Doel:€250.00
Donaties:€100.00

Per saldo:€-150.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 22-11-2022

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Kranenberg, een exercitie in code 70 door Huup
Vandaag om 20:11:58
Märklin 2023, nieuws van de fabrikant. door barry1972
Vandaag om 20:06:22
Rondom Charlois door Huup
Vandaag om 20:03:12
Modeltorque motor tandwiel door Fritsprt
Vandaag om 19:57:22
PB models: koplopers (voorbespreking) door edwin1974
Vandaag om 19:43:15
Modelbouw 1:1, de Blauwe Tram herleeft! door Besselspoor
Vandaag om 19:38:24
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 19:28:19
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Besselspoor
Vandaag om 19:14:07
NS DE-5 en ELD5 op basis van Lima Mat'46. door Stedahult
Vandaag om 19:13:00
servo montage onder wissel door Marijn
Vandaag om 19:08:18
Doorzichtige beschermkap voor spoor-0 diorama door piksov
Vandaag om 18:54:31
Ik loop vast door C-rails
Vandaag om 18:35:11
19 Toen door Eric B
Vandaag om 18:29:20
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 17:59:03
Puntstuk polarisatie, zin of onzin? door 741230
Vandaag om 17:49:16
Artitec zandwagens door VAM65
Vandaag om 17:35:18
Athearn Genesis H0-G22527 door Lolke Bijlsma
Vandaag om 16:26:55
Sankt Georgen. door puntenglijder
Vandaag om 16:17:33
DR4024 overweg aansturing door Bert_Apd
Vandaag om 16:01:42
Pakken licht en middelzwaar plaatstaal door jandcargo
Vandaag om 15:53:18
Voorbereiding bouw en bouwsels N baan Swalbenburg, 2,80 mtr x ,60 cm. door NS264
Vandaag om 15:53:10
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door NS1220
Vandaag om 15:49:19
8-pins decoder voor Athearn Genesis H0-G22527 door bellejt
Vandaag om 15:41:50
Containerdraagwagens door Dutch_Modeltrains
Vandaag om 15:27:35
Licenties nodig voor modeltreinen? door wke
Vandaag om 14:46:51
Waar zou je een 3D printpen voor kunnen gebruiken? door HuubvG
Vandaag om 13:51:52
Fotowedstrijd: Winter (1:1 en model door elkaar) door bollen neus
Vandaag om 12:46:32
Raspberry Railways door Rasp
Vandaag om 12:40:41
MB-module: Hielan Ware door ATB
Vandaag om 12:22:41
Raadplaatje door Jelmer
Vandaag om 11:03:58
  

Auteur Topic: Aachenau West  (gelezen 73240 keer)

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 1975
  • Aachenau West
Re: Aachenau West
« Reactie #435 Gepost op: 01 oktober 2022, 19:42:45 »
Nee Dirk Jan, de kleuren hebben geen speciale betekenis voor mij.
Ik kies ze op basis van wat me op dat moment het beste lijkt te passen.
In verband met een zekere eenheid op m'n baan, laat ik sommige kleuren terugkomen. Zoals bijvoorbeeld van de tunnelingangen.

Ja een attractiepark  :-X

Maar in de rots kun je ook op dezelfde manier klimmen als in de klimhal. Vaak gaat dan een ervaren persoon eerst naar boven en kunnen anderen daarna klimmen. Op deze manier wordt vaak het voorklimmen geleerd.
De ankerpunten zijn in veel gebieden al aanwezig maar je kunt ook mobiele zekerpunten maken met materiaal dat in spleten en gaten klemt. Maar dat verschil zie je toch niet in 1:87
Nog dank voor je info Lennert.
Heel verhelderend.

De begroening rond de loods is geslaagd Bas  (y)
Wat ook mooi is is het vuil wat je ziet. Lekker realistisch.
Dank Wim.
Ik ben er zelf ook tevreden over :).

Groet, Bas

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 1975
  • Aachenau West
Re: Aachenau West
« Reactie #436 Gepost op: 05 oktober 2022, 16:49:30 »
Een stukje oude baanrand van vòòr de uitbreiding met de locloods, staat nog in het zicht.
Dat moet verborgen worden door er een muurtje voor te zetten.


De ondergrond van het muurtje van 2mm dik karton.


Aan de achterzijde een geraamte van nogmaals 2mm dik karton.
Dit om het muurtje voldoende dikte te geven.


Proefpassing


Bekleding met halfsteens metselwerk in styreen van Slaters.
Zo'n rollaag is altijd even puzzelen.
Ik kan me voorstellen dat metselaars daar in het werk ook even over moeten nadenken. Hoe maak je en nette hoek in verstek.


De achterzijde.
Het geraamte is in betonkleur geschilderd.
Er wordt dus eigenlijk een keerwandje in beton uitgebeeld, dat bekleed wordt met halfsteens metselwerk.


