Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Met welke tang knip je verenstaal? door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:10:05
Terugverende koppeling door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:07:39
Update: baan in de tropen door Arjen52
Vandaag om 18:42:45
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 18:38:50
Grootspoor in Frankrijk door Karben
Vandaag om 18:23:17
Op zoek naar ns-seinvleugels in ho door AP3737
Vandaag om 18:00:35
De fabriek - Spoor 0 door BartvD
Vandaag om 17:56:39
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door Ronald69
Vandaag om 17:05:24
't Boemeltje door bask185
Vandaag om 16:38:22
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Montanbahn
Vandaag om 15:46:25
LS Models CIWL LX slaapwagens door willyTEE
Vandaag om 15:33:50
Göhrener Viaduct door aad52
Vandaag om 15:19:20
booster vraag door Montanbahn
Vandaag om 14:35:52
Module vliegveld Jan van Mourik door Wim Vink
Vandaag om 14:34:05
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 14:07:46
Her-(her-)beginnen door Montanbahn
Vandaag om 13:29:49
Vreemd probleem door Treintje_komt_zo
Vandaag om 13:14:28
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 13:02:05
N-Wagen; Brawa, ESU of Piko door wob
Vandaag om 12:41:02
Aachenau West door Wim Vink
Vandaag om 12:41:01
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
Vandaag om 12:37:12
Bauarbeiten im gange door Wim Vink
Vandaag om 12:22:25
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Montanbahn
Vandaag om 11:43:25
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door VAM65
Vandaag om 11:09:35
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
Vandaag om 10:46:10
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Vislijn
Vandaag om 10:35:31
Wat was jullie allereerste loc? door AdLoc
Vandaag om 10:28:24
Modelbaan Beltheim. door Bertje B
Vandaag om 10:10:38
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 09:52:39
MoBaBro.de door Marco1044
Vandaag om 08:20:47
  

Auteur Topic: BNLS-Werkspoor - ROCO 2400 met omgekeerde L en sluitseinen  (gelezen 87206 keer)

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10482
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: BNLS-Werkspoor - ROCO 2400 met omgekeerde L en sluitseinen
« Reactie #105 Gepost op: 25 December 2007, 22:39:55 »
Chris,

Mocht je alleen een derde frontsein voor je omgekeerde L willen en geen sluitlichten, ben je snel klaar.

Roco heeft al de weerstanden en de aansluitpunten op de hoofdprint zitten:

De 'min' van de led komt dan naast de gele draad die op de hoofdprint zit, de + naast de rode op de hoofdprint.
Ik bedoel dan de draden die naar het verlichtingsprintje lopen.

Tevens hoef je dan geen smd te gebruiken, een normaal 3mm warmwit ledje vind dan ook wel plaats.

Grtzz,

Karst

Weerd

  • Offline Offline
  • Berichten: 1280
Re: BNLS-Werkspoor - ROCO 2400 met omgekeerde L en sluitseinen
« Reactie #106 Gepost op: 25 December 2007, 23:01:18 »
Als rangeerlicht brandde altijd rechtsvoor (en tegelijkertijd linksachter) een geel licht. Met andere woorden, altijd het sein boven de bolle buffer. Ezelsbruggetje: RRR (rug-rond-rechts), met je rug naar de loc ronde buffer rechts, geldt ook voor de rangeerverlichting.

Bij drie seinen werd het derde hooggeplaatste licht als rangeerlicht gebruikt.
Kijk eventueel ook naar de link voor de frontlichten van de hondekoppen. http://www.seinarm.nl/Stroomlijn/mat542/tabid/128/Default.aspx

Gerard

Chris

  • Offline Offline
  • Berichten: 18620
    • Het Groterdam Project
Re: BNLS-Werkspoor - ROCO 2400 met omgekeerde L en sluitseinen
« Reactie #107 Gepost op: 25 December 2007, 23:35:20 »
@Prutser : handige lijst.

@Karst : Ik zal morgen eens kijken.

DelticPower

  • Offline Offline
  • Berichten: 249
Re: BNLS-Werkspoor - ROCO 2400 met omgekeerde L en sluitseinen
« Reactie #108 Gepost op: 25 December 2007, 23:40:24 »
Hallo Gerard Weerd, een vraagje, waar heb je die wijsheid vandaan? In mijn seinregelement is alleen maar sprake van een wit licht aan voor en achterzijde van een rangerend krachtvoertuig. Er wordt dus niet over een plaats gesproken. Bij de aanwijzingen voor de dienstuitvoering wordt zelfs vermeld dat een stoomlokomotief overdag geen sein voert. Dit geldt ook voor treinbewegingen.
(Seinregelement 1965) In het seinregelement van 1975 wordt niet meer over stoomlok's gesproken.
Groeten Jan.
Ook een wijze uil is als uilskuiken begonnen.

Dolf44

  • Offline Offline
  • Berichten: 843
Re: BNLS-Werkspoor - ROCO 2400 met omgekeerde L en sluitseinen
« Reactie #109 Gepost op: 26 December 2007, 00:07:25 »
Klopt helemaal Jan, ik was me al hetzelfde af aan het vragen.

MVG,
Dolf.

