Doel:€250.00
Donaties:€102.50

Per saldo:€-147.50

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 23-07-2020
Algemeen

De stichting

Recente berichten

MB-module: Hielan Ware door Hendrik Jan
Vandaag om 16:00:59
BNLS-module: "Werkspoor-Kathedraal" door NS264
Vandaag om 15:53:23
Bad Harzwald een fictieve havenbaan in spoor 0 door VFR
Vandaag om 15:53:02
Projekt 083-338 door VFR
Vandaag om 15:49:47
beginnen met digitaal door 008200
Vandaag om 15:44:09
Automatische koppeling door Wil uut Drenthe
Vandaag om 15:28:04
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
Vandaag om 15:19:30
MODELSPOOR 2020 by MTD - Ook wij zijn slachtoffer door Frans Peeters
Vandaag om 15:09:54
NS D 4101-45 spoor 0 door FritsT
Vandaag om 14:54:08
NL baan: Frotterdam in h0 door Dennisvmourick
Vandaag om 14:49:24
Fremo module - Boerderij van Meurs door Harold Content
Vandaag om 14:48:17
Roco 2020, nieuws van de fabrikant door Syb030
Vandaag om 14:37:21
Verlichting in loc programmeren door Ronald Halma
Vandaag om 14:33:43
Fleischmann contact-pin, waar wordt deze voor gebruikt? door Bahn-AG
Vandaag om 13:48:26
Benelux-forum Kalender 2021 door Wim Vink
Vandaag om 13:45:52
ho baan 514 cm bij 262 door jandcargo
Vandaag om 13:40:07
Waar moeten in dit voorbeeld de seinen staan door AB 7216
Vandaag om 13:06:03
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 12:13:28
Lijnbaanassistent (1930-1945), wat houdt de functie in? door Rondje_HO
Vandaag om 12:09:31
Raadplaatje door RhBfan
Vandaag om 11:37:43
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:16:54
Bahnstrecke 5867 door Lars Smelter
Vandaag om 09:38:16
Ervaringen met veilingsites en webshops (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Arjan6511
Vandaag om 08:24:48
Baan in Los Angeles door AndrevdG
Vandaag om 04:23:27
Piko NS1100, materieelbespreking door Mug
03 augustus 2020, 23:19:37
RSU Stapje 2 een NS goederenwagen van MK: de 18 Luiker door FritsT
03 augustus 2020, 22:35:22
NAM oliewagons, wat is de juiste maat. door henk
03 augustus 2020, 22:33:33
Globale ruimteindeling nieuwe H0 NL baan door Patrick Smout
03 augustus 2020, 22:26:14
Beginnersvragen ivm koppelingen, encyclopedie geeft geen duidelijkheid door wpinkhof
03 augustus 2020, 22:04:53
Mauritsburg (H0) door mcnjasper
03 augustus 2020, 21:47:20
  

Auteur Topic: De Hoekse Lijn nader bekeken.  (gelezen 34355 keer)

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 10752
    • sleutelspoor
Re: De Hoekse Lijn nader bekeken.
« Reactie #45 Gepost op: 24 juni 2019, 12:05:27 »

Dit is toch een hoopvol plaatje.


Door het hek heen gezien ligt alles voor het goederenvervoer er goed bij...


Alleen als je je omdraai dan zinkt de moet je in de schoenen..


Ik vraag mij af of dat het ooit weer goed zal/kan worden met de Matex?
« Laatst bewerkt op: 24 juni 2019, 13:22:35 door Hans Reints »
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 3787
  • NS tijdperk III b/c
    • Obdam in H0 op Facebook
Re: De Hoekse Lijn nader bekeken.
« Reactie #46 Gepost op: 24 juni 2019, 14:53:57 »
Pittig klusje voor de sproeitrein strooitrein Hans  ;)
Hoewel... eerst maar een paar man met bosmaaiers...
Fotodijk(je)
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

RikM

  • Offline Offline
  • Berichten: 473
Re: De Hoekse Lijn nader bekeken.
« Reactie #47 Gepost op: 24 juni 2019, 15:42:58 »
Hans toch even in Vlaardingen?
Bramen, verse bramen. Voor de oogst rijd er toch nog niks.... Of is dit old school toegangsbeveiliging :police:
Interesse Scandinavië,NS IV-V en scenery

