Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

25 jaar geleden door Willem1951
18 april 2024, 23:43:22
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
18 april 2024, 23:24:13
NS 8400 van Werps door Huup
18 april 2024, 23:17:50
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
18 april 2024, 23:17:45
Bisonkit verdunner door Deetrein
18 april 2024, 23:16:25
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
18 april 2024, 23:15:37
Traintastic - modelbaan besturingssoftware (gratis en open source) door reinderlf
18 april 2024, 23:02:30
Vergelijkings-/conversietabel modelverven door Rob Ellerman
18 april 2024, 22:37:44
Aachenau West door MichielB
18 april 2024, 22:22:36
"Nederlandse" modellen door Marc tramt
18 april 2024, 21:56:41
Bouw van materieel 40 treinstellen door FRIE
18 april 2024, 21:50:17
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Thom
18 april 2024, 21:24:49
US diorama in H0 door basjuh1981
18 april 2024, 21:19:01
Pfarrerwinkel bahn door Eric v C
18 april 2024, 21:16:29
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
18 april 2024, 21:09:01
PB Models, ICR-rijtuigen door MartinMarklin
18 april 2024, 20:56:12
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door Noordernet
18 april 2024, 20:44:22
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door MichielB
18 april 2024, 20:24:46
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MichielB
18 april 2024, 20:05:30
Stationsplein Baden Baden door Dion
18 april 2024, 19:04:45
20 en 21 april MobExpo door renenstimpie
18 april 2024, 18:53:42
LS Models 2024 door 4020 281-4
18 april 2024, 18:03:40
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door roco
18 april 2024, 17:54:18
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
18 april 2024, 17:48:50
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hans van de Burgt
18 april 2024, 17:09:15
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
18 april 2024, 17:02:09
Frans/Belgisch H0e baantje door Jack Black (NS1220)
18 april 2024, 16:49:52
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Pauldg
18 april 2024, 16:03:04
Micromotor inbouwen in fleischmann tandradlok? door Besselspoor
18 april 2024, 15:22:30
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Benelux795
18 april 2024, 14:17:23
  

Auteur Topic: Aachenau West  (gelezen 115589 keer)

eitreb

  • Offline Offline
  • Berichten: 158
Re: Aachenau West
« Reactie #450 Gepost op: 06 november 2022, 22:38:35 »
Een mogelijkheid is dat meest rechtse spoor in het kopstation wat nu doodloopt op de wand af te buigen langs de wand zodat er een 2e laag onstaat boven de opstelsporen met de draaischijf.De onderste laag is dan verdekt.
Deze optie natuurlijk voor je toekomstige plan.
Groet,
Bert
« Laatst bewerkt op: 06 november 2022, 22:41:22 door eitreb »
Met vriendelijke groet:
Bert

Mijn N-baan:
BertemmeN

https://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewtopic.php?f=14&t=12572

eitreb

  • Offline Offline
  • Berichten: 158
Re: Aachenau West
« Reactie #451 Gepost op: 06 november 2022, 23:55:42 »
Het verplaatsen van het bedieningspaneel is misschien een optie.
Je werktafel zou je richting het raam kunnen plaatsen (scheelt weer een aantal bukmomenten).
Eventueel een uitschuifbaar blad onder de opstelsporen bij het raam.
Tenzij je  het voor de tijdsbesteding doet anders zou ik er nog even over nadenken.
Het is nu een leuke baan die ik jaren terug al in de railhobby heb gezien.

« Laatst bewerkt op: 07 november 2022, 00:14:59 door eitreb »
Met vriendelijke groet:
Bert

Mijn N-baan:
BertemmeN

https://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewtopic.php?f=14&t=12572

puntenglijder

  • Offline Offline
  • Berichten: 4008
  • Ik heb geen rommel, er liggen overal ideeen.
Re: Aachenau West
« Reactie #452 Gepost op: 07 november 2022, 10:08:48 »
Bas.

Ga er nog eens rustig voor zitten.
Bekijk je mogelijkheden nogmaals. ::)

Je kan, als je dat wilt natuurlijk altijd nog helemaal opnieuw beginnen.
Hier kun je dan nieuwe ideeën in kwijt of oudere delen opnieuw in plaatsen.

Tis maar een idee.

Kees.

