Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Station Roodeschool door Sikko
Vandaag om 23:05:16
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 22:58:14
"Kolenbakken" voor achter Railion 6400-en? door MOVisser
Vandaag om 22:51:50
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door lrrw
Vandaag om 22:33:23
Lenz Digital LF100 Functiedecoder door RICROO
Vandaag om 22:18:35
Ventilatie (?) pukkels op dak ICM door MOVisser
Vandaag om 22:14:13
Vraag: Roco loc rijdt heel traag, tips? door spock
Vandaag om 22:11:03
Railcom zender bouwen door AP3737
Vandaag om 22:01:55
Stalen D 4 deurs spoor 0 door moonlicht
Vandaag om 21:53:32
Rails roestig verven door Sven
Vandaag om 21:49:59
19 Toen door defender
Vandaag om 21:49:59
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door puntenglijder
Vandaag om 19:30:56
Welke 4-polige stroomvoerende koppeling is dit? door Dave.......
Vandaag om 19:30:36
20 jaar BNLS door Marco1044
Vandaag om 19:29:17
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door puntenglijder
Vandaag om 19:27:27
Handregelaar aan IB Basic door laurent
Vandaag om 18:51:08
Klein baantje 1200x1200mm door Prutsert
Vandaag om 18:37:44
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 17:59:07
Raadplaatje door Nohome
Vandaag om 17:50:55
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 17:19:09
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door KNed
Vandaag om 16:41:47
YD7010 en Roco WLAN Maus koppelen door AlbertG
Vandaag om 16:33:28
Spoorhumor door Eric B
Vandaag om 12:21:56
? Aanleg Zuidwestboog bij Meteren door Arjan6511
Vandaag om 11:43:27
EifelBurgenBahn door Jelmer
Vandaag om 11:35:34
TEE treinstel krijgt nieuwe plaats na vertrek uit NTM door damngrazy
Vandaag om 11:11:14
Stichting 3rail 20 jaar jubileumwagen! door Sascha [St. 3rail]
Vandaag om 11:01:15
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:39:45
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Rick
Vandaag om 10:12:45
VERPLAATST: Link trainer (was:: TEE treinstel) door Reinout van Rees
Vandaag om 09:47:12
  

Auteur Topic: Aachenau West  (gelezen 171986 keer)

Ronald69

  • Offline Offline
  • Berichten: 2788
  • Duitsland TP III/IV
Re: Aachenau West
« Reactie #690 Gepost op: 16 November 2023, 00:21:21 »
Mooie vorderingen Bas!
Grt, Ronald.

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2809
  • Aachenau West
Re: Aachenau West
« Reactie #691 Gepost op: 03 December 2023, 17:47:06 »
JaZEEker ;D

Het werk heeft even stilgelegen, maar zachtjes aan ben ik de boel weer aan het oppakken.
De nieuwe wissels (Peco code 75) moeten natuurlijk aangesloten worden. Nu het baandeel nog los ligt, kan ik daar gemakkelijker bij.

Tot nu toe heb ik voor het omzetten van wissels gebruik gemaakt van spoelen van SEEP. Supersimpele dingen waarmee desgewenst ook de puntstukken geschakeld kunnen worden. Maar het omzetten zelf geschiedt met een klassieke harde 'klak'. Weinig natuurgetrouw. En de SEEPs 'vreten' stroom. Mijn wisseldecoders van Lenz LS150 kunnen dat maar net aan.

Daarom heb ik naar een alternatief gekeken en een MP-1 van MTB aangeschaft om wat proeven te doen.

Proefopstelling.


De onderzijde.


Van het Peco-wissel moet natuurlijk het veertje verwijderd worden. (Alleen het veertje, want er blijft een vreemd gat over als je de hele constructie verwijdert.)
De uitslag de wisselmotor blijkt gelukkig mooi afgestemd op die van de wisseltong.
De vraag is alleen of de motor de wisseltong voldoende strak tegen de spoorstaaf duwt, zodat je een gegarandeerd elektrisch contact hebt.
Daar ben ik niet helemaal gerust op.
Zelfs met de originele constructie van Peco met het veertje, wil het contact nog wel eens haperen. Vaak is dat een kwestie van even schoon blazen en dan doet de boel het weer. Maar het blijft hinderlijk.

Er zit dan niets anders op dan het puntstuk mee te schakelen. Daarvoor is er op de MP-1 gelukkig een aansluiting beschikbaar.

Nu alleen nog een test uitvoeren met digitaal schakelen via de LS 150.
Verloopt die positief dan worden straks alle nieuwe wissels (voor zover zichtbaar), voorzien van een MP-1.

