Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Thom
Vandaag om 02:40:57
On traXS 15 t/m 17 maart Spoorwegmuseum Utrecht door MrBoembas
Vandaag om 02:36:33
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 02:07:57
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:54:59
Bahnstrecke 5867 door Schachbrett
Vandaag om 00:39:27
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door Schachbrett
Vandaag om 00:37:53
Bouw Bührtal III door Schachbrett
Vandaag om 00:36:33
Schneidersein door MartinRT
Vandaag om 00:00:05
NS/32 door RK
18 maart 2024, 23:49:38
Modelbaan Beltheim. door Ronald69
18 maart 2024, 23:41:34
01TREFF 2024, 26&27 OKTOBER door bernhard67
18 maart 2024, 23:27:22
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Modelbaan BeltHeim
18 maart 2024, 23:18:36
De Hondsrugbaan door Modelbaan BeltHeim
18 maart 2024, 23:17:58
Vraag over 20 voets container met vlakke zijwanden door MOVisser
18 maart 2024, 23:09:27
Ijzeren Rijn: militair transport door ijzeren rijn
18 maart 2024, 23:03:28
Perronhoogte TP3 door Klaas Zondervan
18 maart 2024, 22:35:55
Kranenberg, een exercitie in code 70 door wob
18 maart 2024, 22:14:45
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
18 maart 2024, 22:07:31
Loconet over TCP/IP door bask185
18 maart 2024, 22:00:49
bezetmelder aantal lengte en treinstellen door Bobos
18 maart 2024, 21:36:41
Les Billards du Vivarais door Hans1963
18 maart 2024, 21:36:19
plaatsen bezetmelders lengte en treinstellen door Bobos
18 maart 2024, 21:33:54
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
18 maart 2024, 21:34:50
Resetten decoder via Twin Center Fleischmann door Pieter Bregman
18 maart 2024, 21:33:18
Foto's gevraagd Den Haag CS, oude toestand door Pauldg
18 maart 2024, 21:30:41
Zee. Land. door Huup
18 maart 2024, 21:23:57
Digikeijs DR80010 door TBBW
18 maart 2024, 20:03:37
US diorama in H0 door basjuh1981
18 maart 2024, 20:02:44
Kemlerborden (Gevi / UN nummers) ketelwagens door Falkenberg
18 maart 2024, 19:36:20
Rheinburg, TP V/VI door gdh
18 maart 2024, 19:15:56
  

Auteur Topic: De Hoekse Lijn nader bekeken.  (gelezen 59283 keer)

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 12298
    • sleutelspoor
De Hoekse Lijn nader bekeken.
« Gepost op: 01 april 2017, 16:25:48 »
[Het is mijn bedoeling om vanuit Rtd Dp de lijn te volgen tot aan Hoek van Holland Strand en verder door de Delflandse duinen naar Ter Heijde .]


Door de komst van dit soort schepen kreeg de Hoekselijn haar bestaansrecht. 1913 Blaauwhoedenveem verraste de grote concurrent Vriesseveem met de bouw van het enorme graansilocomplex en pakhuis St. Job in Rotterdam. Collectie Koninklijke Vopak.


Alles had zijn tijd

Na het officieel in gebruik nemen van de Nieuwe Waterweg in 1872 was de tijd rijp om na te denken over een spoorverbinding langs de waterweg van Rotterdam naar Hoek van Holland. De HYSM maakte in 1875 al plannen voor deze verbinding maar het zou nog tot 1891 duren voordat de eerste trein op het traject Schiedam – Maassluis ging rijden. De Hoekse lijn werd aangelegd als aftakking van de bestaande HYSM lijn Rotterdam-Den Haag. Het gedeelte Schiedam–Vlaardingen-Maassluis werd geopend in 1891. Maassluis–Hoek van Holland strand volgde in 1893. De spoorlijn werd in 1935 als een van de eerste trajecten in ons land geëlektrificeerd. Daarvoor werden acht stroomlijntweewagentreinstellen Mat’35 aangeschaft. Deze staan bekent als de  z.g.n. Hoek van Hollanders.

