Doel:€250.00
Donaties:€92.50

Per saldo:€-157.50

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 28-08-2019
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Uit Smalspoorcompagnies werkplaats. door smalspoorcompagnie
Vandaag om 00:59:21
BNLS werkspoor NS 8100 van Werps Modelbouw door Ivo tB
Vandaag om 00:39:19
Frans bietenbaantje in 009 (en parallel in 0e) door sdz1976
Vandaag om 00:25:46
Stotterend geluid uit speaker door Sven
Vandaag om 00:00:05
Digikeijs DR5000 Centrale, productbeschrijving door MdBruin
15 september 2019, 23:29:15
ESU 2019 door sneek
15 september 2019, 23:18:51
Terschellinger Spoor door KNed
15 september 2019, 23:05:29
Projekt 083-338 door 44
15 september 2019, 22:50:07
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
15 september 2019, 22:41:44
Nederlandse Smalspoormodelbouwdagen Katwijk door Peter Soonius
15 september 2019, 22:36:17
BNLS-Werkspoor - ICE-3 koppen bij elkaar door nighttrain1
15 september 2019, 22:33:51
Show je realistische treinsamenstelling door Martijn de Kuiper
15 september 2019, 22:31:06
Structon 1600 batterij werktrein? door dennie
15 september 2019, 22:28:17
Brawa 2019 door EN446
15 september 2019, 22:14:47
Bröckenbahn door Frank 123
15 september 2019, 22:07:02
BNLS-Module: La vie...Cote d'Azur door Marc tramt
15 september 2019, 22:05:09
Brawa H0 1180 "Schiebebühne" / Transfer Table door Ronald Halma
15 september 2019, 21:54:26
Landerbahn en Reichsbahn locomotieven. door wob
15 september 2019, 21:52:27
Trix dealer, zijn deze er nog in Nederland? door spock
15 september 2019, 21:49:30
Hoekdiorama door JurS
15 september 2019, 21:48:33
Roco 2019 door Falcon10
15 september 2019, 21:37:31
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door mardig23
15 september 2019, 21:29:33
Marklin K-rails voor DC Trix baan bruggen? door ArjanB
15 september 2019, 21:29:21
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
15 september 2019, 21:27:17
Vaak gestelde vraag: 2- of 3-rail? door dh3201
15 september 2019, 20:55:35
Neutraal Moresnet in H0 door Bert V
15 september 2019, 20:21:45
Update: baan in de tropen door MOVisser
15 september 2019, 19:14:01
VillaAlbaBaan Ho Afm 2.70 x 1.55m Marklin C-rails door Juroen
15 september 2019, 18:26:20
Roco De Hoop Golfkarton wagen, Echt of fake. door edwin1974
15 september 2019, 18:13:42
Seuthe 10 in BR 50 008 icm Lopiv4 door Coliebollie
15 september 2019, 18:10:02
  

Auteur Topic: De Hoekse Lijn nader bekeken.  (gelezen 26316 keer)

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 10397
    • sleutelspoor
Ontsporing van 22 juni 1911
« Reactie #15 Gepost op: 16 april 2017, 17:34:52 »
Naar aanleiding van mijn opmerking over de Ontsporing van de “Noord expres” in 1911 bij Maassluis kreeg ik van Hans Zwetsloot het volgende verhaal opgestuurd



Voor zover op de foto is te zien betreft het een  tenderlocomotief van de HIJSM serie 700, de later NS serie 5500. Ondanks het feit dat de locomotief was ontspoord moet deze weer in dienst zijn genomen omdat tot de tweede wereldoorlog de serie compleet is gebleven.



achterop bevindt zich een speisewagen van DESG vermoedelijk type (WR4ü Hle 0798,Hle 0799 of Ffm 0800), Achter de locomotief een drie-assige bagage rijtuig, dan twee  coupe rijtuigen



 De courant” het nieuws van de dag” van 22 juni 1911, melde dat Gisterenavond de sneltrein van Amsterdam naar Hoek van Holland een paar honderd meter voorbij het  station Maassluis is ontspoord. Persoonlijke ongelukken kwamen niet voor. Van den Hoek van Holland kwam er later een trein om de passagiers van den ontspoorde trein over te nemen. De materiële schade was echter aanzienlijk, de baan was over de gehele breedte versperd. Ook het Rotterdamsch  Nieuwschblad van 22 juni meldt het volgende; Gisterenavond te  circa 2300 uur is de Noord expres een paar honderd meter voor bij het station alhier , ontspoort. Persoonlijke ongelukken kwamen niet voor. Daar de lijnen versperd waren, werden de passagiers der drie achtereenvolgende exprestreinen door een uit Hoek-van Holland uitgezonden trein op het punt der ontsporing overgenomen.
Verderop in de krant lezen we nog wel een verslag van een passagier.
Dinsdagvond 11 uur ontspoorde even voorbij station te Maassluis een voor de Harwichboot te Hoek-van-Holland bestemde express-trein. Van een der reizigers, die het ongeluk meemaakte, en op weg was naar de kroningsfeesten in Engeland, den heer Jules H. Wolf ontvingen wij volgend schrijven: Tijdens het wachten in een trein , die ons verder zal brengen naar Hoek van Holland, wil ik als een der beide reizigers die in het eenige verbrijzelde rijtuig zaten, even den toestand en gewaarwording beschrijven. Het was even voorbij Maassluis, we waren juist de brug gepasseerd, toen het gezellig onderhoud, waarin ik met mijn medepassagier gewikkeld was, wreedaardig afgebroken werd door een vreselijk geschok onmiddellijk gevolgd door een woest door elkaar gegooi van bagage, aan beide zijden stuk springende ruiten waarvan de scherven links en rechts om ons heen vlogen, terwijl het licht half uitgedoofd werd. Een paar stukken glas en een zware koffer, dien ik op hoofd en schouder kreeg ,heeft mij wonder boven wonder , alleen mijn schouder bezeerd, terwijl mijn mede-reizigster, die zich bijzonder goed hield, evenmin door rondvliegende glasstukken geblesseerd werd, wat zij eensdeels te danken had aan haar grooten hoed die flink de glasscherven pareerde. Ik erken geen oogenblik geschrokken te zijn, en zag den toestand kalm aan, terwijl mijn medereizigster zeer begrijpelijk van het ongewone gevalletje geschrokken de coupé wilde uitvluchten. Daar was echter geen kans voor, aangezien aan beide zijden alles verbogen was. Hulde aan het personeel, in de eerste plaats aan den machinist Lammerse, die onmiddellijk de westinghouse-rem deed werken en zelf op zijn locomotief in een hachelijke positie verkeerde. Het treinpersoneel was onmiddellijk bij onze coupé om hulp te bieden, doch het bleek onmogelijk de deuren te openen, en we konden tenslotte door de gang het rijtuig verlaten. Gelukkig bleek er niemand gewond te zijn. Buiten  zijnde stonden we direct bij de omgevallen locomotief en de op zijn kant liggende bagagewagen, waarachter ons rijtuig direct volgde en bleek het deraillement nog betrekkelijk goed afgeloopen en slechts belangrijke materiale schade te zijn ontstaan. Het treinpersoneel, dat zich bijzonder beijverde den passagiers behulpzaam te zijn, breng ik hier gaarne een woord van lof.

