Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

"Kolenbakken" voor achter Railion 6400-en? door MOVisser
Vandaag om 16:53:14
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 16:50:20
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door KNed
Vandaag om 16:41:47
YD7010 en Roco WLAN Maus koppelen door AlbertG
Vandaag om 16:33:28
20 jaar BNLS door MOVisser
Vandaag om 16:12:33
Vraag: Roco loc rijdt heel traag, tips? door Sandopie
Vandaag om 15:59:31
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 15:21:55
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Huup
Vandaag om 14:55:45
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 14:22:52
Spoorhumor door Eric B
Vandaag om 12:21:56
? Aanleg Zuidwestboog bij Meteren door Arjan6511
Vandaag om 11:43:27
EifelBurgenBahn door Jelmer
Vandaag om 11:35:34
Ventilatie (?) pukkels op dak ICM door Sven
Vandaag om 11:28:41
TEE treinstel krijgt nieuwe plaats na vertrek uit NTM door damngrazy
Vandaag om 11:11:14
Stichting 3rail 20 jaar jubileumwagen! door Sascha [St. 3rail]
Vandaag om 11:01:15
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:39:45
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Rick
Vandaag om 10:12:45
VERPLAATST: Link trainer (was:: TEE treinstel) door Reinout van Rees
Vandaag om 09:47:12
Welke 4-polige stroomvoerende koppeling is dit? door henk
Vandaag om 07:23:13
De projecten van Ruben (NL H0) door Frank 123
Vandaag om 07:02:43
19 Toen door Vroeger
Vandaag om 05:58:47
LS Models 2025 door spoorzeven
19 June 2025, 23:18:38
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door Paulus
19 June 2025, 21:45:01
The Southern Pacific & California Northern door Ronald Halma
19 June 2025, 21:43:01
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door Peter Kleton
19 June 2025, 21:32:13
Station Roodeschool door Torikoos
19 June 2025, 21:14:12
Eindstation Daarhuizen door Torikoos
19 June 2025, 21:04:03
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Modellbahnwagen
19 June 2025, 20:49:16
Bouw van de ElD3 mat' 36 van MK Modelbouwstudio's door MathynK
19 June 2025, 20:47:40
Gelders Smalspoormuseum / Gelderse Smalspoor Stichting stelt zich voor door Ronald Halma
19 June 2025, 20:27:35
  

Auteur Topic: Oersik etsplaat spoor 0, bouwverslag  (gelezen 94276 keer)

rolfm

  • Online Online
  • Berichten: 176
Re: Oersik etsplaat spoor 0, bouwverslag
« Reactie #330 Gepost op: 11 April 2018, 10:57:25 »
Hoi Peter,

Na bewerking met een vijltje ziet het er in mijn ogen goed uit en na het op kleur brengen kan het er alleen maar nog beter op worden verwacht ik.
Waar ik wel nog benieuwd naar ben is de maatvoering, kun je daar iets over zeggen?

Gr. Rolf

1795

  • Offline Offline
  • Berichten: 1528
    • Raamsdonk spoor 0
Re: Oersik etsplaat spoor 0, bouwverslag
« Reactie #331 Gepost op: 11 April 2018, 11:49:08 »
De streepjes voor spoor 1 zullen eerder minder problemen geven. Die worden niet groter, maar blijven hetzelfde. (meer streepjes dus..)
Maatvoeringmoet goed zijn, genoeg tekeningen aanwezig, hoogstens krimp???
Maar dat heb je zo gezien, etsdeeltje erop houden, dan zie je het zo. Maar ik verwacht geen problemen hoor, die halve mm meer of minder gaat geen probleem zijn......
Spoor 0 is ook mooi.....Raamsdonk
http://1795spoor0.blogspot.com/

WesleyMunnik

  • Offline Offline
  • Berichten: 1198
    • Modelspoor Design
Re: Oersik etsplaat spoor 0, bouwverslag
« Reactie #332 Gepost op: 11 April 2018, 12:04:15 »
Om te kijken of de maatvoering goed is kunnen we simpel controleren. Het pasnokje aan de achterzijde is getekend op 3 mm in doorsnede. Tijdens het ontwerp rekening gehouden met 1,8% krimp. Dus de tekening 1,8% vergroot. Als Peter dat nokje zou willen meten. Kan ik gelijk kijken of er eventueel een aanpassing nodig is in de krimppercentage.

Gr

Wesley
Met vriendelijke groet,

Wesley Munnik

www.modelspoordesign.nl

guest7823

  • Gast
Re: Oersik etsplaat spoor 0, bouwverslag
« Reactie #333 Gepost op: 11 April 2018, 12:20:27 »
De opmerking dat de lampbeugel beter niet geprint kunnen worden, maar als losse draadjes toegevoegd worden is geloof ik al gemaakt.

