Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 11:03:05
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door aad52
Vandaag om 10:43:36
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:50:53
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door BartvD
Vandaag om 09:32:19
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
US diorama in H0 door Jelmer
Vandaag om 08:19:18
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Rody v. G.
27 maart 2024, 23:03:46
Al mijn goede ideeën... door MartinRT
27 maart 2024, 22:57:39
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
27 maart 2024, 22:45:06
Martijn's rariteitenkabinet door Martijn193
27 maart 2024, 22:30:17
Beekdaelen in H0 door Link
27 maart 2024, 22:17:23
Les Billards du Vivarais door Hans1963
27 maart 2024, 22:08:52
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door BrightonBelle
27 maart 2024, 21:57:24
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
27 maart 2024, 21:47:16
Lima Koploper ombouwen door Menno 1846
27 maart 2024, 21:31:51
Piko NS 2015 stroomafname probleem door brutus
27 maart 2024, 21:16:45
Zwederbaan door nighttrain1
27 maart 2024, 20:44:09
opbouw treinbaan weer opgepakt door teun van drunen
27 maart 2024, 19:21:25
NTM P1 in Schaal-1 door FritsT
27 maart 2024, 18:59:12
PB models: koplopers (voorbespreking) door Marnit
27 maart 2024, 18:58:04
  

Auteur Topic: Waldberg: Bundesbahn tijdperk IV in H0  (gelezen 109696 keer)

Jelmer

  • Offline Offline
  • Berichten: 3798
Re: Waldberg: Bundesbahn tijdperk IV in H0
« Reactie #465 Gepost op: 05 november 2018, 21:36:34 »
Nou ik ben zo afgeleid door je mooie Zusatssignalen Sven dat de zaken die niet kloppen me niet zo zijn opgevallen.

Maar wil wel wat melden als je er naar vraagt:
- het wissel lijkt in de rechtdoorstand te staan. Gezien het gebruik van dat spoor gaat daar nooit een hauptsignaal voor naar HP2 of HP1.
- idem voor het spoor in het midden, de stand is rechtdoor, daar kan geen wisselstraat van links komen en dan het signaal vrij geven.
- Als het hauptsignal dan toch in een bepaalde rijstand staat, dat sperrsignaal moet dan ook vrij geven.
- het middelste spoor heeft geen signal, hoeft ook niet als zuiver en alleen dat spoor alleen in de richting "naar je toe" wordt bereden. Maar volgens mij is er dan ter hoogte van het inrijsignal wel een sperrsignal te vinden.

Groeten,
Jelmer
Pfarrerwinkel de bouw:
Pfarrerwinkel

Locwissel

  • Offline Offline
  • Berichten: 500
Re: Waldberg: Bundesbahn tijdperk IV in H0
« Reactie #466 Gepost op: 05 november 2018, 22:37:06 »
Hallo

Aangezien deze wissel altijd maar met max 40 bereden mag worden was een Hp0/1 sein hier al voldoende geweest.
De desbetreffende snelheid staat dan in het Buchfahrplan.

Bart

Hoi Bart,

Die "strijd" wil ik wel met jou aangaan. Ik weet namelijk niet beter dan dat er als vuistregel geldt dat alle snelheden tot en met 60 km/h met Hp2 aangeduid moeten worden en alles daarboven Hp1. Het sein waar wij het hier over hebben kan ook alleen maar Hp0 dan wel Hp2 tonen. Ik heb jouw stelling dat Hp1 over een afbuigend wissel eveneens kan nog nergens in sein-regelementen kunnen terugvinden.


Indien jij toch gelijk mocht hebben moet het sein aangepast worden. Geen probleem daar de boel allemaal nog los staat en nog niet is aangesloten. Ik hoop hier een antwoord op te (kunnen) vinden.
« Laatst bewerkt op: 05 november 2018, 22:43:38 door waldberg »

Locwissel

  • Offline Offline
  • Berichten: 500
Re: Waldberg: Bundesbahn tijdperk IV in H0
« Reactie #467 Gepost op: 05 november 2018, 22:42:40 »
Nou ik ben zo afgeleid door je mooie Zusatssignalen Sven dat de zaken die niet kloppen me niet zo zijn opgevallen.

