Doel:€60.00
Donaties:€177.50

Per saldo:€117.50

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 29-07-2021
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Nieuwe generatie spoorseinen NL door VictorPM
Vandaag om 23:36:24
Wat is de vereiste minimum boogstraal bij spoorwegen oor 160km/h ? door VictorPM
Vandaag om 23:33:46
Raadplaatje door dennie
Vandaag om 23:32:48
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 22:50:17
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 22:39:45
Hoe ging het vervoer van bollen, fillers en ouwe stompen destijds? door Kees Hoeks
Vandaag om 22:35:17
Mauritsburg (H0) door Falcon10
Vandaag om 22:09:44
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Arjan6511
Vandaag om 21:47:41
Z21-app via DR5000 op Chromebook door bmwpiet
Vandaag om 21:41:15
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door St00mboy
Vandaag om 21:28:19
Zelf bouwen. door St00mboy
Vandaag om 21:17:01
Update: baan in de tropen door Hans Grasmaijer
Vandaag om 21:11:15
LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0 door FritsT
Vandaag om 20:52:50
Line-up foto's van modellen door erik1
Vandaag om 20:48:41
De fabriek - Spoor 0 door BartvD
Vandaag om 20:41:09
Busch: Jacht op wild zwijn door naakte man vereeuwigd in plastic door 72sonett
Vandaag om 19:30:50
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 19:18:54
Fleischmann 98812 open maken door T-Reinbrein
Vandaag om 19:00:05
Schorumdijk Gem. Vaagburg 1940-1960. (Jaren ‘40-‘60 baan met haventje) door tijgernootje
Vandaag om 18:20:47
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
Vandaag om 18:02:16
Panne in Begijnendijk op de Montzenroute Antwerpen-Aken. door ceuleer
Vandaag om 17:36:50
Brawa Rheingold door GORILLUS
Vandaag om 17:31:57
3D/RM: AHOB in H0 door Mitchell
Vandaag om 17:16:15
Nog een lofzang? Roco's BR 01 (NK) door 44
Vandaag om 17:09:54
Videoserie: Rocrail voor beginners door AlbertG
Vandaag om 17:09:14
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 16:39:17
SGM; de laatste loodjes. Fotodraadje. door Roy van Dijk
Vandaag om 16:03:41
Aux1-6 versterken door spock
Vandaag om 15:59:15
Roco 2021, nieuws van de fabrikant. door Benelux795
Vandaag om 15:06:23
Gezocht: samenstelling van olietrein Pernis-Drenthe. door tijgernootje
Vandaag om 14:37:38
  

Auteur Topic: Theindent, H0, 470 x 325  (gelezen 1765 keer)

marimon

  • Offline Offline
  • Berichten: 67
Theindent, H0, 470 x 325
« Gepost op: 06 oktober 2017, 16:09:59 »

Dit zou de nieuwe baan moeten worden naar Belgisch landschap. Dus geen grote bergen.
Er zullen ook geen lange treinen rijden, ik denk aan max drie à vier wagons.
Digitaal rijden op Piko-A rails met Multimaus, wissels analoog bedienen met zelf te maken schakelbord.
Donker groen is het station.
Licht groen is de paradebaan met rechts een helix naar het schaduwstation.
Licht blauw is een industriespoor die rechtsboven onder het paradespoor loopt.
Hoe het geheel moet aangekleed worden zien we wel. Het is nog niet voor onmiddellijk aan te vangen want er zijn nog andere klussen uit te voeren thuis. Maar 't is zeker al een begin.
Wat denken jullie ervan?

Mvgr,

Marc

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 21208
    • Pagina van klaas
Re: Theindent, H0, 470 x 325
« Reactie #1 Gepost op: 06 oktober 2017, 17:07:50 »
Paradebaan is een goed idee. Maar waarom zit die diepe slinger er in? Daar moet een landschappelijke reden voor zijn. Als je zoveel ruimte heb zou ik de bogen een stuk ruimer maken. Zeker in de helix zijn ze veel te krap.
Waar had je de perrons gedacht?

frederik19630

  • Offline Offline
  • Berichten: 707
Re: Theindent, H0, 470 x 325
« Reactie #2 Gepost op: 06 oktober 2017, 17:25:27 »
Tweetal overwegingen:
als je station aan de lange kant legt ben je wat minder beperkt, de paradebaan zou je met hoogte
verschil er onder voorlangs kunnen leiden

op zo'n grote baan (en dus tijdsinverstering) zou ik toch echt voor Tillig Elite gaan, Piko A is prima voor schaduwstations,
maar van de optische indruk van Tillig krijg je nooit spijt.

fred
bezig met de aansluiting van het smalspoor aan de grote wereld te bouwen

http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,38643.msg646458.html

marimon

  • Offline Offline
  • Berichten: 67
Re: Theindent, H0, 470 x 325
« Reactie #3 Gepost op: 06 oktober 2017, 20:36:56 »
@Klaas:
-in de 'diepe slinger' is het de bedoeling om een woongebied te bouwen. De binnen en buitenbocht onderaan hebben respectievelijk een straal van 484 en 546 mm of de R3 en R4 van Piko-A rails.
-in de helix zijn dezelfde stralen als hierboven gebruikt. Als ik die groter zou maken heb ik minder doorgang tussen de helix en de 'slinger'.
-aan het eindstation Theindent komen 3 perrons:één links van het linker spoor, één tussen midden en rechter spoor en één aan de rechterkant van het rechter spoor.
@Fred:
-de spoorkeuze is misschien nog te overwegen.

Mvgr,

Marc

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 21208
    • Pagina van klaas
Re: Theindent, H0, 470 x 325
« Reactie #4 Gepost op: 06 oktober 2017, 21:20:32 »
De boogstralen die je noemt zijn voor mijn begrip vrij klein. Zeker in de helix krijg je dan problemen, de helling wordt te steil. Heb je daar al aan gerekend?Zelf streef ik naar boogstralen van minstens 700mm.
Voor een perron tussen de sporen heb je volgens mij te weinig ruimte.

marimon

  • Offline Offline
  • Berichten: 67
Re: Theindent, H0, 470 x 325
« Reactie #5 Gepost op: 06 oktober 2017, 22:46:44 »
Klaas,

Hoogteverschil in de helix is 8cm, stijgings% buitenspoor is 2.3% en binnenspoor 2.6%.
De ruimte tussen de sporen is nog aan te passen. Zal ik dus doen.

Mvgr,

Marc

marimon

  • Offline Offline
  • Berichten: 67
Re: Theindent, H0, 470 x 325
« Reactie #6 Gepost op: 15 april 2021, 14:23:46 »




]





« Laatst bewerkt op: 15 april 2021, 14:44:46 door Bert van Gelder. Reden: URL gefixt »
Mvgr,

Marc