Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 08:46:15
Postwagen Hbbkkss Schaal-0 door FritsT
Vandaag om 08:45:06
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Besselspoor
Vandaag om 08:09:45
Oude Fleischmann meuk en curiosa door Besselspoor
Vandaag om 08:05:22
Raarrrr. Mobile Station 2 doet raarrrr… door Prutsert
Vandaag om 07:52:54
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 07:42:51
Plan E - 2023 oplage door KNed
Vandaag om 00:33:52
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Benelux795
14 June 2025, 22:45:22
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
14 June 2025, 22:42:26
ESU Loksound V4 Plux22 door W. Dagevos
14 June 2025, 21:28:17
US diorama in H0 door Wim Vink
14 June 2025, 21:25:50
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
14 June 2025, 21:21:28
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
14 June 2025, 21:18:52
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door puntenglijder
14 June 2025, 20:41:41
Magneet koppelingen voor Bemo door henk
14 June 2025, 19:47:45
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door NL-modelspoor
14 June 2025, 19:45:11
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
14 June 2025, 19:43:33
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door hmmglaser
14 June 2025, 18:54:45
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door spoorijzer
14 June 2025, 17:20:42
"Southern Pacific's Coos Bay Branchline in H0", een nieuwe thuisbaan. door Ronald Halma
14 June 2025, 17:13:47
De bouw van een modulebaan met Nederlands landschap. door Anton Maris
14 June 2025, 16:48:40
Minibaan Visserskaai H0 door Scratchbuilt
14 June 2025, 16:32:11
Hulp bij update Mobile Station 2 door Prutsert
14 June 2025, 14:34:22
Het Boemeltje door Sikko
14 June 2025, 14:16:25
Polderbaan(tje) 0,3m2 door Reeks77
14 June 2025, 13:01:23
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Jeroen95
14 June 2025, 11:48:48
19 Toen door R1954
14 June 2025, 11:35:11
Lichtprintjes NS2400 door hmmglaser
14 June 2025, 10:58:08
Roco 290 digtaliseren door Henk Veenstra
14 June 2025, 10:31:27
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door 741230
14 June 2025, 09:05:10

Auteur Topic: Aachenau West  (gelezen 170899 keer)

Wim Vink

• Online Online
  • Eens komt het goed.
    • MIL MOD
Re: Aachenau West
« Reactie #1035 Gepost op: 21 March 2025, 21:21:49 »
Dat gaat helemaal goed komen Bas  (y)
Mijn baan op YouTube:
https://www.youtube.com/watch?v=IzfDZH3_rHo

Met vriendelijke groet,
Wim

wob

• Offline Offline
  • Aachenau West
« Reactie #1036 Gepost op: 23 March 2025, 17:55:40 »
....Ik ga het wielenverhaal hoe dan ook oplossen. Of vervangen of afdraaien of van beide wat.....
Groet, Bas
Op de beurs gisteren bij ETS 40 wielstellen RP 25 aangeschaft voor 10 Falns-en.
Dat is een gedeeltelijk succes geworden.
6 van de 10 stuks wagens lopen met de nieuwe wielstellen als een een spreekwoordelijke trein. Prachtig.
Maar met de 4 andere is het knudde. Zelfs op een helling blijven die staan. Waar dat aan ligt is me een compleet raadsel.
Als ik de originele wielstellen van Fleischmann weer terugzet, dan lopen ze weer soepel als tevoren ???.

Voor de overgebleven 4 wagens is het dan onvermijdelijk de flenzen af te draaien.
Bij nadere inspectie blijken de wielstellen toch enkelzijdig geïsoleerd. Het niet geïsoleerde wiel zit op de as geklemd, maar zit vaster op de as dan het wel geïsoleerde wiel.
Ik heb dus een poging ondernomen de flenzen af te draaien.

Ik krijg het dus voor elkaar, maar vraag niet hoeveel moeite het heeft gekost.
Op de plek van het wiel heeft Fleischmann de as geribbeld. Ik krijg dat wiel enkel met hulpmiddelen verder de as op geschoven (bankschroef, hamer, stukje hout met uitsparing voor het wiel).
Het wiel na het afdraaien handmatig weer terugdraaien lukt wel, tot je de ribbels op de as tegenkomt. Met gebruik van een stukje triplex (ter bescherming van de aspunt) lukt het vervolgens het wiel verder de as op te drukken, maar dan schiet het wiel gemakkelijk door. Zo ging het een paar keer heen en weer tot ik eindelijk een tussenmaat van 14,2mm kon opmeten.

