Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 04:09:19
Raadplaatje door ArjanB
Vandaag om 03:41:34
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Lobomotion69
Vandaag om 03:08:03
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door hervé
Vandaag om 01:26:30
Altenburg im Schwarzwald.(H0, TP III/IV) door Ronald69
Vandaag om 00:58:55
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald69
Vandaag om 00:12:53
De Projecten van RetroJack door RetroJack
18 July 2025, 23:59:29
Locverlichting dmv micro-LEDS door Mar-Cas
18 July 2025, 23:43:09
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door Karst Drenth
18 July 2025, 22:55:21
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets door orientexpress
18 July 2025, 21:51:08
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
18 July 2025, 21:43:07
digitaal veranderd in 15 jaar door Ronaldk
18 July 2025, 21:34:32
Fleischmann Profi-koppeling voor Märklin 1139 door Bahn-AG
18 July 2025, 21:21:53
Sikje 225 door Huup
18 July 2025, 21:21:34
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
18 July 2025, 20:38:43
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door arnaud-ns/htm
18 July 2025, 20:00:46
Rocky Rail 6400 door gtw6016
18 July 2025, 19:57:35
Station Roodeschool door Eric B
18 July 2025, 19:28:50
Locatie van foto gezocht door odaoda
18 July 2025, 19:13:38
Aachenau West door Silvolde
18 July 2025, 18:49:20
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Bob11
18 July 2025, 17:54:17
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
18 July 2025, 16:29:07
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Railpassie
18 July 2025, 16:19:54
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
18 July 2025, 16:14:37
Piko 2025 door spoorijzer
18 July 2025, 16:04:09
Fleischmania Nostalgia door hervé
18 July 2025, 15:16:54
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door Blausee-Mitholz
18 July 2025, 13:51:12
Lima plan E bankjes door grossraumwagen
18 July 2025, 13:46:28
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
18 July 2025, 12:51:41
Railpro 607 door henk
18 July 2025, 12:47:11
  

Auteur Topic: BNLS-Werkspoor - ROCO 2400 met omgekeerde L en sluitseinen  (gelezen 86839 keer)

Chris

  • Offline Offline
  • Berichten: 18619
    • Het Groterdam Project
Re: BNLS-Werkspoor - ROCO 2400 met omgekeerde L en sluitseinen
« Reactie #90 Gepost op: 25 December 2007, 12:46:00 »
Ik ga mijn 2433 voorzien van een A sein. De plannen hoe en wat heb ik al uitgewerkt, en dat ga ik verder oppakken.

De 2410 wil ik voorzien van een L sein.
Maar door als die fraaie foto's van diverse L seinen, ben ik de weg een beetje kwijt.

Welk L sein moet mijn lok voeren, als ze gewoon op de vrije baan rijd, in een vaste samenstelling ?
Want op de foto's van Karst zie ik diverse L seinen (links, rechts)

Spoorrelais

  • Offline Offline
  • Berichten: 571
Re: BNLS-Werkspoor - ROCO 2400 met omgekeerde L en sluitseinen
« Reactie #91 Gepost op: 25 December 2007, 13:13:49 »
Chris,

In het "oude" seinregelement stond hierover iets vermeld. Ik heb een oud exemplaar op mijn werk, maar ben tot 07 januari vrij. In het huidige seinenboek staat niets meer vermeld over een L of omgekeerde L omschreven. Als niemand anders hierover uitsluitsel kan geven moet je even tot 07 januari wachten.

André
De bouw van Berkendam is begonnen.

Post49

  • Offline Offline
  • Berichten: 1116
  • NS Tijdperk II-B / III-A&B Vlaardingen
Re: BNLS-Werkspoor - ROCO 2400 met omgekeerde L en sluitseinen
« Reactie #92 Gepost op: 25 December 2007, 13:21:39 »
De foto's van Karst waren deels met een spiegel genomen  ;D. Maar er is inderdaad een periode geweest dat er met een echt L-sein is gereden. Na 7 januari weten we meer :D. Fijne dagen toegewenst!
Erik.
Een goeie knoeiert is nog altijd een halve vakman!

hubertus

  • Offline Offline
  • Berichten: 3271
Re: BNLS-Werkspoor - ROCO 2400 met omgekeerde L en sluitseinen
« Reactie #93 Gepost op: 25 December 2007, 13:22:26 »
Bij de geel/grijze versies moet het omgekeerd L-sein zijn (of A-sein natuurlijk).

