Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

CIWL type P door willyTEE
Vandaag om 16:05:27
Rails roestig verven door jandcargo
Vandaag om 15:57:33
Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70 door 1200blauw
Vandaag om 15:56:45
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 15:50:59
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 15:48:33
Heeft de nieuwe oplage reeks 55 van B-models verbeterde aandrijving ? door Tedo
Vandaag om 15:44:35
Polderbaan(tje) 0,3m2 door defender
Vandaag om 15:40:19
BR-18.6 Schaal-0. door Frits C
Vandaag om 15:36:20
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 15:34:14
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door saskia
Vandaag om 15:05:38
Roco DB Interfrigo Isothermal Wagon. Epoche IV. door jandcargo
Vandaag om 14:45:36
Ruimte van 8.15m x 2.8m + zolder. door olaf99
Vandaag om 14:45:31
Stalen D 4 deurs spoor 0 door 1795
Vandaag om 14:26:04
Bahnstrecke 5867 door Wim Vink
Vandaag om 13:59:59
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Besselspoor
Vandaag om 13:48:55
Bentheimer Eisenbahn AG- dochterbedrijven. door Hans Reints
Vandaag om 13:42:56
Bentheimer Eisenbahn AG- dochterbedrijven. door Hans Reints
Vandaag om 13:25:03
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door Ronald Halma
Vandaag om 13:04:26
Een nieuw begin door dreezy
Vandaag om 12:51:53
Vraag: Roco loc rijdt heel traag, tips? door Jasperr
Vandaag om 12:49:13
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 12:46:17
Draaischijf digitaal aansturen. door Eenerspoor
Vandaag om 12:11:59
20 jaar BNLS door Hans Reints
Vandaag om 11:42:29
EifelBurgenBahn door meino
Vandaag om 11:09:47
"Kolenbakken" voor achter Railion 6400-en? door MOVisser
Vandaag om 10:52:16
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 10:45:05
Gewoon wat busfoto's door Hans Reints
Vandaag om 10:12:38
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
Vandaag om 10:05:06
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door emmenaar
Vandaag om 09:10:16
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door lrrw
20 June 2025, 22:33:23
  

Auteur Topic: Aachenau West  (gelezen 172041 keer)

Vroeger

  • Offline Offline
  • Berichten: 685
Re: Aachenau West
« Reactie #705 Gepost op: 30 December 2023, 17:10:33 »
Ziet er goed uit Bas (y)
Ga lekker zo door

Groetjes Michiel

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2809
  • Aachenau West
Re: Aachenau West
« Reactie #706 Gepost op: 31 December 2023, 16:40:34 »
Dank heren. Ik ga lekker door.

Er moet nog wat materiaal uit de randligger van het bestaande baandeel weggenomen worden.
Dan kunnen de panto's gewoon omhoog blijven staan.

Links staat een mal waarmee ik de doorrijhoogte kan checken.

Aldus uitgevoerd.

De randligger is hiermee wel verzwakt. Om dat te compenseren heb ik (voor de zekerheid) links een steuntje aangebracht naar het nieuwe baandeel. Bij dat steuntje is bijna alleen maar sprake van zogenaamde dwarskrachten (en bijna geen zogenaamd moment en daarmee geen doorbuiging). Voor opname van de dwarskrachten is de overgebleven houtdoorsnede meer dan voldoende.

In de praktijk is het nog weer iets anders. Want het onderste deel (waar de loc op staat) bleek minder stijf dan het bovenste. Door de verbinding is het onderste deel nu stijver terwijl dat niet of nauwelijks ten koste gegaan is van het bovenste deel. Win-win ;)

Het omhoog gebrachte bestaande deel is overigens (min of meer per abuis) wat hoger komen te liggen dan ontworpen. Ongeveer een halve centimeter. Daarmee heb ik het geluk dat er minder materiaal weggenomen hoefde te worden. Bovendien zijn er ook geen andere punten meer waar de doorrijhoogte te krap is. Dat scheelt weer werk.

Nadeel dat er (misschien) een langere helling nodig blijkt om die extra halve centimeter te overbruggen. Ik ga uit van een helling van maximaal 3% en weet nog niet precies of ik dan voldoende lengte heb. We gaan het zien.

Groet, Bas

Wim Vink

  • Online Online
  • Berichten: 25805
  • Eens komt het goed.
    • MIL MOD
Re: Aachenau West
« Reactie #707 Gepost op: 31 December 2023, 17:09:06 »
Mooi ombouw en uitbreiding project Bas  (y)
Fijne jaarwisseling.
Mijn baan op YouTube:
https://www.youtube.com/watch?v=IzfDZH3_rHo

Met vriendelijke groet,
Wim

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2809
  • Aachenau West
Re: Aachenau West
« Reactie #708 Gepost op: 31 December 2023, 17:58:38 »
Dank Wim.
Jij ook een prettige jaarwisseling en alle goeds voor 2024.