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 3787
  • NS tijdperk III b/c
    • Obdam in H0 op Facebook
Re: De Hoekse Lijn nader bekeken.
« Reactie #48 Gepost op: 24 juni 2019, 15:55:24 »
Zou ook kunnen  ;D In "Dual Survival" noemden ze bramen recentelijk "natures razor wire".
Fotodijk(je)
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Arjen-V

  • Offline Offline
  • Berichten: 696
  • Internationaal Cargo-MCN
    • http://www.flickr.com/photos/arjenverlaan/
Re: De Hoekse Lijn nader bekeken.
« Reactie #49 Gepost op: 08 juli 2019, 15:54:53 »
Twee weken geleden een instructie rit gemaakt op de hoekse lijn.
Dit in het kader van de goederentreinen die straks gaan rijden tussen Schiedam en Vlaardingen Vulcaanhaven.
<a href="https://www.youtube.com/v/XpONglL_TpQ&amp;" target="_blank" class="new_win">https://www.youtube.com/v/XpONglL_TpQ&amp;</a>
Schaal 1:1 analoog Tijdperk V/VI. En Duisterhuizen  1:87 digitaal Tijdperk V/VI met Multimaus.
Bekijk ook eens de door mij gemaakte en gereden Cabineritten op: https://www.youtube.com/channel/UChuGR8MaMjYiE29gUXZpKQA

Arjen-V

  • Offline Offline
  • Berichten: 696
  • Internationaal Cargo-MCN
    • http://www.flickr.com/photos/arjenverlaan/
Re: De Hoekse Lijn nader bekeken.
« Reactie #50 Gepost op: 16 juli 2019, 06:39:31 »
In navolging van de instructie rit met de metro werd in 3 op een volgende weekenden een intensief proefbedrijf gereden waarbij er een goederentrein tussen het metrobedrijf door gestuurd werd.
Onderstaand filmpje is de afvoer van de loccen vanaf Vlaardingen Vulcaanhaven naar Dordrecht.
Hierbij is goed te zien hoe er via het Strengelspoor gereden wordt.
<a href="https://www.youtube.com/v/gTAX--RzaB0&amp;" target="_blank" class="new_win">https://www.youtube.com/v/gTAX--RzaB0&amp;</a>


Alleen als je je omdraai dan zinkt de moet je in de schoenen..
Dit is inmiddels ook helemaal gesnoeid en en het spoor is weer vrij van alle bramenstruiken.
Schaal 1:1 analoog Tijdperk V/VI. En Duisterhuizen  1:87 digitaal Tijdperk V/VI met Multimaus.
Bekijk ook eens de door mij gemaakte en gereden Cabineritten op: https://www.youtube.com/channel/UChuGR8MaMjYiE29gUXZpKQA

metresil

  • Offline Offline
  • Berichten: 241
Re: De Hoekse Lijn nader bekeken.
« Reactie #51 Gepost op: 16 juli 2019, 12:11:57 »
Mogen ddl  15 treinbewegingen per week tussen de dienstregeling van het metroverkeer van de RET , dat moet verdeeld worden tussen de VOPAC en DFDS  heb ik begrepen.... dat er nieuw spoor wordt aangelegd op de terminal van DFDS is ook vrij zeker.

ronald2016

  • Offline Offline
  • Berichten: 109
Re: De Hoekse Lijn nader bekeken.
« Reactie #52 Gepost op: 16 juli 2019, 12:57:55 »
Leuke en mooie video's, dank voor het delen.

Dennis.

  • Offline Offline
  • Berichten: 762
    • De Hoekselijn
Re: De Hoekse Lijn nader bekeken.
« Reactie #53 Gepost op: 16 juli 2019, 19:25:59 »
Grappig dat prorail om het spoor ‘robuuster’ te maken (lees bezuinigen op onderhoud van wissels) overal wissels verwijdert, en hier bij de RET na praktisch elk station een mogelijkheid is om van het linker naar het rechterspoor te wisselen is gebouwd.

Groet Dennis

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 10752
    • sleutelspoor
Re: De Hoekse Lijn nader bekeken.
« Reactie #54 Gepost op: 19 juli 2019, 14:13:08 »
Heeft hier allemaal mee te maken.

