Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Stalen D 4 deurs spoor 0 door jumbo747
Vandaag om 21:32:49
Ideeën op doen in Duitsland regio speyer door Mg1982nl
Vandaag om 21:31:05
Fleischmann Anna ombouw. door defender
Vandaag om 21:17:34
Show je werkplek door Eric B
Vandaag om 21:13:58
Micromotot analoog 12v dc gebruiken door JoopSpoort
Vandaag om 21:04:40
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door RetroJack
Vandaag om 21:02:06
Roco Line DKW wisseltong zit los, lipje afgebroken door JoopSpoort
Vandaag om 20:58:24
Vitrinekast gaat moeilijk open/dicht door MOVisser
Vandaag om 20:55:22
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door defender
Vandaag om 20:51:40
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door defender
Vandaag om 20:41:21
wat is het merk van deze bochtwissel door Theovh
Vandaag om 20:39:31
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 20:37:50
Gewoon wat busfoto's door R1954
Vandaag om 20:36:46
trein of metro naar Hoek van Holland door R1954
Vandaag om 20:32:50
Haperende/Gevoelige Sik: wat te doen? door Stefan88
Vandaag om 20:06:48
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Hans van de Burgt
Vandaag om 19:33:24
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door R1954
Vandaag om 19:28:00
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door gdh
Vandaag om 19:00:07
Ik ben aan het opruimen. door Keska
Vandaag om 18:49:58
Göhrener Viaduct door MaraNCS
Vandaag om 18:14:49
Holcim Betonmixers 1:87 Modelauto,s door bellejt
Vandaag om 17:47:06
"moderne" kolenbakken en kolenwagens in Nederland. door ES44C4
Vandaag om 17:29:38
Houten 23 Augustus 2025 door Arjan6511
Vandaag om 16:37:54
Schets Weistra regeling met arduino UNO door keesg
Vandaag om 16:23:16
Piko 1136 van AC naar DC door Martijn193
Vandaag om 14:31:18
Toon hier je (model)treinfoto's door R1954
Vandaag om 12:34:22
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 12:25:51
"Spoor op Vleugels" in H0 door Pinkelpa
Vandaag om 11:58:00
Spoorhumor door Biessendorf
Vandaag om 11:49:19
N-Wagen; Brawa, ESU of Piko door grossraumwagen
Vandaag om 11:40:41

Auteur Topic: BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0  (gelezen 335574 keer)

Marty

• Offline Offline
  • team Mitropa
    • Team Mitropa
Re: BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0
« Reactie #1470 Gepost op: 23 February 2025, 22:00:12 »
Mag ik vragen hoe groot je die stenen hebt getekend , en zo ja en je wilt er antwoord op geven, zou ik die maat mogen gebruiken om er zelf een tekening mee te maken  ?
Mvg Marty,

MOVisser

• Offline Offline
    • Modelbouw in't algemeen. 3D printen etc..
Re: BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0
« Reactie #1471 Gepost op: 23 February 2025, 22:41:46 »
https://www.dehamer.nl/producten/bestrating/tegels

zo kan je zelf ook zoeken.
Ronald Visser
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Zaterdag 23 augustus ben ik er weer...

nighttrain1

• BNLS Forum modulebaan aanspreekpunt.
  • Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Ook deze tijd zal ooit die goeie ouwe tijd worden!
« Reactie #1472 Gepost op: 04 March 2025, 16:05:39 »
Mag ik vragen hoe groot je die stenen hebt getekend , en zo ja en je wilt er antwoord op geven, zou ik die maat mogen gebruiken om er zelf een tekening mee te maken  ?

Sorry Marty,
Zag je berichtje pas na plaatsen van een stukje in m’n andere draadje.

Natuurlijk mag je ze namaken.
De steen grote is 232mm aan een van de 6 zijdes, elke zijde is even groot, maar dat snap je wel.
Hoogte van een zetsteen is 50mm, die ik gemaakt heb.
Ze zijn er zelfs tot 40cm hoog en die voor dijken gebruikt worden zijn nog groter.

Ik heb ondertussen alweer nieuwe gemaakt.
Die zien er zo uit:

Rivierklei en betongrijs van kleur.
Ze zijn gemaakt van rivier klei, en niet voorzien van wapening.

Wordt vervolgd, …..

