Doel:€250.00
Donaties:€125.00

Per saldo:€-125.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 15-11-2018
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Roco 63122 front- en sluitseinen. door Timo
Vandaag om 21:33:08
Ovaalramer in messing. Schaal 0 door FritsT
Vandaag om 21:32:48
Digitaal starten met beperkt elektrotechnische kennis - welk systeem? door Michel S
Vandaag om 21:22:58
Mijn eerste H0 modeltreinbaan in aanbouw door Patrick1975
Vandaag om 21:21:33
LS NS fiets/bagage rijtuig D/Df van modeltreinexpress exclusief door clickmaniac
Vandaag om 21:20:28
Modelspoorvereniging door IJsselsteyn
Vandaag om 21:16:22
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door St00mboy
Vandaag om 20:49:45
NS modelbaan Hoekdam H0 door Ronald Hofmeester
Vandaag om 20:25:10
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Remco vM
Vandaag om 20:16:43
The Intercontinental Railroad Company door clickmaniac
Vandaag om 20:13:37
Toon hier je nieuwe (model) spooraanwinst(en)... door NS1220
Vandaag om 20:12:13
Trams van de HTM in 1/87 door Den Zoeterdam
Vandaag om 20:11:45
Het ontstaan van Trammenlandt door MOVisser
Vandaag om 20:11:18
Den Zoeterdam 1/87 H0 366x110 door Den Zoeterdam
Vandaag om 19:57:48
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Joshua
Vandaag om 19:51:33
Fleischmann NS 1200, schema bedrading gezocht door ivanzon
Vandaag om 19:43:22
Eurospoor 2018 door MOVisser
Vandaag om 19:37:36
Van Swarzach naar Swarzburg door jerrytrein
Vandaag om 19:28:14
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door Noordernet
Vandaag om 19:20:46
Projekt 083-338 door jerrytrein
Vandaag om 19:02:40
Consist adress op piko smart decoder 4.1 door Kaptein Koek
Vandaag om 18:56:12
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 18:51:15
Uit en Thuis, de bouw door Paralectic
Vandaag om 18:49:23
  

Auteur Topic: Van bandwielen naar volwielen  (gelezen 2389 keer)

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 2292
  • NS tijdperk IIIc
Re: Van bandwielen naar volwielen
« Reactie #15 Gepost op: 14 januari 2018, 11:14:59 »
De beslissing is genomen, hoe het uitpakt zien we wel :)

Ik hoop alleen dat men de benodigde apparatuur en machines nu eens niet rücksichtslos in de "kliko" lazert, maar schenkt aan de diverse museum organisaties, zodat zij er verder gebruik van kunnen maken en de techniek kunnen bewaren.

Fotodijk(je)
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

VictorPM

  • Offline Offline
  • Berichten: 168
Re: Van bandwielen naar volwielen
« Reactie #16 Gepost op: 17 januari 2018, 00:00:47 »
https://www.spoorpro.nl/materieel/2018/01/10/ns-vervangt-bandwielen-van-treinvloot-met-volwielen/

Even over de foto boven dat bericht...
De functie van die 4 verfstrepen was, als ik goed ben geïnformeerd, om in één oogopslag te kunnen zien of de wielband verschoven is over het wiel.
Dat lijkt me bij volwielen niet meer nodig...
Of zijn de wielen op de foto geen volwielen?

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 2587
Re: Van bandwielen naar volwielen
« Reactie #17 Gepost op: 17 januari 2018, 01:22:07 »
Dat zijn inderdaad gebandeerde wielen, je kunt aan de binnenzijde van het wiel de wielband wat beter onderscheiden van het wiel zelf.

De strepen zijn inderdaad bedoeld om snel te kunnen zien of de wielband verschoven is, tussen de dubbele streep vind je ook de officiële centerpunten waar je tevens kunt zien of het wiel al eerder verschoven is, en dus kunt zien hoevaak dat nog toegestaan is.

