Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Yamorc 8116 en MP1 MTB door FredD
Vandaag om 19:48:00
Problemen met digikeijs drc1100 lichtset inbouw door Peter J K
Vandaag om 19:24:01
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Vroeger
Vandaag om 18:58:05
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 18:32:21
Testbaantje wordt Kerstbaantje (N-spoor, 0,31 M²) door Ronald69
Vandaag om 18:31:23
Wat zit er in deze tender? door Ronald69
Vandaag om 18:30:06
De (3d) knutsels van Ronald. door Ronald Halma
Vandaag om 18:08:54
Reparaties aan je materieel: tips & tricks door Carl
Vandaag om 17:49:33
Staion Odijk Rangeer terrein - Marklin C - H0 door Eric B
Vandaag om 17:10:29
Stub switches door Hans1963
Vandaag om 16:35:00
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door mass am see
Vandaag om 16:27:34
Rondom Charlois door Hans Reints
Vandaag om 15:53:59
US diorama in H0 door Ronald Halma
Vandaag om 15:45:06
Bouwverslag BlueBrixx BR 01 No.108054 (plusminus 1:18) door 741230
Vandaag om 15:30:27
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door 741230
Vandaag om 15:24:42
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door ES44C4
Vandaag om 15:22:13
Camp 3 door Ronald Halma
Vandaag om 15:08:01
Zee. Land. door Huup
Vandaag om 15:05:54
🎅 20 december 2025 | Roosendaal in het donker 🎄 door Modelbouwerke
Vandaag om 15:00:39
Museumdepot Beekbergen in H0 door Wim Vink
Vandaag om 14:41:54
Rivarossi br 56 HR2891S door Nico Hoogerwerf
Vandaag om 14:31:19
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Frits C
Vandaag om 13:56:19
3 januari NVBS oliebollenrit door Ferdinand Bogman
Vandaag om 13:00:57
HTM PCC tram en wat gefrutsel er bij door Jan Bennink
Vandaag om 12:57:58
Roco traxx 'Eurocity': suggestie 2e nummer doorgeven door the_gold
Vandaag om 10:37:34
Nieuw huis, nieuwe baan door Krazy Dre
Vandaag om 10:04:48
bouwtekening amsterdamse tram door Huup
Vandaag om 09:17:30
Roco 2025 door Dennis1984
Vandaag om 07:46:40
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 00:20:10
ProRail kan spoor in Nederland niet langer ’toekomstklaar’ houden door Huup
13 December 2025, 23:19:12
  

Auteur Topic: Aachenau West  (gelezen 251580 keer)

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 3049
  • Aachenau West
Re: Aachenau West
« Reactie #720 Gepost op: 23 January 2024, 13:41:24 »
Leuk om te zien Bas! Zit in de planningsfase en zie hier dezelfde problemen qua constructie/voldoende hoogteverschillen, dus volg je met interesse!
Leuk Mchiel!

Als ik het goed begrijp ben je voornemens een topic over je eigen baan(plannen) te starten.
Ben benieuwd.

@Meino
Dank!

Groet, Bas

MichielB

  • Offline Offline
  • Berichten: 778
Re: Aachenau West
« Reactie #721 Gepost op: 23 January 2024, 17:14:16 »
Als ik het goed begrijp ben je voornemens een topic over je eigen baan(plannen) te starten.
Ben benieuwd.


Zeker ga ik dat doen. Heb sinds deze maand een kamer beschikbaar. Als eerste een vitrine gemaakt en opgehangen, waarbij het definitief een treinenkamer is geworden :)
Nu is het puzzelen wat ik kwijt kan, zodra dat concreet wordt start ik een topic.
Groet!
Michiel.

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 3049
  • Aachenau West
Re: Aachenau West
« Reactie #722 Gepost op: 27 January 2024, 18:10:32 »
Er wordt hier stug verder gewerkt.
Het is niet het meest interessante werk, maar het moet nu gebeuren omdat ik er straks nauwelijks meer bij kan.

