Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door VAM65
Vandaag om 13:29:35
Al mijn goede ideeën... door RobGood
Vandaag om 13:24:22
Aachenau West door wob
Vandaag om 13:21:18
Modelbaan schaal H0 niet geheel sluiten in pc prog door MartinRT
Vandaag om 13:20:45
Frans/Belgisch H0e baantje door NS264
Vandaag om 12:57:17
Raadplaatje door Keska
Vandaag om 12:43:13
hoe diep is de kuil van een 23 meter draaischijf door AlbertG
Vandaag om 12:10:11
NS 6000 (in schaal 0) door Rob Ellerman
Vandaag om 11:58:22
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Martijn193
Vandaag om 11:52:11
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund door Martijn193
Vandaag om 11:51:41
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:20:49
2nd Dutch US Convention, DRU Ulft NL 6/7 april 2024 door RBlok
Vandaag om 10:23:55
20 en 21 april MobExpo door Ronald Halma
Vandaag om 10:14:31
19 Toen door spoorzeven
Vandaag om 10:12:46
Cranicher Altbahn door Eric v C
Vandaag om 10:09:34
Pfarrerwinkel bahn door Eric v C
Vandaag om 09:59:38
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door 3dbuildr
Vandaag om 09:55:45
Ijzeren Rijn: militair transport door ijzeren rijn
Vandaag om 09:45:09
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door spoorijzer
Vandaag om 09:35:37
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 09:33:32
Station Roodeschool door Sven
Vandaag om 08:56:02
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Arjen B.
Vandaag om 07:37:56
Gewoon wat busfoto's door GerardvV
24 april 2024, 23:43:57
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door MathynK
24 april 2024, 23:15:58
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
24 april 2024, 22:51:27
Der QuadratSchädel (Bemo br 624/634) door T.Spat
24 april 2024, 22:37:28
Ice 3 (22784) front/ sluit schakelt niet om door Bram.A
24 april 2024, 22:25:19
Bouwtekeningen Hembrug en/of Strausbrug door Erik01
24 april 2024, 21:31:41
NS 8400 van Werps door Ivo tB
24 april 2024, 21:23:44
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
24 april 2024, 21:14:47
  

Auteur Topic: Problemen Zwolle - Kampen.  (gelezen 24018 keer)

Jeanne

  • Offline Offline
  • Berichten: 231
Re: Problemen Zwolle - Kampen.
« Reactie #60 Gepost op: 26 juni 2018, 13:53:51 »
Toch kunnen we één conclusie wel trekken zonder verder er inhoudelijk te worden. Dat er ietsje meer dan niets in het ZWENZWOKA project niet goed is gegaan moge inmiddels wel duidelijk zijn, nu er ook ten oosten van Zwolle enige reuring  is ontstaan. Op OVL wordt een boeiende discussie gevoerd over onder andere stroom gebruik en as-lasten van materieel!
Jeanne Kok

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25302
    • Pagina van klaas
Re: Problemen Zwolle - Kampen.
« Reactie #61 Gepost op: 26 juni 2018, 14:04:31 »
Maar ga a.u.b. GEEN conclusies trekken uit wat er in de media geschreven en geroepen wordt.
Dan vraag ik me af hoe de media aan hun informatie komen. Of hebben die het duimzuigen nooit afgeleerd?

ZwolsBas

  • Offline Offline
  • Berichten: 3142
  • NL/NS vanaf 1945
Re: Problemen Zwolle - Kampen.
« Reactie #62 Gepost op: 26 juni 2018, 14:23:18 »
En als de trein 120km/h gaat rijden gaat dat wel goed?
En is het echt een ramp als het 140 rijdt? DM 90 was zwaarder, vliegt het dan eruit ?
Treinen Vissen Katten Liefhebber, bouw modelbaan op zolder gestart, nu nog 3 plaatsnamen verzinnen, help je mee?

timtrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 2048
Re: Problemen Zwolle - Kampen.
« Reactie #63 Gepost op: 26 juni 2018, 19:08:09 »
Het is niet zo handig als je bovenleidingportalen en je rijdraad zo gaan zwiepen dat je de waslijn naar beneden kan trekken, lijkt me...