 
« Laatst bewerkt op: 17 april 2017, 12:59:32 door Sobat Kras »
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 10397
    • sleutelspoor
Maassluis West Msw
« Reactie #16 Gepost op: 17 april 2017, 13:20:05 »

001 Het station Maassluis-West ligt aan de Hoekselijn tussen de stations Maassluis en Hoek van Holland. Het heeft twee perrons in bajonetligging en werd op 31 mei 1970 in gebruik genomen.


002  Het zeshoekig stationsgebouw , welke op het voorplein is gesitueerd, is er een van het zogenaamd sextant type.


003 Op 15 november 2004 besloten de NS de loketfunctie van dit station te beëindigen. De NS had het voornemen om het stationsgebouw te verhuren, om zo de sociale controle op en rond het station te behouden. Dit bleek niet mogelijk, waardoor de sextant in mei 2007 is gesloopt.


004 In juni 2008 zijn er op dit station speciale overkappingen geplaatst bij de ticketautomaten. Dit naar aanleiding van klachten van treinreizigers die moeilijk een kaartje konden kopen omdat de zon op de ticketautomaten scheen waardoor de schermpjes niet leesbaar waren.


005 Het kan niet altijd mooi weer zijn


006 Maassluis west gezien van af het eiland Rozenburg


007  Maassluis West heeft diverse typen Stoptreinen gekend zoals plan V


008  En de dubbeldek trek-duw treinen


009 De boottreinen passeerde wel, maar stopten niet op Msw.


010 Speciale treinen hebben de laatste jaren Msw wel aangedaan zoals de stoomtreinen van de VSM (Koningsdag).


011- en de SSN (Furiade)


012 Op de laatste zaterdag van de explotatie reden Mat54 en plan V Msw voorbij.


013  Maassluis West wordt tussen april en september 2017 omgebouwd naar Metrostation

 
014 Entree Zuid.

foto's; Hist.Ver.Maassluis, Daniel Vervoort, Wilmar den Ouden,Ronnie Venhorst, Teun van der Zee
« Laatst bewerkt op: 17 april 2017, 14:51:52 door Sobat Kras »
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 10397
    • sleutelspoor
Steendijkpolder
« Reactie #17 Gepost op: 18 april 2017, 14:15:35 »

Steendijkpolder (metrostation)Sdp
Metrostation Steendijkpolder is een toekomstig metrostation aan de voormalige Hoekselijn en is gesitueerd tussen het huidige Maassluis West en Hoek van Holland Haven en zal onderdeel worden van de Rotterdamse Metrolijn B. De lijn loopt na Maassluis langs de Maeslantkering, dicht langs de rivier en de dijk, richting. Hoek van Holland Haven .Het nieuwe station ontsluit de Burgemeesterswijk. De stedenbouwkundige inpassing van het station sluit aan op de waterkering en de aanliggende nieuwbouw. Ook komt er bij het station een extra spoor, dat het mogelijk maakt om metro’s te laten keren. De ombouw van de Hoekselijn tot metrolijn zal naar verwachting eind 2017 voltooid zijn.


Zicht vanaf de Oranjesluis richting Maassluis. Aan de rand van de bebouwing links boven komt station Steendijkpolder.


Links op de foto van het Rotterdams Havenbedrijf, Port of Rotterdam, de Hoekselijn van Mss naar Hvd. Op dit stuk komen zeker twee nieuwe stations. Over een derde station, hier bij de kering wordt nog over nagedacht.
« Laatst bewerkt op: 18 april 2017, 14:21:47 door Sobat Kras »
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 10397
    • sleutelspoor
Poortershaven Po
« Reactie #18 Gepost op: 20 april 2017, 20:05:47 »
Poortershaven Po
Langs de rivier het Scheur, net voorbij Maassluis, lag ooit een particulier insteekhaven genaamd Poortershaven. Het complex was in 1902 aangelegd door Johannes Josephus de Poorter, destijds kantoor houdende te Rotterdam, en bestond uit een insteekhaven van ongeveer 350 meter lang en 30 meter breed. De haven had een doorgang naar het Scheur van zo’n 100 meter breed. Door het getij en de stromingen in het Scheur slipte de ingang en haven dicht en moest daarom meerdere malen per jaar worden uitgebaggerd. Tussen de insteekhaven en het Scheur lag een laad- en loskade, die aan de rivierzijde was voorzien van een lange steiger. In de Poortershaven werd voornamelijk erts overgeslagen van binnenschepen op zeeschepen en andersom. Op de kade stonden twee grote loopkranen voor het laden en lossen van deze schepen.


001  In de latere periode van het bedrijf heeft er ook nog een kleine torenkraan gestaan. Aan de landzijde van Poortershaven liep de spoorlijn Hoek van Holland naar Rotterdam. In 1935 had Jos de Poorter op het terrein tussen de haven en de spoorlijn twaalf woningen laten bouwen. Welke bewoond werden door zo’n honderd werknemers van de ertsoverslag. Ook was er een quarantainebarak voor zieke zeelui, een kruidenierswinkeltje, een kantoortje en nog een paar kleine gebouwtjes. De firma’s N.V. Handelmaatschappij Jos de Poorter en N.V. Handelsinrichting Poortershaven bezaten onder andere zeeschepen, buitenlandse ertsmijnen en een werf in Sliedrecht.
 In 1934 kregen de N.V. Handelmaatschappij Jos de Poorter en N.V. Handelsinrichting Poortershaven uitstel van betaling. Dat uitstel werd enkele malen verlengd, maar uiteindelijk werd in 1940 het faillissement uitgesproken. Twee jaar daarvoor, in 1938, had Jos de Poorter zijn Poortershaven al verkocht aan een Rotterdamse havenbedrijf en deze droeg het complex vrijwel direct over aan de Koninklijke Marine. De marine nam het complex meteen in gebruik en richtte het terrein in voor de opslag van zeemijnen. Speciaal hiervoor werden twee stenen loodsen gebouwd, een grote loods van 80 x 40 m en een kleinere loods van 22 x 40 m. Aan de noordzijde van de kleinste loods werd een 2,5 m hoge schervenwal opgeworpen. Van de grootste loods is alleen de betonnen vloer terug te vinden. Ter hoogte van beide loodsen had men voor het laden- en lossen van vaartuigen een steiger gebouwd in de Nieuwe Waterweg van zo’n 70 m lang. Van deze steiger is ook niets meer terug te vinden. Het complex Poortershaven ligt op grondgebied van de gemeente Rotterdam.