Rtd-DP


Rotterdam Delftsche Poort was het eerste gezamenlijke station van twee concurrerende maatschappijen, de SS en HYSM, en was daarmee het allereerste Centraal Station van Nederland. Het station werd uitgevoerd als kopstation met langssporen,wat ook een primeur voor Nederland was. Door deze spooropstelling heeft het stationsgebouw een bijzondere vorm gekregen, namelijk de vorm van een haak. Het hoofdgebouw bestaat uit een trapezium-vormig middendeel met aan weerszijden vleugels. In de vleugel die op de kopsporen uitkwam was de HIJSM gehuisvest terwijl Staatsspoor in de tegenoverliggende vleugel zat. Hoewel dit station wel degelijk een Centraal Station was bleef het de naam Delftsche Poort houden. Meestal werd de naam afgekort tot Rotterdam D.P.


Het stationsgebouw werd in 1934 grondig verbouwd door architect Van Ravesteyn. Bij deze verbouwing werd de gevel van het middendeel vervangen door een nieuwe glazen ingangspartij en er werd een nieuwe achtertoegang toegevoegd.

Hierbij deed ook het Mat35 zijn intrede op de Hoekselijn
 Bij het bombardement op 14 mei 1940 werd de binnenstad van Rotterdam verwoest waarbij ook het station en de omgeving werden weggevaagd. Tijdens de oorlog werd het station Delftsche Poort provisorisch opgelapt. Bij de ingebruikname van het nieuwe baanvak tussen Nieuwerkerk en Rotterdam werd station D.P., in afwachting van de bouw van het nieuwe Centraal Station, alvast omgedoopt tot Rotterdam Centraal Station. Het nieuwe Centraal Station werd naast het oude station Delftsche Poort gebouwd en werd op 31 mei 1957 geopend. Vrijwel meteen daarna werd het restant van het oude station gesloopt om plaats te maken voor het nieuwe stationspostkantoor.


Ook de Hoekse lijn bleef niet gespaard voor zware ongevallen.  Op 27 december 1982 botsten twee passagierstreinen ter hoogte van de brug over de Delfshavense Schie in Rotterdam op elkaar en zijn er drie doden en zeker twintig gewonden te betreuren.






De botsing gebeurde ’s morgens rond half elf. De Nord-West Expres, van de Deense hoofdstad Kopenhagen op weg naar Hoek van Holland, botste vrijwel frontaal op de stoptrein Den Haag-Rotterdam. De internationale trein had om 10.40 uur in Hoek van Holland moeten aankomen, de stoptrein (die met zon tachtig kilometer per uur reed) moest volgens de dienstregeling om 10.21 uur in Rotterdam CS zijn. De Nord-West Expres was iets achter op het schema. Op het moment van de botsing had de Nord-West Expres een snelheid van naar schatting veertig kilometer per uur. Ook hier kwam de internationale trein uit de verbindingsboog bij Diergaarde Blijdorp en was dus niet op Rotterdam C geweest. De brandweeris nog lang bezig geweest met het bevrijden van bekneld geraakte passagiers. Een probleem daarbij was dat een aantal wagons bijna rechtovereind stonden. De locomotief van de Nord- West Expres kwam gedeeltelijk onder de stoptrein terecht. Volgens een woordvoerder van de spoorwegen gebeurde het ongeluk op het ter plaatse viersporige baanvak bij een wissel. Beide treinen reden elkaar tegemoet op verschillende sporen, maar bij de wissel ging het fout. Hoe dat kon,moet nog worden uitgezocht. Vermoed wordt dat een van de machinisten een rood sein heeft genegeerd. In één van de wagons van de trein zat een Russische delegatie die op weg. was naar Engeland. De Russen, die voor zover bekend niet gewond raakten, konden hun wagon wel verlaten, maar mochten dat „om veiligheidsredenen” niet van functionarissen van de BVD, de Binnenlandse Veiligheidsdienst. Volgens de Rotterdamse politie bleven de Russen eerst echter op eigen verzoek in de trein. Later werden zij per auto naar de Russische ambassade in Den Haag gebracht. Het baanvak Schiedam-Rotterdam werd door het ongeluk geheel versperd














foto's; Vopak, Stadsarchief Gem. Rotterdam,Histotische ver.Rtd, Sporenplan,H. Hoekstra en internet
« Laatst bewerkt op: 08 april 2017, 15:51:33 door Sobat Kras »
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Gert van Opbroek

