Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
Vandaag om 07:47:45
Vreemd probleem door Bad-Aura
Vandaag om 07:47:07
booster vraag door Ben
Vandaag om 06:43:07
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door dennie
Vandaag om 00:25:50
Wat te doen met oude catalogi door Hasenwald
05 August 2025, 23:42:19
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
05 August 2025, 23:31:12
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
05 August 2025, 22:30:30
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Huup
05 August 2025, 22:20:51
Site DTS Modelspoor uit Ermelo doet het (bij mij) niet meer... door Martin Domburg
05 August 2025, 21:40:59
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
05 August 2025, 21:40:36
Wat was jullie allereerste loc? door Bahn-AG
05 August 2025, 21:10:02
Her-(her-)beginnen door Overet
05 August 2025, 21:06:51
Terugverende koppeling door phdirk
05 August 2025, 20:32:14
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door phdirk
05 August 2025, 20:24:48
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door Ronald69
05 August 2025, 20:17:43
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
05 August 2025, 20:09:59
De Deutsche Eisenbahn Verein (DEV): Duitslands oudste museumlijn door Sicco Dierdorp
05 August 2025, 19:58:56
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Kees-Jan
05 August 2025, 19:53:30
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door barry1972
05 August 2025, 19:33:07
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door barry1972
05 August 2025, 19:29:14
Trix DXI van DC naar AC door hmmglaser
05 August 2025, 19:27:03
Vitrinekast door Scratchbuilt
05 August 2025, 18:44:53
MoBaBro.de door henk
05 August 2025, 17:54:00
NS Gabs gesloten wagen van Klein Modellbahn door Tedo
05 August 2025, 17:45:40
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Tedo
05 August 2025, 17:41:37
N-Wagen; Brawa, ESU of Piko door wob
05 August 2025, 17:30:20
Station Arnhem jaren '80' door Niels B
05 August 2025, 17:26:13
US diorama in H0 door Frank 123
05 August 2025, 16:59:19
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
05 August 2025, 16:57:56
Bauarbeiten im gange door 741230
05 August 2025, 16:20:35
  

Auteur Topic: BNLS-Werkspoor - ROCO 2400 met omgekeerde L en sluitseinen  (gelezen 87196 keer)

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10482
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: BNLS-Werkspoor - ROCO 2400 met omgekeerde L en sluitseinen
« Reactie #105 Gepost op: 25 December 2007, 22:39:55 »
Chris,

Mocht je alleen een derde frontsein voor je omgekeerde L willen en geen sluitlichten, ben je snel klaar.

Roco heeft al de weerstanden en de aansluitpunten op de hoofdprint zitten:

De 'min' van de led komt dan naast de gele draad die op de hoofdprint zit, de + naast de rode op de hoofdprint.
Ik bedoel dan de draden die naar het verlichtingsprintje lopen.

Tevens hoef je dan geen smd te gebruiken, een normaal 3mm warmwit ledje vind dan ook wel plaats.

Grtzz,

Karst

Weerd

  • Offline Offline
  • Berichten: 1280
Re: BNLS-Werkspoor - ROCO 2400 met omgekeerde L en sluitseinen
« Reactie #106 Gepost op: 25 December 2007, 23:01:18 »
Als rangeerlicht brandde altijd rechtsvoor (en tegelijkertijd linksachter) een geel licht. Met andere woorden, altijd het sein boven de bolle buffer. Ezelsbruggetje: RRR (rug-rond-rechts), met je rug naar de loc ronde buffer rechts, geldt ook voor de rangeerverlichting.

Bij drie seinen werd het derde hooggeplaatste licht als rangeerlicht gebruikt.
Kijk eventueel ook naar de link voor de frontlichten van de hondekoppen. http://www.seinarm.nl/Stroomlijn/mat542/tabid/128/Default.aspx

Gerard

Chris

  • Offline Offline
  • Berichten: 18620
    • Het Groterdam Project
Re: BNLS-Werkspoor - ROCO 2400 met omgekeerde L en sluitseinen
« Reactie #107 Gepost op: 25 December 2007, 23:35:20 »
@Prutser : handige lijst.

@Karst : Ik zal morgen eens kijken.

DelticPower

  • Offline Offline
  • Berichten: 249
Re: BNLS-Werkspoor - ROCO 2400 met omgekeerde L en sluitseinen
« Reactie #108 Gepost op: 25 December 2007, 23:40:24 »
Hallo Gerard Weerd, een vraagje, waar heb je die wijsheid vandaan? In mijn seinregelement is alleen maar sprake van een wit licht aan voor en achterzijde van een rangerend krachtvoertuig. Er wordt dus niet over een plaats gesproken. Bij de aanwijzingen voor de dienstuitvoering wordt zelfs vermeld dat een stoomlokomotief overdag geen sein voert. Dit geldt ook voor treinbewegingen.
(Seinregelement 1965) In het seinregelement van 1975 wordt niet meer over stoomlok's gesproken.
Groeten Jan.
Ook een wijze uil is als uilskuiken begonnen.

Dolf44

  • Offline Offline
  • Berichten: 843
Re: BNLS-Werkspoor - ROCO 2400 met omgekeerde L en sluitseinen
« Reactie #109 Gepost op: 26 December 2007, 00:07:25 »
Klopt helemaal Jan, ik was me al hetzelfde af aan het vragen.

MVG,
Dolf.