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21675
Re: Problemen Zwolle - Kampen.
« Reactie #64 Gepost op: 26 juni 2018, 19:28:56 »
Er doen zich heel veel verhalen de ronde over dit project. Maar ga a.u.b. GEEN conclusies trekken uit wat er in de media geschreven en geroepen wordt. Het ligt allemaal veel genuanceerder dan de media schrijft / roept.

Jeroen

Het verhaal van Johan verschilt niet heel erg van wat Prorail erover te melden had.
https://www.prorail.nl/projecten/zwollekampen/nieuws/station-zwolle-stadshagen-later-in-gebruik
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5145
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: Problemen Zwolle - Kampen.
« Reactie #65 Gepost op: 26 juni 2018, 20:51:36 »
In dat ProRail artikel staat nergens dat 140 km/h de vereiste is om Stadshagen te kunnen bedienen. Het oorspronkelijke project ging in 2013 namelijk ook uit van elektrificatie, bovenbouwvernieuwing, realiseren halte Stadshagen én bestaande baanvaksnelheid van 100 km/h.

Verder kan en wil ik nu echt niet inhoudelijk op de zaak in gaan. Je mag daarvan vinden wat je wilt, maar ik heb helaas geen andere keuze op dit moment.

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8062
  • Spoor N
Re: Problemen Zwolle - Kampen.
« Reactie #66 Gepost op: 26 juni 2018, 21:05:09 »
Dat staat gewoon letterlijk in de tekst:

Citaat
De oorzaak van deze wijziging is dat de bodem onder de spoorbaan niet genoeg stabiliteit biedt om er met de voor de nieuwe dienstregeling vereiste snelheid overheen te rijden. Om de reizigers in Kampen en Zwolle voldoende overstaptijd te blijven bieden op station Zwolle heeft ProRail geconcludeerd dat het vooralsnog niet mogelijk is om op station Stadshagen te stoppen.

Of is 'vereiste snelheid' iets anders dan '140 km/u' en telt het daarom niet mee?  ::)
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21675
Re: Problemen Zwolle - Kampen.
« Reactie #67 Gepost op: 27 juni 2018, 07:55:12 »
Nemen we toch een ander persbericht van Prorail.
https://www.prorail.nl/projecten/zwollekampen/inhoud/toekomst-zwolle-stadshagen

Het zal er wel op uitdraaien dat het toch mogelijk blijkt Stadshagen met een lagere snelheid te bedienen. Maar er werd echt wel op 140 km/u gemikt en dat die snelheid wegens de ondergrond niet kan worden gehaald is echt wel de reden dat er voorlopig niet op Stadshagen wordt gestopt. De pers heeft hier niet zoveel zelf bedacht.
« Laatst bewerkt op: 27 juni 2018, 08:15:35 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5145
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: Problemen Zwolle - Kampen.
« Reactie #68 Gepost op: 27 juni 2018, 08:16:07 »
Juist. En wat lezen we o.a. in dat artikel?

"Thema 1. Bodemonderzoek

Het is van belang vooraf vast te stellen: de opdracht was aanvankelijk een nieuw station in de Kamperlijn aan te leggen. Later is daar snelheidsverhoging aan toegevoegd."

Dat is een essentieel element wat in het verhaal van Johan heel anders uitgelegd wordt:

Bij de aanbesteding naar elektrificeren van de lijn werd bepaald dat de snelheid verhoogd word naar 140 km/h waardoor een halte bij Stadshagen mogelijk zou worden i.v.m de nieuwe rijtijden.