Henk Boshuyzen

  • Offline Offline
  • Berichten: 838
    • Modeltram Toulon sur Arroux
Re: Van bandwielen naar volwielen
« Reactie #18 Gepost op: 17 januari 2018, 07:17:33 »
je kunt er over blijven discusieren. Volwielen of bandwielen, wat is economischer en wat is veiliger tussen aanhalingstekens
Met de huidige motorvermogens in de locomotieven zou een keus voor volwielen veel beter zijn zoals bij 16/17/1800 al toegepast.
Voor loopwielen zou een bandwiel economischer zijn.
De foto laat het al zien, beide wielen een doorsnee van 925 mm maar de ene band is 78 dik en de andere 81
De band van 78 heeft dus een 3 mm groter binnenwiel wat bij later re-bandages eventueel nog een aantal keer wat afgedraaid kan worden voordat het binnenwiel van de as-stok afgetrokken moet worden.
Bij volwielen zul je elke keer dat je het wiel van de as aftrekt de as-stok moeten opzuiveren zodat je het volwiel weer kunt krimpen.
De as-stok zal dus weer eerde aan vervanging toe zijn.
Maar in principe hoef je met volwielen niet meer te "kloppen", alleen een visuele inspectie is genoeg.
Dus lijkt het voor wat betreft veiligheid alleen maar voordelen op te leveren tegen een iets grotere investering.

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 16205
    • Pagina van klaas
Re: Van bandwielen naar volwielen
« Reactie #19 Gepost op: 17 januari 2018, 09:56:55 »
Zou het niet simpeler zijn om compleet nieuwe wielstellen te steken in plaats van de wielen op de as te wisselen?
Het volgende optreden van "Without" is op 23 en 24 februari 2019 in de Zeelandhallen te Goes.

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 2292
  • NS tijdperk IIIc
Re: Van bandwielen naar volwielen
« Reactie #20 Gepost op: 17 januari 2018, 10:24:53 »
Voor loopassen lijk me dat wel, maar bij aandrijfassen gaat dat waarschijnlijk wel wat lastiger/duurder worden...
Fotodijk(je)
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

matthijs-spoor3

  • Offline Offline
  • Berichten: 353
Re: Van bandwielen naar volwielen
« Reactie #21 Gepost op: 17 januari 2018, 17:15:21 »
volwielen worden overigens al bij divers materieel gebruikt, o.a. de GTW's. De ijzerbak ligt bij een werkplaats ligt dan regelmatig vol met afgekeurde wielen

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 2587
Re: Van bandwielen naar volwielen
« Reactie #22 Gepost op: 17 januari 2018, 18:49:08 »
Zou het niet simpeler zijn om compleet nieuwe wielstellen te steken in plaats van de wielen op de as te wisselen?
Bij een wielstel horen ook je aspotten compleet met lagers.

En eigenlijk gebeurd dat ook, want op het moment dat een trein binnenkomt met wielen die over de afkeurmaat zijn en dus niet meer te behandelen zijn op de kuilwielenbank zal men het wielstel uitwisselen met een reserve exemplaat zodat de trein direct de baan weer op kan.

Vervolgens zal men op de wielstellen afdeling de aspotten afnemen, eventueel de motoren en de wielen rebanderen of een nieuw volwiel op de asstok persen.
Daarna gaat dat wielstel gewoon op reserve tot de volgende trein binnen komt :)

robin binsbergen

  • Offline Offline
  • Berichten: 951
Re: Van bandwielen naar volwielen
« Reactie #23 Gepost op: 18 januari 2018, 17:10:10 »
En dan zou het gieten van een nieuw wiel weleens minder werk kunnen zijn dat het rebanderen waar heel wat uurtjes in gaan zitten.

deze worden geperst, niet gegoten. elke minuut rolt er een wiel van de band. (leuke woordspeling  :))

mvg,
Robin


guest7823

  • Gast
Re: Van bandwielen naar volwielen
« Reactie #24 Gepost op: 18 januari 2018, 17:37:04 »