Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Oude metalen trafo's gebruiken....... door Biessendorf
Vandaag om 21:19:49
firm ware voor 3 D printer door jerrytrein
Vandaag om 21:17:24
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door bigboynl
Vandaag om 21:15:26
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door orientexpress
Vandaag om 21:11:47
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Biessendorf
Vandaag om 21:02:48
Schrootplaats door 741230
Vandaag om 20:38:38
RhB H0m, Albulisch door Overlast
Vandaag om 20:21:53
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 20:09:36
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
Vandaag om 19:57:45
Motorpost ombouwen ? door hmmglaser
Vandaag om 19:55:38
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door Rob Bennis
Vandaag om 19:54:05
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door orientexpress
Vandaag om 19:29:26
19 Toen door defender
Vandaag om 19:22:04
Laag-Baarlo door Mark Lin
Vandaag om 19:02:20
Raadplaatje door Arjen52
Vandaag om 18:54:32
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
Vandaag om 18:28:50
Les Billards du Vivarais door Hans1963
Vandaag om 17:51:03
Gewoon wat busfoto's door Joost O
Vandaag om 17:47:03
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Keska
Vandaag om 17:39:07
Piko lok digitaal rijdt direct weg door Ronaldk
Vandaag om 17:15:48
Kortsluiting bij wissels door Voske
Vandaag om 16:57:37
Meedhuizen in H0 door Scratchbuilt
Vandaag om 16:31:17
diorama, voor lange treinen. door FritsT
Vandaag om 16:29:17
Amerikaanse "old timer" rijtuigen in spoor 1 door sncf231e
Vandaag om 15:37:10
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
Vandaag om 15:29:26
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
Vandaag om 15:26:45
"Nederlandse" modellen door spoorijzer
Vandaag om 15:14:16
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door AlbertG
Vandaag om 13:26:02
h0 diorama USA “The Paintshops” door Mudhen
Vandaag om 11:58:57
Doornvliet door mass am see
Vandaag om 11:44:10
  

Auteur Topic: BNLS-Werkspoor - ROCO 2400 met omgekeerde L en sluitseinen  (gelezen 82208 keer)

Felix

  • Offline Offline
  • Berichten: 735
  • Niet actieve gebruiker die soms nog wat meeleest.
Re: BNLS-Werkspoor - ROCO 2400 met omgekeerde L en sluitseinen
« Reactie #120 Gepost op: 30 december 2007, 21:29:15 »
Die zit er op ;)

* En het hulsje omdraaien loste het probleem op ::) :P
« Laatst bewerkt op: 30 december 2007, 21:33:28 door Felix »

DelticPower

  • Offline Offline
  • Berichten: 249
Re: BNLS-Werkspoor - ROCO 2400 met omgekeerde L en sluitseinen
« Reactie #121 Gepost op: 30 december 2007, 21:53:15 »
Hoi Felix, het ziet er prachtig uit op de foto's. Maar als ik kijk hoe fel de verlichting brand dan denk ik dat in het echt en in het donker de rangeerders stekeblind ervan zouden worden.  De verlichting was in werkelijkheid een heel stuk minder. Over de keuze van welk frontsein in de rangeerstand brandde, was dat toch vele malen de linker. Omdat de rechter lamp iets gedraaid in de houder zat zodat de lichtbundel ook in de dimstand iets schuin omhoog scheen en zo borden etc. langs de baan wat meer zichtbaar maakte. Maar daardoor ook voor de rangeerders verblindend werkte.
Groeten Jan
Ook een wijze uil is als uilskuiken begonnen.

Felix

  • Offline Offline
  • Berichten: 735
  • Niet actieve gebruiker die soms nog wat meeleest.
Re: BNLS-Werkspoor - ROCO 2400 met omgekeerde L en sluitseinen
« Reactie #122 Gepost op: 30 december 2007, 22:03:29 »
Hey Jan,

Bedankt voor de toelichting. Ik had begrepen dat het niet zo veel uit maakte welk sein er brandde. Dit was de makkelijkste oplossing vanwege de print layout enzo ;)

Ik denk dat ik nog wel wat ga doen aan die felheid. Wie weet ben ik dan ook in een goede bui en verander de seinen.

Ik heb er nu in ieder geval geen zin in!

DelticPower

  • Offline Offline
  • Berichten: 249
Re: BNLS-Werkspoor - ROCO 2400 met omgekeerde L en sluitseinen
« Reactie #123 Gepost op: 30 december 2007, 22:11:47 »
Hallo Felix, vlgs mij heb je de juiste keuze gemaakt. Wanneer ik praat over de rechter lamp is dit gezien in de rijrichting. Op je foto's brand de linker.  Was eigenlijk alleen belangrijk in het donker, in de late en de nachtdiensten.
Groeten Jan
Ook een wijze uil is als uilskuiken begonnen.

