Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Montanbahn
Vandaag om 15:46:25
Terugverende koppeling door Trein033
Vandaag om 15:36:48
LS Models CIWL LX slaapwagens door willyTEE
Vandaag om 15:33:50
Göhrener Viaduct door aad52
Vandaag om 15:19:20
booster vraag door Montanbahn
Vandaag om 14:35:52
Module vliegveld Jan van Mourik door Wim Vink
Vandaag om 14:34:05
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 14:07:46
't Boemeltje door RobVille
Vandaag om 13:42:11
Her-(her-)beginnen door Montanbahn
Vandaag om 13:29:49
Vreemd probleem door Treintje_komt_zo
Vandaag om 13:14:28
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 13:02:05
N-Wagen; Brawa, ESU of Piko door wob
Vandaag om 12:41:02
Aachenau West door Wim Vink
Vandaag om 12:41:01
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
Vandaag om 12:37:12
Bauarbeiten im gange door Wim Vink
Vandaag om 12:22:25
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Montanbahn
Vandaag om 11:43:25
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door VAM65
Vandaag om 11:09:35
Update: baan in de tropen door Hans Grasmaijer
Vandaag om 10:58:31
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
Vandaag om 10:46:10
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door wob
Vandaag om 10:45:55
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 10:45:55
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Vislijn
Vandaag om 10:35:31
Wat was jullie allereerste loc? door AdLoc
Vandaag om 10:28:24
Modelbaan Beltheim. door Bertje B
Vandaag om 10:10:38
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 09:52:39
MoBaBro.de door Marco1044
Vandaag om 08:20:47
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
Vandaag om 07:47:45
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door dennie
Vandaag om 00:25:50
Wat te doen met oude catalogi door Hasenwald
05 August 2025, 23:42:19
Site DTS Modelspoor uit Ermelo doet het (bij mij) niet meer... door Martin Domburg
05 August 2025, 21:40:59
  

Auteur Topic: Aachenau West  (gelezen 184039 keer)

HuubvG

  • Offline Offline
  • Berichten: 4301
Re: Aachenau West
« Reactie #990 Gepost op: 05 February 2025, 19:03:19 »
Ik hoop het ook. Dit ziet er al strak uit, het zal wel goed komen. :)
Houd het wel mat, dan vallen eventuele oneffenheden niet of minder op.
En pas foto's maken als het helemaal opgedroogd is.  :D
Ik heb al een trein

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2871
  • Aachenau West
Re: Aachenau West
« Reactie #991 Gepost op: 06 February 2025, 21:16:11 »
Helemaal opgedroogd? Het gaat een heel in de richting, Huub ;D
Voor nu ziet het er, na plamuren en 2 lagen verf, al heel acceptabel uit.
Ik zal morgen eens kijken of ik er nog een 3e laag op zet.

Toch nog 2 lichte opbollinkjes geconstateerd >:(
Dat zal vooral met (slechte) verlijming te maken hebben en niet komen door intrekkend vocht. Normaal gesproken zou ik dit waarschijnlijk niet eens hebben opgemerkt.
In het ergste geval snij ik zo'n bolling eruit en lijm ik er een nieuw stukje in. Maar dat zal hoogstwaarschijnlijk niet nodig zijn (en bovendien is het tijdrovend)
Het komt vast en zeker goed, Kees ;)

Ik begin alweer te denken aan de volgende stap:
Het aanbrengen van de constructie van niveau 1, die aansluit op de achtergrond.
Daarvoor moet ik nu ook al voorzieningen treffen voor de bovenleiding op niveau 0. Namelijk het maken van een aantal vaste punten en de geleiding naar de (straks) zichtbare bovenleiding.
Daarover later meer.

Groet, Bas

MichielB

  • Offline Offline
  • Berichten: 731
Re: Aachenau West
« Reactie #992 Gepost op: 06 February 2025, 21:23:18 »
Zier er strak uit hoor Bas!  (y) Ik zou er zeer tevreden mee zijn :)
Groet!
Michiel.

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2871
  • Aachenau West
Re: Aachenau West
« Reactie #993 Gepost op: 24 February 2025, 17:30:07 »
Alleen bij strijklicht via het raam buiten zie je wat overgangen in de achtergrond. Ik kan er prima mee leven ;).

Update.
Om niveau 1 te kunnen realiseren moet er eerst een opvangconstructie komen om de panto's naar de bovenleiding in het zichtbare deel te geleiden.

Daarvoor gebruik ik lasdraad dat op vermessingde oogjes is gesoldeerd.
De oogjes dienen als vast punt van waaraf de bovenleiding wordt afgespannen.
Bij het meest linkse spoor (dat van de keerlus is) gaat het andersom. Daar wordt de bovenleiding juist op dàt punt afgespannen. De veer hangt alvast aan het oogje en wordt met een stukje tape omhooggehouden tot de bovenleiding daadwerkelijk gerealiseerd wordt.
 