De 2 wissels van Piko liggen op hun plek. De rollen bedrading hangen eronder. Die worden straks aangesloten op een wisseldecoder.
Het Fleischmann-wissel links, moet nog worden gepositioneerd en aangesloten.

Aanvankelijk zouden hier 3 wissels van Fleischmann komen te liggen. Maar het zijn oudjes die op mijn vorige baan niet meer super betrouwbaar functioneerden. Daarom heb ik alsnog voor 2 nieuwe wissels van Piko gekozen.
Dat ik toch nog 1 Fleischmann-wissel gebruik is omdat het als zogenaamd "denkend" wissel veel bedrading scheelt. Dit exemplaar lijkt mij voldoende betrouwbaar. Mocht het wissel me in de steek laten, dan vervang ik 'm alsnog.

In dit hoekje is de onderplaat verstevigd en vastgezet.
Na het aanbrengen van een ondergrond (campingmatje) kunnen de rails gelegd worden.

Tevens zijn er een steun aen een randlat aangebracht voor het nieuwe opstelterrein op niveau 1. Dat is nog heel ver weg. Maar ook hiervoor geldt dat ik er in een later stadium veel lastiger (of misschien zelfs wel helemaal niet meer) bij kan.

Groet, Bas

puntenglijder

  • Offline Offline
  • Berichten: 6199
  • Ik heb geen rommel, er liggen overal ideeen.
Re: Aachenau West
« Reactie #723 Gepost op: 28 January 2024, 15:25:28 »
Je bent lekker bezig Bas, op naar het vervolg. (y)

Kees.
Stoom is toch de mooiste aandrijving die er is.

Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=82055.new;topicseen#new
Br 41 Weinert loop of sloop
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=114740.new;topicseen#

Wim Vink

  • Offline Offline
  • Berichten: 26584
  • Eens komt het goed.
    • MIL MOD
Re: Aachenau West
« Reactie #724 Gepost op: 28 January 2024, 15:47:36 »
Je bent inderdaad stug bezig. Helaas moet je soms ook wat minder leuk werk verrichten.
Maar wat je aangeeft beter nu dan dat je er straks niet meer goed bij kunt.

Zelf heb ik ooit de fout gemaakt om niet gelijk alle bedrading onder de baan aan te brengen toen ik er nog goed bij kon. Het heeft me bijna de rug gekost. Gelukkig heeft mijn vriendin de rug vele malen gemasseerd  ;D
Mijn baan op YouTube:
https://www.youtube.com/watch?v=IzfDZH3_rHo

Met vriendelijke groet,
Wim

basjuh1981

  • Offline Offline
  • Berichten: 3156
  • DB Tijdperk III
Re: Aachenau West
« Reactie #725 Gepost op: 28 January 2024, 16:08:38 »
Elk nadeel heeft z'n voordeel ;D
Mvg,
Bas

K-rail, Peco Code 100, CS3+, iTrain, Tijdperk III: 1950 - 1965
Die Sauerlandbahn
Mijn YouTube-kanaal

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 3049
  • Aachenau West
Re: Aachenau West
« Reactie #726 Gepost op: 11 February 2024, 15:59:39 »
De sporen achter het nog te maken hellingtraject zijn gelegd.
De bedrading van de wisselspoelen is ook gereed. Die hoeven enkel nog te worden aangesloten op een wisseldecoder.


De 2 binnenbogen heb ik afgetekend met bogen van Piko R2 en R3 (ca. 42 resp. 48 cm).
Vervolgens heb ik gebruik gemaakt van flexrails van Peco code 100.
Waar ik lengte tekort kwam om de boog in één keer te leggen, heb ik de raillassen een paar bielzen laten verspringen. Het is meer werk, maar je reduceert het knikken van het spoor ter plaatse van de overgangen tot een minimum.


