Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Welke Vallejo kleur? door aad52
Vandaag om 15:33:13
Al mijn goede ideeën... door bask185
Vandaag om 15:23:03
US diorama in H0 door VAM65
Vandaag om 15:22:05
Beekdaelen in H0 door VulcanRaven
Vandaag om 15:15:11
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 15:08:30
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
Vandaag om 14:12:48
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 12:28:41
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:33:00
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:27:15
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
  

Auteur Topic: Obdam in halfnul (De jaren '50 en '60 herleven)  (gelezen 61528 keer)

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 6810
  • NS tijdperk III (a)b/c
    • Obdam in h0
Obdam in halfnul (De jaren '50 en '60 herleven)
« Gepost op: 16 november 2016, 11:35:24 »
Aangezien ik het momenteel aanzienlijk rustiger aan moet doe, zie hier, ben ik begonnen om een plan wat al langer in mijn hoofd zit wat concreter te maken.
Het plan behelst een modulaire weergave van het station Obdam (Obd) ergens in de jaren 60 van de vorige eeuw in h0.
Het plan werd geboren toen ik bij het Utrechts archief een aantal foto's tegenkwam met als onderwerp het afladen op de laad-/losweg in Obd van een aantal melkketels, bestemd voor de CV Aurora in Opmeer.


Bron: Utrechts archief

Aangezien ik in Obdam geboren en getogen ben en wijlen mijn vader jaren bij Aurora gewerkt heeft, was de beslissing snel genomen.

Intussen heb ik het nodige aan onderzoek gedaan naar hetgeen te zien is op de foto's, de scene gaat terugkomen op de baan en de situatie in Obd in de jaren 60.
De kraanwagen is een Ward La France M1A1 Heavy Wrecker (ex. US Army) in dienst bij de firma Van der Linden & Winkel, de voorloper van het nu nog bestaande Van der Linden en Van Sprankhuizen.
Een model ervan heb ik gevonden bij Wespe Models.
Via Facebook nog meer te weten gekomen over dit voertuig en zelfs contact gehad met een oud bestuurder ervan die me de een in zijn bezit zijnde technische handleiding heeft geschonken.
De rongenwagens zijn van het type LWRW, hier moet nog een oplossing voor worden gevonden (verbouwen LWW).
Voor de beide rongenwagens staan nog 2 GTU's met dekzeilen, daar heeft Artitec inmiddels in voorzien.

Verder zal de exploitatie gedaan worden met Plan-X (DE-I en DE-II) voor de personendienst en 2200/2300 en 2400/2500 locomotieven met gemengde treinen voor de goederendienst.
Wat niet wegneemt dat ik ook wel met een knipoog naar de werkelijkheid een NS 2000, een bakkie of een sik voorbij zal laten komen.

Het stationsgebouw is ook reeds aanwezig in de vorm van een van mede forumlid SimonSt overgenomen exemplaar van Tilly Models station Zetten-Andelst / Obdam.
Hier zal wel het e.e.a. aan versleuteld gaan worden, aangezien ik toch wel heel wat afwijkingen t.o.v. het beschikbare fotomateriaal heb aangetroffen.

Voor gegevens over het bijgebouw en de wachterswoningen 4 & 5, die beide zichtbaar op de baan moeten komen, zal een bezoek gebracht gaan worden aan het Utrechts Archief en ook een bezoek aan het Westfries Archief staat nog in de planning voor meer informatie.

Via sporenplan.nl inmiddels ook in bezit van digitale versies van de emplacementstekeningen uit verschillende jaren en deze heb ik "old skool" opgezet op een 1:10 versie van de beoogde modulen.



Basis worden dus 3 modulen van 120x60 cm, met daartussen 2 "taartpunten" van 12,5° om daarmee ongeveer de karakteristieke boog te vormen waarin Obd in werkelijkheid ligt.

Het geheel moet een plaatst gaan vinden op de bovenste verdieping(vliering) van ons huis, maar aangezien daar eerst nog stevig fysiek gewerkt moet worden voor dat kan gebeuren en ik dat momenteel dus niet kan en mag, gaat dat nog wel even duren.
Tot die tijd zal ik u gaan vervelen met vorderingen van kleinschalige zaken, zoals de bouw van de M1A1 en de renovatie van het stationsgebouw.


« Laatst bewerkt op: 16 december 2019, 22:17:53 door Reinout van Rees. Reden: Eerste foto op verzoek door een werkende vervangen »
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

g-j

  • Offline Offline
  • Berichten: 1637
Re: Obdam in halfnul (De jaren 60 herleven)
« Reactie #1 Gepost op: 16 november 2016, 15:26:25 »
Ik wordt graag verveelt,  maar kan me niet voorstellen dat dat bij dit plannetje gaat gebeuren. Leuk idee en een fantastische foto. Ik heb ooit een dergelijke kraanwagen gehad van Airfix, ook uit een militaire set.

