Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De (3d) knutsels van Ronald. door Ronald Halma
Vandaag om 18:08:54
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door guus43
Vandaag om 18:08:25
Testbaantje wordt Kerstbaantje (N-spoor, 0,31 M²) door Rico [momfer]
Vandaag om 18:08:04
Wat zit er in deze tender? door maartenvdb
Vandaag om 18:06:34
Reparaties aan je materieel: tips & tricks door Carl
Vandaag om 17:49:33
Staion Odijk Rangeer terrein - Marklin C - H0 door Eric B
Vandaag om 17:10:29
Yamorc 8116 en MP1 MTB door Ronald Halma
Vandaag om 16:50:22
Stub switches door Hans1963
Vandaag om 16:35:00
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door mass am see
Vandaag om 16:27:34
Rondom Charlois door Hans Reints
Vandaag om 15:53:59
US diorama in H0 door Ronald Halma
Vandaag om 15:45:06
Bouwverslag BlueBrixx BR 01 No.108054 (plusminus 1:18) door 741230
Vandaag om 15:30:27
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door 741230
Vandaag om 15:24:42
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door ES44C4
Vandaag om 15:22:13
Camp 3 door Ronald Halma
Vandaag om 15:08:01
Zee. Land. door Huup
Vandaag om 15:05:54
🎅 20 december 2025 | Roosendaal in het donker 🎄 door Modelbouwerke
Vandaag om 15:00:39
Museumdepot Beekbergen in H0 door Wim Vink
Vandaag om 14:41:54
Rivarossi br 56 HR2891S door Nico Hoogerwerf
Vandaag om 14:31:19
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Frits C
Vandaag om 13:56:19
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Silvolde
Vandaag om 13:34:55
3 januari NVBS oliebollenrit door Ferdinand Bogman
Vandaag om 13:00:57
HTM PCC tram en wat gefrutsel er bij door Jan Bennink
Vandaag om 12:57:58
Roco traxx 'Eurocity': suggestie 2e nummer doorgeven door the_gold
Vandaag om 10:37:34
Nieuw huis, nieuwe baan door Krazy Dre
Vandaag om 10:04:48
bouwtekening amsterdamse tram door Huup
Vandaag om 09:17:30
Roco 2025 door Dennis1984
Vandaag om 07:46:40
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 00:20:10
ProRail kan spoor in Nederland niet langer ’toekomstklaar’ houden door Huup
13 December 2025, 23:19:12
Van 2D afbeelding naar 3D model door Eef7260
13 December 2025, 23:17:34
  

Auteur Topic: Aachenau West  (gelezen 251530 keer)

HuubvG

  • Offline Offline
  • Berichten: 4297
Re: Aachenau West
« Reactie #990 Gepost op: 05 February 2025, 19:03:19 »
Ik hoop het ook. Dit ziet er al strak uit, het zal wel goed komen. :)
Houd het wel mat, dan vallen eventuele oneffenheden niet of minder op.
En pas foto's maken als het helemaal opgedroogd is.  :D

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 3049
  • Aachenau West
Re: Aachenau West
« Reactie #991 Gepost op: 06 February 2025, 21:16:11 »
Helemaal opgedroogd? Het gaat een heel in de richting, Huub ;D
Voor nu ziet het er, na plamuren en 2 lagen verf, al heel acceptabel uit.
Ik zal morgen eens kijken of ik er nog een 3e laag op zet.

Toch nog 2 lichte opbollinkjes geconstateerd >:(
Dat zal vooral met (slechte) verlijming te maken hebben en niet komen door intrekkend vocht. Normaal gesproken zou ik dit waarschijnlijk niet eens hebben opgemerkt.
In het ergste geval snij ik zo'n bolling eruit en lijm ik er een nieuw stukje in. Maar dat zal hoogstwaarschijnlijk niet nodig zijn (en bovendien is het tijdrovend)
Het komt vast en zeker goed, Kees ;)

Ik begin alweer te denken aan de volgende stap:
Het aanbrengen van de constructie van niveau 1, die aansluit op de achtergrond.
Daarvoor moet ik nu ook al voorzieningen treffen voor de bovenleiding op niveau 0. Namelijk het maken van een aantal vaste punten en de geleiding naar de (straks) zichtbare bovenleiding.
Daarover later meer.

Groet, Bas

MichielB

  • Offline Offline
  • Berichten: 778
Re: Aachenau West
« Reactie #992 Gepost op: 06 February 2025, 21:23:18 »
Zier er strak uit hoor Bas!  (y) Ik zou er zeer tevreden mee zijn :)
Groet!
Michiel.

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 3049
  • Aachenau West
Re: Aachenau West
« Reactie #993 Gepost op: 24 February 2025, 17:30:07 »
Alleen bij strijklicht via het raam buiten zie je wat overgangen in de achtergrond. Ik kan er prima mee leven ;).

Update.
Om niveau 1 te kunnen realiseren moet er eerst een opvangconstructie komen om de panto's naar de bovenleiding in het zichtbare deel te geleiden.

