Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door EddyK
14 December 2025, 23:53:16
Bouwverslag BlueBrixx BR 01 No.108054 (plusminus 1:18) door Besselspoor
14 December 2025, 23:36:28
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door grossraumwagen
14 December 2025, 23:11:53
Rondom Charlois door Alewijn
14 December 2025, 23:09:42
Yamorc 8116 en MP1 MTB door Ronald Halma
14 December 2025, 22:39:44
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
14 December 2025, 22:23:54
3 januari NVBS oliebollenrit door grossraumwagen
14 December 2025, 22:17:37
La vie...Sud-Est; zolderbaan met thema zuidoost Frankrijk door Paulus
14 December 2025, 22:14:05
Wat zit er in deze tender? door henk
14 December 2025, 21:38:18
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door 1200blauw
14 December 2025, 21:37:43
Servo's voor de deuren van de Volmer E-lokloods. door ruudns
14 December 2025, 20:07:57
Problemen met digikeijs drc1100 lichtset inbouw door Peter J K
14 December 2025, 19:24:01
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
14 December 2025, 18:32:21
Testbaantje wordt Kerstbaantje (N-spoor, 0,31 M²) door Ronald69
14 December 2025, 18:31:23
De (3d) knutsels van Ronald. door Ronald Halma
14 December 2025, 18:08:54
Reparaties aan je materieel: tips & tricks door Carl
14 December 2025, 17:49:33
Staion Odijk Rangeer terrein - Marklin C - H0 door Eric B
14 December 2025, 17:10:29
Stub switches door Hans1963
14 December 2025, 16:35:00
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door mass am see
14 December 2025, 16:27:34
US diorama in H0 door Ronald Halma
14 December 2025, 15:45:06
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door 741230
14 December 2025, 15:24:42
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door ES44C4
14 December 2025, 15:22:13
Camp 3 door Ronald Halma
14 December 2025, 15:08:01
Zee. Land. door Huup
14 December 2025, 15:05:54
🎅 20 december 2025 | Roosendaal in het donker 🎄 door Modelbouwerke
14 December 2025, 15:00:39
Museumdepot Beekbergen in H0 door Wim Vink
14 December 2025, 14:41:54
Rivarossi br 56 HR2891S door Nico Hoogerwerf
14 December 2025, 14:31:19
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Frits C
14 December 2025, 13:56:19
HTM PCC tram en wat gefrutsel er bij door Jan Bennink
14 December 2025, 12:57:58
Roco traxx 'Eurocity': suggestie 2e nummer doorgeven door the_gold
14 December 2025, 10:37:34
  

Auteur Topic: Oersik etsplaat spoor 0, bouwverslag  (gelezen 106743 keer)

peterha

  • Offline Offline
  • Berichten: 1213
Re: Oersik etsplaat spoor 0, bouwverslag
« Reactie #345 Gepost op: 15 April 2018, 13:20:45 »
Ik heb het langste veerblad gemeten: 17,1 mm en de veersteunen zitten 16,16 mm uit elkaar.


(Hmm, zie net dat ie een beetje scheef staat....)

Het direct daaronderliggende veerblad kan ik niet opmeten, omdat het verloop van de veerbladen naar de veersteun te vloeiend verloopt; er is direct onder de veersteun geen afgetekend veerblad.

@ Rolf, het is lastig te zien op de foto's, maar in werkelijkheid zie je ook eigenlijk geen verschil.
Met vriendelijke groet,
Peter

Duizendpoot

  • team Mitropa
  • Offline Offline
  • Berichten: 1189
    • wp.duizendpoot.de
Re: Oersik etsplaat spoor 0, bouwverslag
« Reactie #346 Gepost op: 15 April 2018, 14:16:27 »
Ik ga voor de 3D geprinte versie in messing uitvoering. Voor mij maken die paar tienden van een millimeter niets uit.



« Laatst bewerkt op: 15 April 2018, 14:21:31 door Duizendpoot »
Met vriendelijke groet, Hans.

https://wp.duizendpoot.de

1795

  • Offline Offline
  • Berichten: 1554
    • Raamsdonk spoor 0
Re: Oersik etsplaat spoor 0, bouwverslag
« Reactie #347 Gepost op: 17 April 2018, 11:28:54 »
Ik kreeg wat vragen, hoe het met de etsplaat zit (0 en 1),  ik heb foto's van de etser gekregen van de proefetsingen, ze zijn er mee bezig, verwacht nu wel komende weken de boel te ontvangen. Het is best veel, ook de ovaalramers zitten erbij, heb ze ook verzocht geen haast te maken, liever wat langer wachten , en goede etsplaten, dan dat ze een haastklus doen, en ze het opnieuw moeten doen..

