51:36 »
In dat ProRail artikel staat nergens dat 140 km/h de vereiste is om Stadshagen te kunnen bedienen. Het oorspronkelijke project ging in 2013 namelijk ook uit van elektrificatie, bovenbouwvernieuwing, realiseren halte Stadshagen én bestaande baanvaksnelheid van 100 km/h.

Verder kan en wil ik nu echt niet inhoudelijk op de zaak in gaan. Je mag daarvan vinden wat je wilt, maar ik heb helaas geen andere keuze op dit moment.

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8491
  • Spoor N
Re: Problemen Zwolle - Kampen.
« Reactie #66 Gepost op: 26 June 2018, 21:05:09 »
Dat staat gewoon letterlijk in de tekst:

Citaat
De oorzaak van deze wijziging is dat de bodem onder de spoorbaan niet genoeg stabiliteit biedt om er met de voor de nieuwe dienstregeling vereiste snelheid overheen te rijden. Om de reizigers in Kampen en Zwolle voldoende overstaptijd te blijven bieden op station Zwolle heeft ProRail geconcludeerd dat het vooralsnog niet mogelijk is om op station Stadshagen te stoppen.

Of is 'vereiste snelheid' iets anders dan '140 km/u' en telt het daarom niet mee?  ::)
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22517
Re: Problemen Zwolle - Kampen.
« Reactie #67 Gepost op: 27 June 2018, 07:55:12 »
Nemen we toch een ander persbericht van Prorail.
https://www.prorail.nl/projecten/zwollekampen/inhoud/toekomst-zwolle-stadshagen

Het zal er wel op uitdraaien dat het toch mogelijk blijkt Stadshagen met een lagere snelheid te bedienen. Maar er werd echt wel op 140 km/u gemikt en dat die snelheid wegens de ondergrond niet kan worden gehaald is echt wel de reden dat er voorlopig niet op Stadshagen wordt gestopt. De pers heeft hier niet zoveel zelf bedacht.
« Laatst bewerkt op: 27 June 2018, 08:15:35 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5378
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: Problemen Zwolle - Kampen.
« Reactie #68 Gepost op: 27 June 2018, 08:16:07 »
Juist. En wat lezen we o.a. in dat artikel?

"Thema 1. Bodemonderzoek

Het is van belang vooraf vast te stellen: de opdracht was aanvankelijk een nieuw station in de Kamperlijn aan te leggen. Later is daar snelheidsverhoging aan toegevoegd."

Dat is een essentieel element wat in het verhaal van Johan heel anders uitgelegd wordt:

Bij de aanbesteding naar elektrificeren van de lijn werd bepaald dat de snelheid verhoogd word naar 140 km/h waardoor een halte bij Stadshagen mogelijk zou worden i.v.m de nieuwe rijtijden.

Nu ligt de halte bij Stadshagen er maar kan niet worden gebruikt omdat er 100 km/u gereden wordt i.p.v. de beloofde 140 km/h

Nogmaals: het project ging in beginsel van start met als uitgangspunt dat de baanvaksnelheid 100 km/h bleef. Met dat uitgangspunt kon halte Stadshagen in gebruik genomen worden. Natuurlijk zou de dienstregeling robuuster zijn met 140 kim/h, maar dat neemt niet weg dat het met 100 ook mogelijk is. Het is voor jullie dan ook goed om te weten dat de 140 km/h hoofdzakelijk doorgevoerd is om in de toekomst de mogelijkheid te hebben om nog een nieuwe halte tussen Stadshagen en Kampen te kunnen realiseren. En dat is met de baanvaksnelheid van 100 km/h nu niet meer mogelijk.

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22517
Re: Problemen Zwolle - Kampen.
« Reactie #69 Gepost op: 27 June 2018, 08:27:37 »
Lekker belangrijk. Prorail heeft uiteindelijk 140 km/h beloofd en niet waargemaakt. Dat legt beperkingen op aan de dienstregeling. Waarom wordt er anders nu niet op Stadshagen gestopt? Prorail heeft het zelf nergens over een virtueel extra station.
« Laatst bewerkt op: 27 June 2018, 08:29:53 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5378
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: Problemen Zwolle - Kampen.
« Reactie #70 Gepost op: 27 June 2018, 08:44:30 »
Ik probeer duidelijk te maken hoe e.e.a. in elkaar zit en dat de media geen juiste weergave van de feiten heeft neergezet en dan zo'n reactie:

Lekker belangrijk.

Prima, Henk. Ik trek me vanaf nu volledig terug uit deze discussie, want ik heb er totaal geen behoefte aan om op deze manier hier verder over in discussie te gaan.

Trek vooral je eigen conclusies, wat mij betreft:

LEKKER BELANGRIJK!!!  :P


Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22517
Re: Problemen Zwolle - Kampen.
« Reactie #71 Gepost op: 27 June 2018, 08:58:10 »
Tja, ik kan niet zoveel geks vinden in de media. Prorail zelf heeft het nergens over een extra station in relatie tot deze problematiek. Kennelijk niet zo belangrijk. Wel over te krappe overstaptijden op Zwolle bij 100 km/u én stops op Stadshagen. Is mede onderwerp van studie. Voorlopig geen stops op Stadshagen. Helder. Wat hebben de media daar allemaal bij verzonnen?
« Laatst bewerkt op: 27 June 2018, 09:23:47 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26674
    • Pagina van klaas
Re: Problemen Zwolle - Kampen.
« Reactie #72 Gepost op: 27 June 2018, 09:11:38 »
Het enige wat ik kan verzinnen is dat er op de achtergrond nog andere dingen meespelen die Prorail niet communiceert en die de media dus niet kunnen citeren. En die wij dus niet kunnen weten en die Jeroen ons niet wil vertellen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 7199
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re: Problemen Zwolle - Kampen.
« Reactie #73 Gepost op: 27 June 2018, 09:46:49 »
Hoogste tijd voor een WOB'je dus.

groeten
Hendrik Jan
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8491
  • Spoor N
Re: Problemen Zwolle - Kampen.
« Reactie #74 Gepost op: 27 June 2018, 11:35:18 »
Het is voor jullie dan ook goed om te weten dat de 140 km/h hoofdzakelijk doorgevoerd is om in de toekomst de mogelijkheid te hebben om nog een nieuwe halte tussen Stadshagen en Kampen te kunnen realiseren. En dat is met de baanvaksnelheid van 100 km/h nu niet meer mogelijk
Natuurlijk kan dat wel met 100 km/u, zelfs met 50 km/u gaat dat ook. Je haalt dan alleen de aansluitingen in Zwolle niet, daarvoor zul je een tweede treinstel moeten gebruiken en een passeerspoor moeten aanleggen.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.