BeneluxSpoor.net forum

Wat zijn we aan het bouwen? => Blogs => Sobat Kras => Topic gestart door: Hans Reints op 01 april 2017, 16:25:48

Titel: De Hoekse Lijn nader bekeken.
Bericht door: Hans Reints op 01 april 2017, 16:25:48
[Het is mijn bedoeling om vanuit Rtd Dp de lijn te volgen tot aan Hoek van Holland Strand en verder door de Delflandse duinen naar Ter Heijde .]

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/001-1913_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/001-1913_1.jpg)
Door de komst van dit soort schepen kreeg de Hoekselijn haar bestaansrecht. 1913 Blaauwhoedenveem verraste de grote concurrent Vriesseveem met de bouw van het enorme graansilocomplex en pakhuis St. Job in Rotterdam. Collectie Koninklijke Vopak.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/002-stoomtram_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/002-stoomtram_1.jpg)
Alles had zijn tijd

Na het officieel in gebruik nemen van de Nieuwe Waterweg in 1872 was de tijd rijp om na te denken over een spoorverbinding langs de waterweg van Rotterdam naar Hoek van Holland. De HYSM maakte in 1875 al plannen voor deze verbinding maar het zou nog tot 1891 duren voordat de eerste trein op het traject Schiedam – Maassluis ging rijden. De Hoekse lijn werd aangelegd als aftakking van de bestaande HYSM lijn Rotterdam-Den Haag. Het gedeelte Schiedam–Vlaardingen-Maassluis werd geopend in 1891. Maassluis–Hoek van Holland strand volgde in 1893. De spoorlijn werd in 1935 als een van de eerste trajecten in ons land geëlektrificeerd. Daarvoor werden acht stroomlijntweewagentreinstellen Mat’35 aangeschaft. Deze staan bekent als de  z.g.n. Hoek van Hollanders.

Rtd-DP
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/003-1924_Emr_16_en_21_Station_DP_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/003-1924_Emr_16_en_21_Station_DP_1.jpg)

Rotterdam Delftsche Poort was het eerste gezamenlijke station van twee concurrerende maatschappijen, de SS en HYSM, en was daarmee het allereerste Centraal Station van Nederland. Het station werd uitgevoerd als kopstation met langssporen,wat ook een primeur voor Nederland was. Door deze spooropstelling heeft het stationsgebouw een bijzondere vorm gekregen, namelijk de vorm van een haak. Het hoofdgebouw bestaat uit een trapezium-vormig middendeel met aan weerszijden vleugels. In de vleugel die op de kopsporen uitkwam was de HIJSM gehuisvest terwijl Staatsspoor in de tegenoverliggende vleugel zat. Hoewel dit station wel degelijk een Centraal Station was bleef het de naam Delftsche Poort houden. Meestal werd de naam afgekort tot Rotterdam D.P.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/004-stationplein_DP_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/004-stationplein_DP_1.jpg)

Het stationsgebouw werd in 1934 grondig verbouwd door architect Van Ravesteyn. Bij deze verbouwing werd de gevel van het middendeel vervangen door een nieuwe glazen ingangspartij en er werd een nieuwe achtertoegang toegevoegd.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/007-ansicht-verwachtmij_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/007-ansicht-verwachtmij_2.jpg)
Hierbij deed ook het Mat35 zijn intrede op de Hoekselijn
 Bij het bombardement op 14 mei 1940 werd de binnenstad van Rotterdam verwoest waarbij ook het station en de omgeving werden weggevaagd. Tijdens de oorlog werd het station Delftsche Poort provisorisch opgelapt. Bij de ingebruikname van het nieuwe baanvak tussen Nieuwerkerk en Rotterdam werd station D.P., in afwachting van de bouw van het nieuwe Centraal Station, alvast omgedoopt tot Rotterdam Centraal Station. Het nieuwe Centraal Station werd naast het oude station Delftsche Poort gebouwd en werd op 31 mei 1957 geopend. Vrijwel meteen daarna werd het restant van het oude station gesloopt om plaats te maken voor het nieuwe stationspostkantoor.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/011_stationdp1953_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/011_stationdp1953_1.jpg)

Ook de Hoekse lijn bleef niet gespaard voor zware ongevallen.  Op 27 december 1982 botsten twee passagierstreinen ter hoogte van de brug over de Delfshavense Schie in Rotterdam op elkaar en zijn er drie doden en zeker twintig gewonden te betreuren.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/013_74.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/013_74.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/www.sporenplan.nl.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/www.sporenplan.nl.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/011-4_mei_1976.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/011-4_mei_1976.jpg)

De botsing gebeurde ’s morgens rond half elf. De Nord-West Expres, van de Deense hoofdstad Kopenhagen op weg naar Hoek van Holland, botste vrijwel frontaal op de stoptrein Den Haag-Rotterdam. De internationale trein had om 10.40 uur in Hoek van Holland moeten aankomen, de stoptrein (die met zon tachtig kilometer per uur reed) moest volgens de dienstregeling om 10.21 uur in Rotterdam CS zijn. De Nord-West Expres was iets achter op het schema. Op het moment van de botsing had de Nord-West Expres een snelheid van naar schatting veertig kilometer per uur. Ook hier kwam de internationale trein uit de verbindingsboog bij Diergaarde Blijdorp en was dus niet op Rotterdam C geweest. De brandweeris nog lang bezig geweest met het bevrijden van bekneld geraakte passagiers. Een probleem daarbij was dat een aantal wagons bijna rechtovereind stonden. De locomotief van de Nord- West Expres kwam gedeeltelijk onder de stoptrein terecht. Volgens een woordvoerder van de spoorwegen gebeurde het ongeluk op het ter plaatse viersporige baanvak bij een wissel. Beide treinen reden elkaar tegemoet op verschillende sporen, maar bij de wissel ging het fout. Hoe dat kon,moet nog worden uitgezocht. Vermoed wordt dat een van de machinisten een rood sein heeft genegeerd. In één van de wagons van de trein zat een Russische delegatie die op weg. was naar Engeland. De Russen, die voor zover bekend niet gewond raakten, konden hun wagon wel verlaten, maar mochten dat „om veiligheidsredenen” niet van functionarissen van de BVD, de Binnenlandse Veiligheidsdienst. Volgens de Rotterdamse politie bleven de Russen eerst echter op eigen verzoek in de trein. Later werden zij per auto naar de Russische ambassade in Den Haag gebracht. Het baanvak Schiedam-Rotterdam werd door het ongeluk geheel versperd
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/008-246530-800-540.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/008-246530-800-540.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/013_img206.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/013_img206.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/014_img205.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/014_img205.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/015-img212.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/015-img212.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/16-Rotterdam_Centraal_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/16-Rotterdam_Centraal_2.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/17-Centraal_rotterdam_voorgevel_001.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/17-Centraal_rotterdam_voorgevel_001.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/020-Logo_metro_rotterdam.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/020-Logo_metro_rotterdam.jpg)

foto's; Vopak, Stadsarchief Gem. Rotterdam,Histotische ver.Rtd, Sporenplan,H. Hoekstra en internet
Titel: Re: De Hoekse Lijn nader bekeken.
Bericht door: Gert van Opbroek op 25 april 2017, 22:45:19
Leuke informatieve serie Sobat.
De Muller, die jij beschrijft is dat degene, of zijn zoon die de grondlegger is van het Nationaal Park de Hoge Veluwe?
Titel: Re: De Hoekse Lijn nader bekeken.
Bericht door: Hans Reints op 25 april 2017, 22:48:39
Ja hij was getrouwd met Helene Kroller en niet geheel onbemiddeld ;D
Titel: Re: De Hoekse Lijn nader bekeken.
Bericht door: Rondje_HO op 20 mei 2017, 17:27:18
Ik kwam toevallig nog twee overzichtsfoto's tegen van Hoek van Holland  :)

https://www.flickr.com/photos/11087887@N03/28904063443/
https://www.flickr.com/photos/11087887@N03/29400771461/

Voor de liefhebber  :)


Edit: en deze ook nog:

https://www.flickr.com/photos/11087887@N03/14855354824/
Titel: Re: De Hoekse Lijn nader bekeken.
Bericht door: Hans Reints op 19 april 2019, 18:43:16
Gelezen op Vlaardingen24. Het gaat goed met de Hoekselijn
COLUMN - De paniek en de wanhoop bij de RET en de Metropoolregio moet wel bijzonder groot zijn, gezien het krankzinnige plan dat zij naar voren hebben gebracht om de Hoekse Lijn toch te laten rijden. De beveiligingssoftware is nog steeds niet in orde, maar kan wel worden gebruikt als er minder metrostellen rijden op een lagere snelheid. Dan kunnen ze binnen drie maanden rijden, zo werd aan het Algemeen Dagblad toevertrouwd.

Eén Rotterdamse wethouder moest aftreden vanwege het debacle rond de Hoekse Lijn. Hij was de Barbertje die moest hangen om het falen van veel echt verantwoordelijken te maskeren. Die zitten allemaal nog hoog te paard, toucheren hun vaak riante salarissen. Het publiek wordt wijsgemaakt dat de hele ombouw van de spoorlijn naar een metroverbinding op een oortje na gevild is. Het is een kwestie van finetunen, maar – zo zei een Vlaardings gemeenteraadslid woensdag nog op een bijeenkomst in Maassluis: 'Veiligheid voor alles'. Nu blijkt dat zelfs met die veiligheid gemarchandeerd kan worden.

Het wordt tijd dat de feiten eens op tafel komen. Die feiten kunnen niet anders dan als volgt zijn: er is iets fundamenteel mis met de Hoekse Lijn. Er zijn van het begin af aan structurele, niet weg te pleisteren of te lijmen fouten gemaakt, net als met zo veel andere projecten van de overheid – vooral op het gebied van ICT.

Vroeger gingen ingenieurs die er voor hadden doorgeleerd, over het sluiten van contracten met aannemers. Nu zijn dat veelal lieden met een bestuurskundige achtergrond, die vakdeskundigheid bij adviseurs van buiten hebben ingehuurd. Zij zijn niet in staat om een goede aanbesteding te doen. Ze gaan bovendien in zee met de goedkoopste inschrijver ook als dat het Canadese bedrijf Bombardier is, dat een hele reeks mislukte projecten op zowat alle werelddelen met zich meesleept en in eigen land bekend staat als the 'worst of Canada'. Sinds een jaar of wat ontvouwt zich bovendien een groot corruptieschandaal.

Sinds 1893 had het spoor prima gefunctioneerd, met in de laatste decennia vier treinen per uur en tijdens de spits vaak nog veel meer op een groot deel van het traject. Nadat de ombouw was begonnen, leek het ene lijk na het andere uit de kast te vallen. Het spoor verzakte. Men vond zogenaamd onvermoede elektrische lijnen en buizen, maar de grote makke waren software en automatisering, net als overal waar Bombardier zijn onbekwame handen uitstrekt. Elk nadeel heb ook nog z´n voordeel. Als de lijn op tijd voltooid was geweest, had hij er nu toch uitgelegen vanwege de bouw van de Blankenburgtunnel. Die activiteiten kunnen nu worden voltooid terwijl de lijn nog niet functioneert. Mag je hopen dan.

