Doel:€250.00
Donaties:€85.00

Per saldo:€-165.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 21-04-2020
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Trix digital central control en lok control 2000 regeling door Leon Battelier
Vandaag om 15:24:27
Celeb's en modelspoor door Rinus H0
Vandaag om 15:21:01
Soldeerapparaat kopen, aanbevelingen? door eezacque
Vandaag om 15:15:44
S88 alleen signaal als de loc rijdt door Bert_Apd
Vandaag om 15:13:59
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 15:03:50
Bouw Beel + "wat reed er achter de Beel" door Duikeend
Vandaag om 14:53:23
Fleischmann Profi-rails, productie wordt gestaakt! door NS264
Vandaag om 14:49:31
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 14:27:29
Raadplaatje door Daan Neijenhuis
Vandaag om 14:23:18
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Joran
Vandaag om 14:21:56
VAM-materieel en de Roco nummers door HenkWinsum
Vandaag om 14:19:13
Verfraaien D-trein rijtuigen door Ronald69
Vandaag om 14:18:36
NS Modelbaan Amersveld 1999 - heden door JaJo
Vandaag om 14:12:07
Zware botsing met SNG-stel, 22-05-2020 door Erwin Lamens
Vandaag om 14:10:42
Nieuw in de winkel! door VAM65
Vandaag om 14:09:10
Prefo ET54/EB54 bouwpakket bouwen door ANDREUS
Vandaag om 14:09:09
Artitec 2020, nieuws van de fabrikant. door VAM65
Vandaag om 13:58:43
Havenbaantje, Duitse havenstad, periode 2e wereldoorlog. door MOVisser
Vandaag om 13:55:47
VAM-overlaadstation, 3D door Hans van de Burgt
Vandaag om 13:50:18
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
Vandaag om 12:50:35
Littfinski keerlusmodule: Schakelt met één lok niet, wel met de anderen door hgr
Vandaag om 12:26:48
Verlichting bij pendeltreinen door Gerke
Vandaag om 12:00:43
Baan in Los Angeles door NS264
Vandaag om 11:55:55
NL baan: Frotterdam in h0 door Ben
Vandaag om 11:52:49
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 11:17:43
Roco z21 verbinden met 10764 werkt niet! door St00mboy
Vandaag om 11:16:43
Roco wissels schakelen maar één kant op (DCC), maar analoog 14-16VAC beide kante door henk
Vandaag om 11:13:49
Station perron door Rob E.
Vandaag om 11:00:03
25 jaar geleden door Willem1951
Vandaag om 10:57:49
Rivarossi E424 oud model reparatie door Duizendpoot
Vandaag om 10:29:47
  

Auteur Topic: De Hoekse Lijn nader bekeken.  (gelezen 33458 keer)

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 10696
    • sleutelspoor
Re: De Hoekse Lijn nader bekeken.
« Reactie #45 Gepost op: 24 juni 2019, 12:05:27 »

Dit is toch een hoopvol plaatje.


Door het hek heen gezien ligt alles voor het goederenvervoer er goed bij...


Alleen als je je omdraai dan zinkt de moet je in de schoenen..


Ik vraag mij af of dat het ooit weer goed zal/kan worden met de Matex?
« Laatst bewerkt op: 24 juni 2019, 13:22:35 door Hans Reints »
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 3749
  • NS tijdperk III b/c
    • Obdam in H0 op Facebook
Re: De Hoekse Lijn nader bekeken.
« Reactie #46 Gepost op: 24 juni 2019, 14:53:57 »
Pittig klusje voor de sproeitrein strooitrein Hans  ;)
Hoewel... eerst maar een paar man met bosmaaiers...
Fotodijk(je)
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

RikM

  • Offline Offline
  • Berichten: 407
Re: De Hoekse Lijn nader bekeken.
« Reactie #47 Gepost op: 24 juni 2019, 15:42:58 »
Hans toch even in Vlaardingen?
Bramen, verse bramen. Voor de oogst rijd er toch nog niks.... Of is dit old school toegangsbeveiliging :police:
Interesse Scandinavië,NS IV-V en scenery

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 3749
  • NS tijdperk III b/c
    • Obdam in H0 op Facebook
Re: De Hoekse Lijn nader bekeken.
« Reactie #48 Gepost op: 24 juni 2019, 15:55:24 »
Zou ook kunnen  ;D In "Dual Survival" noemden ze bramen recentelijk "natures razor wire".
Fotodijk(je)
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Arjen-V