Het is een geruststellend idee dat ik het tenslotte voor elkaar krijg. Maar nog wel 15 assen te gaan ;D

Groet, Bas

wob

• Offline Offline
  • Aachenau West
« Reactie #1037 Gepost op: 31 March 2025, 19:46:00 »
Het afdraaien van de flenzen blijkt al doende gelukkig veel vlotter te gaan dan in het begin. Maar nog gelukkiger is dat ik hulp ga krijgen van een forumgenoot.
Komt goed allemaal.

Intussen ook weer wat aan de baan gedaan.

Een stukje in het verdekte deel is zojuist geballast.
Als de ballast droog is kan de tunnelwand van de voorste 2 sporen ook geplaatst worden.

De achterste tunnelwand staat dus al. Vreemd dat de middelgrijze verf niet egaal opdroogt. Maar ik vind het prima zo. De wand staat straks in het donker en is enkel vanuit het portaal zichtbaar.

De portalen waren aan de buitenzijde al in betonkleur geschilderd. Ik zie nu dat ik daar geen foto van heb gepost. Maar die portalen komen later vast nog wel eens in beeld (tot vervelens toe ;D).

Groet, Bas

Jelmer

• Offline Offline
« Reactie #1038 Gepost op: 01 April 2025, 13:38:18 »
Daar ga je inderdaad vast niets meer van zien Bas in de tunnel.

En misschien trekt het nog iets bij.

Groeten,
Jelmer
Pfarrerwinkel de bouw:
Pfarrerwinkel

wob

• Offline Offline
  • Aachenau West
« Reactie #1039 Gepost op: 02 April 2025, 20:05:32 »
Het trekt niet bij, Jelmer.
Maar geen probleem want het misstaat niet, vind ik.
En dan nog, het is straks in het halfdonker nauwelijks waarneembaar.

Verder nu over het ballasten.
De ballast op de foto in mijn vorige post, is van Woodland Scenics. Ik ben (was) tevreden over de korrelgrootte, maar niet helemaal over de kleur.
Op mijn eerdere baan was een traject enkel in grijs geballast, maar dat sloeg een beetje dood.
Daarom heb ik het grijs nu 1 op 1 gemengd met bruin.

Nu had ik ook nog een zak liggen met ballast van Spurenwelten in verschillende kleurschakeringen grijs. Dat geeft veel meer diepte.
Alleen leek me daarvan de korrel te grof, ondanks die wordt aangeboden voor schaal H0. Volgens opgave bedraagt de korrelgrootte 0,63 - 1,00 mm. Omgerekend x 87 dus 55 - 87mm.

Om een en ander te checken aan de (Nederlandse) realiteit ben ik naar een spoorwegovergang gefietst en heb daar een paar stenen in het echie gemeten: 100, 92, 105, 70, 78 en 85mm. Gemiddeld 88mm.
De ballast van Spurenwelten blijkt dus zeker niet te grof.
(Voor de goede orde: de korrelgrootte van de door mij gebruikte ballast van Woodland Scenics ligt tussen de 0,5 en 0,65mm. Omgerekend x 87 dus 44 - 57mm)

Links Spurenwelt, rechts Woodland Scenics

De ballast van Spurenwelt laat zich bovendien gemakkelijker verlijmen omdat de lijm er onmiddellijk in zakt.

Ik moet er nog even over nadenken hoe ik verder ga met ballasten. Het rechter spoor verder in Woodland Scenics (het is maar een bescheiden stukje van circa 1 meter lang) of toch in Spurenwelt.
Woodland Scenics kan ik sowieso gebruiken voor het opstelterrein.

Groet, Bas

wob

• Offline Offline
  • Aachenau West
« Reactie #1040 Gepost op: 12 April 2025, 17:45:47 »
De tunnelbuizen gereed.
Het multiplex van niveau 1 kan er weer op.

Daarmee ontstaat de gewenste donkerte.

De tunnelbuizen hadden misschien nog wel iets langer mogen zijn. Maar hoe langer, hoe moeilijker schoon te houden. Zeker als straks de bovenleiding aangebracht is.

De tunnelbuis voor het enkelspoor was eigenlijk niet nodig geweest. Niemand die er in kan kijken zonder over de baan heen te hangen. Maar wie weet heeft het qua geluid(weerkaatsing) nog enig effect.

Het plan is om me nu weer op een ander baandeel te richten, namelijk het opstelterrein. Dat is nodig om aan de insnijding te kunnen werken, wat weer nodig is om de constructie van niveau 1 te kunnen afronden.

