Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Al mijn goede ideeën... door Karst Drenth
Vandaag om 11:42:58
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:35:28
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:33:00
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:27:15
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 11:03:05
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door BartvD
Vandaag om 09:32:19
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
27 maart 2024, 22:45:06
Martijn's rariteitenkabinet door Martijn193
27 maart 2024, 22:30:17
Beekdaelen in H0 door Link
27 maart 2024, 22:17:23
Les Billards du Vivarais door Hans1963
27 maart 2024, 22:08:52
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door BrightonBelle
27 maart 2024, 21:57:24
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
27 maart 2024, 21:47:16
Lima Koploper ombouwen door Menno 1846
27 maart 2024, 21:31:51
Piko NS 2015 stroomafname probleem door brutus
27 maart 2024, 21:16:45
Zwederbaan door nighttrain1
27 maart 2024, 20:44:09
opbouw treinbaan weer opgepakt door teun van drunen
27 maart 2024, 19:21:25
PB models: koplopers (voorbespreking) door Marnit
27 maart 2024, 18:58:04
  

Auteur Topic: Problemen Zwolle - Kampen.  (gelezen 23817 keer)

Joop_L

  • Offline Offline
  • Berichten: 1594
Re: Problemen Zwolle - Kampen.
« Reactie #75 Gepost op: 27 juni 2018, 11:44:09 »
Goedkopere oplossing is een 2e machinist. Maar dat wil de vervoerder niet. Ze vinden dat, volgens de woordvoerder, dan de veiligheid in het geding komt. Hoe ze dat zien, geen idee.  ???
Groeten Joop, machinist Lls

Piet R Buren

  • Offline Offline
  • Berichten: 349
Re: Problemen Zwolle - Kampen.
« Reactie #76 Gepost op: 27 juni 2018, 11:51:55 »
m.a.w. die kost geld

Joop_L

  • Offline Offline
  • Berichten: 1594
Re: Problemen Zwolle - Kampen.
« Reactie #77 Gepost op: 27 juni 2018, 11:59:35 »
Aanzienlijk minder dan een extra stel en een inhaal/passeerspoor. Uiteraard is het niet dé oplossing. Maar voor de bediening van Stadshage is het voor de korte termijn wel een oplossing.  (y)
Groeten Joop, machinist Lls

Hans van Kampen

  • Offline Offline
  • Berichten: 58
Re: Problemen Zwolle - Kampen.
« Reactie #78 Gepost op: 27 juni 2018, 14:05:43 »
Sinds de aanleg van het Kamperlijntje zijn er problemen met de ligging van het spoor. In 1871 verzocht de gemeenteraad van Kampen de Raad van Toezicht op de Spoorwegdiensten (RvT) een onderzoek in te stellen naar “de klagten over de angstwekkende schuddingen”. Reizigers klaagden dat ze eigenlijk een valhoed moesten dragen teneinde zich voor builen aan het hoofd in die schommelende en stootende karren te vrijwaren.  In 1872 waren reeds alle bielzen vervangen en in dat jaar werden ook de spoorstaven vernieuwd.  Volgens Kasper Haar, professor in de Kamper Lijn geschiedenis, waren er in die tijd 10 man belast met het onderhoud van de 13 km spoor van het lijntje. In 1980, dus 115 jaar na de opening van de lijn, meldt Kasper dat nadat de rails opnieuw was vervangen, ditmaal door langgelaste spoorstaven de klachten tot het verleden behoorden. Kasper is de samensteller en uitgever van de glossy “Kamperlijntje” en vervorgde een deel van “Spoor & Trein” editie 11. De constructeurs van heden hebben kennelijk geen lering getrokken uit het verleden en het zou nog wel eens wéér 115 jaar kunnen duren voordat de baan stabiel ligt en de trein in Stadshagen stopt.

