Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Piko NS 2015 stroomafname probleem door meino
Vandaag om 18:57:31
Bauarbeiten im gange door ruudns
Vandaag om 18:50:26
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door NTeering
Vandaag om 18:39:49
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door aad52
Vandaag om 17:40:42
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Punt- en hartstukken door FritsT
Vandaag om 17:11:38
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 17:10:33
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door Rsd1000
Vandaag om 17:07:59
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
Vandaag om 17:04:52
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
Vandaag om 16:54:22
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
US diorama in H0 door VAM65
Vandaag om 15:22:05
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 15:08:30
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
  

Auteur Topic: Waldberg: Bundesbahn tijdperk IV in H0  (gelezen 109716 keer)

Sandopie

  • Offline Offline
  • Berichten: 280
Re: Waldberg: Bundesbahn tijdperk IV in H0
« Reactie #420 Gepost op: 24 oktober 2018, 16:19:04 »
Volgens mij een VT 11.5.
Met vriendelijke groet,

Rinus Vos

Volume draagt niets bij aan de kracht van het argument.



OpenDcc GBMBoost16T master, GBM16TS, GBMBoost16T cliënt, OneControl en LightControl, iTrain.

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8133
Re: Waldberg: Bundesbahn tijdperk IV in H0
« Reactie #421 Gepost op: 24 oktober 2018, 16:25:37 »
Achter een VT 11.5 inderdaad, ervoor een RAm

https://flic.kr/p/dM7TiB

https://nl.wikipedia.org/wiki/Nederlands-Zwitsers_TEE-treinstel#/media/File:NS-TEE_trein.JPG



PS Leuk, zo'n kijkje in de onderliggende baanlagen  (y)
« Laatst bewerkt op: 24 oktober 2018, 16:27:41 door Rondje_HO »

Locwissel

  • Offline Offline
  • Berichten: 500
Re: Waldberg: Bundesbahn tijdperk IV in H0
« Reactie #422 Gepost op: 24 oktober 2018, 22:20:59 »
Hallo,

Ja, die twee in TEE-kleurstelling zijn inderdaad een NS DE1002 en een DB VT11.5  :)


Hier nog even het stukje Waldberg-West in wording op de kiek.
De verbindingssporen om tussen de hoofdsporen onderling te kunnen wisselen liggen aan beide zijden een flink eindje van de perronsporen af. Deze verbindingsporen maken het dus mogelijk om treinen zoals reeds beschreven vanuit het schaduwstation in elke gewenste richting te laten rijden.


Locwissel

  • Offline Offline
  • Berichten: 500
Re: Waldberg: Bundesbahn tijdperk IV in H0
« Reactie #423 Gepost op: 24 oktober 2018, 22:31:15 »
....en voor de eventuele liefhebber nog een snelle kiek de andere kant op:


Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8133
Re: Waldberg: Bundesbahn tijdperk IV in H0
« Reactie #424 Gepost op: 24 oktober 2018, 23:14:56 »
Je kunt nog wel even vooruit zie ik  (y)

mwdb

  • Offline Offline
  • Berichten: 526
    • Albulamodell forum
Re: Waldberg: Bundesbahn tijdperk IV in H0
« Reactie #425 Gepost op: 24 oktober 2018, 23:44:51 »
Hallo Sven,

Heel inzichtelijke voorstelling van je schaduwstation met al die fotos! Mooie oplossing hoor en zo ben je ook een beetje bezig met de treinenloop. Heb zelf een soortgelijke oplossing en dat bevalt nog steeds heel goed, niks voor automatiseren, maar dat hoeft ook niet.
Ook je railspiraal is een voorbeeldige constructie en heel handig met die bovenleidingsdraad, dat scheelt inderdaad veel hoogte, het zou als het moet best nog krapper kunnen, met name van belang bij kleinere boogstralen.

Leuk om te volgen en mooie presentaties van treinsamenstellingen!

