Doel:€250.00
Donaties:€85.00

Per saldo:€-165.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 21-04-2020
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Trix digital central control en lok control 2000 regeling door Leon Battelier
Vandaag om 15:24:27
Celeb's en modelspoor door Rinus H0
Vandaag om 15:21:01
Soldeerapparaat kopen, aanbevelingen? door eezacque
Vandaag om 15:15:44
S88 alleen signaal als de loc rijdt door Bert_Apd
Vandaag om 15:13:59
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 15:03:50
Bouw Beel + "wat reed er achter de Beel" door Duikeend
Vandaag om 14:53:23
Fleischmann Profi-rails, productie wordt gestaakt! door NS264
Vandaag om 14:49:31
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 14:27:29
Raadplaatje door Daan Neijenhuis
Vandaag om 14:23:18
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Joran
Vandaag om 14:21:56
VAM-materieel en de Roco nummers door HenkWinsum
Vandaag om 14:19:13
Verfraaien D-trein rijtuigen door Ronald69
Vandaag om 14:18:36
NS Modelbaan Amersveld 1999 - heden door JaJo
Vandaag om 14:12:07
Zware botsing met SNG-stel, 22-05-2020 door Erwin Lamens
Vandaag om 14:10:42
Nieuw in de winkel! door VAM65
Vandaag om 14:09:10
Prefo ET54/EB54 bouwpakket bouwen door ANDREUS
Vandaag om 14:09:09
Artitec 2020, nieuws van de fabrikant. door VAM65
Vandaag om 13:58:43
Havenbaantje, Duitse havenstad, periode 2e wereldoorlog. door MOVisser
Vandaag om 13:55:47
VAM-overlaadstation, 3D door Hans van de Burgt
Vandaag om 13:50:18
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
Vandaag om 12:50:35
Littfinski keerlusmodule: Schakelt met één lok niet, wel met de anderen door hgr
Vandaag om 12:26:48
Verlichting bij pendeltreinen door Gerke
Vandaag om 12:00:43
Baan in Los Angeles door NS264
Vandaag om 11:55:55
NL baan: Frotterdam in h0 door Ben
Vandaag om 11:52:49
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 11:17:43
Roco z21 verbinden met 10764 werkt niet! door St00mboy
Vandaag om 11:16:43
Roco wissels schakelen maar één kant op (DCC), maar analoog 14-16VAC beide kante door henk
Vandaag om 11:13:49
Station perron door Rob E.
Vandaag om 11:00:03
25 jaar geleden door Willem1951
Vandaag om 10:57:49
Rivarossi E424 oud model reparatie door Duizendpoot
Vandaag om 10:29:47
  

Auteur Topic: De Hoekse Lijn nader bekeken.  (gelezen 33459 keer)

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 10696
    • sleutelspoor
De Hoekse Lijn nader bekeken.
« Gepost op: 01 april 2017, 16:25:48 »
[Het is mijn bedoeling om vanuit Rtd Dp de lijn te volgen tot aan Hoek van Holland Strand en verder door de Delflandse duinen naar Ter Heijde .]


Door de komst van dit soort schepen kreeg de Hoekselijn haar bestaansrecht. 1913 Blaauwhoedenveem verraste de grote concurrent Vriesseveem met de bouw van het enorme graansilocomplex en pakhuis St. Job in Rotterdam. Collectie Koninklijke Vopak.


Alles had zijn tijd

Na het officieel in gebruik nemen van de Nieuwe Waterweg in 1872 was de tijd rijp om na te denken over een spoorverbinding langs de waterweg van Rotterdam naar Hoek van Holland. De HYSM maakte in 1875 al plannen voor deze verbinding maar het zou nog tot 1891 duren voordat de eerste trein op het traject Schiedam – Maassluis ging rijden. De Hoekse lijn werd aangelegd als aftakking van de bestaande HYSM lijn Rotterdam-Den Haag. Het gedeelte Schiedam–Vlaardingen-Maassluis werd geopend in 1891. Maassluis–Hoek van Holland strand volgde in 1893. De spoorlijn werd in 1935 als een van de eerste trajecten in ons land geëlektrificeerd. Daarvoor werden acht stroomlijntweewagentreinstellen Mat’35 aangeschaft. Deze staan bekent als de  z.g.n. Hoek van Hollanders.

Rtd-DP


Rotterdam Delftsche Poort was het eerste gezamenlijke station van twee concurrerende maatschappijen, de SS en HYSM, en was daarmee het allereerste Centraal Station van Nederland. Het station werd uitgevoerd als kopstation met langssporen,wat ook een primeur voor Nederland was. Door deze spooropstelling heeft het stationsgebouw een bijzondere vorm gekregen, namelijk de vorm van een haak. Het hoofdgebouw bestaat uit een trapezium-vormig middendeel met aan weerszijden vleugels. In de vleugel die op de kopsporen uitkwam was de HIJSM gehuisvest terwijl Staatsspoor in de tegenoverliggende vleugel zat. Hoewel dit station wel degelijk een Centraal Station was bleef het de naam Delftsche Poort houden. Meestal werd de naam afgekort tot Rotterdam D.P.


Het stationsgebouw werd in 1934 grondig verbouwd door architect Van Ravesteyn. Bij deze verbouwing werd de gevel van het middendeel vervangen door een nieuwe glazen ingangspartij en er werd een nieuwe achtertoegang toegevoegd.

Hierbij deed ook het Mat35 zijn intrede op de Hoekselijn
 Bij het bombardement op 14 mei 1940 werd de binnenstad van Rotterdam verwoest waarbij ook het station en de omgeving werden weggevaagd. Tijdens de oorlog werd het station Delftsche Poort provisorisch opgelapt. Bij de ingebruikname van het nieuwe baanvak tussen Nieuwerkerk en Rotterdam werd station D.P., in afwachting van de bouw van het nieuwe Centraal Station, alvast omgedoopt tot Rotterdam Centraal Station. Het nieuwe Centraal Station werd naast het oude station Delftsche Poort gebouwd en werd op 31 mei 1957 geopend. Vrijwel meteen daarna werd het restant van het oude station gesloopt om plaats te maken voor het nieuwe stationspostkantoor.


Ook de Hoekse lijn bleef niet gespaard voor zware ongevallen.  Op 27 december 1982 botsten twee passagierstreinen ter hoogte van de brug over de Delfshavense Schie in Rotterdam op elkaar en zijn er drie doden en zeker twintig gewonden te betreuren.






De botsing gebeurde ’s morgens rond half elf. De Nord-West Expres, van de Deense hoofdstad Kopenhagen op weg naar Hoek van Holland, botste vrijwel frontaal op de stoptrein Den Haag-Rotterdam. De internationale trein had om 10.40 uur in Hoek van Holland moeten aankomen, de stoptrein (die met zon tachtig kilometer per uur reed) moest volgens de dienstregeling om 10.21 uur in Rotterdam CS zijn. De Nord-West Expres was iets achter op het schema. Op het moment van de botsing had de Nord-West Expres een snelheid van naar schatting veertig kilometer per uur. Ook hier kwam de internationale trein uit de verbindingsboog bij Diergaarde Blijdorp en was dus niet op Rotterdam C geweest. De brandweeris nog lang bezig geweest met het bevrijden van bekneld geraakte passagiers. Een probleem daarbij was dat een aantal wagons bijna rechtovereind stonden. De locomotief van de Nord- West Expres kwam gedeeltelijk onder de stoptrein terecht. Volgens een woordvoerder van de spoorwegen gebeurde het ongeluk op het ter plaatse viersporige baanvak bij een wissel. Beide treinen reden elkaar tegemoet op verschillende sporen, maar bij de wissel ging het fout. Hoe dat kon,moet nog worden uitgezocht. Vermoed wordt dat een van de machinisten een rood sein heeft genegeerd. In één van de wagons van de trein zat een Russische delegatie die op weg. was naar Engeland. De Russen, die voor zover bekend niet gewond raakten, konden hun wagon wel verlaten, maar mochten dat „om veiligheidsredenen” niet van functionarissen van de BVD, de Binnenlandse Veiligheidsdienst. Volgens de Rotterdamse politie bleven de Russen eerst echter op eigen verzoek in de trein. Later werden zij per auto naar de Russische ambassade in Den Haag gebracht. Het baanvak Schiedam-Rotterdam werd door het ongeluk geheel versperd














foto's; Vopak, Stadsarchief Gem. Rotterdam,Histotische ver.Rtd, Sporenplan,H. Hoekstra en internet
« Laatst bewerkt op: 08 april 2017, 15:51:33 door Sobat Kras »
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 10696
    • sleutelspoor
Schiedam
« Reactie #1 Gepost op: 02 april 2017, 11:36:32 »
Schiedam Sdm
Op 3 juni 1847 werd het breedspoortraject Den Haag-Delft-Rotterdam-DP geopend. Het houten Station Schiedam was het voor laatste station voor het eindpunt DP en is het enige station dat Schiedam rijk was.



 In 1889 werd het oorspronkelijke houten gebouw vervangen door een uit baksteen opgetrokken permanent gebouw. Hier met de paardentram naar het Broersveld/Koemarkt



Hoofdgebouw met wachtende paardentram


De bouw van het nieuwe station is al in volle gang


De VAM in Schiedam net naast het stationsgebouw


Bezien we het traject vanuit Rotterdam DP dan gaan er vier doorgaande sporen richting Schiedam. De twee linker sporen vormen “de Hoekselijn”, de twee andere doorgaande sporen slaan na station Schiedam rechts af en gaan verder als de “Oude Lijn” richting Delft/Den Haag. Schiedam is zoals velen denken dus niet het eerste station aan de Hoekse Lijn, dat is toch echt Rotterdam DP!. In 1963 werd aan de sinds 1959 hooggelegen spoorbaan een nieuw station gebouwd met een opvallende geconstrueerde stationshal en aan het lager gelegen stationsplein een bijzonder vijfhoekig luifel.