Als je gemeenteraadsleden uit Schiedam, Vlaardingen en Maassluis vraagt waarom zij niet veel meer stampij maken over dit schandaal, vertellen ze dat ze doen wat ze kunnen. Onze gemeentes langs de Nieuwe Waterweg gaan er niet over en in de Metropoolregio maken ze met elkaar ook maar een paar procent uit. Dan volgt een vaste riedel over de arrogantie van de RET. En de concessie opzeggen gaat ook niet, want die geldt voor de komende tien jaar. Ze zitten er tot 2030 aan vast. Tja, dus daar zitten ze helaas aan vast. Toch is de RET gebonden aan strikte eisen met betrekking tot het leveren van diensten en rituitval. Het is moeilijk voorstelbaar dat de gemeentes met lege handen staan bij zoveel wanprestatie zijdens de RET, tenzij ze zich wel een heel groot oor hebben laten aannaaien, wat heel goed mogelijk is.

Misschien is het zo dat de gemeenteraden en de colleges weinig concreets kunnen doen tegen de tsunami van onbekwaamheid waarvan ze het slachtoffer zijn. Maar ze kunnen zich in ieder geval uitspreken en uit blijven spreken. Ze kunnen het woord voeren – luid en duidelijk en zonder dat omfloerste – namens hun gedupeerde burgers. Het is genoeg geweest.

Zeker nu de RET het durft om half werk te presenteren met de belofte dat er dan misschien over een maand of drie (!) weinig treinen rijden op lage snelheid, zeker nu is het tijd voor onversneden publiekelijk geuite woede. De gemeenteraadsleden en de wethouders blijven te beleefd en te welgemanierd. Daarom laten zij zich steeds opnieuw met een kluitje in het riet sturen. Zij zijn zo gewend aan 'om de tafel zitten' dat zij niet in de gaten hebben dat zij in feite niet serieus worden genomen en met een fluwelen glimlach geschoffeerd en als kleine kinderen behandeld. Het wordt tijd dat zij daarmee stoppen en duidelijk maken dat lieverkoekjes niet meer worden gebakken. Bijvoorbeeld door de steeds herhaalde eis dat de RET voorlopig op alle lijnen in Schiedam, Vlaardingen, Maassluis en de Hoek gratis openbaar vervoer aanbiedt. Voor deze sh*t hoort niemand te betalen.

En zelfs al gaan Schiedam, Vlaardingen en Maassluis er niet over, dan nog hebben zij gezien de overlast die hun burgers wordt aangedaan, de plicht om te blijven navragen wie precies welke rol speelt bij het proces dat tot het tegendeel van een functionerende metro leidt, welke personen dat zijn en waarom zij nog op hun plaats zitten want zij hebben afdoende bewezen daar niet te horen. En geloof mij, ook voor gemeentebestuurders kan het moment komen dat zij moeten zeggen: 'Sodemieter op met je smoesjes'. En: 'Hoe kan het zijn dat de directie van de RET na dit debacle er nog zit?' Want let wel: een gewone werknemer, zo´n Jan Lul van de Hogebomen die eindeloos aan de bushalte op het vervangend vervoer staat te wachten, die gaat de deur uit als hij zogenaamd zijn resultaatafspraken niet haalt.

En als ze zich dan de deur uit laten praten, die raadsleden, voor de zoveelste keer, zijn zij geen knip voor de neus waard.
Titel: Re: De Hoekse Lijn nader bekeken.
Bericht door: Eric B op 24 juni 2019, 14:53:57
Pittig klusje voor de sproeitrein strooitrein Hans  ;)
Hoewel... eerst maar een paar man met bosmaaiers...
Titel: Re: De Hoekse Lijn nader bekeken.
Bericht door: Arjen-V op 08 juli 2019, 15:54:53
Twee weken geleden een instructie rit gemaakt op de hoekse lijn.
Dit in het kader van de goederentreinen die straks gaan rijden tussen Schiedam en Vlaardingen Vulcaanhaven.
https://www.youtube.com/v/XpONglL_TpQ&
Titel: Re: De Hoekse Lijn nader bekeken.
Bericht door: Arjen-V op 16 juli 2019, 06:39:31
In navolging van de instructie rit met de metro werd in 3 op een volgende weekenden een intensief proefbedrijf gereden waarbij er een goederentrein tussen het metrobedrijf door gestuurd werd.
Onderstaand filmpje is de afvoer van de loccen vanaf Vlaardingen Vulcaanhaven naar Dordrecht.
Hierbij is goed te zien hoe er via het Strengelspoor gereden wordt.
https://www.youtube.com/v/gTAX--RzaB0&

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_4946-9.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_4946-9.jpg)
Alleen als je je omdraai dan zinkt de moet je in de schoenen..
Dit is inmiddels ook helemaal gesnoeid en en het spoor is weer vrij van alle bramenstruiken.
Titel: Re: De Hoekse Lijn nader bekeken.
Bericht door: metresil op 16 juli 2019, 12:11:57
Mogen ddl  15 treinbewegingen per week tussen de dienstregeling van het metroverkeer van de RET , dat moet verdeeld worden tussen de VOPAC en DFDS  heb ik begrepen.... dat er nieuw spoor wordt aangelegd op de terminal van DFDS is ook vrij zeker.
Titel: Re: De Hoekse Lijn nader bekeken.
Bericht door: ronald2016 op 16 juli 2019, 12:57:55
Leuke en mooie video's, dank voor het delen.
Titel: Re: De Hoekse Lijn nader bekeken.
Bericht door: Dennis. op 16 juli 2019, 19:25:59
Grappig dat prorail om het spoor ‘robuuster’ te maken (lees bezuinigen op onderhoud van wissels) overal wissels verwijdert, en hier bij de RET na praktisch elk station een mogelijkheid is om van het linker naar het rechterspoor te wisselen is gebouwd.

Groet Dennis
Titel: Re: De Hoekse Lijn nader bekeken.
Bericht door: Hans Reints op 19 juli 2019, 14:13:08
Heeft hier allemaal mee te maken.

"citaat"
Bijzonder aan dit project is dat het traject tot Maassluis en eventueel tot Hoek van Holland, toegankelijk moet blijven voor goederentreinen. Dat vereist creatieve oplossingen. De instapspleet tussen de (smallere)metrovoertuigen en de perrons moet bijvoorbeeld worden gereduceerd, terwijl de perrons door de goederentreinen gepasseerd moeten kunnen worden. Omdat metrovoertuigen smaller zijn dan goederentreinen, wordt er bij stations strengelspoor toegepast. Het blijft dus een spoorlijn en het wordt daarom geen metrobaan.
Volgens de huidige plannen wordt het goederenvervoer afgehandeld over het zuidelijke spoor met maximaal 40 km per uur. In Schiedam komt een overgavespoor van 520 meter. Goederentreinen mogen alleen buiten de spits rijden, met maximaal een goederentrein per uur. Omdat 750 Volt te weinig is voor een elektrische locomotief, bestaat de tractie voor deze treinen uit diesellocomotieven. Als er een goederentrein op het traject rijdt, vindt het metroverkeer met een interval van 10 minuten in beide richtingen over de noordelijke sporen plaats. Op de te passeren stations komt strengelspoor (zie kaartje). Er komen in Vlaardingen (Vopak) en Maassluis (Conline) separate rangeersporen met de nodigde omloopwissels.
"einde citaat"

Ik heb dit ooit eens geschreven voor een hobby blad, maar na publikatie van het artikel zijn er heel wat veranderingen doorgevoerd. Al was het alleen maar de datum van in dienst stelling ;D
Titel: Re: De Hoekse Lijn nader bekeken.
Bericht door: henk op 19 juli 2019, 21:31:31
Grappig dat prorail om het spoor ‘robuuster’ te maken (lees bezuinigen op onderhoud van wissels) overal wissels verwijdert, en hier bij de RET na praktisch elk station een mogelijkheid is om van het linker naar het rechterspoor te wisselen is gebouwd.

Overloopwissels voor en na ieder station zijn gebruikelijk bij de metro. Omdat de meeste wissels normaal toch niet worden gebruikt, veroorzaakt een defect exemplaar niet snel problemen, zoals bij het gewone spoor wel.

De boel schijnt eind september dan toch te gaan rijden ... is de bedoeling.
Titel: Re: De Hoekse Lijn nader bekeken.
Bericht door: spoorzeven op 20 juli 2019, 10:08:56
Arjen, dank voor het maken en delen van de video-opnames. Wat mij opviel, is dat op 10:27 een sein wordt gepasseerd met vier lampen. Oude tijden herleven op de Hoekse lijn?
Titel: Re: De Hoekse Lijn nader bekeken.
Bericht door: Menno op 20 juli 2019, 13:54:39
Dat viel mij ook op ;) Heeft iemand overigens een verklaring voor die schuin geplaatste bovenleidingportalen? Ik dacht eerst dat het een perspectief-dingetje van de gebruikte camera was, maar naarmate de camera dichterbij kwam bleek dat de verticale profielen gewoon schuingeplaatst zijn. Dat zal vast ook al zo geweest zijn in de tijd van de Hoekse Lijn, maar ook dan zie ik het nut niet. Is er een bouwtechnische verklaring voor?
Titel: Re: De Hoekse Lijn nader bekeken.
Bericht door: Ronald1974 op 20 juli 2019, 14:02:53
Die portalen die je ziet is op het viaduct over de snelweg A4, dit is altijd al zo geweest.
De portalen staan onder de zelfde hoek als hoe het viaduct aansluit op het ballastbed.
Titel: Re: De Hoekse Lijn nader bekeken.
Bericht door: hrp op 28 juli 2019, 12:31:27
Op de heetste dag tot heden meldde RTV Rijnmond:
"De provincie Zuid-Holland trekt 15 miljoen euro uit om de nieuwe metrolijn naar Hoek van Holland door te trekken naar het strand. Die moet in 2021 klaar zijn.
Het gaat om een enkel spoor vanaf het huidige station Hoek van Holland tot aan het strand. Het spoor wordt 1100 meter lang. Door meerdere tegenvallers heeft het project al fikse vertraging opgelopen. Ook is het een stuk duurder uitgevallen dan de bedoeling was. De kosten vallen 90 miljoen euro hoger uit."

Eerder dee weken lazen we in de pers dat de metrolijn eind september deels wordt opgestart met het huidige busbedrijf paraat voor het geval dat.
Bij de spoorwegovergangen zouden  voor de zekerheid verkeersregelaars komen. De gemeente Vlaardingen ziet dat niet zo zitten....

Misschien volgend jaar al met de metro naar Hoek van Holland en verder als vanouds stuk lopen?!

