Doel:€250.00
Donaties:€72.00

Per saldo:€-178.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 17-04-2019
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Westlandbaan door Sven
Vandaag om 18:24:08
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Almar
Vandaag om 18:23:59
Modelspoorbeurs Houten 4 mei 2019 voor/nabeschouwing. door Syb030
Vandaag om 18:15:25
Van Swarzach naar Swarzburg door nkob
Vandaag om 18:11:06
NS 6100 van GM&S door NS8714
Vandaag om 18:04:10
Couperijtuigen NS/HSM/SS schaal 0 door JaJo
Vandaag om 17:49:11
Perron HO, printontwerp gezocht door Gerard Rozeveld
Vandaag om 17:43:24
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Almar
Vandaag om 17:40:24
DM90-Buffel Dieseltreinstel door wibi
Vandaag om 17:39:53
Projekt 083-338 door 44
Vandaag om 17:08:06
Vrije vertaling van station Arnhem jaren 80 door Gerco van Beelen
Vandaag om 16:53:20
NS 5500 / HSM 700 spoor 0 / 1 door FritsT
Vandaag om 16:51:20
Artitec / REE 1300, materieelbespreking. door Biesje
Vandaag om 16:50:31
Benodigdheden ROCO Multimaus in combinatie met Itrain door henk
Vandaag om 16:14:50
ICM-0 vraagje door ZwolsBas
Vandaag om 15:41:13
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Hlv53
Vandaag om 14:49:16
Start met TT door KNed
Vandaag om 13:28:00
Artitec 6300 door Gerke
Vandaag om 12:51:26
Kranenberg, een exercitie in code 70 door meino
Vandaag om 12:31:13
SNCB HLE 18 (ALSTOM) 3-rail of 2-rail? door Marklin6480
Vandaag om 11:55:07
Baanbouw met Ecos besturing genaamd: Giessenstad Rbf door Esufreak
Vandaag om 11:45:20
Montage bouwkit Weinert BR 93 door Sven
Vandaag om 11:20:36
BMB 00-modulebaan, Algemeen. door Bert van Gelder
Vandaag om 10:43:20
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:35:30
Intellibox en S88 storing door Ronald Koerts
Vandaag om 09:24:50
Sehr-am-Üzant II door Pnarfk
Vandaag om 09:09:33
Raadplaatje door HIJ
Vandaag om 08:43:39
Wissel loopt stroef door zuylen
Vandaag om 08:42:06
Midland Industriebaan, NS Tijdperk IV, HO. door VFR
Vandaag om 07:59:37
Moderne loc koppelling door Thom
22 april 2019, 23:07:41
  

Auteur Topic: Museummaterieel: pakketje schroot met een dun laagje chroom(-6)  (gelezen 10735 keer)

ReneN

  • Offline Offline
  • Berichten: 438
Re: Museummaterieel: pakketje schroot met een dun laagje chroom
« Reactie #30 Gepost op: 22 november 2018, 20:36:00 »
Het verhaal is nog wat ingewikkelder, omdat voor schepen antifouling-verf wordt gebruikt om de aangroei van organismen op de romp tegen te gaan. Ook deze is giftig en wordt tegenwoordig niet veel meer gebruikt, alleen hebben particulieren hier nog wel emmers van in de schuur staan. Mensen produceren wat dat betreft overal troep. Maar goed, het gaat hier niet over boten.

ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 5177
  • ***
Re: Museummaterieel: pakketje schroot met een dun laagje chroom
« Reactie #31 Gepost op: 22 november 2018, 21:55:54 »
Defensie wist in 85-86 al dat er chrome6 in de carc-verf zat die wij in depot Eygelshoven op de camouflage gespoten tanks stonden te kwasten en te spuiten. Dit werd willens en wetens verzwegen.
We kwamen daar pas jaren later achter. Had me echter nooit gerealiseerd dat het ook in het straalgrit zat waar we vrolijk doorheen banjerde tijdens de controle inspecties die ik er uit voerde in de straalcabine en de spuit cabine. Die carc-lucht rook je door het hele hoofdgebouw en werkplaatsen als ze er mee bezig waren. Menig oud-collega heeft ondertussen al het loodje gelegd.....
Laten we er nog maar een aantal jaren over discuseieren, des te minder zijn er over om uit te betalen voor de ellende die ze meemaken of nog gaan meemaken >:(.
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

ReneN

  • Offline Offline
  • Berichten: 438
Re: Museummaterieel: pakketje schroot met een dun laagje chroom
« Reactie #32 Gepost op: 22 november 2018, 23:31:57 »
Niet best, Ruud... op latere leeftijd krijg je dan een soort Russisch roulette - wie is de volgende?  :( Verschillende leden van de (oud) defensietop horen gewoon in de bajes te zitten, evenals mogelijk leidinggevenden van NS of NedTrain. Helaas is de overheid doortrokken van doofpotaffaires en mensen die elkaar dekken, waarbij Justitie een van de ergste ministeries is, zoals een ex-topambtenaar vanochtend nog uitgebreid in de krant verklaarde. Maar eigenlijk weet iedereen dit inmiddels wel.
« Laatst bewerkt op: 23 november 2018, 22:42:02 door Bert van Gelder »