Weerd

  • Offline Offline
  • Berichten: 1280
Re: BNLS-Werkspoor - ROCO 2400 met omgekeerde L en sluitseinen
« Reactie #110 Gepost op: 27 December 2007, 23:14:11 »
Dienstorder NS do 1731 , 25 maart 1966
"Seinen te voeren door raccordementstreinen"
Daar staan symbolen van een 2400 loc, waarbij het rechter voorlicht wit gekleurd is, het linker voorlicht en de sluitlichten zwart ingetekend.
Als tekst staat erbij dat zowel aan voorzijde als aan de achterzijde van het krachtvoertuig een (wit) licht getoond moet worden.
Ik kan er niks anders van maken, jongens.

Gerard

Dolf44

  • Offline Offline
  • Berichten: 843
Re: BNLS-Werkspoor - ROCO 2400 met omgekeerde L en sluitseinen
« Reactie #111 Gepost op: 27 December 2007, 23:18:19 »
Dus zegt de tekst meer dan genoeg.

Groet,
Dolf.

DelticPower

  • Offline Offline
  • Berichten: 249
Re: BNLS-Werkspoor - ROCO 2400 met omgekeerde L en sluitseinen
« Reactie #112 Gepost op: 28 December 2007, 01:35:11 »
Hallo Gerard, je hoeft er niets anders van te maken. :)
De tekst is duidelijk. Bedankt voor de informatie.
Groeten Jan
Ook een wijze uil is als uilskuiken begonnen.

sneek

  • Offline Offline
  • Berichten: 3863
  • Modelleisenbahner mit Volldampf
Re: BNLS-Werkspoor - ROCO 2400 met omgekeerde L en sluitseinen
« Reactie #113 Gepost op: 29 December 2007, 11:36:48 »
Ezelsbruggetje: RRR (rug-rond-rechts), met je rug naar de loc ronde buffer rechts, geldt ook voor de rangeerverlichting.


Gerard

Grappig, ik ken het als 4xR (handig om buffers goed op je model te monteren:
Met de Rug naar het Rijtuig is de Rechter buffer Rond  :D
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!

(Be)schrijver van spoorhistorie

sneek

  • Offline Offline
  • Berichten: 3863
  • Modelleisenbahner mit Volldampf
Re: BNLS-Werkspoor - ROCO 2400 met omgekeerde L en sluitseinen
« Reactie #114 Gepost op: 30 December 2007, 01:25:56 »
 Hoe moeten de printen in de Roco 2400 worden aangepast om een rangeersein te kunnen schakelen op een functietoets?
Iemand dit al gedaan en/of een schemaatje beschikbaar?


nieuwsgierige groet,
Wim
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!

(Be)schrijver van spoorhistorie

NS 1100

  • Offline Offline
  • Berichten: 1485
Re: BNLS-Werkspoor - ROCO 2400 met omgekeerde L en sluitseinen
« Reactie #115 Gepost op: 30 December 2007, 11:14:48 »
Het is best simpel.

Ik heb even met Pspice een schemaatje getekend.


Alles zit er al, alleen LED3 en de diode (1N4001 bijvoorbeeld) en een weerstand van 1k moet je zelf plaatsen. LED 3 is dus de led die het hoogste frontsein gaat worden, wat tevens als rangeersein gaat dienen. De anode (+, het lange pootje) van de led soldeer je in het gaatje op de print naast het rode kabeltje van het licht. De kathode (-, het korte pootje) soldeer je vast aan een diode en die diode soldeer je weer vast in het gaatje naast het gele draadje van het licht op de print. Ook soldeer je meteen tussen de led en de diode een weerstand van 1k die je weer aan de groene of paarse kabel van de decoder vast maakt. That's all folks! 8)
« Laatst bewerkt op: 30 December 2007, 11:25:28 door NS 1100 »

sneek

  • Offline Offline
  • Berichten: 3863
  • Modelleisenbahner mit Volldampf
Re: BNLS-Werkspoor - ROCO 2400 met omgekeerde L en sluitseinen
« Reactie #116 Gepost op: 30 December 2007, 11:25:39 »
Dit i niet geheel de bedoeling; juist één van de koplampen (rechter in rijrichting) moet het rangeersein gaan voeren, dat is dus één van de al aanwezige LED's
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!

(Be)schrijver van spoorhistorie

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 26685
    • Pagina van klaas
Re: BNLS-Werkspoor - ROCO 2400 met omgekeerde L en sluitseinen
« Reactie #117 Gepost op: 30 December 2007, 14:49:29 »
....juist één van de koplampen (rechter in rijrichting) moet het rangeersein gaan voeren, ....
In het voorgaande is hier en daar de indruk gewekt dat het rangeersein perse de rechter lamp moet zijn. Maar dat is niet zo. De machinist kan naar believen één van de drie lampen kiezen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Felix

  • Offline Offline
  • Berichten: 735
  • Niet actieve gebruiker die soms nog wat meeleest.
Re: BNLS-Werkspoor - ROCO 2400 met omgekeerde L en sluitseinen
« Reactie #118 Gepost op: 30 December 2007, 21:24:42 »
De foto's zeggen genoeg denk ik:


Chek de schuine koppeling ???





Hoe en wat? Dat leg ik later even uit.

Felix

Wesley

  • Offline Offline
  • Berichten: 876
  • NS tussen WO2 en deklassering
Re: BNLS-Werkspoor - ROCO 2400 met omgekeerde L en sluitseinen
« Reactie #119 Gepost op: 30 December 2007, 21:28:20 »
voor de koppeling, het hulsje erop doen ;)
If I had stayed for other people to make my tools and things for me, I had never made anything.