Ronald

Titel: Re: De Hoekse Lijn nader bekeken.
Bericht door: Rondje_HO op 28 juli 2019, 18:45:27
Grappig, dus straks kun je van het strand van Nesselande in één keer doorrijden naar het strand van Hoek van Holland? De "Strand-Strand-Express"  :)
Titel: Re: De Hoekse Lijn nader bekeken.
Bericht door: jowi op 28 juli 2019, 19:29:16

Gezien het 'zandvolk' wat Nesselande onveilig maakt zullen ze daar op het strand van HvH heel blij mee zijn. Nog meer van dat tuig. Plus, de metro's worden gesloopt.
Titel: Re: De Hoekse Lijn nader bekeken.
Bericht door: Eric B op 28 juli 2019, 20:08:02
€15.000.000 voor 1,1km...
Dames en heren we hebben een winnaar in de strijd om de titel "De miljoenenlijn van de 21e eeuw"  ;D
Titel: Re: De Hoekse Lijn nader bekeken.
Bericht door: Pauldg op 28 juli 2019, 20:19:42
Tof! Benieuwd wanneer het een museumlijn wordt!  ;D
Titel: Re: De Hoekse Lijn nader bekeken.
Bericht door: Arjen-V op 28 juli 2019, 20:51:58
Zullen we er ook nog ff een korte 360 graden rit tegen aan gooien dan.
https://www.youtube.com/v/nhGWuRC0UHE&

Wat mij opviel, is dat op 10:27 een sein wordt gepasseerd met vier lampen.
Dit sein heeft naast de gebruikelijke kleuren ook nog een witte lamp.
Deze witte lamp geldt alleen voor de metro en is voor hun een teken dat het sein geen seinbeeld toont wat voor hun geldt.
Voor wie bekend is met het Duitse Kennlicht, dit betekend feitelijk het zelfde.
https://de.wikipedia.org/wiki/Kennlicht (https://de.wikipedia.org/wiki/Kennlicht)
Titel: Re: De Hoekse Lijn nader bekeken.
Bericht door: spoorzeven op 29 juli 2019, 08:30:40
Bedankt voor de toelichting Arjen. Is dus eigenlijk hetzelfde als vrijgave rangeren: het sein / de seinen worden uitgeschakeld, maar om te laten zien dat ze niet kapot zijn, brandt het witte licht.
Titel: Re: De Hoekse Lijn nader bekeken.
Bericht door: Jeanne op 29 juli 2019, 17:23:48
Is op zich wel een logische keuze dit witte licht aangeeft dat het sein specifieke omstandigheden geen verdere betekenis heeft. Zie de analogie met de verschillende ETCS proefbedrijven, waar bij de klassieke seingeving uitgeschakeld was en ook een witte lamp of een rij witte lichten onder ETCS regime toonde ten teken dat het betreffende klassiek sein zonder betekenis was. Is nu bij de metro dus eigenlijk niet anders.
Titel: Re: De Hoekse Lijn nader bekeken.
Bericht door: Ronald1974 op 10 augustus 2019, 18:33:24
Bij deze een bijdrage van mijn kant van de ombouw van station (halte) Vlaardingen west.
De ombouw verliep heel snel tot ze bij het onderdeel spoorbeveiliging aan kwamen, maar dat verhaal kennen we inmiddels allemaal wel.
Op maandag 5 augustus 2019 is na het velen testen eindelijk het proefbedrijf gestart.
Dit houd in dat de metro volgens dienst regeling rijdt vanaf station Schiedam centrum rijdt de metro verder zonder passagiers en maakt dan een slag over de hoekse lijn en bij terug komst op Schiedam centrum vervolgt de metro weer zijn dienst met passagiers.
Dit proefbedrijf duurt 4 weken 24/7 als dit naar wens verloopt zal de exploitatie 30 september 2019 starten.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCI1444.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCI1444.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCI1449.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCI1449.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCI1450.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCI1450.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCI1459.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCI1459.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCI1497.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCI1497.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCI1569.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCI1569.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCI1590.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCI1590.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCI1591.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCI1591.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCI1593.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCI1593.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCI1638.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCI1638.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCI1639.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCI1639.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCI1641.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCI1641.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCI1646.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCI1646.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCI1647.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCI1647.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_20190810_153554.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_20190810_153554.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_20190810_154122.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_20190810_154122.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_20190810_154125.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_20190810_154125.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_20190810_154204.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_20190810_154204.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_20190810_154207.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_20190810_154207.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_20190810_154211.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_20190810_154211.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_20190810_154337.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_20190810_154337.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_20190810_154339.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_20190810_154339.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_20190810_154355.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_20190810_154355.jpg)

Titel: Re: De Hoekse Lijn nader bekeken.
Bericht door: RikM op 10 augustus 2019, 20:46:48
Mogelijk dat er al ergens een antwoord op mijn vraag staat. Wil ook geen vuurtje stoken...
Dus moderatoren haal de zamboni maar  alvast uit de stalling :police:
Kan iemand mij als buitenstaander uitleggen waarom de bestaande infrastructuur moest worden vervangen? Een paar extra haltes bouwen en ander materieel had toch volstaan?
Titel: Re: De Hoekse Lijn nader bekeken.
Bericht door: Jan-Peter op 10 augustus 2019, 22:37:30
Hard voor de zamboni uit rennend:

Zover ik begreep:
Kernnet; NS zag de Hoekse lijn niet meer als onderdeel van het kernnet.
Metropool Regio R/DH: zag wel brood in de explotatie.
Metro's rijden ook op rails maar hebben een andere voeding (750V ipv 1500V).

Jan-Peter
Titel: Re: De Hoekse Lijn nader bekeken.
Bericht door: henk op 11 augustus 2019, 08:41:07
En een hogere frequentie en materieel met een ander profiel.
Titel: Het gaat écht gebeuren: De Hoekse Lijn gaat 30
Bericht door: Hans Reints op 04 september 2019, 09:32:00
We kondigden het eerder al aan, maar de kans is nu wéér iets groter dat de Hoekse Lijn op 30 september gaat rijden. De nieuwe metro heeft de belangrijkste beveiligingstest doorstaan. Dat meldt mediapartner AD Rotterdam. En dat betekent dat er hoogstwaarschijnlijk op 30 september voor de eerste keer met de metro tussen Hoek van Holland en Schiedam kunnen gaan reizen. Dat blijkt uit de brief van de Rotterdamse wethouder Arjan van Gils aan de gemeenteraad.
De ‘verlengde metrolijn B’, zoals de Hoekse Lijn heet, gaat volgens de reguliere dienstregeling rijden. Er gaat vanaf Hoek van Holland één keer per twintig minuten een trein richting Rotterdam. In een later stadium worden ook extra spitsritten toegevoegd. Dat gebeurt naar verwachting na vier weken exploitatie. De gloednieuwe metro heeft inmiddels 2500 testritten gemaakt. Die zijn zonder grote obstakels verlopen. Belangrijk nieuws is dat de Inspectie voor Leefomgeving en Transport de ISA-verklaring en het informatiedossier hebben beoordeeld en een positief advies hebben gegeven voor de afgifte van de indienststellingsvergunning Een belangrijke stap op weg naar exploitatie van de Hoekse Lijn.
Het is echter niet het geval dat er helemáál geen problemen meer zijn. De aggregaat kampt namelijk nog met storingen. Dit wordt tijdens het testen nog opgelost door het systeem te resetten. Eind september vindt er een update plaats van de software van de aggregaat. Daarmee wordt naar verwachting een groot deel van het probleem opgelost. Voor de zekerheid blijft het vervangend busvervoer nog beschikbaar. De bussen stoppen enkele weken later met rijden, als problemen uitblijven.
De metro had eigenlijk in september 2017 al moeten gaan rijden. Verschillende technische problemen, zoals fouten in de beveiligingssoftware, zorgden voor een flinke vertraging. De verlenging van het spoor tot het strand, Metro aan Zee genoemd, gaat ook minder rap dan gepland. Dat heeft te maken met de vertraging van de ombouw. De verlenging is naar verwachting in 2021 klaar. Het station Hoek van Holland Strand moet dan gereed zijn, zodat reizigers op enkele meters van het strand uit de metro kunnen stappen. De gemeente Rotterdam is nu bezig met het ‘herijken’ van deze planning en verwacht volgende maand (september) nieuwe data te kunnen noemen. Bron : in de buurt-westland

en wie nog een visje wilde gaan eten;
Icoon verdwijnt: Vishandel Hoek van Holland moet deuren sluiten door komst metrolijn

Al 34 jaar is de Hoekse Vishandel een begrip in Hoek van Holland. Eigenaar Cees Hofland is er dan ook stuk van dat zijn zaak moet sluiten. Eind september is het zover. De winkel moet plaats maken voor de ‘Hoekse Lijn’, een metroverbinding tussen Schiedam en Hoek van Holland. Een mooi stukje modern openbaar vervoer. De inwoners van Hoek van Holland zullen er vast blij mee zijn. Maar Cees van de vishandel aan de Stationweg kan er niet om lachen. Vier jaar lang heeft hij nog geprobeerd er met de gemeente uit proberen te komen. Maar alle onderhandelingen ten spijt: de deur gaat toch echt dicht. Cees noemt het vooral zuur voor zijn dochter: “Zij zou eigenlijk de zaak overnemen! Ook zou er voor mij nog een stukje pensioen inzitten op die manier. Dat gaat nu niet lukken. Ik ben erg teleurgesteld.” Cees krijgt wel een schadeloosstelling van de gemeente Rotterdam. Maar liever had hij zijn zaak gewoon voortgezet. Hij zou dan met de nieuwe vishandel plaats hebben genomen in het nieuwe station. Maar de vraagprijs kan hij niet opbrengen. In een reactie laat de gemeente weten dat ze er vier jaar lang uit hebben proberen te komen: “We hebben gekeken naar een haalbaar koopaanbod dat past binnen de wet- en regelgeving. Ons aanbod is afgewezen omdat de heer Hofland heeft gekozen voor schadeloosstelling.” Ook noemt Cees het erg jammer voor de bezoekers. En die bezoekers komen uit alle windstreken om bij hem een haring te happen of voor een mootje vis voor bij de avondmaaltijd: “Iedereen komt hier een visje halen. Zeker tot de boot om 19.00 uur weggaat, is er altijd volk te vinden. Zelfs Engelsen en Duitsers!” Stiekem blijft hij nog wel hoop houden voor zijn vishandel. En hij heeft dus nog even de tijd, want 30 september gaan de deuren definitief dicht. Bron : Hart van Nederland

Een juweeltje voor het keeltje, En een genotje voor het strotje zal wel altijd tot het verleden gaan behoren.
Titel: Re: De Hoekse Lijn nader bekeken.
Bericht door: Leen Kievit op 04 september 2019, 13:11:03
Een metro met overpaden??

Leen
Titel: Re: De Hoekse Lijn nader bekeken.
Bericht door: Forever Rocofan op 05 september 2019, 09:09:25
Ik begrijp nog steeds niets van het Hoekse lijn project. Bijna 2,5 jaar bussen met routes waar veel mensen niets van snappen. Niet meer rechtstreeks naar Rotterdam CS. Buitenlandse toeristen die geen idee hebben hoe ze van Rotterdam naar Hoek van Holland moeten. Het strand nog niet bereikbaar en dit gaat ook nog twee jaar duren. Heel veel strandtenthouders die hun omzet hebben zien dalen en nu moet de vishandel zijn deuren definitief sluiten. Zoveel mensen die in de problemen zijn gekomen met reizen of qua inkomsten. Allemaal ellende waar niemand om heeft gevraagd, maar wat iedereen door zijn strot geduwd krijgt. Echt heel lekker bezig zo. Kansloze metro !!!