Weerd

  • Offline Offline
  • Berichten: 1280
Re: BNLS-Werkspoor - ROCO 2400 met omgekeerde L en sluitseinen
« Reactie #110 Gepost op: 27 December 2007, 23:14:11 »
Dienstorder NS do 1731 , 25 maart 1966
"Seinen te voeren door raccordementstreinen"
Daar staan symbolen van een 2400 loc, waarbij het rechter voorlicht wit gekleurd is, het linker voorlicht en de sluitlichten zwart ingetekend.
Als tekst staat erbij dat zowel aan voorzijde als aan de achterzijde van het krachtvoertuig een (wit) licht getoond moet worden.
Ik kan er niks anders van maken, jongens.

Gerard

Dolf44

  • Offline Offline
  • Berichten: 843
Re: BNLS-Werkspoor - ROCO 2400 met omgekeerde L en sluitseinen
« Reactie #111 Gepost op: 27 December 2007, 23:18:19 »
Dus zegt de tekst meer dan genoeg.

Groet,
Dolf.

DelticPower

  • Offline Offline
  • Berichten: 249
Re: BNLS-Werkspoor - ROCO 2400 met omgekeerde L en sluitseinen
« Reactie #112 Gepost op: 28 December 2007, 01:35:11 »
Hallo Gerard, je hoeft er niets anders van te maken. :)
De tekst is duidelijk. Bedankt voor de informatie.
Groeten Jan
Ook een wijze uil is als uilskuiken begonnen.

sneek

  • Offline Offline
  • Berichten: 3863
  • Modelleisenbahner mit Volldampf
Re: BNLS-Werkspoor - ROCO 2400 met omgekeerde L en sluitseinen
« Reactie #113 Gepost op: 29 December 2007, 11:36:48 »
Ezelsbruggetje: RRR (rug-rond-rechts), met je rug naar de loc ronde buffer rechts, geldt ook voor de rangeerverlichting.


Gerard

Grappig, ik ken het als 4xR (handig om buffers goed op je model te monteren:
Met de Rug naar het Rijtuig is de Rechter buffer Rond  :D
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!

(Be)schrijver van spoorhistorie

sneek

  • Offline Offline
  • Berichten: 3863
  • Modelleisenbahner mit Volldampf
Re: BNLS-Werkspoor - ROCO 2400 met omgekeerde L en sluitseinen
« Reactie #114 Gepost op: 30 December 2007, 01:25:56 »
 Hoe moeten de printen in de Roco 2400 worden aangepast om een rangeersein te kunnen schakelen op een functietoets?
Iemand dit al gedaan en/of een schemaatje beschikbaar?


nieuwsgierige groet,
Wim
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!

(Be)schrijver van spoorhistorie

NS 1100

  • Offline Offline
  • Berichten: 1485
Re: BNLS-Werkspoor - ROCO 2400 met omgekeerde L en sluitseinen
« Reactie #115 Gepost op: 30 December 2007, 11:14:48 »
Het is best simpel.

Ik heb even met Pspice een schemaatje getekend.


Alles zit er al, alleen LED3 en de diode (1N4001 bijvoorbeeld) en een weerstand van 1k moet je zelf plaatsen. LED 3 is dus de led die het hoogste frontsein gaat worden, wat tevens als rangeersein gaat dienen. De anode (+, het lange pootje) van de led soldeer je in het gaatje op de print naast het rode kabeltje van het licht. De kathode (-, het korte pootje) soldeer je vast aan een diode en die diode soldeer je weer vast in het gaatje naast het gele draadje van het licht op de print. Ook soldeer je meteen tussen de led en de diode een weerstand van 1k die je weer aan de groene of paarse kabel van de decoder vast maakt. That's all folks! 8)
« Laatst bewerkt op: 30 December 2007, 11:25:28 door NS 1100 »

sneek

  • Offline Offline
  • Berichten: 3863
  • Modelleisenbahner mit Volldampf
Re: BNLS-Werkspoor - ROCO 2400 met omgekeerde L en sluitseinen
« Reactie #116 Gepost op: 30 December 2007, 11:25:39 »
Dit i niet geheel de bedoeling; juist één van de koplampen (rechter in rijrichting) moet het rangeersein gaan voeren, dat is dus één van de al aanwezige LED's
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!

(Be)schrijver van spoorhistorie

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26682
    • Pagina van klaas
Re: BNLS-Werkspoor - ROCO 2400 met omgekeerde L en sluitseinen
« Reactie #117 Gepost op: 30 December 2007, 14:49:29 »
....juist één van de koplampen (rechter in rijrichting) moet het rangeersein gaan voeren, ....
In het voorgaande is hier en daar de indruk gewekt dat het rangeersein perse de rechter lamp moet zijn. Maar dat is niet zo. De machinist kan naar believen één van de drie lampen kiezen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Felix

  • Offline Offline
  • Berichten: 735
  • Niet actieve gebruiker die soms nog wat meeleest.
Re: BNLS-Werkspoor - ROCO 2400 met omgekeerde L en sluitseinen
« Reactie #118 Gepost op: 30 December 2007, 21:24:42 »
De foto's zeggen genoeg denk ik:


Chek de schuine koppeling ???





Hoe en wat? Dat leg ik later even uit.

Felix

Wesley

  • Offline Offline
  • Berichten: 876
  • NS tussen WO2 en deklassering
Re: BNLS-Werkspoor - ROCO 2400 met omgekeerde L en sluitseinen
« Reactie #119 Gepost op: 30 December 2007, 21:28:20 »
voor de koppeling, het hulsje erop doen ;)
If I had stayed for other people to make my tools and things for me, I had never made anything.