Het portaal voor de bovenleiding dient tevens ter ondersteuning van het multiplex van niveau 1.
Daarnaast ligt nu tevens een houten regel ten behoeve niveau 1


En hier is dan het (door mij langverwachte) eerste stuk multiplex van niveau 1.

Helaas ligt de plaat niet geheel waterpas, maar die 2mm zijn gemakkelijk te corrigeren. In werkelijkheid is het terrein eigenlijk ook nooit geheel vlak. Er zijn zelfs in ons landje altijd hoogteverschillen.

Op naar het volgend stuk multiplex.

Groet, Bas

puntenglijder

  • Offline Offline
  • Berichten: 5868
  • Ik heb geen rommel, er liggen overal ideeen.
Re: Aachenau West
« Reactie #994 Gepost op: 24 February 2025, 18:20:49 »
Het ziet er op de foto erg strak uit Bas.

Op naar het volgende deel, ik ben benieuwd. (y)

Kees.
Stoom is toch de mooiste aandrijving die er is.

Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=82055.new;topicseen#new
Br 41 Weinert loop of sloop
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=114740.new;topicseen#

Wim Vink

  • Offline Offline
  • Berichten: 26060
  • Eens komt het goed.
    • MIL MOD
Re: Aachenau West
« Reactie #995 Gepost op: 24 February 2025, 19:41:41 »
Het blijft opvallend hoe netjes en strak je bouwt  (y) (y)
Mijn baan op YouTube:
https://www.youtube.com/watch?v=IzfDZH3_rHo

Met vriendelijke groet,
Wim

Jelmer

  • Offline Offline
  • Berichten: 5234
Re: Aachenau West
« Reactie #996 Gepost op: 24 February 2025, 20:50:59 »
Erg solide constructie die pantovanger, dat oogt betrouwbaar in het rijbedrijf.

Groeten,
Jelmer
Pfarrerwinkel de bouw:
Pfarrerwinkel

mass am see

  • Offline Offline
  • Berichten: 3984
  • de hondsrug baan
Re: Aachenau West
« Reactie #997 Gepost op: 25 February 2025, 08:00:31 »
Hoi Bas,

Ziet er mooi , netjes en strak uit ook de achtergrond mooi gebogen had ik ook moeten doen  .




mvgr Evert en Bas

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2871
  • Aachenau West
Re: Aachenau West
« Reactie #998 Gepost op: 27 February 2025, 14:32:35 »
Dank allen voor jullie reacties.
Solide bouwen ja, dat vind ik wel belangrijk. Je komt jezelf vroeg of laat altijd tegen wanneer je concessies doet :angel:. En zelfs dan... ::)

Ik ben een beetje een fan (geworden) van de Neubaulok BR 152. (In eerste instantie vond ik het een nogal vreemd ontwerp). De serie, gebouwd vlak voor de millenniumwisseling, schijnt het in het echt goed te doen. Betrouwbare machines. Ze gaan nog wel een tijdje mee waar bijvoorbeeld van de serie BR 145 door de DB al afscheid genomen is.

Mijn eerste model was van Lima. Uit de protoserie.
Mooi model, goed gedetailleerd, middenmotor met 2 vliegwielen, digitaal voorbereid NEM 652, koppelingshouder gemonteerd aan het draaistel, gloeilampjes wit / rood. Loopt goed, behalve dat op sommige snelheden iets schokkerigs waarneembaar is (voor de meesten eigenlijk niet zichtbaar, maar voor mij dus wel). Dat het middendeel van het dak los te halen is om een decoder te plaatsen, is onzinnig want de kap is eenvoudig te lossen. Nu steekt dat deel er vreemd wat bovenuit.

Toen kwam, ruim 10 jaar later, het model van Roco uit. Uit de vervolgserie.
Beslist nog mooier gedetailleerd dan dat van Lima. Eveneens digitaal voorbereid NEM 652. Kortkoppelingsmechaniek. LED-verlichting. Jammer alleen dat de zandstrooiers naast het loopvlak van de wielen zitten. (Dat heb ik bij meerdere modellen van Roco uit die periode gezien). Het stroomschema op de printplaat bij LED-verlichting vind ik lastig te doorgronden. Daarom heb ik mij er niet aan gewaagd om aanpassingen te verrichten om de verlichting aan treinzijde uit te kunnen schakelen.