De buitenste boog heb ik afgetekend vanuit de middelste.
Voor de zekerheid toch nog even gecontroleeerd of 26,4m lange rijtuigen op 1/87, elkaar kunnen passeren. ;)


Het was een flinke klus. Zeker ook vanwege hergebruik van de flexrails van Peco code 100. Die moesten deels ontdaan worden van verf (ivm elektrisch contact) en ook van lijmresten.

Nu kan ik verder met het hellingtraject.

Verder heb ik me ook reeds ideeën gevormd over de opstelling van trafo's en centrale.
Realisatie staat binnenkort op het programma. De sporen voor zover gelegd, kunnen dan definitief worden aangesloten.
Genoeg te doen.

Groet, Bas

Wim Vink

  • Offline Offline
  • Berichten: 26584
  • Eens komt het goed.
    • MIL MOD
Re: Aachenau West
« Reactie #727 Gepost op: 11 February 2024, 16:08:29 »
Je heb zeker niet stilgezeten Bas. Flinke update met foto's voor de duidelijkheid.
Even uitrusten en daarna weer door  :D
Mijn baan op YouTube:
https://www.youtube.com/watch?v=IzfDZH3_rHo

Met vriendelijke groet,
Wim

Ronald69

  • Offline Offline
  • Berichten: 3065
  • Duitsland TP III/IV
Re: Aachenau West
« Reactie #728 Gepost op: 11 February 2024, 17:06:57 »
Hoi Bas,

Mooie vorderingen heb je gemaakt. Vraagje: heb je geen ruimt voor Piko R4? Dan zit je met buitenste spoor R4(54,6), middelste spoor R3(48,4) iets ruimer qua passeren. Binnenste spoor zou dan ook in R3 gelegd kunnen worden want R2 vind ik iets te krap.
Grt, Ronald.

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 3049
  • Aachenau West
Re: Aachenau West
« Reactie #729 Gepost op: 11 February 2024, 19:28:52 »
Ja Wim, inderdaad flink wat werk verricht :)

@Ronald
Het middelste spoor is ~R3 van Piko, dus ca. 48cm
Het buitenste spoor is ~R4 van Piko, dus ca. 54/55cm (in de praktijk een fractie krapper, maar dat is in de marge)
In theorie is het dan inderdaad mogelijk het binnenste spoor ook in R3 te leggen, maar dan ligt het niet meer parallel met de andere sporen in de boog. Ik zou daar overigens wel ruimte voor hebben gehad.

Maar die ruimte heb ik niet bij de 2 lussen aan de kopeinden. De baan zou dan nog dieper worden dan de huidige 1,04m namelijk zo'n 1,20m. Dus daar ben ik voor de dubbelsporige bogen uitgegaan van R2 (ca. 42cm) en R3 (ca.48cm).
En als er toch ergens bogen liggen in R2, waarom dan niet ook in de bewuste 3-sporige hoek?

In mijn vorige baan was ik uitgegaan van een minimum boogstraal van 40 cm. De huidige 42 cm is dus al een (lichte) verbetering. Ik had met 40 cm eigenlijk ook geen problemen (uitgezonderd met kleinseriemodellen).
Waar ik echter de mist inging, was bij de meegebogen wissels van Fleischmann met een binnenradius van 36 cm. Dat gaf beperkingen op bepaalde trajecten. Die wissels gebruik ik dus niet meer. De boogstralen van de meegebogen wissels van Piko die ik nu ga gebruiken, duiken niet onder de R2 (ca. 42 cm)

Groet, Bas

MichielB

  • Offline Offline
  • Berichten: 778
Re: Aachenau West
« Reactie #730 Gepost op: 11 February 2024, 23:17:26 »
Ha Bas,

Met belangstelling naar je baanbouw gekeken in je draadje, ziet er gedegen uit. Vraagje: je gebruikt materiaal van een campingmatje onder de rails. Hoe heb je de rails daarop vastgemaakt? Misschien heb je dat al eens uitgelegd maar kon het zo gauw niet vinden. En aannemende dat dat voor de geluidsdemping is, geeft het een wezenlijke verbetering?
Groet!
Michiel.