Groet, Bas

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8914
    • Midland
Re: Aachenau West
« Reactie #692 Gepost op: 03 December 2023, 18:25:49 »
Hoi,

Moedig om een deels nieuwe baan te bouwen.
Hopelijk komen er wat bekende delen weer terug.

Succes de komende tijd met de wederopbouw.

Gr. Koen.
Voor meer interactie (komt ten einde)voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#
Eagles

Wim Vink

  • Offline Offline
  • Berichten: 25797
  • Eens komt het goed.
    • MIL MOD
Re: Aachenau West
« Reactie #693 Gepost op: 03 December 2023, 19:45:17 »
Ja dat is zeker moedig!
En de baan gaat er ook veel mooier door worden.
Mijn baan op YouTube:
https://www.youtube.com/watch?v=IzfDZH3_rHo

Met vriendelijke groet,
Wim

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2809
  • Aachenau West
Re: Aachenau West
« Reactie #694 Gepost op: 03 December 2023, 21:39:40 »
Het is vooral leuk om weer van de grond af te kunnen bouwen!

@Koen
Behalve het laatst gebouwde deel (dat naar niveau 1 verhuist) zullen m'n eigen gebouwde gebouwen vast ook wel weer een plekje krijgen.

Groet, Bas

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2809
  • Aachenau West
Re: Aachenau West
« Reactie #695 Gepost op: 19 December 2023, 21:08:20 »
Onderstaand de foto uit reactie #687 (het is alweer even geleden dat ik die gepost heb)


We zijn inmiddels weer wat verder.
De ondergrond (campingmatje) verwijderd.


Toen een nieuw stuk campingmatje aangebracht.
Dit vervolgens in de basiskleur geverfd. Ik gebruik hiervoor latex.


Nu met wissels en sporen die op lengte zijn gebracht. Sommige bestaande stukken moesten worden ingekort en andere verlengd.
Waar nodig zijn isolerende railverbinders aangebracht.

Op de foto's is ook te zien dat de onderconstructie is aangepast zodat de treinen er straks onderdoor kunnen.

Het lijkt weinig, maar er zit alweer uren werk in om alles passend te krijgen.

De volgende stap is om de wissels te voorzien van wisselmotoren, waarbij ook de puntstukken geschakeld zullen worden.
Pas daarna kunnen de wissels op de ondergrond worden verlijmd.
Als alle elektrische verbindingen tot stand zijn gebracht, is het tijd om proef te rijden.

Het afwerken (schilderen) en ballasten gebeurt in een veel later stadium, als het baandeel op z'n plek ligt.
Dan is ook het aanbrengen van de bovenleiding aan de orde.

Groet, Bas

Ronald69

  • Offline Offline
  • Berichten: 2788
  • Duitsland TP III/IV
Re: Aachenau West
« Reactie #696 Gepost op: 19 December 2023, 21:13:31 »
Dat ziet er al goed uit Bas.
Grt, Ronald.

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2809
  • Aachenau West
Re: Aachenau West
« Reactie #697 Gepost op: 25 December 2023, 20:03:10 »
Dank Ronald!

Weer verder nu.
De 4 nieuwe wisselmotoren MP1 van MTB zijn gemonteerd en aangesloten op de Lenz LS150.
De puntstukken zijn daarbij tevens geschakeld. (Want stroomtoevoer enkel via de wisseltongen is onbetrouwbaar)
Verder moesten er een paar sporen opnieuw worden aangesloten.


En toen was het eindelijk tijd om even proef te rijden.
Gelukkig heb ik geen fouten gemaakt met de bedradingen. Alles werkt naar wens.
De wissels worden mooi langzaam omgezet.

Aan de kop heb ik voor de veiligheid een plaatje triplex geschroefd. Dat blijft er zitten tot het baandeel wordt aangesloten op de nieuwe baan. En dat gaat voorlopig nog wel even duren.

De aanpassingen van de bedradingen van dit deel heb ik qua principe niet gewijzigd:
Er lopen over de lengte aan de achterzijde twee massief koperen montagedraden voor de digitale spanning. Van daaruit worden de sporen gevoed met 0,14mm2 draad.
Ik heb echter begrepen dat dit niet (meer?) volgens de huidige normen is.
Het schijnt zo te zijn dat bij massieve draden alleen de omtrek functioneel is. Dus maar een klein deel van de doorsnede is wordt elektrisch gebruikt. Dit in tegenstelling tot meeraderig draad waarvan de volle doorsnede wèl benut wordt.
Verder zijn de voedingsdraden naar de rails mer 0,14mm2 ook niet echt zwaar gedimensioneerd.