De nieuwe ingang. Ook reeds verdwenen


Binnenkant van de nieuwe stationshal

 Vanaf 25 mei 1967 kreeg Schiedam de nieuwe stationsnaam “Schiedam-Rotterdam West”. Deze naamsverandering lag gelegen in het feit dat de internationale sneltreinen van en naar Hoek van Holland nu via de verbindingsboog bij Diergaarde Blijdorp liepen en deze treinen niet meer in Rotterdam-C stopten. Na het opheffen van de internationale treinen op Hoek van Holland werd per 24 mei 1998 de stationsnaam wederom gewijzigd in Schiedam Centrum. Hier mee was er weer een era op het spoor afgesloten.

In de 125 jaar van haar bestaan is ook de Hoekselijn niet ontkomen aan enkele grote en kleine ongelukken en rampen. De Hoekselijn had op 10 augustus 1856 de eer om betrokken te zijn bij het eerste grotere spoorwegongeval in Nederland. In Schiedam botste de laatste trein van die dag op de voorlaatste trein. Dit kon gebeuren omdat er toen nog geen blokbeveiliging was. Reultaat; 3 doden en 5 gewonden. Een van de grootste spoorwegrampen was die van 4 mei 1976 , ook bekent als de zgn vergeten ramp,toen twee treinen frontaal tegen elkaar botsten. Er vallen 24 doden en tientallen mensen raakten gewond. Volgens een later onderzoek had een van de machinisten een rood sein over het hoofd gezien.
In de jaren ’70 rijdt er elke ochtend één internationale trein van Hoek van Holland naar München. De zogeheten Rheingold sluit aan op de veerboot uit Harwich. De rest van de treinen op de Hoekse Lijn zijn stoptreinen. Om te voorkomen dat de lange-afstandstrein lang achter een sprinter blijft hangen, is tussen Vlaardingen en Schiedam een inhaalmogelijkheid gemaakt. Op dat inhaalspoor gaat het op 4 mei 1976 helemaal mis.
Rond 07.00 uur stappen in Hoek van Holland passagiers van de veerboot op de D-trein, de rechtstreekse trein naar Duitsland. De trein vertrekt enkele minuten later dan de bedoeling is. Dat heeft consequenties voor de stoptrein van Rotterdam naar Hoek van Holland. Deze stoptrein rijdt bij Schiedam over het stuk spoor dat de internationale trein gebruikt om de stoptrein naar Rotterdam in te halen. De sprinter richting Hoek van Holland staat op station Schiedam/Rotterdam-West. De conducteur is druk met een passagier die twijfelt of hij wel of niet meewil. Als het tijd is om te vertrekken, sluit hij snel de deuren. Maar hij vergeet om te letten op de witte lamp die op het perron staat. Deze witte lamp is een vertreksein voor de conducteur. Pas als dat sein brandt, mogen de deuren dicht. Maar het spoor is nog bezet door de tegemoetkomende internationale trein. Het witte sein brandt dus niet. De machinist ziet op zij controlebord dat de deuren dicht gaan. Hij vertrouwt erop dat de conducteur goed heeft opgelet en ziet zelf mogelijk daarom het rode sein over het hoofd..De door rood rijdende sprinter trekt snel op en heeft gelijk een grote snelheid. De internationale trein haalt op dat moment de stoptrein naar Rotterdam in en rijdt 40 kilometer per uur. Om 07.54 uur botst de D-trein frontaal op de sprinter. Dat gebeurt ter hoogte van de Henri Polakstraat in Schiedam. De stilstaande stoptrein wordt zijdelings geraakt.
Bij de ramp waren drie treinen betrokken:
Stoptrein 4116, onderweg van Rotterdam Centraal naar Hoek van Holland. Deze bestaat uit twee treinstellen van het type SGM .Totaal 2 x 2 =vier rijtuigen
D-trein 215, onderweg van Hoek van Holland naar München. Deze bestaat uit een locomotief uit de 1300 serie met een aantal rijtuigen.
Stoptrein 4125, onderweg van Hoek van Holland naar Rotterdam. Deze trein bestaat uit twee treinstellen van het type plan V . Totaal 2 x 2 = vier rijtuigen.









Na de ramp werd direct besloten om de D-treinen niet meer te laten inhalen over het linkerspoor. De D-treinen zouden voortaan achter de stoptrein blijven rijden en hierdoor later aankomen in Rotterdam. Daarnaast werd het ATB systeem versneld aangelegd op trajecten waar dit nog niet aanwezig was, om een dergelijke ramp te voorkomen.
Het treinstel 2008 van het type Sprinter (SGM) was kort tevoren nieuw in dienst gesteld. Later bouwde de Waggonfabrik Talbot een nieuwe rijtuigbak ter vervanging van de verwoeste bak. De locomotief van de D-trein, de NS 1311, kwam ondanks de zware schade een jaar later weer in dienst nadat deze hersteld was.
http://anderetijden.nl/aflevering/36/De-vergeten-treinramp-bij-Schiedam


Mat'46 als stoptrein onderweg van Schiedam naar Vlaardingen. De nu verdwenen brug over de Poldervaart, net voor de gemeente grens met Vlaardingen, is het eerste grote kunstwerk na station Schiedam op de Hoekselijn.


Dienstwoning verscholen in het groen thv Nieuwland


Dezelfde woning maar nu met een Mat24 voor de deur




Vlak voor Station Vlaardingen Oost ziet deze onderdoorgang naar het Sportpark de Vijfsluizen.

Foto's; Historische vereniging Schiedam en nationaal Archief
« Laatst bewerkt op: 06 april 2017, 11:32:37 door Sobat Kras »
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 10696
    • sleutelspoor
Schiedam Nieuwland
« Reactie #2 Gepost op: 02 april 2017, 16:23:21 »
Voor dat we doorgaan naar Vlaardingen Oost/Schiedamschedijk eerst even terug naar Station Schiedam-Nieuwland


Schiedam-Nieuwland Nwl
Het eerste station, ondanks dat het een halte plaats is blijft men het halsstarrig station noemen, met het lage halte gebouw.


 Station Nieuwland lag voordat de Damlaan verdiept was aangelegd nog aan de Vlaardingen-zijde van de overweg . Aan deze zijde stond toen ook een houten stationsgebouw. De driepuntsportalen waren nog niet vervangen door de standaard profielen

Het station is geopend op 1 juni 1975 als voorstadshalte aan de Hoekse Lijn en genoemd naar de gelijknamige Schiedamsewijk Nieuwland. Deze wijk is verbonden met het Rotterdamse metronet door het ondergrondse metrostation Parkweg, al ligt dit metrostation op geruime afstand van het treinstation. Op het station was ook overstapgelegenheid op de RET tramlijnen 21 en 24 en buslijn 51 (niet 's avonds en niet op zon- en feestdagen). Ook deze halte ligt op enige afstand: vroeger lag hij onder het station maar met de komst van de Citades-trams moest hij naar het noorden worden verlegd. Daarmee liggen deze gecombineerde bus- en tramhaltes recht tegenover het Vlietland Ziekenhuis. Dit ziekenhuis is een combinatie van de Schiedamse ziekenhuizen met het Vlaardingse Holy-Ziekenhuis. Station Schiedam Nieuwland ligt op loopafstand van dit ziekenhuis en het Politiebureau.



Het nieuwe Station Nieuwland met de onderdoorgang Nieuwe Damlaan


Nieuwe Damlaan met rechts nog net zichtbaar de tramonderdoorgang van de RET, bussen ook toegelaten ;D
In 2014 is het station Schiedam Nieuwland uitgerust met poortjes.


Tijdens de opening van het nieuwe Station Nieuwland waren er enkele festiviteiten georganiseerd zoals de doop en naamgeving van de NS1614



De genodigden werden aan en afgevoerd met enkele historische RET trams

De 303 met Ahr 1001


010  Allan 123 met Ahr 10..

 Op 1 april 2017 is de Hoekse Lijn overgenomen door Randstadrail en is alle treinverkeer gestaakt. Op termijn zullen de metrolijnen A en B op station Schiedam Nieuwland gaan stoppen. Het station zal tussen april en september 2017 worden omgebouwd naar een metrostation. Het nieuwe station kan in die vijf maanden echter niet voltooid worden. Daarom zal er in 2017 eerst sprake zijn van een tijdelijk station bij aanvang van de metrodienst op de Hoekse Lijn, waarna het definitieve station gebouwd zal worden. Dit zal begin 2018 af zijn.


 Zo lag Nieuwland erbij op 1 april 2017. De standaardbovenleidingprofielen gaan ook nu weer vervangen worden door???

 En zo het gaan worden…..
citaat van Henk;Ook leuk om goed te zien dat het viaduct in de Oude Lijn over de A20 al een jaar of 40 is voorbereid op viersporigheid.
« Laatst bewerkt op: 12 december 2019, 12:52:29 door Reinout van Rees. Reden: 1 plaatje hersteld »
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 10696
    • sleutelspoor
Halte Schiedamschedijk
« Reactie #3 Gepost op: 02 april 2017, 18:43:51 »
Schiedamschedijk Sd/Vdo

Na Station Schiedam gaat het over de Poldervaartbrug bij de “Vijf Sluizen” naar het op 17 augustus 1891 in het buitengebied van Vlaardingen-Ambacht gebouwde eiland Station “Schiedamsedijk”. In de begintijd van het spoor was de Schiedamschedijk de primaire noordelijke zeewering tussen Rotterdam en Hoek van Holland. Deze zeedijk mocht onder geen enkele voorwaarde onderbroken of ondergraven worden. De Schiedamschedijk was tevens onderdeel van de doorgaande hoofdroute Rotterdam-Westland-Hoek van Holland. Deze zeewering zal voordat de trein in Hoek van Holland arriveert,nog een maal in Vlaardingen en Maassluis gekruist worden.