Maar wil wel wat melden als je er naar vraagt:
- het wissel lijkt in de rechtdoorstand te staan. Gezien het gebruik van dat spoor gaat daar nooit een hauptsignaal voor naar HP2 of HP1.
- idem voor het spoor in het midden, de stand is rechtdoor, daar kan geen wisselstraat van links komen en dan het signaal vrij geven.
- Als het hauptsignal dan toch in een bepaalde rijstand staat, dat sperrsignaal moet dan ook vrij geven.
- het middelste spoor heeft geen signal, hoeft ook niet als zuiver en alleen dat spoor alleen in de richting "naar je toe" wordt bereden. Maar volgens mij is er dan ter hoogte van het inrijsignal wel een sperrsignal te vinden.

Groeten,
Jelmer


Hoi Jelmer,

Thanks  (y)

Sorry voor de verwarring. De hele boel staat nog los en de wissels zijn ook nog niet aangesloten (staan vastgespeld op rechtuit).
Het ging mij om de onopgemerkte verkeerde stand van de seinarm door mijn lompheid bij het nemen van de foto.



De eerste drie opmerkingen zijn volledig juist.


De vierde begrijp ik echter niet. Die mag je nog eens nader uitleggen.
 

Jelmer

  • Offline Offline
  • Berichten: 3798
Re: Waldberg: Bundesbahn tijdperk IV in H0
« Reactie #468 Gepost op: 06 november 2018, 08:18:14 »
Hoi Bart,

Die "strijd" wil ik wel met jou aangaan. Ik weet namelijk niet beter dan dat er als vuistregel geldt dat alle snelheden tot en met 60 km/h met Hp2 aangeduid moeten worden en alles daarboven Hp1. Het sein waar wij het hier over hebben kan ook alleen maar Hp0 dan wel Hp2 tonen. Ik heb jouw stelling dat Hp1 over een afbuigend wissel eveneens kan nog nergens in sein-regelementen kunnen terugvinden.


Indien jij toch gelijk mocht hebben moet het sein aangepast worden. Geen probleem daar de boel allemaal nog los staat en nog niet is aangesloten. Ik hoop hier een antwoord op te (kunnen) vinden.

Tja... ik zou zelf ook voor Hp0/Hp2 gaan op die plek, maar anders kan het wel..

Eerst maar het regelement DS/DV 301 uit 2006:
"Das Signal erlaubt die Fahrt mit de im Fahrplan zugelassen Geschwindigkeit, sofern sie nicht durch andere Signale oder besondere Anordnungen eingeschraenkt ist."

En dan een link naar een plaatje van een situatie van een station met alleen maar Hp0/Hp1; Garmisch Partenkirchen, maar dat is wel een bijzondere situatie omdat vroeger de Bayerische signalen (rechts) alleen maar 1 vleugel hadden.


http://www.doku-des-alltags.de/BDMuenchen/KBS960/981200%20Garmisch%20Uffing/Film%201/29%20Garmisch.jpg

Dat andere ben ik nog even aan het zoeken...

Groeten,
Jelmer

Groeten,
Jelmer
Pfarrerwinkel de bouw:
Pfarrerwinkel

Bahn-AG

  • Offline Offline
  • Berichten: 1531
Re: Waldberg: Bundesbahn tijdperk IV in H0
« Reactie #469 Gepost op: 06 november 2018, 10:46:07 »

Indien jij toch gelijk mocht hebben moet het sein aangepast worden.

Hallo

Je hoeft toch niks aan te passen? Hp2 is hier gewoon goed en ziet er ook nog eens leuker uit.
Hp1 komt echter (zij het zelden) ook voor.
Vooral rond München. Of dit iets met de oude beierse seinen te maken heeft? Het zou zo maar kunnen.

Wat ik wel een beetje raar vind; je seinbrug heeft een Vr voor een sein een stuk verderop.
Het uitrijsein waarover we het hier hebben heeft geen Vr. Waar staat dit?
Ik neem aan dat je ooit op de rechterbaan terecht komt en dan het sein behorende bij de Vr van de seinbrug tegen komt. Of denk ik nou heel fout?

Bart
« Laatst bewerkt op: 06 november 2018, 10:55:12 door Bahn-AG »

Locwissel

  • Offline Offline
  • Berichten: 500
Re: Waldberg: Bundesbahn tijdperk IV in H0
« Reactie #470 Gepost op: 06 november 2018, 12:19:15 »

Hallo,


Bedankt voor jullie reacties:

Zelf weet ik ook geen ander voorbeeld voor Hp1 bij afbuigend wissel dan Garmisch-Partenkirchen te bedenken (waarvan ik eveneens denk dat dit met de historie van de oude Beierse vleugelseinen te maken heeft).


