Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Bauarbeiten im gange door Wim Vink
17 June 2025, 23:26:51
Rails roestig verven door Ferdinand Bogman
17 June 2025, 23:21:16
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
17 June 2025, 23:15:32
Intermittende kortsluiting door Albert de Heer
17 June 2025, 23:08:36
Frans loodsje et cetera door Scratchbuilt
17 June 2025, 22:54:41
Station Roodeschool door MOVisser
17 June 2025, 22:45:22
Klein baantje 1200x1200mm door Laenderbahn27
17 June 2025, 22:32:53
Defecte spanningsregelaar - Esu Ecos 2 - EcoSlink extended door spock
17 June 2025, 22:28:16
TEE treinstel krijgt nieuwe plaats na vertrek uit NTM door Longtall203
17 June 2025, 22:23:30
Stalen D 4 deurs spoor 0 door j.ossebaar
17 June 2025, 22:05:45
Hoe TrainController met Z21 start te runnen op laptop die alleen wifheeft? door AlbertG
17 June 2025, 21:54:10
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
17 June 2025, 21:47:19
US diorama in H0 door wob
17 June 2025, 21:39:14
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door Ronald Halma
17 June 2025, 21:28:37
Br 38 Piko Superen. door wob
17 June 2025, 21:17:09
Aachenau West door wob
17 June 2025, 21:10:25
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
17 June 2025, 20:54:52
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Olav
17 June 2025, 20:42:15
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
17 June 2025, 20:15:59
Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70 door Mispoes
17 June 2025, 20:11:21
Kwaliteit Piko hondekop vs hondekop uit startset door Petertje
17 June 2025, 19:54:04
Piko Smart Control Wlan Problemen.. door Modeltreinmulder
17 June 2025, 19:01:17
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Vroeger
17 June 2025, 18:02:55
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
17 June 2025, 15:50:25
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door Peter Kleton
17 June 2025, 09:49:40
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door Huup
17 June 2025, 09:27:54
  

Auteur Topic: Aachenau West  (gelezen 171317 keer)

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2808
  • Aachenau West
Re: Aachenau West
« Reactie #1005 Gepost op: 03 March 2025, 14:28:45 »
Het blijkt nu helaas dat van veel Fleischmann-materieel de flenzen te hoog zijn voor Peco code 75. Ze ratelen op sommige plekken over de railschoentjes.
Op de rechte sporen geen probleem. Maar in bogen gaat het op een aantal punten mis. Kennelijk komt er enige opwaartse spanning op de railschoentjes wanneer flexrails gebogen wordt.

Op mijn vorige baan viel dat minder op omdat gebogen flex code 75 bijna niet voor kwam.
Uiteindelijk ligt het niet aan het spoor, maar aan de flenshoogte van het Fleischmann-materieel. Al het andere materieel rijdt namelijk zonder mankeren over Peco code 75. Zelfs van Märklin-Hamo, dat toch al zo'n 30 jaar oud is.

Volgens NEM 310 mogen de flenzen maximaal 1,2mm hoog zijn.
Ik meet voor deze Falns 1,225mm. Net teveel dus.


Wonderlijk genoeg voldoen sommige andere Fleischmann-wielen (gelukkig) wèl aan de norm. Bij dezelfde wieldiameter (ø10,85mm) bedraagt de flenshoogte 0,875mm. Top.

Ik zou de te hoge flenzen natuurlijk kunnen afdraaien. Vermoedelijk gaat dat wel lukken waar het enkelzijdig geïsoleerde wielstellen betreft.
Maar bij dubbelzijdig geïsoleerde wielen (zoals bij de Falns) mis je een vast punt. Dan weet ik niet waaraan ik begin. Van de Falns heb ik er meerdere.... 40 assen / 80 wielen is niet leuk meer. De Falns-en zijn bovendien niet de enige Fleischmann-wagens met dubbelzijdig geïsoleerde wielen.

Een alternatief is om de wielstellen te vervangen door exemplaren van Roco ø11mm. Nummer 40198. De vraag is echter of die passen. Afgezien daarvan kost dat wel een paar centen (6.90€ per 2 wielstellen).
Tja, verkopen kan ook en dan een alternatief van een andere merk terugkopen. Kost per saldo nog meer. Alleen al de extra Profikoppelingen.

Weet iemand in hoeverre de wielstellen van Roco 40198 passen op de Falns van Fleischmann (voor de goede orde H0 ;))?