002 Even voorbij Poortershaven, in de richting Hoek van Holland, was aan de spoorbaan de blokpost nr. 16 gevestigd. Hier was een spoorweghalte die werd aangeduid als 'halte Poortershaven' De halte was door de Nederlandse Spoorwegen op verzoek van Joost de Poorter ten behoeve van diens bedrijf aangelegd. De voorwaarde was hierbij gesteld dat Joost de Poorter in geval van onrendabele exploitatie de tekorten moest aanzuiveren. Bleef hij in gebreke, dan zou de halte worden opgedoekt.


003 Dienstregeling van 1911.De verbinding per spoor was noodzakelijk, omdat een volwaardige verbindingsweg naar Poortershaven ten enenmale ontbrak. De Schenkeldijk was niet verhard en had slechts een smal voetpad. Verder was de Poortershaven alleen nog via het voet- of fietspad langs de spoorbaan bereikbaar De plaats waar het perron van de halte is geweest, is thans nog duidelijk herkenbaar aan twee portaalmasten. Het station werd op 15 februari 1904 geopend en sloot op 7 oktober 1946. Het station ligt op kilometer punt 16,4


004 Nadat de Poortershaven door de Koninklijke Marine als mijnenopslagplaats in dienst was genomen, heeft als enig Nederlands marineschip de lichte kruiser Hr. Ms. ‘Sumatra’ de haven begin mei 1940 aangedaan en daar gedurende een paar dagen gelegen. Zoals bekend vielen de Duitsers 10 mei ons land binnen en het duurde dan ook niet lang of de Kriegsmarine nam Poortershaven in gebruik. Met name voor de opslag van zeemijnen en het Sperrwaffenkommando kreeg hiervoor de verantwoording. Deze dienst maakte ook de (zee)mijnen onschadelijk die in de regio werden gevonden. De mijnen konden buiten via een smalspoor naar laad- en lossteiger worden getransporteerd om de Schnellboote te bevoorraden. De in Poortershaven opgeslagen mijnen werden op de Noordzee gelegd in de vaarroutes van de Britse konvooien en later ook in die van de geallieerde konvooien richting Antwerpen. Meer dan 3.000 mijnen werden tijdens de oorlogsjaren door de Schnelboote overboord gezet.


005 In augustus 1944 werd Poortershaven door de Kriegsmarine aangewezen om dienst te gaan doen als basis voor het Kommando Kleinkampfverbände (K-Verband). Het 4e K-Division kwam naar Poortershaven en deze was uitgerust met Hitlers ‘geheime’ wapen de Biber, een Kleinkampfmittel (K-Mittel). Op 5 november 1944 ’s avonds laat arriveert onder leiding van Kapitänleutnant M.A. Friedmar Wolters het K-Flottille 261 in Poortershaven met dertig Bibers afkomstig van de Duitse Flenderwerf in Lübeck.


006 De Biber (Duits voor bever) was een Duitse eenmansduikboot of minionderzeeër door de Kriegsmarine Kleinst U-boote genoemd. Begin 1944 ontworpen door Korvettenkapitän Hans Bartels. De lengte van de Biber was 9,03 meter met een grootste breedte van 1,57 meter. De waterverplaatsing was 6,3 m3.. De Biber was bewapend met twee aangepaste (ivm het gewicht) 53,3 cm elektrische torpedo’s van het G7e type die in halfronde uitsparingen aan weerszijden van de boot werden meegenomen. Later werden de Bibers in Poortershaven getest en aangepast om één of meer mijnen mee te nemen. De Bibers werden vanuit Poortershaven door een Vorpostenboote naar zee gesleept, onder verdedigende begeleiding van enkele schepen van het Rheinflotille. Aangekomen op het verzamelpunt, meestal ten hoogte van Voorne, werden de eenmansduikbootjes losgemaakt en gingen ze op eigen kracht verder naar hun doel. Ze werden met name ingezet om geallieerde schepen te vernietigen die probeerden de monding van de Westerschelde op te varen op weg naar het al bevrijde Antwerpen. Want op 28 november 1944 was de Westerschelde door de geallieerden vrij van zeemijnen gemaakt en liep het eerste konvooi veilig de Antwerpse haven binnen. Vanaf die dag tot en met de 7e mei 1945, zijn er op de Westerschelde toch achtentwintig vrachtschepen door toedoen van dit Kleinkampfmittel tot zinken gebracht. Direct door torpedo’s of indirect door zeer slimme zeemijnen. Ze voeren het hele stuk naar de Schelde boven water. Als ze zich precies aan de koersen en tijden konden houden kwamen ze vrij precies in het operatiegebied uit. Alleen bij een aanval van een schip of vliegtuig doken ze onder water en vanzelfsprekend gooide dit het hele schema in de war. Multitasken is een term die toen al volledig op zijn plaats zou zijn geweest want alles moest door de Biberfahrer worden uitgevoerd.  Hitler wilde tegen het einde van de oorlog 259 van deze Bibers als geheim wapen in de strijd gooien. De onderdelen voor montage van de bootjes werden per spoor uit Duitsland aangevoerd en speciaal met het oog daarop hebben de Duitsers tussen de halte Poortershaven en het etablissement een spoorbaan aangelegd. 


007 Het waren de Duitsers die besloten om over de Schenkeldijk een smalle verharde weg aan te leggen. Zodat de Poortershaven ook bereikbaar werd voor voertuigen komende vanaf de oude Maasdijk. Later hebben de Duitsers ook nog een rangeerspoor neergelegd tussen de halte Poortershaven en het complex.


008 Pas op woensdag 17 januari 1945 werd Poorteshaven een serieus doelwit van een geallieerd bombardement. Het No.322 ‘Dutch’ Squadron onderdeel van 2nd  Tactical Air Force, bestaande uit voornamelijk Nederlandse vliegers, bestoken van zo’n 500 meter hoogte het complex Poortershaven. Een week later op woensdag 24 januari 1945 volgt een tweede bombardement. Wederom vallen de jachtbommenwerpers van 2nd Tactical Air Force het complex Poortershaven aan. Kraters aan noordkant van bassin lijken drijvende bok te hebben beschadigd. Spoorlijn direct ten noorden van doelgebied op drie plaatsen


009 Na het bombardement van 3 februari en de enorme ontploffing van de Minenlager op 20 februari  1945 zijn er geen Bibers meer geweest in de Poortershaven. De eenheden uit Poortershaven en Hellevoetsluis voegden zich bij het K-Flottile in de Rotterdamse Lekhaven en overtollig personeel werd terug naar Duitsland gestuurd. De resterende Bibers werden nu vanuit de Lekhaven ingezet. De eerste keer nog gesleept, daarna zelfstandig. Op donderdag 26 april 1945 maakt de RAF weer jacht op terugkerende Bibers. Er bevonden zich vier eenmansduikboten voor de Nieuwe Waterweg, waarvan er één naar binnen kon glippen, door langs de Hoekse pier te varen. Twee anderen werden voor de Waterwegmond de diepte in geschoten en de vierde Biber probeerde door de diepte in te duiken aan zijn aanvallers te ontkomen.