Het langbenige lor heeft in ieder geval een separate sluitlamp hangen. Ik zal even kijken of ik pdq foto's kan vinden en ander kan / wil ik wel even plaatjes maken (met rolmaat er naast) als ik volgende week in Hoorn ben ..... Bij de SHM hangt ook de kleine variant sluitlamp.

Voor de goede orde: de sluitlamp was met name voor "op de trein". Als de loc een sluitlamp nodig had was een rood glas voor de standaard lamp zetten een kortere klap.

guest7823

  • Gast
Re: Oersik etsplaat spoor 0, bouwverslag
« Reactie #334 Gepost op: 11 April 2018, 12:37:39 »


Strikt genomen niet juist dat de lampen branden, maar dit was tijdens het Ot en Sien festival in Twisk om even dubbel zeker te weten dat de lampen werken. Het testen doe je voordat je van het depot weggaat. De lampen branden slecht van een half uur na zonsondergang tot een half uur voor zonsondergang of vanaf / tot het stationement daarvoor / na.

De sluitlamp staat "opgeborgen" en daarom met het rode glas van het spoor af




Wat dichterbij. Gegeven de aanwezigheid van Jan de Jong (in uniform) op het voorbalcon gok ik dat deze opname dateert uit de tijd dat ik in opleiding was als Chef Trein




Bollen .....  :D


Oh ja, en de sluitlamp hangt op de rookkast en niet aan het machinistenhuis. Want op het sluitijzer van het machinistenhuis hangt dat ding hopeloos voor je snuit als je schoorsteen achter rijdt en naar buiten hangt .....

En nu zie je ook waarom het langbenige lor ook de bijnaam "Gouden koets" heeft. Er zit veel meer blank koper op de lampen dan historisch verantwoord is. In principe waren alleen de glasranden blank. De schoorstenen en de deksels er van waren gewoon zwart.

peterha

  • Offline Offline
  • Berichten: 1184
Re: Oersik etsplaat spoor 0, bouwverslag
« Reactie #335 Gepost op: 11 April 2018, 16:58:36 »
Zo, was vandaag een lekker dagje aan het strand; de hond heeft weer even lekker kunnen rennen ;-))

Thuisgekomen maar direct gestort op het fenomeen aspotten Oersik.
Het pasnokje heeft geen haakse verbinding met de aspot zelf, d.w.z. er zit een glooiende overgang in. Daardoor kan de aspot niet 'flush' tegen de zijwand aan, deze glooing moet weggevijld worden.

Hierbij een foto waarbij bij de linker aspot wel die glooing is weggevijld en bij de rechter niet. De linker zit dus direct tegen de zijwand en de rechter staat er 'n paar tienden mm van af.


Ik heb de schuifmaat om het pasnokje gezet en de aspot een aantal malen gedraaid, links de overeenkomstige positie. Zoals je ziet, is de asnok niet perfect rond, maar zoals ik bij een aspot gedaan heb: met een vijltje kun je wel e.e.a. corrigeren.








V.w.b. het vergelijk met de etsdelen vind ik dit geprinte exemplaar beter ogen (sorry Edwin) dan de etsdelen.

Op de volgende foto ligt rechts de aspot (met het nokje naar boven) en het etsdeel er overheen geschoven, links ligt de 'standaard' aspot en daar weer naast de etsdelen.

Zo te zien, zijn de eventuele afwijkingen marginaal en ik denk niet waard om je druk over te maken.

Op de volgende foto is een aspot aangebracht en zoals je kunt zien, zijn naast de L-steunen aan het einde van het veerpakket nog net buiten de steunen de gaatjes in de zijwand te zien.


Of dit nou betekent dat dit printexemplaar te klein is? Wie het weet mag het zeggen. In ieder geval is het zo miniem dat het absoluut verwaarloosbaar is en dat als het deel er op gesoldeerd is, zullen die (feitelijk halve) gaatjes niet eens meer zichtbaar zijn.

Het spuiten van een aspot is nog niet gebeurd, moet eerst de spullen pakken.

Mochten er nog (andere) vragen zijn, hoor ik 't wel.
Met vriendelijke groet,
Peter

WesleyMunnik

  • Offline Offline
  • Berichten: 1198
    • Modelspoor Design
Re: Oersik etsplaat spoor 0, bouwverslag
« Reactie #336 Gepost op: 11 April 2018, 19:43:51 »
Hoi Peter,


Bedankt voor het opmeten en de foto's, duidelijk is het dat er een en ander aan nabewerking nodig is met de aspotten. Ik heb nog 1 vraagje mbt de maat zou jij onderstaande nog willen opmeten??



Dan kan ik kijken, of die niet te veel gekrompen is. De uiterste buitenmaat van de 2 L-Profielen waar de aspotten invallen is 700 mm 1:1 en 16,09 in 1:43,5.