Felix

  • Offline Offline
  • Berichten: 735
  • Niet actieve gebruiker die soms nog wat meeleest.
Re: BNLS-Werkspoor - ROCO 2400 met omgekeerde L en sluitseinen
« Reactie #124 Gepost op: 30 december 2007, 22:19:43 »
Ik heb even wat 2400-foto's bekeken.

Onderstaande heeft het linkersein branden, die van mij de rechter.

Nostalgie plaatje van Raymond Kiés in Vinkeveen



Over dit onderwerp kunnen we volgens mij eeuwig blijven doorleuteren.
Het is helaas een stuk lastiger om het andere sein te laten branden, dit is vrij simpel. Ik zal even wat foto's maken.

DelticPower

  • Offline Offline
  • Berichten: 249
Re: BNLS-Werkspoor - ROCO 2400 met omgekeerde L en sluitseinen
« Reactie #125 Gepost op: 30 december 2007, 22:26:57 »
Felix, als je vanuit de lok in de rijrichting kijkt, brand bij de bovenste foto de rechter lamp. op jou foto de linker. Het ezelsbruggetje van met je rug tegen de lok ronde buffer rechts kan ook hierbij helpen.
Maar til er niet te zwaar aan. ;)
Groeten Jan
Ook een wijze uil is als uilskuiken begonnen.

Peter Wijshake

  • Offline Offline
  • Berichten: 550
Re: BNLS-Werkspoor - ROCO 2400 met omgekeerde L en sluitseinen
« Reactie #126 Gepost op: 31 december 2007, 13:36:40 »
Een echt A-sein vanaf rond 1960?! Anmenooitniet, even voor de duidelijkheid hier wordt de omgekeerde L bedoeld!

Eind jaren '50 - begin jaren '60 heeft wel degelijk een drietal 2400 met een (hoog) A-sein rondgereden! Eén ervan was de 2458, de nummers van die andere twee ben ik even kwijt.
Voor Railhobby heb ik ooit de beschrijving gemaakt hoe je zo'n (DKM-)model kon aanpassen (overigens met een niet-werkend A-sein, dat brandde alleen op baanvakken waar de Duitse regelgeving gold).
Zie voor het hele verhaal RH 2001/1/36; even twee scans uit het blad (van een eigen verhaal mag dat wel...)

Grootbedrijf (foto: Hans Oerlemans):



Model:



De loc heeft korte (zwarte) hekjes en de schoorsteen voor de kachel er eraf evenals de schoorsteendemper. Nummerplaatjes komen (uiteraard) van Ger Knijf (merknaam: Train Art). Overigens zit het model nog in een van de vele (verhuis-)dozen, dus ik kan er even niet bij voor betere digitale plaatjes...

Succes met eventuele verbouwingen!
Peter

« Laatst bewerkt op: 15 februari 2009, 08:05:45 door Bart Tigges »

Thowra

  • Offline Offline
  • Berichten: 2578
Re: BNLS-Werkspoor - ROCO 2400 met omgekeerde L en sluitseinen
« Reactie #127 Gepost op: 31 december 2007, 13:59:17 »
Wow! geweldig Peter. Dat is nog eens leuke info waarvan velen niet wisten dat dit ooit bestaan heeft. Het model ziet er zeer fraai uit! Hulde!

 ;)

Jeroen
We're all riders on this train.

Peter Wijshake

  • Offline Offline
  • Berichten: 550
Re: BNLS-Werkspoor - ROCO 2400 met omgekeerde L en sluitseinen
« Reactie #128 Gepost op: 31 december 2007, 14:03:14 »
Dank je Jeroen!  :)
en graag gedaan

Ik ben trouwens benieuwd of het artikel nog navolging gekregen heeft in meerdere modellen in deze vorm...

Alvast prettige jaarwisseling ieder,
Peter
« Laatst bewerkt op: 31 december 2007, 14:20:53 door Peter Wijshake »

NS 1100

  • Offline Offline
  • Berichten: 1477
Re: BNLS-Werkspoor - ROCO 2400 met omgekeerde L en sluitseinen
« Reactie #129 Gepost op: 02 januari 2008, 16:15:54 »
Ik heb mijn twee 2400-ers eens voorzien van een omgekeerd L-sein, er voor gezorgd dat de frontseinen geel i.p.v. wit zijn en de handgrepen aan de kopzijdes van de huif gedeeltelijk geel geschilderd. Op de foto (die gemaakt is op een donkere zolder...) het resultaat. Ik ben er best tevreden over, veel valt er nu niet meer te pimpen! Alleen nog ooit eens werkende zwaailichten maken en een rangeersein kunnen schakelen. :P

Ik ben wel benieuwd hoe Felix zijn rangeersein heeft aangestuurd. :)


Felix

  • Offline Offline
  • Berichten: 735
  • Niet actieve gebruiker die soms nog wat meeleest.
Re: BNLS-Werkspoor - ROCO 2400 met omgekeerde L en sluitseinen
« Reactie #130 Gepost op: 02 januari 2008, 16:35:28 »
Ok ik zal even snel een schema plaatsen:



Ik ben druk aan het pakken voor een weekendje weg, dus hier volgt een kort maar krachtige toelichting:

Onderaan het printje heb ik een verbinding doorgesneden zodat LED3 en LED1 niet meer in verbinding met elkaar staan. Toen heb als vervanger van de doorgesneden verbinding een diode geplaatst.