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 3049
  • Aachenau West
Re: Aachenau West
« Reactie #731 Gepost op: 12 February 2024, 19:11:44 »
Hoi Michiel,

Ja, die campingmatjes reduceren het geluid aanzienlijk.

De rails lijm ik erop met gewone hobbylijm, zoals ze die bijvoorbeeld bij de Bruna verkopen.

Die lijm hecht niet super, maar meer dan voldoende om (ook flex)rails te fixeren. Als je achteraf nog eens wat wilt wijzigen of je moet een wissel vervangen, dan is dat geen probleem.
De sporen in het zicht worden nog eens extra gefixeerd door het ballastbed.

Ik ben echter bijna door mijn voorraad oude campingsmatjes heen. En die ouderwetse matjes zijn waarschijnlijk niet meer te verkrijgen.
Misschien heb ik net voldoende voor de verdekte delen.
Ik ga daarom voor de delen in het zicht sowieso over op kurk. Op de emplacementen een enkele laag van 4mm dik. De doorgaande sporen krijgen nog een 2e kurkstrook zodat ze wat verhoogd liggen.

Ik ben benieuwd in hoeverre kurk beter of slechter isoleert. Vermoedelijk minder goed en dat zou dan goed uitkomen, want dat vergroot de verschillen in geluidniveau tussen verdekt en niet-verdekt.
Ik ga de kurk verlijmen met gewone houtlijm, wat qua geluidsreductie niet de beste optie schijnt, omdat de houtlijm enigszins in de kurk trekt. Maar dat maakt me niet zo uit. Treinen in het zicht mogen best wat rijgeluid maken.

Groet, Bas

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 3049
  • Aachenau West
Re: Aachenau West
« Reactie #732 Gepost op: 12 February 2024, 19:15:08 »
Ja, inderdaad net voldoende vrije hoogte!

Nu maar het hellingtraject voltooien :).

Groet, Bas

MichielB

  • Offline Offline
  • Berichten: 778
Re: Aachenau West
« Reactie #733 Gepost op: 12 February 2024, 20:35:51 »
Dank voor uitvoerige antwoord! Ik ga eens experimenteren. Met kurk heb ik qua geluidsdemping matige ervaring, wel sowieso handig materiaal om rails op te leggen.


Ik ben echter bijna door mijn voorraad oude campingsmatjes heen. En die ouderwetse matjes zijn waarschijnlijk niet meer te verkrijgen.
Misschien heb ik net voldoende voor de verdekte delen.


Bij o.a. sportwinkels (of Action geloof ik) kan je van die yogamatjes kopen. Volgens mij is dat min of meer hetzelfde als die campingmatjes van vroeger.
Ik heb ze helaas niet meer, want mijn kinderen nemen met kamperen geen genoegen meer met het luxe-niveau van de vorige generatie  :)

Groet!
Michiel.

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 3049
  • Aachenau West
Re: Aachenau West
« Reactie #734 Gepost op: 13 February 2024, 16:16:31 »
Het komt mij wel uit als de demping met kurk maar matig is. Dat vergroot namelijk de verschillen in geluidniveau tussen zichtbare en niet-zichtbare delen. :)
....die campingmatjes van vroeger. Ik heb ze helaas niet meer, want mijn kinderen nemen met kamperen geen genoegen meer met het luxe-niveau van de vorige generatie  :)
Herkenbaar ;D
De matjes die wij - fietskampeerders - nu gebruiken zijn ook al een stuk luxer. Maar zelfs die zijn alweer ouderwets vergeleken met de superkleine pakketjes van tegenwoordig.

Groet, Bas