Wat mij betreft mogen ze de sporen tot echt aan de rand van het strand verlengen. Dan kunnen de metro's daar de zee in en drijven ze vanzelf richting Engeland. Zijn wij er mooi vanaf.

Groeten Ruud B. ( die echt helemaal klaar is met het gezeik rond de Hoekse lijn )
Titel: Re: De Hoekse Lijn nader bekeken.
Bericht door: Ronald1974 op 05 september 2019, 14:42:28
Ik het heel jammer van de mensen dat juist nu de metro eindelijk gaat rijden zo negatief doen.
Ik reis iedere dag tussen Vlaardingen West en het fransicus gasthuis in Rotterdam om op bezoek te gaan bij mijn vrouw in het ziekenhuis.
Ben een 1 a 1,5 uur onderweg wordt er alleen maar blij van als die 30 september gaat rijden dan doe ik er maar 35 minuten over

Zie de mooie foto's in reactie#68.
Titel: Re: De Hoekse Lijn nader bekeken.
Bericht door: Hans Reints op 05 september 2019, 14:48:23
Hoe emoties en meningen kunnen veranderen en verschillen als er eigenbelang in het spel is. Dit is niet op de man, maar een algemene opmerking.
Titel: Re: Het gaat écht gebeuren: De Hoekse Lijn gaat 30
Bericht door: Ben op 05 september 2019, 14:55:15

Al 34 jaar is de Hoekse Vishandel een begrip in Hoek van Holland. Eigenaar Cees Hofland is er dan ook stuk van dat zijn zaak moet sluiten.


Cees is er helemaal niet stuk van en Cees zeurt een beetje, het gaat om geld......
Cees is 76 en zou eigenlijk met pensioen moeten maar dat bepaalt hij natuurlijk zelf. Inmiddels heeft hij een nieuw plekje door een pand te kopen en zegt: "ik heb er enorm zin in....." ;D
Titel: Re: De Hoekse Lijn nader bekeken.
Bericht door: Modellbahnwagen op 05 september 2019, 15:39:57
Ik het heel jammer van de mensen dat juist nu de metro eindelijk gaat rijden zo negatief doen.
Ik reis iedere dag tussen Vlaardingen West en het fransicus gasthuis in Rotterdam om op bezoek te gaan bij mijn vrouw in het ziekenhuis.
Ben een 1 a 1,5 uur onderweg wordt er alleen maar blij van als die 30 september gaat rijden dan doe ik er maar 35 minuten over

Zie de mooie foto's in reactie#68.

Dat is gewoon oer-hollands gezeik. Stiekum zijn die lui wel blij dat de metro weer gaat rijden.
Ik trouwens ook, een goede vriend woont in Maassluis en als je daar met het OV heen wil moet je een wereldreis maken met die busverbinding.
Titel: Re: Het gaat écht gebeuren: De Hoekse Lijn gaat 30
Bericht door: henk op 05 september 2019, 15:47:47
Cees is er helemaal niet stuk van en Cees zeurt een beetje, het gaat om geld......
Cees is 76 en zou eigenlijk met pensioen moeten maar dat bepaalt hij natuurlijk zelf. Inmiddels heeft hij een nieuw plekje door een pand te kopen en zegt: "ik heb er enorm zin in....." ;D

Zo is dat. Cees heeft terecht een vergoeding van de gemeente gekregen en in staat een pand aan de Rechtestraat te kopen. Het zal best dat hij liever op de oude stek was gebleven, maar een verbinding echt naar het strand (lang geleden) is ook wat waard.

https://www.ad.nl/westland/hoekse-vishandel-verkast-naar-rechtestraat-het-doet-pijn-deze-vertrouwde-plek-op-te-moeten-geven~af447778/ (https://www.ad.nl/westland/hoekse-vishandel-verkast-naar-rechtestraat-het-doet-pijn-deze-vertrouwde-plek-op-te-moeten-geven~af447778/)
Titel: Re: De Hoekse Lijn nader bekeken.
Bericht door: Forever Rocofan op 05 september 2019, 17:31:29
@Modelbahnwagen,

Juist omdat het korter reizen is voor jou had het fijn geweest als de oplevering niet zo schandalig vertraagd was......dan had je eerder van het lange reizen afgeweest.

Alleen wil het bij mij in mijn hoofd niet lukken om te begrijpen dat de Hoekse lijn voor NS niet rendabel was en er teveel opgeknapt moest worden. Als RET de lijn overneemt eerst bijna 500 miljoen geinvesteerd moet worden. Voor veel minder had de NS lightrail treinen kunnen kopen, de stations opknappen en dan was er nog zat overgebleven. En had er niet zo'n giga verbouwing nodig geweest omdat de afstand tussen spoor en perron niet aangepast had hoeven worden.

NS treinen naar een nieuw station op het strand had allang klaar kunnen zijn. En dan hadden de goederentreinen naar Vlaardingen kunnen blijven rijden de afgelopen 2,5 jaar.

Bijna een half miljard...maakt niet uit hoor verder. We krijgen er lelijke stations voor terug. Allemaal roestvrijstalen hekken. Het lijkt wel een gevangenis.

Veel reisplezier allemaal  ;D Groet Ruud B.

Titel: Re: De Hoekse Lijn nader bekeken.
Bericht door: Modellbahnwagen op 05 september 2019, 18:34:31
Ruud, mijn reactie op Ronald heeft niets met jou te maken, sterker nog, ik had je reactie nog niet gelezen, het negatieve gezeur waar Ronald op doelde herken ik uit de media berichten. Daar slaat mijn reactie op ;).
Titel: Re: De Hoekse Lijn nader bekeken.
Bericht door: Menno op 05 september 2019, 18:48:40
Alleen wil het bij mij in mijn hoofd niet lukken om te begrijpen dat de Hoekse lijn voor NS niet rendabel was en er teveel opgeknapt moest worden.
Misschien een domme opmerking, maar ik ken de geschiedenis van de Hoekse Lijn niet, maar: reden daar vroeger ook sneltreinen?
Zo niet, dan is dit niet zo raar. Het is al heel lang bekend dat NS van z'n stoptreinen af wil en alleen een hoofdnet met intercity-verbindingen over wil houden.
Als de Hoekse Lijn alleen stoptreinen bood, is dit natuurlijk een makkelijke kans om van een stukje 'irritatie' af te komen.
Als RET de lijn overneemt eerst bijna 500 miljoen geinvesteerd moet worden. Voor veel minder had de NS lightrail treinen kunnen kopen, de stations opknappen en dan was er nog zat overgebleven. En had er niet zo'n giga verbouwing nodig geweest omdat de afstand tussen spoor en perron niet aangepast had hoeven worden.
Tja, men had kunnen leren van het Randstadrail-debacle, maar heeft dat (uiteraard) niet gedaan.
Titel: Re: De Hoekse Lijn nader bekeken.
Bericht door: Hans Reints op 05 september 2019, 19:15:11
Kijk eens op de blog van Sobat Kras, de Hoekselijn nader bekeken en begin dan op pagina 1. (Dus hier even naar boven). Gaat een wereld voor je open! :)
Titel: Re: De Hoekse Lijn nader bekeken.
Bericht door: henk op 05 september 2019, 20:32:34
Het lijntje wordt nu wat het de facto al decennia was - een voorstadlijntje - maar dan met de frequentie die daarbij hoort en beter aangesloten op de stad. Als het net zo’n ‘debacle’ als Randstadrail wordt, dan heeft het een succesvolle toekomst.

Dat zelfs het aanleggen van een tramlijntje tegenwoordig jaren vertraging kan oplopen, is een heel ander verhaal.

Titel: Re: De Hoekse Lijn nader bekeken.
Bericht door: tijgernootje op 20 september 2019, 12:05:19
Of dit succes vol word hangt erg af van welke criteria je daar voor wil hanteren  ;)
Mijn persoonlijke criteria om iets als succes vol te bestempelen zouden zijn:

-Een project binnen de oorspronkelijke tijd opleveren
-Binnen het oorspronkelijke budget opleveren
-Overlast voor bewoners en reizigers zo minimaal mogelijk houden
-Leren van gemaakte fouten uit het verleden en die dus niet nogmaals maken(zoals b.v. weer met een bepaald bedrijf in zee gaan voor beveiliging van het spoor)
-Zo snel mogelijk proberen de gemaakte kosten eruit te halen door "in bedrijf te zijn" en mensen te vervoeren.
-Klanten langs de lijn zo snel mogelijk weer de mogelijkheid geven om hun producten te ontvangen en te versturen via de lijn.
-Kwalitatief en betrouwbaar vervoer aanbieden.

Ik ben van mening dat van bovenstaande criteria er tot zover nog niks is gelukt,succes vol zou ik dit project dan ook zeker niet willen noemen.  ;D
Maar dat kan ook liggen aan mijn "onlogische" criteria  ::)  ;)
Titel: Re: De Hoekse Lijn nader bekeken.
Bericht door: hrp op 20 september 2019, 12:15:55
Ondanks alles gaat de lijn op 30 september - deels - met reizigers in bedrijf.

Volgende week zaterdag kan je overdag de lijn uitproberen, tussen Schiedam Nieuwland en Hoek van Holland Haven.

Ik meende dat er ook een station Schiedam Parkweg zou komen?

Ronald van der Meer
Titel: Re: De Hoekse Lijn nader bekeken.
Bericht door: henk op 20 september 2019, 13:53:51
Dat is er al, maar dan op lijn c naar de Beneluxstunnel en door naar SpikeCity.
Zou wel handig zijn voor scholieren, maar er is voorlopig niet voorzien in een station Parkweg aan de Hoekselijn.
Titel: Re: De Hoekse Lijn nader bekeken.
Bericht door: hrp op 20 september 2019, 15:29:43
Je hebt gelijk Henk.
Maar volgens mij waren er nog tijdens de NS-exploitatie aan het spoor nabij het Beatrixpark werkzaamheden ter voorbereidings van zo'n station.
 

Ronald
Titel: Re: De Hoekse Lijn nader bekeken.
Bericht door: henk op 20 september 2019, 16:17:57
Nee, daar is een extra viaduct gebouwd ten behoeve van de goederenaansluiting naar NS-spoor.
Titel: Re: De Hoekse Lijn nader bekeken.
Bericht door: henk op 27 oktober 2019, 17:15:19
Gisteren per OV een rondje modelspoorwinkels in De Rijnmond gemaakt. Je kan nu met de metro van MTE naar M&B en dan door naar Johan Voermans. Nou je van station Melanchtonweg maar Voermans was nog een aardige tippel. Terug maar de tram genomen.