Succes en eerst rustig aan! Gert-Jan

Simon Stenneberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1724
  • Dieselpower rules!
Re: Obdam in halfnul (De jaren 60 herleven)
« Reactie #2 Gepost op: 16 november 2016, 17:25:33 »
Niet alleen vanwege mijn 'bijdrage' in de vorm van het stationsgebouw, ga ik de bouw van dit herkenbaar stationnetje ook volgen.

Het stationsgebouw heeft bij mij overigens alleen dienst gedaan als presentatie bij de ondertekening in 2006 van een veiligheidsconvenant voor de Betuwelijn in Zuid-Holland Zuid:



Voor het schilderen ben ik toen wel naar het echte voorbeeld geweest:




Diesel- en smalspoorliefhebber. Modelbaan: Grensstation Broeksittard-Tüddern met Selfkantbahn (H0m) en ZLSM (H0): https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90136.msg3222058526#msg3222058526

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 6810
  • NS tijdperk III (a)b/c
    • Obdam in h0
Re: Obdam in halfnul (De jaren 60 herleven)
« Reactie #3 Gepost op: 16 november 2016, 17:38:10 »
Leuk om die opstelling ook te zien Simon :)

Jouw foto is duidelijk tijdperk V/VI, zelfs de deur van wat vroeger Post T was, is hier dichtgezet en verworden tot een raam.

Onderstaande foto is mijn belangrijkste leidraad op dit moment, maar zoals gezegd, ik "moet" nog in de archieven in Hoorn en Utrecht "neuzen".

Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8133
Re: Obdam in halfnul (De jaren 60 herleven)
« Reactie #4 Gepost op: 16 november 2016, 18:16:32 »
Omdat ik er toevallig onlangs in de buurt was, twee plaatjes van de huidige toestand:   :)






Overigens, voor de liefhebbers:

http://www.hetutrechtsarchief.nl/

En dan zoeken op:   "Obdam, z.j., 1928 ongewijzigd vernieuwd"  dan krijg je bij "Archieven" 1 melding, dan moet je even op de ">" klikken, dan op het rood-witte vierkantje en dan op de link onder "Gevonden archiefstukken". Dan komen er onderaan een viertal plattegronden van het emplacement.  :)  Het Utrechts Archief is niet heel makkelijk te gebruiken maar als je het eenmaal weet is er heel veel te vinden  (y)
« Laatst bewerkt op: 16 november 2016, 20:29:07 door Rondje_HO »

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15407
Re: Obdam in halfnul (De jaren 60 herleven)
« Reactie #5 Gepost op: 16 november 2016, 18:29:19 »
Hoi Eric,

dat omslagpunt had ik gemist, maar alsnog natuurlijk de beste wensen.
Over Obdam: wat een mooi project, goed te behappen en een leuk (lief) stationsgebouwtje.
Kun je voor mij een plekje op de eerste rij vrijmaken?

Groeten,
Jan

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 6810
  • NS tijdperk III (a)b/c
    • Obdam in h0
Re: Obdam in halfnul (De jaren 60 herleven)
« Reactie #6 Gepost op: 16 november 2016, 18:53:29 »
Bedankt Martijn :)

Kan geregeld worden Jan, Obdam kende destijds overigens een behoorlijk omvangrijke handel in pootaardappelen, dus t.z.t. kan er wel een (koel)wagen met die handel richting Lümmeln

Om de omvang enigszins weer te geven hier een plaatje van de "potershutten" die tegenover het station op het veilingterrein stonden.


Bron: Oud Obdam Hensbroek
« Laatst bewerkt op: 11 oktober 2021, 00:31:04 door Reinout van Rees. Reden: Plaatje ook gefixt »
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 3801
Re: Obdam in halfnul (De jaren 60 herleven)
« Reactie #7 Gepost op: 16 november 2016, 21:54:06 »
Obdam blijft een leuk station. In je ontwerp vind ik echter die taartpunten een beetje rare constructie. Als je de hoeken inbouwt in je modules is het gelijk goed. Zie hier een voorstel van 4 modules van 60 breed en voor 95cm en achter 100cm. Kom je op dezelfde hoek uit.

Wat voor module wil je hiervan maken, voor een club of voor thuis?

dirkjan

Bartje81

  • Offline Offline
  • Berichten: 1200
Re: Obdam in halfnul (De jaren 60 herleven)
« Reactie #8 Gepost op: 16 november 2016, 23:03:02 »
Hoi Eric,

Wat een leuk idee, dit project ga ik als (mede-?)Obdammer en (model)spoorwegliefhebber zijnde, zeker volgen! ;) (y)

Voor wat betreft de reizigerstractie; Plan X schijnt niet zo lang (slechts 1,5 jaar o.i.d.) op Obdam te hebben gereden en ik denk
dat Plan U (straks Artitec en/of Rocky Rail) in de zestiger jaren hier al snel de baas was, samen met de DE-V'en.