Groet, Bas

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2809
  • Aachenau West
Re: Aachenau West
« Reactie #709 Gepost op: 03 January 2024, 20:53:38 »
Mijn eerste post in 2024 in dit draadje.
Allen een heel gelukkig nieuwjaar toegewenst.

Inmiddels ben ik verder gegaan met de andere zijde.

Om de exacte positie van de sporen te bepalen, zijn de rails als proef uitgelegd.
Op de voorgrond railmateriaal van Piko in R2/R3 code 100, dat daar ook daadwerkelijk zal komen te liggen.
Voor de boog die met punaises vastligt heb ik oud flexrails van Peco code 100 gebruikt. In de definitieve situatie komt daar Peco code 75 te liggen, zoals alle in het zicht liggende sporen.


Na bepaling van de sporen kon de zaag in het multiplex gezet worden.


Het moment om de sporen op niveau 0 te leggen komt dichterbij.
Ik ben er nog niet helemaal uit hoe ik de ondergrond in het zichtbare deel ga maken.
Wordt vervolgd.

Eerst maar eens de onderconstructie voltooien.

Groet, Bas

Wim Vink

  • Online Online
  • Berichten: 25805
  • Eens komt het goed.
    • MIL MOD
Re: Aachenau West
« Reactie #710 Gepost op: 03 January 2024, 23:28:17 »
Ook in het nieuwe jaar gaat ie weer lekker  (y)
Mijn baan op YouTube:
https://www.youtube.com/watch?v=IzfDZH3_rHo

Met vriendelijke groet,
Wim

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2809
  • Aachenau West
Re: Aachenau West
« Reactie #711 Gepost op: 18 January 2024, 22:04:50 »
Hier wordt hard gewerkt aan het hellende traject.
Eén van de kritische punten is de kruising met de sporen op niveau 0.

Het zou erom hangen of er op dat punt voldoende hoogte gewonnen.
Net niet dus.
Ik zou een geleiding voor de panto's kunnen maken.
Maar liever heb ik wat meer vrije hoogte zodat de loc's er met geheven panto's onderdoor kunnen.

Als ik de constructie aanpas moet het net lukken.
Daarvoor maak ik dan wel eerst een tekening op ware grootte. Goed om de gedachten te bepalen en om niet voor verrassingen komen te staan bij realisatie.

Het idee is om ter plaatse van het "viaduct" in plaats van 12mm multiplex, 3mm triplex te gebruiken dat ik boven op het aansluitende multiplex schroef. Het hoogteverschil vanwege dat triplex los ik op in de ondergrond onder het spoor.
Aan weerszijden zijn verstijvingslatjes bovenop het triplex gedacht. De hele constructie ligt nog zo laag dat die wegvalt onder niveau 1. In de eindsituatie is alleen de insnijding te zien.

Daarnaast direct ook maar even gecheckt of er voldoende hoogte is voor plaatsing van bovenleidingmasten op het hellende deel. Zie de rode mal met het gele papiertje.
Ik had me namelijk niet gerealiseerd dat de ronding van de achtergrond (tegen het schuine dak) al zo laag begon.
Gelukkig gaat ook dat net goed.

Als het hellingproject gereed is laat ik meer foto's zien.
Dat is echter nog veel werk, dus dat duurt nog even.

Groet, Bas

Wim Vink

  • Online Online
  • Berichten: 25805
  • Eens komt het goed.
    • MIL MOD
Re: Aachenau West
« Reactie #712 Gepost op: 18 January 2024, 22:56:32 »
Neem gewoon je tijd Bas. Beter nu wat langer uitknobbelen wat het beste is dan straks problemen hebben.
Mijn baan op YouTube:
https://www.youtube.com/watch?v=IzfDZH3_rHo

Met vriendelijke groet,
Wim

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 2313
Re: Aachenau West
« Reactie #713 Gepost op: 18 January 2024, 23:41:29 »
Bas

Een heel herkenbaar probleem. Ik had ook te weinig hoogte voor het tweede schaduwstation om met 12mm te werken, dus heb ik dat ook met 3mm gedaan. Verder heb ik de ondergrond op die plek veranderd, het meeste was met groene ondervloerplaat van 8mm gedaan, Maar op de plaatsen waar ik de 3mm gebruikt heb, is de ondergrond met 4-5mm plastic ondervloer gedaan, zodat de combinatie van 3mm triplex en andere ondervloer gelijk komt met de groene ondervloerplaat.

Groet Meino

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2809
  • Aachenau West
Re: Aachenau West
« Reactie #714 Gepost op: 21 January 2024, 18:57:36 »
De helling is nog niet helemaal gereed. De boel ligt deels nog los.
Maar het tracé en de hoogten zijn zo'n beetje bepaald. Het ontwerp blijkt daarmee realiseerbaar. Een belangrijke mijlpaal.