Groet, Bas



meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 2312
Re: Aachenau West
« Reactie #1006 Gepost op: 03 March 2025, 15:12:15 »
Bas

Ik denk dat dat niet gaat lukken. De aslengte van de roco wielen is 24,75mm en van Fleischman meestal 25mm. Je zou ook eens bij ETS kunnen kijken voor RP25 wielen, die zijn daar wat goedkoper dan de Roco wielen. Je schrijft dat deze wielen tweezijdig geisoleerd zijn, is daar een speciale reden voor? Volgens mij is enkelzijdige isolatie ook prima.

Groet Meino

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2808
  • Aachenau West
Re: Aachenau West
« Reactie #1007 Gepost op: 04 March 2025, 17:23:27 »
Dank voor de tip Meino!

Dat de aslengte van Roco waarschijnlijk ongelijk is aan die van Fleischmann, daar had ik nog niet eens aan gedacht.
En de assen van ETS zijn beduidend voordeliger (3,80€ versus 6,90€, beide voor 2 wielstellen)

Toch eerst maar eens een proef doen. Liever geen ontsporingen enzo ;).

Enkelzijdige isolatie is prima. Waren alle assen van Fleischmann maar enkelzijdig geïsoleerd. Dan had ik ze ook allemaal kunnen afdraaien. (De voordeligste optie)

Groet, Bas

Ferdinand Bogman

  • Derde generatie Fleisch-mann
  • Offline Offline
  • Berichten: 1219
  • Klaar voor vertrek
Re: Aachenau West
« Reactie #1008 Gepost op: 04 March 2025, 18:16:00 »
Als je de wielstellen toch gaat vervangen, is het dan de moeite waard te proberen er een af te draaien? Al was het ter bevrediging van mijn nieuwsgierigheid ;). Ik vraag me namelijk af waarom het bij een enkelzijdig geïsoleerd wielstel wél zou kunnen en bij een dubbelgeïsoleerd wielstel niet. Zonder veel ervaring zou ik zeggen: kwestie van weinig kracht zetten, iets langer draaien en genoeg koelen. Of zie ik iets over het hoofd?
Parketrijder met voornamelijk jaren 60/70-Fleischmann-spul. Van plan ooit weer een vaste baan te bouwen. Tot die tijd: Wohnzimmer Rbf

Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 3327
  • Bricolage français.
Re: Aachenau West: afdraaien dubbel geïsoleerde wielstellen
« Reactie #1009 Gepost op: 04 March 2025, 18:30:35 »
Een geïsoleerd wiel zet je dus op een een leenas van de goede dikte. En het andere geïsoleerde wiel laat je mooi op de as zitten. Mijn ‘afdraaien’ bestaat uit het inspannen in een Dremel en vervolgens met niet te grove vijlen de flens verlagen. Wil je het mooi doen, dan haal je ook wat materiaal van de achterkant van het wiel af. Anders lijkt je wiel te dik. Als laatste even met zo’n op triplex geplakt nagelvijltje even de nu wat hoekige flens afronden.

Het kost even wat tijd, maar is leuk om te doen.

Succes en groet,
Wolter
Prutsen aan spoor, tram en omgeving.

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2808
  • Aachenau West
Re: Aachenau West
« Reactie #1010 Gepost op: 04 March 2025, 22:18:21 »
In het verleden heb ik de flenzen van Silberlinge van Lima afgedraaid, want die waren echt te hoog.
Die wielstellen waren enkelzijdig geïsoleerd. Het geïsoleerde wiel kon je gemakkelijk over de as naar het andere (vaste) wiel draaien. Vervolgens de as in de boormachine en hup: 2 flenzen gelijktijdig afgedraaid.
Dan het wiel weer terugdraaien naar oorspronkelijke positie op de juiste tussenmaat. Omdat het ongeïsoleerde wiel veel stijver op de as zit, vormt het een handig vast punt op de as.

Bij 2-zijdig geïsoleerde wielen mis je dat vaste(re) punt. Ik weet dan zo 1-2-3 niet hoe je beide wielen weer op de correcte plek terug krijgt. De afstand van het wiel tot de lagerpunt is immer ook van belang. Die moet aan beide zijden gelijk zijn.
Maar misschien zie ik leeuwen en beren. Ik heb het nog niet geprobeerd.

Leuk om te doen? Weet ik niet zo :-\. Het betreft wel meer dan honderd wielen....
Ik ben momenteel vooral gefocust op baanbouw.

Dank overigens voor het meedenken.

Groet, Bas


wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2808
  • Aachenau West
Re: Aachenau West
« Reactie #1011 Gepost op: 05 March 2025, 20:07:32 »
Tussenstand houtwerk niveau 2

Het is vooral het aftekenen van het multiplex wat veel tijd vergt. Vooral als het om gebogen lijnen gaat.
Verder moet je alles steeds checken aan de ontwerptekening.