Halte Schiedamsedijk. Voor dat dit halte gebouw geplaatst en geopend was, kon in het nabijgelegen Cafe al kaartjes worden gekocht. Na 1917 werd Schiedamsedijk omgedoopt in Vlaardingen Oost


Halte Schiedamsedijk in 1905


Tot 1917 heeft uitbater Dhr de Vette in zijn koffiehuis annex Cafe spoorkaartjes verkocht


1905-1907


Wat een rust


Je moet er nu eens gaan kijken :'( :'(


« Laatst bewerkt op: 06 april 2017, 11:31:43 door Sobat Kras »
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 10696
    • sleutelspoor
Vlaardingen Oost
« Reactie #4 Gepost op: 04 april 2017, 11:14:23 »
Vlaardingen Oost Vdo
Na 1917 veranderde de naam van station Schiedamschedijk in die van Vlaardingen-Oost. Door het toegenomen wegverkeer was de overweg met het station een sta in de weg geworden. In 1954 werd een begin gemaakt met de sloop en vervanging van de overweg en het oude station. Het huidige station Vlaardingen-Oost (Vdo) werd in 1956 geopend gelijk met het er naast gelegen viaduct, en het Shell Sportpark “de Vijfsluizen”.


Het voormalige koffiehuis is nu een volwaardig café geworden


 Lange wachtrijen met wachtende auto’s voor de gesloten overweg in de veel besproken overweg “ Schiedamsedijk” Daar dit de enige passage was in de doorgaande route  moesten ook de buslijnen van de RET hiervan gebruik maken


Zomers als het op zondag goed weer was, dan stonden hier s’morgens al honderden fietsers met hun bereider in een wit voverhemd, voor de gesloten spoorbomen te wacht meewaardig aangekeken daar de strandgangers in de passerende trein.


Vlaardingen-Oost tijdens de ombouw. Is Vlo een eiland, hier zie je de noodperrons aan de buitenzijde van het spoor liggen. Passagiers moesten dan ook van de op 2 en 3 zichtbare overweg gebruikmaken.


Als het goed weer was dan deed Wim Pronk, die aan de  van de Parkweg woonde,hier goede zaken. 25 cent voor een schoongemaakte haring of vijf voor een gulden.


Bouw van het viaduct bij Vlaardingen Oost in vollegang


 Artikel uit het Vrije Volk spreekt voorzich.


 Station en Viaduct in de afbouwfase


Zo zag Vlo er uit in zijn gloriedagen, persoonlijke kaartjesverkoop, bagagebali met een van Berkel weegschaal en het zag er  opgeruimd en schoon uit.


Dat witte huis rechtsboven is Café Vlaardingen Oost. De oude doorgaande weg en de overweg zijn al gedeeltelijk weggehaald. De Cincenatie zoals de Vlaardingers zeggen, moest nog gebouwd worden.


009 Hier staat dan rechtsboven het midden de Amerikaanse gereedschappen fabriek. Van de nu zo bekende Beneluxtunnel en de A4 is nog niets te zien.


De Meester Kesperweg gezien in de richting van Vlaardingen. Plaatje gemaakt  van af het eilandperron. Opvallend detail zijn de Shell benzinepompen. Ik heb hier regelmatig een auto gehuurd. Helemaal links boven maakt de weg een bocht naar lrechts en sluit daar weer aan op de oude doorgaande route richting het westen. Van de A20 had men toen nog nooit gehoord.


Het hoofdgebouw van Station Vlaardingen in zijn volle glorie


Vlo gezien kort na dat de Deltadijk in gebruik was genomen.


Internationale treinen stopten hier niet, maar zij moesten wel met lage snelheid passeren van wegen de  kort op elkaar volgende seinen, overwegen, overloop en de draaibrug over de Oude Haven.


De Nord West Expres met Loc 1221 onderweg naar Hoek van Holland


Hier de zelfde trein bespannen met de NS 1601


Zoals Vlaardingen Oost er de laatste jaren bij stond met de gemoderniseerde snackbar en de bushaltes van de RET


Mijn Oude liefde in een nieuw jasje kwam ook nog wel eens langs


 Vlaardingen oost






021 Recht tegenover het Station is nu deze activiteit te vinden. De Vulkaanhaven is compleet veranderd in een echte veerboothaven op het Verenigd Koningkrijk.

foto's; Oud Vlaardingen, Pwy
« Laatst bewerkt op: 06 april 2017, 11:31:17 door Sobat Kras »
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 10696
    • sleutelspoor
Industrie Vlaardingen Oost
« Reactie #5 Gepost op: 04 april 2017, 19:13:08 »
Voordat er überhaupt met de aanleg van industrie in “Oost” begonnen kon worden moest er nog heel wat werk verzet worden. Hier zijn landmeters bezig om het nieuwe goederen tracé wat langs de toekomstige Koningin Wilhelminahaven moet komen te lopen uit te zetten




 Het Havengebied na de aanleg van de KW en Vulcaanhaven. De spoorlijn loopt hier van rechts uit de midden naar de bovenrand van de foto. Van enige activiteiten ten behoeve van olieopslag bij de toekomstige Matex is nog niets te zien


Ondertussen is er in rap tempo een en ander veranderd. Rechts loopt de spoorlijn met in het midden het Binnensingelviaduct. Het terrein rondom de VMV, datstaat voor Vissersch Maatschappij Vlaardingen, staat al vol met de opslagtanks van de ex-Blaauwhoedenveem, ex-Pakhuismeesteren van de Thee, ex-Van Ommeren en ex-Pakhoed kortweg de Nieuwe.Matex genoemd


Tot ruim in de jaren 50 van de vorige eeuw had Vlaardingen de grootste drijfnet vissersvloot (Stoomfietsen en Trawlers) van Nederland. En dat is aan het aantal rangeer en opstelsporen bij het hoofdstation duidelijk te zien. Op vlaggetjesdag, dat is de dag voor dat de vloot naar de gronden ging, waren de schepen feestelijk gepavoiseerd en was er veel te doen aan de Koningin Wilhelmina en Oude Haven. Aan de KW-Haven stonden de meeste haring en zoutpakhuizen van de grote rederijkantoren. Veel reders hadden hier ook hun kantoorgebouwen staan. Vlaggetjesdag trok altijd veel belangstellende ook van ver buiten Vlaardingen. Deze bezoekers kwamen voor een groot deel met de trein naar Vlaardingen.


Kantoor, Pakhuis en Rokerij van de Gebr.Brobbel zonder spooraansluiting


005  De VL7 en VL70 afgemeerd voor voormalige visafslag. De afslag zal spoedig onder de slopershamer vallen om plaats te maken voor nieuwe kades en steigers voor o.a. de Nieuwe Matex


 Lekker!!!!!


 Goederentreinen komende uit de richting Rotterdam werden voor de brug over de oude haven naar verkeerd spoor geleid. Op het emplacement van Vlaardingen Centraal werden de wagens voor de Matex, de Magnesiet, Frans Swartouw en de Haringhandel aan de achterzijde van de KW-Haven uitgesoorteerd. Hierna werden deze dan over de brug terug geduwd en zochten via deze Engelsman hun weg naar hun respectievelijke bestemmingen


Zo lagen de sporen erbij achter de ROMI. Let even op het bordesvertakkingssein rechts op de foto


Koningin Wilhelminahaven met de gebouwen van de Romi, staat voor Rotterdamse Margarine Industrie. Deze fabriek heeft zich sinds1936 gevestigd in de voormalige suikerfabriek van de Hollandia in Vlaardingen.


Op de achtergrond het rederijkantoor en haringpakhuis van de VMV (rood wit Rood in de schoorsteen) Waar de tanker afgemeerd ligt stond de visafslag. Tijden veranderen.


14 februari 1930 overzicht werkterrein bouw kademuur van de Matex
Blaauwhoedenveem, Pakhuismeesteren van de Thee, Van Ommeren en Pakhoed.


Oude situatie van de sporen aan de Vulcaanweg. De bomen moesten helaas plaats maken voor het heilige blik


1958 Matex


NS2247 haalt enkele ketelwagen uit bij de Matex


Onder de bomen aan de Vulcaanweg kon je mooie plaatjes schieten.


Sik 209 was even het spoor bijster aan de Vulcaanweg


Vulcaanweg in de jaren 50 van de vorige eeuw


Door gewijzigde inzichten ging er veel veranderen. Het spoorvervoer was over zijn hoiogtepunt heen en moest plaats gaan maken voor ander blik op wielen.


Afbraak van de aansluiting naar de Magnesiet


Nieuw spoor naar het havenbedrijf,toen nog, Vlaardingen Oost, kortweg HVO


Na een tijdje lag het er zo bij.


Toen er nog vervoer aan de Vulcaanhaven bij Frans Swartouw was


023 Overzicht van de kruising met de vulcaanweg

foto's; SimonSt, Oud Vlaardingen, archief Matex
« Laatst bewerkt op: 06 april 2017, 11:30:45 door Sobat Kras »
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 10696
    • sleutelspoor
Vlaardingen
« Reactie #6 Gepost op: 06 april 2017, 11:29:59 »
Het Vlaardingen van tegenwoordig behoort tot de oudst bekende bewoonde gebieden in Holland. Uit opgravingen is gebleken dat er ten tijde van de late steentijd er al mensen in Vlaardingen woonden. Na deze periode was Vlaardingen met onderbrekingen bewoond. Tijdens opgravingen zijn resten van boerderijen uit de ijzertijd gevonden, tevens werd er vastgesteld dat het gebied voor Nederland dichtbevolkt was in die tijd. Ook zijn er resten van de oudste dammen van West-Europa gevonden in Vlaardingen. Deze zijn door boeren rond 175 voor Christus aangelegd om hun land te beschermen tegen binnendringend water uit de kreken. Er is ook een klepduiker gevonden, deze is rond het begin van de jaartelling ingegraven. Deze klepduiker staat bekend als het oudste sluisje van West-Europa. De werking van de duiker is hetzelfde als een zelfregulerende sluis. Niet bewezen is, dat rond het jaar 700 een nederzetting op twee terpen gesticht is: één met een handelsnederzetting en één met een religieuze bestemming. De kern van de handelsnederzetting zou te vinden zijn op de huidige Hoogstraat in de buurt van Blokmakersplaats. De kerk stond waarschijnlijk een stuk zuidelijker, op de huidige plaats van de Grote Kerk. Een geestelijke genaamd Heribald zou de stichter van de kerk zijn, hij zou de kerk aan Willibrordus geschonken hebben. Willibrordus schonk de kerk aan de Abdij van Echternach. De kerk van Vlaardingen behoort tot de oudste moederkerken van Holland. Omdat de terp van de kerk en de handelsnederzetting een geheel vormen, behoort de terp van Vlaardingen, Markt tot voorbij de Blokmakersplaats, tot de grootste uit Magna Frisia. In de 18e eeuw wordt de haringvisserij steeds belangrijker voor Vlaardingen. Concurrentsteden Schiedam en Rotterdam gaan zich meer richten op de jeneverproductie en de handel. Vlaardingen groeit enorm door de zeevisserij, maar Vlaardingen wordt wel financieel afhankelijk van de visserij. In goede tijden was dit geen probleem, maar in oorlogstijd kon de vloot niet naar zee en waren er geen inkomsten. In 1813 werd Nederland een soeverein vorstendom en de goede tijden voor Vlaardingen braken aan. Vlaardingen werd zelfs de belangrijkste Nederlandse haven voor de haringvisserij. De Maasmond bleef dichtslibben en dat gaf problemen, de aanleg van de Nieuwe Waterweg en het Kanaal door Voorne waren een uitkomst. In 1881 kwam de spoorverbinding met de rest van het land tot stand, hierdoor ontstond de mogelijkheid om haringexport naar Duitsland te laten toenemen