Na de capitulatie en het vertrek van de Duitse Kriegsmarine is de Poortershaven weer in gebruik genomen door de Koninklijke Marine. Regelmatig werd er aan de Poorter munitie per zeeschip aangevoerd en overgeladen. De munitie overslag in Poortershaven heeft plaats gevonden tot in de jaren zestig. Ik weet het heb daar zelf in mijn verlof aan meegedaan.


010 Nadat alles weer gestabiliseerd was konden de internationale wwer hun baantjes trekken zoals deze TEE ter hoogte van de Poorter


011 D361, Britania Express tussen Mss West en de Poorter


012 Mat 54


013 Door de uitvoering van de Deltawet van 1958 werd in januari 1974 begonnen met de aanleg van de zogenoemde deltadijk langs de Nieuwe Waterweg - het Scheur - Nieuwe Maas, van Hoek van Holland tot en met Schiedam. Het grootste gedeelte van complex Poortershaven is 1981 bij de aanleg van de Delflandsedijk gesloopt en ondergewerkt of opgeruimd.
« Laatst bewerkt op: 23 april 2017, 09:57:33 door Sobat Kras »
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 10397
    • sleutelspoor
De Haak Dek/Hak
« Reactie #19 Gepost op: 22 april 2017, 14:56:42 »
Over de stopplaats De Haak ben ik niet veel wijzer geworden
De stopplaats lag ten zuidoosten van het dorp Hoek van Holland en werd geopend op 1 oktober 1904.  Bij de stopplaats was een wachthuisje aanwezig met het nummer 19. Daarnaast was er een exportslachthuis bij de stopplaats aanwezig. Het station, gelegen op kilometer punt 19,1 sloot op 5 juni 1925 haar deuren.



Alles was nog al zeer geheim wat zich daar afspeelde.




Ongeveer in de buurt van de Haak
« Laatst bewerkt op: 23 april 2017, 09:58:08 door Sobat Kras »
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 10397
    • sleutelspoor
Stopplaats Nieuwlandsche Polder Np
« Reactie #20 Gepost op: 22 april 2017, 16:03:03 »
Nieuwlandsche Polder is een stopplaats ten zuidoosten van Hoek van Holland. Het station werd geopend op 1 januari 1899 en sloot op 15 mei 1935. In oktober 1905 werd het perron aan de zuidzijde voorzien van een abri, nadat de spoorverdubbeling in dienst was gekomen.
Het station ligt op kilometer punt 21,4. Daar waar vroeger het slachthuis was en nu de toegang tot de Stena-Line is. Het station van Nieuwlandsche Polder werd tussen 1940 en 1944 gebruikt als stopplaats voor werkliedentreinen van de Organisation Todt, die werkten aan de Atlantikwall. Bij kilometer punt 21,9 lag eveneens een halte van deze organisatie voor hetzelfde doel. Op 24 november 1943 botst een werklieden trein bij Nieuwlandsche Polder op de betonnen tankversperring. De trein bestaat uit 8 rijtuigen Materieel'24 (mCd 9442 + ABec 8543 + Cesc 8107 + mCd 9402 + Cec 8552 + Cec 8531 + ABec 8553 + mC 9028) en was onderweg naar Rotterdam. Om de spoorlijn te kunnen bewaken, werden 's nachts twee betonnen tankversperringen geplaatst. Deze werden na de laatste trein het spoor opgedraaid en voor de eerste trein weer weggehaald. Dit gebeurde niet op 24 november 1943. De eerste trein naar Rotterdam van deze dag reed rond 7.05 tegen deze versperring aan. Er komen twee mensen om het leven en 11 mensen raken gewond. Ook werknemers van andere bedrijven maakten gebruik van deze halte. Vanaf 19 juni 1944 werd dit verboden door de Wehrmacht. 500 meter verder naar het westen was eveneens een tijdelijke halte voor werklieden. Ook deze werd niet meer bediend na 19 juni 1944.
« Laatst bewerkt op: 25 april 2017, 09:48:17 door Sobat Kras »
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

T.Spat

  • Offline Offline
  • Berichten: 2577
Re: De Hoekse Lijn nader bekeken.
« Reactie #21 Gepost op: 22 april 2017, 23:02:27 »
4maal FAMO-tractie... whoah....

Die Schwehrlastwagen lijkt wel wat op een kitje van Kibri....

Mooie gechiedenisles, Sobat (y), die overslaghaven van zee-naar binnenschepen
vraagt gewoon om reproductie in model.... ;D

Mvg,

Tis
********

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 10397
    • sleutelspoor
Hoek van Holland deel 1
« Reactie #22 Gepost op: 24 april 2017, 13:02:23 »
In 1858 was er al sprake van aanleg van een spoorverbinding naar Hoek van Holland. De NRS (Nederlandsche Rhijnspoorweg Maatschappij) en de Rotterdamse zakenman L. Pincoffs waren de belangrijkste gegadigden voor de concessie voor deze spoorlijn. Door de overheid werden hun aanvragen echter afgewezen. De spoorlijn werd wel opgenomen op de lijst van aan te leggen spoorlijnen in de Wet van 1875. Pas in 1891 wordt Maassluis met Schiedam verbonden en twee jaar later wordt het eindpunt Hoek van Holland bereikt. De lijn telt in den beginne twaalf stations waarvan vijf (!) in Hoek van Holland
Voor het NS tijdperk reed de Hollandsche IJzeren Spoorweg Maatschappij (HIJSM), ingegeven door de concurrentie van de SS en NBDSM op Vlissingen, de treinen naar Hoek van Holland. Om het comfort van de verbinding Engeland-Duitsland te verhogen werd door de spoorwegmaatschappij HIJSM, in samenwerking met de (Engelse) veerdienst naar Harwich, de aanleg van de spoorweg van Rotterdam-Schiedam naar Hoek van Holland gerealiseerd.


001  In 1893 werd station Hoek van Holland gebouwd, samen met een douaneloods, een aanlegsteiger,een depot met loods, draaischijf met kolenpark en een wagenwasplaats. Op stroom, het is van ebbe, een zeesleper van Leen Smit uit Maassluis die stationsdienst heeft.


002-In 1905 werd bij Hoek van Holland Eindpunt een aansluiting gemaakt op de WSM, Westlandsche Stoomtram Maatschappij. Later, In 1912, gevolgd door een aansluiting bij Maassluis. Hierdoor was het mogelijk om wagons met tuinbouwproducten uit het Westland naar Rotterdam en verder af te voeren. Deze aansluitingen hebben geen lang leven gekend.


003 NS Hoek van Holland Haven, circa 1910 (HZ)


004-Hoek van Holland station in de eerste jaren van haar bestaan

005- Veerbotensteiger en zicht op de nieuwe Waterweg met op stroom een binnenkomend vaartuig bestemd voor de Viande of Poortershaven.


