Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Encyclopedie
Help
Zoek
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€50.00
Per saldo:
€-200.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
Thai-Bundesbahn
Vandaag
om 02:07:57
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
door
Schachbrett
Vandaag
om 00:54:59
Bahnstrecke 5867
door
Schachbrett
Vandaag
om 00:39:27
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven''
door
Schachbrett
Vandaag
om 00:37:53
Bouw Bührtal III
door
Schachbrett
Vandaag
om 00:36:33
Schneidersein
door
MartinRT
Vandaag
om 00:00:05
NS/32
door
RK
18 maart 2024, 23:49:38
Modelbaan Beltheim.
door
Ronald69
18 maart 2024, 23:41:34
On traXS 15 t/m 17 maart Spoorwegmuseum Utrecht
door
NS 1607
18 maart 2024, 23:28:28
01TREFF 2024, 26&27 OKTOBER
door
bernhard67
18 maart 2024, 23:27:22
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Modelbaan BeltHeim
18 maart 2024, 23:18:36
De Hondsrugbaan
door
Modelbaan BeltHeim
18 maart 2024, 23:17:58
Vraag over 20 voets container met vlakke zijwanden
door
MOVisser
18 maart 2024, 23:09:27
Ijzeren Rijn: militair transport
door
ijzeren rijn
18 maart 2024, 23:03:28
Perronhoogte TP3
door
Klaas Zondervan
18 maart 2024, 22:35:55
Kranenberg, een exercitie in code 70
door
wob
18 maart 2024, 22:14:45
EifelBurgenBahn
door
Reinout van Rees
18 maart 2024, 22:07:31
Loconet over TCP/IP
door
bask185
18 maart 2024, 22:00:49
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54
door
Peter Kleton
18 maart 2024, 21:39:27
bezetmelder aantal lengte en treinstellen
door
Bobos
18 maart 2024, 21:36:41
Les Billards du Vivarais
door
Hans1963
18 maart 2024, 21:36:19
plaatsen bezetmelders lengte en treinstellen
door
Bobos
18 maart 2024, 21:33:54
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2
door
Frank 123
18 maart 2024, 21:34:50
Resetten decoder via Twin Center Fleischmann
door
Pieter Bregman
18 maart 2024, 21:33:18
Foto's gevraagd Den Haag CS, oude toestand
door
Pauldg
18 maart 2024, 21:30:41
Zee. Land.
door
Huup
18 maart 2024, 21:23:57
Digikeijs DR80010
door
TBBW
18 maart 2024, 20:03:37
US diorama in H0
door
basjuh1981
18 maart 2024, 20:02:44
Kemlerborden (Gevi / UN nummers) ketelwagens
door
Falkenberg
18 maart 2024, 19:36:20
Rheinburg, TP V/VI
door
gdh
18 maart 2024, 19:15:56
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Blogs
|
Sobat Kras
(Moderator:
Hans Reints
) |
“Rups per Rail en Wiel over de weg. deel 1
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
Vorige
-
1
2
[
3
]
Omlaag
Auteur
Topic: “Rups per Rail en Wiel over de weg. deel 1 (gelezen 5909 keer)
GerardvV
Offline
Berichten: 3499
Enge buur bij de buren
Re: “Rups per Rail en Wiel over de weg. deel 1
«
Reactie #30 Gepost op:
10 september 2023, 17:21:05 »
Geen kritiek hoor, alleen een opmerking.
Alles is fraai in model weergegeven
Gelogd
Modelspoor;
http://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/
.
Trein1:1;
http://www.flickr.com/photos/spoorvliet
Tram 1:1;
http://www.flickr.com/photos/tramvliet
172*hier
128* bij buren
Van alle kennis die de geest vergaarde blijkt onzin vaak van meeste waarde
Wim Vink
Offline
Berichten: 22086
Eens komt het goed.
Re: “Rups per Rail en Wiel over de weg. deel 1
«
Reactie #31 Gepost op:
10 september 2023, 17:41:33 »
Geweldig topic
Gelogd
Met vriendelijke groet,
Wim
hgr
Offline
Berichten: 264
Re: “Rups per Rail en Wiel over de weg. deel 1
«
Reactie #32 Gepost op:
10 september 2023, 22:51:32 »
Dat die YP's via de weg gaan, kan ik over meepraten.
Pff wat heb ik het koud gehad onderweg naar Vogelsang (eind nov 85) en Sennelager (jan 86)
Als stukscommandant (PWAT) moest ik de hele weg boven pantser.
Gelogd
Groeten
Herbert
---------------------------------------
2-rail, Yamorc YD7001 (omgebouwde DR5000) centrale, DCC-next, ARLOCO en 1 DR40888LN-CS. PECO code 100 rails
Hans Reints
हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
Moderator
Offline
Berichten: 12298
Hellingwagen -Mobiele laadplaatsen
«
Reactie #33 Gepost op:
12 september 2023, 12:08:29 »
Mobiele laadplaatsen
Zoals hiervoor beloofd, ga ik verder met het in model beladen met behulp van de mobiele Hellingswagen, de HW-Demel.
