Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Thom
Vandaag om 02:40:57
On traXS 15 t/m 17 maart Spoorwegmuseum Utrecht door MrBoembas
Vandaag om 02:36:33
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 02:07:57
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:54:59
Bahnstrecke 5867 door Schachbrett
Vandaag om 00:39:27
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door Schachbrett
Vandaag om 00:37:53
Bouw Bührtal III door Schachbrett
Vandaag om 00:36:33
Schneidersein door MartinRT
Vandaag om 00:00:05
NS/32 door RK
18 maart 2024, 23:49:38
Modelbaan Beltheim. door Ronald69
18 maart 2024, 23:41:34
01TREFF 2024, 26&27 OKTOBER door bernhard67
18 maart 2024, 23:27:22
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Modelbaan BeltHeim
18 maart 2024, 23:18:36
De Hondsrugbaan door Modelbaan BeltHeim
18 maart 2024, 23:17:58
Vraag over 20 voets container met vlakke zijwanden door MOVisser
18 maart 2024, 23:09:27
Ijzeren Rijn: militair transport door ijzeren rijn
18 maart 2024, 23:03:28
Perronhoogte TP3 door Klaas Zondervan
18 maart 2024, 22:35:55
Kranenberg, een exercitie in code 70 door wob
18 maart 2024, 22:14:45
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
18 maart 2024, 22:07:31
Loconet over TCP/IP door bask185
18 maart 2024, 22:00:49
bezetmelder aantal lengte en treinstellen door Bobos
18 maart 2024, 21:36:41
Les Billards du Vivarais door Hans1963
18 maart 2024, 21:36:19
plaatsen bezetmelders lengte en treinstellen door Bobos
18 maart 2024, 21:33:54
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
18 maart 2024, 21:34:50
Resetten decoder via Twin Center Fleischmann door Pieter Bregman
18 maart 2024, 21:33:18
Foto's gevraagd Den Haag CS, oude toestand door Pauldg
18 maart 2024, 21:30:41
Zee. Land. door Huup
18 maart 2024, 21:23:57
Digikeijs DR80010 door TBBW
18 maart 2024, 20:03:37
US diorama in H0 door basjuh1981
18 maart 2024, 20:02:44
Kemlerborden (Gevi / UN nummers) ketelwagens door Falkenberg
18 maart 2024, 19:36:20
Rheinburg, TP V/VI door gdh
18 maart 2024, 19:15:56
  

Auteur Topic: Stamlijn Oosterhout de Vijf Eiken in N  (gelezen 57025 keer)

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8471
    • Midland
Re: Stamlijn Oosterhout de Vijf Eiken in N
« Reactie #150 Gepost op: 03 oktober 2020, 09:20:31 »
Hoi,

Ik vind de update lang genoeg hoor!

Blijf me verbazen wat je in N kan doen aan detail

Knap als het lukt met die ene bewegende deur.

Gr Koen.
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#

Hoontje

  • Offline Offline
  • Berichten: 348
  • "Sik'nLeuren" in O & Station Rijen 1980 1:160
    • Hoontje.nl - 3D modellen van (hulpverlenings)voertuigen in 1:160 en 1:87
Re: Stamlijn Oosterhout de Vijf Eiken in N
« Reactie #151 Gepost op: 22 november 2020, 22:21:35 »
Bouwupdate:

Heel veel gebeurd er momenteel niet aan de baan. Maar vandaag toch nog even tijd gevonden om met het eilandperron verder te gaan. En wat blijkt... Ik heb toch verkeerd gemeten, ik kom 14 cm. tekort  |:(  7(8)7  Binnenkort dus bij Markenburg.nl nog een perrondeel B bestellen en dan is het perron op maat en kan ik gaan detailleren.



Het begint wat te worden zo. Het perron wordt vooral erg winderig en leeg. Dat was in het echt ook zo. Daarnaast kun je zo mooi doorkijken naar het goederenperron en de goederenloods...



Totaaloverzicht van de baan zoals deze er nu bijligt. Het eilandperron wordt dus nog een stukje verlengd. Voordeel is dat er dan een complete, 8 bakken tellende sneltrein aan kan stoppen...

