Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 12:08:20
Kwaliteit Piko hondekop vs hondekop uit startset door 008200
Vandaag om 12:04:09
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door Lobomotion69
Vandaag om 11:58:46
Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70 door 1200blauw
Vandaag om 11:53:48
Bauarbeiten im gange door Jelmer
Vandaag om 11:50:47
Het Boemeltje - Electronica door RobVille
Vandaag om 11:09:00
Rails roestig verven door Scratchbuilt
Vandaag om 10:22:32
Stalen D 4 deurs spoor 0 door FritsT
Vandaag om 10:14:39
Klein baantje 1200x1200mm door Prutsert
Vandaag om 10:11:30
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Arjan6511
Vandaag om 09:14:29
TEE treinstel krijgt nieuwe plaats na vertrek uit NTM door Duikeend
Vandaag om 09:12:30
Piko Smart Control Wlan Problemen.. door Remunj
Vandaag om 08:51:59
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 08:43:39
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Wim Vink
Vandaag om 08:38:01
Aachenau West door Wim Vink
Vandaag om 08:35:58
Handregelaar aan IB Basic door VAM65
Vandaag om 08:04:14
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Frits C
Vandaag om 06:47:18
Intermittende kortsluiting door Lobomotion69
Vandaag om 02:57:06
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
17 June 2025, 23:15:32
Frans loodsje et cetera door Scratchbuilt
17 June 2025, 22:54:41
Station Roodeschool door MOVisser
17 June 2025, 22:45:22
Defecte spanningsregelaar - Esu Ecos 2 - EcoSlink extended door spock
17 June 2025, 22:28:16
Hoe TrainController met Z21 start te runnen op laptop die alleen wifheeft? door AlbertG
17 June 2025, 21:54:10
US diorama in H0 door wob
17 June 2025, 21:39:14
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door Ronald Halma
17 June 2025, 21:28:37
Br 38 Piko Superen. door wob
17 June 2025, 21:17:09
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
17 June 2025, 20:54:52
  

Auteur Topic: Aachenau West  (gelezen 171501 keer)

einte

  • Tijdperk II - III
  • Offline Offline
  • Berichten: 563
    • Modelspoorblog
Re: Aachenau West
« Reactie #1080 Gepost op: 02 June 2025, 15:06:44 »
Hallo Bas,

Goed idee om dit zo te doen, kun je er altijd nog bij als het nodig is.
Laat je de plaat gewoon makkelijk monteer baar liggen?

Heb er zelf al rekening mee gehouden met mijn baan dat ik overal makkelijk bij kan.
Zeker bij de wissels en seinen, voor reparaties etc.
Kan overal zittend bij, wel zo handig.
Groeten Einte

Marklin M rails, besturing 6021 en 3x 6035.
Wissels en seinen op de ouderwetse manier met blokken.

Mijn draadje

puntenglijder

  • Online Online
  • Berichten: 5642
  • Ik heb geen rommel, er liggen overal ideeen.
Re: Aachenau West
« Reactie #1081 Gepost op: 02 June 2025, 15:47:52 »
Mooi gedaan Bas. (y)

Ik vind het er strak bij liggen en mooi dat je voor deze oplossing hebt gekozen.

Kees.
Stoom is toch de mooiste aandrijving die er is.

Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=82055.new;topicseen#new
Br 41 Weinert loop of sloop
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=114740.new;topicseen#

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2808
  • Aachenau West
Re: Aachenau West
« Reactie #1082 Gepost op: 02 June 2025, 20:15:14 »
Werkt je lange arm ook met de bovenleiding die boven het spoor naast de keermuur hangt?
De meest verweg liggende bovenleidingmast van het spoor in de insnijding, staat op 80cm van de rand van de baan. Daar kan ik gewoon bij. De plaat op niveau 1 die er voor ligt, ligt voorlopig nog gewoon los, zodat ik de rijdraad gemakkelijk kan solderen.

En komt er ook bovenleiding op het opstelterrein?

Vooralsnog niet.
Eigenlijk had ik een deel wel van bovenleiding willen voorzien. Maar met zo'n uitneembare plaat vraagt dat een gecompliceerde constructie.
Op mijn vorige baan bevonden de afspanconstructies zich in het verdekte deel. Die waren simpel los te maken.
Op deze baan is het onvermijdelijk dat de afspanconstructies in het zicht komen. Ik heb de spullen van Sommerfeldt daarvoor al in huis, maar ik heb er nog geen ervaring mee. Ik weet niet in hoeverre het simpel mogelijk is de spanning er weer af te halen, wat nodig zou zijn bij een uitneembare plaat.
Verder bemoeilijk bovenleiding het schoonhouden van je baan (weet ik uit ervaring ;)).

