Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door Joz
Vandaag om 00:04:18
Op zoek naar ns-seinvleugels in ho door jandcargo
06 August 2025, 23:55:24
't Boemeltje door MOVisser
06 August 2025, 22:56:43
Göhrener Viaduct door MOVisser
06 August 2025, 22:53:48
Module vliegveld Jan van Mourik door Wim Vink
06 August 2025, 22:36:12
Terugverende koppeling door phdirk
06 August 2025, 22:23:02
Update: baan in de tropen door Arjen52
06 August 2025, 22:21:37
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
06 August 2025, 22:12:23
Spoor op industrieterrein Lage Weide door Vislijn
06 August 2025, 22:02:52
Met welke tang knip je verenstaal? door Ronaldk
06 August 2025, 21:50:59
Wat was jullie allereerste loc? door Frans v H
06 August 2025, 21:18:25
Her-(her-)beginnen door Ronaldk
06 August 2025, 21:15:19
US diorama in H0 door 741230
06 August 2025, 21:07:12
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door 741230
06 August 2025, 21:06:11
De fabriek - Spoor 0 door Huup
06 August 2025, 20:48:34
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door RobbertJan
06 August 2025, 20:14:08
Grootspoor in Frankrijk door Benjamin92
06 August 2025, 20:11:12
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
06 August 2025, 19:21:26
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
06 August 2025, 18:38:50
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Montanbahn
06 August 2025, 15:46:25
LS Models CIWL LX slaapwagens door willyTEE
06 August 2025, 15:33:50
booster vraag door Montanbahn
06 August 2025, 14:35:52
Vreemd probleem door Treintje_komt_zo
06 August 2025, 13:14:28
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
06 August 2025, 13:02:05
N-Wagen; Brawa, ESU of Piko door wob
06 August 2025, 12:41:02
Aachenau West door Wim Vink
06 August 2025, 12:41:01
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
06 August 2025, 12:37:12
Bauarbeiten im gange door Wim Vink
06 August 2025, 12:22:25
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door VAM65
06 August 2025, 11:09:35
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
06 August 2025, 10:46:10
  

Auteur Topic: BNLS-Werkspoor - ROCO 2400 met omgekeerde L en sluitseinen  (gelezen 87224 keer)

Chris

  • Offline Offline
  • Berichten: 18620
    • Het Groterdam Project
Re: BNLS-Werkspoor - ROCO 2400 met omgekeerde L en sluitseinen
« Reactie #90 Gepost op: 25 December 2007, 12:46:00 »
Ik ga mijn 2433 voorzien van een A sein. De plannen hoe en wat heb ik al uitgewerkt, en dat ga ik verder oppakken.

De 2410 wil ik voorzien van een L sein.
Maar door als die fraaie foto's van diverse L seinen, ben ik de weg een beetje kwijt.

Welk L sein moet mijn lok voeren, als ze gewoon op de vrije baan rijd, in een vaste samenstelling ?
Want op de foto's van Karst zie ik diverse L seinen (links, rechts)

Spoorrelais

  • Offline Offline
  • Berichten: 572
Re: BNLS-Werkspoor - ROCO 2400 met omgekeerde L en sluitseinen
« Reactie #91 Gepost op: 25 December 2007, 13:13:49 »
Chris,

In het "oude" seinregelement stond hierover iets vermeld. Ik heb een oud exemplaar op mijn werk, maar ben tot 07 januari vrij. In het huidige seinenboek staat niets meer vermeld over een L of omgekeerde L omschreven. Als niemand anders hierover uitsluitsel kan geven moet je even tot 07 januari wachten.

André
De bouw van Berkendam is begonnen.

Post49

  • Offline Offline
  • Berichten: 1116
  • NS Tijdperk II-B / III-A&B Vlaardingen
Re: BNLS-Werkspoor - ROCO 2400 met omgekeerde L en sluitseinen
« Reactie #92 Gepost op: 25 December 2007, 13:21:39 »
De foto's van Karst waren deels met een spiegel genomen  ;D. Maar er is inderdaad een periode geweest dat er met een echt L-sein is gereden. Na 7 januari weten we meer :D. Fijne dagen toegewenst!
Erik.
Een goeie knoeiert is nog altijd een halve vakman!

hubertus

  • Offline Offline
  • Berichten: 3271
Re: BNLS-Werkspoor - ROCO 2400 met omgekeerde L en sluitseinen
« Reactie #93 Gepost op: 25 December 2007, 13:22:26 »
Bij de geel/grijze versies moet het omgekeerd L-sein zijn (of A-sein natuurlijk).