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 2783
Re: Museummaterieel: pakketje schroot met een dun laagje chroom
« Reactie #33 Gepost op: 23 november 2018, 00:56:05 »
Laten we de discussie of iemand in de bajes moet zitten maar over aan de rechter die gelukkig eerst onderzoek doet of dat een terecht besluit is.
Het is nog altijd maar de vraag of mensen juist geinformeerd zijn van dit soort zaken en hoe goed ze er op de hoogte van zijn icm met hoe duidelijk de onderzoeks resultaten erover zijn.

Wil niet rot zijn,maar al enige tijd zijn ook de prof verfjes op water of terpentine basis,dit vanwege de onderzoeken die zijn gedaan.
(men wil uiteindelijk naar 100% waterbasis voor alles,maar in welk tijdspanne dat moet gebeuren is me een  ???)
Alle verf voor de huis schilder en de bedrijven die bv lichtmasten verven,is of op water of terpentine basis,vanwege aangetoonde gezondheids problemen.
Hoe het zit met de "verf" die men voor treinen gebruikt(e) is me niet duidelijk,maar ook die moeten naar ofwel terpentine basis of waterbasis gebracht worden.
Rest de vraag hoeveel oude voorraad is er nog met die troep erin,en hoe is dat bij de schilders terecht gekomen ?
Ik heb zelf redelijk recent de opleiding voor schilder algemeen gevolgd en ben dus redelijk op de hoogte van wat we moesten leren  :angel:
Dat ik er nu niks meer mee doe vanwege allerlei oorzaken en een ander beroep heb is wat anders  8)
Acryl of Alkyd, (op water of terpentine basis klopt niet, want dat betreft alleen de verdunning) heeft niks te maken met de bestanddelen chroom-6. Dat is alleen een anti corrosie en vulmiddel in de verf namelijk.

Daarnaast is waterbasis 'gezonder' om te verwerken omdat je daarbij geen oplosmiddeldampen inademt, maar het chroom-6 probleem openbaart zich bij niet bij het verwerken maar bij het schuren, en ook dat is bij een acrylverf nog steeds niet gezond.

Sterker nog, bij welke verf je ook gebruikt moet je ten alle tijden de juiste veiligheidsmiddelen gebruiken tijdens het schuren maar dat word maar al te graag vergeten ookal zijn die voorhanden.

« Laatst bewerkt op: 23 november 2018, 01:04:22 door Thom »

ReneN

  • Offline Offline
  • Berichten: 438
Re: Museummaterieel: pakketje schroot met een dun laagje chroom
« Reactie #34 Gepost op: 31 januari 2019, 14:59:44 »
Vanochtend is het onderzoeksrapport over de chroom-6 kwestie bij het museummaterieel gepresenteerd. De conclusie is zoals ik al vermoedde: NedTrain is als hoofdschuldige aangewezen en hun falen wordt als "hoogst verwijtbaar" aangeduid omdat zelfs na waarschuwingen niets is gedaan om beschermende maatregelen voor de tRom-medewerkers te nemen.

Een deel van de 800 (!) betrokkenen is chronisch ziek geworden. Ook de gemeente Tilburg is door het gebrek aan toezicht behoorlijk in gebreke gebleven. Waarschijnlijk zal de gemeente in eerste instantie zelf een schadevergoedingsregeling in het leven roepen, waarna wordt gekeken in hoeverre NedTrain en het Spoorwegmuseum zullen moeten bijdragen. Over het OM wordt niets gemeld, volgens mij komt er nog een strafrechtelijke procedure.
« Laatst bewerkt op: 31 januari 2019, 15:14:05 door ReneN »

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 2414
Re: Museummaterieel: pakketje schroot met een dun laagje chroom
« Reactie #35 Gepost op: 31 januari 2019, 23:02:05 »
Zoals ReneN al schreef in Nov 2017 is het een etterende zaak.
Ook toen was het OM er al mee bezig, wat is er nu precies verder aan het licht gekomen.?