  • Offline Offline
  • Berichten: 94
Re: De Hoekse Lijn nader bekeken.
« Reactie #1 Gepost op: 25 april 2017, 22:45:19 »
Leuke informatieve serie Sobat.
De Muller, die jij beschrijft is dat degene, of zijn zoon die de grondlegger is van het Nationaal Park de Hoge Veluwe?
Met vriendelijke groet,
Gert

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 12298
    • sleutelspoor
Re: De Hoekse Lijn nader bekeken.
« Reactie #2 Gepost op: 25 april 2017, 22:48:39 »
Ja hij was getrouwd met Helene Kroller en niet geheel onbemiddeld ;D
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8132
Re: De Hoekse Lijn nader bekeken.
« Reactie #3 Gepost op: 20 mei 2017, 17:27:18 »
Ik kwam toevallig nog twee overzichtsfoto's tegen van Hoek van Holland  :)

https://www.flickr.com/photos/11087887@N03/28904063443/
https://www.flickr.com/photos/11087887@N03/29400771461/

Voor de liefhebber  :)


Edit: en deze ook nog:

https://www.flickr.com/photos/11087887@N03/14855354824/
« Laatst bewerkt op: 20 mei 2017, 17:51:08 door Rondje_HO »

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 12298
    • sleutelspoor
Re: De Hoekse Lijn nader bekeken.
« Reactie #4 Gepost op: 19 april 2019, 18:43:16 »
Gelezen op Vlaardingen24. Het gaat goed met de Hoekselijn
COLUMN - De paniek en de wanhoop bij de RET en de Metropoolregio moet wel bijzonder groot zijn, gezien het krankzinnige plan dat zij naar voren hebben gebracht om de Hoekse Lijn toch te laten rijden. De beveiligingssoftware is nog steeds niet in orde, maar kan wel worden gebruikt als er minder metrostellen rijden op een lagere snelheid. Dan kunnen ze binnen drie maanden rijden, zo werd aan het Algemeen Dagblad toevertrouwd.

Eén Rotterdamse wethouder moest aftreden vanwege het debacle rond de Hoekse Lijn. Hij was de Barbertje die moest hangen om het falen van veel echt verantwoordelijken te maskeren. Die zitten allemaal nog hoog te paard, toucheren hun vaak riante salarissen. Het publiek wordt wijsgemaakt dat de hele ombouw van de spoorlijn naar een metroverbinding op een oortje na gevild is. Het is een kwestie van finetunen, maar – zo zei een Vlaardings gemeenteraadslid woensdag nog op een bijeenkomst in Maassluis: 'Veiligheid voor alles'. Nu blijkt dat zelfs met die veiligheid gemarchandeerd kan worden.

Het wordt tijd dat de feiten eens op tafel komen. Die feiten kunnen niet anders dan als volgt zijn: er is iets fundamenteel mis met de Hoekse Lijn. Er zijn van het begin af aan structurele, niet weg te pleisteren of te lijmen fouten gemaakt, net als met zo veel andere projecten van de overheid – vooral op het gebied van ICT.

Vroeger gingen ingenieurs die er voor hadden doorgeleerd, over het sluiten van contracten met aannemers. Nu zijn dat veelal lieden met een bestuurskundige achtergrond, die vakdeskundigheid bij adviseurs van buiten hebben ingehuurd. Zij zijn niet in staat om een goede aanbesteding te doen. Ze gaan bovendien in zee met de goedkoopste inschrijver ook als dat het Canadese bedrijf Bombardier is, dat een hele reeks mislukte projecten op zowat alle werelddelen met zich meesleept en in eigen land bekend staat als the 'worst of Canada'. Sinds een jaar of wat ontvouwt zich bovendien een groot corruptieschandaal.