Nu ligt de halte bij Stadshagen er maar kan niet worden gebruikt omdat er 100 km/u gereden wordt i.p.v. de beloofde 140 km/h

Nogmaals: het project ging in beginsel van start met als uitgangspunt dat de baanvaksnelheid 100 km/h bleef. Met dat uitgangspunt kon halte Stadshagen in gebruik genomen worden. Natuurlijk zou de dienstregeling robuuster zijn met 140 kim/h, maar dat neemt niet weg dat het met 100 ook mogelijk is. Het is voor jullie dan ook goed om te weten dat de 140 km/h hoofdzakelijk doorgevoerd is om in de toekomst de mogelijkheid te hebben om nog een nieuwe halte tussen Stadshagen en Kampen te kunnen realiseren. En dat is met de baanvaksnelheid van 100 km/h nu niet meer mogelijk.

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21675
Re: Problemen Zwolle - Kampen.
« Reactie #69 Gepost op: 27 juni 2018, 08:27:37 »
Lekker belangrijk. Prorail heeft uiteindelijk 140 km/h beloofd en niet waargemaakt. Dat legt beperkingen op aan de dienstregeling. Waarom wordt er anders nu niet op Stadshagen gestopt? Prorail heeft het zelf nergens over een virtueel extra station.
« Laatst bewerkt op: 27 juni 2018, 08:29:53 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5145
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: Problemen Zwolle - Kampen.
« Reactie #70 Gepost op: 27 juni 2018, 08:44:30 »
Ik probeer duidelijk te maken hoe e.e.a. in elkaar zit en dat de media geen juiste weergave van de feiten heeft neergezet en dan zo'n reactie:

Lekker belangrijk.

Prima, Henk. Ik trek me vanaf nu volledig terug uit deze discussie, want ik heb er totaal geen behoefte aan om op deze manier hier verder over in discussie te gaan.

Trek vooral je eigen conclusies, wat mij betreft:

LEKKER BELANGRIJK!!!  :P


Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21675
Re: Problemen Zwolle - Kampen.
« Reactie #71 Gepost op: 27 juni 2018, 08:58:10 »
Tja, ik kan niet zoveel geks vinden in de media. Prorail zelf heeft het nergens over een extra station in relatie tot deze problematiek. Kennelijk niet zo belangrijk. Wel over te krappe overstaptijden op Zwolle bij 100 km/u én stops op Stadshagen. Is mede onderwerp van studie. Voorlopig geen stops op Stadshagen. Helder. Wat hebben de media daar allemaal bij verzonnen?
« Laatst bewerkt op: 27 juni 2018, 09:23:47 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25302
    • Pagina van klaas
Re: Problemen Zwolle - Kampen.
« Reactie #72 Gepost op: 27 juni 2018, 09:11:38 »
Het enige wat ik kan verzinnen is dat er op de achtergrond nog andere dingen meespelen die Prorail niet communiceert en die de media dus niet kunnen citeren. En die wij dus niet kunnen weten en die Jeroen ons niet wil vertellen.

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 7045
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re: Problemen Zwolle - Kampen.
« Reactie #73 Gepost op: 27 juni 2018, 09:46:49 »
Hoogste tijd voor een WOB'je dus.

groeten
Hendrik Jan
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8062
  • Spoor N
Re: Problemen Zwolle - Kampen.
« Reactie #74 Gepost op: 27 juni 2018, 11:35:18 »
Het is voor jullie dan ook goed om te weten dat de 140 km/h hoofdzakelijk doorgevoerd is om in de toekomst de mogelijkheid te hebben om nog een nieuwe halte tussen Stadshagen en Kampen te kunnen realiseren. En dat is met de baanvaksnelheid van 100 km/h nu niet meer mogelijk
Natuurlijk kan dat wel met 100 km/u, zelfs met 50 km/u gaat dat ook. Je haalt dan alleen de aansluitingen in Zwolle niet, daarvoor zul je een tweede treinstel moeten gebruiken en een passeerspoor moeten aanleggen.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.