Daarvoor gebruik ik lasdraad dat op vermessingde oogjes is gesoldeerd.
De oogjes dienen als vast punt van waaraf de bovenleiding wordt afgespannen.
Bij het meest linkse spoor (dat van de keerlus is) gaat het andersom. Daar wordt de bovenleiding juist op dàt punt afgespannen. De veer hangt alvast aan het oogje en wordt met een stukje tape omhooggehouden tot de bovenleiding daadwerkelijk gerealiseerd wordt.
 
Het portaal voor de bovenleiding dient tevens ter ondersteuning van het multiplex van niveau 1.
Daarnaast ligt nu tevens een houten regel ten behoeve niveau 1


En hier is dan het (door mij langverwachte) eerste stuk multiplex van niveau 1.

Helaas ligt de plaat niet geheel waterpas, maar die 2mm zijn gemakkelijk te corrigeren. In werkelijkheid is het terrein eigenlijk ook nooit geheel vlak. Er zijn zelfs in ons landje altijd hoogteverschillen.

Op naar het volgend stuk multiplex.

Groet, Bas

puntenglijder

  • Offline Offline
  • Berichten: 6198
  • Ik heb geen rommel, er liggen overal ideeen.
Re: Aachenau West
« Reactie #994 Gepost op: 24 February 2025, 18:20:49 »
Het ziet er op de foto erg strak uit Bas.

Op naar het volgende deel, ik ben benieuwd. (y)

Kees.
Stoom is toch de mooiste aandrijving die er is.

Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=82055.new;topicseen#new
Br 41 Weinert loop of sloop
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=114740.new;topicseen#

Wim Vink

  • Offline Offline
  • Berichten: 26584
  • Eens komt het goed.
    • MIL MOD
Re: Aachenau West
« Reactie #995 Gepost op: 24 February 2025, 19:41:41 »
Het blijft opvallend hoe netjes en strak je bouwt  (y) (y)
Mijn baan op YouTube:
https://www.youtube.com/watch?v=IzfDZH3_rHo

Met vriendelijke groet,
Wim

Jelmer

  • Offline Offline
  • Berichten: 5623
Re: Aachenau West
« Reactie #996 Gepost op: 24 February 2025, 20:50:59 »
Erg solide constructie die pantovanger, dat oogt betrouwbaar in het rijbedrijf.

Groeten,
Jelmer
Pfarrerwinkel de bouw:
Pfarrerwinkel

mass am see

  • Offline Offline
  • Berichten: 4008
  • de hondsrug baan
Re: Aachenau West
« Reactie #997 Gepost op: 25 February 2025, 08:00:31 »
Hoi Bas,

Ziet er mooi , netjes en strak uit ook de achtergrond mooi gebogen had ik ook moeten doen  .




mvgr Evert en Bas

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 3049
  • Aachenau West
Re: Aachenau West
« Reactie #998 Gepost op: 27 February 2025, 14:32:35 »
Dank allen voor jullie reacties.
Solide bouwen ja, dat vind ik wel belangrijk. Je komt jezelf vroeg of laat altijd tegen wanneer je concessies doet :angel:. En zelfs dan... ::)

Ik ben een beetje een fan (geworden) van de Neubaulok BR 152. (In eerste instantie vond ik het een nogal vreemd ontwerp). De serie, gebouwd vlak voor de millenniumwisseling, schijnt het in het echt goed te doen. Betrouwbare machines. Ze gaan nog wel een tijdje mee waar bijvoorbeeld van de serie BR 145 door de DB al afscheid genomen is.

Mijn eerste model was van Lima. Uit de protoserie.
Mooi model, goed gedetailleerd, middenmotor met 2 vliegwielen, digitaal voorbereid NEM 652, koppelingshouder gemonteerd aan het draaistel, gloeilampjes wit / rood. Loopt goed, behalve dat op sommige snelheden iets schokkerigs waarneembaar is (voor de meesten eigenlijk niet zichtbaar, maar voor mij dus wel). Dat het middendeel van het dak los te halen is om een decoder te plaatsen, is onzinnig want de kap is eenvoudig te lossen. Nu steekt dat deel er vreemd wat bovenuit.

Toen kwam, ruim 10 jaar later, het model van Roco uit. Uit de vervolgserie.
Beslist nog mooier gedetailleerd dan dat van Lima. Eveneens digitaal voorbereid NEM 652. Kortkoppelingsmechaniek. LED-verlichting. Jammer alleen dat de zandstrooiers naast het loopvlak van de wielen zitten. (Dat heb ik bij meerdere modellen van Roco uit die periode gezien). Het stroomschema op de printplaat bij LED-verlichting vind ik lastig te doorgronden. Daarom heb ik mij er niet aan gewaagd om aanpassingen te verrichten om de verlichting aan treinzijde uit te kunnen schakelen.