Kan het dan nòg beter. Ja, helaas wel (maar toch weer niet helaas ;D), want toen ik een mooie aanbieding voorbij zag komen, kon ik de versie van Piko niet aan mij voorbij laten gaan.
Prachtig gedetailleerde draaistellen met een enorme dieptewerking. Nog mooiere panto's. Ik ben ook heel gecharmeerd van het simpele DB-logo. En natuurlijk voorzien van allerlei digitale functies (al heeft sound voor E-locs voor mij geen toegevoegde waarde). De verlichting aan treinzijde kan in ieder geval gedoofd worden. Het lijkt erop - superbelangrijk -  dat de loc ook prima loopt.
En het is een zwaargewicht. De loc weegt 551g tegen de ook niet geringe 538g van Lima. De Roco loc brengt 480g in de schaal.

Kijk en vergelijk.
Van links naar rechts Lima, Roco, Piko


Piko


Roco boven, Piko onder


De panto rust enkel op de isolatoren.

De opstaptreden, bedoeld voor de vitrine, ontbreken nog. Maar ik vermoed dat ze de profikoppelingen niet in de weg zitten. Indien wel dan plaats ik ze aan 1 zijde.

Zo en nu is het weer tijd om aan de baan te bouwen.

Groet, Bas

Harryku

  • Hoofdconducteur/conducteur ZLSM,modelspoor : H0,TT, N .
  • Offline Offline
  • Berichten: 639
Re: Aachenau West
« Reactie #999 Gepost op: 27 February 2025, 16:17:22 »
Mooie loc's , Bas. (y)
m.vr.gr.
Harry.

MichielB

  • Offline Offline
  • Berichten: 731
Re: Aachenau West
« Reactie #1000 Gepost op: 27 February 2025, 19:51:39 »
Om niveau 1 te kunnen realiseren moet er eerst een opvangconstructie komen om de panto's naar de bovenleiding in het zichtbare deel te geleiden.

Daarvoor gebruik ik lasdraad dat op vermessingde oogjes is gesoldeerd.
De oogjes dienen als vast punt van waaraf de bovenleiding wordt afgespannen.


Mooie constructie Bas! En strak afgewerkt alles! (y)
Groet!
Michiel.

Wim Vink

  • Offline Offline
  • Berichten: 26060
  • Eens komt het goed.
    • MIL MOD
Re: Aachenau West
« Reactie #1001 Gepost op: 27 February 2025, 21:33:31 »
Schitterend trio Bas  (y)
Mijn baan op YouTube:
https://www.youtube.com/watch?v=IzfDZH3_rHo

Met vriendelijke groet,
Wim

puntenglijder

  • Offline Offline
  • Berichten: 5868
  • Ik heb geen rommel, er liggen overal ideeen.
Re: Aachenau West
« Reactie #1002 Gepost op: 27 February 2025, 21:58:49 »
Niet mijn ding Bas, maar dat weetje ondertussen wel.

Ik hoop dat je veel plezier hebt aan je nieuwe aanwinst. (y)

Kees.
Stoom is toch de mooiste aandrijving die er is.

Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=82055.new;topicseen#new
Br 41 Weinert loop of sloop
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=114740.new;topicseen#

Jelmer

  • Offline Offline
  • Berichten: 5234
Re: Aachenau West
« Reactie #1003 Gepost op: 28 February 2025, 09:31:49 »
BR152, zeer recht toe, recht aan.

In die zin lijkt die saai, maar vanwege het strakke ontwerp heeft ie toch wel wat.

Ik ben blij met mijn Porsche exemplaar in grijs.

Groeten,
Jelmer
Pfarrerwinkel de bouw:
Pfarrerwinkel

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2871
  • Aachenau West
Re: Aachenau West
« Reactie #1004 Gepost op: 02 March 2025, 14:47:54 »
Dank allen voor de reacties.

Inderdaad Jelmer, strak vormgegeven met hoegenaamd geen opsmuk. Leidingwerk dat gewoonlijk in het zicht op het dak is aangebracht, is bij deze loc netjes weggewerkt. Dat kenmerkt trouwens ook de BR 101 en BR 145 van de DB, eveneens Neubauloks uit dezelfde lichting vlak voor de millenniumwisseling.

De standaardbeugelkoppeling heb ik vervangen door een Profikoppeling. Dat was een puzzeltje. In de handleiding staat enkel een minuscuul plaatje zonder begeleidende tekst.
Dat vind ik altijd lastig, want voordat je het weet beschadig je iets. Pas als je het desbetreffende onderdeeltje los hebt, kun je zien hoe de constructie in elkaar steekt. Blij dat het gelukt is.

De opstaptreden naast de buffers zitten er nu ook op. Dat smoelt een stuk beter.

Inmiddels is de loc ingereden (loopt heel mooi soepel :)) en zou wat dat betreft de baan op kunnen.
Maar dan moet er eerst bovenleiding komen. Zover is het nu nog niet.

Dus aan de slag maar weer met baanbouw.
Ik ben alweer een eindje verder. Binnenkort hopelijk meer daarover.

Groet, Bas