Sinds 1893 had het spoor prima gefunctioneerd, met in de laatste decennia vier treinen per uur en tijdens de spits vaak nog veel meer op een groot deel van het traject. Nadat de ombouw was begonnen, leek het ene lijk na het andere uit de kast te vallen. Het spoor verzakte. Men vond zogenaamd onvermoede elektrische lijnen en buizen, maar de grote makke waren software en automatisering, net als overal waar Bombardier zijn onbekwame handen uitstrekt. Elk nadeel heb ook nog z´n voordeel. Als de lijn op tijd voltooid was geweest, had hij er nu toch uitgelegen vanwege de bouw van de Blankenburgtunnel. Die activiteiten kunnen nu worden voltooid terwijl de lijn nog niet functioneert. Mag je hopen dan.

Als je gemeenteraadsleden uit Schiedam, Vlaardingen en Maassluis vraagt waarom zij niet veel meer stampij maken over dit schandaal, vertellen ze dat ze doen wat ze kunnen. Onze gemeentes langs de Nieuwe Waterweg gaan er niet over en in de Metropoolregio maken ze met elkaar ook maar een paar procent uit. Dan volgt een vaste riedel over de arrogantie van de RET. En de concessie opzeggen gaat ook niet, want die geldt voor de komende tien jaar. Ze zitten er tot 2030 aan vast. Tja, dus daar zitten ze helaas aan vast. Toch is de RET gebonden aan strikte eisen met betrekking tot het leveren van diensten en rituitval. Het is moeilijk voorstelbaar dat de gemeentes met lege handen staan bij zoveel wanprestatie zijdens de RET, tenzij ze zich wel een heel groot oor hebben laten aannaaien, wat heel goed mogelijk is.

Misschien is het zo dat de gemeenteraden en de colleges weinig concreets kunnen doen tegen de tsunami van onbekwaamheid waarvan ze het slachtoffer zijn. Maar ze kunnen zich in ieder geval uitspreken en uit blijven spreken. Ze kunnen het woord voeren – luid en duidelijk en zonder dat omfloerste – namens hun gedupeerde burgers. Het is genoeg geweest.

Zeker nu de RET het durft om half werk te presenteren met de belofte dat er dan misschien over een maand of drie (!) weinig treinen rijden op lage snelheid, zeker nu is het tijd voor onversneden publiekelijk geuite woede. De gemeenteraadsleden en de wethouders blijven te beleefd en te welgemanierd. Daarom laten zij zich steeds opnieuw met een kluitje in het riet sturen. Zij zijn zo gewend aan 'om de tafel zitten' dat zij niet in de gaten hebben dat zij in feite niet serieus worden genomen en met een fluwelen glimlach geschoffeerd en als kleine kinderen behandeld. Het wordt tijd dat zij daarmee stoppen en duidelijk maken dat lieverkoekjes niet meer worden gebakken. Bijvoorbeeld door de steeds herhaalde eis dat de RET voorlopig op alle lijnen in Schiedam, Vlaardingen, Maassluis en de Hoek gratis openbaar vervoer aanbiedt. Voor deze sh*t hoort niemand te betalen.

En zelfs al gaan Schiedam, Vlaardingen en Maassluis er niet over, dan nog hebben zij gezien de overlast die hun burgers wordt aangedaan, de plicht om te blijven navragen wie precies welke rol speelt bij het proces dat tot het tegendeel van een functionerende metro leidt, welke personen dat zijn en waarom zij nog op hun plaats zitten want zij hebben afdoende bewezen daar niet te horen. En geloof mij, ook voor gemeentebestuurders kan het moment komen dat zij moeten zeggen: 'Sodemieter op met je smoesjes'. En: 'Hoe kan het zijn dat de directie van de RET na dit debacle er nog zit?' Want let wel: een gewone werknemer, zo´n Jan Lul van de Hogebomen die eindeloos aan de bushalte op het vervangend vervoer staat te wachten, die gaat de deur uit als hij zogenaamd zijn resultaatafspraken niet haalt.