Vóór de tijd van Plan X in de jaren '50, hebben zelfs NS 2200'en nog een tijdje de reizigersdienst verzorgt.
Een samenstelling uit die tijd is bijvoorbeeld: NS 2200+C6400+CKD6900. Deze samenstelling kan je met Roco en Artitec goed nabootsen.

Voor wat betreft het goederenvervoer hoef je geen knipoog naar de werkelijkheid te doen als je een Sik of een NS 2000 wilt inzetten;
Obdam werd vaak bedient met een Sik (heb ik mij ooit door mijn opa laten vertellen, die aldaar zijn groente naar de veiling c.q. overslag bracht) en ik heb ook voldoende foto's van NS 2000'en in de regio Alkmaar/Heerhugowaard gezien, dus dan lijkt mij de kans groot dat deze loc's ook weleens in Obdam terecht kwamen.

Ik wens je veel plezier & succes met je project! ;) (y)


Groetjes,

Bart (heeft nog eens station Obdam in H0 jaren '90 in de planning. ;))
« Laatst bewerkt op: 16 november 2016, 23:04:43 door Bartje81 »

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8474
    • Midland
Re: Obdam in halfnul (De jaren 60 herleven)
« Reactie #9 Gepost op: 16 november 2016, 23:41:59 »
Hoi,

Na lange tijd dan toch.
Leuk en bewerkbaar plan, ga ik volgen.

Misschien kunnen we met dit project de BNLS spoorkaart weer eens van zolder halen, waar is ie?

Mvg Koen.
« Laatst bewerkt op: 16 november 2016, 23:46:35 door NS264. Reden: tekst en link »
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#

Joran

  • Offline Offline
  • Berichten: 1528
  • NS tijdperk IV (1981)
Re: Obdam in halfnul (De jaren 60 herleven)
« Reactie #10 Gepost op: 16 november 2016, 23:51:16 »
Leuk ga ik zeker volgen!

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25180
    • Pagina van klaas
Re: Obdam in halfnul (De jaren 60 herleven)
« Reactie #11 Gepost op: 16 november 2016, 23:54:20 »
In je ontwerp vind ik echter die taartpunten een beetje rare constructie.
Je zal merken dat die taartpunten ronduit onhandig zijn. Ik zie ook meer in de verdeling van Dirkjan. Een even aantal modules die twee aan twee elkaars spiegelbeeld zijn qua vorm. Dat is handig als je ze ooit moet transporteren. Je zet er dan twee met de bovenkanten naar elkaar en koppelt ze rondom met platen, zodat je een soort kist krijgt.
Je kan het nog makkelijker maken door de modules rechthoekig te maken en toch de gebogen vorm van het sporenplan te behouden.

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 6810
  • NS tijdperk III (a)b/c
    • Obdam in h0
Re: Obdam in halfnul (De jaren 60 herleven)
« Reactie #12 Gepost op: 17 november 2016, 09:00:34 »
@DirkJan; Duidelijk en helder argument en je voorbeeld is perfect, eens kijken hoe ik dat in de beschikbare ruimte kan inpassen. Primair is het doel een modulaire thuisbaan, met de mogelijkheid om ook bv. zomers in de tuin aan de bakken te kunnen werken. Daarnaast zit ook de mogelijkheid om er mee te deur uit te gaan in het achterhoofd.

@Bart; Ik ben geboren en getogen in Obdam, maar woon nu dus in Alkmaar. Juist die korte periode trekt me Bart en ik heb ook maar een bepaald budget te besteden ;) Als je heel ruim gaat kijken kan je zelfs (de helaas niet meer leverbare) omC van DJH/ModelLoco inzetten ;)
Ware het niet dat alle 2000'n na 1960 buiten dienst waren, gelukkig kunnen we dat op de baan zelf bepalen :)
Dank je wel.

@Koen; Plannen moeten rijpen, net als vele dranken ;) Dat draadje over de spoorkaart ga ik eens doorlezen.

@Joran; Dat mag  ;D

@Klaas; Je versterkt het argument van DirkJan nog even duidelijk en aangezien ik ergens gelezen heb dat jij alles "without a Van" vervoerd, ga ik er vanuit dat je absoluut gelijk hebt. Het worden dus waarschijnlijk 4 gelijke bakken die indien nodig tot 1 of 2 transporteenheden kunnen worden samengebouwd.
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

mass am see

  • Online Online
  • Berichten: 3731
  • de hondsrug baan
Re: Obdam in halfnul (De jaren 60 herleven)
« Reactie #13 Gepost op: 17 november 2016, 09:20:16 »
Hoi Eric,


Leuk project, woon wel aan de andere kant van nederland.
Ga het zeker volgen , en beterschap en doe vooral rustig aan.


mvgr Evert

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 6810
  • NS tijdperk III (a)b/c
    • Obdam in h0
Re: Obdam in halfnul (De jaren 60 herleven)
« Reactie #14 Gepost op: 17 november 2016, 09:30:52 »
Dank je wel Evert, gelukkig maar, anders was het daar zo leeg ;)
Leuk en daar ben ik hard mee bezig  ;D
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.