Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Harryku
Vandaag
om 17:52:45
Raadplaatje
door
grossraumwagen
Vandaag
om 17:27:35
Intermittende kortsluiting
door
Klaas Zondervan
Vandaag
om 17:06:34
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Martijn1974
Vandaag
om 16:49:56
Fleischmann 6052 draaischijf aansturen met een L293D Motor-Shield?
door
bask185
Vandaag
om 16:48:30
Plan E - 2023 oplage
door
1200blauw
Vandaag
om 16:45:41
Minibaan Visserskaai H0
door
Scratchbuilt
Vandaag
om 16:35:09
Br 38 Piko Superen.
door
Wim Vink
Vandaag
om 16:34:47
Fleischmania Nostalgia
door
Scratchbuilt
Vandaag
om 16:27:50
Cherteau, fictieve Waals industriedorp
door
Hans GJ
Vandaag
om 16:14:29
US diorama in H0
door
puntenglijder
Vandaag
om 16:02:56
Magneet koppelingen voor Bemo
door
MOVisser
Vandaag
om 15:19:56
TEE / Rheingold
door
Benelux795
Vandaag
om 15:04:25
Stalen D 4 deurs spoor 0
door
Edsko Hekman
Vandaag
om 14:50:23
Bahnstrecke 5867
door
Jelmer
Vandaag
om 14:24:49
Hulp bij update Mobile Station 2
door
Ronald Halma
Vandaag
om 14:02:31
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
door
Wim Vink
Vandaag
om 12:24:48
Rheinburg, TP V/VI
door
Wim Vink
Vandaag
om 12:23:42
Kent iemand een geschikte striptang
door
AB 7216
Vandaag
om 11:38:27
Yet Another Servo Decoder
door
Dennis1984
Vandaag
om 11:09:34
USA-sampler met Amtrak, april/mei 2008
door
jerdenberg
Vandaag
om 09:35:19
BR-18.6 Schaal-0.
door
FritsT
Vandaag
om 08:43:35
Artikelnummers ADE Gr53 rijtuigen TP III.
door
Quinzeedied
Vandaag
om 07:45:53
EifelBurgenBahn
door
Frank 123
15 June 2025, 21:43:52
Spoorwegmus. vroeger met modellok 1300 serie.
door
Modellbahnwagen
15 June 2025, 21:40:45
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar
door
NS264
15 June 2025, 19:22:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
Rick
15 June 2025, 18:05:03
Klein baantje 1200x1200mm
door
Frits C
15 June 2025, 17:44:26
YD7010 en Roco WLAN Maus koppelen
door
AlbertG
15 June 2025, 17:41:08
Mooi weer om buiten te spelen
door
sncf231e
15 June 2025, 16:42:37
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Banen of diorama's
|
Aachenau West
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
Vorige
-
Volgende
-
1
...
66
67
[
68
]
69
70
...
73
Omlaag
Auteur
Topic: Aachenau West (gelezen 171000 keer)
wob
Offline
Berichten: 2799
Aachenau West
Re: Aachenau West
«
Reactie #1005 Gepost op:
03 March 2025, 14:28:45 »
Het blijkt nu helaas dat van veel Fleischmann-materieel de flenzen te hoog zijn voor Peco code 75. Ze ratelen op sommige plekken over de railschoentjes.
Op de rechte sporen geen probleem. Maar in bogen gaat het op een aantal punten mis. Kennelijk komt er enige opwaartse spanning op de railschoentjes wanneer flexrails gebogen wordt.
Op mijn vorige baan viel dat minder op omdat gebogen flex code 75 bijna niet voor kwam.
Uiteindelijk ligt het niet aan het spoor, maar aan de flenshoogte van het Fleischmann-materieel. Al het andere materieel rijdt namelijk zonder mankeren over Peco code 75. Zelfs van Märklin-Hamo, dat toch al zo'n 30 jaar oud is.
Volgens NEM 310 mogen de flenzen maximaal 1,2mm hoog zijn.
Ik meet voor deze Falns 1,225mm. Net teveel dus.
Wonderlijk genoeg voldoen sommige andere Fleischmann-wielen (gelukkig) wèl aan de norm. Bij dezelfde wieldiameter (ø10,85mm) bedraagt de flenshoogte 0,875mm. Top.
Ik zou de te hoge flenzen natuurlijk kunnen afdraaien. Vermoedelijk gaat dat wel lukken waar het enkelzijdig geïsoleerde wielstellen betreft.
Maar bij dubbelzijdig geïsoleerde wielen (zoals bij de Falns) mis je een vast punt. Dan weet ik niet waaraan ik begin. Van de Falns heb ik er meerdere.... 40 assen / 80 wielen is niet leuk meer. De Falns-en zijn bovendien niet de enige Fleischmann-wagens met dubbelzijdig geïsoleerde wielen.
Een alternatief is om de wielstellen te vervangen door exemplaren van Roco ø11mm. Nummer 40198. De vraag is echter of die passen. Afgezien daarvan kost dat wel een paar centen (6.90€ per 2 wielstellen).