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 7031
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re: Problemen Zwolle - Kampen.
« Reactie #79 Gepost op: 27 juni 2018, 14:36:34 »
Ach, de Kampenaren mogen nu eenmaal graag de Zwollenaren van alles de schuld geven.
Dat is al eeuwen zo.
https://www.beleven.org/verhaal/waarom_de_zwollenaars_blauwvingers_genoemd_worden

Als in Zwolle geboren en getogen inwoner van Kampen zie ik ook dit stukje folklore met gepaste vertedering aan.
Dit keer zal het wel de schuld zijn van de provincie.
En waar zetelt die?
Juist: in Zwolle.

Calimero was een Kampenaar...

'Allo heur!
'Endrik Jan
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

Hans deR

  • Offline Offline
  • Berichten: 24
Re: Problemen Zwolle - Kampen.
« Reactie #80 Gepost op: 27 juni 2018, 17:17:31 »
Kampioenschap modder gooien zal voorlopig nog wel niet afgelopen zijn.

Wat ik niet begrijp is waarom een extra machinist 800.000 per jaar moet kosten. Oké je hebt er 3 of 4 extra nodig, aangezien niemand 18 uur per dag kan werken. Maar een machinist kost toch niet zoveel? Anders geef ik me nu vast op en laat me omscholen ;D

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21631
Re: Problemen Zwolle - Kampen.
« Reactie #81 Gepost op: 27 juni 2018, 18:53:58 »
Goedkopere oplossing is een 2e machinist. Maar dat wil de vervoerder niet. Ze vinden dat, volgens de woordvoerder, dan de veiligheid in het geding komt. Hoe ze dat zien, geen idee.  ???

Zegt Keolis er toch bij? Het kan, maar allemaal zo krap dat de kans op fouten groter wordt. Zeker omdat de lijn met compleet nieuw personeel wordt bereden. Dat is uiteraard de mening van Keolis. Maar ja, die moet het idee van Prorail uitvoeren en zal er wel enige kijk op hebben.
http://www.rtvoost.nl/nieuws/292929/keolis-voorgestelde-maatregel-van-prorail-voor-kamperlijntje-levert-gevaar-op-voor-reiziger

En de mening van Prorail krijgt ook uitgebreid aandacht Jeroen.  :)
http://www.rtvoost.nl/nieuws/293141/dit-zijn-de-43-oplossingen-die-prorail-heeft-onderzocht-voor-station-stadshagen?amp=
Het idee schijnt overigens nog steeds niet de oorspronkelijk beoogde overstaptijd op te leveren.

« Laatst bewerkt op: 27 juni 2018, 18:56:31 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8038
  • Spoor N
Re: Problemen Zwolle - Kampen.
« Reactie #82 Gepost op: 27 juni 2018, 20:05:05 »
Er staat me bij dat de NS hetzelfde toepaste bij de ICD en kopmakende treinen op Utrecht CS om een korte keertijd te hebben. Het lijkt mij in ieder geval onzin dat het minder veilig is, je personeel is bevoegd of niet. De aankomende machinist zou zelfs contact kunnen houden met de achterop rijdende collega om door te geven dat hij klaar is met afbouwen en de trein aan de andere kant weer opgebouwd kan worden. Misschien is dat heel vreemd gedacht maar daarvoor zijn er telefoons, toch?
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 6810
  • NS tijdperk III (a)b/c
    • Obdam in h0
Re: Problemen Zwolle - Kampen.
« Reactie #83 Gepost op: 27 juni 2018, 20:35:41 »
Wat mij vooral opvalt, keer op keer met al die nieuwe concessies en andere partijen.
De aloude wijsheid "Niet elke verandering is een verbetering", bewijst zich keer op keer weer...
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Joop_L

  • Offline Offline
  • Berichten: 1594
Re: Problemen Zwolle - Kampen.
« Reactie #84 Gepost op: 27 juni 2018, 21:18:08 »
Zegt Keolis er toch bij? Het kan, maar allemaal zo krap dat de kans op fouten groter wordt. Zeker omdat de lijn met compleet nieuw personeel wordt bereden.
Dan trekt Keolis de vakmanschap van zijn eigen personeel in twijfel.  ??? En dat gewauwel over compleet nieuw personeel raakt kant nog wal. Ze hebben materieelbekendheid en wegbekendheid. :)  Daarom vroeg ik mij dus af hoe hun dat dan zien, dat de veiligheid in het geding komt.
Groeten Joop, machinist Lls