005a Affiche van de Mij Zeeland uit 1931 om meer Duitsers naar hier te trekken. Het heeft zijn tijd nodig gehad!


006- Kaart van Hoek van Holland/ Nieuwe Waterweg uit 1914. Bestudeer de namen van de steigers maar eens


007- Dubbel pijper van de Harwich en een uitgaande NASM in 1920


008- Holland America lijn tussen 1920 en 1930


009- De Hoek heeft veel aan zich voor zien komen. Hier een dok bespannen twee L Smitters onderweg van van Rotterdam naar het verre Oosten.


010- De Sint Pietersburg aan de kade.


011-Toen in 1935 de lijn geëlektrificeerd werd was de behoefte aan een groot stoomdepot met draaischijf niet meer noodzakelijk. De toen nog ingezette stoomlocs met sleeptender gingen achterover naar Rotterdam waar deze faciliteiten nog aanwezig waren. Het vrij gegeven terrein en een deel van het kolenpark werd snel ingenomen door het loodswezen die ook behoefte had aan steenkool voor zijn vaartuigen


012-Naast de Blokkendozen en het nieuwe stroomlijnmaterieel Mat’35 werden voor de dienst op de Hoek ook nog steeds tenderlocomotieven ingezet. De eerste maanden werden acht treinstammen Mat 24ingezet.


012a- Na de elektrificatie van de oude lijn werd de dagelijkse boottrein Hoek van Holland - Amsterdam vv  gereden door een trein bestaande uit Mat 24 aangevuld met een restauratie van de CIWL.

013- Vanaf het najaar 1935 stromen de nieuwe treinstellen Mat 35 in, die hier de volledige dienst konden uitvoeren


014 Koersbord wisseling op een CIWL van een vooroorlogse Internationale trein te Hoek van Holland.


015-Hoek van Holland is tot ver in de vorige eeuw het eindstation voor de Internationale treinen en de Engelse verlofgangerstreinen geweest. Vanaf de opening van de lijn in 1893 gaan er internationale boottreinen rijden. Dit zijn de Noord en Zuid Expres naar Duitsland. Deze hebben een aansluiting op de bootdienst naar en van Engeland. De Noord Expres rijdt via Amsterdam en Oldenzaal naar de Duitse grens. Na dat in 1899 de Westelijke Splitsing bij Rotterdam in gebruik werd genomen, ging de Noord Expres via Gouda en Utrecht rijden. Er werden aparte boottreinen naar Amsterdam ingelegd.Deze Internationaletreinen reden op de vaartijden van de Mij Zeeland die de dienst Hoek van Holland—Harwich onderhield.


016  5000 padvinders onderweg naar Engeland.


017  Architect Sybold van Ravesteyn bedient zich bij de uitbreiding van de stationshal van barokke elementen in zijn toch redelijk modernistische stijl.


018. De Waterweg kant van het Station


019 Het gebouw was zoals toen gebruikelijk was opgesierd met zoals we het nu beleven, bombastische ornamenten.


020  Zoals elke grensstation had Hoek van Holland een enorme douane en visitatiezaal


021 Ook Hoek van Holland heeft zijn donkere kant gekend getuige de kogelgaten in de spanten van het perron. In april 1944 werd het noordelijke spoor tussen kilometer 12.9 (Maassluis) en 22.0 (Hoek van Holland) verwijderd. In april 1947 werd het spoor weer aangelegd. Door de beide wereldoorlogen reden geen internationale boottreinen over de Hoekse Lijn. Vanaf 1942 reden er geheel geen reizigerstreinen meer over de Hoekse Lijn, hoewel deze wel in het spoorboekje stonden. Er reden over de spoorlijn alleen treinen voor de bouw van de Atlantikwall


022  Gevechtssporen in de luifel
 

023 Die zelfde hal als hierboven wedr ook gebruikt voor uitwisseling van duitse tegen Engelse krijgsgevangenen


024 Na de oorlog is Hoek van Holland een grote transithaven geweest voor de geallieerde verlofgangerstreinen. Hiertoe was recht tegen over het station een groot militairkamp opgetrokken. Op de achtergrond het troepentransportschip “Empire Wansbeck”. Foto,Wim Suiker, verz Hans Zwetsloot


.025 Station met Engelskamp.Op de achtergrond het Station en de veerboten van de My.Zeeland en British Rail voor de dienst op Harwich. Foto, Hans Zwetsloot


026 - Op 6 september 1961 was het ook met dit vervoer gedaan in Hoek van Holland Haven


027-De bootdienst naar Engeland werd op 14/15 november 1945 weer hervat, terwijl de internationale boottreinen pas vanaf december 1946 weer gaan rijden.


028 Drukte op het station


029 Poster Int Treinen

030Hoek van Holland is niet gespaard gebleven van ongelukken op de Hoekse lijn



Eld 365 en 618


Plan V 908

DEEL 2


001 Als vervanging van Mat'35 in de stoptreindienst werden eerst Mat’46 en later de Sprinters uit de serie 2002-2009 aangewezen. Hier Hoek van Holland haven op een rustige dag in het eerste decennium van na de oorlog.


002- NS 1006 met als eerste rijtuig een turkooise Post uit de serie Plan C


003 ns 1004 met Rheinpfeil in 1952


004 Spoor 4 en 5 met de internationale boottreinen wachtend in 1953 op de Harwichboot


005-19610926 T3628 in dienst van de Engelse opperbevelhebber van het Britse Rijnleger is naar Hoek van Holland gekomen voor de afscheidsceremonie.


006-VT08.5 naast ELD4 783 op 20 maart 1962 tijdens een schoolreisje van Duitse schoolverlaters. Dit treinstel reed vanaf 2 juni 1957 tot 30 mei 1959 als volledige eersteklas trein naar Hoek van Holland als Londen – Hamburg Express (D71/D72), altijd bestaande uit motorwagen, tussenrijtuig en stuurstandwagen. Foto: verzameling Hans Zwetsloot.


007 fopto-001]
Mat. '46 staat in 1983 gereed als boottrein naar Amsterdam. Dit materieel heeft een tijdje planmatig gereden in de boottrein van Rotterdam naar Hoek van Holland vanwege de bagageruimte, die voor fietsen werd gebruikt. Foto:Evert Masselink


008 Rijtuigen aan de lurk op spoor 4 en 5


009-De TEE Rheingold was een vaste gast op Hoek van Holland. In Rotterdam werd het Haagse deel aan het Hoekse deel met uitzichtwagen gekoppeld. De Rheingold met blauwe 1153 in Rotterdan Centraal. Foto: Harrie Hoekstra.


011- ns 1504]
In vroeger tijden reden er in aansluiting op de veerdiensten ook treinen naar buitenlandse bestemmingen als Berlijn, Warschau en zelfs Moskou, zoals hier de 1504 met de Noord-West Express. Na de opening van de Kanaaltunnel en de komst van goedkope vliegtickets zijn deze internationale treinen verdwenen. Foto: Frank Haalmeijer.