Dus nog even geduld.\


Edwin
Spoor 0 is ook mooi.....Raamsdonk
http://1795spoor0.blogspot.com/

1795

  • Offline Offline
  • Berichten: 1554
    • Raamsdonk spoor 0
Re: Oersik etsplaat spoor 0, bouwverslag
« Reactie #348 Gepost op: 17 April 2018, 18:55:31 »
vandaag een mailtje van de etser, verbeteringen zijn gemaakt, ze gaan alles nu afmaken, verwacht dus volgende week wat kilo's messing binnen.. (y)

Edwin
Spoor 0 is ook mooi.....Raamsdonk
http://1795spoor0.blogspot.com/

1795

  • Offline Offline
  • Berichten: 1554
    • Raamsdonk spoor 0
Re: Oersik etsplaat spoor 0, bouwverslag
« Reactie #349 Gepost op: 20 April 2018, 19:54:25 »
weer een mailtje van de etser, de etsplaten zijn onderweg, van de ovaalramers, oersik in 0 en 1.
Verwachting begin volgende week!!
Spoor 0 is ook mooi.....Raamsdonk
http://1795spoor0.blogspot.com/

Michiel2

  • Offline Offline
  • Berichten: 315
Re: Oersik etsplaat spoor 0, bouwverslag
« Reactie #350 Gepost op: 28 April 2018, 19:30:10 »
 En vandaag opgehaald:



De etsplaat ziet er goed uit, ik ben benieuwd hoe het met het bouwen gaat.

WesleyMunnik

  • Offline Offline
  • Berichten: 1200
    • Modelspoor Design
Re: Oersik etsplaat spoor 0, bouwverslag
« Reactie #351 Gepost op: 29 April 2018, 18:30:53 »
Beste Oersikkers,

Jullie zijn bezig met de Oersik in messing, en mijn vader en ik zijn bezig om ze in Styreen te bouwen. Mijn pa in 1:43,5 en ik zelf 2 exemplaren in Spoor 1. Nu zoeken wij voor elke schaal 2 setjes schildjes om onze modellen daarvan te voorzien. Nu weten wij dat in de etsplaat meerdere nummers en meerdere fabrieksplaten zitten. Nu is onze vraag of wij van 1 van jullie deze tegen vergoeding mogen overnemen.

Alvast bedankt,

Wesley
Met vriendelijke groet,

Wesley Munnik

www.modelspoordesign.nl

Noud

  • Offline Offline
  • Berichten: 290
Re: Oersik etsplaat spoor 0, bouwverslag
« Reactie #352 Gepost op: 29 April 2018, 19:23:54 »
Ik heb nummers en bijbehorende fabrieksplaten voor de spoor 0 liggen die jullie gewoon zonder kosten van me mogen hebben. Willen jullie een Schwartzkopff of een Werkspoor? Mail dan even via pb voor het adres. Mvrgr

WesleyMunnik

  • Offline Offline
  • Berichten: 1200
    • Modelspoor Design
Re: Oersik etsplaat spoor 0, bouwverslag
« Reactie #353 Gepost op: 29 April 2018, 19:30:30 »
Thanks Noud, een PB is onderweg.
Met vriendelijke groet,

Wesley Munnik

www.modelspoordesign.nl

peterha

  • Offline Offline
  • Berichten: 1213
Re: Oersik etsplaat spoor 0, bouwverslag
« Reactie #354 Gepost op: 08 May 2018, 09:36:02 »
Even een vraagje over de verlichting op de oersik.

Op de werktekeningen van de oersik zie ik zowel op de voor- als de achterzijde sluitlantaarns (Philotrain 435/51205 NS sluitlantaarn). Deze zijn ook aangebracht op de Oersik van Philotrain.
Edwin heeft op zijn oersik aan een kant (achterzijde?) grote lantaarns (Philotrain 435/51204 NS olielantaarns) aangebracht en op de andere kant sluitlantaarns.

Op foto's zie ik oersikken met net onder het dak zowel voor als achter één lantaarnhouder, op andere foto's zit er voor een houder en achter twee, op 'n andere weer geen enkele houder.
Er zijn oersikken met twee sluitylantaarns bovenop en een olielamp voorop.
Maar wat is nu een beetje een geloofwaardige combinatie, of: alles is mogelijk ????

Overigens, fungeerden de (sluit)lantaarns zoals die op de tekeningen staan en ook op de Philo-loc zitten ook als frontlichten én als sluitlicht? Want dan doe ik zowel voor als achter de kleine (sluit)lantaarns.
Met vriendelijke groet,
Peter

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11603
    • nulpunt
Re: Oersik etsplaat spoor 0, bouwverslag
« Reactie #355 Gepost op: 08 May 2018, 10:22:07 »
Net wat je zegt...wat je op de foto's ziet kan allemaal. Als je helemaal niks doet is die net nieuwe uit de fabriek. Laat hem een keer stuiteren en haal hem door de modder en je hebt een gebruikt exemplaar. Om maar niet te spreken van de talloze verbouwingen. Het gaat er dus om waar je de loc wilt plaatsen
1. in de vitrine
2. op een modelbaan
3. locnummer en datum gespecificeerd model
Historisch onderzoek is dus een wezenlijk onderdeel van een bouwproces. Tussentijds veranderen lukt vrijwel niet.