317988

Ps. Ik ga binnenkort een cursus Inventor (basis) volgen, om een betere kans te krijgen in de arbeidsmarkt. (Zoals de sommige weten, lig ik er inmiddels als weer even uit, en wil daar verandering in brengen). En als dat niet helpt, ook een vervolg cursus, omdat mij die kans gegund wordt. 🙏🏻
Groeten Richard, nighttrain1

Bouw:Modelbaan & modulebakken

Marty

• Offline Offline
  • team Mitropa
    • Team Mitropa
« Reactie #1473 Gepost op: 04 March 2025, 21:24:40 »
dank u,   al dacht ik eigenlijk dat het de Franse hexagon stenen waren  :)
Mvg Marty,

nighttrain1

• Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
« Reactie #1474 Gepost op: 05 March 2025, 03:04:59 »
Je hebt ze ook in tuinformaar, 113mm per zijde.
Zie ook hier

« Laatst bewerkt op: 05 March 2025, 03:17:05 door nighttrain1 »

nighttrain1

• Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
« Reactie #1475 Gepost op: 04 May 2025, 07:16:18 »
2 maanden stilstand….. weer die waarschuwing met de vraag of ik geen nieuw draadje beginnen wil, nou nee, maar er is misschien wel een reden voor…

2 maanden stilstand, doet vaak niet veel goed, dat klopt geheel.
Toch is er heel veel gebeurt vooral in de privé rsfeer, en gaat er nog steeds heel veel te gebeuren.
Maar hopelijk komt er meer tijd vrij voor en om te besteden aan de modelspoorhobby.
Èn dus ook voor de modulebouw.

Project Venice Simplon Oriënt-Express schiet ook lekker op.
De verlichting is ontworpen, printplaten bestelling is gearriveerd en veel is ook al ingebouwd.  Rijtuignummers zijn gemaakt maar de bestelling is incompleet geleverd,….
Wacht nu op de rest en nog wat andere onderdelen. Komt vast goed.

Sinds 1 mei ben ik ook weer aan het werk, (Mag niet melden waar). 3,5 maanden werkloos thuis zitten zijn gelukkig voorbij.
NIet dat ik mij verveelde.
Veel gesolliciteerd, ben best wel vaak uitgenodigd voor een gesprek, maar heel vaak was het nee u past niet in het team, (te oud we zoeken iemand van 25, met dezelfde hoeveelheid ervaring.
Prima zoek lekker verder. (Ga je niet vinden)). Dit bedrijf waar ik nu ben begonnen zochten ze ook iemand met mijn kwaliteiten en leeftijd en geschiedenis maakte ze niet uit, men was zelfs genoodzaakt om 2 man die met pensioen zijn nog terug te vragen om elk 2 dagen in de week bij te springen.
Ben daar ook begonnen met minder werken, heb een 4 daagse werkweek.
De komende weken wordt 1 dag in de week ook nog ingeruild met een 3D tekencursus, deze was ik al begonnen, mag ik afmaken. Cursus Inventor. Basis in nu klaar, afgerond. Te wachten staan nog professioneel en expert. En mag ook nog een leraar de hemd van het lijf vragen over het programma Solidworks.
Want eigenlijk was ik bezig met een omscholingstraject naar WerkTuigBouw kundig ontwerper/tekenaar, omdat het voor 55+ers heel moeilijk is om werk te vinden in de techniek

Ben gisteren bij Fremo Nederland geweest ivm hun 35 jarig jubileum.
Is die weekeinde in de Hanalandhallen in Lichtenvoorde, je moet lid zijn om binnen te kunnen komen!!!
Heb daar veel inspiratie gekregen en wil  dingen toe gaan passen op mijn eigen modulebakken.
Lig daarom ook wakker en dit is dus ook de reden dat ik jullie op de hoogte breng van wat er nu speelt.
Ik loop al langer met het idee om mijn modules aan te pakken, de deelnaden vind ik ruk!
Een doorn in het oog, de brug overgangen zijn een groot zorgenkind aan het worden.
Daar merken jullie niet veel van maar ik heb wel eens zin om de boel kort en klein te slaan.  Heb mij er nog steeds van weten te weerhouden.
Want op zich is het volgens volgers die ik regelmatig spreek is het nog steeds een van de mooiere modules van de Beneluxspoor Forum Modulebaan.
Deze modules zullen voorlopig nog wel blijven, echter loop ik met het idee rond om ze te gaan vervangen.
Een nieuwe opzet, met maten die overeen komen met Fremo modules*, want dat past beter. Kan de deelnaad van de brug exact op de pijlers houden. Ipv midden onder een brugdeel. Waardoor de beide aanbruggen verwijderd moeten worden voor transport.
Ook wil ik de nieuwe brug haan bouwen van uit het basculehuis en dan naar de landhoofden toe bouwen ipv zoals in het verleden vanuit de landhoofden naar het basculehuis.
1 ding is mij wel duidelijk geworden; een stabiele, vorm vaste, haakse en goed aansluitende ondergrond is een goede basis voor een mooi bouwwerk.

Fremo module deelhelft start. Ja Inderdaad de pijler staat fout. Dat is dus ook een reden….

Middendeel zal wel ongeveer gelijk blijven, echter gaat het bascule huis naar het midden van de bak.