Het eerste personenvervoer per trein in Vlaardingen startte op 17 september 1891, toen de spoorwegverbinding vanaf Schiedam naar Vlaardingen en Maassluis in gebruik genomen werd. In 1893 breidde men de lijn uit en kon je zelfs met de stoomtrein naar Hoek van Holland.


Het is niet druk op het station. Station Vlaardingen, en net als  station Maassluis, is een Waterstaat stationklasse lll  in gebouwd in een neo-renaissance stijl.

Vlaardingen in 1907. Er is wat meer volk op de been.


De bekende draaibrug in Vlaardingen. Jaren later zou deze nog eens voor wereld nieuws zorgen, maar dat later.


Het huidige station dateert uit 1912 en is een ontwerp van C. Douma. Het verving het stationsgebouw uit 1891, dat na voltooiing van het nieuwe station werd afgebroken. Het station heeft een eilandperron met een overpad over het noordelijke spoor.


Zo zag het er uit na de verbouwing in 1912


De nieuwe gelagzaal op het eilandperron


Suikerzakje van uitbater J J van Nieuwenhuysen


Wie kent ze niet, overgebleven uit de tijd van de roemruchte zeevisscherij. De ijzerkoekjes.


Het station beschikt over een rangeerterrein aan de zuidzijde, waar regelmatig goederentreinen van en naar de Vlaardingse industrie gerangeerd worden zoals te zien is aan de linkerkant van de foto


De bekende Wilhelminalantaarn uit 1915 op het toen nog autovrije stationsplein


Vanaf 1935 werd de spoorlijn Rotterdam-Hoek van Holland geëlektrificeerd. In 1958 verdween de stoomlocomotief definitief uit beeld en waren deze beelden echt verleden tijd. Zij zouden nooit meer terug komen.


Gezien vanuit het Handesgebouw aan de Parallelweg. Let eens op de Pernissekant van  het Scheur. Niets, alleen maar weilanden!!!!


Wat een verschil met jaren later. Zo te zien heeft de “Prinsesseplaat” zijn lading gelost aan de ponton voor het platje. Dit zijn de arbeiders van de BPM en Shell Pernis die toen nog massaal op de fiets kwamen. Na de opening van de Beneluxtunnel was dit allemaal verleden tijd.


De zelfde overweg maar nu in de jaren 80 van de vorige eeuw.


Ook onder winterse omstandigheden moet het blijven werken.

Vlaardingen werd na de Tweede Wereldoorlog een stad van wederopbouw. Wijken uit deze periode van opbouw zijn de Westwijk en Babberspolder-Oost. Er werden bekende architecten aangetrokken om gebouwen te ontwerpen voor Vlaardingen. Gebouwen uit die periode zijn o.a.: het Holyziekenhuis ( inmiddels gesloopt ), de technische school ( ook gesloopt ), het Cincinnatigebouw en Station Vlaardingen Oost.


Het blik rukt op. Hier de staatzijde van van Gent&Loos aan de Paralelleweg. Ooit waren hier de stallen voor de paarden gesitueerd.


 vG&L in de nadagen van haar bestaan.


019  Het station beschikt over een rangeerterrein aan de zuidzijde, waar regelmatig goederentreinen van en naar de Vlaardingse industrie gerangeerd. Maar er hebben ook altijd sporen aan de voorzijde gelegen. Waar nu het blik voor de supermark geparkeerd staat stonden de gedekte en gesloten wagens die bestemd waren voor afhandeling aan de vG&L loods


De toegang tot het industriegebied Vlaardingen Oost


Na de brug de overloop en de aftakking naar de stamlijn.


Dit alles werd dan geregeld door het seinhuis aan de zuidzijde

foto's;Internet, Gem. Arch. Vlaardingen,Rob Kramer en Deetrain
« Laatst bewerkt op: 06 april 2017, 18:35:17 door Sobat Kras »
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 10696
    • sleutelspoor
Station Vlaardingen deel 2
« Reactie #7 Gepost op: 06 april 2017, 13:24:52 »
Vlaardingen heeft een scala aan typen treinen en locomotieven aan zich voor bij zien trekken


023  Hondekop Eld4 722 op de brug. Volgens kenners is dit niet de 722;  Deze hondekop heeft schuiframen en komt dus uit de serie 761-775. Vanaf de 776 kreeg Mat'54 de eenbeens-stroomafnemers.


024  De NS1110 als losse loc onderweg naar Rotterdam


025 Sprinter bij sein 731 wat de brug afdekt.


026 NS1503 met opzendloc passeert het brug en overwegwachtershuisje aan de Oostelijke kant.


027  Sprinter nadert de overweg aan de westelijke kant van Vlc


028 Aan de linkerkant van het station, daar waar de vG&L loods gestaan heeft is het wel erg kaal en stil


029-Eind jaren 70 begin jaren 80 van de vorige eeuw passert de boottrein het voormalige vG&L gebouw. Op de achtergrond de nieuwbouw van de Unilever.


030 In de jaren 70 liep met aantal mat 35 en 46 hart terug zodat Plan V regelmatig in moest springen in de stoptreindienst.


031 Mat 54-4 voor de Shell en Caltex woningen aan de Paralelleweg


032 De 1159 snelt met een internationale trein door Vlaardingen C


033 De 1153 bij de vG&L loods onderweg naar de Harwitchboot in Hoek van Holland.


034  en passeert dan deze overweg aan de v Beethovensingel


035  Zicht op het station en rangeerterrein.


036 Regelmatig passeerde er ook speciale treinen Vlaardingen zoals de Rheingold Express als extra trein met diesel tractie.


037 Stoomtreinen van de VSM en SSN


038 en een laatste internationalen trein die voor deze gelegenheid getrokken werd door een Duitse diesel loc.


039 En zo vertrekt de laatste sprinter vanuit Vlaardingen C over de Hoekselijn naar het einde.


040 Najaar 2000 sloop oude fietsenstalling en op zelfde plek overkapte nieuwe met klemmen en kluizen en gereed vroege voorjaar 2001.Treintaxi stopt ermee per 1 Januari 2002.In 2003 bouwt men in het oude gedeelte een chemische WC in. Sluiting NS loket per 1 April 2004.Najaar start bouw van OV poorten-de Hoekse lijn is de eerste...en gaat April 2005 in werking. In voormalig NS loket gaat in 2006 een kiosk draaien
Vlaardingen Centrum In het nieuwe ontwerp van station Vlaardingen Centrum keert de karakteristieke overkapping terug. De toegang tot het station wordt gevormd door een hellingbaan bekleed met houten delen. In de gehele vormgeving van het station wordt rekening gehouden met de kenmerkende kap. De verschillende voorzieningen komen hierdoor niet aan de standaard wand te hangen, maar krijgen een bevestiging aan de stalen kap of de constructie

Fot's; Internet, Rob Kramer, Teun van der Zee, Pwy, Hoekselijn en Raymond v d Hoven
« Laatst bewerkt op: 08 april 2017, 14:04:46 door Sobat Kras »
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 10696
    • sleutelspoor
Vlaardingen Emplacement
« Reactie #8 Gepost op: 08 april 2017, 14:25:25 »
Na de demping van de Spoorhaven kreeg Vlaardingen een achtsporig emplacement, twee sporen liggen aan een losplaats en twee aan een verhoogde loswal. Vanaf het emplacement loopt een stamlijn westwaarts de Delflandsedijk over naar Hydro Agri, Tessenderloo en Lever. Ooit had Vlaardingen een eigen rangeerploeg, maar aan het eind van de jaren ’80 komt ook hier het klad in het vervoersaanbod. Daarna blijft er een dagelijkse aanvoertrein maar de afkomst en samenstelling varieert nog al
Begin jaren ’80 worden bij Windmill dagelijks ketels ammoniak en incidenteel ketels koolzuur aangevoerd. Kunstmest verlaat de fabriek in Hbis’en en zelflossers en fosfaten in bollenwagens. Het vervoer daalt in de jaren ’90 snel en de laatste bollenwagens verlaten in 1994 het terrein. Hydro Agri stuurt tot ’99 nog enkele wagens kiezelzuur naar Zweden, af en toe zijn er bulkwagens voor Duitsland. In 1999 wordt het vervoer definitief beëindigd. Als in 1995 Tessenderloo de veevoederproductie van Hydro Agri overneemt is er een korte opleving in het goederenvervoer. Enkele malen per maand stuurt het een handvol wagens met voederfosfaten naar Frankrijk. In augustus 2006 worden voor het laatst wagens met fosfaten verzonden. Op het terrein van de Unilever en dat van de Leverzeepfabrieken is het spoor tot 1989 gebruikt. Het heeft de nieuwe aansluiting over de Deltadijk nog net meegemaakt maar is als zodanig nooit gebruikt. De losplaats is de laatste decennia zelden gebruikt; hij heeft in 2000 geen trein gezien. Wel is er een geschiedenis van incidenteel vervoer: in de jaren ’80 wordt er hout uit Roemenië aangevoerd, in 95 verschijnen er regelmatig ACTS-containers met vervuilde grond uit Luxemburg, in 2004 is gaat er eenmalig een grote lading compost op de trein, kleine partijen schuifwandwagens blijven onregelmatig komen. Er verschijnen ook wat ketelwagens voor vervoer van vetten naar Denemarken. In 2006 worden nog steeds enkele wagens compost per jaar beladen. Dit incidentele vervoer blijft ook in 2007 gehandhaafd. Op gezette tijden komt er een vracht spoorstaven.
www.Railgoed.nl


001-Bij de opening op 17 augustus 1891 beschikte Vlaardingen nog niet over een groot rangeerterrein met sporen naar de Noord en zuidzijde.Deze sporen zijn later aangebracht.  De sporen aan de noordzijde liepen langs van Gent&Loos en door tot voor het stationsgebouw. De ruimte waar vroeger rails lagen, wordt tegenwoordig ingenomen door het blik van de klanten van supermarkt “Hoogvliet” Deze supermarkt is gevestigd in de voormalige oliegoedfabriek van Van Toor.