In ieder geval kon ik constateren dat de Hoekse Lijn daadwerkelijk weer in gebruik is genomen.  :)

De aansluiting op het goederenspoor en het strengelspoor bij Vlaardingen-Oost.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/1B2F1416-D8A3-4823-B2DD-BA29CAED26A0.jpeg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/1B2F1416-D8A3-4823-B2DD-BA29CAED26A0.jpeg)

Terug op het gemak naar Vlaardingen Centrum gewandeld.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/AB3A6544-D799-49BE-89EC-206DB4053C6D.jpeg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/AB3A6544-D799-49BE-89EC-206DB4053C6D.jpeg)

Het is allemaal lekker opgeknapt.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/53C272B1-4C16-4997-B49D-D26A56BB96E5.jpeg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/53C272B1-4C16-4997-B49D-D26A56BB96E5.jpeg)
Titel: Re: De Hoekse Lijn nader bekeken.
Bericht door: spoorzeven op 13 januari 2020, 15:38:06
Toen ik afgelopen zaterdag voor het eerst met de metro naar Vlaardingen reisde, om daar onder meer mijn Sik op te halen, viel mij op dat naar Vopak blijkbaar nog geen goederentreinen rijden. De sporen zijn behoorlijk verroest. Alles voor niets aangelegd?
Titel: Re: De Hoekse Lijn nader bekeken.
Bericht door: Ronald1974 op 13 januari 2020, 20:24:15
Dat kan nog wel even duren voor dat Vopak weer bediend gaat worden.
Er wordt op dit moment een nieuwe vergunning aangevraagd omdat het rangeren anders gaat verlopen dan voorheen.
Vervolgens moet het bestemmingsplan nog worden aangepast.
Als dat gereed is kan Vopak weer worden bediend.
Ze zijn er op dit moment druk mee bezig.

Mvg Ronald Hofmeester.

Moderator: gebruik svp de knop "reageer" in plaats van de knop "citaat"
Titel: Re: De Hoekse Lijn nader bekeken.
Bericht door: Christoph op 13 januari 2020, 21:47:54
Ook bij het station Schiedam Centrum (ik wil nog altijd Schiedam-Rotterdam West noemen  ::) ) liggen nog bielzen tussen de sporen.

Groeten,

Christoph
Titel: Vanaf september goederenvervoer naar Vulcaanhaven Vlaardingen.
Bericht door: Hans Reints op 20 april 2020, 09:29:36
Vanaf september goederenvervoer naar Vulcaanhaven Vlaardingen.
De opening van de verbinding voor het goederenvervoer liep volgens de wethouder vertraging op vanwege de vergunningprocedure voor de ingebruikname van het spoor richting het bedrijventerrein. De verbinding met de Vulcaanhaven werd in 2017 bij de start van de ombouw van de Hoekse Lijn tot metroverbinding losgekoppeld van het voormalige ProRail-spoor. Daarvoor werd een rangeerterrein verplaatst. Om dit weer te gebruiken moet een vergunning worden afgegeven. Naast de opening van de verbinding met de Vulcaanhaven voor het goederenvervoer staan er nog een aantal andere restpunten open voor de afronding van de ombouw. Daarbij gaat het om de spoorbeveiliging, werkzaamheden aan de kap op station Vlaardingen Centrum en werkzaamheden aan de taluds. Bombardier werkt nog steeds aan een upgrade van de spoorbeveiligingssoftware. “De huidige software veilig, maar voldoet nog niet aan alle eisen. Samen met de RET worden nadere afspraken met Bombardier over de aanpak en planning voor lancering van een nieuwe softwareversie gemaakt. In verband met de maatregelen die zijn genomen om verdere verspreiding van het coronavirus te voorkomen, geldt in ieder geval tot en met 28 april een aangepaste dienstregeling voor de Hoekse Lijn en andere metrolijnen op het Rotterdamse netwerk. Naast de bestaande metrolijn tot aan Hoek van Holland Haven wordt ook busvervoer aangeboden tussen Hoek van Holland Haven en Hoek van Holland Strand. Van Gils meldt verder dat er naar gestreefd wordt om het metrostation direct aan het strand van Hoek van Holland ‘voor het badseizoen van 2022’ op te leveren. In de afgelopen maanden is gewerkt aan het toetsen van het ontwerp op de integraliteit van onder meer baan, spoor, stroomvoorziening en beveiliging. De volgende stap is de aanbesteding van de baan en het spoor begin april. Deze aanbesteding is met twee maanden opgeschoven omdat ‘afwijkingen in de integraliteit toekomstige vertragingen kunnen opleveren bij de uitvoering’. De voorbereidingen voor de realisatie van de stationsomgeving van Hoek van Holland Strand, waaronder het uitwerken van het bestek, zijn inmiddels gestart. Een geplande bijeenkomst van de projectorganisatie en (strand)ondernemers voor het opstellen van een definitief terrassenplan en aanleg van fietsparkeerplaatsen kan vanwege de coronacrisis niet plaatsvinden. Er wordt nog gekeken of deze gesprekken op een andere manier kunnen plaatsvinden. Dit heeft volgens de wethouder geen invloed voor de geplande oplevering van de stationsomgeving in 2022. Bron: Spoorpro en Piet Sinke MARITIME PRESS CLIPPINGS 2020
Titel: Re: De Hoekse Lijn nader bekeken.
Bericht door: spoorzeven op 20 april 2020, 09:46:07
Bedankt voor de info, Hans (y)
Titel: Re: De Hoekse Lijn nader bekeken.
Bericht door: Hans Reints op 31 augustus 2020, 14:25:22
Kleine up-date;

Combinatie Boskalis Swietelsky wint spoorverlengingsopdracht Hoekse Lijn
Gepubliceerd op 28-08-2020 om 14:20
De combinatie Boskalis Swietelsky heeft de opdracht voor de verlenging van de Hoekse Lijn tot aan het strand van Hoek van Holland gewonnen. Dat heeft opdrachtgever gemeente Rotterdam vrijdag bekendgemaakt. De waarde van het contract is 32,8 miljoen euro. Het is de bedoeling dat in 2022 de eerste metro doorrijdt naar het nieuwe metrostation Hoek van Holland Strand.
Titel: Re: De Hoekse Lijn nader bekeken.
Bericht door: Hans Reints op 12 juni 2021, 10:28:22
https://wos.nl/nieuws/artikel/documentaireserie-hoekse-lijn-wint-bij-lokale-media-awards

https://wos.nl/nieuws/artikel/boek-over-trekvaarten-al-in-1645-vaste-verbinding-met-maassluis
Titel: Re: De Hoekse Lijn nader bekeken.
Bericht door: spoorzeven op 12 juni 2021, 13:25:08
De aansluiting op het goederenspoor en het strengelspoor bij Vlaardingen-Oost.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/1B2F1416-D8A3-4823-B2DD-BA29CAED26A0.jpeg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/1B2F1416-D8A3-4823-B2DD-BA29CAED26A0.jpeg)
Dat goederen- en strengelspoor is nog steeds zo roestig, benieuwd of Vopak ooit nog goederentreinen gaat laten rijden en of dit niet allemaal voor niets is geweest.
Titel: Re: De Hoekse Lijn nader bekeken.
Bericht door: Hans Reints op 12 juni 2021, 13:39:38
Ik denk dat je laatste opmerking de meest reële is :(
Titel: Re: De Hoekse Lijn nader bekeken.
Bericht door: tijgernootje op 12 juni 2021, 14:29:51
Volgens deze link(opent een pdf),is nog steeds het idee dat goederenverkeer word hervat.
https://hoekselijn.mrdh.nl/ombouw-vergunnings-procedure-emplacement-vulcaanhaven (https://hoekselijn.mrdh.nl/ombouw-vergunnings-procedure-emplacement-vulcaanhaven)
Titel: Re: De Hoekse Lijn nader bekeken.
Bericht door: spoorzeven op 23 november 2021, 17:25:36
Vandaag dus, om kwart over vier vanmiddag (vreemde tijd trouwens, net in de spits)

https://www.vlaardingen24.nl/nl/nieuws/nieuws/goederentrein-rijdt-weer-op-de-hoekse-lijn/32449?fbclid=IwAR03VvbU15kxYdsRyZLEoz767UKVUyg-3Dl0naqXwr6QUCHlevbhNuBBM-o
Titel: Re: De Hoekse Lijn nader bekeken.
Bericht door: hrp op 23 november 2021, 17:56:02
Nou, dat is inderdaad een 'een lange slinger'.
In het verleden ontving Nieuwe Matex cq Vopak slechts een paar ketelwagons.
Overigens zou het gister zijn gepasseerd, gezien de datum op de nieuwssite.
Ronald
Titel: Re: De Hoekse Lijn nader bekeken.
Bericht door: spoorzeven op 23 november 2021, 20:28:03
Alert, Ronald. Dat van die datum had ik niet gezien...
Titel: Re: De Hoekse Lijn nader bekeken.
Bericht door: hrp op 23 november 2021, 21:00:03
 :)
Never mind.
Die datum stond ook subtiel boven bericht.

Ik heb verder nog geen beelden van de gebeurtenis kunnen vinden.
Ik denk dat de trein voorbij Vlaardingen-oost gesplitst is en vervolgens in delen naar Vopak is gereden.
Het zou me verbazen dat al de getoonde wagons op het Vopak terrein gestald en verladen kunnen worden.
Destijds hadden zij een eigen rangeerlok.
Wordt vervolgd...
Groetjes.
Ronald
Titel: Re: De Hoekse Lijn nader bekeken.
Bericht door: hrp op 24 november 2021, 14:27:40
Een paar saaie plaatjes van de eerste ketelwagens bij Vopak Vlaardingen na de NS-periode.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20211124-133830-min-619e3d4e208e7.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20211124-133830-min-619e3d4e208e7.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20211124-133650-min-619e3d553daa1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20211124-133650-min-619e3d553daa1.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20211124-133548-min-619e3d5f3d6c4.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20211124-133548-min-619e3d5f3d6c4.jpg)

Groetjes,
Ronald
Titel: Re: De Hoekse Lijn nader bekeken.
Bericht door: Hans Reints op 24 november 2021, 14:29:08
Belangrijkste is dat zij er weer zijn!!!
Titel: Re: De Hoekse Lijn nader bekeken.
Bericht door: tijgernootje op 24 november 2021, 16:27:29
https://www.prorail.nl/nieuws/eerste-goederentrein-rijdt-over-metrospoor-hoekse-lijn (https://www.prorail.nl/nieuws/eerste-goederentrein-rijdt-over-metrospoor-hoekse-lijn)
Titel: Re: De Hoekse Lijn nader bekeken.
Bericht door: Hans Reints op 23 februari 2022, 13:04:35
https://www.youtube.com/watch?v=Fum_evW19CU
Titel: Re: De Hoekse Lijn nader bekeken.
Bericht door: spoorzeven op 05 juli 2022, 15:17:53
Heeft iemand al iets opgevangen over de datum dat de metro gaat doorrijden naar Hoek van Holland Strand? De RET geeft aan dat de extra wandeling in Haven tot 31 juli 01:00 uur duurt. Dat zou op 31 juli wijzen. Ik heb echter ook iemand al 15 juli 2022 als openingsdatum horen noemen.
Titel: Re: De Hoekse Lijn nader bekeken.
Bericht door: hrp op 05 juli 2022, 16:36:21
Hi Frank,

Geen idee wanneer de metro naar het strand gaat rijden.
Op de RET website is er  iets over te lezen.
Gister is de zomerdienst ingegaan voor de bussen van de RET, volgende week gaat die voor metro en tram in.