Maar het schiet gelukkig op. Dan liggen de contouren vast.
Het multiplex laat ik overigens voorlopig nog even los liggen totdat de bovenleiding gerealiseerd is. Dit in verband met de overgangen naar de verdekte delen.

Groet, Bas

Scratchbuilt

  • Offline Offline
  • Berichten: 2075
Re: Aachenau West
« Reactie #1012 Gepost op: 05 March 2025, 21:05:43 »
Tja. Je kunt niet de kool en de geit sparen. Je wil geen nieuwe wielen kopen en niet afdraaien. Kies andere rails, probleem over. Vermijdbaar dilemma naar mijn idee.

Albert
Als we elkaar allemaal onze zonden zouden opbiechten dan zouden we elkaar allemaal uitlachen om ons gebrek aan originaliteit. - Kahlil Gibran

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2808
  • Aachenau West
Re: Aachenau West
« Reactie #1013 Gepost op: 05 March 2025, 22:35:27 »
Nee hoor Albert. Ik ga het wielenverhaal hoe dan ook oplossen. Of vervangen of afdraaien of van beide wat. Alleen heeft het op dit moment niet de hoogste prio. Komt goed. En die sporen liggen prima. Die blijven sowieso liggen.

Groet, Bas

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2808
  • Aachenau West
Re: Aachenau West
« Reactie #1014 Gepost op: 10 March 2025, 20:43:48 »
Het multiplex op niveau 1 is in vorm gezaagd en daarmee nu gereed.

Ik kan me nu concrete(re) ideeën gaan vormen over de scenery.

Vooralsnog ligt het multiplex nog los. Dit tot de bovenleiding gereed is.
De volgende stap is het maken van tunnelingangen en de overgangscontructies tbv panto's naar de draad in de zichtbare gedeelten. (Bij mij rijden de E-locs met panto tegen de draad)

Rechts op de foto zie de bovenleidingmasten verdwijnen in de insnijding. Het is een mooi gezicht als daar een trein omhoog komt puffen.

Groet, Bas

Wim Vink

  • Offline Offline
  • Berichten: 25786
  • Eens komt het goed.
    • MIL MOD
Re: Aachenau West
« Reactie #1015 Gepost op: 10 March 2025, 22:54:46 »
Ziet er weer erg netjes en strak uit Bas  (y)
Mijn baan op YouTube:
https://www.youtube.com/watch?v=IzfDZH3_rHo

Met vriendelijke groet,
Wim

Jelmer

  • Offline Offline
  • Berichten: 5112
Re: Aachenau West
« Reactie #1016 Gepost op: 11 March 2025, 08:22:19 »
Mooi resultaat Bas!

Alleen een E-lok puft toch niet?  ;)

Maar tegen een helling oprijden met e-loks kan ook spectaculair zijn, het piept en het doet.
https://www.youtube.com/watch?v=yjfFsuBzFm8&pp=ygUVZS1sb2sgYW5mYWhydCBicmVubmVy


Groeten,
Jelmer
Pfarrerwinkel de bouw:
Pfarrerwinkel

puntenglijder

  • Offline Offline
  • Berichten: 5641
  • Ik heb geen rommel, er liggen overal ideeen.
Re: Aachenau West
« Reactie #1017 Gepost op: 11 March 2025, 08:55:54 »
Bas.

Ik ga straks kijken of ik je toe gezonde film op het forum kan zetten.

Kees.
Stoom is toch de mooiste aandrijving die er is.

Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=82055.new;topicseen#new
Br 41 Weinert loop of sloop
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=114740.new;topicseen#

Jelmer

  • Offline Offline
  • Berichten: 5112
Re: Aachenau West
« Reactie #1018 Gepost op: 11 March 2025, 11:11:09 »
Dat zou inderdaad leuk zijn!  (y)

Groeten,
Jelmer
Pfarrerwinkel de bouw:
Pfarrerwinkel

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2808
  • Aachenau West
Re: Aachenau West
« Reactie #1019 Gepost op: 11 March 2025, 11:29:14 »
Ja zou inderdaad leuk zijn (y)
Alleen een E-lok puft toch niet?  ;)
En daarmee zou gelijk ook jouw vraag beantwoord zijn ;D

Mooi filmpje trouwens, Jelmer.
Dat die e-locs uiteindelijk toch weg kwamen, zou dat komen door een misschien naderhand toegevoegde opdrukloc, zo vraag ik me af?

Groet, Bas