012-NS1503 met D317


013-NS 1155 gereed met de Loreley express


014- De 1503 en 1501 vertrekken op 14 juli 1986 met trein 37300, welke bestaat uit 11 rijtuigen, uit het station van Hoek van Holland. Foto: Frank Haalmeijer.


015 Het einde van het internationale verkeer heeft zich al ingezet. April 1984. Foto: Frank Haalmeijer


016 .







foto's van Capt. Frank Haalmeyer, Hans en Cristoph Zwetsloot, HGWvH,Evert Masselink

« Laatst bewerkt op: 26 april 2017, 14:57:39 door Reinout van Rees »
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 10397
    • sleutelspoor
Koersborden
« Reactie #23 Gepost op: 24 april 2017, 20:03:17 »









































Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 10397
    • sleutelspoor
Vianda
« Reactie #24 Gepost op: 25 april 2017, 11:11:23 »
Onder de naam Wm. Müller&Co werd In 1876 in Düsseldorf een firma opgericht die in ertsen handelde. Deze firma, die In tussentijd was uitgebreid met een cargadoors-, expeditie- en rederijbedrijf, kreeg er in 1889 een Nederlandse dochteronderneming bij. De leiding van het Nederlandse bedrijf kwam in handen van Anton Kröller. Anton Kröller zou deze firma als Wm. Müller&Co uitbouwen tot een wereldwijd opererende mijnbouw- en scheepvaartonderneming. Zodanig verscheepte zij steenkool vanuit Engeland naar havens in Spanje. De Müller&Co schepen kregen op weg naar Engeland veelal slachtvee vanuit Nederland mee.


001-Daar met een regelmaat van de klok Engeland de invoer van levend vee verbood , richtte Kröller in 1898 in Hoek van Holland een exportslachterij op.


002-Een paar jaar later kwam daar ook nog een Cold-Store =koelhuis bij. Het ijs voor het koelhuis werd in het begin door de schepen van Muller&Co uit Noorwegen gehaald. Dat lag voor de hand daar de schepen van Wm. Müller&Co daar het ijzererts verscheepte. Het hier getoonde vaartuig lijkt verdacht veel op een vissersman (jager).


003- Kaart uit 1914 waar de steigers op staan aangegeven


In de jaren vlak voor de Eerste Wereldoorlog ging Kröller zich ook interesseren voor de verscheping van ingevroren Argentijns vlees en van graan en, de twee belangrijkste exportproducten van dat land. Hiervoor richten zij twee dochterondernemingen op, de ‘Compañia Mercantil Argentina’ en de Maatschappij ‘Vianda’.


004-  De Maatschappij ‘Vianda’ was in feite een samenvoeging van de slachterij en het koelhuis. De eerste openbare vermelding van een koeltransport door Vianda is in het Utrechts Nieuwsblad van 1 april 1912 terug te vinden. Het jaartal 1912 strookt goed met de introductie van nieuwe koelwagens bij de HSM.
 

005-In 1912 kwam een drietal koelwagens bij de HSM in dienst die werden gehuurd ten behoeve van de NV Maatschappij voor Verduurzaamde Levensmiddelen “Vianda”.De verhuurder was de Deutsche Waggon-Leihanstalt AG (DWLA) te Brühl
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,61539.msg3221511410.html#msg3221511410


De maatschappij “Vianda werd na verloop van tijd een belangrijke speler in Hoek van Holland. Het kreeg een eigen steiger met de naam “Vianda Steiger”en bestaat nog steeds. In 1918 is de eerste “Oude Export” voor vleesch-export naar Engeland, de Vianda I, al gesloten. . Vianda II, ook wel genoemd de 'Nieuwe Export' werd in 1906 met Brits kapitaal opgericht en werd in 1925 gesloten tot het eind 1938


006-In 1938 zijn de gebouwen geschikt gemaakt voor de opvang van illegale Joodse vluchtelingen. Deze vluchtelingen moesten zelf de gebouwen, na al die jaren van leegstand, schoon maken en het Comité voor Joodse belangen moest opdraaien voor de kosten.


De bezetters zorgden wel dat er goede toevoerwegen naar de kust liepen. Kon de evt afvoer ook snel gaan!!
Dit is nu de N220, oftewel de "Maasdijk"

Na de capitulatie in mei 40, lieten de Duitsers de Joden afvoeren naar Westerbork en kwamen er zgn minder socialen uitgebombardeerden Rotterdammers in. Deze groep moest in 42 het veld ruimen voor arbeiders van de org. Todt ivm de aanleg van de Atlantikwall. Na de capitulatie van het Duitse leger werden er politieke gevangenen, zoals NSB’ers, Nederlandse SS’ers e.d. opgeborgen. In 1947 werd het terrein onderdeel van de nieuwe fabriek van DSM. Een vergeten en triest stuk geschiedenis van Hoek van Holland..
« Laatst bewerkt op: 26 april 2017, 09:18:39 door Sobat Kras »
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 10397
    • sleutelspoor
Hoek van Holland Strand.
« Reactie #25 Gepost op: 25 april 2017, 22:37:09 »
Hoek van Holland Strand
Station Hoek van Holland Strand is het eindpunt van de Hoekse Lijn. Dit spoorwegstation in Hoek van Holland werd geopend op 1 juni 1893. Anders dan de naam doet vermoeden ligt het station niet direct aan het strand. Het ligt nauwelijks een kilometer verder dan Station Hoek van Holland Haven en daarna is het nog meer dan een kilometer (ongeveer 15 minuten lopen) naar het strand. Door de aanleg van de Maasvlakte is de kustlijn namelijk verder in zee komen te liggen. Er zijn plannen om het spoor te verlengen zodat het station weer bij het strand ligt.


001- Kaart van de Hoek uit 1914 waar de doorgetrokken lijn naar het strand te vinden is. Deze verlenging heeft nies met de Strandlijn te maken


002 De bedoelde strandlijn was er alleen tbv het Hoogheemraadschap Delfland. Kom hier bij het zandtransport op terug.


003-Prent uit een ververleden . Mat35 word nog aan geduid als CD9703


005 De berghaven was direct aan het spoorgelegen maar had geen spooraansluiting. We kijken hier van links naar rechts; de vuurtoren met het door armseinen gedekt stationhaven. Aan de kade de Stationssleepboot Maas van L Smit&Co. Ik heb hier een 8 maanden reis rondom Afrika mee gemaakt. De gebouwen van het loodswezen en op de achtergrond het station HvH-Haven


006 Overweg met Mat46 en de reddershuisjes van de ZHMRS. Zuid Hollandsche Maatschappij tot het Redden van Schipbreukelingen.