002 Vlaardingen in 1933. Onderaan de Koninging Wilhelminahaven die nog een open verbinding had naar de Buitenhaven. Tegenwoordig staat hier het Visserijmonument voor hen die omgekomen zijn tijdens het uitoefenen van hun beroep op zee. Het station is links gelegen en heeft zijn hoge middenbouw al verloren. Links onder is de Spoorweghaven te zien met twee zwembaden, mannen en vrouwen zwommen uiteraard gescheiden, nog volop in gebruik. In die tijd kon je nog gewoon zwemmen in het water van de Maas zonder bang te zijn direct opgelost te worden.! Op de brug een lokaaltrein met waarschijnlijk een 5500 voor de trein.


003 Zicht op de draaibrug, sluizen en zwembad. In 1924 is er nog maar een (1) van de twee zwembad in de spoorweghaven te zien. Ook de houtmolen aan de galgkade was toen nog in gebruik.


004  De Spoorweg haven in zijn nadagen. Op de achtergrond is het Handelsgebouw te zien wat later plaats heeft moeten maken voor het nu al gesloopte Belastingkantoor. Let ook eens op de seinen

005 Het verval heeft duidelijk doorgezet. Demping zal niet lang op zich laten wachten.


006 De uiteindelijk gedempte spoorweghaven met rechts de goederenloods van van Gent&loos en links de Ambachtschool aan de galgkade.


007 Het water is nooit helemaal weggeweest.


008  De verhoogde kop en zijlading in de nadagen van het goederenvervoer.


008a Het enige wat er nog regelmatig te vinden was zijn de werktreinen van NS.


009- De laatste jaren afbraak alom.


010 Dit ziet er nog goed uit.


011  In een nog niet zolang verleden was dit de gewoonste zaak van de wereld.


012 Vlaardingen had zijn eigen locomotor en onderhoudsploeg voor de aansluitende baanvakken


013  Elektrische wisselomsteller voor de Engelsman welke bediend werd vanuit Rotterdam.


014  Wissel naar de Engelsman.


015 Zicht naar het Oosten De aankomen sprinter bevind zich gedeeltelijk op de brug en de overweg Oosthavenkade en staat op het punt de overweg Westhavenkade te passeren.


016 ARBO wisselomsteller.


017 Zicht van west naar oost waar eens de Spoorweghaven heeft gelegen.


018  Vlaardingen heeft ook een heuse weegbrug gekend.


019  Al geruime tijd buiten gebruik.


020 Hier worden echt geen wagens meer gewogen.


021 Veel is hier nog aanwezig; Het station en overwegwachterhuisje, sloopwagen aan de laadplaats, Sik en de diverse gebouwen aan de KW Haven.


022 Zicht naar het Westen. Thv de sprinter is de overweg Beethovensingel en gaat de stamlijn naar het westelijke industriegebied. Bij de reclameborden moet het Seinhuis hebben gestaan.


023  Seinhuis aan de Parallelweg.


024  Seinhuiswachter in een rustige periode.


025 de afbraak is begonnen.

foto's; Rob Kramer, Teun van der Zee, Hoekselijn en Oud Vlaardingen.
« Laatst bewerkt op: 05 september 2019, 20:25:16 door Bert van Gelder »
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 10696
    • sleutelspoor
Industrie
« Reactie #9 Gepost op: 11 april 2017, 13:05:23 »
Omdat Vlaardingen niet alleen een zeehaven maar ook een binnenvaarthaven is kon aan het eind van de negentiende eeuw de industrie zich ontwikkelen. Door de groei van de visserij was het nodig om een nieuwe haven voor Vlaardingen te maken. Deze Nieuwe Haven is bekend onder de naam Koningin Wilhelminahaven.


001- .De gebroeders Van Dusseldorp stichten aan de mond van de Oude Haven een meelfabriek. Later bekend als “de Pelmolen” omdat er peulen gepeld werden.


002  In 1895 nam de gemeenteraad onder leiding van burgemeester Verploegh Chassé het besluit om een tweede haven aan te leggen, ten zuiden van de spoorlijn. De haven moest rechtstreekse verbindingen met de Maas en de Oude Haven hebben.

 Voor de percelen rondom de haven werd in 1896 erfpacht afgegeven. De aanleg van deze ‘Nieuwe Haven’ begon in datzelfde jaar. In eerste instantie was de haven L-vormig en stond hij in verbinding met de Oude Haven. In 1904 werd de haven vergroot naar het oosten waardoor de huidige T-vorm ontstond. De Koningin Wilhelminahaven ligt ten oosten van de Buitenhaven en staat in directe verbinding met de Nieuwe Maas. In het noorden is het havengebied gescheiden van het woongebied door de spoorlijn en de Vulcaanweg. De verbinding met de Oude Haven werd in 1936 gedempt en het stuk kreeg de naam ‘Grote Visserijplein’ De Koningin Wilhelminahaven was in oorsprong bedoeld om de (Scheveningse) haringschepen te kunnen bergen. Scheveningen had in die tijd zelf geen haven en dat maakte Vlaardingen de thuishaven van de Scheveningse loggers. Scheveningen kreeg een eerste haven in 1904 en een tweede haven in 1931. Mede door de aanleg van deze havens veranderde de Koningin Wilhelminahaven in een industriehaven met een glasfabriek, een margarinefabriek en een magnesiet- en amarilfabriek.


003 De Eerste Wereldoorlog doet de Vlaardingse vissersvloot geen goed. De Vlaardingse economie draait om de visserij, dit houdt in dat aanverwante bedrijven het ook slecht hebben: scheepswerven, touwslagerijen, zeilmakerijen e.a. Na de Eerste Wereldoorlog maakt de industrie in Vlaardingen een grote ontwikkeling door. Grote bedrijven zoals de Bataafse Petroleum Maatschappij (BPM) , Eerste Nederlandse Coöperatieve Kunstmestfabriek (ENCK) en de Levers Zeep vestigen zich in het westelijke buitengebied van Vlaardingen.


004  Aan de Oostelijke zijde, Vlaardingen Oost, werd door de families Thyssen en Fentier van Vlissingen de grootste particuliere haven van Europa aangelegd, de Vulcaanhaven. De Vulcaanhaven werd gebruikt voor overslag van kolen uit zeeschepen naar binnenlichters.


005 De oorspronkelijke ertskranen zijn in de Tweede Wereldoorlog verloren gegaan. Na de Tweede Wereldoorlog zijn er nieuwe kranen gebouwd, die tot op heden nog steeds bestaan. De minister van cultuur heeft de ertskranen benoemd als monument van de wederopbouw en behoren tot het beschermd erfgoed


006  Sporenplan van www.sporenplan.nl  van het Vlaardingsedeel van de Hoekselijn met alle bestaande en verdwenen spoor en racordementaansluitingen.


007 Aan de Westelijke kant van het emplacement vinden we aan de stamlijn een aftakking naar de olieopslag van de BPM, NAM Shell. Loc 2514 staat hier gereed met een lege trein om richting Loolann of Assen te vertrekken.


008  Tot aan 1988 werden hier de ketelwagens behandeld die van de olievelden uit Den Haag (Loolaan) en van de Schoonebeek (NAM) in Drenthe kwamen.


009 Gaan we verder naar het westen dan komen we uit bij de Windmill/Hydro Agri.


010 Begin jaren ’80 worden bij Windmill dagelijks drukgasketelwagen ammoniak en incidenteel ketelwagens koolzuur aangevoerd.


011 Windmill Vlaardingen had zelfs Ammoniakwagens met eigen opschriften rijden.
 

012  Kunstmest verlaat de fabriek in zelflossers.


013 en in  Hbis’en
 

014 Fosfaten doen dat  in bollenwagens.met  Depot Vlaardingen als opschrift.


015 Het vervoer daalt in de jaren ’90 snel en de laatste bollenwagens verlaten in 1994 het terrein van de Windmill.  Het is over en uit voor de Bollenwagens op Vlaardingen.


016 Hydro Agri stuurt tot ’99 nog enkele wagens kiezelzuur naar Zweden, en af en toe zijn er bulkwagens voor Duitsland.


016 In 1999 wordt het railvervoer definitief beëindigd en valt het doek.


In 1995 neemt Tessenderloo de veevoederproductie van Hydro Agri over. In 2002 is er een korte opleving als Tessenderloo enkele malen per maand enkele wagens met voederfosfaten naar Frankrijk stuurt. Een jaar later is er nog een marginaal vervoer (enkele wagens per jaar) van “gezakte lading” in schuifwandwagens


018 In de goede oude tijd werd(en) de/het rangeerdeel terug gezet over het uithaalspoor richting Oost en stak dan met een krappe boog de Deltaweg over naar de raccordementsporen van Leverzeep/Sunlight, de latere Unilever.


019 Tot 1989 is hier nog enig vervoer te bespeuren maar dan is het doodstil.

020
021
022
023

024
025 Heel langzaam en onopgemerkt verdwijnen de rail langzaam uit het straatbeeld van de Unilever..