Wordt dus vervolgd.

Groet, Bas

wob

• Offline Offline
  • Aachenau West
« Reactie #1041 Gepost op: 22 April 2025, 20:13:24 »
Bezig met ballasten van de wissels aan de rand van het opstelterrein.
Op de foto zijn 2 van de 6 wissels te zien.

Dan kan daarna de keerwand van de insnijding gemaakt worden zonder dat het uitneembare opstelterrein aan de keerwand verlijmd wordt.

N.B.
De combinatie BR 81 met een ICRm-rijtuig is natuurlijk een lachertje, maar als testtrein toegestaan. De decoder van de BR 81 is namelijk supergevoelig voor vuil op de rails. Als de BR 81 zonder problemen contact maakt, dan doet alle andere tractiematerieel dat ook.

Groet, Bas

basjuh1981

• Offline Offline
  • DB Tijdperk III
« Reactie #1042 Gepost op: 22 April 2025, 20:31:12 »
De combinatie BR 81 met een ICRm-rijtuig is natuurlijk een lachertje, maar als testtrein toegestaan.
Het is geen museumlijn? ;D
Mvg,
Bas

K-rail, Peco Code 100, CS3+, iTrain, Tijdperk III: 1950 - 1965
Die Sauerlandbahn
Mijn YouTube-kanaal

wob

• Offline Offline
  • Aachenau West
« Reactie #1043 Gepost op: 26 April 2025, 18:06:11 »
Museumlijntje?
Het lijkt er wel op, Bas.
Ideaal, alle inzet is mogelijk ;D.

Ondertussen weer wat noodzakelijk werk verricht:
Een stekkerverbinding ten behoeve van het uitneembare opstelterrein.

Ik heb gelijk maar van de gelegenheid gebruik gemaakt om de digitale spanning voor de SwitchPilot te scheiden van de voeding voor de wisselmotoren. (Was eerst gecombineerd)
De stekker telt overigens nog vrije polen voor eventueel laten aan te brengen verlichting en/of seinen.

Toen de plaat van het opstelterrein toch uitgenomen was, ook maar gelijk een aantal stootjukken aangebracht. (Ik kon er zo een stuk gemakkelijker bij)

Groet, Bas

meino

• Offline Offline
« Reactie #1044 Gepost op: 26 April 2025, 19:20:25 »
Ik bewonder je doorzettingsvermogen.
Ik krijg het gevoel dat dit wel iets meer is dan een verbouwing. Maar ik word steeds meer benieuwd naar het eindresultaat.  (y) (y)

Groet Meino

Wim Vink

• Online Online
  • Eens komt het goed.
    • MIL MOD
« Reactie #1045 Gepost op: 26 April 2025, 19:51:18 »
Dat is een flink opstelterrein Bas.
Enig idee hoe lang je nog moet bouwen tot alles klaar is?
Mijn baan op YouTube:
https://www.youtube.com/watch?v=IzfDZH3_rHo

Met vriendelijke groet,
Wim

wob

• Offline Offline
  • Aachenau West
« Reactie #1046 Gepost op: 26 April 2025, 21:36:06 »
@Meino
Het is inderdaad zowat een nieuwe baan, waarbij 1 deel van de oude baan wordt opgetild, aangepast en hergebruikt. Het houten raamwerk van de oude baan wordt deels ook hergebruikt.
Doel van de oefening:
- een dubbelsporig paradetraject
- opstelruimte in het zicht
- een spooraansluiting in een dusdanige ruime boog dat concessies aan materieel (bijvoorbeeld stroomlijnbekledingen) niet nodig zijn
Het is de bedoeling een soort duinlandschap te creëren, voortbordurend op het bestaande deel. Geen rotspartijen. Wat mij betreft oogt de baan zo leeg mogelijk (leeg, in de zin van ruimtelijk).

@Wim
Ik heb me gerealiseerd toen ik anderhalf jaar geleden begon met de afbraak, dat ik lange tijd niet meer zou kunnen rijden. Inmiddels is treinverkeer alweer geruime tijd mogelijk. Veel sneller dan ik had durven hopen.
Maar voor mij wordt het met rijden pas "echt" als de bovenleiding gereed is.

Als ik focus op de bovenleiding dan ben ik misschien over een jaar al zover, of zelfs nog wat eerder.
Het punt is alleen dat die bovenleiding kwetsbaar is en in de weg zit bij de verdere bouw.

