Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
Vandaag om 20:00:39
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 19:54:20
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
Vandaag om 19:53:27
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 19:52:07
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
Vandaag om 19:34:37
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 19:23:35
De (3d) knutsels van Ronald. door gdh
Vandaag om 19:22:56
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
Vandaag om 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
Vandaag om 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 17:10:33
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door Rsd1000
Vandaag om 17:07:59
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
  

Auteur Topic: Waldberg: Bundesbahn tijdperk IV in H0  (gelezen 109720 keer)

Locwissel

  • Offline Offline
  • Berichten: 500
Waldberg: Bundesbahn tijdperk IV in H0
« Gepost op: 13 oktober 2017, 12:21:20 »
Hallo,

Waldberg is een fictief stadje vlak voor de poorten van een grote stad ergens in het westen in de bondsrepubliek gelegen nabij de grens met Frankrijk. Het geheel is gesitueerd in tijdperk IV,  zo grofweg tussen 1970 en 1985.
Het gehele project omvat een depot (Bahnbetriebswerk Waldberg), een doorgangsstation (Waldberg-Süd) en een niveau hoger gelegen kolenmijn (Zeche Waldberg). Het onder baanniveau gelegen schaduwstation is bereikbaar via een enkelsporige railspiraal.

Onlangs ben ik, na een pauze van ca. 8 jaar, weer begonnen om een oude mee verhuisde module van een klein Bundesbahn depot weer tot leven te brengen. Dit stukje depot is inmiddels in de hierboven omschreven modelbaan (in wording) geïntegreerd en de techniek staat inmiddels ook overeind. Hier en daar wat aan wisselomzettingen aangepast en/of opnieuw afgesteld en wat gloeilampjes door LEDs vervangen, verder is eigenlijk alles bij hetzelfde gebleven.
Er is een eenvoudig bedieningspaneel voor het depot gemaakt. Ook hiervan is de techniek dagenlang uitvoerig getest en voor goed bevonden. De bovenleiding heeft de verhuizing eveneens goed doorstaan. De elocs kunnen nog steeds prima met pantho omhoog door het depot rangeren en op een kleinigheidje na hoeft er niets opnieuw te worden gesoldeerd.
Wat verloren gegaan grind van de railbeddingen en groen van de omgeving zal ik opnieuw aanbrengen en verlijmen en wat losse details als een fiets, wat houten palets, imitaties van loc-onderdelen en gereedschap etc, weer een plaatsje in het geheel gaan geven.

Nu is het zaak om het depot nog wat verder aan de achterzijde richting achtergrond aan te kleden. Aan de achterzijde van het depot is nog over de gehele breedte nog een strook van ca. 10 cm. breed beschikbaar voor "opvulling" in de zin van wat stukjes steunmuur, een gebouwtje in halfrelief en vooral wat groen.
Achter de locloods komt een viaduct die een krappe boog aan het zicht moet onttrekken.


Het is mijn bedoeling om hier tijdens de bouw regelmatig wat fotootjes te plaatsen om enerzijds op deze wijze de bouw een beetje vast te kunnen leggen en anderzijds ook om van gedachten over het één of ander te kunnen wisselen.
Vragen, tips en meningen zijn zeer welkom en zelf help ik ook graag anderen op weg die bijvoorbeeld nog niet zo ver zijn.


Alvast een prettig weekend allemaal. Het schijnt helaas slecht modelbouw-weer te worden  ;)




Na 8 jaar onder het stof te hebben gelegen is het depot Waldberg is weer in dienst. De techniek heeft deze lange pauze wonderwel goed doorstaan.
Nu is het zaak de overgang tussen depot en achtergrond mooi op te vullen.





De 150 022-2 ziet er weliswaar niet uit maar in het zware vrachtverkeer op de sporen rond Waldberg is zij vooralsnog onmisbaar.     