Fremo bak lengte is 90cm. Die dus ook exact bij een aanbrugovergang uitkomt.
Èn niet zoals nu bij mijn bakken die 80cm zijn.

Dus ja, de brug gaar weer op de schop.
Met meer en beter uitgedacht en uitgewerkte plannen.
Eerst tekenen, daarna volgens tekening bouwen. Geen houtje touwtje systeem meer.
De 3D printers krijgen het nog druk, maar sluit niet uit dat er ook een en ander uit een lasersnijmachine komt.
Voor er met de nieuwe brug begonnen wordt met bouwen, kan er zo een jaar om zijn.
Ga eerst ontwerpen, èn daar neem ik jullie in mee.

Wordt vervolgd,…..

322836
« Laatst bewerkt op: 04 May 2025, 07:20:26 door nighttrain1. Reden: Schrijffaut verbeterd. »

Dion

• powerd by Uhlenbrock & Esu
  • Offline Offline
  • stationsplein Baden-Baden
    • stationsplein Baden Baden
« Reactie #1476 Gepost op: 04 May 2025, 11:38:52 »
Flinke plannen.
groetjes Dion

nighttrain1

• Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
« Reactie #1477 Gepost op: 29 July 2025, 22:41:34 »
Plannen??

Plannen gaan de koelkast in!
Reden ;D was te mooi om waar te zijn, en dat bleek ook zo te zijn. >:(

Ik had net als nog wel een paar modelspoorbouwers een belegging gestart bij SpacAi in medio 2024.
Gewoon € 100,- omgezet in $100,- ingezet, geen gek bedrag. Maar toch.
SpaceAi beloofde heel veel mooie dingen, maakt dromen waar...
Ja inderdaad die van de website starters, maar niet voor al diegene die een paar lagen later instapte dan zijzelf, althans niet voor mij, of ik heb te lang gewacht, dat kan natuurlijk ook.
Maar hoe ik het ook wend of keert, in mijn achterhoofd wist ik dat het een keer fout kon gaan.
Nou is € 100,- vergeleken met andere deelnemers niets, ken er die met 25K€ de boot in zijn gegaan.
En ik had die € 100,- ook kwijt geweest bij het meespelen met de staatsloterij, daar speelde ik in het begin ook met mee.
Won zelden iets, hoog uit een keer een eigengeldje. SpaceAi beloofde een rente van 1,3% per dag!
In het begin ga je dromen van allerlei leuke dingen, andere auto, huis afbetalen, diverse treinen erbij, anderen eruit, ging zelfs denken aan een nieuw huis met grote hobbyruimte, en inderdaad een nieuwe modulebak, zonder de fouten die er nu inzitten, met een nieuwe brug, betere prints, andere opzet van de deelnaden van de modulaire gedeeltes, uitbreiding van de brug, langere "opritten" aan beider zijdes, net als in het echt, de echte taluds liggen in een boog naar de brug toe, die had ik er in gedachte ook al aan bedacht. En wel zo dat ze deelbaar waren en toepasbaar door elkaar heen om er een mooier geheel van te maken. Als een soort inleiding naar de brug. Echter ook zoals in het echt, zonder huisjes en vooral met veel bomen.
Het spul zou worden vervoert in een aangepaste aanhangwagen, achter die nieuwe auto.
Op 24 juni 2025, bleek het een zeepbel te zijn die knapte.
Ik wist wel dat het zou kon gaan gebeuren, maar had gehoopt dat het nog een paar jaar zou gaan duren en niet dat men er binnen 1,5 jaar al de stekker er uit ging trekken.

Het piramide spel was voorbij...  :'(
De droom spatte uit een.
De website boeven hadden blijkbaar genoeg bij elkaar gespaard, las ergens dat er $ 780.000.000,- door hun is uitgehaald, en misschien nog wel meer.
Dat houdt dus in dat de huidige module blijft, en dat de foutjes er stuk voor stuk uitgehaald gaan worden.
Geen uitbreiding komt, nog, geen oude treinen worden vervangen door nieuwe...Geen aangepast aanhangwagen laat maken en dat de huidige auto ook nog even blijft, (die bevalt trouwens nog steeds prima).

Maar goed, wat staat er voor nu op de planning?
Pijlers die nu van MDF zijn, vernieuwen door 3D geprinte exemplaren en ook gelijk geplaatst op de juiste plek. 8 stuks.
1 reeds geplaatste pijler rechtop zetten.
Meer bomen planten.
Water maken/gieten in het slootje.
Basculehuis vernieuwen.
Bovenleiding maken.
Functionele lantarenpalen maken.
Signalering maken, op de brug voor de scheepvaart.
Achtergrond afmaken.
Licht/donker verlichting beter inregelen
12volt RGB ledstrips vervangen door RGB van 24 Volt systeem.

