Google+
Doel:€250.00
Donaties:€53.20

Per saldo:€-196.80

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-09-2018
Algemeen

De stichting

Recente berichten

25 jaar geleden door Christoph
Vandaag om 20:45:39
Rhb modelbaan van Martino door Martino
Vandaag om 20:33:59
NS modelbaan Hoekdam H0 door nighttrain1
Vandaag om 20:29:04
Sfeertopic voor toekomstige module door NS8714
Vandaag om 20:25:22
Welke centrale voor Marklin HO, C-rails, 40 wissels, etc? door Sandopie
Vandaag om 20:14:02
Landerbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 20:04:54
Smalspoormodelbouwdagen Stoomtrein Katwijk Leiden door Peter Soonius
Vandaag om 20:00:23
Projekt RET ZGT 4/6 801-850 en 6/6 701-750 in H0 door Trainhunter
Vandaag om 19:53:12
Martin's geknoei met groen.. door Hendrik Jan
Vandaag om 19:50:04
Projekt 083-338 door 44
Vandaag om 19:48:47
Probleem automatisch rijden Rocrail. door Frank 123
Vandaag om 19:35:06
Klæder fra Haderslev. door Ronald Halma
Vandaag om 19:25:14
19 Toen door clickmaniac
Vandaag om 19:05:07
Mijn eerste H0 modeltreinbaan in aanbouw door MartinH0
Vandaag om 18:46:07
Roco 1600 HUSA: ledverlichting aanpassen door Fritsprt
Vandaag om 18:06:32
Raadplaatje door eemstede
Vandaag om 17:48:24
MB-module: "Groeten uit Jottum" door prutser
Vandaag om 17:36:57
Oersik in schaal 1 door FritsT
Vandaag om 17:17:04
H0-baan Haagse Modelbouw Club door janw
Vandaag om 17:09:47
  

Auteur Topic: Problemen Zwolle - Kampen.  (gelezen 11394 keer)

MR

  • Offline Offline
  • Berichten: 3123
Re: Problemen Zwolle - Kampen.
« Reactie #30 Gepost op: 08 december 2017, 18:54:43 »
Zo simpel is dat niet. De lijn doortrekken vanaf het huidige station zal niet gaan, denk ik. Of hij komt dwars door Kampen te liggen en dat is heel kostbaar of hij moet een heel eind door de uiterwaarden en dan ten noorden van Kampen langs. Ik zie het eerlijk gezegd niet zo voor me. De enige oplossing zou zijn om langs de Molenbrug (Zuidelijke IJsselbrug) bij Kampen een nieuwe spoorbrug aan te leggen. Het station zou dan in de buurt van het huidige Kampen-Zuid moeten komen en het huidige station Kampen zou zijn opgeheven. Misschien zou men dan ook tegen de huidige problemen met de spoorbaan zijn aangelopen. Eigenlijk is hiermee vergeleken de huidige situatie zo slecht nog niet.

Sicco Dierdorp

  • Offline Offline
  • Berichten: 2181
    • Flickr
Re: Problemen Zwolle - Kampen.
« Reactie #31 Gepost op: 08 december 2017, 18:58:13 »
Daar is inderdaad bewust voor gekozen. Als de potentie van het behouden van de oude lijn niet ruim genoeg was ook náást de Hanzelijn met een halte in Kampen Zuid, zou die gezien de ligging al lang zijn opgeheven.
NMBS regio Centre - Borinage periode 1979-1983 * diesel * staal/cokes/erts/kolen

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 4916
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re: Problemen Zwolle - Kampen.
« Reactie #32 Gepost op: 08 december 2017, 19:31:05 »
De ligging van station Kampen maakt het financieel en technisch volkomen onhaalbaar om de lijn door te trekken.
De keuze voor de locatie van dit station dateert van de jaren 1860, toen Kampen nog aan de Zuiderzee lag.
De Hanzelijn was nog niet eens bedacht als science fiction.

Wel is er volgens de overlevering bij de na-oorlogse uitbreiding van Kampen in de jaren '50 en '60 van de vorige eeuw rekening gehouden met een nieuwe spoorlijn door de polder. Deze lijn had aangelegd zullen worden op de plaats waar nu de Europa Allee Kampen doorsnijdt. Vandaar dat hier ook veel ruimte is, zoveel dat er een tijdlang een 4-baansweg heeft gelopen. Aangelegd, toen het spoor niet meer populair was.
Het nieuwe station Kampen had dan gebouwd zullen worden op de plek waar inmiddels het gemeentehuis is verrezen.