  • Offline Offline
  • Berichten: 691
  • Internationaal Cargo-MCN
    • http://www.flickr.com/photos/arjenverlaan/
Re: De Hoekse Lijn nader bekeken.
« Reactie #49 Gepost op: 08 juli 2019, 15:54:53 »
Twee weken geleden een instructie rit gemaakt op de hoekse lijn.
Dit in het kader van de goederentreinen die straks gaan rijden tussen Schiedam en Vlaardingen Vulcaanhaven.
<a href="https://www.youtube.com/v/XpONglL_TpQ&amp;" target="_blank" class="new_win">https://www.youtube.com/v/XpONglL_TpQ&amp;</a>
Schaal 1:1 analoog Tijdperk V/VI. En Duisterhuizen  1:87 digitaal Tijdperk V/VI met Multimaus.
Bekijk ook eens de door mij gemaakte en gereden Cabineritten op: https://www.youtube.com/channel/UChuGR8MaMjYiE29gUXZpKQA

Arjen-V

  • Offline Offline
  • Berichten: 691
  • Internationaal Cargo-MCN
    • http://www.flickr.com/photos/arjenverlaan/
Re: De Hoekse Lijn nader bekeken.
« Reactie #50 Gepost op: 16 juli 2019, 06:39:31 »
In navolging van de instructie rit met de metro werd in 3 op een volgende weekenden een intensief proefbedrijf gereden waarbij er een goederentrein tussen het metrobedrijf door gestuurd werd.
Onderstaand filmpje is de afvoer van de loccen vanaf Vlaardingen Vulcaanhaven naar Dordrecht.
Hierbij is goed te zien hoe er via het Strengelspoor gereden wordt.
<a href="https://www.youtube.com/v/gTAX--RzaB0&amp;" target="_blank" class="new_win">https://www.youtube.com/v/gTAX--RzaB0&amp;</a>


Alleen als je je omdraai dan zinkt de moet je in de schoenen..
Dit is inmiddels ook helemaal gesnoeid en en het spoor is weer vrij van alle bramenstruiken.
Schaal 1:1 analoog Tijdperk V/VI. En Duisterhuizen  1:87 digitaal Tijdperk V/VI met Multimaus.
Bekijk ook eens de door mij gemaakte en gereden Cabineritten op: https://www.youtube.com/channel/UChuGR8MaMjYiE29gUXZpKQA

metresil

  • Offline Offline
  • Berichten: 234
Re: De Hoekse Lijn nader bekeken.
« Reactie #51 Gepost op: 16 juli 2019, 12:11:57 »
Mogen ddl  15 treinbewegingen per week tussen de dienstregeling van het metroverkeer van de RET , dat moet verdeeld worden tussen de VOPAC en DFDS  heb ik begrepen.... dat er nieuw spoor wordt aangelegd op de terminal van DFDS is ook vrij zeker.

ronald2016

  • Offline Offline
  • Berichten: 103
Re: De Hoekse Lijn nader bekeken.
« Reactie #52 Gepost op: 16 juli 2019, 12:57:55 »
Leuke en mooie video's, dank voor het delen.

Dennis.

  • Offline Offline
  • Berichten: 758
    • De Hoekselijn
Re: De Hoekse Lijn nader bekeken.
« Reactie #53 Gepost op: 16 juli 2019, 19:25:59 »
Grappig dat prorail om het spoor ‘robuuster’ te maken (lees bezuinigen op onderhoud van wissels) overal wissels verwijdert, en hier bij de RET na praktisch elk station een mogelijkheid is om van het linker naar het rechterspoor te wisselen is gebouwd.

Groet Dennis

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 10696
    • sleutelspoor
Re: De Hoekse Lijn nader bekeken.
« Reactie #54 Gepost op: 19 juli 2019, 14:13:08 »
Heeft hier allemaal mee te maken.