Het voorsein Vr0/2op de seinbrug geldt voor dit sein:







Het spoor behorende bij het hier besproken linker Hp0/Hp2 sein voert niet direkt langs het sein hierboven op de foto, maar nog een stukje verder over het linker spoor.

Pas vlak voor de overweg en de tunnel vindt de wisseling naar het rechter spoor plaats:




Hier staat verder nergens voor overweg/tunnel nog een sein langs de baan. Pas helemaal aan het einde van het perron in station Waldberg-West staat er weer een uitrijsein. Moet er desondanks toch een voorsein naast het gisteren geplaatste hoofdsein Hp0/2 komen? 
 



Locwissel

  • Offline Offline
  • Berichten: 500
Re: Waldberg: Bundesbahn tijdperk IV in H0
« Reactie #471 Gepost op: 06 november 2018, 12:21:55 »



Nog als aanvulling even een slechte snelle kiek als overzicht van het kopspoor:

Jelmer

  • Offline Offline
  • Berichten: 3798
Re: Waldberg: Bundesbahn tijdperk IV in H0
« Reactie #472 Gepost op: 06 november 2018, 13:31:32 »
Beste Sven,

Betreffende de seinen op je baan heb ik geprobeerd wat inzicht te krijgen in je modelbaan en daar geprobeerd de verschillende noodzakelijke seinbeelden in mijn ogen op te projecteren.

Veel van de gedachten hieronder heb ik van deze site: http://www.der-moba.de/index.php/Eisenbahnsicherungs-_und_-signaltechnik

Uitgangspunt voor mijn interpretatie is wat ik zie in je baanaankleding. Je beeldt een hoofdbaan uit, met betriebswerk. De vormseinen en wissels worden niet met draden vanuit het stellwerk aangestuurd, maar door middel van motoren ter plaatste. Dit plaatst je stellwerk in de categorie van tenminste een elektromechanisch stellwerk.

Als eerste mijn opmerking 4; Ik ging er van uit dat in een situatie als met een elektromechanisch stellwerk er tenminste een sperrsignal staat bij elk spoor het station in, dus ook het tegenspoor op de doorgaande hoofdbaan. Dat blijkt dus niet zo te zijn. Als je rangeerdeel in de richting van het inrijsein gaat, dan moet dat stoppen voor de punt van het wissel of voor de rangierhalt tafel. Als je rangeert over de uitgaande sporen, dan mag je veel verder doorrijden, en hoeft er ook geen sein op de terugweg te staan. Optioneel zou je daar echter nog wel een sperrsignal of zelfs hoofdsein kunnen plaatsten als dekking voor eventuele treinen op het tegenspoor in combinatie met je spoor langs het perron.

Wel keek ik nog even nader naar je baanplan en je opstelling van je seinen. Je situatie met je seinbrug is in feite dat dat een inrijsein is voor je station (een station is al iets met een wisselverbinding). In dit geval is je station de halte voor de railbus (met wissel) en de inrit naar het depot. Je seinbrug kun je dus beschouwen als een inrijsein, het voorsein geeft het beeld weer van het volgende sein voor de wisselverbindingen bij het depot. Dat sein bij het depot (waar je die mooie zusatzsignale hebt aangebracht) is in feite een uitrijsein (of een tussensein) “P1”.
Het sein bij je railbus kopspoor zou bij deze wisselverbingen dan net zo goed als uitrijsein dienen “P3”
Je sein A aan de andere kant bij het depot zou in deze situatie wel moeten voorzien van een voorsignaal denk ik (en richtingaanwijzer met zusatzanzeiger voor 30 km/u). Je kunt immers:
-   Hp 1: rechtdoor
-   Hp 2: afbuigen het schaduwstation in (het voorsignaal zou dan Vr1 kunnen aangeven)
-   Hp 2: afbuigen naar het kopspoor voor de railbus (andere richting en voorsignaal op Vr0 met halt op kopspoor)
Je kunt bovenstaande ook trouwens zoder voorsignaal realiseren voor Sein A, maar juist als de rijweg naar het kopspoor wat langer is dan kun je een voorsignaal plaatsten en verdero de 30 km/u laten beelden.
Plaatje hieronder moet mijn gedachten mogelijk wat duidelijker maken.