In het begin van de jaren ’90 van de vorige eeuw, begint de Deltadijk vorm te krijgen . Deze dijk loopt aan de zijde van de Nieuwe Waterweg om het spoor en het emplacement heen. De sporen tussen Oost en Centrum worden met een meter verhoging en op Deltahoogte gebracht. Daar alle te bedienen bedrijfsterreinen buitendijks gelegen zijn moet de stamlijn over de dijk heen getild worden. Aan de westelijke zijde is dat voor Shell, die het NAM transport overgenomen had, een goede reden om met het vervoer van ketelwagentreinen naar Vlaardingen te stoppen. Het terrein aan de Deltaweg heeft dan ook nooit een aansluiting op de nieuwe stamlijn gekend.

026
027
028
029
030
 Hydro-Agri en de Unilever kregen deze aansluiting wel.
 De overloop en aftakking aan de oostelijke kant naar de Vulcaanhaven verhuist naar ongeveer de plek tussen de Romi en HVO in. De oude spoorkruising tussen het raccordement van Swarttouw en dat van Vopak wordt hierbij vervangen door een Engels wissel.
De Matex (van Ommeren,Vopak) belaadt in 1997 bijna dagelijks 15 ketelwagens met vloeibare oliën en vetten. In 2004 is vooral bestemming Zuid-Frankrijk populair. Begin 2006 melding gemaakt van het transport van plantaardige oliën en vetten naar een Unilever-vestiging in Hongarije.. Een maand later start ACTS een wekelijks vervoer van raapolie/koolzaadolie naar Oostenrijk. Eind 2006 wordt gerapporteerd dat Vopak tussen de 5 en 35 wagens per maand afvoert; het vervoer naar Hongarije is dan alweer passé. Vopak kent de laatste jaren een diversiteit aan vervoerders. R4C heeft met een Spitzke-loc een proefvervoer gereden, Railion zorgt voor ketels naar o.a. Tsjechië en het oosten van Duitsland, ACTS rijdt regelmatig een bloktrein naar Wenen en HGK bezoekt Vopak een keer of twee per week. Begin 2007 rijdt Railion een koolzaadolietrein per week naar Wenen. Vopak heeft twee laadsporen en twee opstelsporen.
 
Frans Swarttouw vervoert in ’97 ketelwagens poedervormige kaoline voor Euroclay. In 2000 loopt het ten einde. Een jaar later start Imerys dat Euroclay inmiddels heeft overgenomen met het vervoer van kaoline-slurry in witte geknikte ketelwagens naar Duitsland. Enkele wagens per dag bedraagt sinds 2006 de opbengst. Aan het eind van dat jaar verrijst op het terrein voor Imerys een nieuwe terminal van Norfolk, de trein rijdt dwars over het Norfolk-terrein. Imerys maakt gebruik van twee sporen: een opstelspoor aan de kade (voorheen Frans Swarttouw) en een laadspoor.

.031 De losplaats is de laatste decennia zelden gebruikt; zo heeft hij in heeft in 2000 geen trein gezien. Wel is er een geschiedenis van incidenteel vervoer: in de jaren ’80 wordt er hout uit Roemenië aangevoerd, in 95 verschijnen er regelmatig ACTS-containers met vervuilde grond uit Luxemburg, in 2004 is gaat er eenmalig een grote lading compost op de trein, kleine partijen schuifwandwagens blijven onregelmatig komen. Er verschijnen ook wat ketelwagens voor vervoer van vetten naar Denemarken. In 2006 worden nog steeds enkele wagens compost per jaar beladen. Dit incidentele vervoer blijft ook in 2007 gehandhaafd.

032 Op gezette tijden komt er een vracht spoorstaven.


Dit zal nooit meer terug komen....


evenals dit


Verwijzing naar het volgende deel...

Foto's;Rob Kramer, Oud Vlaardingen en Hans Reints
« Laatst bewerkt op: 11 april 2017, 21:27:09 door Sobat Kras »
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 10696
    • sleutelspoor
Locs en wagens
« Reactie #10 Gepost op: 11 april 2017, 19:17:56 »
Foutje gemaakt :'(
Overzichtje van wat er zoal op Vlaardingen te zien is geweest.








































































foto's Rob Kramer
























« Laatst bewerkt op: 11 april 2017, 21:25:43 door Sobat Kras »
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 10696
    • sleutelspoor
15 september 1980
« Reactie #11 Gepost op: 12 april 2017, 15:27:57 »
Op 15 september 1980 toonde het afsluitsein op de draaibrug over de Oude Haven nog steeds zijn rode balk ten teken dat de brug niet geheel gesloten en ook niet vergrendeld was.


001  Of het uit de richting van Vlaardingen Oost komende treinstel 2049 het rode sein, wat de overloper en brug dekt, genegeerd heeft was op dat moment niet duidelijk.


002 Als de brug dit sein getoond had, dan was Sprinter 2049 het spoor op de brug niet bijster geworden, met alle gevolgen van dien


003 En was Sprinter 2049 de brug op deze manier gepasseerd


004 Het was de directie van de Nederlandse Spoorwegen vooralsnog een raadsel hoe dit ongeluk heeft kunnen gebeuren, omdat het baanvak beveiligd is met het systeem van automatische treinbeïnvloeding (ATB. Vastgesteld was dat het ongeluk gebeurde vlak na dat een zandhaas de brug gepasseerd was. De twee Turkse brugwachters waren bezig de brug dicht te draaien, toen Sprinter 2049 op het gapende bruggat afreed. Onderzocht wordt of hier sprake is van een ingrijpende seinstoring. In deze richting wijst het blijven openstaan van de overwegbomen in zowel de Ooster als de Westerkade overweg. Duidelijk is te zien dat de brug niet gesloten was.


005 Toevallig had de brandweer in het op de hoek van de Westhavenkade/Paralelleweg gelegen Belastinggebouw een oefening en waren ooggetuigen van het hele ongeval. Binnen enkele seconden waren zij dan ook ter plaatse en konden direct met het reddingswerk aanvangen. Net voor de overweg is de Materiaalwagen 772 te zien


006 De naar schatting 32 passagiers konden zonder veel moeite door de hulpverleners, uit de „hangende trein” worden geholpen. De machinist liep bij het ongeluk een shock op. . De 2049 gebruikt het bovenleidingeindportaal als ruggesteuntje om niet verder door te rollen.


007 De foto(s) van vlak na de val van de 2049 zijn genomen door mijn zoon, die mee op oefening was. Ik zelf lag toen als brandweerduiker onder de trein in het water van de haven om e.v.t. slachtoffers te zoeken die mogelijk door de open deuren van de balkons in het water waren gevallen en e.v.t bekneld konden zitten onder de draaistellen die op/in de bodem van de haven lagen. Tot in de middaguren hebben de duikers van de Brandweer de bodem van de haven afgezocht. gelukkig zonder slachtoffers te vinden.


008 Ondertussen waren Reddingswerkers via de Oosthavenkade druk bezig om gewonden en gekwetsten via een van de cabines uit de trein te halen. Aan de Westhavenkant  was het voor de hulpverleners veel moeilijker om bij en in het treinstel te komen vanwege de grote hoogte tussen cabine en begane grond (water)


009

010

011 De spoorwegongevallenkraan uit Utrecht (zonder meester Peter) was snel ter plaatse om aan het bergingswerk te beginnen.


012 Door de ongelukkige plaats van het ongeval kon de kraan niet verantwoord worden ingezet. Nergens rond de rampplaats kon een goede plaats gevonden worden om de kraan degelijk af te stempelen.


013 De ongelukkige plaats van vallen was ook en reden dat er vanaf de buitenkant geen drijvende bok, en aan de binnenkant geen kraanauto’s ingezet konden worden. Dit was ongeveerde plaats tot waar de ongevallentrein kon worden ingezet.


014 Ondanks dat de kraan niet ingezet kon worden als bergingskraan was er voor het personeel van de ongevallentrein nog voldoende werk voorhanden. Personeel en materieel van en uit de ongevallenwagens werden dan ook ingezet op de rampplaats.


015 Tot hier en niet verder. Achter de kraan de ex stalen D als ongevallenwagen 975 1 500-3gas


016 De ongevallenkraan was niet compleet zonder de hulpwagenongevallentrein. Dit is de ex mP 9205 geweest.


017 ex stalen D als ongevallenwagen 975 1 500-3gas


018 Hier moest men toegeven dat de kraan absoluut niet gebruikt kan worden.


019 Het hoofdblok kan dan ook in ruste blijven


020


021 Het twee-wagenstel lag aan beide zijde van de haven op het talud. De draaistellen waren onder de trein weggevallen en de twee middelste draaistellen lagen op de bodem van de haven. Doordat deze bak met het achtereind op een dukdalf kwam te rusten schoof zij niet achterover de haven in. De situatie was niet erg stabiel te noemen. Zoals eerder gemeld kon de ongevallenkraan hier geen dienst doen van wege de onstabiele ondergrond.Daarom werd er een beroep gedaan op de toevallige aanwezigheid van twee“railkranen van  de firma Railbouw  uit Leerdam”


022 Kraan 1


023 Kraan 2


024 Ja dat hadden deze mannen ook niet vaak meegemaakt

025  Om goed bij het werk te kunnen komen moesten de kranen eerst de sporen vrij maken van obstakels. De 2400, met schutwagen van de ongevallenkraan, bood de nodige assistentie


026  Hierna kon een van de kranen omgerangeerd worden om aan de oostzijde te kunnen werken. De kranen konden nu gaan werken op het zelfde spoor als dat waar de sprinter het spoor bijster was geworden.


027  Ik weet nog wel dat bij het tillen van de Sprinterbak de achterste draaistellen van de Structon kranen vrij van de rails en in de lucht hingen. Het ging maar net.


