Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

19 Toen door defender
Vandaag om 19:06:17
Laag-Baarlo door Mark Lin
Vandaag om 19:02:20
Raadplaatje door Arjen52
Vandaag om 18:54:32
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
Vandaag om 18:28:50
Schrootplaats door IJmc
Vandaag om 18:07:28
Les Billards du Vivarais door Hans1963
Vandaag om 17:51:03
Gewoon wat busfoto's door Joost O
Vandaag om 17:47:03
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Keska
Vandaag om 17:39:07
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
Vandaag om 17:16:38
Piko lok digitaal rijdt direct weg door Ronaldk
Vandaag om 17:15:48
Kortsluiting bij wissels door Voske
Vandaag om 16:57:37
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door MathynK
Vandaag om 16:48:56
Meedhuizen in H0 door Scratchbuilt
Vandaag om 16:31:17
diorama, voor lange treinen. door FritsT
Vandaag om 16:29:17
Amerikaanse "old timer" rijtuigen in spoor 1 door sncf231e
Vandaag om 15:37:10
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
Vandaag om 15:29:26
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
Vandaag om 15:26:45
"Nederlandse" modellen door spoorijzer
Vandaag om 15:14:16
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door AlbertG
Vandaag om 13:26:02
RhB H0m, Albulisch door R.C.Grootveld
Vandaag om 12:59:03
h0 diorama USA “The Paintshops” door Mudhen
Vandaag om 11:58:57
Doornvliet door mass am see
Vandaag om 11:44:10
BNLS modules: de groeten uit Berkel door Hans van de Burgt
Vandaag om 11:42:40
03-05-2024 - afscheidsrit NS ICMm 4011 door Modellbahnwagen
Vandaag om 11:34:24
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:14:38
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:14:03
Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg door Eric v C
Vandaag om 10:42:29
20 en 21 april MobExpo door MOVisser
Vandaag om 09:52:38
Baan 'begroenen', hoe, wat en waarmee? door RBlok
Vandaag om 09:52:13
2nd Dutch US Convention, DRU Ulft NL 6/7 april 2024 door D_Loc
Vandaag om 09:38:55
  

Auteur Topic: Museummaterieel: pakketje schroot met een dun laagje chroom(-6)  (gelezen 21171 keer)

AB 7216

  • Offline Offline
  • Berichten: 1519
    • Dwangrail.nl
Re: Museummaterieel: pakketje schroot met een dun laagje chroom
« Reactie #15 Gepost op: 11 januari 2018, 17:18:46 »
Al de gele verf die NS in de jaren 80 en 90 verwerkt heeft, bevat Chroom 6.
Dus bij twijfel, eerst de verf laten onderzoeken, en dan maatregelen treffen.

Groeten Arjen
The light at the end of the tunnel is the headlamp of an oncoming train (Murphy)

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 3869
Re: Museummaterieel: pakketje schroot met een dun laagje chroom
« Reactie #16 Gepost op: 11 januari 2018, 22:18:34 »
De aanwezigheid van Chroom-6 is niet gelieerd aan de kleur maar is gewoon een bestandsmiddel in de verf, en kan dus ook in andere kleuren dan geel aanwezig zijn.
« Laatst bewerkt op: 11 januari 2018, 22:31:46 door Thom »

AB 7216

  • Offline Offline
  • Berichten: 1519
    • Dwangrail.nl
Re: Museummaterieel: pakketje schroot met een dun laagje chroom
« Reactie #17 Gepost op: 12 januari 2018, 08:39:07 »
U heeft gelijk,
De kans is groot dat het in alle kleuren zit die NS heeft gebruikt.