Overall wel leuk om als vingeroefening over na te denken, voel je vrij om het anders te doen...

Groeten,
Jelmer

P.S. als reactie op het commentaar van Bart heeft Sven inderdaad gemeld dat het sein vanaf het kopspoor inderdaad (P2) "gelijk" staat aan het mij getekende (P1)
« Laatst bewerkt op: 06 november 2018, 13:33:29 door Jelmer »
Pfarrerwinkel de bouw:
Pfarrerwinkel

Locwissel

  • Offline Offline
  • Berichten: 500
Re: Waldberg: Bundesbahn tijdperk IV in H0
« Reactie #473 Gepost op: 06 november 2018, 14:39:25 »
Beste Sven,

Betreffende de seinen op je baan heb ik geprobeerd wat inzicht te krijgen in je modelbaan en daar geprobeerd de verschillende noodzakelijke seinbeelden in mijn ogen op te projecteren.

Veel van de gedachten hieronder heb ik van deze site: http://www.der-moba.de/index.php/Eisenbahnsicherungs-_und_-signaltechnik

Uitgangspunt voor mijn interpretatie is wat ik zie in je baanaankleding. Je beeldt een hoofdbaan uit, met betriebswerk. De vormseinen en wissels worden niet met draden vanuit het stellwerk aangestuurd, maar door middel van motoren ter plaatste. Dit plaatst je stellwerk in de categorie van tenminste een elektromechanisch stellwerk.


Hoi Jelmer,

Allereerst heel veel dank voor het feit dat je zoveel tijd en moeite in dit verhaal hebt gestoken  (y).

Jouw bevindingen zijn juist: Het betreft hier inderdaad een hoofdbaan (feitelijk reeds stationssporen) kort voor een doorgangsstation Waldberg-West. Dit baangedeelte wordt inderdaad door een elektromechanisch stellwerk gezekerd. Op dit gedeelte langs dit dubbel spoor bevind zich de aansluiting naar het schaduwstation, de aansluiting naar het depot en een aftakkend spoor langs een oud perron (voormalig freiladegleis) t.b.v. rangeerbewegingen naar het depot of enkele treinbewegingen (railbus t.b.v. schoolkinderen uit buurtschap). Baanvaksnelheid richting Bf Waldberg-West (naar tunnel) 60 km/h, komende vanaf Bf Waldberg-West (vanuit tunnel) 90 km/h.

Jouw schematische weergave van de te tonen seinbeelden komen overeen met wat hier de gedachtengang is hoe het zou moeten.
Kleine toevoeging is nog een VZs3 "Kz6" (vooraanduiding lichtbak "geel" Vmax 60 km/h) aan de seinbrug waar ik op dit moment aan werk.



Als eerste mijn opmerking 4; Ik ging er van uit dat in een situatie als met een elektromechanisch stellwerk er tenminste een sperrsignal staat bij elk spoor het station in, dus ook het tegenspoor op de doorgaande hoofdbaan. Dat blijkt dus niet zo te zijn. Als je rangeerdeel in de richting van het inrijsein gaat, dan moet dat stoppen voor de punt van het wissel of voor de rangierhalt tafel. Als je rangeert over de uitgaande sporen, dan mag je veel verder doorrijden, en hoeft er ook geen sein op de terugweg te staan. Optioneel zou je daar echter nog wel een sperrsignal of zelfs hoofdsein kunnen plaatsten als dekking voor eventuele treinen op het tegenspoor in combinatie met je spoor langs het perron.


Ook naar meerdere malen lezen kan ik het gedeelte met het sperrsignal/hoofdsein op het tegenspoor niet goed plaatsen. Niet waarom het dient en ook (of daardoor) niet wáár deze seinen zouden moeten komen te staan. Jij zei het zelf al. Het is facultatief; wellicht maar beter ook  ;)



Wel keek ik nog even nader naar je baanplan en je opstelling van je seinen. Je situatie met je seinbrug is in feite dat dat een inrijsein is voor je station (een station is al iets met een wisselverbinding). In dit geval is je station de halte voor de railbus (met wissel) en de inrit naar het depot. Je seinbrug kun je dus beschouwen als een inrijsein, het voorsein geeft het beeld weer van het volgende sein voor de wisselverbindingen bij het depot. Dat sein bij het depot (waar je die mooie zusatzsignale hebt aangebracht) is in feite een uitrijsein (of een tussensein) “P1”.