« Laatst bewerkt op: 13 oktober 2017, 19:41:51 door waldberg »

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7361
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Waldberg: Bundesbahn tijdperk IV in H0
« Reactie #1 Gepost op: 13 oktober 2017, 12:33:20 »
't Is gelijk een leuk en realistisch sfeertje. Verouderde lok, verlichting, enz. En schakelkastjes, kabelkanalen en de rest van de beveiliging: dat belooft wat!

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

mass am see

  • Offline Offline
  • Berichten: 3731
  • de hondsrug baan
Re: Waldberg: Bundesbahn tijdperk IV in H0
« Reactie #2 Gepost op: 13 oktober 2017, 12:39:16 »
Hoi ,

Ziet er fraai en sfeervol uit  (y) , ben benieuwd naar de rest in de toekomst.



mvgr Evert en Bas

Locwissel

  • Offline Offline
  • Berichten: 500
Re: Waldberg: Bundesbahn tijdperk IV in H0
« Reactie #3 Gepost op: 13 oktober 2017, 13:00:41 »
Hallo,

Dank heren.
Ja die kabelgoten en putten etc. maken het geheel wel een beetje af. Details aanbrengen is in mijn beleving ook één van de leukste dingen van onze hobby.

Over die kabelgoten en buizen: Dit depot is weliswaar her en der van kabelgoten voorzien, maar je zult er geen trekkabels en toebehoren als contragewichten t.b.v. de mechanische bediening van de wissels aantreffen. Het betreft hier een zogenaamd "Elektromechanisches Stellwerk".





Moderne(re) wisselaansturing in een wat bedaagd depot.

Hier overigens een 110.3 samen met één van de vijf prototypes 110.0
De voorserie e10 004 is een aantal jaren terug door (wie anders dan) Bart Claessen, geheel conform het voorbeeld van destijds, van een moderner tijdperk IV outfit voorzien. Als 110 004-9 werd zij nog enige tijd in de reguliere dienst ingezet.


Dave.......

  • Offline Offline
  • Berichten: 3843
Re: Waldberg: Bundesbahn tijdperk IV in H0
« Reactie #4 Gepost op: 13 oktober 2017, 13:46:39 »
Wauw dat ziet er mooi uit.
Ook met die gore loc op de 1e foto!
Met hartelijke groet.
Dave

Rheinburg tijdperk V/VI

Wim Vink

  • Online Online
  • Berichten: 22193
  • Eens komt het goed.
    • MIL MOD
Re: Waldberg: Bundesbahn tijdperk IV in H0
« Reactie #5 Gepost op: 13 oktober 2017, 14:03:09 »
Dit is helemaal niet verkeerd!
En heel fraai is die vreselijk smerige loc  (y)
Ga dit draadje zeker volgen.

mvg
Wim
Met vriendelijke groet,
Wim

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5334
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: Waldberg: Bundesbahn tijdperk IV in H0
« Reactie #6 Gepost op: 13 oktober 2017, 14:37:51 »
Heel mooi, Sven. :)
Kan het zijn dat ik dit stukje Modelbouw (met hoofdletter!) al eens in een Duits tijdschrift bewonderd heb?

Groet,
Bas

GertMeering

  • Offline Offline
  • Berichten: 281
Re: Waldberg: Bundesbahn tijdperk IV in H0
« Reactie #7 Gepost op: 13 oktober 2017, 14:57:24 »
Zeer mooi zeg !
Ik hou er wel van , zeker met die vuile wagons / loks / treinstellen

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12176
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re: Waldberg: Bundesbahn tijdperk IV in H0
« Reactie #8 Gepost op: 13 oktober 2017, 15:04:26 »
Ziet er heel fraai en realistisch uit! Ik hoop dat we veel van de verdere bouw te zien krijgen.