Huub

Chris

  • Offline Offline
  • Berichten: 18620
    • Het Groterdam Project
Re: BNLS-Werkspoor - ROCO 2400 met omgekeerde L en sluitseinen
« Reactie #94 Gepost op: 25 December 2007, 13:42:06 »
@NS1100 : Op het 3 rail forum staat een bericht dat de 2433 al in zijn bruine jas een A sein had.
Deze berichtgeving lijkt mij zeer betrouwbaar omdat de schrijver het allemaal zeer netjes bij heeft gehouden. (in dienst, uit dienst, bruine jas, gele jas)

De schrijver ACIDO plaatst ;

Citaat
Even in mijn archief gedoken: De echte 2433 is in december 1982 buiten dienst gegaan en in september 1986 gesloopt. Vanaf 1975 reed de loc in het geel/grijs, maar het A-frontsein heeft-ie al vanaf rond 1960...

Conclusie: deze specifieke loc hoort in de geel/grijze uitvoering geen L- maar een A-frontsein te hebben. Weet iemand of dat al geprobeerd is?
bron : 3rail forum.nl

« Laatst bewerkt op: 25 December 2007, 13:49:11 door Chris van Diesen »

Rob Ellerman

  • Offline Offline
  • Berichten: 5388
  • Modelspoor is emotie...
Re: BNLS-Werkspoor - ROCO 2400 met omgekeerde L en sluitseinen
« Reactie #95 Gepost op: 25 December 2007, 13:42:13 »
Het L-sein ( :. ) heeft maar een paar maanden stand gehouden in (ik dacht) 1963. Daarna werd het omgekeerde L ( .: ) en bij een aantal 2400 in de loop van de jaren een A-sein (hier ging het met name om de locs die diensten tot in Duitsland deden). Het overgrote deel heeft tot aan de buitendienststelling bij NS echter met de omgekeerde L gereden, dus ook de geel-grijze.
Tbinnebarretije…

Chris

  • Offline Offline
  • Berichten: 18620
    • Het Groterdam Project
Re: BNLS-Werkspoor - ROCO 2400 met omgekeerde L en sluitseinen
« Reactie #96 Gepost op: 25 December 2007, 13:43:27 »
Ik dank jullie voor de antwoorden :)

@Wijktrein, handig die puntjes  ;D

Rob Ellerman

  • Offline Offline
  • Berichten: 5388
  • Modelspoor is emotie...
Re: BNLS-Werkspoor - ROCO 2400 met omgekeerde L en sluitseinen
« Reactie #97 Gepost op: 25 December 2007, 13:51:44 »
@ Chris: nog eentje vergeten.

A = ( .'. )
Tbinnebarretije…

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26685
    • Pagina van klaas
Re: BNLS-Werkspoor - ROCO 2400 met omgekeerde L en sluitseinen
« Reactie #98 Gepost op: 25 December 2007, 15:28:38 »
Dan ook nog even de reden waarom het L-sein is vervangen door het omgekeerd L-sein:
Bij het L-sein brandt de bovenlamp aan de kant waar de machinist zit. Aangezien bij veel locs het klepje dat voor deze lamp zit niet goed afsloot zat de machinist steeds in dat licht te loeren. En om daar vanaf te raken hebben ze na een paar maanden voor de andere lamp gekozen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Robkop

  • in 1964 met modelspoor begonnen
  • Offline Offline
  • Berichten: 1009
  • M* & bezig te digitaliseren
Re: BNLS-Werkspoor - ROCO 2400 met omgekeerde L en sluitseinen
« Reactie #99 Gepost op: 25 December 2007, 15:52:38 »
Nog even terugkomen op de lichtkleur van de frontseinen.
Ik heb de kleur van de nieuwe Roco 2400 eens ter vergelijking naast de Piko Hondekop gezet en er ook een paar kruidvat led's bij gelegd.