007 NS676 op 18-12-2009  als stopper naar Rotterdam-CS


008 Voormalige Engelse officiershuisjes aan de verlenging naar het strand


009 Hier gingen de dorstige de droge keel smeren!


010  Het eindpunt van de Hoekselijn. Het strand was van hieruit nog een dikke kilometer lopen.


011 De Sprinter staat in het hoogseizoen om de reis naar Rtd-Cs aan te vangen. Boven de Sprinter zien we de oren van de Navo in het duin staan


012 Druk was het overdag niet . de spits lag in de morgen en avond als de strandgangers de trein opzochten.






014 Daar gaat ze


019-Hoek van Holland Haven . Buiten het seizoen het eindpunt van de lijn


020 De Berghaven in mijn tijd. We zien de reddingsboot Koningin Juliana, het loodsinstructievaartuig Zilvermeeuw, De sleepboot Schouwenbank (waar ik Kapitein op was)  de Havendienst  HD18 en de loodsboot Altar
Op de achtergrond zijn de bovenleidingsportalen van het spoor te zien


021 Jaren lang liet de Hoek de thuisvarende zeeman weten dat zijn zus nog leefde.
« Laatst bewerkt op: 25 april 2017, 22:50:23 door Sobat Kras »
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Gert van Opbroek

  • Offline Offline
  • Berichten: 86
Re: De Hoekse Lijn nader bekeken.
« Reactie #26 Gepost op: 25 april 2017, 22:45:19 »
Leuke informatieve serie Sobat.
De Muller, die jij beschrijft is dat degene, of zijn zoon die de grondlegger is van het Nationaal Park de Hoge Veluwe?
Met vriendelijke groet,
Gert

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 10397
    • sleutelspoor
Re: De Hoekse Lijn nader bekeken.
« Reactie #27 Gepost op: 25 april 2017, 22:48:39 »
Ja hij was getrouwd met Helene Kroller en niet geheel onbemiddeld ;D
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 10397
    • sleutelspoor
Zandtransport
« Reactie #28 Gepost op: 28 april 2017, 13:17:00 »

001-De halte Hoek van Holland Strand heeft niets te maken met de strandlijn. De halte was er al in 1893.


002-De strandlijn van bijna 12 km lang is voor de Eerste Wereldoorlog aangelegd voor het aanvoeren van zand, stenen en teer voor de versterking van de kust bij de Delflandse Hoofden, de kribben in zee voor de smalle duinenrij tussen Hoek van Holland en Kijkduin.


003 Aanleg van de pier en/of de stekdammen


004- Ook op de Noorderpier waren rails te vinden maar deze hadden geen aansluiting op het gewone spoorwegnet. Deze rails waren voor het onderhoud van de pier en voor de reddingswagen. Die laatste is nog gebruik bij de redden van de Passagiers van de omhooggelopen Mailboat ss “Berlin”


005 Overzicht van het strand tussen de Hoek en Kijkduin. Rechts is nog het spoor te zien en links is de kraan van plaatje 3 bezig met het storten van bassaltblokken. Er bestaat een foto met een NS 2200 met wagens op de strandlijn. In de oorlog zag de bezetter zijn kans schoon en gebruikte de lijn voor het transport van grondstoffen voor beton voor de aanleg van de Atlantik-wal. In de late jaren 50 is de lijn opgebroken. Het wissel erheen lag juist voor het noordelijk perron van Strand rechtsaf de duinen in.


006  De berghaven met links in de midden het afbuigend spoor naar de strandlijn. Op het spoor is een van de eerste zandtreinen te zien. Aan de diepwater kant zijn van boven naar beneden een sleepboot van Smit aan het Viandasteiger. Een troepenboot van het Engelseleger, een Mij Zeelandboot en twee engelse Veerboten van British rail te zien

Het derde spoor dat vanuit Hoek van Holland werd aangelegd, lag van kilometer 19,1 tot en met 22,3. Aan het begin van 1931 verviel deze aansluiting en werd dit derde spoor ingekort tot kilometer punt 21,1. Eind 1961 wordt het derde spoor nog een stuk verlengd, tot kilometer punt 19,0. Hier liggen de Oranje Buitensluizen en daar is een laadplaats voor zandvervoer. Dit zand wordt gebruikt bij de aanleg van de Delflandse zeewering In 1967 vervalt na afloop van het zandvervoer de aansluiting naar de zandlaadplaats. In april 1989 vervalt het gehele derde spoor, waar alleen de aansluitingen naar Synres werden bediend. Aan het eindpunt, bij kilometerpunt 23,991, werd in juli 1899 een werkspoor aangelegd voor de firma Wiegerink.

In het kader van de Deltawerken moest de zeewering tussen Scheveningen en Hoek van Holland versterkt worden. Hiertoe werd in opdracht van Hoogheemraadschap Delfland een grote hoeveelheid zand opgespoten ten zuid-oosten van de Oranjebuitensluis. Hiertoe werd een werkspoor van 13 km lengte aangelegd tussen dit terrein en via het emplacement van Hoek van Holland naar Ter Heijde. Enige jaren hiervoor was de spoorlijn van het Hoogheemraadschap Delfland tussen Hoek van Holland, door de duinen naar Kijkduin, opgeheven. Een deel hiervan werd voor dit zandtransport tijdelijk herlegd.


007-Daar N.S. het zand zou vervoeren lieten zij bij Orresten en Koppel 50 wagens NS 49000 (type F-v) met ieder 4 kiepbakken bouwen, de helft beremd en de helft onberemd. Bij het lossen van de wagens moest men de wagen aan de spoorstaven klemmen, dit werd wel eens vergeten, waardoor de wagen ontspoorde. Onorthodox werd de wagen dan met behulp van aanwezige bulldozers en hijskranen weer terug  op het spoor gezet.


008- Op 2 april 1963 werd een begin gemaakt met het zandvervoer naar Ter Heijde bij Monster. Gedurende ongeveer twee jaar lang voerden elke werkdag 8 treinen met maximaal 24 kipwagens zand aan van het terrein bij de Oranjebuitensluis naar de duinen bij Ter Heijde. De oorspronkelijke openingsrit met genodigden werd gepland op 7 januari 1963. Door uitzonderlijk slechte weersomstandigheden moest deze dag worden uitgesteld en werd deze opnieuw geopend op 2 april 1962.


009- DE-loc 2297 met een zandtrein bestaande uit 22 lege zandwagens met 2 conducteurswagens (achteraan: D2590) bij vertrek uit Hoek van Holland Haven naar Maassluis; 13 april 1965.


010-DE-loc 2272 met 20 beladen zandwagens en een conducteurswagen in de duinen te Hoek van Holland ter hoogte van de Helmweg onderweg ten behoeve van dit zandtransport; 13 april 1965.
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 10397
    • sleutelspoor
Fort 1881 aan den Hoek van Holland
« Reactie #29 Gepost op: 29 april 2017, 11:38:55 »
Fort 1881 aan den Hoek van Holland


001-Toen in 1872 de Nieuwe Waterweg een feit was, beschikte de haven van Rotterdam over een korte en open verbinding met de Noordzee. Door deze verbinding nam ook de strategische Waarde van de Rotterdamse haven voor het achterland toe.