Klopt. Daarbij kan aan P1 tevens nog óf Zs3 "Kz6" (wisselstand rechtuit), óf Zs6 gleiswechselanzeiger (afbuiging in tegenspoor).
Beide gedoofd is rangeerbeweging dwarsover richting depot met Vmax 40 km/h. 



Het sein bij je railbus kopspoor zou bij deze wisselverbingen dan net zo goed als uitrijsein dienen “P3”
Je sein A aan de andere kant bij het depot zou in deze situatie wel moeten voorzien van een voorsignaal denk ik (en richtingaanwijzer met zusatzanzeiger voor 30 km/u). Je kunt immers:
-   Hp 1: rechtdoor
-   Hp 2: afbuigen het schaduwstation in (het voorsignaal zou dan Vr1 kunnen aangeven)
-   Hp 2: afbuigen naar het kopspoor voor de railbus (andere richting en voorsignaal op Vr0 met halt op kopspoor)
Je kunt bovenstaande ook trouwens zoder voorsignaal realiseren voor Sein A, maar juist als de rijweg naar het kopspoor wat langer is dan kun je een voorsignaal plaatsten en verdero de 30 km/u laten beelden.
Plaatje hieronder moet mijn gedachten mogelijk wat duidelijker maken.




Dit schema komt zo goed als helemaal overeen met de omschreven situatie hier  (y)
Sein A is inderdaad uitgerust als Hp0/1/2. Een voor-zusatzsignal VZs3 "Kz3" aan dit sein en dan verderop richting railbus-kopspoor een Zs3 "Kz3" begrijp ik nog, maar waarom ook hier voor sein A een voorsein?
 Heeft het te maken met het fictieve sein G?


Overall wel leuk om als vingeroefening over na te denken, voel je vrij om het anders te doen...



Zeker voel ik mij vrij om uiteindelijk datgene te doen waarvan ik denk dat het "past", maar ik vind het ook maar al te fijn wanneer er input zoals deze komt. Op deze wijze wordt je vanzelf geacht wat dieper over het hoe en waarom na te denken hetgeen het plaatsen van beveiliging op de modelbaan ook veel leuker maakt.




.
« Laatst bewerkt op: 06 november 2018, 14:44:16 door waldberg »

Jelmer

  • Offline Offline
  • Berichten: 3798
Re: Waldberg: Bundesbahn tijdperk IV in H0
« Reactie #474 Gepost op: 06 november 2018, 14:57:14 »

...
Ook naar meerdere malen lezen kan ik het gedeelte met het sperrsignal/hoofdsein op het tegenspoor niet goed plaatsen. Niet waarom het dient en ook (of daardoor) niet wáár deze seinen zouden moeten komen te staan. Jij zei het zelf al. Het is facultatief; wellicht maar beter ook  ;)

....
Sein A is inderdaad uitgerust als Hp0/1/2. Een voor-zusatzsignal VZs3 "Kz3" aan dit sein en dan verderop richting railbus-kopspoor een Zs3 "Kz3" begrijp ik nog, maar waarom ook hier voor sein A een voorsein?
 Heeft het te maken met het fictieve sein G?


Hoi Sven,

Eerste punt, bij nog modernere stellwerken (maar die zijn denk ik dan alleen met lichtsignalen uitgerust) heb je een volledige signalisatie nodig, dus ook met sperrsignal bij de wissels. Zie de link in mijn vorige bericht. Mag je dus verder vergeten want ik had dat niet goed.

Bij sein A een voorsein te plaatsen zou je treinenloop een beetje kunnen versnellen. Bij treinen naar je kopspoor kun je dan een normaal beeld Hp2 geven, met voorsein Vr0 voor de haltscheibe Sh0 op je stootblok einde kopspoor. Ergens op het traject tussen Sein A en het kopspoor (voor het wissel bijvoorbeed), kun je dan verder de snelheid terugbrengen naar 30 km/u met een extra snelheidsaanwijzer (wegklapbaar bord, of licht). Als je de snelheid aangeeft vanaf het hoofdsein dat geldt de 30km/u vanaf het sein A en ben je langer onderweg.
Heeft verder niets met sein G te maken, dat is het inrijsein vanaf het schaduwstation richting depot.