Uiteindelijk is er in de jaren '70 en '80 nog meer stadsuitbreiding gepland (onder meer Hagenbroek) zodat het spoor niet meer de hoek om zou kunnen richting Flevopolder.
Vandaar dat Kampen-Zuid uiteindelijk enkel nog volkomen excentrisch kon worden gebouwd op de huidige plek.
Een spoortunnel of spoorbrug bij Kampen zouden volkomen onbetaalbaar zijn geworden. Zoveel treinverkeer is hier nu ook weer niet. Kampen is geen Rotterdam, al denkt een enkele lokale politicus daar anders over. (Ja, die ken ik persoonlijk. Geschikte vent verder.)

Een mooi staaltje voortschrijdend gebrek aan inzicht, dat typerend is voor dit kleingeestige dorp met stadsrechten. Ik woon er inmiddels mijn halve leven en blijf me verwonderen.

'Allo
Hendrik Jan
« Laatst bewerkt op: 08 december 2017, 21:40:01 door Hendrik Jan »
Ja, nee, precies!

Joop_L

  • Offline Offline
  • Berichten: 869
Re: Problemen Zwolle - Kampen.
« Reactie #33 Gepost op: 08 december 2017, 19:43:22 »
Het tracé van de Hanzelijn was al bedacht bij de aanleg van de Flevolijn.  ;D

Enige wat ik niet snap is dat ze die foeilelijke rode brug maar 2 sporen gemaakt hebben. Als de IC, komende vanuit Amersfoort, maar iets te laat is, loopt de IC, komende vanuit Lelystad, voor een rood sein. Gevolg is dat geregeld de aansluiting naar de knoppen gaat op Zwolle :-\
Groeten Joop, machinist Lls

Blausee-Mitholz

  • Offline Offline
  • Berichten: 48
Re: Problemen Zwolle - Kampen.
« Reactie #34 Gepost op: 08 december 2017, 21:14:57 »
Bovendien, ik ben het met je eens dat de Hanzeboog (de IJsselbrug) een knelpunt is, maar vergeet niet dat de brug nieuw is gebouwd bij de oplevering van de Hanzelijn. Dat knelpunt is dus bewust zo gehouden.

Enige wat ik niet snap is dat ze die foeilelijke rode brug maar 2 sporen gemaakt hebben.

Het oorspronkelijke plan was een nieuwe brug naast de oude IJsselbrug te bouwen, de oude afbreken en op die plaats een tweede nieuwe brug te bouwen.

De eerste nieuwe burg zou voor de Veluwelijn zijn en de tweede voor de Hanzelijn.

Tsja de kosten spelen ook een rol dus inderdaad bewust gekozen voor slechts 1 dubbelsporige brug.

Eén 4-sporige brug zal wel niet haalbaar zijn wegens constructie perikelen en kosten.

Mvg, Johan

T.Spat

  • Offline Offline
  • Berichten: 2538
Re: Problemen Zwolle - Kampen.
« Reactie #35 Gepost op: 08 december 2017, 21:49:31 »
Och... hier in Enschede zijn er nog steeds mensen die dromen van een
commerciele burgerluchthaven, sinds de F-16's vertrokken van de basis in 2003....

Groodsteeds denken kunnen ze hier ook goed ;D

Grtz,

Tis
********

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 2283
  • NS tijdperk IIIc
Re: Problemen Zwolle - Kampen.
« Reactie #36 Gepost op: 08 december 2017, 22:06:31 »
Maar er is wel al een 747 geland  ;D

Fotodijk(je)
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Joop_L

  • Offline Offline
  • Berichten: 869
Re: Problemen Zwolle - Kampen.
« Reactie #37 Gepost op: 09 december 2017, 00:33:25 »
Yup. En bijna 3 reeën plat gereden  >:(
Groeten Joop, machinist Lls

Allard

  • Offline Offline
  • Berichten: 35
Re: Problemen Zwolle - Kampen.
« Reactie #38 Gepost op: 09 december 2017, 00:42:23 »
Het tracé van de Hanzelijn was al bedacht bij de aanleg van de Flevolijn.  ;D

Enige wat ik niet snap is dat ze die foeilelijke rode brug maar 2 sporen gemaakt hebben. Als de IC, komende vanuit Amersfoort, maar iets te laat is, loopt de IC, komende vanuit Lelystad, voor een rood sein. Gevolg is dat geregeld de aansluiting naar de knoppen gaat op Zwolle :-\

Ik weet niet hoe het zit met treindienst van Zwolle richting veluwe/Hanzelijn maar zou het niet mogelijk zijn om het ene spoor op de brug te gebruiken voor de veluwelijn en de andere voor de Hanzelijn. Voorkomt de problemen van vertraging. Zelfde lijkt me voor het uitrijden van Zwolle. Dat zou toch ook tegelijk kunnen ipv enkele minuten wachten?