Huub

Chris

  • Offline Offline
  • Berichten: 18619
    • Het Groterdam Project
Re: BNLS-Werkspoor - ROCO 2400 met omgekeerde L en sluitseinen
« Reactie #94 Gepost op: 25 December 2007, 13:42:06 »
@NS1100 : Op het 3 rail forum staat een bericht dat de 2433 al in zijn bruine jas een A sein had.
Deze berichtgeving lijkt mij zeer betrouwbaar omdat de schrijver het allemaal zeer netjes bij heeft gehouden. (in dienst, uit dienst, bruine jas, gele jas)

De schrijver ACIDO plaatst ;

Citaat
Even in mijn archief gedoken: De echte 2433 is in december 1982 buiten dienst gegaan en in september 1986 gesloopt. Vanaf 1975 reed de loc in het geel/grijs, maar het A-frontsein heeft-ie al vanaf rond 1960...

Conclusie: deze specifieke loc hoort in de geel/grijze uitvoering geen L- maar een A-frontsein te hebben. Weet iemand of dat al geprobeerd is?
bron : 3rail forum.nl

« Laatst bewerkt op: 25 December 2007, 13:49:11 door Chris van Diesen »

Rob Ellerman

  • Offline Offline
  • Berichten: 5374
  • Modelspoor is emotie...
Re: BNLS-Werkspoor - ROCO 2400 met omgekeerde L en sluitseinen
« Reactie #95 Gepost op: 25 December 2007, 13:42:13 »
Het L-sein ( :. ) heeft maar een paar maanden stand gehouden in (ik dacht) 1963. Daarna werd het omgekeerde L ( .: ) en bij een aantal 2400 in de loop van de jaren een A-sein (hier ging het met name om de locs die diensten tot in Duitsland deden). Het overgrote deel heeft tot aan de buitendienststelling bij NS echter met de omgekeerde L gereden, dus ook de geel-grijze.
Tbinnebarretije…

Chris

  • Offline Offline
  • Berichten: 18619
    • Het Groterdam Project
Re: BNLS-Werkspoor - ROCO 2400 met omgekeerde L en sluitseinen
« Reactie #96 Gepost op: 25 December 2007, 13:43:27 »
Ik dank jullie voor de antwoorden :)

@Wijktrein, handig die puntjes  ;D

Rob Ellerman

  • Offline Offline
  • Berichten: 5374
  • Modelspoor is emotie...
Re: BNLS-Werkspoor - ROCO 2400 met omgekeerde L en sluitseinen
« Reactie #97 Gepost op: 25 December 2007, 13:51:44 »
@ Chris: nog eentje vergeten.

A = ( .'. )
Tbinnebarretije…

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26636
    • Pagina van klaas
Re: BNLS-Werkspoor - ROCO 2400 met omgekeerde L en sluitseinen
« Reactie #98 Gepost op: 25 December 2007, 15:28:38 »
Dan ook nog even de reden waarom het L-sein is vervangen door het omgekeerd L-sein:
Bij het L-sein brandt de bovenlamp aan de kant waar de machinist zit. Aangezien bij veel locs het klepje dat voor deze lamp zit niet goed afsloot zat de machinist steeds in dat licht te loeren. En om daar vanaf te raken hebben ze na een paar maanden voor de andere lamp gekozen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Robkop

  • in 1964 met modelspoor begonnen
  • Offline Offline
  • Berichten: 1009
  • M* & bezig te digitaliseren
Re: BNLS-Werkspoor - ROCO 2400 met omgekeerde L en sluitseinen
« Reactie #99 Gepost op: 25 December 2007, 15:52:38 »
Nog even terugkomen op de lichtkleur van de frontseinen.
Ik heb de kleur van de nieuwe Roco 2400 eens ter vergelijking naast de Piko Hondekop gezet en er ook een paar kruidvat led's bij gelegd.