028 Na het tillen werden de bakken voorlopig geparkeerd bij de kop- en zijlading recht voor station Vlaardingen-Centrum


029 De val van de brug had heel veel nevenschade aan de bovenleiding veroorzaakt. De storingsploeg was dan ook groot uitgerukt

.
030

031

032

033

034

035

036 Nieuwe overwegbeveiliging

—037 Het had gevolgen tot aan de afspanning bij de overweg Beethovensingel


038 Natte aannemerij


039 Na verloop van tijd zijn de delen rechtop gezet en op hulpdraaistellen afgevoerd


040 Zo kon na verloop van tijd de brug weer gebruikt worden


041 en hadden de mannen dit wel verdiend

foto's, Rob Kramer, Frits Reints, Teun van der Zee en Pyw
« Laatst bewerkt op: 12 april 2017, 19:49:47 door Sobat Kras »
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 10696
    • sleutelspoor
Boog bij West
« Reactie #12 Gepost op: 14 april 2017, 14:36:46 »

De boog tussen de overwegen Beethovensingel en Maassluissedijk. Links het industrieterrein van de vergulde hand. Hier lag vroeger de taanderij en netten drogerij


Nu vanaf de andere kant gezien.


Dit is ongeveer twee jaar terug en gemaakt met een digitale camera ;D


Jarenlang hebben deze driepuntsportalen het beeld van de Hoekselijn bepaald


Sprinter komende van Station Vlaardingen West. De bomen van de overweg Maassluissedijk zijn alweer open.


De overweg in de Maassluissedijk in de tijd dat we nog massaal op de fiets naar het strand in Hoek van Holland gingen. Alles is hier nog aanwezig.


Station Vlaardingen West met op de achtergrond de "Super" zoals de Vlaardingers die fabriek noemde.

Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 10696
    • sleutelspoor
Vlaardingen West
« Reactie #13 Gepost op: 14 april 2017, 17:46:57 »

001 Na de annexatie in 1941 van de gemeente Vlaardinger-Ambacht door de gemeente Vlaardingen opende dit nieuwe perspectieven voor de door de gemeente Vlaardingen zo gewenste stadsuitbreiding. Hiervan was de Westwijk een onderdeel.  Alvorens met de bouw van de Westwijk kon worden begonnen moest de grond met zand worden opgehoogd.


002 Dit ophoog zand werd met schepen in de Oude Haven aangevoerd. Jarenlang bepaalden de grote zandtrechters het aanzien van de Westhavenkade.


003 Het moet wel schoon blijven….


004 Natuurlijk gebeurde dat zandvervoer door de plaatselijke transporteur Lensveld die onmiskenbaar een greep in het Amerikaanse legerdepot heeft gedaan.


005 Gelukkig behoefde de aanpassing van het grondwerk voor de nieuwe wijk niet meer handmatig te worden uitgevoerd. Voor het eerst werd in Vlaardingen een dragline gebruikt. In 1954 maakte men een begin met de bouw van de gloednieuwe wijk, die huisvesting zou moeten geven aan 20.000 personen. Een grote wijk dus, die een eigen station, halteplaats, waard is.


006-De eerste bewoners kregen in 1957 de sleutel van hun nieuwe woning. De wijk bestaande uit middelhoogbouw maar ook laagbouw was voornamelijk opgezet voor jonge arbeidersgezinnen en in mindere maten voor middenstanders. Pas na 1960 kwamen er meer definitieve voorzieningen zoals scholen, kerken en winkels.De. Westwijk heeft sinds 1969 een eigen spoorwegstation aan de Hoekse lijn. Hier bij Station Vlaardingen West bevindt zich het eindpunt van buslijn 56 die de wijk verder ontsluit en verbindt met het centrum,Vlaardingen Oost, Vijfsluizen en Holy. Heden ten dage kent de wijk meer dan 12.000 inwoners en is na vijftig jaar aan vernieuwing toe. Hiervoor werd in 1995 het "Stedenbouwkundig Plan Westwijk 2005" opgesteld.


007 Achteruitgang met overwegbomen aan de kant van de Vergulde Hand 2. Bomen zijn hier helaas echt nodig daar aan de voorzijde van Vlaardingen West een grote scholengemeenschap gevestigd is.

.008 Vijfwagentrein mat’40 802 onderweg naar Hoek van Holland.


009 . In het late najaar van 2000 is de oude fietsenstalling vervanging door overkapte kluizen en klemmen.  Op 1 April 2004 is het NS loket gesloten en vervangen door automaten en in september 2005 is het complete parkeerplein/bushaltes vernieuw en kwam er nieuwbouw voor het versleten Snackhok. De sextant is in 2006 gesloopt. …..


010 Er kwam een compleet nieuw en modern haltegebouw voor terug


011 Kijkende in westelijke richting zien we de stopper aankomen


012  Het zijn niet alleen komers, maar ook gaanders



013 en 014
De stopper nader bekeken. Het zijn dus niet alleen Sprinters, vlaflippen en ander gekleurd materieel wat de laatste jaren dienst heeft gedaan op de Hoekselijn.


015 De deprimerende achterzijde van Vlaardingen West.


016 Kaarsrecht naar de 1e stad, of de laatste zo als u wilt, aan de Waterweg


017 Buizentrein komende van Maassluis vlak voor Vdw.


018 Nu zonder trein


019 Afspanportaal uit een nu heel ver verleden. Systeem stamt nog uit 1935, het jaar waarin de lijn geëlektrificeerd werd


020 Vlaardingen West heeft landelijke bekendheid gekregen als onderdeel van Vlaardingen “Stinkstad”. In de zomer  van 1992. Had de Provincie Zuid Holland het plan opgevat  om een afvalstortplaats in het recreatiegebied 'De Lickebaert' te realiseren. Voor veel inwoners van Vlaardingen en Maassluis  was de maat vol.


021  Op de plaats van de beoogde vuilstort kwam onder de bezielde leiding van SP-er Remy Pope  een echt volksbos tot stand. En een eenmaal geplante boom mocht niet meer gekapt of verplaatst worden!!!lHier de Koningsboom.


022 Het volksbos met op de achtergrond de Hoekselijn


023 Boottrein in de polder tussen Vlw en Mss


024 Dit is de laatste trein uit Kopenhagen


025 Vlaflip


026 Genieten


027 Hoe mooi kan de polder zijn. Ook in de randstad


028


029 Tussen Maassluis en Vlaardingen


030 Donkere wolken pakken zich samen boven de natuurgebieden, en sommige politici zijn en blijven blind en doof

 
Sorry, is een vergissing gemaakt!!!!!!


 Na de sloop van de Hoekselijn en de ombouw tot Metrolijn krijg word halteplaats Westwijk omgebouwd naar een driesporige halte met een keerspoor. Hierna kan de reiziger in de spits elke 5 minuten van Vlaardingen West naar Schiedam en Rotterdam reizen en vice versa. De gemeente Vlaaardingen houdt zich bezig met de inrichting van buitenruimte
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 10696
    • sleutelspoor
Maassluis
« Reactie #14 Gepost op: 15 april 2017, 17:13:59 »
Geschiedenis van Maassluis
001
Zo rond 1340 moeten mensen van onbekende herkomst in deze contreien zijn neergestreken om mee te helpen aan de bouw van een zeewering tussen de Noordzeekust en Rotterdam. Op een kaart uit 1346, getekend op een geprepareerde koeienhuid, komt de zeewering al voor. Met deze 'Maasdijk' werd het land beschermd tegen de zee. In de Maasdijk werden aanvankelijk dertien sluizen aangelegd. De geschiedenis van de Monstersche Sluis gaat terug tot 1343. Deze sluis ligt aan de bakermat van Maassluis. Want 'dat er weleer bij de Monstersche sluis niet meer dan twee eerste Hutjes van leem en riet stonden, die door Luiden bewoond werden, welken het opzicht over deeze sluis aanbevolen was'. De nederzetting Maeslantsluys was geboren! Blijkbaar groeide zij snel, want in 1365 was er al een veerverbinding met Brielle en in 1489 was de bevolking al zó in aantal en welstand toegenomen dat Jonker Frans van Brederode het de moeite waard vond om hier met 300 man van zijn troepen aan land te komen om er aan het plunderen te slaan. Marnix van St. Aldegonde dacht de plaats voor verder oorlogsgeweld te kunnen vrijwaren door buitendijks een schans te laten bouwen. Maar vóór dat bouwwerk klaar was werd het in 1573 al door de Spanjaarden veroverd. Een jaar later gebeurde nog iets dergelijks, waarbij de Spanjaarden muiterij gingen bedrijven en Maeslantsluys platbrandden. Verlangend naar het einde van de Tachtigjarige Oorlog ging men in 1624 over tot sloop van de schans, omdat men op die plek een Nieuwe Kerk wilde bouwen. De bouw werd aanzienlijk vertraagd, omdat de Duinkerker kapers herhaaldelijk roet in het eten kwamen gooien. Pas op 9 oktober 1639 kon dominee Johannes Fenacolius op de plaats die van bloedige worstelingen tussen Spanjaarden en Geuzen zou blijven getuigen, de Nieuwe of Groote Kerk inwijden. Tussen al deze bedrijven door woedde er een koud oorlogje tussen de inwoners van Sluis en het bestuur van de moeder-gemeente Maeslant. Pas na felle strijd schonken de Staten van Holland Maassluis de fel begeerde zelfstandigheid. Op 16 mei 1614 ondertekende Johan van Oldenbarnevelt de akte. Tweehonderd jaar later verleende Koning Willem 1 Maassluis het recht zich “stad” te noemen. De visserij en haar toeleverende bedrijven hebben Maassluis tot grote bloei gebracht. Na het totstandkoming van de Nieuwe Waterweg in 1872 kreeg het Loodswezen een vaste plaats in de Haven en vestigde zich ook een bedrijf dat later uitgroeide tot L.Smit & Co's Internationale Sleepdienst, waardoor de naam Maassluis wereldwijd bekend werd. Het doortrekken van de spoorweg tot Hoek van Holland was op 1 juni 1893 gereed; de status werd toen hoofdspoorweg. Tussen 1903 en 1905 werd de spoorweg dubbelsporig en in 1935 geëlektrificeerd. In april 1944 heeft de bezetter noordelijke spoor tussen kilometer 12.9 (Maassluis) en 22.0 (Hoek van Holland) verwijderd. In april 1947 werd dat stuk spoor weer aangelegd zodat het weer een dubbelsporige lijn werd.