"citaat"
Bijzonder aan dit project is dat het traject tot Maassluis en eventueel tot Hoek van Holland, toegankelijk moet blijven voor goederentreinen. Dat vereist creatieve oplossingen. De instapspleet tussen de (smallere)metrovoertuigen en de perrons moet bijvoorbeeld worden gereduceerd, terwijl de perrons door de goederentreinen gepasseerd moeten kunnen worden. Omdat metrovoertuigen smaller zijn dan goederentreinen, wordt er bij stations strengelspoor toegepast. Het blijft dus een spoorlijn en het wordt daarom geen metrobaan.
Volgens de huidige plannen wordt het goederenvervoer afgehandeld over het zuidelijke spoor met maximaal 40 km per uur. In Schiedam komt een overgavespoor van 520 meter. Goederentreinen mogen alleen buiten de spits rijden, met maximaal een goederentrein per uur. Omdat 750 Volt te weinig is voor een elektrische locomotief, bestaat de tractie voor deze treinen uit diesellocomotieven. Als er een goederentrein op het traject rijdt, vindt het metroverkeer met een interval van 10 minuten in beide richtingen over de noordelijke sporen plaats. Op de te passeren stations komt strengelspoor (zie kaartje). Er komen in Vlaardingen (Vopak) en Maassluis (Conline) separate rangeersporen met de nodigde omloopwissels.
"einde citaat"

Ik heb dit ooit eens geschreven voor een hobby blad, maar na publikatie van het artikel zijn er heel wat veranderingen doorgevoerd. Al was het alleen maar de datum van in dienst stelling ;D
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Arjen-V

  • Offline Offline
  • Berichten: 691
  • Internationaal Cargo-MCN
    • http://www.flickr.com/photos/arjenverlaan/
Re: De Hoekse Lijn nader bekeken.
« Reactie #55 Gepost op: 19 juli 2019, 15:14:35 »
In Maassluis zal niets meer komen.
Goederentreinen kunnen niet verder dan de Vulkaanhaven bij Vlaardingen Oost komen.
Conline (als die daar nog zit) heeft geen aansluiting meer op het spoor.
Schaal 1:1 analoog Tijdperk V/VI. En Duisterhuizen  1:87 digitaal Tijdperk V/VI met Multimaus.
Bekijk ook eens de door mij gemaakte en gereden Cabineritten op: https://www.youtube.com/channel/UChuGR8MaMjYiE29gUXZpKQA

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 18891
Re: De Hoekse Lijn nader bekeken.
« Reactie #56 Gepost op: 19 juli 2019, 21:31:31 »
Grappig dat prorail om het spoor ‘robuuster’ te maken (lees bezuinigen op onderhoud van wissels) overal wissels verwijdert, en hier bij de RET na praktisch elk station een mogelijkheid is om van het linker naar het rechterspoor te wisselen is gebouwd.

Overloopwissels voor en na ieder station zijn gebruikelijk bij de metro. Omdat de meeste wissels normaal toch niet worden gebruikt, veroorzaakt een defect exemplaar niet snel problemen, zoals bij het gewone spoor wel.

De boel schijnt eind september dan toch te gaan rijden ... is de bedoeling.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 3169
Re: De Hoekse Lijn nader bekeken.
« Reactie #57 Gepost op: 20 juli 2019, 10:08:56 »
Arjen, dank voor het maken en delen van de video-opnames. Wat mij opviel, is dat op 10:27 een sein wordt gepasseerd met vier lampen. Oude tijden herleven op de Hoekse lijn?
Groet, Frank

Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 2753
    • Mijn van-alles website
Re: De Hoekse Lijn nader bekeken.
« Reactie #58 Gepost op: 20 juli 2019, 13:54:39 »
Dat viel mij ook op ;) Heeft iemand overigens een verklaring voor die schuin geplaatste bovenleidingportalen? Ik dacht eerst dat het een perspectief-dingetje van de gebruikte camera was, maar naarmate de camera dichterbij kwam bleek dat de verticale profielen gewoon schuingeplaatst zijn. Dat zal vast ook al zo geweest zijn in de tijd van de Hoekse Lijn, maar ook dan zie ik het nut niet. Is er een bouwtechnische verklaring voor?

Ronald1974

  • Offline Offline
  • Berichten: 875
Re: De Hoekse Lijn nader bekeken.
« Reactie #59 Gepost op: 20 juli 2019, 14:02:53 »
Die portalen die je ziet is op het viaduct over de snelweg A4, dit is altijd al zo geweest.
De portalen staan onder de zelfde hoek als hoe het viaduct aansluit op het ballastbed.