In de tijd van het z.g.n. “Oorlogsspoorboekje” of “Nooddienstregeling” die NS samen met Defensie klaar had liggen heeft NS de plicht om al het mogelijke te doen om het militaire spoorvervoer voorrang te geven boven al het andere spoorvervoer. Helaas ging in deze tijd NS door met het sluiten van onrendabele los- en laadplaatsen in het gehele land. Door het sluiten van deze faciliteiten kwam defensie in grote problemen voor het leveren van zwaar militair materieel en kon zo niet aan zijn NAVO verplichtingen voldoen. Mede door deze bezuinigingsdrang werd defensie gedwongen om eigen los en laadplaatsen voor zwaar militair materieel te creëren. In korte tijd werden ’t-Harde, Assen, Steenwijk en Amersfoort-Vlasakkers en enkele mobiele laadplaats (Best) uit de grond gestampt. Uitgangspunt van defensie was dat al het (zware)materieel overal in Nederland aan de bestaande laad- en losplaatsen geladen en gelost moesten kunnen worden. Ook nu ging NS gewoon door met het sluiten en opbreken van deze in hun ogen onrendabele instalaties. Als antwoord op deze omissie liet Defensie een speciaal type wagen, de zgn. HW-DEMEL (HW staat voor Helling Wagen) bouwen en verzon diverse constructies om van de kouwe grond op de trein te kunnen komen Nu in 2023, bestaan de laad en losplaatsen van Defensie nog steeds, alleen zijn de dienstplichtigen, de kazernes en het zware materieel verdwenen. HW-DEMEL 76107 stond van 1995 tot februari 1998 in de Constant Rebeq kazerne in Acht als oefen object.
138 Op plaatsen waar geen vaste los en laadplaatsen waren moest Defensie inventief zijn. Zij ontwikkelde voor dit doel de zgn. HL DEMEL =“Hellingswagen”. Door het gebruik van deze Hellingwagens waren de los en laadplaatsen schier oneindig en kon de trein betrekkelijk overal snel geladen en gelost worden. Acht, Hellingwagen 290581. Foto Frank Pennin
139 Het zijn/waren niet alleen zware pantsers die via de Hellingwagen geladen en/of gelost werden. Ook de lichteretanks, en de hier getoond YPR765, maakten ook de lichtere gepantserde verkenningsvoertuigen gebruik van de HW-DEMEL. Foto min.van Defensie
140 . Op de kade van Vlieringen zijn tijdens de oefening “Klaverstraat” een zelfgemaakte HL-DEMEL en een DAF YA126 met Polynorm aanhanger te bewonderen. (Artitec en Roco). Helaas is er in de reguliere handel geen model van deze HL-DEMEL verkrijgbaar. Voor de hellingwagen bent je aangewezen op zelfbouw! Van wat restjes styreen en onderdelen uit de rommelbak is een goed model van deze HL te maken, Zie daarvoor dit draadje op BNLS
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=45827.0
141 De DEMELwagens zijn door NS aangevoerd en door de specialisten van defensie klaar gezet om de eerste tanks te kunnen ontvangen. Hier en daar moeten nog wat kleine dingen, zoals het kortkoppelen tussen Ct en Hw, aangepast worden. Als dat gebeurd is, en Kalkpot het goed vind, kan het laden “loos” gaan.
142 De eerste Centurion neemt de HL met gepaste snelheid. In een op een zouden de rupsen en de loopwielen doorzakken en contact met de ondergrond houden, maar in een op zevenentachtig is dat helaas niet mogelijk. Je kan wel eens te veel willen.
143 In ons spel moet de Centurion “vlak” kunnen rijden om zo het werkdek en de overgangen tussen de wagen probleemloos te kunnen nemen. Nogmaals, ik weet het, tijdens transport moeten de antennes, .50 en de bepakking(en) van de tank genomen worden.
144 Tijdens het laden van de pantsers is er altijd een “pilot” aanwezig die de Sjoof aanwijzingen geeft om zijn tank probleemloos op de wagen te parkeren. De vastzet kettingen liggen al klaar en de stalen wiggen zijn op hun plaats om ingereden te worden. De YP328 Cargo (Brekelmans) heeft net zijn pakketjes afgeleverd.
145 Deze plaat van ruim 10 jaar geleden laat zien dat er in detaillering van mens en materiaal heel wat verbeterd is.
146 De tweeling Sobat en Kras hebben met hun DAF YA126 Radio en YP328 Cargo (Artitec) hun lading afgeleverd en houden even op de plaats rust. Zoals bijna overal staan ook deze beste stuurlui aan wal met hun ingepakte handen stil commentaar te leveren op de uitgevoerde werken.
147 Artitec Dikke DAFYP328 Cargo met Roco waterwagen..
148 Overzichtje van de losplaats “Vlieringen Haven”. We zien hier Joueff 1948 USTC stoomloc samen met een omgeschilderde 2400. Joueff Kangourou oplegger met laadbrug en tractor, Artitec YA126 WASP, DAF 1964 legeruitvoering en een YP408. Op de DEMELS van Roco en Liliput staan 3 x Centurion MK5 van Alsacast.
149 Bij gebrek aan beter wordt de extra brandstof voor de MK5 door de “BOS-Boys” met een gewone defensie DAF vrachtwagen in legeruitvoering aangevoerd.
150 Bij gebrek aan een betonnen studrand worden hier ter opvulling zware houten balken gebruikt.
151 En dat gaat zo te zien prima
152 Op naar het volgende epistel!
«
Laatst bewerkt op: 12 september 2023, 12:12:38 door Hans Reints
»
Gelogd
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.
Print
Pagina's:
1
2
3
Vorige
-
1
2
[
3
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Blogs
|
Sobat Kras
(Moderator:
Hans Reints
) |
“Rups per Rail en Wiel over de weg. deel 1