Aangezien de strandbuslijn 611 ook vermeldt is, kunnen we er van uit gaan dat ook dit metrostrandseizoen als verloren mag worden  beschouwd...

Het AD meldde half mei dat de opening eind juli zou zijn, als alles mee zit.

Groetjes,
Ronald
Titel: Re: De Hoekse Lijn nader bekeken.
Bericht door: spoorzeven op 05 juli 2022, 22:40:10
Toch vreemd dat de RET helemaal niets meldt. Zouden ze dat niet aandurven? Bij de Amstellijn naar Uithoorn staat ook al een behoorlijk lange proefperiode ingepland, terwijl dat strikt genomen ook gewoon een verlenging is. Bij iets totaal nieuws snap ik dat je lang moet testen, maar in dit soort gevallen?
Titel: Re: De Hoekse Lijn nader bekeken.
Bericht door: hrp op 05 juli 2022, 22:54:24
Frank,
Frank,

Half juni zijn er nachtelijke proefritten gemaakt lees ik her en der.
Raar.
Klaarblijkelijk interesseert het de strandtenthouders en de gemeenten langs de lijn geen zier.
En de omwonenden langs de verlenging zeker niet, die hadden de lijn helemaal niet langs hun flatjes gewild.

Ronald

Titel: Re: De Hoekse Lijn nader bekeken.
Bericht door: Hans Reints op 14 juli 2022, 12:51:45
Uit Vlaardingen 24:

VLAARDINGEN/HOEK VAN HOLLAND – De metro naar het strand van Hoek van Holland rijdt deze zomer nog niet met passagiers. Rotterdamse mobiliteitswethouder Vincent Karremans geeft aan dat hij niet verwacht dat de metro naar zee voor oktober 2022 met passagiers gaat rijden.

Er zijn op dit moment ‘veiligheidsblokkerende bevindingen’ die eerst moeten worden opgelost. ,,Het gaat hier om bijvoorbeeld de fundering van een aantal bovenleidingsmasten. Dit in combinatie met de doorlooptijden van het proefrijden en de indienststellingvergunning, maakt dat het nog niet realistisch en verantwoord is om Metro aan Zee deze zomer nog in exploitatie te laten gaan.”

De verwachting is dat de metro met passagiers niet voor oktober 2022 kan rijden. ,,Ik vind het, in het bijzonder voor de strandbezoekers, erg vervelend dat zij deze zomer nog geen gebruik kunnen maken van deze metroverbinding naar het strand van Hoek van Holland. Strandbezoekers kunnen deze zomer wel gebruik maken van bus 611 die in vier minuten van het tijdelijke busstation Hoek van Holland Haven richting strand rijdt.”
Titel: Re: De Hoekse Lijn nader bekeken.
Bericht door: spoorzeven op 14 juli 2022, 13:04:03
Bijzonder hoofdpijndossier, dit. Het plaatsen van bovenleidingmasten is toch ook geen rocket science, zou je zeggen.
Titel: Re: De Hoekse Lijn nader bekeken.
Bericht door: hrp op 14 juli 2022, 13:08:21
Toch ook weer typisch dat dit onder de pet wordt gehouden...
En als het lijntje straks in de regenachtige herfst wordt geopend zal men weer verhalen hoe geweldig de realisatie is verlopen...

Ronald
Titel: Re: De Hoekse Lijn nader bekeken.
Bericht door: DH1-3104 op 14 juli 2022, 13:20:48
Waar het om gaat is het totale dossier wat de goed keuring moet generen van de exploitatie vergunning.
Dus het ontwerp, berekeningen, specificaties, testrapporten vormen het dossier en is dus compleet als alles is afgerond.
Dus geconstateerde afwijkingen moeten eerst worden verholpen.

Dan start het proef bedrijf vanaf Hoek van Holland haven(tijdelijk) wordt er zonder passagiers verder gereden via Hoek van Holland haven(nieuw) verder door naar strand en weer terug via Hoek van Holland haven(nieuw) naar Hoek van Holland haven(tijdelijk) volgens dienst regeling voor 3 a 4 weken.
Als dit goed verloopt wordt de exploitatie vergunning verstrekt en kan er oktober gestart worden.

Waar het de vorig keer en ook nu weer fout gaat dat ze op het stadhuis in Rotterdam dat ze niet goed door hebben wat het verschil is tussen test rijden en proefbedrijf en dat veel meer tijd in gaat zitten en zo weer een paar maanden veder bent.
Titel: Re: De Hoekse Lijn nader bekeken.
Bericht door: hrp op 14 juli 2022, 13:52:06
Stadhuis Rotjeknor zal het wel uitbesteed hebben.

Ronald
010
Titel: Re: De Hoekse Lijn nader bekeken.
Bericht door: DH1-3104 op 14 juli 2022, 14:07:04
De opdrachtgever is Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH).
De gemeente Rotterdam realiseert het project Metro aan Zee.
Aan het project "Metro aan Zee" werkt Swietelsky samen met Boskalis aan de spoorverlenging.

Groet Ronald.
Titel: Re: De Hoekse Lijn nader bekeken.
Bericht door: haes op 14 juli 2022, 18:14:20
meer info en opnames zijn te vinden onder: https://hoekselijn.mrdh.nl/ (https://hoekselijn.mrdh.nl/)
Titel: Re: De Hoekse Lijn nader bekeken.
Bericht door: hrp op 14 juli 2022, 18:17:50
Het suffe met dit soort projecten is dat er verwachtingen worden gewekt bij de bevolking cq de gebruikers.
Toen de NS-dienst werd gestopt werd door de hotemetoten de verwachting gewekt dat het ombouwen appeltje eitje zou zijn...
Immers men had toch ervaring met Randstad Rail!?
Met deze verlenging naar het strand is het hetzelfde liedje.

Toen het in mei prachtig weer was trompetterde men over de proeftitten naar het strand. Nee, met Hemelvaart konden we nog niet met de metro naar het strand, er werd wel proefgereden met verkeersregelaars bij de overwegen, met de nodige opstoppingen voor wegverkeer als resultaat.
Gesuggereerd werd dat er dit vadseizoen ba yientallen haren weer een trein naar zee zou zijn

Na lange radiostilte blijkt het metrostrandseizoen  nog wel even op zich laat wachten...

Nou ja, aan de andere eindpunt van de lijn is ook strand, Nesselande  aan de Zevenhuizerplas ;)

Het verschijnsel van niet halen van de planning is overigens ook in Rotterdam welhaast metro-eigen. Zou de eerste metrolijn in 1965 van start gaan, het werd 1968.
Ronald
Titel: Re: De Hoekse Lijn nader bekeken.
Bericht door: Remunj op 15 juli 2022, 09:32:38
Gesuggereerd werd dat er dit vadseizoen ba yientallen haren weer een trein naar zee zou zijn
Que  ;D
Titel: Re: De Hoekse Lijn nader bekeken.
Bericht door: tijgernootje op 16 juli 2022, 14:21:52
Ik gok: badseizoen na tientallen jaren   ;)
Waarbij er na badseizoen eigenlijk nog een komma heurt voor de rest van de zin verder gaat  :angel:
Iemand had last van tiepvouten of een erg van slag zijnde auto correct  ;D
Titel: Re: De Hoekse Lijn nader bekeken.
Bericht door: hrp op 16 juli 2022, 14:55:21
 ;)
Sorry.
Waarschijnlijk beide...

Wat betreft die "tientallen jaren" het volgende ter verduidelijking.
De NS reed tot het laatst naar het station "strand", maar het feitelijke strand was in de jaren zestig door opspuiting van zand aanmerkelijk verder komen te liggen.
Plannen om de spoorlijn naar een nieuw strandstation te verlengen werden niet gerealiseerd.
Wel reden de treinen de laatste jaren niet uitsluitend in het strandseizoen door naar het eerst facatultieve eindpunt.

Ronald
Titel: Re: De Hoekse Lijn nader bekeken.
Bericht door: Hans Reints op 16 juli 2022, 15:30:49

(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/IMG-4266-62d2bd68ddd2b.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/IMG-4266-62d2bd68ddd2b.jpg)
 Om stil van te worden!!!!
Allemaal nostalgie.
Titel: Re: De Hoekse Lijn nader bekeken.
Bericht door: hrp op 16 juli 2022, 16:54:25
 ;)
Thxs.
'blanke top der duinen'.

R.
Titel: Re: De Hoekse Lijn nader bekeken.
Bericht door: henk op 16 juli 2022, 19:54:45
Ben helemaal niet nostalgisch naar dat pokke-end lopen.   ;D
Lijkt me geweldig om in de stad de metro te nemen en er zo’n beetje op het strand weer uit te worden gepleu**.

Titel: Re: De Hoekse Lijn nader bekeken.
Bericht door: hrp op 16 juli 2022, 22:34:43
Precies!
Nu t..us eind lopen.
Vroeger kon dat ook vanuit Rotterdam in Scheveningen. Dat was voor mijn tijd   
Wel ben ik met de blauwe tram naar Katwijk aan Zee geweest.
Nostalgie..

Ronald
Titel: Re: De Hoekse Lijn nader bekeken.
Bericht door: hrp op 29 juli 2022, 14:18:59
In het hah-blad Groot Vlaardingen lees ik dat verwacht wordt dat de lijn in oktober naar het strand van de Hoek rijdt.

We zullen zien.

Vandaag eens langs Vopak Vlaardingen gereden, de havensporen naar de olieterminal liggen er weer roestig bij.
Geen ketelwagen te zien, dwz op rails.

Ronald
Titel: Re: De Hoekse Lijn nader bekeken.
Bericht door: tijgernootje op 31 juli 2022, 14:13:38
Oktober naar het strand rijden,dan missen ze veel inkomsten van het strandseizoen 2022,niet echt slim,kan men na een paar maanden gaan miepen dat het reizigers aantal wel tegenvalt  ::)
Roestige rails bij/naar vopak,dat heb je al snel,ik weet niet of/hoeveel treinen er per week van/naar vopak gaan tegenwoordig,maar als dat aantal laag is,dan raak je de roest niet zomaar kwijt.
Titel: Re: De Hoekse Lijn nader bekeken.
Bericht door: hrp op 31 juli 2022, 14:54:44
Floris,

Hoeveel treinen naar Vopak...
Na het afscheid van NS was er begin dit jaar eindelijk weer rail activiteit bij de aparte aftakking van de Metro...

Roestvorming is natuurlijk ook afhankelijk van luchtvochtigheid en temperatuur. Als hier in de stad een tramtraject wegens werk,aamheden onbereden wordt, duurt het soms wel dagen eer je het aan het spoor oxidatie waarneemt.