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2425
  • Aachenau West
Re: Aachenau West
« Reactie #453 Gepost op: 07 november 2022, 11:45:18 »
Dat is inderdaad geen eenvoudige afweging.
Na de verbouwing is het een dubbelsporig ovaal met 2 aftakkingen.
Ik weet niet of dat niet wat te simpel wordt qua rijmogelijkheden.
M.a.w. loont het eindresultaat wel de moeite?
De ovaal is te klein voor een goed bloksysteem,dus een inhaal cq schaduwstation is eigenlijk noodzakelijk voor de afwisseling en dat wordt weer moeilijk.
Groet,
Bert
Klopt allemaal wat je zegt, Bert.
Ik ga er in het nieuwe plan sowieso op achteruit.
Het is dat de baan wat meer "toekomstbestendig" wordt, zonder voortdurend gekruip eronderdoor.

Ik heb je bouwverslag niet vanaf het begin gevolgd. Ik weet dus niet of je ook ontevreden bent over je baan als geheel. In je laatste bericht gaat het vooral over de slechte bereikbaarheid van je bedieningspaneel. Mis ik iets of zie je een voor de hand liggende optie over het hoofd: het verplaatsen van je bedieningspaneel?

Groet,
Ferdinand.
De baan is organisch gegroeid. Aanvankelijk fungeerde de ruimte ook als onze slaapkamer. Ik had toen voor een uitbreiding geen keuze dan mezelf op te sluiten in een rondlopende baan.
Nog weer later gingen we een verdieping lager slapen en ontstond er ruimte voor de uitbreiding in de richting van het raam.
Met de organsche groei van de baan is ook de bediening meegegroeid. Gestart in het analoge tijdperk rijd ik nu digitaal waarbij analoog rijden mogelijk is gebleven. Wissels worden vanuit 2 bedieningstableaus analoog bediend. Alleen in het nieuwste deel worden de wissels digitaal omgezet.

Het onder de baan door te moeten kruipen betreft echter niet zozeer de bedieningspanelen (want zo vaak rij ik nu ook weer niet met m'n treinen), maar het bereiken van mijn werktafel. Daar ga ik veel malen per dag naartoe, niet alleen voor modelbouw gerelateerde zaken.
Misschien dat deze foto een indruk geeft van mijn favoriete (niet opgeruimde) werkplek.


Een mogelijkheid is dat meest rechtse spoor in het kopstation wat nu doodloopt op de wand af te buigen langs de wand zodat er een 2e laag onstaat boven de opstelsporen met de draaischijf.De onderste laag is dan verdekt.
Deze optie natuurlijk voor je toekomstige plan.
Groet,
Bert
Dat is inderdaad een optie.

Het verplaatsen van het bedieningspaneel is misschien een optie.
Je werktafel zou je richting het raam kunnen plaatsen (scheelt weer een aantal bukmomenten).
Eventueel een uitschuifbaar blad onder de opstelsporen bij het raam.
Het verplaatsen van de bediening is dus geen echte optie.
Het verplaatsen van m'n werktafel zou wel een optie zijn, zij het dat ik dan onhandig ver bij mijn spullen vandaan zit die onder de baan zijn opgeslagen. Bovendien staan aan het raam mijn digitale piano's die ook hun ruimte vragen.

Tenzij je het voor de tijdsbesteding doet anders zou ik er nog even over nadenken.
Ja, wat te bouwen te hebben is zeker een argument.

Het is nu een leuke baan die ik jaren terug al in de railhobby heb gezien.
Dank je.
Nog onlangs in het januarinummer (443) stond ik in Railhobby.

Ga er nog eens rustig voor zitten.
Bekijk je mogelijkheden nogmaals. ::)

Je kan, als je dat wilt natuurlijk altijd nog helemaal opnieuw beginnen.
Hier kun je dan nieuwe ideeën in kwijt of oudere delen opnieuw in plaatsen.

Tis maar een idee.

Kees.
Ik heb gelukkig geen haast (al heb ook ik niet het eeuwige leven).
Ik heb ook tijd nodig om te wennen aan het idee om delen af te breken waar ik jaren aan gebouwd heb.
Bovendien gaat het me (als ik het optimistisch inschat) zeker een jaar kosten voordat ik überhaupt weer een trein zou kunnen gaan laten rijden.
En dan al die rommel van de afbraak die eraan vooraf gaat ::)

Ook al komt het nooit tot uitvoering, het maken van plannen vind ik een leuke bezigheid.

Groet, Bas

Wim Vink

  • Offline Offline
  • Berichten: 22371
  • Eens komt het goed.
    • MIL MOD
Re: Aachenau West
« Reactie #454 Gepost op: 07 november 2022, 13:51:28 »
Ja Bas dit is toch echt wel een "probleem".
Op deze voet doorgaan, de baan veranderen of misschien wel helemaal overnieuw beginnen??
Ik zou de plannen even on hold zetten en later pas een beslissing nemen.
Met vriendelijke groet,
Wim

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2425
  • Aachenau West
Re: Aachenau West
« Reactie #455 Gepost op: 07 november 2022, 15:40:26 »
Dank voor jullie reacties mannen.
Ze snijden hout.
Ik ben er blij mee.