Ik heb echter in het verleden nooit problemen gehad. Geen storingen en bij mijn weten geen ongewenste warmteontwikkeling, laat staan brand.
Ik vraag me daarom af wat de risico's zijn.
Met de bouw van de de nieuwe baandelen zou ik het eventueel anders (lees: beter) kunnen doen.
Ik hou me van harte aanbevolen voor advies.
Alvast dank.

Groet, Bas

Wim Vink

  • Offline Offline
  • Berichten: 25797
  • Eens komt het goed.
    • MIL MOD
Re: Aachenau West
« Reactie #698 Gepost op: 25 December 2023, 20:08:02 »
Indrukwekkend stuk werk Bas  (y) (y)
Mijn baan op YouTube:
https://www.youtube.com/watch?v=IzfDZH3_rHo

Met vriendelijke groet,
Wim

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 2312
Re: Aachenau West
« Reactie #699 Gepost op: 25 December 2023, 20:19:44 »
Bas
Dat ziet er goed uit. Je bent al wat verder dan ik met het proefrijden. En je werk ziet er ook netter uit, op de een of andere manier wordt het bij mij altijd een rommeltje van draden.

Groet Meino

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2809
  • Aachenau West
Re: Aachenau West
« Reactie #700 Gepost op: 28 December 2023, 19:48:31 »
Dank heren voor de reacties.

Deze halve dubbelsporige cirkel moest worden gelegd voordat het baandeel erboven gemonteerd kon worden. Want nu kon ik er tenminste nog goed bij.


Vandaag was het dan eindelijk zover dat het oude, aangepaste baandeel op z'n nieuwe plek geplaatst kon worden, namelijk op niveau 1 (14 cm hoger ten opzichte van de eronder gelegen sporen op niveau 0).

Het was een flinke klus, maar die is nu geklaard. Ik ben er zeer tevreden over.

Te zien is dat er aan de voorzijde nog het een en ander aangepast moet worden om voldoende doorrijhoogte te creëren. Maar dat is relatief eenvoudig te doen.

Ter plaatse van het rechthoekje waar het houtwerk zichtbaar is, zat de bediening van de draaischijf. Die moet nog een ander plekje krijgen. Waarschijnlijk verschuif ik die bediening een eindje naar rechts. Of ik neem 'm op in het bedieningstableau dat ergens rechtsonder gepland is.

Dat bedieningstableau moet ik overigens nog ontwerpen.
Evenals de aansluiting van de loods op het eronder gelegen baandeel.

Genoeg te doen dus.

Groet, Bas

Wim Vink

  • Offline Offline
  • Berichten: 25797
  • Eens komt het goed.
    • MIL MOD
Re: Aachenau West
« Reactie #701 Gepost op: 28 December 2023, 19:54:50 »
Weer mooie update Bas  (y)
En je zult wel blij zijn dat je het grote verbouwingsproject heb doorgezet.
Mijn baan op YouTube:
https://www.youtube.com/watch?v=IzfDZH3_rHo

Met vriendelijke groet,
Wim

Ronald69

  • Offline Offline
  • Berichten: 2788
  • Duitsland TP III/IV
Re: Aachenau West
« Reactie #702 Gepost op: 28 December 2023, 19:58:11 »
Dat is weer een mooie update Bas. Fijn dat alles goed functioneert tijdens de proefritten.
Grt, Ronald.

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2809
  • Aachenau West
Re: Aachenau West
« Reactie #703 Gepost op: 28 December 2023, 20:02:40 »
Weer mooie update Bas  (y)
En je zult wel blij zijn dat je het grote verbouwingsproject heb doorgezet.
Jazeker!
Het ziet er veel ruimtelijker (lees: weidser) uit. En veel meer een eenheid.
En daar komt nog bij dat ik serieus wat te bouwen heb.

Dat is weer een mooie update Bas. Fijn dat alles goed functioneert tijdens de proefritten.
Dat is inderdaad heel belangrijk ja. Nu dat baandeel geplaatst is, is het vele malen lastiger om er van onderop nog bij te kunnen.

Groet, Bas

puntenglijder

  • Offline Offline
  • Berichten: 5648
  • Ik heb geen rommel, er liggen overal ideeen.
Re: Aachenau West
« Reactie #704 Gepost op: 30 December 2023, 15:28:02 »
Heerlijk Bas.

Ga zo door met bouwen, ik ben benieuwd. (y)

Kees.
Stoom is toch de mooiste aandrijving die er is.

Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=82055.new;topicseen#new
Br 41 Weinert loop of sloop
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=114740.new;topicseen#