"citaat"
Bijzonder aan dit project is dat het traject tot Maassluis en eventueel tot Hoek van Holland, toegankelijk moet blijven voor goederentreinen. Dat vereist creatieve oplossingen. De instapspleet tussen de (smallere)metrovoertuigen en de perrons moet bijvoorbeeld worden gereduceerd, terwijl de perrons door de goederentreinen gepasseerd moeten kunnen worden. Omdat metrovoertuigen smaller zijn dan goederentreinen, wordt er bij stations strengelspoor toegepast. Het blijft dus een spoorlijn en het wordt daarom geen metrobaan.
Volgens de huidige plannen wordt het goederenvervoer afgehandeld over het zuidelijke spoor met maximaal 40 km per uur. In Schiedam komt een overgavespoor van 520 meter. Goederentreinen mogen alleen buiten de spits rijden, met maximaal een goederentrein per uur. Omdat 750 Volt te weinig is voor een elektrische locomotief, bestaat de tractie voor deze treinen uit diesellocomotieven. Als er een goederentrein op het traject rijdt, vindt het metroverkeer met een interval van 10 minuten in beide richtingen over de noordelijke sporen plaats. Op de te passeren stations komt strengelspoor (zie kaartje). Er komen in Vlaardingen (Vopak) en Maassluis (Conline) separate rangeersporen met de nodigde omloopwissels.
"einde citaat"

Ik heb dit ooit eens geschreven voor een hobby blad, maar na publikatie van het artikel zijn er heel wat veranderingen doorgevoerd. Al was het alleen maar de datum van in dienst stelling ;D
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Arjen-V

  • Offline Offline
  • Berichten: 696
  • Internationaal Cargo-MCN
    • http://www.flickr.com/photos/arjenverlaan/
Re: De Hoekse Lijn nader bekeken.
« Reactie #55 Gepost op: 19 juli 2019, 15:14:35 »
In Maassluis zal niets meer komen.
Goederentreinen kunnen niet verder dan de Vulkaanhaven bij Vlaardingen Oost komen.
Conline (als die daar nog zit) heeft geen aansluiting meer op het spoor.
Schaal 1:1 analoog Tijdperk V/VI. En Duisterhuizen  1:87 digitaal Tijdperk V/VI met Multimaus.
Bekijk ook eens de door mij gemaakte en gereden Cabineritten op: https://www.youtube.com/channel/UChuGR8MaMjYiE29gUXZpKQA

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 19087
Re: De Hoekse Lijn nader bekeken.
« Reactie #56 Gepost op: 19 juli 2019, 21:31:31 »
Grappig dat prorail om het spoor ‘robuuster’ te maken (lees bezuinigen op onderhoud van wissels) overal wissels verwijdert, en hier bij de RET na praktisch elk station een mogelijkheid is om van het linker naar het rechterspoor te wisselen is gebouwd.

Overloopwissels voor en na ieder station zijn gebruikelijk bij de metro. Omdat de meeste wissels normaal toch niet worden gebruikt, veroorzaakt een defect exemplaar niet snel problemen, zoals bij het gewone spoor wel.

De boel schijnt eind september dan toch te gaan rijden ... is de bedoeling.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 3277
Re: De Hoekse Lijn nader bekeken.
« Reactie #57 Gepost op: 20 juli 2019, 10:08:56 »
Arjen, dank voor het maken en delen van de video-opnames. Wat mij opviel, is dat op 10:27 een sein wordt gepasseerd met vier lampen. Oude tijden herleven op de Hoekse lijn?
Groet, Frank

Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 2800
    • Mijn van-alles website
Re: De Hoekse Lijn nader bekeken.
« Reactie #58 Gepost op: 20 juli 2019, 13:54:39 »
Dat viel mij ook op ;) Heeft iemand overigens een verklaring voor die schuin geplaatste bovenleidingportalen? Ik dacht eerst dat het een perspectief-dingetje van de gebruikte camera was, maar naarmate de camera dichterbij kwam bleek dat de verticale profielen gewoon schuingeplaatst zijn. Dat zal vast ook al zo geweest zijn in de tijd van de Hoekse Lijn, maar ook dan zie ik het nut niet. Is er een bouwtechnische verklaring voor?

Ronald1974

  • Offline Offline
  • Berichten: 909
Re: De Hoekse Lijn nader bekeken.
« Reactie #59 Gepost op: 20 juli 2019, 14:02:53 »
Die portalen die je ziet is op het viaduct over de snelweg A4, dit is altijd al zo geweest.
De portalen staan onder de zelfde hoek als hoe het viaduct aansluit op het ballastbed.