Zomaar een idee waar ik wel is over heb nagedacht maar ik heb geen kennis hoe het echt zit.

Groetjes Allard

henk

  • Online Online
  • Berichten: 17463
Re: Problemen Zwolle - Kampen.
« Reactie #39 Gepost op: 09 december 2017, 05:41:49 »
Ik ken Zwolle niet goed, maar zijn voor de Flevolijn aparte perrons aangelegd? Zo niet, dan verplaats je het probleem toch alleen maar met een viersporige IJsselbrug? Ergens moet het treinverkeer van de Flevolijn en de Veluwelijn dan in elkaar worden gevlochten. Dan staat bij vertraging van de IC uit Amersfoort dat rode sein voor het stoppertje uit Lelystad na de brug in plaats van voor de brug.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Sicco Dierdorp

  • Offline Offline
  • Berichten: 2181
    • Flickr
Re: Problemen Zwolle - Kampen.
« Reactie #40 Gepost op: 09 december 2017, 06:59:57 »
Zwolle is bijzonder in de zin dat van 5 windrichtingen alles tegelijk aankomt én vertrekt. Vanwege het debacle met de aanbesteding Zwolle is er nog niet genoeg ruimte op het emplacement voor de volledige 'knoop' in Zwolle, hoewel dit ook te maken heeft met de belachelijk ruime normtijden tegenwoordig. Maargoed, gevolg is dat nu de stopper Hanzelijn buiten patroon rijdt en de tegentreinen kruist, waardoor parallelausfahrt niet kan. Ook de infra is er niet echt voor geschikt, tenminste niet zonder dat het de tijdwinst kost. Prorail wil het ook niet, zo wordt de lijn naar Herfte Aansluiting verdubbeld terwijl nu in praktijk vertraging vaak wordt voorkomen door de stopper Emmerlijn parallel te laten vertrekken/binnenkomen.
NMBS regio Centre - Borinage periode 1979-1983 * diesel * staal/cokes/erts/kolen

henk

  • Online Online
  • Berichten: 17463
Re: Problemen Zwolle - Kampen.
« Reactie #41 Gepost op: 09 december 2017, 07:10:56 »
Helder. Zwolle is eindpunt voor een boel lijnen en het zou fijn zijn als die lijnen de doorgaande hoofdlijn niet dwars zouden zitten. Dat is nu eenmaal niet zo voor de Flevolijn en dan heeft een viersporige IJsselbrug volgens mij weinig zin.
« Laatst bewerkt op: 09 december 2017, 07:25:32 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

IJsselsteyn

  • Offline Offline
  • Berichten: 843
Re: Problemen Zwolle - Kampen.
« Reactie #42 Gepost op: 09 december 2017, 08:33:30 »
Ik heb eens gelezen dat men bij het ontwerpen van de jaarlijkse nieuwe dienstregeling altijd begint met Zwolle, omdat deze plaats feitelijk het belangrijkste spoorwegknooppunt van Nederland is (en Utrecht dus het op één na belangrijkste).


Steyn

Sicco Dierdorp

  • Offline Offline
  • Berichten: 2181
    • Flickr
Re: Problemen Zwolle - Kampen.
« Reactie #43 Gepost op: 09 december 2017, 08:37:28 »
Met name de huidige dienstregeling (en die vanaf morgen) is op Zwolle gebaseerd, vanwege de complexiteit van de 'knoop'. Wat dta betreft klopt het dus, maar het is maar naar welke factoren je kijkt.
NMBS regio Centre - Borinage periode 1979-1983 * diesel * staal/cokes/erts/kolen

Joop_L

  • Offline Offline
  • Berichten: 869
Re: Problemen Zwolle - Kampen.
« Reactie #44 Gepost op: 09 december 2017, 11:53:22 »
Helder. Zwolle is eindpunt voor een boel lijnen en het zou fijn zijn als die lijnen de doorgaande hoofdlijn niet dwars zouden zitten. Dat is nu eenmaal niet zo voor de Flevolijn en dan heeft een viersporige IJsselbrug volgens mij weinig zin.
Had wel degelijk zin gehad, als de infra richting Zwolle en het emplacement meteen was mee genomen. Maar zoals Sicco terecht opmerkte, de aanbesteding van de verbouwing is uitgelopen op een financieel drama. Daarom ligt er nu een deel half afgemaakte infra.  ;D
Groeten Joop, machinist Lls