Groeten Arjen
The light at the end of the tunnel is the headlamp of an oncoming train (Murphy)

ivanzon

  • Offline Offline
  • Berichten: 1595
Re: Museummaterieel: pakketje schroot met een dun laagje chroom
« Reactie #18 Gepost op: 12 januari 2018, 22:30:29 »
Hoe giftig het goedje ook is, het is nog steeds een zeer vorm van goede corrosie preventie, vandaar dat het in sommige toepassingen nog steeds verplicht is (luchtvaart)
En het is aannemelijk dat het vanwege die reden ook op allerlei andere plaatsen gebruikt is waar de levensduur van belang was

dwem

  • Offline Offline
  • Berichten: 813
Re: Museummaterieel: pakketje schroot met een dun laagje chroom
« Reactie #19 Gepost op: 13 januari 2018, 14:02:16 »
Het  is buiten kijf dat dit goedje een verhoogd risico op akelige ziekten geeft.
Wat ik in de tegenwoordige veiligheidsdicussies mis is de grootte van dit risico.
Het zou me niet verbazen als dat risico vele malen kleiner is dan roken of gewoon deelnemen aan het verkeer.
Maar weten we dat?

Afgezien van het feit dat het zeer kwalijk is dat bekende risico's al dan niet met opzet verzwegen zijn, waar hebben we het eigenlijk over?

Dirk



henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21678
Re: Museummaterieel: pakketje schroot met een dun laagje chroom
« Reactie #21 Gepost op: 13 januari 2018, 16:49:50 »
Bij stoffen die in werksituaties worden gebruikt, adviseren de Sociaal Economische Raad en de Gezondheidsraad over de normen. Die adviezen worden eigenlijk altijd overgenomen. In de betreffende commissie van de SER zitten vertegenwoordigers van werkgevers, vertegenwoordigers van werknemers en deskundigen. Er wordt rekening gehouden met gezondheidsrisico’s maar ook met de economische gevolgen van een norm. Die combinatie is vrij bijzonder. Als de SER een scherpe norm adviseert, is er echt wat aan de hand.

https://www.ser.nl/nl/themas/arbeidsomstandigheden/grenswaarden.aspx

Bedenk dat er onder werkomstandigheden snel sprake is van langdurig en intensief contact en dat werknemers minder hebben te kiezen. Dat was in het geval van die uiterkingsgerechtigden in extremis het geval.
« Laatst bewerkt op: 13 januari 2018, 17:07:07 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Piet R Buren

  • Offline Offline
  • Berichten: 349
Re: Museummaterieel: pakketje schroot met een dun laagje chroom
« Reactie #22 Gepost op: 14 januari 2018, 01:44:44 »
hmm, altijd lastig in te kunnen schatten wat het risico is. Ik heb nog niet zolang geleden een middagje geschuurd aan een rijtuig dat in de jaren 90 in Tilburg geschilderd is. In de buitenlucht, dat wel. vandaar mijn interesse in het onderwerp...

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21678
Re: Museummaterieel: pakketje schroot met een dun laagje chroom
« Reactie #23 Gepost op: 14 januari 2018, 06:13:17 »
Nou, als je zin hebt, kan je de risico’s voor stoffen en de gekozen grenswaarden in de databank opzoeken.
https://www.ser.nl/nl/taken/grenswaarden.aspx

Het is taaie kost en dus wordt de informatie wel gepopulariseerd. Daar moet je ook niet te ver mee gaan. Het RIVM heeft geprobeerd het goede midden te vinden.

https://marechausseevereniging.nl/sites/default/files/informatiebrochure_chroom6_rivm_tg.pdf

Er is een verband tussen de gekozen grenswaarden en de intensiteit van de bloostelling. Een middagje schuren zal wel niet erg gevaarlijk zijn. Dat gezegd hebbende, vrijwilligerswerk is niet vrijblijvend en dat betekent ook dat er aan de veiligheidsvoorschriften moet worden voldaan. Wie het werk organiseert, wordt geacht op de hoogte te zijn en de juiste beschermingsmiddelen te verschaffen.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Piet R Buren

  • Offline Offline
  • Berichten: 349
Re: Museummaterieel: pakketje schroot met een dun laagje chroom
« Reactie #24 Gepost op: 17 januari 2018, 17:16:52 »
vrijwilligerswerk is niet vrijblijvend en dat betekent ook dat er aan de veiligheidsvoorschriften moet worden voldaan. Wie het werk organiseert, wordt geacht op de hoogte te zijn en de juiste beschermingsmiddelen te verschaffen.

de theorie verschilt nog al eens van de praktijk, maar, het is ook mijn eigen keuze geweest om dat werk te doen natuurlijk