Dit is voorlopig even zat.
De cursus Inventor is ook sinds vandaag afgerond, de delen Professional en Expert heb ik het certificaat van in huis.

Oja, dat wil ik nog even melden...

Komende NMD (10 & 11 januari 2026) is de BeNeLuxSpoor Forum Modulebaan niet te zien op de beurs als baan, deze module is er echter wel en ik ook.
Ik ga werken aan deze module, en u kunt de module van dichterbij bekijken, ook vragen stellen als u dat wilt.

Dat was het voor nu.
Wordt vervolgt, .....

334795

Groeten Richard, nighttrain1.
« Laatst bewerkt op: 29 July 2025, 22:52:44 door nighttrain1. Reden: certificaat vermelding toegevoegd »

defender

• Offline Offline
    • Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
Het heeft even geduurd, maar eindelijk is er 1 klaar en inmiddels geprint.
In het begin vond ik het wel mooi die zetstenen van Juweela, maar na verloop van tijd begon ik mij er aan te ergeren.
Die deelnaden tussen de matjes.
Geen gezicht.

Nu op de modulebak ziet het er nog zo uit, … nog wel.

Eerst bij ProRail wat informatie over deze blokken te hebben opgevraagd, aan de slag gegaan met de afmetingen die aan mij beschikbaar werden.
Na enkele weken te hebben zitten tekenen.

Werd dit geprint.

Met dit als resultaat.

Nu nog op maat maken.

Een plaat met vele zetstenen en geen deelnaden meer.
Het zijn vele blokken geworden in 1 plaat, 36 stenen hoog en 42 breed.
Bijna allemaal stuk voor stuk getekend. (Gekkenwerk?? Ja!)
Getekend in 1:1 verschaald naar 1:87.
Kan ook verschaald worden naar andere grote.

Wordt vervolgd.

315598

Je kunt ze ook van diamond painting steentjes maken, per stuk leggen. Net zo'n gekkenwerk als per stuk tekenen maar dan ben je ook van de deelnaden af :D hier liggen er zo'n 1600 op ca 35x6cm:

Mvg Koen

nighttrain1

• Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
Nou, eerlijk is eerlijk, dat ziet er niet slecht uit!
Heel netjes, prachtige oplossing.
Nu begin ik toch te twijfelen, of ik dit van jou ga namaken, of m`n eigen geprinte versie ga gebruiken.....
En die diamandpaintsteentjes, kosten ook de kop niet, en als het nou wel zo zou zijn, .. het is hobby, en hobby`s kosten geld. ;D

Misschien dat ik er 1 maak thuis en een met Rijswijk ga doen.... Je brengt me wel op een idee, en daar wordt ik heel blij mee. (y)
Dank je wel!!

MOVisser

• Offline Offline
    • Modelbouw in't algemeen. 3D printen etc..
Of je maakt je print (snel klaar) of je legt de steentjes (lamgdurig proces)

Print is zeer strak. Je zou er wat oneffenheden in moeten maken, door enkelen te verhogen en te verlagen.

Ronald Visser
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Zaterdag 23 augustus ben ik er weer...

nighttrain1

• Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
Ik ga er nog een nachtje over slapen, ik ken mijzelf, straks begin ik het nog leuk te vinden, moet ik iets weggooien voor ik ruimte kan maken op dat op die plaats te kunnen opruimen.
Heb al wat voorwerk gedaan, die steentjes zijn rond of vierkant= 2,5x2,5mm groot.
kleur zou grijs het mooiste zijn, maar een kwastje verf is er zo overheen gesmeerd.
(Èn dan weet ik het wel weer, dan blijft het niet bij een paar duizend steentjes, want vrouw lief vind dat ook leuk, dan ben ik weer hobby ruimte kwijt, tenzij er bij haar al het een en ander staat, en wat ingepikt kan worden, win win situatie....  :) )
Straks maar eens vragen, ze is aan het werk... de lieverd.
« Laatst bewerkt op: Vandaag om 11:30:56 door nighttrain1 »

defender

• Offline Offline
    • Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
Tis idd wel veel werk. Voordeel is dat niks kost en je kunt meteen reliëf in aanbrengen. Beetje grof plamuren op houten ondergrond, ergste bulten eruit snijden/ schuren en hier en daar een verzakking erin kerven. Steentjes bij kringloop halen kost haast niks. En als je vrouw van diamond painting houd zou ik er niet te lang over denken, scheelt jou veel werk!

Mvg Koen

Ronald Halma

• Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction

SpaceAi beloofde een rente van 1,3% per dag!

Als iets te mooi klinkt om waar te zijn....  ;)

gdh

• Online Online
    • Station Lemmer
Even een ideetje;
Zou een kleine geprinte contramal waarmee je afdrukken in klei kunt maken ook een mooi resultaat kunnen geven?