Kan het dan nòg beter. Ja, helaas wel (maar toch weer niet helaas ;D), want toen ik een mooie aanbieding voorbij zag komen, kon ik de versie van Piko niet aan mij voorbij laten gaan.
Prachtig gedetailleerde draaistellen met een enorme dieptewerking. Nog mooiere panto's. Ik ben ook heel gecharmeerd van het simpele DB-logo. En natuurlijk voorzien van allerlei digitale functies (al heeft sound voor E-locs voor mij geen toegevoegde waarde). De verlichting aan treinzijde kan in ieder geval gedoofd worden. Het lijkt erop - superbelangrijk -  dat de loc ook prima loopt.
En het is een zwaargewicht. De loc weegt 551g tegen de ook niet geringe 538g van Lima. De Roco loc brengt 480g in de schaal.

Kijk en vergelijk.
Van links naar rechts Lima, Roco, Piko


Piko


Roco boven, Piko onder


De panto rust enkel op de isolatoren.

De opstaptreden, bedoeld voor de vitrine, ontbreken nog. Maar ik vermoed dat ze de profikoppelingen niet in de weg zitten. Indien wel dan plaats ik ze aan 1 zijde.

Zo en nu is het weer tijd om aan de baan te bouwen.

Groet, Bas

Harryku

  • Hoofdconducteur/conducteur ZLSM,modelspoor : H0,TT, N .
  • Offline Offline
  • Berichten: 649
Re: Aachenau West
« Reactie #999 Gepost op: 27 February 2025, 16:17:22 »
Mooie loc's , Bas. (y)
m.vr.gr.
Harry.

MichielB

  • Offline Offline
  • Berichten: 778
Re: Aachenau West
« Reactie #1000 Gepost op: 27 February 2025, 19:51:39 »
Om niveau 1 te kunnen realiseren moet er eerst een opvangconstructie komen om de panto's naar de bovenleiding in het zichtbare deel te geleiden.

Daarvoor gebruik ik lasdraad dat op vermessingde oogjes is gesoldeerd.
De oogjes dienen als vast punt van waaraf de bovenleiding wordt afgespannen.


Mooie constructie Bas! En strak afgewerkt alles! (y)
Groet!
Michiel.

Wim Vink

  • Offline Offline
  • Berichten: 26584
  • Eens komt het goed.
    • MIL MOD
Re: Aachenau West
« Reactie #1001 Gepost op: 27 February 2025, 21:33:31 »
Schitterend trio Bas  (y)
Mijn baan op YouTube:
https://www.youtube.com/watch?v=IzfDZH3_rHo

Met vriendelijke groet,
Wim

puntenglijder

  • Offline Offline
  • Berichten: 6198
  • Ik heb geen rommel, er liggen overal ideeen.
Re: Aachenau West
« Reactie #1002 Gepost op: 27 February 2025, 21:58:49 »
Niet mijn ding Bas, maar dat weetje ondertussen wel.

Ik hoop dat je veel plezier hebt aan je nieuwe aanwinst. (y)

Kees.
Stoom is toch de mooiste aandrijving die er is.

Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=82055.new;topicseen#new
Br 41 Weinert loop of sloop
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=114740.new;topicseen#

Jelmer

  • Offline Offline
  • Berichten: 5623
Re: Aachenau West
« Reactie #1003 Gepost op: 28 February 2025, 09:31:49 »
BR152, zeer recht toe, recht aan.

In die zin lijkt die saai, maar vanwege het strakke ontwerp heeft ie toch wel wat.

Ik ben blij met mijn Porsche exemplaar in grijs.

Groeten,
Jelmer
Pfarrerwinkel de bouw:
Pfarrerwinkel

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 3049
  • Aachenau West
Re: Aachenau West
« Reactie #1004 Gepost op: 02 March 2025, 14:47:54 »
Dank allen voor de reacties.

Inderdaad Jelmer, strak vormgegeven met hoegenaamd geen opsmuk. Leidingwerk dat gewoonlijk in het zicht op het dak is aangebracht, is bij deze loc netjes weggewerkt. Dat kenmerkt trouwens ook de BR 101 en BR 145 van de DB, eveneens Neubauloks uit dezelfde lichting vlak voor de millenniumwisseling.

De standaardbeugelkoppeling heb ik vervangen door een Profikoppeling. Dat was een puzzeltje. In de handleiding staat enkel een minuscuul plaatje zonder begeleidende tekst.
Dat vind ik altijd lastig, want voordat je het weet beschadig je iets. Pas als je het desbetreffende onderdeeltje los hebt, kun je zien hoe de constructie in elkaar steekt. Blij dat het gelukt is.

De opstaptreden naast de buffers zitten er nu ook op. Dat smoelt een stuk beter.

Inmiddels is de loc ingereden (loopt heel mooi soepel :)) en zou wat dat betreft de baan op kunnen.
Maar dan moet er eerst bovenleiding komen. Zover is het nu nog niet.

Dus aan de slag maar weer met baanbouw.
Ik ben alweer een eindje verder. Binnenkort hopelijk meer daarover.

Groet, Bas