Laat je de plaat gewoon makkelijk monteer baar liggen?
Ja, de plaat blijft gewoon los liggen. Alleen bij de overgang gebruik ik een schroef voor fixatie. De rails sluiten koud op elkaar aan.

Heb er zelf al rekening mee gehouden met mijn baan dat ik overal makkelijk bij kan.
Zeker bij de wissels en seinen, voor reparaties etc.
Kan overal zittend bij, wel zo handig.
Dat is inderdaad en belangrijk punt om rekening mee te houden.
Bij mij liggen de sporen op niveau 0 op 123cm boven de vloer. Liefst had ik de baan nog hoger gelegd. Maar dat had me (horizontale) ruimte gekost vanwege de schuine kap.

Mooi gedaan Bas. (y)
Ik vind het er strak bij liggen en mooi dat je voor deze oplossing hebt gekozen.
Dank Kees.

Groet, Bas

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2808
  • Aachenau West
Re: Aachenau West
« Reactie #1083 Gepost op: 05 June 2025, 21:19:10 »
Gebeurt hier eigenlijk nog wel wat?

Het lijkt van niet, of althans niet veel.
Maar het schilderwerk van de rails is nu gereed. (Blij dat ik uit de terpentinelucht ben)
De stootjukken liggen in de ballast.
En links is een stuk spoor geballast.
Al met al zitten daar de nodige uurtjes in.

Met ballasten haal ik (vooralsnog?) nog geen halve meter per uur. Met op dit deel nog zo'n 9 meter te gaan, is dat dus nog lang niet af. Tussen de sporen moet vervolgens nog een verharde strook komen (als inspectiepad). En zo hier en daar ook nog wat grasjes, op z'n minst bij de stootjukken.
Het lijkt wel werk ;D

Groet, Bas

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2808
  • Aachenau West
Re: Aachenau West
« Reactie #1084 Gepost op: 10 June 2025, 22:34:38 »
Nu wel even genoeg geballast.
Op een gegeven moment ga je bijna hallucineren ;D
Morgen krijg ik bezoek van een forumlid. Dan gaat die plaat weer op z'n plek.
Een mooie gelegenheid voor een ballastpauze.

Ik ben een flink eind opgeschoten. Alleen het meest rechtse spoor moet nog. Ongeveer anderhalf uur werk.
En ook nog de verbindingswissels tussen de 2 linkse sporen, plus nog een metertje aansluitende rails. Maar daarvoor zou de plaat er niet uit hoeven, want daar kan ik met wat moeite bij.

Maar de inspectiepaden moeten ook nog gemaakt worden. En ik wil nog wat vegetatie kwijt bij de stootjukken.
Oftewel die plaat gaat er straks nogmaals uit.
Misschien is het sowieso wel goed om die plaat nu even terug te leggen. Dan kan ik eens goed nadenken hoe de achtergrond eruit moet komen te zien. Ik heb daar wel ideeën over, maar tot nu toe stokt het bij de aansluiting op het oorspronkelijke deel.

Wordt vervolgd.

Groet, Bas

puntenglijder

  • Online Online
  • Berichten: 5642
  • Ik heb geen rommel, er liggen overal ideeen.
Re: Aachenau West
« Reactie #1085 Gepost op: 11 June 2025, 07:40:38 »
Ziet er goed uit Bas. (y)

Veel plezier met de verdere bouw en keuzes.  ;)

Kees.
Stoom is toch de mooiste aandrijving die er is.

Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=82055.new;topicseen#new
Br 41 Weinert loop of sloop
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=114740.new;topicseen#

Eric v C

  • werkt aan eigen variant Wutachtalbahn Sauschwänzlebahn
  • Offline Offline
  • Berichten: 1079
  • Fleischmann H0 modelbouwer
    • Alt(ernatieve) Wutachtalbahn
Re: Aachenau West
« Reactie #1086 Gepost op: 11 June 2025, 10:00:38 »


Ik ben een flink eind opgeschoten. Alleen het meest rechtse spoor moet nog. Ongeveer anderhalf uur werk.
En ook nog de verbindingswissels tussen de 2 linkse sporen, plus nog een metertje aansluitende rails. Maar daarvoor zou de plaat er niet uit hoeven, want daar kan ik met wat moeite bij.

Wordt vervolgd.

Groet, Bas

Bas,

Ik zat te denken over je opmerking anders kan ik er niet bij.
Waarom maak je geen draaipunt of schuifbaan zodat het geheel naar je toe kan bewegen indien nodig.
Met een stappenmotor is het eigenlijk een grote draaischijf of schuifbaan als je geleiders of spindelmotor monteert.
Nu kan dat nog, later inbouwen maakt het niet makkelijker.