Groet,
Ruud
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

Johan Keuterink

  • Bouw Welgelegen vordert gestaag!
  • Offline Offline
  • Berichten: 857
  • Tijdperk III
Re: Waldberg: Bundesbahn tijdperk IV in H0
« Reactie #9 Gepost op: 13 oktober 2017, 15:09:13 »
Hallo Sven,

Dat ziet er goed uit!
Met name het spoor vind ik heel geslaagd! (y)

Gr,
Johan

Locwissel

  • Offline Offline
  • Berichten: 500
Re: Waldberg: Bundesbahn tijdperk IV in H0
« Reactie #10 Gepost op: 13 oktober 2017, 15:52:04 »
Hallo en dank,

Wat heeft toch iedereen toch met vuile locs... ?  :)


Hier een BR 216 bij de tankplaat ff tussendoor. Deze loc heb ik voor mijn treinenmaat die tijdperk V fan is zo toegetakeld. Tis al weer een tijd geleden en er zijn mensen die dit veel beter kunnen, maar ach.. ;) 



Okay, het depot van Waldberg ligt dus enige kilometers van het fictieve centraal-station van de grote stad vandaan. Halverwege dit geëlektrificeerde dubbelsporige traject ligt het stationnetje Waldberg-West.
Waldberg-West moet tezijnertijd een klein doorgaansstation worden. Op zich niets bijzonders ware het niet dat van hieruit de verderop gelegen kolenmijn "Zeche Waldberg" via een niet-geëlektrificeerde enkelsporige steile privé-spoorlijn wordt bediend.
In Waldberg-West worden volle en lege kolentreinen bijeen- en en uiteen gerangeerd daar deze -omwille van de steile klim/daling van en naar de de kolenmijn en de beperkte spoorcapaciteit aldaar- niet in één keer op de plaats van bestemming kunnen worden gebracht.
Een door eloc(s) te Waldberg-West binnengebrachte trein met zelflossers wordt hier tot kleinere treinen verwerkt die dan op hun beurt door een particuliere dieselloc richting de kolenmijn omhoog worden geduwd. Ja geduwd, daar het tracé dusdanig steil is dat de dieselloc altijd aan dalzijde van de trein moet blijven. Deze relatief korte treinen rijden dan ook in trek-duw verband van beneden naar boven en vice versa.
Hierop heeft men in Duitslandbij het grote voorbeeld het fenomeen "Vorstellwagen" uitgevonden. Dat is een soort goederenstuurstandwagen van waaruit de trein niet direct wordt bediend, maar de machinst achterop in de loc zijn commando's via de ether te horen krijgt.



Hier de van het duitse leger overgenomen dieselloc van het DB type BR 290.
Als ik iemand een goede rangeerloc mag adviseren dan zeg ik:  deze hier  (y)
Het malle ding is van Trix, is verlaagd, slipbandloos gemaakt en van ESU sounddecoder voorzien. Het apparaat rijdt werkelijk als een zonnetje (en wat rijeigenschappen betreft ben ik erg kritisch) en behoort tot mijn favoriete locs.
De "striping" is fictief met een knipoog naar de DB(-AG) radiolocs.



Dan hier de stokoude tot stuurstand omgebouwde treinbegeleiderswagen van Märklin het type Pwif.
Voor de transformatie werd er een raam + wisser en seinlampen in de kopwand geplaatst
Qua techniek zijn er zijn stroomafnemers, een decoder,  een condensator, Roco gedeelde assen en wat LEDs gebruikt.
Bergopwaarts ingeschakelde frontseinen.



Hier met sluitsein wanneer de gehele caravaan weer afdaalt vanaf het emplacement van de kolenmijn richting Waldberg-West.


Tot zover ...  ;) 


 
 

Ronald81

  • Offline Offline
  • Berichten: 2664
    • M'n treinbaan...
Re: Waldberg: Bundesbahn tijdperk IV in H0
« Reactie #11 Gepost op: 13 oktober 2017, 15:57:43 »
Zo!  (y) Dat ziet er prettig uit allemaal!

Hier ga ik vaker kijken!