Groeten,
Jelmer
Pfarrerwinkel de bouw:
Pfarrerwinkel

Locwissel

  • Offline Offline
  • Berichten: 500
Re: Waldberg: Bundesbahn tijdperk IV in H0
« Reactie #475 Gepost op: 06 november 2018, 15:19:37 »

Jelmer bedankt voor de uitleg  (y)


Zo begrijp ik het tweede punt helemaal. :D

Locwissel

  • Offline Offline
  • Berichten: 500
Re: Waldberg: Bundesbahn tijdperk IV in H0
« Reactie #476 Gepost op: 07 november 2018, 14:56:48 »
Hallo,

Vanmiddag komt als het goed is de RAL 6011 resedagroene verf met de post:
Voordien alvast maar de seinbrug technisch afgebouwd. Alle aan de brug aanwezige componenten kunnen voor onderhoud worden weggenomen hetgeen nu ook bij de verfbeurt goed van pas zal komen. Voor nu eerst het raamwerk van de seinbrug nog wat schuren en schoonmaken en dan kan er binnenkort gebrushed worden.



De seinbrug Hp0/2 + Vr0/2 + Zs3V "Kz6" met daarvoor Sh0/1 + Ra11.
Alvast maar eens een beetje testen. Aan testloc 151 163-3 de eer om er vandaag als eerst de seinbrug te mogen passeren:






De seinbrug vanuit de verte gezien. Bij het begrinden van het spoor komen er nog wat toebehoren bij als "fernsprecher", relaiskasten en indusi-magneten etc.:






Wat meer close-up. De verlichting van de seinlantaarns wordt ook hier gekoppeld aan de dag-/nachtverlichting van de baan. Voor de Zs3V-seinbak als zijnde lichtsein geldt dit uiteraard niet. (Merk op dat de "6" hier geel licht uitstraalt in plaats van wit licht ten teken dat het een vooraankondiging van het definitieve snelheids-lichtbak aan het hoofdsein verderop betreft). Daar het voorsein op de seinbrug op een kortere dan de normale remwegafstand van het hoofdsein staat is het voorseinbord Ne2 voorzien van een waarschuwingsteken vor deze situatie in de vorm van een klein driehoekig wit bordje.




Tot zover...
« Laatst bewerkt op: 07 november 2018, 14:59:40 door waldberg »

Dennis.

  • Offline Offline
  • Berichten: 949
    • De Hoekselijn
Re: Waldberg: Bundesbahn tijdperk IV in H0
« Reactie #477 Gepost op: 07 november 2018, 15:09:34 »
Helemaal top dit  (y)

Soms zie ik wel eens opstellingen met seinen voorbij komen waarbij ik m’n vraagtekens heb, maar op deze ‘kerstboom’ is helemaal niks aan te merken! Leuk detail ook de verkorte remweg met de driehoek op de Ne2 tafel  :)

Groet Dennis

Chris Westerduin

  • Offline Offline
  • Berichten: 1840
    • Flickr pagina
Re: Waldberg: Bundesbahn tijdperk IV in H0
« Reactie #478 Gepost op: 07 november 2018, 15:57:36 »
Schitterende kandelaar, zoals de Vlamingen dit fraaie sein zouden noemen!  (y)

Locwissel

  • Offline Offline
  • Berichten: 500
Re: Waldberg: Bundesbahn tijdperk IV in H0
« Reactie #479 Gepost op: 07 november 2018, 19:43:42 »

Hallo,

Dank voor de complimenten  (y)


Graag had ik hier een foto van een reeds op kleur gebracht seinbordes geplaatst, maar helaas is de verf toch nog niet binnen.

Het voorseinbord Ne2 zal ik daarbij nog een paar mimimeter laten zakken daar het gevoelsmatig wat te hoog is geplaatst.

Binnenkort zullen ook de andere seinen en wissels op dit punt van de baan aangesloten worden. Daarvoor zal eerst een klein paneel voor de bediening van dit alles gebouwd moeten worden.

Het landschap aankleden is hier nog even niet aan de orde. Jammer want dat vind ik altijd het leukste van alles. Maar in ieder geval komt het na vandaag wel weer dichterbij... ;)



.
« Laatst bewerkt op: 07 november 2018, 19:48:12 door waldberg »