@Wim
Opnieuw beginnen. Daar had ik nog niet aan gedacht.
Soms is dat nog gemakkelijker dan aanpassen. Want met de rigoureuze aanpassing die ik in gedachten heb, moet zowat alles opnieuw elektrisch worden aangesloten.
Even on hold zetten ja.

Ik heb gelukkig nog wel wat klusjes liggen.
Zo is onlangs is de motor van m'n BR 65 vastgelopen (om onduidelijke redenen). Daarvoor heb ik bij SB Modellbau een nieuwe aandrijving met klokankermotor besteld.
Ook ben ik van plan de loc te superen met een setje van Krüger Modellbau.

Verder heb ik nog een aantal andere locs waar wat aan gedaan moet worden (maar waar ik tegenop zie om eraan te beginnen. Gewoon een kwestie van beginnen. Ik weet het... ::))

Groet, Bas

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8509
    • Midland
Re: Aachenau West
« Reactie #456 Gepost op: 07 november 2022, 15:43:05 »
Hoi,

Ik haak ff in ik volg je ook al een tijd.

Als afbraak staat te gebeuren zou ik overwegen dezelfde stijl voor de nieuwe baan te hanteren.
Het deed me aan Italië denken.
Langs de kustlijn en steden tegen rotswanden met allerlei gallerijen en tunnels.

Wel graag een mooie afscheid fotoserie maken.
Suc6.

Gr. Koen.
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2425
  • Aachenau West
Re: Aachenau West
« Reactie #457 Gepost op: 08 november 2022, 17:00:08 »
Hoe dan ook een goed idee, Koen, om eens wat foto's (proberen) te maken van het deel dat misschien gesloopt wordt (maar voorlopig nog zeker niet!)



Het water was een toevalstreffer. Zoiets lukt je geen tweede keer.


Bedoeld is hier een soort opstelterrein om materieel te showen. Alleen het publiek ontbreekt nog.




De gordijnen op de achtergrond verpesten de foto. Ik ben van plan om ooit nog eens hemelsblauw gekleurde plaat te fabriceren die ik er voor de foto achter kan houden.




V200.1 van Piko. M'n meest recente uit de V200-serie. En gelijk ook de meest verfijnd gedetailleerde versie. De ontwikkelingen in modelspoorland hebben niet stilgestaan.


Deze 221-107-6 van Märklin Hamo kocht ik in 1994 als mijn eerste model met digitale decoder. Die luidde naderhand het digitale tijdperk in op mijn baan. De oorspronkelijke decoder is allang vervangen. Het model bezit nu ook een klokankermotor en is volgepropt met condensatoren. Dat alles om de van meet af slechte stroomafname te compenseren.


Hier problemenkind Blue Tiger.
Als ik voldoende moed verzameld heb gaat de loc weer uit elkaar om de flenzen af te draaien. (Hoezo een in 2020 nieuw gekocht model dat aan de NEM-normen zou moeten voldoen?) Tevens bak ik er tweede sugar cube van ESU in om de soundweergave te verbeteren, want die is met een enkele bagger.
Op hoop van zegen.




Een brokstukje echte (als ik mag geloven) Berlijnse muur verwerkt in de keermuur


Zicht op het voormalige IJzeren Gordijn.


Groet, Bas

eitreb

  • Offline Offline
  • Berichten: 158
Re: Aachenau West
« Reactie #458 Gepost op: 09 november 2022, 13:03:40 »
mooie foto's,Bas
Inmiddels je laatste bijdrage in de Railhobby ook gelezen.
Verhaal met foto's verhelderen het concept van je baan.
Met vriendelijke groet:
Bert

Mijn N-baan:
BertemmeN

https://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewtopic.php?f=14&t=12572

HuubvG

  • Offline Offline
  • Berichten: 3737
Re: Aachenau West
« Reactie #459 Gepost op: 09 november 2022, 15:53:51 »
Dag Bas,

Ietwat geschrokken van je plannen, heb ik me even stilgehouden. Hierbij toch maar de gedachte die ik had: wat jammer. Iets dat je in jaren opgebouwd hebt op een aparte wijze, zomaar slopen, nee hè?!

Enkele reacties meegelezen, duidelijk was dat de reden voor je plannen is: het kruipen onder het baangedeelte door.  Misschien ook de uitdaging voor iets nieuws, dat heb je als het (bijna) klaar is.