Groet,

Ronald
Je rolt van het één in het ander...

g-j

  • Offline Offline
  • Berichten: 1637
Re: Waldberg: Bundesbahn tijdperk IV in H0
« Reactie #12 Gepost op: 13 oktober 2017, 17:04:37 »
Prachtig stuk modelbouw, maar dat had ik al gezien met je youtube avonturen! Wat is het toch met die Duitse E Loks in de groene en blauwe kleur dat ze eigenlijk onweerstaanbaar mooi zijn?

Ik zie graag in de toekomst je verdere bouwavonturen verschijnen.
Groet, Gert-Jan

Locwissel

  • Offline Offline
  • Berichten: 500
Re: Waldberg: Bundesbahn tijdperk IV in H0
« Reactie #13 Gepost op: 13 oktober 2017, 18:39:02 »
Hallo en dank allemaal voor de leuke reacties tot zover.

Zoals reeds gezegd zal ik hier proberen e.e.a. een beetje bij te gaan houden.

Alle sporen, wissels en kruisingen rondom Waldberg-West op rij-niveau liggen eigenlijk al zo goed als definitief op hun plek. De wisselmotoren moeten nog worden aangesloten (op dit moment staat alles nog op "rechtuit" en funktioneert zonder gepolariseerde hartstukken) zodat ook hier weldra naar behoren testgereden kan worden. Dan moet ik bedenken waar welk type sein moeten komen om zodoende ook voor station Waldberg-West een bedieningspaneel te kunnen bouwen.

Voor een paar gedeelten van de baan, waaronder dus achter het depot, moeten er wat steunmuren komen en daar zit ik nu een beetje mee in mijn maag.
Vroeger [TM]  :) maakte ik alles met gips, maar op de één of andere manier heb ik daar niet zo'n zin meer in.
Ik vind het hardstikke mooi hoor (@Wim :)) maar ik vind het zo'n gedoe. Dat stuk voor stuk gieten, (ver)zagen, inkleuren...
Eigenlijk zou ik liever iets kant-en-klaars willen gebruiken. Steentjes op papier/folie/reliefpapier of die wat dikkere muren en portalen van hardschuim (bijv. van Noch of Heki).

Hebben jullie ervaring met dat laatste spul of geven jullie toch de voorkeur aan zelf gips muurtjes gieten?
Ben benieuwd...


Zo, voor vanavond even niets meer, de stoptrein met een BR 216 met nog wat forenzen passeert zojuist het depot richting station-West. Weldra wordt het hier rustig...


   

Locwissel

  • Offline Offline
  • Berichten: 500
Re: Waldberg: Bundesbahn tijdperk IV in H0
« Reactie #14 Gepost op: 14 oktober 2017, 13:34:07 »
Hallo,

Gisterenochtend heb ik een beetje orde geschapen in de chaos in de treinenkamer.
Alle spullen die, overal en nergens, kris-kras door elkaar heen lagen heb ik nu een beetje geordend in ladekasten opborgen. Daarbij heb ik de spullen verdeeld in categoriën voor materieel als "locs","treinstellen", "rijtuigen DB", "ruituigen SNCF" etc.
Daarnaast zijn ook de klus-, verf-materialen en gereedschappen op dezelfde wijze in ladekasten ondergebracht.
Al met al een heel gedoe, maar het geeft wel rust en bovenal ruimte.

Als voorbeeld hier de ladekast voor verfklussen:



Lade met spullen alsairbrush, pigment, decals, krijt etc.



De lade met potjes verf



Lade met o.a. diverse verdunners



Ook alle losse reserveonderdelen zijn eindelijk een beetje uitgezocht, uitgepakt en soort bij soort opgeborgen.
Hier eveneens ineens veel meer overzicht. Kan het iedereen aanraden  ;) :



De voorraad losse onderdelen voor in de "werkplaats" bij onderhoud en/of reparatie.


Tis niet één van de meest leuke dingen om te doen, maar achteraf geeft het toch wel een goed gevoel dat alles een beetje op orde is. Zo, nu zal ik erover ophouden...  :)