Gr.
Ronald
Titel: Re: De Hoekse Lijn nader bekeken.
Bericht door: Hans Reints op 14 november 2022, 09:57:48
Metro naar Hoek van Holland Strand rijdt pas

“ergens volgend jaar”
Wederom uitstel opening metrostation Hoek van Holland Strand

Opnieuw is de verbinding van en naar metrostation Hoek van Holland Strand uitgesteld. Op z’n vroegst rijdt de metro
naar het Rotterdamse strand pas “ergens volgend jaar”. De gemeente heeft er inmiddels niet eens meer een streefdatum
aan gekoppeld, nadat de startdatum van het traject keer op keer niet werd gehaald.
Verantwoordelijk wethouder Vincent Karremans (VVD) durft geen datum meer te noemen voor de eventuele opening van
het metrostation Hoek van Holland Strand. Voorlopig gaat deze dan ook niet open. De opening van het gewraakte station
kan nog weken, zo niet maanden duren. “Ergens in 2023” is nu de voorzichtige prognose.
RET is al maanden bezig met het testen van de metro naar het strand van Hoek van Holland. Volgens Karremans zijn er
nog problemen op het spoor omdat er bepaalde ‘restpunten’ moeten worden opgelost. Wat die restpunten precies zijn
noemt de wethouder niet.
“Ik heb kort na het zomerreces moeten constateren dat er onvoldoende vorderingen waren gemaakt”, meldt de
wethouder tegenover Rijnmond. Karremans wil verder niet ingaan over welke tekortkomingen het gaat. “Op dit moment
wordt alles op alles gezet om zo snel mogelijk te starten met de dienstregeling. Tot die tijd blijf ik het project met
verhoogde intensiteit aansturen”, aldus de wethouder..
Wethouder hult zich verder in stilzwijgen
Volgens afspraak zou Karremans nog voor de Kerstdagen bekend maken wanneer de reizigers kunnen vertrouwen op een
metroverbinding naar het Rotterdamse strand. Voorlopig valt daar dus niet op te bouwen. Karremans noemt de hele
kwestie “vervelend”. Bij navraag namens SpoorPro verwijst RET steevast naar wethouder Karremans welke zich wederom
hult in stilzwijgen. Ook deze keer was de Rotterdamse wethouder onbereikbaar voor aanvullend commentaar. Bron :
Spoorpro
Titel: Re: De Hoekse Lijn nader bekeken.
Bericht door: hrp op 14 november 2022, 10:09:26
Tja...
Zal ook wel te maken hebben met het personeelstekort.
De metro naar Binnenhof (Ommoord) rijdt al weken een zeer beperkte dienst. Dan lijkt me dat een station in the middle of nowhere geen prioriteit heeft.
Maar toch.
Gebed zonder eindstation.

In NRC afgelopen zaterdag opiniestuk over de beoogde tramverbinding via de beoogde nieuwe brug over de rivier ter hoogte van het afgeschoten FeijenoordCity.
Een tramverbinding van metro Kralingse Zoom naar Zuidplein.
Die zou er na 2030 komen als alternatief voor de meer gewenste metroverbinding.
Of wordt het toch een bus?!

Schrijver meldt tevens dat rond die tijd de tram langs vele straten zal zijn vervangen door de electrische bus. :
Rijden er alleen nog trams op de lijnen 2, 23, 24 en 25.
En van tijd tot tijd op lijn 12 naar de ouwe Kuip ;D

Ronald
Titel: Re: De Hoekse Lijn nader bekeken.
Bericht door: hrp op 08 februari 2023, 12:45:48
Tweekblad De Havenloods meldt dat mogelijk binnenkort gestart wordt met proefbedrijf naar Hoek van Holland strand.
De ingebruikname met reizigers is nog niet geagendeerd.

Ronald
Titel: Re: De Hoekse Lijn nader bekeken.
Bericht door: spoorzeven op 08 februari 2023, 15:39:04
Ronald, vier lijnen klopt niet helemaal met het plan (dat nu op de site van de MRDH staat): de zeven lijnen 2, 4, 7, 8, 23, 24 en 25 blijven over met deels vervallen trajecten, c.q. gewijzigde routes.
Titel: Re: De Hoekse Lijn nader bekeken.
Bericht door: hrp op 08 februari 2023, 16:35:49
Frank,

Excuus.
Ik baseerde me slechts op een artikel in de (inmiddels ook verdwenen) Rotterdam-bijlage van NRC. 

Ronald

Zie: https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=98001.msg3222372165;topicseen#msg3222372165 (in feite hier off-topic!)
Titel: Re: De Hoekse Lijn nader bekeken.
Bericht door: hrp op 17 maart 2023, 17:04:03
Vanaf 31 maart rijdt metrolijn B eindelijk door naar Hoek van Holland Strand.

Titel: Re: De Hoekse Lijn nader bekeken.
Bericht door: spoorzeven op 18 maart 2023, 10:31:46
31 maart 2023? ;D

Nader: er is nog een voorbehoud. De ILT moet na afloop van de proefritten nog een positieve verklaring afgeven.
Titel: Re: De Hoekse Lijn nader bekeken.
Bericht door: hrp op 18 maart 2023, 11:08:21
 >:(

Misschien wordt het toch 2024...
En is HTM lijn 19 dus eeder bij de TU.

Ik was al wantrouwig, immers vanaf 31 maart is per 1 april :D
Titel: Re: De Hoekse Lijn nader bekeken.
Bericht door: hrp op 28 maart 2023, 16:32:20
Spreekt voor zich....
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/20230328-162647-6422fa47108ef.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/20230328-162647-6422fa47108ef.jpg)
(website AD)
Zie ook: https://corporate.ret.nl/nieuws/31-maart-reizigers-naar-zee
Titel: Re: De Hoekse Lijn nader bekeken.
Bericht door: hrp op 30 maart 2023, 08:52:17
RET metrolijn B rijdt vanaf morgen 10 uur naar de zee!
Lees ik op de dienstregeling van de lijn.
Titel: Re: De Hoekse Lijn nader bekeken.
Bericht door: Hans Reints op 30 maart 2023, 09:15:57
Echt waar! Vanaf vrijdag (Morgen) kun je in Hoek
van Holland Strand op de metro stappen

Door : Carel van der Velden, Stéphan Reket

Een rijdende metro vanaf het strand van Hoek van Holland naar Rotterdam? Veel Westlanders kijken er naar uit, maar
het wilde de afgelopen jaren bepaald niet vlotten. Tot nu, zo lijkt het. De afgelopen weken wordt er proefgereden met
lege metro’s tot het eindpunt. Morgen gaat de metro eindelijk voor het publiek rijden, als er niets meer tussenkomt.
Ja, u leest het goed. Een rijdende metro. Op zich geen noviteit, want de metro rijdt al langer tussen Hoek van Holland en
Rotterdam. Sinds oktober 2019 vormen het tijdelijke station Hoek van Holland Haven het begin- en eindpunt. Veel
Westlandse forenzen die aan de kust wonen, wachten sindsdien op de opening van het station Hoek van Holland Strand.
Per fiets is dat station door de duinen het snelst te bereiken.
Uren waren ze onderweg vanuit hun woonplaats Almelo. Justin en Thomas zijn treinspotters, maar kwamen nu speciaal
voor de Hoekse Lijn, ook al is dat een metro. Met het zand tussen de voeten maakten ze vanaf het strand een filmpje
voor het YouTube-kanaal van Justin. Wat ze van de metro vinden? ,,Mooi hoor’’, vertelde Thomas. Snel draaiden ze de
camera als er een metro langs komt. Station Hoek van Holland Strand is handig voor Westlanders, maar moet vooral de
dagjesmens naar het strand lokken. De 21-jarige Xander de Jong juicht dat alleen maar toe. Hij is eigenaar van snackbar
Peper & Zand, dat op een paar stappen van het strand én de metrohalte ligt. Wie uitstapt, loopt langs zijn zaak. De Jong
hoopt straks op extra klanten. ,,We hebben al vaker gehoord dat de metro gaat rijden, maar ik denk dat het er nu echt
van komt. Wat het gaat betekenen, dat moeten we afwachten. Ik hoop op meer mensen. Op een rustige dag als
vandaag zou je dan net wat meer omzet kunnen draaien.’’
Zeven maanden laagseizoen
Extra klanten in de winter of herfst, dat kan de jonge ondernemer wel gebruiken. ,,Als het 30 graden is, dan komt
iedereen wel, maar het zou fijn zijn als er ook meer mensen in de rustige periode komen.’’ Daniël Willems, eigenaar van
strandtent One, sluit zich aan bij deze woorden. ,,Het is eigenlijk al zeven maanden laagseizoen. Als de metro echt naar
het strand gaat rijden, dan zie ik ook wel mensen uit Schiedam de metro in stappen.’’ Willems blijft toch ook een beetje
sceptisch. Vorig jaar zou de metro ook al gaan rijden. ,,Eerst zien dan geloven.’’ Hij is ook bang dat Hoek van Holland in
trek raakt bij hangjongeren, die met de metro komen. Met de metro reist de overlast mee, is de gedachte.
Ze moeten betaald parkeren invoeren, anders komt iedereen toch met de auto
Een grote vraag is, wat het doortrekken van de metro tot het strand gaat betekenen voor het autoverkeer. Veel
strandgangers zijn gewend aan de autorit naar de Hoek. Op hoogtijdagen nemen Rotterdammers en inwoners van de
omliggende gemeenten zelfs de lange files op de Maasdijk voor lief. De 67-jarige Jan van der Sar maakt zoals wel vaker
een wandeling naar het strand. Hij wijst naar het blik op de parkeerplaats, waar de auto gratis kan worden gestald. Zelfs
op deze dag in maart blijkt het terrein reeds aardig bezet te zijn. Van der Sar heeft wel een idee hoe de automobilist uit
zijn voertuig kan worden gelokt. ,,Ze moeten betaald parkeren invoeren’’, oppert hij. ,,Anders komt iedereen toch met de
auto. Maak het maar 25 euro per dag.’’ Bron : Algemeen Dagblad
DAILY COLLECTION OF MARITIME PRESS CLIPPINGS 2023– 089
Distribution : daily to 44650+ active addresses 30-03-2023 Page 25
Titel: Re: De Hoekse Lijn nader bekeken.
Bericht door: hrp op 30 maart 2023, 15:44:04
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/IMG-20230330-WA0007-6425921283e62.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/IMG-20230330-WA0007-6425921283e62.jpg)
Titel: Re: De Hoekse Lijn nader bekeken.
Bericht door: hrp op 31 maart 2023, 17:16:12
Vandaag was het zover...
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/20230331-113029-012-6426f69652a1b.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/20230331-113029-012-6426f69652a1b.jpg)
Misschien de enige metrolijn naar een strand en de enige metro met enkelsporig traject...

Metro rijdt door enkelsporige kunstmatige tunnel, waarschijnlijk om geluidsklachten van flatbewoners tegen te gaan?