Links de geel/witte Roco verlichting, daarnaast een blanco + een met een gele edding stift bewerkte witte kruidvat led en uiterst rechts de Piko Hondekop met echt gele leds 
De foto is met opzet bijna twee stops onderbelicht om de lichtkleur goed te kunnen beoordelen.
De groeten van Rob

sneek

  • Offline Offline
  • Berichten: 3862
  • Modelleisenbahner mit Volldampf
Re: BNLS-Werkspoor - ROCO 2400 met omgekeerde L en sluitseinen
« Reactie #100 Gepost op: 25 December 2007, 17:29:46 »
@NS1100 : Op het 3 rail forum staat een bericht dat de 2433 al in zijn bruine jas een A sein had.
Deze berichtgeving lijkt mij zeer betrouwbaar omdat de schrijver het allemaal zeer netjes bij heeft gehouden. (in dienst, uit dienst, bruine jas, gele jas)

De schrijver ACIDO plaatst ;
bron : 3rail forum.nl



Een echt A-sein vanaf rond 1960?! Anmenooitniet, even voor de duidelijkheid hier wordt de omgekeerde L bedoeld!
Die dikke derde puist midden op de fronten  kwam begin jaren 80. De SMMR schrijft er over:
In het begin van de jaren tachtig werd opnieuw een aantal diesellocomotieven voorzien van een derde frontsein vanwege het gestegen erts- en zwavelvervoer naar onze oosterburen. Bovendien wilde men de reserve
sterk uitbreiden, zodat geen locs in elkaars diensten ingezet zouden moeten worden. Er werd besloten twintig 2400-en (de nog rijdende exemplaren van de serie 2415-2436) en ruim dertig 2200-en van een derde frontseinlamp in het midden van de neus aan de ene kant en van de cabine aan de andere kant te voorzien.
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!

(Be)schrijver van spoorhistorie

Chris

  • Offline Offline
  • Berichten: 18619
    • Het Groterdam Project
Re: BNLS-Werkspoor - ROCO 2400 met omgekeerde L en sluitseinen
« Reactie #101 Gepost op: 25 December 2007, 19:25:50 »
Dan blijft mijn vraag...

Heeft de 2433 ook met L sein gereden ? Wie kan uitsluitsel geven ?
Ander boor ik morgen voor nop.

5166

  • Offline Offline
  • Berichten: 931
Re: BNLS-Werkspoor - ROCO 2400 met omgekeerde L en sluitseinen
« Reactie #102 Gepost op: 25 December 2007, 19:49:23 »
Ja hoor, ongeveer van februari 1975 tot begin 1982. Toen kreeg deze loc een derde frontsein. Lang heeft de loc hier niet mee rondgereden, want in december 1982 ging de 2433 terzijde.

Groet, Edwin

Chris

  • Offline Offline
  • Berichten: 18619
    • Het Groterdam Project
Re: BNLS-Werkspoor - ROCO 2400 met omgekeerde L en sluitseinen
« Reactie #103 Gepost op: 25 December 2007, 20:44:23 »
Mooi, dus geen ombouwverhaal over een derde pit  ;D

Dan wachten we gewoon op een 2400 met een derde pit.

Bedankt !

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6707
  • Spaar ze allemaal.
Re: BNLS-Werkspoor - ROCO 2400 met omgekeerde L en sluitseinen
« Reactie #104 Gepost op: 25 December 2007, 22:27:23 »
Misschien zijn de volgende data voor de 2400 toch handig, ik typ ze even over uit een oude RH:

Twee witte lampen onder, periode 1954-18 maart 1963.
Drie witte lampen, oud L-sein, periode 18 maart 1963-20 mei 1963.
Drie witte  lampen, nieuw omgekeerd L-sein, periode 20 mei 1963-1972.
Idem als drie, doch met zwaailichten (blauw: 1972-1982, rood: 1982-1991).
Een witte lamp links onder: rangeersein (periode 1954-1991).
Twee rode lampen boven: sluitseinen (periode 1954-1991)
Drie witte lampen, A-sein, periode+/- 1975-1991, alleen loks: 2415-2436, i.v.m. grensverkeer met de DB; alle loks in huisstijlkleuren behalve 2417 deze als enige in bruin.
Ik lees ook nog : een witte lamp in het midden:rangeersein, ik denk dat bij A-sein de middelste dan als rangeersein gebruikt werd maar dat is niet echt duidelijk uit de tekst op te maken.

Gr, Stephan

« Laatst bewerkt op: 25 December 2007, 23:46:59 door prutser »