Groet, Michiel
RhB / H0m-Dubbeldeklayout / Peco/Zelfbouwrails/DCC/Xpressnet
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,70833.0.html

Chris Westerduin

  • Offline Offline
  • Berichten: 1840
    • Flickr pagina
Re: Waldberg: Bundesbahn tijdperk IV in H0
« Reactie #426 Gepost op: 25 oktober 2018, 01:36:10 »
Blijft een mooie baan om te blijven volgen!  (y) Vooral de 'speel' mogelijkheden vind ik prachtig. Wat voor ontkoppelrail gebruik je?

NS2200

  • Offline Offline
  • Berichten: 93
  • NS 2200
Re: Waldberg: Bundesbahn tijdperk IV in H0
« Reactie #427 Gepost op: 25 oktober 2018, 02:41:48 »
Er staat: Hoe keer je de trein om wanneer deze eenmaal uit het schaduwstation is gekomen.

Dit laatste gebeurt in het station Waldberg-West waarin en waar omheen er genoeg wissels zijn die de sporen zodanig met elkaar verbinden dat er van rijrichting kan worden gewisseld. Hierbij kun je de loc laten omlopen ofwel de opdrukloc aangekoppeld laten en de loc die de tractie in de railspiraal verzorgde afkoppelen.

Het is een beetje omslachtig uitgelegd dus wanneer er vragen zijn hoor ik het wel.  (y)
Hoi Sven, ik had na het schrijven van dat PM'metje al een donkerbruin vermoeden maar na dit uitgebreide antwoord met de mooie foto's is het me geheel duidelijk.  (y)

Je basisidee had ik voor mezelf ook bedacht. Een kleinere stad of voorstadsstation dat zo vanzelf extra verkeer krijgt. Minder is meer. En minder gedoe met schaduwstations aan beide kanten aansluiten e.d.

Bedankt ook voor de leuke plaatjes ter illustratie.

Nog 1 vraagje: het langere spoor dat ook bij die mechanische seinbrug ligt is meen ik voor een lok of kun je daar ook een trein stallen?

Groet,

Iwan

« Laatst bewerkt op: 25 oktober 2018, 02:44:59 door NS2200 »

Locwissel

  • Offline Offline
  • Berichten: 500
Re: Waldberg: Bundesbahn tijdperk IV in H0
« Reactie #428 Gepost op: 26 oktober 2018, 01:05:20 »
Hallo,


Wederom dank voor de leuke feedback  (y)

@Chris Westerduin:

  Het betreft de ontkoppelrails uit de Rocoline-serie zelf.

@NS2200:


(Heb het betreffende plaatje nog even teruggehaald):




 Het langere spoor rechts van de twee hoofdsporen wordt voor het kortdurend "parkeren" van een of meerdere loc(s) bij rangeren van en naar het depot bij de volgende situaties gebruikt:
   
1. Komende vanuit de richting Waldberg-West. (de loc komt vanaf de tunnel, rijdt de " ingang" van het depot voorbij, parkeert op het betreffende opstelspoor en rangeert vervolgend bij vrijgegeven hoofdbaan een stukje weer terug om het depot binnen te gaan).
2. Komende vanuit het depot met als doel richting Waldberg-West te rijden. (de loc rangeert vanuit het depot naar het betreffende opstelspoor, wacht op het vrijgeven van de hoofdbaan om  vervolgens, via het kruiswissel naast de locloods, op het juiste spoor richting Waldberg-West te geraken).

Het doel van dit stuk spoor is dus uitsluitend om ervoor te zorgen dat de rangerende eenheden van en naar het depot niet op de vrij baan gaan stilstaan waardoor het doorgaande treinverkeer hiervan hinder zou ondervinden.

Het is misschien wel wat ver gezocht maar het werkt op deze manier goed voor mij en er is op deze wijze weer een leuke rangeerbeweging bijgekomen. De betreffende (mechanische) seinen die dit rangeerverkeer in goede banen moeten gaan leiden zullen binnenkort worden geplaatst.


Het hele korte stukje spoor rechts vooraan in beeld maakt deel uit van de "Schutzweiche" welke normaal gesproken altijd in een dusdanige stand staat dat de aanwezige rangeereenheden niet onverhoeds de vrije baan op kunnen rollen.



