Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 22:57:24
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door Karst Drenth
Vandaag om 22:55:21
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door grossraumwagen
Vandaag om 22:53:04
Raadplaatje door Klaas Zondervan
Vandaag om 22:26:35
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets door orientexpress
Vandaag om 21:51:08
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 21:43:07
digitaal veranderd in 15 jaar door Ronaldk
Vandaag om 21:34:32
Fleischmann Profi-koppeling voor Märklin 1139 door Bahn-AG
Vandaag om 21:21:53
Sikje 225 door Huup
Vandaag om 21:21:34
Locverlichting dmv micro-LEDS door Mark D.
Vandaag om 21:06:08
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
Vandaag om 20:38:43
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door arnaud-ns/htm
Vandaag om 20:00:46
Rocky Rail 6400 door gtw6016
Vandaag om 19:57:35
Station Roodeschool door Eric B
Vandaag om 19:28:50
Locatie van foto gezocht door odaoda
Vandaag om 19:13:38
Aachenau West door Silvolde
Vandaag om 18:49:20
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Bob11
Vandaag om 17:54:17
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 16:29:07
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Railpassie
Vandaag om 16:19:54
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 16:14:37
Piko 2025 door spoorijzer
Vandaag om 16:04:09
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 15:24:22
Fleischmania Nostalgia door hervé
Vandaag om 15:16:54
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Vroeger
Vandaag om 14:48:54
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door Blausee-Mitholz
Vandaag om 13:51:12
Lima plan E bankjes door grossraumwagen
Vandaag om 13:46:28
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 12:51:41
Railpro 607 door henk
Vandaag om 12:47:11
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door puntenglijder
Vandaag om 12:34:49
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
Vandaag om 12:17:39
  

Auteur Topic: Waldberg: Bundesbahn tijdperk IV in H0  (gelezen 120429 keer)

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8159
Re: Waldberg: Bundesbahn tijdperk IV in H0
« Reactie #405 Gepost op: 14 October 2018, 20:04:36 »
Heeft de "Loreley" ook niet enige tijd met een AB-rijtuig gereden?

Locwissel

  • Offline Offline
  • Berichten: 509
Re: Waldberg: Bundesbahn tijdperk IV in H0
« Reactie #406 Gepost op: 14 October 2018, 21:32:09 »
Hallo,

Dank voor de reacties m.b.t. deze trein. (y)

Tot nu toe heb ik deze AB alleen in de Loreley van 1983 als FS koerswagen (Rome) kunnen ontdekken maar zeg nooit nooit. Het zou zomaar kunnen. Aangezien ik geen H0 SBB of FS AB-wagen heb hoef ik mij daar verder ook niet druk over te maken.  ;)

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5918
Re: Waldberg: Bundesbahn tijdperk IV in H0
« Reactie #407 Gepost op: 14 October 2018, 23:01:56 »
thanks voor de nummers  (y)

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8159
Re: Waldberg: Bundesbahn tijdperk IV in H0
« Reactie #408 Gepost op: 15 October 2018, 00:33:54 »
Ik denk dat ik dan in de war ben met de Belgische Loreley  https://flic.kr/p/24RRhgw  (of ... is dat gewoon dezelfde ??? )

Nou ja, overigens heeft Models World ook ooit eens een Loreley set uitgebracht (MW1609) ongeveer naar dit voorbeeld: https://www.drehscheibe-online.de/foren/read.php?31,5591614,5591614

Oh, en dit is die je bedoelde met die Italiaanse rijtuigen denk ik?  https://flic.kr/p/n2ZQpc

Ook leuk:  https://flic.kr/p/xExzFJ

Of deze  ;D   https://flic.kr/p/TjqS99

En wat is dit nu weer:  https://flic.kr/p/WBG1LC  (echt geen idee, ik sla altijd gekke linkjes op)

Laat maar zitten:  https://flic.kr/p/bpMjWa   

https://flic.kr/p/kUBoNe    8)

Locwissel

  • Offline Offline
  • Berichten: 509
Re: Waldberg: Bundesbahn tijdperk IV in H0
« Reactie #409 Gepost op: 15 October 2018, 23:23:23 »
Hallo,

Daar goed passend bij het thema en tijdperk (foto uit november 1983) en vanwege de erg mooie foto met de 1302 en het DB restauratierijruig in de trein is deze door jou gestuurde link mijn favoriet:

==> https://flic.kr/p/xExzFJ <==


Thanks  (y)
Jammer dat niet goed is te zien wat nu de exacte samenstelling van deze trein is.
« Laatst bewerkt op: 16 October 2018, 07:30:34 door waldberg »

Locwissel

  • Offline Offline
  • Berichten: 509
Re: Waldberg: Bundesbahn tijdperk IV in H0
« Reactie #410 Gepost op: 17 October 2018, 21:41:44 »

Hallo,



Omdat het maar zo'n slecht modelspoorweer blijft heb ik vandaag alleen tegen de avond een heel klein beetje in de treinenkamer geklust. Eigenlijkmeer een beetje spelerijden dan klussen. Daarbij heb ik één van de twee 111-en na jaren maar weer eens uit de inmiddels de stoffig geworden verpakking gehaald en de sporen gegeven.


De 111 054-3 voor de D203:




Hier nog even gezien vanaf het kleine talud aan de andere zijde:









Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8159
Re: Waldberg: Bundesbahn tijdperk IV in H0
« Reactie #411 Gepost op: 17 October 2018, 21:43:53 »
Mooi gedetailleerd! :) Heb je die zelf gesuperd of was hij al zo?

Locwissel

  • Offline Offline
  • Berichten: 509
Re: Waldberg: Bundesbahn tijdperk IV in H0
« Reactie #412 Gepost op: 18 October 2018, 19:31:29 »
Mooi gedetailleerd! :) Heb je die zelf gesuperd of was hij al zo?

Hallo,

Deze loc komt zo van Roco uit de doos. Het zijn maar een paar kleinigheden die zijn aangepast.

@NS2200: Op jouw vraag via PM over het schaduwstation kom ik graag hier binnenkort terug.




Vandaag is er hier nog een item uit het stof herrezen:
De "moeder" aller Roco's vierassige einheits-elocs, de 140 167-8:




 

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2832
  • Aachenau West
Re: Waldberg: Bundesbahn tijdperk IV in H0
« Reactie #413 Gepost op: 18 October 2018, 21:47:31 »
Sfeervol, al die plaatjes. Prachtig.

(Ik ben niet de eerste die het zegt en val dus in herhalingen. Maar ook ik moet het even zeggen)

Groet, Bas

NS2200

  • Offline Offline
  • Berichten: 93
  • NS 2200
Re: Waldberg: Bundesbahn tijdperk IV in H0
« Reactie #414 Gepost op: 19 October 2018, 02:39:38 »
Sven,

Prima, ik zie het wel.

Vwb de foto: ik zie de lok, ik zie het portaal met het rottende beton en ik denk "Das wird noch eine tolle Show werden" om het met Rudi Carrell te hebben!  ;D

Iwan

Locwissel

  • Offline Offline
  • Berichten: 509
Re: Waldberg: Bundesbahn tijdperk IV in H0
« Reactie #415 Gepost op: 19 October 2018, 08:09:50 »


@NS2200:

Maak je vooral geen zorgen. Het is écht kwaliteits-piepschuim!  ;D

Locwissel

  • Offline Offline
  • Berichten: 509
Re: Waldberg: Bundesbahn tijdperk IV in H0
« Reactie #416 Gepost op: 24 October 2018, 14:27:18 »
Hallo,


Een tijdje terug schreef forumlid Iwan (NS2200) het volgende:


Toen ik je baan bekeek (de foto's in de eerste pagina's van het topic) viel me op dat je schaduwstation ogenschijnlijk maar van 1 richting wordt aangedaan. Hoe keer je bijv. de Loreley om als ie eenmaal uit het schaduwstation is gekomen? Of heb je er nog een fiddleyard bij?

Mijn luxeprobleem is dat ik meer treinen dan sporen heb om er veel tegelijk kwijt te kunnen en ben een beetje aan het brainstormen over een geschikte oplossing.