De echte test komt natuurlijk pas als de treinen rijden. Maar ik heb er wel vertrouwen in. Het hellingspercentage bedraagt 3% evenals op mijn vorige baan en daarmee had ik geen problemen.

Hier het begin van de hellingbaan.
Ik had nog een vergissing gemaakt door van de steunen te meten in plaats van bovenkant multiplex. Daardoor moest de helling eerder starten. Daarmee loopt het rondlopend traject ter plaatse van de aftakking mee op, om vervolgens weer te dalen.
Bijkomend voordeel is een "zachte" overgang naar de helling.
De extra hoogte kwam me bovendien goed uit met de kruising op niveau 0.
En extra hellinglengte had ik sowieso al nodig omdat het opgetilde oude baandeel een kleine centimeter hoger ligt dan gepland.
Waar zo'n vergissing al niet goed voor is ;D


Hier het viaduct uit mijn vorige bericht.
Moet nog verder worden afgewerkt, maar het gaat goed.


Hier ligt alles nog compleet los, want eenmaal gekoppeld krijg je een onhandelbaar geheel.....


......want gekoppeld aan deze plaat......


.....krijg je dat geheel er niet zomaar weer af.


Die plaat moet er weer af om een paar wissels op niveau 0 te kunnen leggen. Ander kom ik daar straks bijna niet meer bij.
Liever had ik het timmerwerk eerst helemaal afgerond.
Neem gewoon je tijd Bas. Beter nu wat langer uitknobbelen wat het beste is dan straks problemen hebben.
Nee ik ben helemaal niet ongeduldig :angel:
Spreek je trouwens uit ervaring Wim? ;D

Dus ik ga weer aan de slag :)

Groet, Bas

Wim Vink

  • Online Online
  • Berichten: 25805
  • Eens komt het goed.
    • MIL MOD
Re: Aachenau West
« Reactie #715 Gepost op: 22 January 2024, 09:42:30 »
Bas je weet toch dat ik alle geduld van de wereld heb  :angel:
Mijn baan op YouTube:
https://www.youtube.com/watch?v=IzfDZH3_rHo

Met vriendelijke groet,
Wim

basjuh1981

  • Offline Offline
  • Berichten: 3069
  • DB Tijdperk III
Re: Aachenau West
« Reactie #716 Gepost op: 22 January 2024, 15:50:43 »
Nee, jij hebt alle tijd van de wereld ;)
Mvg,
Bas

K-rail, Peco Code 100, CS3+, iTrain, Tijdperk III: 1950 - 1965
Die Sauerlandbahn
Mijn YouTube-kanaal

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2809
  • Aachenau West
Re: Aachenau West
« Reactie #717 Gepost op: 22 January 2024, 22:08:59 »
Neem gewoon je tijd Bas. Beter nu wat langer uitknobbelen wat het beste is dan straks problemen hebben.
Dus maar even pas op de plaats gemaakt ;)

Omdat er rails gelegd gaan worden op punten die straks lastig te bereiken zijn, heb ik een principeschetsje gemaakt.
Dit om een idee te krijgen van hoe de sporen moeten worden aangesloten.

Te zien is dat het baanplan supersimpel is (heel tevreden mee).
Ook qua aansluiting houd ik het heel basic. (Ik heb weinig affiniteit met automatisering en computers. Daar stop ik dus niet meer tijd in dan strikt noodzakelijk).
Op het rondgaande (dubbelsporige) deel wil ik de mogelijkheid houden om analoog te kunnen rijden (vooral om tractiematerieel mechanisch te kunnen testen).
Sectie 5 betreft het bestaande deel met de beruchte stroomvretende Seep wisselspoelen. Het werkt echter allemaal naar behoren en om de wisselaandrijvingen om te bouwen ben ik op slopershoogte. Ga ik niet doen.

Groet, Bas

MichielB

  • Offline Offline
  • Berichten: 727
Re: Aachenau West
« Reactie #718 Gepost op: 23 January 2024, 10:13:02 »
Leuk om te zien Bas! Zit in de planningsfase en zie hier dezelfde problemen qua constructie/voldoende hoogteverschillen, dus volg je met interesse!
Groet!
Michiel.

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 2313
Re: Aachenau West
« Reactie #719 Gepost op: 23 January 2024, 13:04:34 »
Ik vind het knap om te zien hoe methodisch sommigen te werk kunnen gaan. Ik probeer dat ook iedere keer weer, maar uiteindelijk eindig ik dan toch weer met een rommeltje. Bas ik vind het knap hoe je deze verbouwing aanpakt. (y) (y)

Groet Meino