Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 16:36:46
Aandrijving Roco 1189 krokodil door Die Bahn
Vandaag om 16:35:08
Pfarrerwinkel bahn door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 16:30:18
Oude Fleischmann meuk en curiosa door Besselspoor
Vandaag om 16:28:14
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 16:27:38
Vermogen centrale door henk
Vandaag om 16:18:19
Extra functie in Zimo MS450P22 door Sven
Vandaag om 16:15:46
Rondom Charlois door Huup
Vandaag om 16:12:58
GoVolta treindienst naar Berlijn door ES44C4
Vandaag om 15:52:21
Beginneling: lichtgewicht onderbouw door Te 2/2
Vandaag om 15:41:35
Welsh Smalspoor in 0-16,5 / NG7 door Huup
Vandaag om 15:28:26
Roco LokMaus 1: handleiding gezocht door Jint Nijman
Vandaag om 15:27:59
Minibaan Visserskaai H0 door Hans GJ
Vandaag om 15:21:51
Layne, Somewhere South. door sdz1976
Vandaag om 14:36:51
Trix 22128 EETC 1200 - 175 Jaar spoorwegen DCC Sound - Decoder plots dood. door Montanbahn
Vandaag om 13:48:45
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 13:44:28
Welke decoder is dit? door Boterberg
Vandaag om 13:30:00
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 12:59:02
19 Toen door spoorzeven
Vandaag om 12:26:28
Line-up foto's van modellen door fissy
Vandaag om 11:43:38
Test van een Rapido Trains GE 44 tonner Claremont and Concord door Ronald Halma
Vandaag om 11:27:52
"Spoor op Vleugels" in H0 door Pinkelpa
Vandaag om 11:22:00
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Jelmer
Vandaag om 11:17:18
Petitie - Rail away moet blijven! door Reinout van Rees
Vandaag om 11:14:11
Stottering Piko 98551BD door Ronald Halma
Vandaag om 10:59:31
VERPLAATST: Beginneling: lichtgewicht onderbouw door Reinout van Rees
Vandaag om 10:44:25
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci door Hollandserhbfan
Vandaag om 10:11:09
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:10:06
AC en DC tegelijk op (vermoedelijk) een Minitrix n-baan door Ronald Halma
Vandaag om 09:41:35
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door spoorijzer
Vandaag om 09:38:46
  

Auteur Topic: Volautomatische universele bidirectionele goedkope keerlus controller  (gelezen 18285 keer)

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7819
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re: Volautomatische universele bidirectionele goedkope keerlus controller
« Reactie #105 Gepost op: 15 May 2017, 16:51:28 »
@ post #101: Waarom moet dat? Welk dogma verbiedt om binnen een keerlus parkeertracks te plaatsen?


Het dogma geef je al zelf aan.

Als de sporen uit het zicht liggen, weet je niet of en tegelijkertijd een trein aan het binnenrijden is en eentje aan het uitrijden. Dit beperkt dus je doorstroming van je opstelsporen. Daarbij komt dat als je met detectie werkt, stroomdetectie of lichtsluizen, deze nooit bezet mogen zijn of blijven. Het beste is om de ompoolschakeling in een stukje enkelspoor op te nemen, zodat er altijd maar één trein binnen de ompoolsectie kan zijn.
Van mij mag je het anders bedenken, maar echt handig zal het niet zijn.

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 27018
    • Pagina van klaas
Re: Volautomatische universele bidirectionele goedkope keerlus controller
« Reactie #106 Gepost op: 15 May 2017, 17:17:43 »
Volgens mij werken stroomtransformatoren niet op DC, op zijn hoogst op de rimpel.
Even de genoemde links bekijken. Het voordeel van digitaal is dat de stroom een paar duizend keer per seconde van richting verandert. Die veranderingen worden door de stroomtrafo "gezien" en secundair omgezet in spanningspieken.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Erik84750

  • Offline Offline
  • Berichten: 56
Re: Volautomatische universele bidirectionele goedkope keerlus controller
« Reactie #107 Gepost op: 15 May 2017, 17:21:01 »
#105: dus best geen combo omloop en parkeerspoor?

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7819
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re: Volautomatische universele bidirectionele goedkope keerlus controller
« Reactie #108 Gepost op: 15 May 2017, 17:38:05 »
#105: dus best geen combo omloop en parkeerspoor?

Voor een omloopspoor in het digitale spoor bedrijf, hoef je niet om te polen. de decoder in de loc bepaald de rijrichting.
De getoonde en besproken keerlusschakelingen zijn niet geschikt en/of te gebruiken op de analoge baan.

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Erik84750

  • Offline Offline
  • Berichten: 56
Re: Volautomatische universele bidirectionele goedkope keerlus controller
« Reactie #109 Gepost op: 15 May 2017, 17:41:02 »
Wim, ik denk me verkeerd te hebben uitgedrukt: mijn vraag moest zijn of het aan te raden is een keerlus niet te combineren met parkeersporen?