 (Ik durf het bijna niet te vragen ,maar om welk museum materieel ging het toen ? )
Peter
NS 1924-heden .
 0 baan   NS loks  2100 en 3900  en  eloks  1100, 1200, 1300 en Mat 24  op 2 rail en bovenleiding .
 Baan heeft  1 kopstation en  1 kruisingsstation in een ovaal .Werkende lichtseinen Aan  model van lok  de 23023 van de SSN wordt gebouwd

WesleyMunnik

  • Offline Offline
  • Berichten: 1086
Re: Museummaterieel: pakketje schroot met een dun laagje chroom
« Reactie #36 Gepost op: 31 januari 2019, 23:48:13 »
Zover ik weet is onderandere mP3031, 2498, 273, 386, de Plan K, 1202, Plan W, en een slaaprijtuig behandeld in Tilburg voor het nsm
Met vriendelijke groet,

Wesley Munnik

Zie ook mijn bouwdraadje
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,61317.0.html

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 18119
Re: Museummaterieel: pakketje schroot met een dun laagje chroom
« Reactie #37 Gepost op: 01 februari 2019, 07:09:14 »
Zoals ReneN al schreef in Nov 2017 is het een etterende zaak.
Ook toen was het OM er al mee bezig, wat is er nu precies verder aan het licht gekomen.?


Inhoudelijk niet zoveel. Wel oordeelt de commissie snoeihard. Er is gesold met de gezondheid van machteloze mensen.

De commissie heeft vooral duidelijk gemaakt wie verantwoordelijk is. Primair de gemeente als formele werkgever en verder Nedtrain en het museum als praktische werkgevers. Die hebben hun verantwoordelijkheid erkend en bij de presentatie excuses aangeboden.

Dat is belangrijk, omdat nu duidelijk is waar mensen moeten zijn voor schadevergoeding. Bij de gemeente die het verder maar met Nedtrain en het museum uitzoekt. Dat voorkomt dat mensen van het kastje naar de muur worden gestuurd.

En erkenning is altijd belangrijk. Het is in feite de erkenning van de gelijkwaardigheid van deze mensen. Een hal verderop gebeurde hetzelfde werk, maar wel met uitgebreide bescherming (en tegen een normaal salaris).
« Laatst bewerkt op: 01 februari 2019, 08:52:08 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

AB 7216

  • Offline Offline
  • Berichten: 905
    • Dwangrail.nl
Re: Museummaterieel: pakketje schroot met een dun laagje chroom
« Reactie #38 Gepost op: 01 februari 2019, 08:43:08 »
Hoi Henk,
In het persbericht word de gemeente Tilburg en Nedtrain genoemd. waar haal je de betrokkendheid van Prorail vandaan? Die partij heeft hier niets mee van doen.

Groeten Arjen
Anything good in life is either illegal, immoral or fattening.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 18119
Re: Museummaterieel: pakketje schroot met een dun laagje chroom
« Reactie #39 Gepost op: 01 februari 2019, 08:51:04 »
Ja klopt, veranderd..
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 2783
Re: Museummaterieel: pakketje schroot met een dun laagje chroom
« Reactie #40 Gepost op: 01 februari 2019, 12:31:22 »
Zover ik weet is onderandere mP3031, 2498, 273, 386, de Plan K, 1202, Plan W, en een slaaprijtuig behandeld in Tilburg voor het nsm
één teveel, en één te weinig, de DE41.

Te 2/2

  • Offline Offline
  • Berichten: 584
  • Metrop-Märklin
Re: Museummaterieel: pakketje schroot met een dun laagje chroom
« Reactie #41 Gepost op: 01 februari 2019, 16:40:19 »
Een hal verderop gebeurde hetzelfde werk, maar wel met uitgebreide bescherming (en tegen een normaal salaris).
Arbeidsverdringing dus ook nog.
Jan Willem

analoog hybride DC baan (2-rail+3-rail),
CH, peco, piko, roco, k-rail

ReneN

  • Offline Offline
  • Berichten: 438
Re: Museummaterieel: pakketje schroot met een dun laagje chroom
« Reactie #42 Gepost op: 01 februari 2019, 17:29:24 »
Dat het materieel in het NSM er mooi bijstaat is positief, dat NS in de recente geschiedenis zelf dwangarbeid (zo is het in de Tweede Kamer gisteren genoemd) heeft laten verrichten een flinke smet op het bedrijf. Er lijkt mij hier sprake van een misdrijf, maar of Justitie dat zo ziet valt dus nog af te wachten.

robin binsbergen

  • Offline Offline
  • Berichten: 970
Re: Museummaterieel: pakketje schroot met een dun laagje chroom
« Reactie #43 Gepost op: 01 februari 2019, 18:15:22 »
één teveel, en één te weinig, de DE41.
en de pec, en de 2225

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 2783
Re: Museummaterieel: pakketje schroot met een dun laagje chroom
« Reactie #44 Gepost op: 01 februari 2019, 18:25:59 »
Dwang arbeid? Het moet niet gekker worden.

tROM was een samenwerkings project om langdurig werklozen opnieuw te laten re-integreren op de arbeidsmarkt, de Gemeente Tilburg was de initiatief nemer, Nedtrain leverde de locatie en de knowhow en het Spoorwegmuseum leverde materieel aan.