Bij station haven minuten oponthoud 'op verzoek van de verkeersleiding' aldus het geluidsbandje.
Maar... geen tegentrein.

Het wordt op drukke dagen dringen bij het uitchecken ;D
Vandaag dus niet druk...




Titel: Re: De Hoekse Lijn nader bekeken.
Bericht door: spoorzeven op 31 maart 2023, 17:20:46
Ja, die tunnel is er gekomen door de omwonenden. Waarom enkelsporig? Ik weet het niet zeker, maar prijskaartje?
Titel: Re: De Hoekse Lijn nader bekeken.
Bericht door: hrp op 31 maart 2023, 17:24:05
Ik denk het.
Was toch al dure operatie die ombouw...
Titel: Re: De Hoekse Lijn nader bekeken.
Bericht door: Spoor010 op 31 maart 2023, 22:16:40
Het is geen tunnel maar een onderdoorgang.
De onderdoorgang is 249 meter lang en is daarom geen tunnel.
Door de lengte zijn er in de onderdoorgang geen nooduitgangen aanwezig.

Titel: Re: Hoek van Holland deel 1
Bericht door: Benelux795 op 14 augustus 2023, 09:48:44
Net eens de moeite genomen dit wat beter te lezen... Heel leuk verslag (y), maar ik vermoed dat onderstaande foto's in spiegelbeeld staan?

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/PICT0031_7.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/PICT0031_7.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/PICT0032_7.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/PICT0032_7.jpg)
Titel: Re: De Hoekse Lijn nader bekeken.
Bericht door: hrp op 14 augustus 2023, 10:09:55
Lijkt me juist opgemerkt, Vincent!
Titel: Re: De Hoekse Lijn nader bekeken.
Bericht door: Benelux795 op 14 augustus 2023, 10:56:26
Vroeg mij nog 2 dingen af en wellicht weet iemand dit:
- als ik het goed begrijp werden treinen met lok en al naar opstelsporen gerangeerd? Zo wordt het althans beschreven in dit mooie verslag: https://historischhoekvanholland.nl/?p=1160 en dit lijkt ook zo te zien/zijn op de foto, met de afgebeugelde 1600
- Volgens mij reeds er tot eind '80/ begin '90 een buurtgoederentrein; op welk spoor kwam deze binnen? Of kwam deze 'gewoon' langs het perron aan en werd direct teruggedrukt?

PS volgens mij komen deze foto's overeen met de BVS tekening op klassieke beveiliging; wellicht dat die laatste binnen kwam op het perronloze kopspoortje aan de waterzijde?
https://www.klassiekebeveiliging.com/tekening/BVSTekeningHld.jpg
Titel: Re: Hoek van Holland deel 1
Bericht door: Rondje_HO op 14 augustus 2023, 11:22:55
Net eens de moeite genomen dit wat beter te lezen... Heel leuk verslag (y), maar ik vermoed dat onderstaande foto's in spiegelbeeld staan?

Ja, kijk maar naar het seinnummer "88Z"  :)
Titel: Re: De Hoekse Lijn nader bekeken.
Bericht door: Deetrein op 14 augustus 2023, 13:03:56
alstublieft:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/PICT0032-7-64da09e235eeb.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/PICT0032-7-64da09e235eeb.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/PICT0031-7-64da09e22d48b.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/PICT0031-7-64da09e22d48b.jpg)
Mvg, Erich


Titel: Re: De Hoekse Lijn nader bekeken.
Bericht door: Christoph op 14 augustus 2023, 18:19:30
Hallo allemaal,

als oud inwoner van HvH (Hoek van Holland) of Hld, hier een reactie op de verschillende vragen:
Net eens de moeite genomen dit wat beter te lezen... Heel leuk verslag (y), maar ik vermoed dat onderstaande foto's in spiegelbeeld staan?
zoals ook al door hrp, Martijn en Erich beantwoord, dit klopt inderdaad.

Vroeg mij nog 2 dingen af en wellicht weet iemand dit:
- als ik het goed begrijp werden treinen met lok en al naar opstelsporen gerangeerd? Zo wordt het althans beschreven in dit mooie verslag: https://historischhoekvanholland.nl/?p=1160 en dit lijkt ook zo te zien/zijn op de foto, met de afgebeugelde 1600
- Volgens mij reeds er tot eind '80/ begin '90 een buurtgoederentrein; op welk spoor kwam deze binnen? Of kwam deze 'gewoon' langs het perron aan en werd direct teruggedrukt?

PS volgens mij komen deze foto's overeen met de BVS tekening op klassieke beveiliging; wellicht dat die laatste binnen kwam op het perronloze kopspoortje aan de waterzijde?
https://www.klassiekebeveiliging.com/tekening/BVSTekeningHld.jpg
Je eerste vraag klopt, de complete treinen werden afgerangeerd naar de wasstraat en daarna in de tuin weggezet om opnieuw gecomplementeerd te worden voor de volgende rit.
Je tweede vraag: een buurtgoederentrein heb ik nooit waargenomen. Wel heb ik hiervan gehoord. Deze moest dan ergens langs het perron komen of het laatste spoor zonder fatsoenlijke laad en losruimte, omdat de tuin niet direct bereikbaar was vanuit Rotterdam. Misschien kan Hans Reints hier antwoord op geven?

Groeten,

Christoph
Titel: Re: De Hoekse Lijn nader bekeken.
Bericht door: spoorzeven op 15 augustus 2023, 09:29:25
Buurtgoederen: de 2416 met afvoerwagens in Hoek van Holland op 31 augustus 1979. Dezelfde trein bediende ook Maassluis (normaliter niet de buizen, die gingen meestal in bloktreinen) en reed dan terug naar Vlaardingen om daar te rangeren. Vervolgens richting Rtzg (Rotterdam Zuid Goederen) en later Kijfhoek.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/Hoek-van-Holland-2416-310879-Bak-03-nr-103-64db287aed42c.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/Hoek-van-Holland-2416-310879-Bak-03-nr-103-64db287aed42c.jpg)
Titel: Re: De Hoekse Lijn nader bekeken.
Bericht door: hrp op 15 augustus 2023, 12:34:11
 :)
Nou oorspronkelijk in elk geval een Dg, er waren er 300 gebouwd in de jaren vijftig. Later verbouwd tot oa verwarmingswagens.

Vanochtend onderweg nog loc. met ketelwagens vanuit Vlaardingen Oost via metrolijn zien vertrekken richting Schiedam.
Titel: Re: De Hoekse Lijn nader bekeken.
Bericht door: j.ossebaar op 15 augustus 2023, 13:03:00
hier staat een tot verwarmingswagen omgebouwde Dg . De wagen was voorzien van een stroomfnemer  ( handbediend ) , in de wagen een handbediende HS schakelaar , en aan de bufferbalken een verwarmings kabel en stekkerdoos . Alles was met sloten beveiligd en kon alleen in één bepaalde volgorde bediend worden . Deze wagens kwamen als aanvulling bij de vaste trein voorverwarmings installatie's
Titel: Re: De Hoekse Lijn nader bekeken.
Bericht door: hrp op 30 augustus 2023, 10:59:39
Strand!
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/20230829-162033-min-64ef013edd5db.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/20230829-162033-min-64ef013edd5db.jpg)
Hoewel deze foto van Station Hoek van Holland Strand wellicht anders doet vermoeden is de verlenging naar zee een succes.
Eergister berichtte Rijnmond nieuws dat ook de horeca enthousiast is.
https://www.rijnmond.nl/nieuws/1709271/het-succes-van-station-hoek-van-holland-strand-blije-strandtenteigenaren-en-minder-files

Wat ik me afvraag is, wat de lijn ten opzichte van de NS-exploitatie ondanks de onverwachtte beroerde ombouwperiode en afgezien van de recente verlenging naar zee zo'n succes maakt.
De rijtijd tussen Hoek van Holland en Schiedam is gelijk gebleven.
Ja, voor reizigers richting Rotterdam centrum, de universiteit is er nu een rechtstreekse verbinding.
Treinreizigers richting Utrecht en HSL zijn er duidelijk niet op vooruit gegaan, de late reiziger verder dan Schiedam evenmin, de laatste rit vertrekt er vlak na middernacht.
In de Vlaardingse raad waren al vragen of de lijn ook niet weer naar Rotterdam CS kan rijden... Hoe verzin je het!!
De frequentie is wel wat verbeterd ten opzichte van de NS-trein.
En niet te vergeten de stiptheid.
Van blaadjes op het spoor heb ik nog niets gemerkt, dat was met de gele treinen wel anders.


Titel: Re: De Hoekse Lijn nader bekeken.
Bericht door: Marc tramt op 30 augustus 2023, 11:21:19
Schoorsteen van schip Maatschappij Zeeland.
De Prinses Beatrix om precies te zijn.
Titel: Re: De Hoekse Lijn nader bekeken.
Bericht door: Benelux795 op 30 augustus 2023, 11:46:14
Wat ik me afvraag is, wat de lijn ten opzichte van de NS-exploitatie ondanks de onverwachtte beroerde ombouwperiode en afgezien van de recente verlenging naar zee zo'n succes maakt.
...
Ja, voor reizigers richting Rotterdam centrum, de universiteit is er nu een rechtstreekse verbinding.

Da's je antwoord.. Vandaar dat de horeca ook blij is: met al die R'dammers :) Lijkt mij dat 90% verkeer van en naar R'dam is.
En vermoedelijk is expoitatie metro goedkoper dan trein.

Treinreizigers richting Utrecht en HSL zijn er duidelijk niet op vooruit gegaan, de late reiziger verder dan Schiedam evenmin, de laatste rit vertrekt er vlak na middernacht.

Die snap ik niet; voor Utrecht of verder dan Schiedam kan je toch blijven zitten tot Alexander? En vanaf Blaak kan je naar Dordrecht of verder naar het zuiden. En anders: overstappen op beurs is goed te doen... Al kan ik mij wel voorstellen dat ze weer naar R'dam CS willen rijden voor de HSL. Want je zal maar vanaf Brussel met 1 keer overstappen naar het HvH strand willen  ;D 
Titel: Re: De Hoekse Lijn nader bekeken.
Bericht door: henk op 30 augustus 2023, 11:53:50
Ja, precies wat je al zegt Ronald. De groep mensen voor wie het beter is geworden, is groter dan de groep mensen die nu extra moeten overstappen. Dat geldt zeker voor Strand. Het strand moet het vooral hebben van mensen uit de Rijnmond en niet zozeer van overstappers via Rotterdam CS. Overigens is de verbinding van CS naar Beurs natuurlijk ook prima. Voeg daar de hogere frequentie aan toe en ik snap het wel.
Titel: Re: De Hoekse Lijn nader bekeken.
Bericht door: Benelux795 op 30 augustus 2023, 15:51:43
Als in zo mooi of zo lelijk..  ? Ontloopt elkaar voor beide opties naar mijn mening niet echt.. ;D

(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/knokke-heist-strand-meerlaan-535-sl1-64ef49425d082.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/knokke-heist-strand-meerlaan-535-sl1-64ef49425d082.jpg)