Mijn 4300: ik geef hem echt het nummer 4300 met twee nullen aan het eind omdat het een model is met vele combinaties van diverse machine's. Dat nummerschildje moet ik nog maken. Is een algemeen nummerschildje voor de Oersik een optie?

Nog een optie is om alle lampen demontabel te houden (dan maar niet brandend). Kan je varieren. Zie de 4300 van Edwin.


becasse

  • Offline Offline
  • Berichten: 1021
  • http://becasse-weathering.blogspot.nl/
Re: Oersik etsplaat spoor 0, bouwverslag
« Reactie #356 Gepost op: 08 May 2018, 11:11:47 »
@Wesley; van mij mag je de spoor 1 schildjes hebben hoor. Maar ik weet nog niet welke ik ga doen, dus nog even geduld aub!

Michiel
Waar gaan we heen voor spoor 1?
http://becasse-weathering.blogspot.nl/

WesleyMunnik

  • Offline Offline
  • Berichten: 1200
    • Modelspoor Design
Re: Oersik etsplaat spoor 0, bouwverslag
« Reactie #357 Gepost op: 08 May 2018, 15:59:38 »
Thanks Michiel, Dat wachten is geen probleem.

Groetjes,

Wesley
Met vriendelijke groet,

Wesley Munnik

www.modelspoordesign.nl

AB 7216

  • Offline Offline
  • Berichten: 1642
    • Dwangrail.nl
Re: Oersik etsplaat spoor 0, bouwverslag
« Reactie #358 Gepost op: 08 May 2018, 18:37:00 »
De oersikken zijn alle gebouwd met lantaarnijzers op de bufferbalk, waar alleen sluitseinlantaarns in pasten.
Deze waren voorzien van een losse rode ruit, waardoor deze naast rood licht,ook wit licht konden tonen bij nacht.
In 1934 zijn deze lantaarnijzers aangepast, waarna er normale locomotieflantaarns geplaatst werden.

Dit zijn de wijziging per jaartal, voor zo ver deze zichtbaar waren.

02-6-1931           Aanbrengen rolhoes voor radiator
20-06-1931       kilometermerk aanpassen van 60 naar 65 km/h
28-7-1931           bovenste rail van schuifluik motorhuif bouten aanbrengen ipv klinknagels
11-12-1931       Afnemen thyphoon met luchtreservoir bij loc103-119
18-8-1931           voorwand bestuurdershuis lantaarnijzer aanbrengen
06-6-1932         bufferbalken te voorzien van drager voor signaalschijf
22-12-1932       aanbrengen ondertochzeilen in bestuurdershuis
16-1-1933           in bestuurdershuis 4 beugels aan te brengen (L240-5) voor seinvlaggen en wasfakkel
21-3-1934          2 hoekseinijzers aanbrengen op achterwand bestuurdershuis
                       Hierbij hoekseinlantaarns wisselen door loclantaarns, op de voetplaat lantaarijzers  door loclantaarnijzers vervangen
01-12-1935      verplaatsen uitlaat naar voorzijde bestuurdershuis
19-12-1936       aanbrengen van een noodkoppelhaak
15-06-1937       aanbrengen houders voor handbel links en rechts van het bestuurdershuis
16-12-1937       aanbrengen gewichtskenmerk rechtsvoor en linksachter op de frameplaten
05-02-1938       vervallen handstart inrichting

Groeten Arjen
The light at the end of the tunnel is the headlamp of an oncoming train (Murphy)

peterha

  • Offline Offline
  • Berichten: 1213
Re: Oersik etsplaat spoor 0, bouwverslag
« Reactie #359 Gepost op: 08 May 2018, 20:12:33 »
Dank je voor deze informatie.

Dat betekent dat ik zowel aan de voorkant als aan de achterkant de kleine (sluit)lantaarns kan monteren waarbij aan een kant geen en aan de andere kant wel de rode ruiten aangebracht kunnen worden. Dus in praktijk werden afhankelijk van de rijrichting de rode ruiten gewisseld?

Ik lees dat ik ook de grote loclantaarns voor kan doen en de kleine sluitlantaarns achter.
En houdt dit dan weer in dat bij het wisselen van de rijrichting die grote loclantaarns naar de voorkant van de rijrichting gesjouwd moesten worden, althans wat op dat moment 'vooruit' was (of dat nu de motor voor was of de cabine)?

Zo te zien zullen die dingen ook wel wat wegen?

Aangezien ik niet een volledig historisch correct of verantwoord exemplaar pretendeer te maken, kunnen dus in feite alle opties  8)

Hmmm, keuzes, keuzes, keuzes .....
Met vriendelijke groet,
Peter