Wanneer de omstandigheden gunstig zijn (slecht weer en vrije tijd) gaat er flink gebouwd worden aan station Waldberg-West. In eerste instantie zullen alle wisselmotoren worden geplaatst en aangesloten. Daarna worden de bovenleidingsportalen en seinen geplaatst. Wanneer de sporen uitvoerig zijn getest en seinen eveneens naar behoren werken kan er weer aan landschapsbouw worden gedacht.


Ik zal hier zo nu en dan weer verslag van de gemaakte vorderingen doen.
« Laatst bewerkt op: 26 oktober 2018, 01:12:56 door waldberg »

NS2200

  • Offline Offline
  • Berichten: 93
  • NS 2200
Re: Waldberg: Bundesbahn tijdperk IV in H0
« Reactie #429 Gepost op: 26 oktober 2018, 03:59:23 »
Hallo Sven,

Bedankt voor je antwoord. Zeker met een aardige locverzameling is dit gewoon een goede manier om die machines ook even terzijde te zetten en extra te rangeren.

Groet,

Iwan

Locwissel

  • Offline Offline
  • Berichten: 500
Re: Waldberg: Bundesbahn tijdperk IV in H0
« Reactie #430 Gepost op: 27 oktober 2018, 13:59:12 »

Hallo,

Ja hoor geen probleem. Vragen beantwoord ik maar al te graag.
Persoonlijk zie ik dit ook niet als een "vervuiling van het draadje' (waar sommigen het hier wel eens over hebben), maar juist als een verrijking. Anders wordt het hier zo'n monoloog.
De interactie maakt dit forum juist zo leuk. In de huidige maatschappij staan er jammergenoeg reeds zoveel mensen alleen nog maar op "zenden" en niet meer op "ontvangen". Door open te staan voor input en feedback krijgen draadjes juist pas inhoud. Dus kom maar op...



Voor het ertsvervoer van zaterdag-namiddag zijn er zojuist twee locs van de Baureihe 221 afgetankt en klaargezet:


Locwissel

  • Offline Offline
  • Berichten: 500
Re: Waldberg: Bundesbahn tijdperk IV in H0
« Reactie #431 Gepost op: 27 oktober 2018, 16:27:16 »
Hallo,

In een =>ander draadje<= is er onlangs e.e.a. besproken over een USI-rijtuig van de SNCF:


Daarbij is er een foto getoond waarop is te zien dat er in een buurlandtrein van Strassbourg (F) naar Offenburg (D) daadwerkelijk een USI rijtuig is ingezet. Nogmaals dank aan forumlid Richard (Modellbahnwagen) voor het opzoeken en plaatsen:


 
Naar aanleiding hiervan ben ik op zoek gegaan naar een voor mijn baan mooi passend (vroeg tijdperk IV) exemplaar in de  inox/groene kleurstelling. Dit is mij zelf niet op korte termijn gelukt, maar er kwam opeens hulp uit het forum: 
Forumlid Martijn (Rondje-H0) heeft een exemplaar voor mij gevonden, aangekocht en opgestuurd waarvoor nogmaals heel veel dank hiervoor, Martijn!  (y)
Vandaag is de wagen dan in mijn bezit gekomen en ik ben er heel erg blij mee.

Hiermee kan nu de trein van de foto in H0 worden nagebootst, maar dan in een vroege tijdperk IV-samenstelling van een jaar of 20 á 25 daarvoor. Wat verschillen met de trein van de foto zijn:

- 181.0 (prototype) in plaats van een 181.2
- inox/groene USI-wagen i.p.v. een betongrijs/groen exemplaar
- UIC B- en AB-rijtuig in de groene kleurstelling i.p.v. betongrijs/groene



 


Het UIC B-rijtuig van Roco kan er trouwens voor mij nog prima mee door onlangs allerlei nieuwere producties die onlangs door andere merken zijn uitgebracht:





Het LS Models USI B10-rijtuig (exact de juiste variant 2e klasse-rijtuig in de juiste kleurstelling zoals het het op de verlanglijst stond). Het model is nog niet voorzien van de apart aan te zetten onderdeeltjes. Daar had ik nog geen tijd voor. Het is nogal een precies klusje dat ik op mijn gemak moet gaan doen. Voor de handgrepen naast de deuren is er zelfs een mal meegeleverd voor de zelf nog te boren 0.6mm gaatjes.   