Links de geel/witte Roco verlichting, daarnaast een blanco + een met een gele edding stift bewerkte witte kruidvat led en uiterst rechts de Piko Hondekop met echt gele leds 
De foto is met opzet bijna twee stops onderbelicht om de lichtkleur goed te kunnen beoordelen.
De groeten van Rob

sneek

  • Offline Offline
  • Berichten: 3863
  • Modelleisenbahner mit Volldampf
Re: BNLS-Werkspoor - ROCO 2400 met omgekeerde L en sluitseinen
« Reactie #100 Gepost op: 25 December 2007, 17:29:46 »
@NS1100 : Op het 3 rail forum staat een bericht dat de 2433 al in zijn bruine jas een A sein had.
Deze berichtgeving lijkt mij zeer betrouwbaar omdat de schrijver het allemaal zeer netjes bij heeft gehouden. (in dienst, uit dienst, bruine jas, gele jas)

De schrijver ACIDO plaatst ;
bron : 3rail forum.nl



Een echt A-sein vanaf rond 1960?! Anmenooitniet, even voor de duidelijkheid hier wordt de omgekeerde L bedoeld!
Die dikke derde puist midden op de fronten  kwam begin jaren 80. De SMMR schrijft er over:
In het begin van de jaren tachtig werd opnieuw een aantal diesellocomotieven voorzien van een derde frontsein vanwege het gestegen erts- en zwavelvervoer naar onze oosterburen. Bovendien wilde men de reserve
sterk uitbreiden, zodat geen locs in elkaars diensten ingezet zouden moeten worden. Er werd besloten twintig 2400-en (de nog rijdende exemplaren van de serie 2415-2436) en ruim dertig 2200-en van een derde frontseinlamp in het midden van de neus aan de ene kant en van de cabine aan de andere kant te voorzien.
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!

(Be)schrijver van spoorhistorie

Chris

  • Offline Offline
  • Berichten: 18620
    • Het Groterdam Project
Re: BNLS-Werkspoor - ROCO 2400 met omgekeerde L en sluitseinen
« Reactie #101 Gepost op: 25 December 2007, 19:25:50 »
Dan blijft mijn vraag...

Heeft de 2433 ook met L sein gereden ? Wie kan uitsluitsel geven ?
Ander boor ik morgen voor nop.

5166

  • Offline Offline
  • Berichten: 935
Re: BNLS-Werkspoor - ROCO 2400 met omgekeerde L en sluitseinen
« Reactie #102 Gepost op: 25 December 2007, 19:49:23 »
Ja hoor, ongeveer van februari 1975 tot begin 1982. Toen kreeg deze loc een derde frontsein. Lang heeft de loc hier niet mee rondgereden, want in december 1982 ging de 2433 terzijde.

Groet, Edwin

Chris

  • Offline Offline
  • Berichten: 18620
    • Het Groterdam Project
Re: BNLS-Werkspoor - ROCO 2400 met omgekeerde L en sluitseinen
« Reactie #103 Gepost op: 25 December 2007, 20:44:23 »
Mooi, dus geen ombouwverhaal over een derde pit  ;D

Dan wachten we gewoon op een 2400 met een derde pit.

Bedankt !

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6713
  • Spaar ze allemaal.
Re: BNLS-Werkspoor - ROCO 2400 met omgekeerde L en sluitseinen
« Reactie #104 Gepost op: 25 December 2007, 22:27:23 »
Misschien zijn de volgende data voor de 2400 toch handig, ik typ ze even over uit een oude RH:

Twee witte lampen onder, periode 1954-18 maart 1963.
Drie witte lampen, oud L-sein, periode 18 maart 1963-20 mei 1963.
Drie witte  lampen, nieuw omgekeerd L-sein, periode 20 mei 1963-1972.
Idem als drie, doch met zwaailichten (blauw: 1972-1982, rood: 1982-1991).
Een witte lamp links onder: rangeersein (periode 1954-1991).
Twee rode lampen boven: sluitseinen (periode 1954-1991)
Drie witte lampen, A-sein, periode+/- 1975-1991, alleen loks: 2415-2436, i.v.m. grensverkeer met de DB; alle loks in huisstijlkleuren behalve 2417 deze als enige in bruin.
Ik lees ook nog : een witte lamp in het midden:rangeersein, ik denk dat bij A-sein de middelste dan als rangeersein gebruikt werd maar dat is niet echt duidelijk uit de tekst op te maken.

Gr, Stephan

« Laatst bewerkt op: 25 December 2007, 23:46:59 door prutser »