Alvast bedankt,

Wesley
Met vriendelijke groet,

Wesley Munnik

www.modelspoordesign.nl

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11185
    • nulpunt
Re: Oersik etsplaat spoor 0, bouwverslag
« Reactie #337 Gepost op: 11 April 2018, 20:14:24 »
Passende veerpakketten zitten in de etsplaat, dus geen nood.
En voor de purist..het zijn geen L-profielen, maar hebben een Z-vorm Ze steken dus ook met een hoekje over de veerbladen heen.
Toch nog een correctie als het zou moeten/kunnen.

peterha

  • Offline Offline
  • Berichten: 1184
Re: Oersik etsplaat spoor 0, bouwverslag
« Reactie #338 Gepost op: 11 April 2018, 20:41:22 »
Hi Wesley,

De horizontale maten zijn: 16,18 - 16,25 - 16,23 en 16,23.
De vertikale maten zijn: 13,17 - 13,21, 13,17 en 13,19.

Ondanks dat de uiterste buitenmaat van de 2 profielen waar de aspotten in vallen 16,09 mm zou moeten zijn, meet ik dat ze een fractie breder dan 16,09 zijn, maar toch dekken ze niet helemaal de gaten voor de klinknagels af. Ook zitten ze ietwat lager dan de gaten in de zijwand.

Maar dit is allemaal zo marginaal, wie kan dit zien als ze op de loc zitten en het geheel gespoten is?

En (uiteraard) heeft Frits gelijk; als ik de foto van Walter in reactie #157 zie, dan zijn het inderdaad (rechte) Z-profielen.  8)
Met vriendelijke groet,
Peter

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5554
  • Team Mitropa
Re: Oersik etsplaat spoor 0, bouwverslag
« Reactie #339 Gepost op: 11 April 2018, 23:57:47 »
Krimp of geen krimp , wat een verbetering t.o.v het ge-etste exemplaar  (y)

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11185
    • nulpunt
Re: Oersik etsplaat spoor 0, bouwverslag
« Reactie #340 Gepost op: 12 April 2018, 08:43:47 »
Maar wel alle respect voor de etsplaat en de grenzen ervan inzien waardoor de gietdelen er gekomen zijn. Doe het maar even.

peterha

  • Offline Offline
  • Berichten: 1184
Re: Oersik etsplaat spoor 0, bouwverslag
« Reactie #341 Gepost op: 15 April 2018, 10:32:31 »
Om te zien hoe de aspotten er uiteindelijk uit komen te zien nadat ze gespoten zijn, heb ik twee aspotten gespoten; links is de originele aspot en rechts de aspot waarvan ik de printstreepjes wat heb weggevijld.
De eerste foto toont beide aspotten in de primer, op de tweede foto zijn ze zwart gespoten. Daarbij is het ook heel lastig het zwarte exemplaar goed te fotograferen zonder dat het beeld doodslaat.





Als verf heb ik gebruikt: Vallejo Grey Primer en Vallejo Black (RAL9004).

Kijk en oordeel zelf.  :-X
Met vriendelijke groet,
Peter

1795

  • Offline Offline
  • Berichten: 1528
    • Raamsdonk spoor 0
Re: Oersik etsplaat spoor 0, bouwverslag
« Reactie #342 Gepost op: 15 April 2018, 10:42:59 »
Een geprinte versie is nu eenmaal "massiever" dan een gelamineerd etsdeel. En de ronde delen kan ik niet etsen, dus die ontbreken bij de etsversie. Dus dat ziet er nu eenmaal beter uit.
Maar dit is nu juist het mooie nu, iedereen kan doen wat hij het liefste wilt, de etsdelen gebruiken, of de gietdelen.
Onderaan de streep zal het financieel niet eens zoveel uitmaken. Met de etsdelen heb je voor 40 euro iminatieboutjes en klinknagels nodig........ die heb je met de gietdelen veel minder nodig.....

Misschien zijn de veersteunen net wat te weinig naar buiten gezet??   (als je een langste veer ernaast houd, is dat dan langer/groter??)

Edwin
Spoor 0 is ook mooi.....Raamsdonk
http://1795spoor0.blogspot.com/

ronald1956

  • OHMB Team Mitropa
  • Offline Offline
  • Berichten: 1677
  • Tram&Trein NL- H0
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Oersik etsplaat spoor 0, bouwverslag
« Reactie #343 Gepost op: 15 April 2018, 12:50:15 »
Ik denk dat ik ga voor 3d geprinte aspot en daarop het messing geetste verenpakket .

rolfm

  • Online Online
  • Berichten: 176
Re: Oersik etsplaat spoor 0, bouwverslag
« Reactie #344 Gepost op: 15 April 2018, 13:02:24 »
Ziet er goed uit Peter. Zover ik op de foto's kan zien zijn de strepen op de exemplaren welke niet met de vijl zijn voorbewerkt ook nauwelijks meer zichtbaar.
Komt dit overeen met als je ze in het echt ziet?
Gr. Rolf