En als ze zich dan de deur uit laten praten, die raadsleden, voor de zoveelste keer, zijn zij geen knip voor de neus waard.
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 6810
  • NS tijdperk III (a)b/c
    • Obdam in h0
Re: De Hoekse Lijn nader bekeken.
« Reactie #5 Gepost op: 24 juni 2019, 14:53:57 »
Pittig klusje voor de sproeitrein strooitrein Hans  ;)
Hoewel... eerst maar een paar man met bosmaaiers...
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Arjen-V

  • Offline Offline
  • Berichten: 756
  • Internationaal Cargo-MCN
    • https://www.youtube.com/channel/UChuGR8MaMjYiE29gUXZpKQA
Re: De Hoekse Lijn nader bekeken.
« Reactie #6 Gepost op: 08 juli 2019, 15:54:53 »
Twee weken geleden een instructie rit gemaakt op de hoekse lijn.
Dit in het kader van de goederentreinen die straks gaan rijden tussen Schiedam en Vlaardingen Vulcaanhaven.
<a href="https://www.youtube.com/v/XpONglL_TpQ&amp;" target="_blank" class="new_win">https://www.youtube.com/v/XpONglL_TpQ&amp;</a>
Schaal 1:1 analoog Tijdperk V/VI. En Duisterhuizen  1:87 digitaal Tijdperk V/VI met Multimaus.
Bekijk ook eens de door mij gemaakte en gereden Cabineritten op: https://www.youtube.com/channel/UChuGR8MaMjYiE29gUXZpKQA

Arjen-V

  • Offline Offline
  • Berichten: 756
  • Internationaal Cargo-MCN
    • https://www.youtube.com/channel/UChuGR8MaMjYiE29gUXZpKQA
Re: De Hoekse Lijn nader bekeken.
« Reactie #7 Gepost op: 16 juli 2019, 06:39:31 »
In navolging van de instructie rit met de metro werd in 3 op een volgende weekenden een intensief proefbedrijf gereden waarbij er een goederentrein tussen het metrobedrijf door gestuurd werd.
Onderstaand filmpje is de afvoer van de loccen vanaf Vlaardingen Vulcaanhaven naar Dordrecht.
Hierbij is goed te zien hoe er via het Strengelspoor gereden wordt.
<a href="https://www.youtube.com/v/gTAX--RzaB0&amp;" target="_blank" class="new_win">https://www.youtube.com/v/gTAX--RzaB0&amp;</a>


Alleen als je je omdraai dan zinkt de moet je in de schoenen..
Dit is inmiddels ook helemaal gesnoeid en en het spoor is weer vrij van alle bramenstruiken.
Schaal 1:1 analoog Tijdperk V/VI. En Duisterhuizen  1:87 digitaal Tijdperk V/VI met Multimaus.
Bekijk ook eens de door mij gemaakte en gereden Cabineritten op: https://www.youtube.com/channel/UChuGR8MaMjYiE29gUXZpKQA

metresil

  • Offline Offline
  • Berichten: 396
Re: De Hoekse Lijn nader bekeken.
« Reactie #8 Gepost op: 16 juli 2019, 12:11:57 »
Mogen ddl  15 treinbewegingen per week tussen de dienstregeling van het metroverkeer van de RET , dat moet verdeeld worden tussen de VOPAC en DFDS  heb ik begrepen.... dat er nieuw spoor wordt aangelegd op de terminal van DFDS is ook vrij zeker.
metresil     ook op youtube

ronald2016

  • Offline Offline
  • Berichten: 140
Re: De Hoekse Lijn nader bekeken.
« Reactie #9 Gepost op: 16 juli 2019, 12:57:55 »
Leuke en mooie video's, dank voor het delen.

Dennis.