Eric

MichielB

  • Offline Offline
  • Berichten: 727
Re: Aachenau West
« Reactie #1087 Gepost op: 12 June 2025, 23:04:35 »
Nu wel even genoeg geballast.
Op een gegeven moment ga je bijna hallucineren ;D
Morgen krijg ik bezoek van een forumlid. Dan gaat die plaat weer op z'n plek.
Een mooie gelegenheid voor een ballastpauze.

Gisteren de baan van Bas in het echt gezien, was erg leuk! Ballast zag er prima uit!  :)

Toch weer verrassend om te zien hoe iets in het echt er uitziet, na al die foto's op het forum te hebben gezien.  (y)
Groet!
Michiel.

Jelmer

  • Offline Offline
  • Berichten: 5114
Re: Aachenau West
« Reactie #1088 Gepost op: 13 June 2025, 10:01:22 »
Erg leuk dat je bezoek had  (y)

Groeten,
Jelmer
Pfarrerwinkel de bouw:
Pfarrerwinkel

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 17680
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Aachenau West
« Reactie #1089 Gepost op: 13 June 2025, 10:33:37 »
Maar het schilderwerk van de rails is nu gereed. (Blij dat ik uit de terpentinelucht ben)

Vallejo oid gebruiken, nergens last van  ;)

Met ballasten haal ik (vooralsnog?) nog geen halve meter per uur. Met op dit deel nog zo'n 9 meter te gaan, is dat dus nog lang niet af.

Ja, daar gaat veel tijd in zitten. Maar zeker de moeite waard (y)

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2808
  • Aachenau West
Re: Aachenau West
« Reactie #1090 Gepost op: 17 June 2025, 16:54:41 »
Bas,

Ik zat te denken over je opmerking anders kan ik er niet bij.
Waarom maak je geen draaipunt of schuifbaan zodat het geheel naar je toe kan bewegen indien nodig.
Met een stappenmotor is het eigenlijk een grote draaischijf of schuifbaan als je geleiders of spindelmotor monteert.
Nu kan dat nog, later inbouwen maakt het niet makkelijker.

Eric
Als dat baandeel eenmaal op z'n plaats ligt, zoals op bijgaande foto's het geval is, dan kan het geen kant meer op.



Het baandeel zou dwars door de keerwand, bovenleidingmasten en het nog te leggen spoor heen moeten schuiven of draaien. Hopelijk is dat te zien op de foto's.

In noodgevallen kan dat het baandeel er altijd nog uit, al moet dat wel omzichtig gebeuren, over de bovenleidingmasten heen.
Maar liever niet natuurlijk. Het beste is het om het verst weg gelegen deel zoveel mogelijk af te werken, voordat de bovenleiding gemonteerd wordt.

Overigens dank Eric voor je meedenken.

Groet, Bas

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2808
  • Aachenau West
Re: Aachenau West
« Reactie #1091 Gepost op: 17 June 2025, 16:57:04 »
Gisteren de baan van Bas in het echt gezien, was erg leuk! Ballast zag er prima uit!  :)

Toch weer verrassend om te zien hoe iets in het echt er uitziet, na al die foto's op het forum te hebben gezien.  (y)
Ik vond het ook heel leuk dat je op bezoek was.
Tzt kom ik ook graag jouw baan eens bewonderen!

Groet, Bas

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2808
  • Aachenau West
Re: Aachenau West
« Reactie #1092 Gepost op: 17 June 2025, 17:03:41 »
Vallejo oid gebruiken, nergens last van  ;)
Het is een soort "angst-voor-het-onbekende" dat ik teruggrijp op de mij vertrouwde middelen en werkwijze. Èn de potjes verf die
nog heb liggen.
En zijn de watergedragen verven net zo sterk als vertrouwde Humbrol/Revell?

Groet, Bas

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2808
  • Aachenau West
Re: Aachenau West
« Reactie #1093 Gepost op: 17 June 2025, 17:12:33 »
Deze foto plaatste ik in bericht 572


Afgelopen zondag heb ik een vergelijking kunnen maken met de echte 65 018 (onder stoom bij Beekbergen)






Ook nog even op de voetplaat kunnen staan. Imposant en lekker warm (y)

Groet, Bas

puntenglijder

  • Online Online
  • Berichten: 5642
  • Ik heb geen rommel, er liggen overal ideeen.
Re: Aachenau West
« Reactie #1094 Gepost op: 17 June 2025, 17:25:48 »
Mooi hoor Bas.

Ik neem aan dat je daar veel plezier hebt gehad, had je je 65 niet mee genomen om daar
even op het origineel te plaatsen en een foto te maken ?

Kees.
Stoom is toch de mooiste aandrijving die er is.

Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=82055.new;topicseen#new
Br 41 Weinert loop of sloop
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=114740.new;topicseen#