Er is toch wel verschil qua detaillering en afwerking tussen een USI van LS Models of een exemplaar van LS Models made by Heris: De details aan het dak, de wagenbodem, draaistellen en het interieur zijn net even iets beter bij de LS Models wagen:





Omdat ik nog geen mooie plek op de modelbaan heb om overzichtsfoto's van een trein te maken moet het (vooralsnog) maar even zo op een kaal stukje baan:




Het model werd met wisselstroom-assen geleverd, maar is nu voorzien uit gelijkstroom-assen uit de rommeldoos. Misschien qua vormgeving niet helemaal optimaal, maar qua maat past het prima. Het LS Models model heeft metalen puntlagers aan de binnenzijde van de aspotten zitten. Het rijtuig rijdt zeer soepel en gelijkmatig:




Een blik op de opschriften en een deel van het interieur:




In de nis aan de rechterzijde van de deurklink moeten dus twee kleine gaatjes ten behoeve van de handgreep komen. Als dat maar goed gaat  ::):




Toevallig is hier ook de tractie van de firma LS Models, de DB tweespanningsloc (15kV/25kV AC) 181 001-9:




Binnenkort dus eerst maar eens aan de slag met de wagen.


Tot zover maar weer...   :)

 
 
« Laatst bewerkt op: 27 oktober 2018, 16:36:20 door waldberg »

Ronald1974

  • Gast
Re: Waldberg: Bundesbahn tijdperk IV in H0
« Reactie #432 Gepost op: 27 oktober 2018, 18:08:03 »
Mooie foto's Sven,

Deze locomotieven BR 181 vaak in actie gezien tussen Duitsland en Luxemburg.

M.v.g. Ronald.

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8133
Re: Waldberg: Bundesbahn tijdperk IV in H0
« Reactie #433 Gepost op: 27 oktober 2018, 22:39:56 »
Hoi Sven,

Die USI staat inderdaad heel mooi bij jou op de baan. Ik was net als jij ook op zoek naar een USI en toen had ik ineens het geluk dat ik er in Houten twee op een kraam zag liggen, en nog voor een keurig prijsje ook. Nu had ik er zelf maar één nodig maar als ik die andere had laten liggen was hij zeker weg geweest. En als je een forumgenoot dan kan helpen, kleine moeite ;) Ik zal binnenkort die van mij (net een iets later versie, in groen/beton) ook op de foto zetten. Wat een geweldige hobby hebben we toch, he? ;D

Vr. groet, Martijn.

Locwissel

  • Offline Offline
  • Berichten: 500
Re: Waldberg: Bundesbahn tijdperk IV in H0
« Reactie #434 Gepost op: 29 oktober 2018, 10:04:48 »
Hallo,



Ja, het is zeker een mooie hobby. Helemaal mee eens  (y)


Vanochtend was het niet alleen vroeg, maar ook vroeg in tijdperk IV. Héél vroeg  :)

Een trek/duw-combinatie bestaande uit drie Silberlingen en een loc brengt de eerste forenzen vanaf Waldberg-West richting de grote stad.

Voorin de stuurstand in zijn krappe "Hasenkasten" geperst zit een Lokführer in overall met een zwarte pet op; een type machinist dat je eerder op een stoomloc zou verwachten:




Naarmate de trein wat beter in beeld komt blijkt deze laatste constatering ook juist te zijn. De machinist is tijdelijk verbannen van de stoomloc naar de stuurstand. Deze laatste kan hij slechts indirect sturen. Alleen de beremming van de trein kan direct vanuit de stuurstand gebeuren.




Voor het geven van tractie krijgt de stoker, die op de 78 434 (nog zonder computernummer) is achtergebleven, zijn commando's (via een telegraaf-verbinding van de firma Hagenuk) van de machinist voorin de stuurstand:



Tot zover...   



« Laatst bewerkt op: 29 oktober 2018, 10:23:42 door waldberg »