  • Offline Offline
  • Berichten: 948
    • De Hoekselijn
Re: De Hoekse Lijn nader bekeken.
« Reactie #10 Gepost op: 16 juli 2019, 19:25:59 »
Grappig dat prorail om het spoor ‘robuuster’ te maken (lees bezuinigen op onderhoud van wissels) overal wissels verwijdert, en hier bij de RET na praktisch elk station een mogelijkheid is om van het linker naar het rechterspoor te wisselen is gebouwd.

Groet Dennis

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 12298
    • sleutelspoor
Re: De Hoekse Lijn nader bekeken.
« Reactie #11 Gepost op: 19 juli 2019, 14:13:08 »
Heeft hier allemaal mee te maken.

"citaat"
Bijzonder aan dit project is dat het traject tot Maassluis en eventueel tot Hoek van Holland, toegankelijk moet blijven voor goederentreinen. Dat vereist creatieve oplossingen. De instapspleet tussen de (smallere)metrovoertuigen en de perrons moet bijvoorbeeld worden gereduceerd, terwijl de perrons door de goederentreinen gepasseerd moeten kunnen worden. Omdat metrovoertuigen smaller zijn dan goederentreinen, wordt er bij stations strengelspoor toegepast. Het blijft dus een spoorlijn en het wordt daarom geen metrobaan.
Volgens de huidige plannen wordt het goederenvervoer afgehandeld over het zuidelijke spoor met maximaal 40 km per uur. In Schiedam komt een overgavespoor van 520 meter. Goederentreinen mogen alleen buiten de spits rijden, met maximaal een goederentrein per uur. Omdat 750 Volt te weinig is voor een elektrische locomotief, bestaat de tractie voor deze treinen uit diesellocomotieven. Als er een goederentrein op het traject rijdt, vindt het metroverkeer met een interval van 10 minuten in beide richtingen over de noordelijke sporen plaats. Op de te passeren stations komt strengelspoor (zie kaartje). Er komen in Vlaardingen (Vopak) en Maassluis (Conline) separate rangeersporen met de nodigde omloopwissels.
"einde citaat"

Ik heb dit ooit eens geschreven voor een hobby blad, maar na publikatie van het artikel zijn er heel wat veranderingen doorgevoerd. Al was het alleen maar de datum van in dienst stelling ;D
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21623
Re: De Hoekse Lijn nader bekeken.
« Reactie #12 Gepost op: 19 juli 2019, 21:31:31 »
Grappig dat prorail om het spoor ‘robuuster’ te maken (lees bezuinigen op onderhoud van wissels) overal wissels verwijdert, en hier bij de RET na praktisch elk station een mogelijkheid is om van het linker naar het rechterspoor te wisselen is gebouwd.

Overloopwissels voor en na ieder station zijn gebruikelijk bij de metro. Omdat de meeste wissels normaal toch niet worden gebruikt, veroorzaakt een defect exemplaar niet snel problemen, zoals bij het gewone spoor wel.

De boel schijnt eind september dan toch te gaan rijden ... is de bedoeling.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5169
Re: De Hoekse Lijn nader bekeken.
« Reactie #13 Gepost op: 20 juli 2019, 10:08:56 »
Arjen, dank voor het maken en delen van de video-opnames. Wat mij opviel, is dat op 10:27 een sein wordt gepasseerd met vier lampen. Oude tijden herleven op de Hoekse lijn?
Groet, Frank

Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 3340
    • Mijn van-alles website
Re: De Hoekse Lijn nader bekeken.
« Reactie #14 Gepost op: 20 juli 2019, 13:54:39 »
Dat viel mij ook op ;) Heeft iemand overigens een verklaring voor die schuin geplaatste bovenleidingportalen? Ik dacht eerst dat het een perspectief-dingetje van de gebruikte camera was, maar naarmate de camera dichterbij kwam bleek dat de verticale profielen gewoon schuingeplaatst zijn. Dat zal vast ook al zo geweest zijn in de tijd van de Hoekse Lijn, maar ook dan zie ik het nut niet. Is er een bouwtechnische verklaring voor?