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7819
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re: Volautomatische universele bidirectionele goedkope keerlus controller
« Reactie #110 Gepost op: 15 May 2017, 18:29:30 »
Erik,

Mijn idee is dat ik je daar reeds een duidelijk antwoord opgegeven heb, inclusief de nadelen.
In deze keerlus zit de keerlusschakeling in het enkele spoor aan de rechterzijde. Het spoor wat terug gaat naar het begin van de opstelsporen.
https://youtu.be/qFEyvG6mObQ

Mvg Wim.
« Laatst bewerkt op: 15 May 2017, 18:34:27 door Wim Ros »
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Te 2/2

  • Offline Offline
  • Berichten: 1027
  • Metrop-Märklin
Re: Volautomatische universele bidirectionele goedkope keerlus controller
« Reactie #111 Gepost op: 15 May 2017, 19:30:09 »
Binnen een keerlus is ALTIJD maar 1 trein.  ::)
Really? En als er 2 in passen, zoals met een parallel spoor in een keerlus, of 2 achter elkaar?
Jan Willem

analoog hybride DC baan (2-rail+3-rail),
CH, peco, piko, roco, k-rail

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7788
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Volautomatische universele bidirectionele goedkope keerlus controller
« Reactie #112 Gepost op: 15 May 2017, 19:33:37 »
Wat er bedoeld wordt is dat er bij de meest gebruikte reguliere keerlusschakelingen er maar één trein zich in het deel bevindt. Zie het filmpje dat Wim linkte. De linkerhelft, enkelspoor, bevat de schakeling. De rechterhelft de opstelsporen.

Dus 't is maar wat je de "de keerlus" noemt, maar in het geval van het filmpje is het de linkerhelft :)

Screenshotje uit de film voor de duidelijkheid:



Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Te 2/2

  • Offline Offline
  • Berichten: 1027
  • Metrop-Märklin
Re: Volautomatische universele bidirectionele goedkope keerlus controller
« Reactie #113 Gepost op: 15 May 2017, 20:41:57 »
Dus, stel de lus is dubbelspoor, dan verleg je het stuk wat je keerlus noemt, een stukje verder?


Opdat de keerlus-lengte minimaal de maximale bloklengte vormt, en er toch maar 1 trein past binnen de schakeling? Op deze wijze passen er ook minimaal 2 treinen achter elkaar (met maximale treinlengte), waarvan 1 in de lus, en 1 binnen het keerlusschakeling-blok.
« Laatst bewerkt op: 15 May 2017, 20:43:57 door Te 2/2 »
Jan Willem

analoog hybride DC baan (2-rail+3-rail),
CH, peco, piko, roco, k-rail

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7788
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Volautomatische universele bidirectionele goedkope keerlus controller
« Reactie #114 Gepost op: 15 May 2017, 22:02:42 »
"Pijpzeikert" van de ene kant, "onze Einstein" van de andere....
Ik heb maar wéér twee berichten weggehaald: elkaar met onhoffelijke termen en kwalificaties bestoken mag per PM.

Op een Duits forum wat ik lees werd de term "modereren" met "moderaat" in verband gebracht. Zeg maar een sussende werking. Nou heb ik volgens mij in dit draadje al vijf keer moeten blussen. Soms door met de brandweerauto ergens overheen te rijden, maar goed :) Alles om nog een beetje inhoudelijke discussie gaande te houden met een modicum aan civiliteit.

Maar om nou de komende tijd nog drie keer een brandje te blussen.... Dan krijg ik de neiging om te blussen door een stuwdam op te blazen ofzo. Niet productief.

Dus... even afkoelen a.u.b. Ik heb het draadje dichtgegooid, op deze manier is er geen eer aan te behalen. Er staat veel info in dit draadje, haal eruit wat je eruit kunt halen. Ook de al bestaande kennis. En bouw wat moois.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

ingenium

  • TM
  • Offline Offline
  • Berichten: 4341
    • Modeltrein projecten
Re: Volautomatische universele bidirectionele goedkope keerlus controller
« Reactie #115 Gepost op: 15 May 2017, 22:09:14 »
Aub niet dicht gooien zeg. Misschien zijn het in de ogen van sommigen dubbele ontwikkelingen, boeie, dan reageer je toch niet? Is ook al aangekondigd, maar nooit waargemaakt overigens. Wat een energie zeg.
Ben geitjes voeren en bloemetjes plukken, doei...

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7788
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Volautomatische universele bidirectionele goedkope keerlus controller
« Reactie #116 Gepost op: 15 May 2017, 22:25:42 »
Oh eh.... wel aangekondigd, maar vergeten het draadje ècht dicht te gooien. Bij deze :D Herinner me er woensdagavond maar eens per PM aan om het weer open te gooien om te kijken of iedereen zich weer wat meer weet te gedragen en misschien weer nieuwe ideeën heeft en misschien ook wat uitgetest heeft.

Ja, ik gooi het draadje wel degelijk tijdelijk dicht. Hoofdreden: al dagenlang zo'n vier moderatiemeldingen per dag waarvan de helft wel terecht. En dus werk. Ik ben op het moment bezig een presentatie voor te bereiden: moet ik steeds vrije tijd opofferen omdat meerdere mensen zich niet gedragen of geen vooronderzoek doen of dingen afkappen of elkaar uitschelden of elkaar vliegen afvangen of standaard elkaar irriteren?

Het probleem ligt trouwens vanuit (als het goed is enigszins neutraal...) moderatorstandpunt niet uitsluitend aan één persoon...

Reinout-als-moderator

(Meer uitleg? Gemopper? Verzoek aanstaande woensdagavond of het weer open mag? Per PM :) )
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)