002 Station Maassluis werd geopend op 17 augustus 1891. Het gebouw was gelijk aan dat van Vlaardingen maar heeft het beduidend langer, tot 1980, volgehouden. Links van het stationsgebouw zijn nog vaag de kalkovens bij de Boonersluis te zien. De foto dateert vermoedelijk van het begin 20ste eeuw.


003  Het mooie in Jugendstil uitgevoerde eilandstation werd gebouwd in 1891. Het station omvatte een hal, twee wachtlokalen (1e en 2e klas), een restauratie, een dienstlokaal, een bagagedepot, toiletten en een bovenwoning waar de stationschef woonde. In 1979 is het spijtig genoeg afgebroken en vervangen door het huidige station.


004-Station Maassluis wat identiek is aan Station Vlaardingen. Alleen heeft het middendeel het hier wel uitgehouden tot in de jaren 80 van de vorige eeuw


005 Na Station Vlaardingen West gaat het in een streep de polder in.


006 Na het passeren van het Volksbos, de fietsoverweg bij het Wielrennerparkoers gaat het over de Boonervlietbrug. Deze brug was van het HSM-Type en uitgevoerd als stalenboogbrug


007 Later is deze brug vervangen door een moderne betonnenbrug


008  Direct na de brug is de overweg in de Vlaardingerdijk. Hier gaat het spoor voor de derde keer de Primaire zeedijk over. In het wegdek is het derde spoor en de overloop naar Key&Kramer te vinden. Dit is ook de achteruitgang van Key&Kramer naar de opslagterreinen aan de Vlaardingerdijk.


009 . Maassluis noemt zich graag de 1e stad aan de Nieuwe Waterweg is de kleinste van de vier steden aan de Nieuwe Waterweg van Hoek van Holland naar Rotterdam. Het is de kleinste, maar ook de eerste en de laatste; dat hangt er vanaf aan welke kant je begint. In ieder geval heeft die waterweg Maassluis naam en faam bezorgd. Ook al in de tijd toen deze vaarweg nog gewoon 'Maas' heten.


.010-Aan de noord-westzijde van het station vinden we de sporen naar de goederenloods van van Gend&Loos en die naar de plaatselijke kolenboeren.


011  Midden op de foto de oude draaibrug met links de wachterwoning. Achter de wachterwoning staan de kolenbakken klaar om gelost te worden door de plaatselijke kolenboeren. Het merendeel van het lossen gebeurde nog gewoon op de schop en daar deed niemand moeilijk over als zij maar op tijd hun "mudje"kolen kregen Verder zie je op de achtergrond de goederenloods en het oude station staan. Alles werd nog gedekt door de oude armseinen! Ook dit is een oude studie foto voor de zichtbaarheid.


012-Op 4 oktober 1956 ontsporen van goederentrein 4004 enkele wagons in Maassluis door een vroegtijdige wisselbediening. De Bollenwagen zal wel voor Elementum zijn geweest.


013 Ketelwagens met bitumium bestemd voor K&K


014  Die staat haast op mzijn pootjes. Valt op dat het haast Allemaal handwerk is.


015 Maassluis was de thuishaven van de zeesleepvloot van Smit en W A van der Tak's Bergingsbedrijf. Later zijn deze twee samengegaan en bekent geworden als L.Smit&Co Internationale sleepdienst, Taks Berging, Smit-Tak en als laatste Smit Internationale  Maassluis 1930. In de hoogtij dagen van Kwel&Co. Op de voorgrond is het spoor op de Burgemeester de Jonhgkade te herkennen. Dit spoor liep met een ruime boog naar rechts door de bebouwing van de Pr. Steynstraat = Zwartepad= heen naar het emplacement bij Key&Kramer


016 Buitenhaven.  Over Stuurboord de zeesleepboten van L.Smit&Co aan de Govert van Wijnkade. Op de voorgrond de “Kippenbrug en de draaibrug voor het spoor. Het havenspoor en de rails van de WSM zijn net niet te herkennen.


017 Maassluis (MA) had eens de grootste Noordzee vissersvloot van Nederland. Scheveningen (SCH) moest het met zijn Bommen op het strand doen en stalde zijn Buizen in Vlaardingen, Katwijk (KW) had en heeft nog steeds geen zeehaven, Ymuiden (IJM) moest nog geboren worden en Vlaardingen (VL) was goede tweede. In de tijd van Jan Wandelaar, bekent van Kwel & Co, veranderde MA van een vissersplaats in de grootste sleepboothaven van de ganse wereld. Deze sleepboten hadden grote voorraden kolen nodig om te kunnen varen. Een grootdeel van deze kolen werd dan ook per spoor aangevoerd.Voor het overige heeft Maassluis niet veel profeit van het spoor kunnen trekken, dat deed Vlaardingen met zijn haring wel. Door bedrog en oplichting van reders en handelaren is deze export al snel de nek omgedraaid maar dat is een ander verhaal.


018  Op een van deze schepen, de Oostzee, heb ik ook nog mogen varen.


019- Tegeltjes wijsheid aan de haven


020  Aan de zuidzijde van het station worden de sporen ingenomen door de buizen bewerker Key&Kramer. Vanaf deze zijde liep er ook een spoor naar de Burgemeester de Jonghkade.
 Hier werden de Vee(koeien)boten van Buitelaar en de Coasters van Waling van Geest geladen en gelost. De familie van Geest startte aan het eind van de 19e eeuw een tuinbouwbedrijf in het Westland. De broers John en Leonard van Geest begonnen in 1935 met de verkoop van bloembollen en 5 jaar later met verse producten uit het Westland. Na de 2e wereldoorlog startte Geest met een regelmatige dienst vanuit de haven van Maassluis naar Boston in Engeland. Aanvankelijk met gecharterde coasters, later met eigen schepen. De eerste eigendom was de FRUIT EXPRESS, een in 1944 in Engeland gebouwd houten schip voor de Royal Navy, na de oorlog verbouwd tot vrachtschip waarmee Geest de groente verscheepte.
 In 1912 werd een aansluiting op de WSM gemaakt bij Maassluis. Hierdoor was het mogelijk om wagons met tuinbouwproducten uit het Westland naar Rotterdam en verder af te voeren. Maassluis was in de begin jaren van het spoor aangesloten op het WSM-normaalspoornet. Deze verbinding liep via Maasland, Den Hoorn naar Delft ( halten bij NS hoofdstation en binnenstad) https://www.youtube.com/watch?v=eTiPDQPFss0


022 Overweg in de Burg. De Jonghkade


023  Op 20 juni 1911 ontspoort trein 9 ten westen van de draaibrug in Maassluis. Door de ontsporing ontstaat veel schade aan materieel en infrastructuur. Trein 9 was afkomstig uit Amsterdam en bestond uit locomotief HSM 700 + HSM HS 1863 - 1867 + HSM AB6c serie 429 - 443 en 449 - 463 + HSM ABd 1400 +DESG  restauratie rijtuig 0750.
Als bijlage vind u aan het eind van deze inbreng de bijlage van de heer Hans Zwetsloot uit Hoek van Holland over deze ontsporing.



Maar op 14 november 1956 was het weer raak. Op die dag ontspoort boottrein 43, bestaande uit de treinstellen ElD2 306 + ElD2 302 van het Materieel'40, nabij de havenbrug in Maassluis.

 
024-De gevolgen van de ontsporing zijn groot. Door de ontsporing raakt het ABk rijtuig van de 302 buiten de spoorbed en vernield wachtpost III met de hendels voor de overweg en het bedientoestel wordt tegen de achterwand van de wachtpost geduwd. Een bovenleidingportaal wordt van zijn sokkel gereden. Op de brug wordt het bereden spoor volledig vernield en raakt het nevenspoor zwaar beschadigd. Ook het achter de brug gelegen wissel en de bijbehorende wisselsteller wordt beschadigd. Het herstel van de brug wordt voortvarend ter hand genomen. In de vroege ochtend van 16 november 1956 kwam het linkerspoor van Maassluis naar Hoek van Holland met een snelheidsbeperking van 30 kilometer per uur in dienst. Op 24 november 1956 kwam ook het tweede spoor weer in dienst en kon de dienst weer volgens dienstregeling worden uitgevoerd.


025-De Havenbrug ofwel Koepaardbrug circa 1957. Een bekend plaatje, maar kijk eens goed wat er allemaal veranderd is? De brug is in 1956 opgeleverd en op 14 september van dat jaar feestelijk in gebruik genomen. De beelden van een koe en een paard zijn nog niet geplaatst, dat is gebeurd in 1958. Rechts daarvan de spoorbrug. Op de achtergrond is de watertoren die in 1972 is afgebroken nog zichtbaar. Ongeveer in het midden de rookwarenkiosk van M. van den Berg.


026  Haast onverstelbaar. Maar zo heb ik nog het land van spruitjesboer van der Vucht gekend


027  Zachtjes aan gaan we het nieuw/oude station van Maassluis verlaten waar het stationsplein gedomineerd word door het glimmende blik van de hedendaagse reiziger.


028  Een laatste blik op het nog niet zo oude station met de toegangspoortjes.


029 Sprinter op de oude draaibrug over de haven


030  Stoom heeft de oude brug genoeg gekent


031 Maar dat heeft de nieuwe brug ook. Helaas zal dit nooit meer het geval zijn. Deze giganten passen in de toekomst niet meer in het PVR.


032 Op naar de brug en het volgende station


033  Net door de boog naar rechts in de richting van Hoek van Holland lag tussen september 1963 en mei 1978 ter hoogte van kilometer punt 13.1een raccordementsaansluiting naar de betonfabriek van Elementum. Hier stonden de bollenwagens hun cement te lossen. Op de achtergrond de bergen zand waar eens de steendijkpolder moet komen.

foto's; Historische vereniging Maassluis, Teun van der Zee, Hans Zwetsloot, Rob Kramer Almar Bender ea

« Laatst bewerkt op: 17 april 2017, 13:02:17 door Sobat Kras. Reden: tekst aanpassingen »
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.