002 Mede hierdoor was het noodzakelijk om de Maasmond te beschermen tegen een vijandelijke vloot die een doorvaart naar Rotterdam zou willen forceren, of tegen een vijandelijke vloot die landingstroepen op het strand nabij de Maasmonding zou afzetten. Om op deze wijze de controle over dit vaarwater en strand te krijgen ontwierp men een Pantserfort met zwaar kustgeschut.


003 Stafkaart met de ringen waarbinnen gebouwd  en niet gebouwd mocht worden


004 Plattegrond van het fort 1881


005 In de hoogtijdagen van het Fort 1881 waren er 300 manschappen gelegerd, verdeeld over 100 vertrekken. Fort 1881 was uitgerust met destijds het neusje van de zalm op het gebied van kanonnen met een reikwijdte van 8000 meter. Fort Maasmond, zoals het Fort ook wel genoemd werd, kreeg 4 kanonnen van 24 cm lang 30, opgesteld in twee draaibare pantserkoepels en 2 kanonnen van 15 cm lang 30 in een derde draaibare pantser koepel. Zowel het draaien van de koepels als het eleveren van het geschut gebeurde met gebruik van hydrauliek. In 1922 werd de middelste koepel bij wijze van proef voorzien van een camouflagebeschildering.


006-Hier gaat de eerste spa de grond in voor de uitbreiding van Fort Maasmond


007- De drie koepels konden niet in Nederland geproduceerd worden en werden, net als andere koepels bestemd voor Nederlandse forten, besteld bij de Duitse fabrikant Gruson. De pantserkoepels hadden ieder twee schietgaten waar de lopen van het geschut uitstaken. stoom geleverd door twee stoomketels zorgde ervoor dat de koepels konden draaien. Bij het volledig of gedeeltelijk uitvallen van de stoomkracht was handmatig draaien ook mogelijk.


008-  Tijdens het afkoelen van de groten gegoten pantserdelen konden er tijdens dit koelen soms scheurtjes optreden. Bekent is dat van een van de onderdeel de scheuren zo erg waren dat de Nederlandse opzichter met de fabrikant overeengekomen was om tegen een korting, het onderdeel te plaatsen op een plek dat niet blootgesteld zou zijn tegen vijandelijk vuur. Tegen 1900, was het fort in een klap verouderd na de komst van de nieuwste SLAGSCHEPEN waarvan het geschut een groter bereik had dan het fort Maasmond Na de fabricage werden de onderdelen voor de drie koepels per schip naar Hoek van Holland vervoerd. Bij het fort waren er meerdere aanpassingen verricht om de pantserdelen te kunnen plaatsen. Zo was er een aanlegplaats gemaakt, waar de pontons konden aanmeren. Verder was er vanaf de aanlegplaats een tijdelijke spoorbaan aangelegd met een brug over de droge gracht naar de losplaats. Het op de juiste plek plaatsen van de pantserdelen geschiedde door middel van een door Gruson geplaatste portaalkraan


009 Bij het uitbreken van WWI in 1914 bleef Nederland neutraal  Wel werd overgegaan op algehele mobilisatie en was het fort gevechtsklaar om die neutraliteit te verdedigen  De verbindende schakel tussen het spoor en het Fort aan den Hoek van Holland


.010- zie bijschrift


011-Een ander opmerkelijk feit van de bezuinigingsoperaties gedurende het interbellum was dat van 13 december 1927. De 4e Compagnie van het Regement Kustartillerie (hvH)werd opgeheven, waarna het onderhoud van de artilleriebewapening van het fort Maasmond, inclusief het kanon van 15 lang 25 met de bijbehorende spoorwagen geheel voor rekening kwam van de magazijnbeheerder der artillerie en een (1) werkman! Deze situatie resulteerde al spoedig in het ontstaan van een aanzienlijke achterstallig onderhoud van het kanon 15 lang 25 en de bijbehorende spoorwagen. In 1930 werden de herstelkosten geraamd op een bedrag van F330.- ineens en daarboven nog f 140,- per jaar voor lopend onderhoud. In het toenmalige klimaat was dit teveel. Hierna werd door de toenmalige legerleiding besloten het onderhoud te doen staken en het kanon 15 lang 25 en de bijbehorende spoorwagen te doen verkopen.

Toen de Tweede Wereldoorlog uitbrak werd wederom de algehele mobilisatie afgekondigd en vonden er, na de Duitse inval rondom het fort gevechten plaats.


012-Met de HMS Hereward is Koningin Wilhelmina naar Harwich gebracht


013- Na de capitulatie van Nederlandse viel het fort in handen van Nazi-Duitsland en werd dit pantserfort een onderdeel van de zogenaamde Atlantikwall, de beschermlinie op het Westfront. De koepels, het geschut en ander metaal werd in 1943 uit het fort verwijderd en omgesmolten om gebruikt te worden in de Duitse industrie.


014 Loopgraven stelsel behorende bij de Atlantikwall


015  Na de oorlog kwam het fort in handen van de Koningklijke Marine die het gebruikte als opslagplaats. Het fort stond vanaf 1978 leeg, totdat het in 1987 werd overgedragen aan de Stichting Fort aan den Hoek van Holland en het een museum werd. In 1995 kreeg het fort haar koepels terug; doch van Spuitbeton in plaats van gietijzer.


016-Een belangrijke manier om de vaarweg te beschermen tegen vijandelijke schepen was de mijnversperring. Het fort was zo geplaatst dat het bescherming kon bieden wanneer een vijand zou trachten de versperring onschadelijk te maken. Ook zou het vijandelijke schepen die beschadigd raakten door een mijnexplosie, verder kunnen vernietigen. De mijnversperring bestond uit een reeks elektroschokmijnen verankerd met een staaldraad aan de bodem, die zo'n 2 meter onder het oppervlak dreven. Deze mijnen waren met elektrische kabels verbonden met de wal vanwaar de mijnen geactiveerd en gedeactiveerd konden worden. De plaats in de rivier was geschikt voor dit type mijnen vanwege de geringe invloed van eb en vloed. In de Nieuwe Waterweg lagen 4 reeksen met mijnen die als een schaakbord patroon geplaatst konden worden. De elektrische kabels die de mijnen konden activeren liep naar het fort waar een lokaal ingericht was met één of meer ontstekingstafels voor het activeren en deactiveren van de mijnen.


017- In vredestijd werden de mijnen en ander materieel opgeslagen in het torpedomagazijn bij de Berghaven in de Torpedoloods. De daar opgeslagen mijnen konden via een loopkraan op een railwagen gehesen worden en via een smalspoorsysteem naar de haven gereden worden. In de haven kon men beschikken over een hijskraan waarmee de mijn in de boot gehesen kon worden


« Laatst bewerkt op: 29 april 2017, 11:59:02 door Sobat Kras »
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.