Doel:€250.00
Donaties:€130.55

Per saldo:€-119.45

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 11-10-2021
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Amerikaanse diesel gezocht door Erwin Schuurman
Vandaag om 16:53:20
Roco 78749, BR218, Zimo decoder, max. Snelheid aanpassen? door d.vanaalst
Vandaag om 16:49:54
Hoe ging het vervoer van bollen, fillers en ouwe stompen destijds? door sneek
Vandaag om 16:46:50
Zit er een keerlus in mijn baanplan? door Klaas Zondervan
Vandaag om 16:38:08
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Reeks77
Vandaag om 16:33:20
Artitec 2021, HO en N. Nieuws van de fabrikant door sneek
Vandaag om 16:30:27
Rondom Charlois door g-j
Vandaag om 16:27:19
Ostmühle, rangeerbaan in spoor 0 door g-j
Vandaag om 16:25:47
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Klaas Zondervan
Vandaag om 16:12:00
Werkplaats - (Baanplan H0) door spoorzeven
Vandaag om 16:07:52
Vuurkist verlichting laten knipperen? door ruudns
Vandaag om 15:19:31
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 15:08:59
Fleischmann HO 93 5680 B-5682 B-2x 6583 B door willyTEE
Vandaag om 14:04:15
Haags aanhangrijtuig in 1:45 door Pauldg
Vandaag om 13:43:04
LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0 door FritsT
Vandaag om 12:33:48
Kalender 2022 door Wim Vink
Vandaag om 12:19:54
Raadplaatje door Benelux795
Vandaag om 11:59:40
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 11:30:54
TV-Programma "De Grote Kleine TreinenCompetitie" door Lucien
Vandaag om 11:20:58
Spoormuseum in H0 door Eegtrain
Vandaag om 11:15:31
Het had zo mooi kunnen zijn, replica NS 6313 door TonM
Vandaag om 11:15:04
Kranenberg, een exercitie in code 70 door meino
Vandaag om 10:08:51
Horten en stoten BR218 Roco locomotief door Martijn193
Vandaag om 09:59:58
Update: baan in de tropen door Hans Grasmaijer
Vandaag om 09:15:49
Welke lok is bruikbaar voor ombouw naar een NS 2100? door Gert Arkema
Vandaag om 08:52:44
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door Wim Vink
Vandaag om 08:41:32
Bahnstrecke 5867 door Wim Vink
Vandaag om 08:39:57
Aachenau West door Wim Vink
Vandaag om 08:00:19
Vollmer Wasserhaus 45708, waar staat het origineel? door VvKan
18 oktober 2021, 23:46:52
NS stoomloc (Maffei) in Spoor-1. Etsplaten, bouwproject. door FritsT
18 oktober 2021, 22:14:36
  

Auteur Topic: Theindent, H0, 470 x 325  (gelezen 1862 keer)

marimon

  • Offline Offline
  • Berichten: 72
Theindent, H0, 470 x 325
« Gepost op: 06 oktober 2017, 16:09:59 »

Dit zou de nieuwe baan moeten worden naar Belgisch landschap. Dus geen grote bergen.
Er zullen ook geen lange treinen rijden, ik denk aan max drie à vier wagons.
Digitaal rijden op Piko-A rails met Multimaus, wissels analoog bedienen met zelf te maken schakelbord.
Donker groen is het station.
Licht groen is de paradebaan met rechts een helix naar het schaduwstation.
Licht blauw is een industriespoor die rechtsboven onder het paradespoor loopt.
Hoe het geheel moet aangekleed worden zien we wel. Het is nog niet voor onmiddellijk aan te vangen want er zijn nog andere klussen uit te voeren thuis. Maar 't is zeker al een begin.
Wat denken jullie ervan?

Mvgr,

Marc

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 21542
    • Pagina van klaas
Re: Theindent, H0, 470 x 325
« Reactie #1 Gepost op: 06 oktober 2017, 17:07:50 »
Paradebaan is een goed idee. Maar waarom zit die diepe slinger er in? Daar moet een landschappelijke reden voor zijn. Als je zoveel ruimte heb zou ik de bogen een stuk ruimer maken. Zeker in de helix zijn ze veel te krap.
Waar had je de perrons gedacht?

frederik19630

  • Online Online
  • Berichten: 709
Re: Theindent, H0, 470 x 325
« Reactie #2 Gepost op: 06 oktober 2017, 17:25:27 »
Tweetal overwegingen:
als je station aan de lange kant legt ben je wat minder beperkt, de paradebaan zou je met hoogte
verschil er onder voorlangs kunnen leiden

op zo'n grote baan (en dus tijdsinverstering) zou ik toch echt voor Tillig Elite gaan, Piko A is prima voor schaduwstations,
maar van de optische indruk van Tillig krijg je nooit spijt.

fred
bezig met de aansluiting van het smalspoor aan de grote wereld te bouwen

http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,38643.msg646458.html

marimon

  • Offline Offline
  • Berichten: 72
Re: Theindent, H0, 470 x 325
« Reactie #3 Gepost op: 06 oktober 2017, 20:36:56 »
@Klaas:
-in de 'diepe slinger' is het de bedoeling om een woongebied te bouwen. De binnen en buitenbocht onderaan hebben respectievelijk een straal van 484 en 546 mm of de R3 en R4 van Piko-A rails.
-in de helix zijn dezelfde stralen als hierboven gebruikt. Als ik die groter zou maken heb ik minder doorgang tussen de helix en de 'slinger'.
-aan het eindstation Theindent komen 3 perrons:één links van het linker spoor, één tussen midden en rechter spoor en één aan de rechterkant van het rechter spoor.
@Fred:
-de spoorkeuze is misschien nog te overwegen.

Mvgr,

Marc

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 21542
    • Pagina van klaas
Re: Theindent, H0, 470 x 325
« Reactie #4 Gepost op: 06 oktober 2017, 21:20:32 »
De boogstralen die je noemt zijn voor mijn begrip vrij klein. Zeker in de helix krijg je dan problemen, de helling wordt te steil. Heb je daar al aan gerekend?Zelf streef ik naar boogstralen van minstens 700mm.
Voor een perron tussen de sporen heb je volgens mij te weinig ruimte.

marimon

  • Offline Offline
  • Berichten: 72
Re: Theindent, H0, 470 x 325
« Reactie #5 Gepost op: 06 oktober 2017, 22:46:44 »
Klaas,

Hoogteverschil in de helix is 8cm, stijgings% buitenspoor is 2.3% en binnenspoor 2.6%.
De ruimte tussen de sporen is nog aan te passen. Zal ik dus doen.

Mvgr,

Marc

marimon

  • Offline Offline
  • Berichten: 72
Re: Theindent, H0, 470 x 325
« Reactie #6 Gepost op: 15 april 2021, 14:23:46 »




]





« Laatst bewerkt op: 15 april 2021, 14:44:46 door Bert van Gelder. Reden: URL gefixt »
Mvgr,

Marc