De voegen van de rollaag moeten overhoeks stroken.
Om het helemaal goed te doen had ik de metselwerkplaat in de dikte moeten afschuinen onder een hoek van 45º.
Dat was me teveel moeite voor zo'n wandje dat je later nauwelijks meer ziet.
Bovendien loop je met het afschuinen het risico dat je geen strakke beëindiging meer hebt. Dan is het middel erger dan de kwaal.


Nogmaals de achterzijde, nu in 3d.


De leverkleur van de metselwerkplaten van Slaters vind ik niet heel erg mooi.
Dus wat waterbeits eroverheen gekwast en meteen daarna schoongewreven met een doekje.
In de voegen blijft de beits in meerdere of minder mate achter. Zo is de wand meteen gevoegd.


Vervolgens wat verweren met krijt.
Daarna de knikkerbus met transparante vernis om de glans eraf te halen.


De wand op z'n plek


De naad van het uitneembare deel is nog zichtbaar.
(Zo'n beetje alle baandelen zijn in principe uitneembaar, voor onderhoud of eventuele verhuizing. Maar liefst laat ik de boel maar op z'n plek, want het losmaken en weer monteren van baandelen is best een grote klus)


Wat struikgewas en je ziet niets meer van zo'n naad


De berk staat weer op z'n plek (en verbergt het keerwandje grotendeels. Waarvoor doe ik toch steeds weer die moeite ;D)


De 10 001 voor de leuk. (Foto genomen toen de berk nog niet stond)


De 10 001, nu mèt berk op de achtergrond


Tot slot een overzichtsplaatje


Rest mij nog wat attributen aan te brengen op het loodsdeel. Dan is het echt klaar.

Groet, Bas

Wim Vink

  • Offline Offline
  • Berichten: 17625
  • Eens komt het goed.
    • MIL MOD
Re: Aachenau West
« Reactie #437 Gepost op: 05 oktober 2022, 18:47:29 »
Zo Bas, dat is nog eens een update  (y) (y)
Met vriendelijke groet,
Wim

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 1975
  • Aachenau West
Re: Aachenau West
« Reactie #438 Gepost op: 06 oktober 2022, 20:25:21 »
Dank je Wim!


Deze 03 1001 heeft net een onderhoudsbeurt gehad.

Nu een nieuwe onderhoudsbeurt.
Ik heb de loc inmiddels al 10 jaar en was redelijk tevreden over het rijgedrag. Behalve dan over het grasmachinegeluid (ondanks de klokankermotor in de ketel) en de schokkerige loop op kruipsnelheid (tandje voor tandje leek het wel).

Heb je de loc wel eens laten rijden zonder kap? vroeg een forumgenoot. Het kan zijn dat de kap aanloopt.
Dat bleek een heel goede suggestie. Zonder kap loopt de loc fluisterstil (Portescap klokankermotor) en kan dan ook prachtig kruipen.

Zodoende ben ik op zoek gegaan naar de oorzaak.
Ik heb me daarbij toch wel verbaasd over de weinig solide bevestiging van de motor waarover ik niet verder zal uitweiden.
Uiteindelijk kwam ik tot de conclusie dat de motor niet 100% in lijn staat met de ketel, waardoor het vliegwiel aanloopt tegen de binnenzijde van de ketel.

Ik heb het opgelost door wat materiaal aan de binnenzijde van de ketel ter plaatse van het vliegwiel, weg te frezen.

In de mal geklemd om te kunnen frezen


Het resultaat


De loc loopt nu zowat fluisterstil en kan prima kruipen!
Een wereld van verschil. En dat na 10 jaar.

Groet, Bas

basjuh1981

  • Offline Offline
  • Berichten: 1130
Re: Aachenau West
« Reactie #439 Gepost op: 06 oktober 2022, 23:10:15 »
Geduld is een schone zaak ;)

Maar mooi dat je het opgelost hebt (y)
Mvg,
Bas

K-rail, CS3+, iTrain, Tijdperk III: 1960 - 1965
Die Sauerlandbahn
Mijn YouTube-kanaal

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 7774
    • Midland
Re: Aachenau West
« Reactie #440 Gepost op: 07 oktober 2022, 00:26:38 »
Hoi,

Een zeer vernuftig en geslaagd hoekje in de beschikbare ruimte.

Gutenacht, Koen.
Klik op de wereldbol naar ouder topic. Bouw aan diverse projecten. Betuwse oplossing:'kumt tied, kumt road'.
4NonBlondes -Train.

puntenglijder

  • Offline Offline
  • Berichten: 2974
  • Ik heb geen rommel, er liggen overal ideeen.
Re: Aachenau West
« Reactie #441 Gepost op: 07 oktober 2022, 13:45:32 »
Beter laat dan nooit Bas.

Veel plezier met je vernieuwde 03. (y)

Kees.
« Laatst bewerkt op: 07 oktober 2022, 13:48:35 door puntenglijder »

Wim Vink

  • Offline Offline
  • Berichten: 17625
  • Eens komt het goed.
    • MIL MOD
Re: Aachenau West
« Reactie #442 Gepost op: 07 oktober 2022, 13:46:38 »
Knap stukje opbouw Bas  (y)
Met vriendelijke groet,
Wim

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 1975
  • Aachenau West
Re: Aachenau West
« Reactie #443 Gepost op: 13 oktober 2022, 21:30:20 »
Dank heren!