Toch een poging wagen om een wijziging - een uitdaging - voor te stellen waarbij de baan behouden blijft en je niet meer hoeft te bukken: de zaag erin.



Je zou het middengedeelte los kunnen halen, zodat je erlangs kunt om de baan te bedienen en aan te werken. De foto erbij gehaald en de zaag zou dan aan deze kant van de bomenrij, lantarenpaal aan deze kant van het zebrapad, denkbeeldig door de kop van de lok heen.


Je zou dat stuk op een onderstel met wielen kunnen zetten, of scharnierend  naar rechts, met zwenkwielen aan het uiteinde. Zelfs opklapbaar zou je dat stuk kunnen maken, zowel naar links- of rechts omhoog.

Zo te zien liggen er geen wissels op dat stuk. Hoe je er een zaag doorheen krijgt, tja, dat is dan wel de uitdaging die ik bedoelde. Het is maar een idee. Misschien is het al besproken in de latere reacties, dan heb ik niks gezegd. Succes met je baan en wijsheid bij de plannen.  (y)

O ja, op de valreep. In je nieuwe plan had je een hoek (met keerlus) waar je moeilijk bij gaat komen. Wordt dat niet het nieuwe probleem?

Wim Vink

  • Offline Offline
  • Berichten: 22371
  • Eens komt het goed.
    • MIL MOD
Re: Aachenau West
« Reactie #460 Gepost op: 09 november 2022, 16:04:32 »
Prachtige fotoserie Bas  (y)
Met vriendelijke groet,
Wim

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2425
  • Aachenau West
Re: Aachenau West
« Reactie #461 Gepost op: 09 november 2022, 21:12:45 »
Dank allen voor jullie positieve woorden.

@Huub
Ook dank voor jouw meedenken. Wordt gewaardeerd!

Ja inderdaad, op de plek die je aangeeft zit het baandeel al los.
Er bevindt zich daar een stekker. En bij de aansluiting naar de black box zit de andere stekker.
Zo kan het gehele deel in principe (in delen) los genomen worden.
Wat het zagen halverwege (extra) lastig maakt, is dat daar nogal wat bedrading loopt.
Afgezien daarvan wordt de afspanning van de bovenleiding doorbroken.
In principe moet alles tenslotte mogelijk zijn. Ik vrees echter dat het in- en uitrijden van het baandeel meer tijd vergt dan er (zeg) 50x onderdoor kruipen.

De onderzijde van het desbetreffende baandeel.


De onderzijde van het secundaire bedieningstableau.
Met zo'n secundair tableau beperk je het aantal benodigde polen van de stekkers bij de overgangen van het baandeel.


De bereikbaarheid van de keerlus in het nieuwe ontwerp is overigens niet zo'n probleem Huub.
Met een open constructie kan ik er van onderaf altijd bij.

Gisteravond realiseerde ik me opnieuw dat ik over toch best wel veel rijmogelijkheden beschik en dat met flinke treinlengtes.
Vooralsnog vergt het (bij een vrije hoogte van 1,07m) nog weinig inspanning om onder de baan door te kruipen.
Die verbouwplannen staan daarom voorlopig nog wel even in de koelkast.

Groet, Bas

HuubvG

  • Offline Offline
  • Berichten: 3737
Re: Aachenau West
« Reactie #462 Gepost op: 09 november 2022, 21:43:39 »
Ja dat zie je ook niet zo, dan denk je: zagen maar. Maar ik zie het nu, bedankt voor de uitleg met foto's. Zet de koelkast maar lekker koud, dan kan het nog lang bewaard blijven misschien.  :)

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8509
    • Midland
Re: Aachenau West
« Reactie #463 Gepost op: 09 november 2022, 21:53:41 »
In ieder geval kun je weer vooruit. Met her en der aanpassingen.

En baan krijgt ook met de jaren meer sfeer en natuurlijk veranderd de techniek ondertussen.

Elektronisch zijn er ook veel oplossingen te bedenken voor analoog of digitaal bedienen.
Niet perse duur.

Dat zijn dan weer toekomstige overwegingen.

Gr Koen.
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#

eitreb

  • Offline Offline
  • Berichten: 158
Re: Aachenau West
« Reactie #464 Gepost op: 09 november 2022, 22:06:51 »
Dat van die koelkast lijkt me een goede keus,Bas.
Wel ruimte overhouden voor een drankje.😊
Tot je echt niet meer kan bukken zou ik hier gewoon mee doorgaan.
Lekker met de detaillering,weathering,scenery etc aan de gang.
Met vriendelijke groet:
Bert

Mijn N-baan:
BertemmeN

https://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewtopic.php?f=14&t=12572