Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door DJV
Vandaag om 03:25:59
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 03:13:29
Alternatieven voor servo's door roadster36
Vandaag om 02:41:21
Stalen busjes als lagers voor een Fleischmann rondmotor door borotof
Vandaag om 01:36:31
Arnold 2210 onderdelen gezocht door Gabriël Bergsma
Vandaag om 00:55:04
Rondom Charlois door hervé
Vandaag om 00:39:51
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Wim Vink
07 November 2025, 23:48:53
Baan in Los Angeles door ArjanB
07 November 2025, 23:28:58
Bauarbeiten im gange door Wim Vink
07 November 2025, 23:11:16
Aachenau West door Wim Vink
07 November 2025, 23:09:52
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Arjen52
07 November 2025, 22:49:55
Vraag over vervangmotor Lima-locomotief door Arjen52
07 November 2025, 22:38:38
US diorama in H0 door Ronald Halma
07 November 2025, 22:35:02
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Donny95
07 November 2025, 22:27:04
Raadplaatje door R1954
07 November 2025, 21:54:05
Au bord de la Cèze door Sikko
07 November 2025, 21:43:53
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
07 November 2025, 21:29:27
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
07 November 2025, 20:52:47
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door 741230
07 November 2025, 20:01:27
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Quinzeedied
07 November 2025, 19:57:53
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Sebastiaan Pot -- Big Scale Trains
07 November 2025, 19:19:30
ESU locprogrammer door saskia
07 November 2025, 19:17:34
Nightjet rijtuigen Zuri-Amsterdam door Servé
07 November 2025, 19:06:52
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
07 November 2025, 17:32:00
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
07 November 2025, 16:33:03
Bahnstrecke 5867 door Wim Vink
07 November 2025, 16:20:02
Toon hier je (model)treinfoto's door R1954
07 November 2025, 16:17:39
Frans loodsje et cetera door Hans GJ
07 November 2025, 16:15:37
Da's Daz 2 door Huup
07 November 2025, 15:57:16
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
07 November 2025, 15:29:00
  

Auteur Topic: Theindent, H0, 470 x 325  (gelezen 2853 keer)

OpaMarc

  • Offline Offline
  • Berichten: 79
Theindent, H0, 470 x 325
« Gepost op: 06 October 2017, 16:09:59 »

Dit zou de nieuwe baan moeten worden naar Belgisch landschap. Dus geen grote bergen.
Er zullen ook geen lange treinen rijden, ik denk aan max drie à vier wagons.
Digitaal rijden op Piko-A rails met Multimaus, wissels analoog bedienen met zelf te maken schakelbord.
Donker groen is het station.
Licht groen is de paradebaan met rechts een helix naar het schaduwstation.
Licht blauw is een industriespoor die rechtsboven onder het paradespoor loopt.
Hoe het geheel moet aangekleed worden zien we wel. Het is nog niet voor onmiddellijk aan te vangen want er zijn nog andere klussen uit te voeren thuis. Maar 't is zeker al een begin.
Wat denken jullie ervan?

Mvgr,

Marc

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26908
    • Pagina van klaas
Re: Theindent, H0, 470 x 325
« Reactie #1 Gepost op: 06 October 2017, 17:07:50 »
Paradebaan is een goed idee. Maar waarom zit die diepe slinger er in? Daar moet een landschappelijke reden voor zijn. Als je zoveel ruimte heb zou ik de bogen een stuk ruimer maken. Zeker in de helix zijn ze veel te krap.
Waar had je de perrons gedacht?
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

frederik19630

  • Offline Offline
  • Berichten: 775
Re: Theindent, H0, 470 x 325
« Reactie #2 Gepost op: 06 October 2017, 17:25:27 »
Tweetal overwegingen:
als je station aan de lange kant legt ben je wat minder beperkt, de paradebaan zou je met hoogte
verschil er onder voorlangs kunnen leiden

op zo'n grote baan (en dus tijdsinverstering) zou ik toch echt voor Tillig Elite gaan, Piko A is prima voor schaduwstations,
maar van de optische indruk van Tillig krijg je nooit spijt.

fred
bezig met de aansluiting van het smalspoor aan de grote wereld te bouwen

http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,38643.msg646458.html

OpaMarc

  • Offline Offline
  • Berichten: 79
Re: Theindent, H0, 470 x 325
« Reactie #3 Gepost op: 06 October 2017, 20:36:56 »
@Klaas:
-in de 'diepe slinger' is het de bedoeling om een woongebied te bouwen. De binnen en buitenbocht onderaan hebben respectievelijk een straal van 484 en 546 mm of de R3 en R4 van Piko-A rails.
-in de helix zijn dezelfde stralen als hierboven gebruikt. Als ik die groter zou maken heb ik minder doorgang tussen de helix en de 'slinger'.
-aan het eindstation Theindent komen 3 perrons:één links van het linker spoor, één tussen midden en rechter spoor en één aan de rechterkant van het rechter spoor.
@Fred:
-de spoorkeuze is misschien nog te overwegen.

Mvgr,

Marc

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26908
    • Pagina van klaas
Re: Theindent, H0, 470 x 325
« Reactie #4 Gepost op: 06 October 2017, 21:20:32 »
De boogstralen die je noemt zijn voor mijn begrip vrij klein. Zeker in de helix krijg je dan problemen, de helling wordt te steil. Heb je daar al aan gerekend?Zelf streef ik naar boogstralen van minstens 700mm.
Voor een perron tussen de sporen heb je volgens mij te weinig ruimte.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

OpaMarc

  • Offline Offline
  • Berichten: 79
Re: Theindent, H0, 470 x 325
« Reactie #5 Gepost op: 06 October 2017, 22:46:44 »
Klaas,

Hoogteverschil in de helix is 8cm, stijgings% buitenspoor is 2.3% en binnenspoor 2.6%.
De ruimte tussen de sporen is nog aan te passen. Zal ik dus doen.

Mvgr,

Marc

OpaMarc

  • Offline Offline
  • Berichten: 79
Re: Theindent, H0, 470 x 325
« Reactie #6 Gepost op: 15 April 2021, 14:23:46 »




]





« Laatst bewerkt op: 15 April 2021, 14:44:46 door Bert van Gelder. Reden: URL gefixt »
Mvgr,

Marc