ZwolsBas

  • Offline Offline
  • Berichten: 3142
  • NL/NS vanaf 1945
Re: Problemen Zwolle - Kampen.
« Reactie #85 Gepost op: 30 juni 2018, 10:39:40 »
Een 2e mcn win je misschien 30 seconden mee...

Ik denk eerder aan, dienstregeling 2019 en dan zo plannen dat de trein 14 minuten erover kan doen, of 120 km/h rijden.
Anderzijds, in Nederland overdrijven we graag als een trein een keer hard piept over een wissel gelijk een RAMP en ONGELUKKEN!!! 
Treinen Vissen Katten Liefhebber, bouw modelbaan op zolder gestart, nu nog 3 plaatsnamen verzinnen, help je mee?

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8038
  • Spoor N
Re: Problemen Zwolle - Kampen.
« Reactie #86 Gepost op: 30 juni 2018, 10:52:43 »
Heb je dat al aan Prorail verteld, zij zien een tweede machinist als tijdelijke oplossing voor het probleem maar dat levert kennelijk maar 30 seconden op.
En met een rijtijd van veertien minuten maak je het probleem alleen groter, dan heb je op beide eindpunten één minuut om te keren.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Sander.

  • Offline Offline
  • Berichten: 1174
Re: Problemen Zwolle - Kampen.
« Reactie #87 Gepost op: 30 juni 2018, 11:22:29 »
Een machinist wissel bij kopmaken (of het nu een doorgaande of kerende trein is) dat doen "we" honderden keren per dag.  En daar heb je in de regel helemaal geen contact voor nodig met elkaar, want de trein vertelt je wel of die "plat" ligt of niet.
Denk aan de Noord Oost op Utrecht, de 3000 en 3100 op Arnhem als doorgaande treinen en dan nog alle andere treinen die ergens korte kering hebben.
Je wint daar echt wel meer mee dan 30 sec.
Trein "plat gooien" , spullen pakken, uitstappen, cabine afsluiten, naar de andere kant lopen, cabine openen, instappen, spullen neerleggen, gereed maken.

Geen idee hoeveel tijd er in Kampen verdiend moet worden, maar je zou het zo kunnen inrichten dat de aankomst machinist de vertrek machinist wordt van de volgende trein. (half uur overstand dus)
Als je zorgt dat er een toilet en een koffiemolen beschikbaar zijn......


Mvg

Sander.
Een baan als machinist, je weet niet wat je mist!

Joop_L

  • Offline Offline
  • Berichten: 1594
Re: Problemen Zwolle - Kampen.
« Reactie #88 Gepost op: 30 juni 2018, 11:36:58 »
Precies Sander. Dagelijkse kost bij NS, maar voor Keolis is het schier onmogelijk en extreem gevaarlijk.  ;D
Groeten Joop, machinist Lls

Luit

  • Offline Offline
  • Berichten: 1372
Re: Problemen Zwolle - Kampen.
« Reactie #89 Gepost op: 30 juni 2018, 12:24:14 »
Ik ben niet deskundig maar als een machinist tussen van achteren naar voren lopen of een 2e maar 30 seconden scheelt wordt het tijd dat ze deze mensen aanmelden bij de KNAU. Potentiele Olympische medailles in het verschiet! Als de 2 machinist klaar staat waar de achterkant stil moet staan dan is hij eerder binnen dan dat zijn collega alles op nul heeft. En als hij begint met schakelen op het moment dat de andere kant vrij is kan de ander net zijn spullen in de tas en de jas mee hebben. En hup terug naar Zwolle. Het is dus gewoon niet willen ipv niet kunnen.