Wat ik nù vooral wil, is het resterende houtwerk voltooien. Want dat geeft rommel en stof.
Dan afbouw van de delen waarnaar ik ver moet reiken.
Vervolgens de bovenleiding.
Landschap, vegetatie.
Bebouwing.
Detaillering.

Goeie vraag ja. Hoe lang?
Over een jaartje of 3 hoop ik de baan in contouren gereed te hebben. Maar daarna zal er nog veel nader ingevuld en gedetailleerd moeten worden.

Maar er spelen ook externe factoren waar je weinig of helemaal geen invloed op hebt. Hopelijk blijven we gezond, om maar wat te noemen.
Uiteindelijk gaat het om de reis (het bouwen), zeggen ze wel eens, en niet om het doel. Eigenlijk was dat ook de reden dat ik aan deze baan begon. Ik wilde weer wat aan een baan te bouwen hebben. (Het bouwen van locs lukt dan even niet meer ::))

Groet, Bas

puntenglijder

• Offline Offline
  • Ik heb geen rommel, er liggen overal ideeen.
« Reactie #1047 Gepost op: 27 April 2025, 08:41:05 »
Ook ik ben benieuwd naar de opbouw Bas.

Je bent in ieder geval weer lekker bezig.  (y) (y)

Kees.
Stoom is toch de mooiste aandrijving die er is.

Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=82055.new;topicseen#new
Br 41 Weinert loop of sloop
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=114740.new;topicseen#

Erwin 054

• Offline Offline
  • Ik bouw rustig verder, als `t af is is het klaar.
« Reactie #1048 Gepost op: 27 April 2025, 15:55:12 »
Lekker doorgaan met bouwen Bas. Heerlijk toch, zo'n hobby?

wob

• Offline Offline
  • Aachenau West
« Reactie #1049 Gepost op: 09 May 2025, 14:12:07 »
Inderdaad Erwin. Even er tussenuit geweest, maar nu weer verder met baanbouw!

......Ik ga het wielenverhaal hoe dan ook oplossen. Of vervangen of afdraaien of van beide wat. Alleen heeft het op dit moment niet de hoogste prio. Komt goed.....

Groet, Bas
Bovenstaand betreft de Falns-en van Fleischmann waarvan de flenzen over de railschoentjes van Peco code 75 ratelden.

Ik had ter vervanging van 10 stuks Falns, RP-25-wielstellen gekocht, dus 40 stuks.
Dat ging bij de meeste wagens goed. Maar bij sommige niet. Die liepen dusdanig zwaar dat ze zelfs op een helling bleven staan.
Voor die wagens moest ik dus alsnog de flenzen afdraaien. Na een moeizame start verliep dat redelijk vlot, maar soms met een eierend wiel tot gevolg.
Vervolgens deed Rob (Silvolde) het zeer gewaardeerde aanbod om van het restant de flenzen af te draaien. Hij beschikt over beter gereedschap.
De wagens staan nu weer op de baan en lopen alle soepel als vanouds (en dat zonder geratel!)
Hier staat zo'n wagen.

Helaas heb ik toch afscheid moeten nemen van 1 exemplaar :(.
Bij het losnemen van de draaistellen, hoe voorzichtig ook, braken de bevestigingspootjes af.

Ik dacht dat nog te kunnen fixen met behulp van een ingekort spijkertje. Dat was ook bijna gelukt. Er is alleen wat lijm op Het kortkoppelmechanisme terecht gekomen. Om daar bij te kunnen moet de opbouw los van het chassis. Bij de poging die los te maken, brak er van alles af. Draaistellen, koppelingen en buffers heb ik gered, maar om me verder frustraties te besparen ligt de rest in stukken in de kliko.
De wagen dateert uit maart 2000 en ging dus al 25 jaar mee. Dat verklaart misschien dat het kunststof heel kwetsbaar bleek (kwetsbaarder dan de verkeersrode exemplaren).

Wat mij verbaasd heeft is dat van sommige wagens de RP-25-wielstellen in het ene draaistel wèl goed liepen en in het andere nièt (waardoor ik moest teruggrijpen op de oorspronkelijke wielstellen met afgedraaide flenzen).
De draaistellen blijken trouwens niet 100% identiek, maar dat betreft alleen het al dan niet aanwezig zijn van een generator, die aan de buitenzijde zit.

Ik heb nog enig ander materieel van Fleischmann met te hoge flenzen. Maar dat is voor later zorg.
Aan de baanbouw nu.

Groet, Bas