HalloAangezien deze wissel altijd maar met max 40 bereden mag worden was een Hp0/1 sein hier al voldoende geweest.De desbetreffende snelheid staat dan in het Buchfahrplan.Bart
Nou ik ben zo afgeleid door je mooie Zusatssignalen Sven dat de zaken die niet kloppen me niet zo zijn opgevallen.Maar wil wel wat melden als je er naar vraagt:- het wissel lijkt in de rechtdoorstand te staan. Gezien het gebruik van dat spoor gaat daar nooit een hauptsignaal voor naar HP2 of HP1.- idem voor het spoor in het midden, de stand is rechtdoor, daar kan geen wisselstraat van links komen en dan het signaal vrij geven.- Als het hauptsignal dan toch in een bepaalde rijstand staat, dat sperrsignaal moet dan ook vrij geven.- het middelste spoor heeft geen signal, hoeft ook niet als zuiver en alleen dat spoor alleen in de richting "naar je toe" wordt bereden. Maar volgens mij is er dan ter hoogte van het inrijsignal wel een sperrsignal te vinden.Groeten,Jelmer
Hoi Bart,Die "strijd" wil ik wel met jou aangaan. Ik weet namelijk niet beter dan dat er als vuistregel geldt dat alle snelheden tot en met 60 km/h met Hp2 aangeduid moeten worden en alles daarboven Hp1. Het sein waar wij het hier over hebben kan ook alleen maar Hp0 dan wel Hp2 tonen. Ik heb jouw stelling dat Hp1 over een afbuigend wissel eveneens kan nog nergens in sein-regelementen kunnen terugvinden. Indien jij toch gelijk mocht hebben moet het sein aangepast worden. Geen probleem daar de boel allemaal nog los staat en nog niet is aangesloten. Ik hoop hier een antwoord op te (kunnen) vinden.
Indien jij toch gelijk mocht hebben moet het sein aangepast worden.
Beste Sven,Betreffende de seinen op je baan heb ik geprobeerd wat inzicht te krijgen in je modelbaan en daar geprobeerd de verschillende noodzakelijke seinbeelden in mijn ogen op te projecteren.Veel van de gedachten hieronder heb ik van deze site: http://www.der-moba.de/index.php/Eisenbahnsicherungs-_und_-signaltechnikUitgangspunt voor mijn interpretatie is wat ik zie in je baanaankleding. Je beeldt een hoofdbaan uit, met betriebswerk. De vormseinen en wissels worden niet met draden vanuit het stellwerk aangestuurd, maar door middel van motoren ter plaatste. Dit plaatst je stellwerk in de categorie van tenminste een elektromechanisch stellwerk.
Als eerste mijn opmerking 4; Ik ging er van uit dat in een situatie als met een elektromechanisch stellwerk er tenminste een sperrsignal staat bij elk spoor het station in, dus ook het tegenspoor op de doorgaande hoofdbaan. Dat blijkt dus niet zo te zijn. Als je rangeerdeel in de richting van het inrijsein gaat, dan moet dat stoppen voor de punt van het wissel of voor de rangierhalt tafel. Als je rangeert over de uitgaande sporen, dan mag je veel verder doorrijden, en hoeft er ook geen sein op de terugweg te staan. Optioneel zou je daar echter nog wel een sperrsignal of zelfs hoofdsein kunnen plaatsten als dekking voor eventuele treinen op het tegenspoor in combinatie met je spoor langs het perron.
Wel keek ik nog even nader naar je baanplan en je opstelling van je seinen. Je situatie met je seinbrug is in feite dat dat een inrijsein is voor je station (een station is al iets met een wisselverbinding). In dit geval is je station de halte voor de railbus (met wissel) en de inrit naar het depot. Je seinbrug kun je dus beschouwen als een inrijsein, het voorsein geeft het beeld weer van het volgende sein voor de wisselverbindingen bij het depot. Dat sein bij het depot (waar je die mooie zusatzsignale hebt aangebracht) is in feite een uitrijsein (of een tussensein) “P1”.
Het sein bij je railbus kopspoor zou bij deze wisselverbingen dan net zo goed als uitrijsein dienen “P3”Je sein A aan de andere kant bij het depot zou in deze situatie wel moeten voorzien van een voorsignaal denk ik (en richtingaanwijzer met zusatzanzeiger voor 30 km/u). Je kunt immers:- Hp 1: rechtdoor- Hp 2: afbuigen het schaduwstation in (het voorsignaal zou dan Vr1 kunnen aangeven)- Hp 2: afbuigen naar het kopspoor voor de railbus (andere richting en voorsignaal op Vr0 met halt op kopspoor)Je kunt bovenstaande ook trouwens zoder voorsignaal realiseren voor Sein A, maar juist als de rijweg naar het kopspoor wat langer is dan kun je een voorsignaal plaatsten en verdero de 30 km/u laten beelden.Plaatje hieronder moet mijn gedachten mogelijk wat duidelijker maken.
Overall wel leuk om als vingeroefening over na te denken, voel je vrij om het anders te doen...
...Ook naar meerdere malen lezen kan ik het gedeelte met het sperrsignal/hoofdsein op het tegenspoor niet goed plaatsen. Niet waarom het dient en ook (of daardoor) niet wáár deze seinen zouden moeten komen te staan. Jij zei het zelf al. Het is facultatief; wellicht maar beter ook ....Sein A is inderdaad uitgerust als Hp0/1/2. Een voor-zusatzsignal VZs3 "Kz3" aan dit sein en dan verderop richting railbus-kopspoor een Zs3 "Kz3" begrijp ik nog, maar waarom ook hier voor sein A een voorsein? Heeft het te maken met het fictieve sein G?