Tja, verkopen kan ook en dan een alternatief van een andere merk terugkopen. Kost per saldo nog meer. Alleen al de extra Profikoppelingen.
Weet iemand in hoeverre de wielstellen van Roco 40198 passen op de Falns van Fleischmann (voor de goede orde H0
)?
Groet, Bas
Gelogd
meino
Offline
Berichten: 2312
Re: Aachenau West
«
Reactie #1006 Gepost op:
03 March 2025, 15:12:15 »
Bas
Ik denk dat dat niet gaat lukken. De aslengte van de roco wielen is 24,75mm en van Fleischman meestal 25mm. Je zou ook eens bij
ETS
kunnen kijken voor RP25 wielen, die zijn daar wat goedkoper dan de Roco wielen. Je schrijft dat deze wielen tweezijdig geisoleerd zijn, is daar een speciale reden voor? Volgens mij is enkelzijdige isolatie ook prima.
Groet Meino
Gelogd
A clean desk is a sign of an empty mind
Kranenberg een exercitie in code70
De CanBus komt naar Kranenberg
wob
Offline
Berichten: 2799
Aachenau West
Re: Aachenau West
«
Reactie #1007 Gepost op:
04 March 2025, 17:23:27 »
Dank voor de tip Meino!
Dat de aslengte van Roco waarschijnlijk ongelijk is aan die van Fleischmann, daar had ik nog niet eens aan gedacht.
En de assen van ETS zijn beduidend voordeliger (3,80€ versus 6,90€, beide voor 2 wielstellen)
Toch eerst maar eens een proef doen. Liever geen ontsporingen enzo
.
Enkelzijdige isolatie is prima. Waren alle assen van Fleischmann maar enkelzijdig geïsoleerd. Dan had ik ze ook allemaal kunnen afdraaien. (De voordeligste optie)
Groet, Bas
Gelogd
Ferdinand Bogman
Derde generatie Fleisch-mann
Offline
Berichten: 1218
Klaar voor vertrek
Re: Aachenau West
«
Reactie #1008 Gepost op:
04 March 2025, 18:16:00 »
Als je de wielstellen toch gaat vervangen, is het dan de moeite waard te proberen er een af te draaien? Al was het ter bevrediging van mijn nieuwsgierigheid
. Ik vraag me namelijk af waarom het bij een enkelzijdig geïsoleerd wielstel wél zou kunnen en bij een dubbelgeïsoleerd wielstel niet. Zonder veel ervaring zou ik zeggen: kwestie van weinig kracht zetten, iets langer draaien en genoeg koelen. Of zie ik iets over het hoofd?
Gelogd
Parketrijder met voornamelijk jaren 60/70-Fleischmann-spul. Van plan ooit weer een vaste baan te bouwen. Tot die tijd:
Wohnzimmer Rbf
Noordernet
Offline
Berichten: 3325
Bricolage français.
Re: Aachenau West: afdraaien dubbel geïsoleerde wielstellen
«
Reactie #1009 Gepost op:
04 March 2025, 18:30:35 »
Een geïsoleerd wiel zet je dus op een een leenas van de goede dikte. En het andere geïsoleerde wiel laat je mooi op de as zitten. Mijn ‘afdraaien’ bestaat uit het inspannen in een Dremel en vervolgens met niet te grove vijlen de flens verlagen. Wil je het mooi doen, dan haal je ook wat materiaal van de achterkant van het wiel af. Anders lijkt je wiel te dik. Als laatste even met zo’n op triplex geplakt nagelvijltje even de nu wat hoekige flens afronden.
Het kost even wat tijd, maar is leuk om te doen.
Succes en groet,
Wolter
Gelogd
Prutsen aan spoor, tram en omgeving.
wob
Offline
Berichten: 2799
Aachenau West
Re: Aachenau West
«
Reactie #1010 Gepost op:
04 March 2025, 22:18:21 »
In het verleden heb ik de flenzen van Silberlinge van Lima afgedraaid, want die waren echt te hoog.
Die wielstellen waren enkelzijdig geïsoleerd. Het geïsoleerde wiel kon je gemakkelijk over de as naar het andere (vaste) wiel draaien. Vervolgens de as in de boormachine en hup: 2 flenzen gelijktijdig afgedraaid.
Dan het wiel weer terugdraaien naar oorspronkelijke positie op de juiste tussenmaat. Omdat het ongeïsoleerde wiel veel stijver op de as zit, vormt het een handig vast punt op de as.
Bij 2-zijdig geïsoleerde wielen mis je dat vaste(re) punt. Ik weet dan zo 1-2-3 niet hoe je beide wielen weer op de correcte plek terug krijgt. De afstand van het wiel tot de lagerpunt is immer ook van belang. Die moet aan beide zijden gelijk zijn.
Maar misschien zie ik leeuwen en beren. Ik heb het nog niet geprobeerd.
Leuk om te doen? Weet ik niet zo
. Het betreft wel meer dan honderd wielen....
Ik ben momenteel vooral gefocust op baanbouw.
Dank overigens voor het meedenken.