Bedankt voor je tijd,

Iwan





Aan de hand van wat foto's zal ik proberen het wegbrengen en ophalen van treinen van en naar het schaduwstation te laten zien:


De 118 013-2 op weg naar het schaduwstation. (Je kunt er hier een willekeurige fictieve trein achter denken). Er wordt bij Hp0 (Halt) gewacht op het sein HP2 (Fahrt 40 Km/h) om zodadelijk via het kruiswissel op het tegenspoor te geraken:





Om het tegenliggende spoor te kunnen bereiken moet dit spoor wel eerst beveilgd worden tegen verkeer uit de tegenrichting.
De aan de seinbrug bevestigde seinen gaan weldra van Vr2/Hp2 naar Vr0/Hp0:





Nu staat het voorsein op Vr0 en het hoofdsein op Hp0 en daarmee is het spoor vrij om door de 118 013-2 gekruist te worden:




Voor dit laatste krijgt de 118 013-2 nu dan ook Hp2:





De loc komt nu voor een kort stukje op het tegenspoor te rijden:





Via het tegenspoor gaat het in de krappe boog onder de betonnen brug door en daarna over de "stalen" brug heen waarna het wissel bij "Abzweig Ost" voor het afbuigende spoor richting railspiraal wordt bereikt  :




De 118 013-2 heeft het afbuigende wissel inmiddels verlaten en rijdt via de tunnel de railspiraal binnen:



De lange afdaling in de railspiraal. Hierbij wordt een behoorlijk hoogteverschil overbrugd. Bij het omhoog rijden in de railspiraal kan het bij lange treinen tot tractieproblemen komen daar er zonder antislipbanden wordt gereden. Voor dit soort situaties staat er (wanneer er niet al gepland met dubbeltractie gereden wordt) altijd een opdrukloc in het schaduwstation klaar :




Aan het "plafond" van de railspiraal is een provisorische bovenleiding opgehangen zodat de panto's niet teveel van de kostbare ruimte opslokken:




Hier de overgang tussen Tillig Elite en Rocoline met bedding:





De 118 013-2 rijdt hier over de werktafel heen. Materieel dat moet worden geinspecteerd kan hier van de rails worden genomen:





De loc is inmiddels het inrijwissel van het schaduwstation gepasseerd en rijdt nu verder over het haar vanaf het paneel toegewezen spoor. Alle sporen in het schaduwstation zijn kopsporen. Er zijn opstelsporen voor locs, treinstellen, keertreinen en wagens. Voor getrokken materieel zijn er sporen met ontkoppelrails beschikbaar. Voor stoomlocs is er een eenvoudige draaischijf om met rookkast vooruit te kunnen blijven rijden:





De loc rijdt over het kopspoor op weg naar het stootjuk. Alvorens deze te bereiken passeert de loc de ontkoppelrail die via het paneel wordt bediend:




De loc is nu losgekoppeld van de fictieve trein en rijdt nu het laatste stukje solo door tot aan het stootjuk:




Mocht de fictieve trein nu weer naar "boven" gehaald moeten worden dan komt er een andere loc (vanuit een opstelspoor voor locomotieven) om deze op te halen. De achtergebleven loc aan het stootjuk rangeert nu naar het opstelspoor voor locs om aldaar te wachten op een nieuwe opdracht. In sommige gevallen kan zij echter ook meteen, daar waar nodig, aan de trein worden gezet als opdruk-loc om de railspiraal te overbruggen:




Tot zover...














« Laatst bewerkt op: 24 October 2018, 14:34:32 door waldberg »

Locwissel

  • Offline Offline
  • Berichten: 509
Re: Waldberg: Bundesbahn tijdperk IV in H0
« Reactie #417 Gepost op: 24 October 2018, 15:01:19 »
Hallo,
Ik zie nu dat ik de vraag niet helemaal goed gelezen heb. Er staat: Hoe keer je de trein om wanneer deze eenmaal uit het schaduwstation is gekomen.

Dit laatste gebeurt in het station Waldberg-West waarin en waar omheen er genoeg wissels zijn die de sporen zodanig met elkaar verbinden dat er van rijrichting kan worden gewisseld. Hierbij kun je de loc laten omlopen ofwel de opdrukloc aangekoppeld laten en de loc die de tractie in de railspiraal verzorgde afkoppelen.

Het is een beetje omslachtig uitgelegd dus wanneer er vragen zijn hoor ik het wel.  (y)

Ronald1974

  • Gast
Re: Waldberg: Bundesbahn tijdperk IV in H0
« Reactie #418 Gepost op: 24 October 2018, 15:39:10 »
Hoi Sven,

Leuke foto's van onder de baan. (y)


Mvg Ronald.

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5918
Re: Waldberg: Bundesbahn tijdperk IV in H0
« Reactie #419 Gepost op: 24 October 2018, 16:00:16 »
Ik zie op de achter grond een RAM
Maar wat staat er voor