ReneN

  • Gast
Re: Museummaterieel: pakketje schroot met een dun laagje chroom
« Reactie #25 Gepost op: 22 november 2018, 17:05:05 »
De chroom-6 affaire krijgt inderdaad een vervolg, er wordt waarschijnlijk strafrechtelijke vervolging ingesteld tegen NedTrain / het Spoorwegmuseum / de gemeente Tilburg. Alleen is niet duidelijk wie er welk aandeel heeft in de zaak, Justitie is er nog niet uit:

https://www.bd.nl/dossier-chroom-6/strafrechenshy-teenshy-lijk-onderzoek-naar-tilburgs-chroom-6-schanenshy-daal~a959902f/

Probleem hierbij is dat Justitie een strafzaak moet voeren tegen de (eigen) overheid, zoals ook bij Defensie het geval is. Het verhaal breidt zich uit als een olievlek, want ook op vele bruggen heeft Rijkswaterstaat het goedje gesmeerd. Je kunt er gif op innemen ;D dat er ook spoorbruggen mee behandeld zijn. De Waalbrug in Nijmegen kan daarom voorlopig niet gerenoveerd worden, de provincie laat nu alle bruggen controleren.

De no hear, no say cultuur is onder ambtenaren wijd verbreid, zo blijkt maar weer eens. Iedere leidinggevende hield lekker zijn mond totdat het echt niet meer kon. De uitkomst is naar mijn idee ook dat niemand hiervoor berecht gaat worden en de schuld over 100 hoofden wordt verdeeld.


Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 3869
Re: Museummaterieel: pakketje schroot met een dun laagje chroom
« Reactie #26 Gepost op: 22 november 2018, 18:54:22 »
Reken er maar op dat chroom6 voorkomt in allerlei proffesionele verven en coating die voor zwaar belaste toepassingen worden gebruikt.

Om maar iets te noemen, het zal ongetwijfeld ook in de scheepvaart zitten en in geschilderde hoogspanning masten etc...

ReneN

  • Gast
Re: Museummaterieel: pakketje schroot met een dun laagje chroom
« Reactie #27 Gepost op: 22 november 2018, 19:09:08 »
Dat zou best eens kunnen... nou dan valt er nog veel te onderzoeken, maar als je er weinig mee in contact komt zal het risico wel laag zijn. Het is eerder de beroepsschilder die elke dag in het schuurstof staat en er last van krijgt. Deze affaire hebben we trouwens al eens ooit gehad met huisschilders, die zenuwuitval kregen door permanent met oplosmiddelen te werken. Wist hier al 25 jaar geleden van en gebruik daarom verf op waterbasis.

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 11764
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Museummaterieel: pakketje schroot met een dun laagje chroom
« Reactie #28 Gepost op: 22 november 2018, 19:42:03 »
Wil niet rot zijn,maar al enige tijd zijn ook de prof verfjes op water of terpentine basis,dit vanwege de onderzoeken die zijn gedaan.
(men wil uiteindelijk naar 100% waterbasis voor alles,maar in welk tijdspanne dat moet gebeuren is me een  ???)
Alle verf voor de huis schilder en de bedrijven die bv lichtmasten verven,is of op water of terpentine basis,vanwege aangetoonde gezondheids problemen.
Hoe het zit met de "verf" die men voor treinen gebruikt(e) is me niet duidelijk,maar ook die moeten naar ofwel terpentine basis of waterbasis gebracht worden.
Rest de vraag hoeveel oude voorraad is er nog met die troep erin,en hoe is dat bij de schilders terecht gekomen ?
Ik heb zelf redelijk recent de opleiding voor schilder algemeen gevolgd en ben dus redelijk op de hoogte van wat we moesten leren  :angel:
Dat ik er nu niks meer mee doe vanwege allerlei oorzaken en een ander beroep heb is wat anders  8)
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

VictorPM

  • Offline Offline
  • Berichten: 536
Re: Museummaterieel: pakketje schroot met een dun laagje chroom
« Reactie #29 Gepost op: 22 november 2018, 20:22:02 »
Eén keer trek je de conclusie...