Groet, Bas
Gelogd
wob
Offline
Berichten: 2799
Aachenau West
Re: Aachenau West
«
Reactie #1011 Gepost op:
05 March 2025, 20:07:32 »
Tussenstand houtwerk niveau 2
Het is vooral het aftekenen van het multiplex wat veel tijd vergt. Vooral als het om gebogen lijnen gaat.
Verder moet je alles steeds checken aan de ontwerptekening.
Maar het schiet gelukkig op. Dan liggen de contouren vast.
Het multiplex laat ik overigens voorlopig nog even los liggen totdat de bovenleiding gerealiseerd is. Dit in verband met de overgangen naar de verdekte delen.
Groet, Bas
Gelogd
Scratchbuilt
Offline
Berichten: 2074
Re: Aachenau West
«
Reactie #1012 Gepost op:
05 March 2025, 21:05:43 »
Tja. Je kunt niet de kool en de geit sparen. Je wil geen nieuwe wielen kopen en niet afdraaien. Kies andere rails, probleem over. Vermijdbaar dilemma naar mijn idee.
Albert
Gelogd
Als we elkaar allemaal onze zonden zouden opbiechten dan zouden we elkaar allemaal uitlachen om ons gebrek aan originaliteit. - Kahlil Gibran
wob
Offline
Berichten: 2799
Aachenau West
Re: Aachenau West
«
Reactie #1013 Gepost op:
05 March 2025, 22:35:27 »
Nee hoor Albert. Ik ga het wielenverhaal hoe dan ook oplossen. Of vervangen of afdraaien of van beide wat. Alleen heeft het op dit moment niet de hoogste prio. Komt goed. En die sporen liggen prima. Die blijven sowieso liggen.
Groet, Bas
Gelogd
wob
Offline
Berichten: 2799
Aachenau West
Re: Aachenau West
«
Reactie #1014 Gepost op:
10 March 2025, 20:43:48 »
Het multiplex op niveau 1 is in vorm gezaagd en daarmee nu gereed.
Ik kan me nu concrete(re) ideeën gaan vormen over de scenery.
Vooralsnog ligt het multiplex nog los. Dit tot de bovenleiding gereed is.
De volgende stap is het maken van tunnelingangen en de overgangscontructies tbv panto's naar de draad in de zichtbare gedeelten. (Bij mij rijden de E-locs met panto tegen de draad)
Rechts op de foto zie de bovenleidingmasten verdwijnen in de insnijding. Het is een mooi gezicht als daar een trein omhoog komt puffen.
Groet, Bas
Gelogd
Wim Vink
Offline
Berichten: 25782
Eens komt het goed.
Re: Aachenau West
«
Reactie #1015 Gepost op:
10 March 2025, 22:54:46 »
Ziet er weer erg netjes en strak uit Bas
Gelogd
Mijn baan op YouTube:
https://www.youtube.com/watch?v=IzfDZH3_rHo
Met vriendelijke groet,
Wim
Jelmer
Offline
Berichten: 5108
Re: Aachenau West
«
Reactie #1016 Gepost op:
11 March 2025, 08:22:19 »
Mooi resultaat Bas!
Alleen een E-lok puft toch niet?
Maar tegen een helling oprijden met e-loks kan ook spectaculair zijn, het piept en het doet.
https://www.youtube.com/watch?v=yjfFsuBzFm8&pp=ygUVZS1sb2sgYW5mYWhydCBicmVubmVy
Groeten,
Jelmer
Gelogd
Pfarrerwinkel de bouw:
Pfarrerwinkel
puntenglijder
Offline
Berichten: 5632
Ik heb geen rommel, er liggen overal ideeen.
Re: Aachenau West
«
Reactie #1017 Gepost op:
11 March 2025, 08:55:54 »
Bas.
Ik ga straks kijken of ik je toe gezonde film op het forum kan zetten.
Kees.
Gelogd
Stoom is toch de mooiste aandrijving die er is.
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=82055.new;topicseen#new
Br 41 Weinert loop of sloop
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=114740.new;topicseen#
Jelmer
Offline
Berichten: 5108
Re: Aachenau West
«
Reactie #1018 Gepost op:
11 March 2025, 11:11:09 »
Dat zou inderdaad leuk zijn!
Groeten,
Jelmer
Gelogd
Pfarrerwinkel de bouw:
Pfarrerwinkel
wob
Offline
Berichten: 2799
Aachenau West
Re: Aachenau West
«
Reactie #1019 Gepost op:
11 March 2025, 11:29:14 »
Ja zou inderdaad leuk zijn
Citaat van: Jelmer op 11 March 2025, 08:22:19
Alleen een E-lok puft toch niet?
En daarmee zou gelijk ook jouw vraag beantwoord zijn
Mooi filmpje trouwens, Jelmer.
Dat die e-locs uiteindelijk toch weg kwamen, zou dat komen door een misschien naderhand toegevoegde opdrukloc, zo vraag ik me af?
Groet, Bas
Gelogd
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
Vorige
-
Volgende
-
1
...
66
67
[
68
]
69
70
...
73
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Banen of diorama's
|
Aachenau West