Toen heb ik op dat gereserveerde stuk voor een A-Sein de groene draad gesoldeerd (Functie 1).
Als je F1 gebruikt loopt er alleen een stroom naar LED1 en niet naar LED3 dankzei de diode.

Als je de gewone verlichting gebruikt dan loopt de stroom door de diode naar LED 1 en LED3 dus heb je beide leds branden.

De diode heb ik ergens bovenaan het prinje gesoldeerd. Het T-vormige plastic heb ik een stuk afgeknipt zodat ik ruimte had om te solderen (Het bovenste gaatje word toch niet gebruikt)

Ik hoop dat dit duidelijk is.

Felix (Die verder gaat met inpakken)
« Laatst bewerkt op: 15 februari 2009, 08:06:32 door Bart Tigges »

modelspotter

  • Gast
Re: BNLS-Werkspoor - ROCO 2400 met omgekeerde L en sluitseinen
« Reactie #131 Gepost op: 02 januari 2008, 17:07:28 »
Hooggeplaatste 3e frontseinen hadden: 2441, 2448 en 2458.

2400-en kwamen op het hele spoorwegnet en enkele tramwegen voor.
Ze waren niet toegestaan op de WSM-tramlijnen en ook niet op de vm. tramlijnen van de NTM in Drenthe en Friesland (muv. Groningen-Drachten, St-J.Parochie-Berlikum).
Dus je kon ze zien in Borculo, Drachten, Minnertsga, Musselkanaal, Den Haag Loosduinseweg, Valkenswaard, in Zuid-Beveland en Zeist om maar een paar "verdwenen" te noemen.
18-3-1963: L-sein.
20-5-1963: omgekeerd L-sein.
1968: Webasto verwarming in machinistenhuis, uitlaat op het dak.
1969: leuningen rondom de voetplaten.
1971: blauwe zwaailichten.
1984: rode zwaailichten (blauw = politie, brandweer en ambulance).

Modelspotter
Wijz.: spelvauten
« Laatst bewerkt op: 02 januari 2008, 17:19:56 door modelspotter »

Peter Wijshake

  • Offline Offline
  • Berichten: 550
Re: BNLS-Werkspoor - ROCO 2400 met omgekeerde L en sluitseinen
« Reactie #132 Gepost op: 02 januari 2008, 17:21:38 »
Hooggeplaatste 3e frontseinen hadden: 2441, 2448 en 2458.

Dank je Otto, dat was ik ff kwijt...
Groet,
Peter

Mispoes

  • Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8830
  • Hengelooo 1:160
Re: BNLS-Werkspoor - ROCO 2400 met omgekeerde L en sluitseinen
« Reactie #133 Gepost op: 02 januari 2008, 17:24:09 »
Otto, zijn de genoemde jaartallen (1971 en 1984) de jaren waarin de constructiewijzigingen werden bekrachtigd cq goedgekeurd door de NS-directie? (en dus een administratieve indicatie)

Tot nu toe heb ik nog geen foto's gezien van 2400'en met zwaailichten eerder dan 1976. Ik wil hier mee niet zeggen dat ze er niet waren want in die tijd was ik nog niet met de hobby bezig en moet het doen met documentatie van anderen.

Ik kan mij herinneren dat in 1985 het bericht kwam dat de zwaailichten van blauw naar rood gingen. Toen was ik al wel bezig hiermee maar in mijn foto's duiken de eerste DE-locs met rood zwaailicht pas begin 1986 op. Ik ging er altijd vanuit dat de eerste rode zwaailichten op z'n vroegst eind 1985 zijn gemonteerd.....

Aangezien het precies 23 jaar geleden is, hier een werkend zwaailicht.....

2516 duwt de buurtgoederentrein het raccordement op, Oldenzaal, 2 januari 1985
« Laatst bewerkt op: 15 februari 2009, 08:11:57 door Bart Tigges »
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

Pascal.

  • Offline Offline
  • Berichten: 145
Re: BNLS-Werkspoor - ROCO 2400 met omgekeerde L en sluitseinen
« Reactie #134 Gepost op: 02 januari 2008, 17:45:26 »
Ik wil mijn loc ook voorzien van L sein maar ik heb een wisselstroom versie  maakt dit wat uit , kwa inbouwen ? er zit standaard al decoder in .

hoe moet dit ben namelijk nog een beginner in de electro techniek.

Gr.Pascal