De krimpnaad bij de aansluiting van het tunnelportaal is mij vanaf het begin (bijna 30 jaar geleden) al een doorn in het oog


Mengsel van Alasbastine, water en grijze latex


Gedroogd en uitgehard.
Geluk gehad dat de kleur goed uitpakt.


Wat vegetatie toegevoegd


En toen ik toch bezig was ook wat extra groen langs dit spoor.
Dit baandeel dateert uit eind jaren '90 toen we in IJsland op vakantie geweest waren. Gefascineerd door het fantastische, kale land landschap daar, wilde ik iets van die sfeer weergeven. Maar een pietsie extra groen vind ik nu eigenlijk wel kunnen.


Groet, Bas

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15366
Re: Aachenau West
« Reactie #444 Gepost op: 13 oktober 2022, 22:27:32 »
Citaat

Van welk merk is die lok?

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 1975
  • Aachenau West
Re: Aachenau West
« Reactie #445 Gepost op: 13 oktober 2022, 22:41:18 »
Trix 22179

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15366
Re: Aachenau West
« Reactie #446 Gepost op: 13 oktober 2022, 22:45:18 »
Ah! Vandaar de metalen ketel  :)

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 1975
  • Aachenau West
Re: Aachenau West
« Reactie #447 Gepost op: 06 november 2022, 21:04:30 »
Alweer bijna 2 jaar geleden postte ik mijn overwegingen ik het middengedeelte van mijn baan te verwijderen. Dit om er niet steeds onderdoor te hoeven kruipen om bij het bedieningstableau te komen.
Hieronder het plaatje met m'n toenmalige plannen.
Gearceerd is het deel dat zou moeten worden gesloopt.


Inmiddels is de baan uitgebreid met een 3-standige locloods.
Verdere uitbreidingen zijn onwenselijk, omdat er dan te weinig leefruimte over blijft.
Ik kan hier en daar hooguit nog wat verder met detaillering en verbeteringen. Verder zou ik me kunnen richten op het superen van materieel.
Maar het punt steeds te moeten bukken blijft.

Om een beeld te geven van het deel dat gesloopt zou moeten worden hierbij een paar overzichtsfoto's.







Wat ervoor in de plaats moet komen is een rondlopende dubbelsporige baan.
Dan kom ik hierop uit:

De dikke oranje lijnen -> nieuw spoor.
De dikke bruine lijnen -> te verwijderen spoor
De dunne bruine lijnen -> te handhaven spoor
Stippellijn -> huidige omgrenzing van de baan
Grijs -> werktafel


Onderstaand het opgeschoonde plaatje in de nieuwe situatie.
Het hoger gelegen stationsdeel (hier nier getekend) blijft overigens behouden.


Al met al is het een enorme operatie waarbij ik afscheid moet nemen van:
- heel veel opstelsporen
- veel rijmogelijkheden
- een enkelsporig paradedeel met bogen ≥ 1 meter
- veel zelf gebouwde scenery
Ook zal ik verder moeten reiken (armlengte) om bij het stationsdeel te komen.
M'n werkblad zal verder onder de baan schuiven, zij het dat ik wel wat in vrije hoogte win

Tenslotte wordt de ombouw een enorme investering in tijd. Maar tot op zekere hoogte is het me daarom ook te doen. Want een baan die (bijna) af is, wat moet je ermee?

Dit waren wat gedachtenspinsels.
Ik ben benieuwd of het ooit tot uitvoering komt.

Groet, Bas

eitreb

  • Offline Offline
  • Berichten: 119
Re: Aachenau West
« Reactie #448 Gepost op: 06 november 2022, 22:12:08 »
Dat is inderdaad geen eenvoudige afweging.
Na de verbouwing is het een dubbelsporig ovaal met 2 aftakkingen.
Ik weet niet of dat niet wat te simpel wordt qua rijmogelijkheden.
M.a.w. loont het eindresultaat wel de moeite?
De ovaal is te klein voor een goed bloksysteem,dus een inhaal cq schaduwstation is eigenlijk noodzakelijk voor de afwisseling en dat wordt weer moeilijk.
Groet,
Bert

Ferdinand Bogman

  • Offline Offline
  • Berichten: 238
Re: Aachenau West
« Reactie #449 Gepost op: 06 november 2022, 22:36:27 »
Bas,

Ik heb je bouwverslag niet vanaf het begin gevolgd. Ik weet dus niet of je ook ontevreden bent over je baan als geheel. In je laatste bericht gaat het vooral over de slechte bereikbaarheid van je bedieningspaneel. Mis ik iets of zie je een voor de hand liggende optie over het hoofd: het verplaatsen van je bedieningspaneel?

Groet,
Ferdinand.
Parketrijder met voornamelijk jaren 60/70-Fleischmann-spul. Van plan ooit weer een vaste baan te bouwen. Tot die tijd: een soort modules onder de bank