Daarnaast bericht gehad dat mijn dwergseinen van Mafen aangekomen zijn in Ermelo, dus binnenkort die kant op om bij te kletsen en ze op te halen. Dan kan de oostzijde (Ri. Tilburg GE) beveiligd worden...

Tot zover,

Groetjes,

Hoontje

Hoontje

  • Offline Offline
  • Berichten: 348
  • "Sik'nLeuren" in O & Station Rijen 1980 1:160
    • Hoontje.nl - 3D modellen van (hulpverlenings)voertuigen in 1:160 en 1:87
Re: Stamlijn Oosterhout de Vijf Eiken in N
« Reactie #152 Gepost op: 14 maart 2021, 00:50:22 »
Zo, dat is even geleden! Sinds november '20 is er bitter weinig gebeurd aan Gilze-Rijen 3.0.

Dit weekend eindelijk weer eens tijd om ouderwets te knutselen. Ik ben verder gegaan met het aanleggen van het eilandperron met behulp van Markenburg perron segmenten en verder nog wat klein werk rondom de sporen.



Zoals in november al geschreven, kan het perron 1 segment langer worden dan dat ik dacht.
Voor mijn verjaardag kreeg ik dit missende segment laatst, dus dat kwam mooi van pas!



Het laatste stuk in elkaar gezet. Verdere details komen er later op, als de baan eromheen verder af is. Anders stoot ik er die alleen maar weer vanaf ofzo...





Ook van Viessmann 2 lantaarnpalen gekocht voor de nodige verlichting. Nog met 'ouderwetse' gloeilampjes...



Met behulp van Google affiches op maat gemaakt voor de reclameborden rond het perron en de goederenloods. De gouden gids, Grolsch bieren en 150 jaar spoorwegen. Niet geheel accuraat, maar ik vind ze erg mooi. Gewoon geprint op fotopapier. Nu nog uitsnijden...

Dat was hem weer voor nu, morgen nog een dagje vrij, maar ik moet voor Hoontje.nl ook nog een en ander doen, dus of en wanneer een volgende update komt weet ik nog niet...

Tot zover,

Groetjes,

Hoontje

hrp

  • Offline Offline
  • Berichten: 4226
Re: Stamlijn Oosterhout de Vijf Eiken in N
« Reactie #153 Gepost op: 14 maart 2021, 08:59:32 »
 :)
Ha Hoontje.
Wordt mooie baan.
Wat zijn de afmetingen van je baan?

De NS-poster met het groene treinstel zag ik gister groot in de NRC. Er is boek uitgekomen met spoorposters. Bij de krant met introductiekorting.
Gr.
Ronald
Groet,
      Ronald

Hoontje

  • Offline Offline
  • Berichten: 348
  • "Sik'nLeuren" in O & Station Rijen 1980 1:160
    • Hoontje.nl - 3D modellen van (hulpverlenings)voertuigen in 1:160 en 1:87
Re: Stamlijn Oosterhout de Vijf Eiken in N
« Reactie #154 Gepost op: 14 maart 2021, 10:15:08 »
Dankjewel!
De afmetingen zijn nu 320cm x 70 cm. Bedoeling is dat het een L vormige baan wordt met nog een pootje van 240cmhuizen. Dan blijven de afmetingen nagenoeg hetzelfde, maar  x 70cm. Echter gaan we verhuizen, dus of die poot eraan komt, weet ik nog niet. Eerst dit station maar eens afwerken!

Groetjes

Hoontje

hrp

  • Offline Offline
  • Berichten: 4226
Re: Stamlijn Oosterhout de Vijf Eiken in N
« Reactie #155 Gepost op: 14 maart 2021, 11:28:13 »
Nou, ruim 3 meter is voor N-spoor zeker een prachtige maat. Ik denk dat heel wat halfnullers daar niet aan kunnen tippen.

Succes met je verhuizing, je spoorbaan zal dat in deze vorm overleven? :D
R.
Groet,
      Ronald

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 2994
Re: Stamlijn Oosterhout de Vijf Eiken in N
« Reactie #156 Gepost op: 14 maart 2021, 11:47:34 »
Leuk weer eens een update te zien in dit mooie draadje (y)
Groeten,
Richard

Hoontje

  • Offline Offline
  • Berichten: 348
  • "Sik'nLeuren" in O & Station Rijen 1980 1:160
    • Hoontje.nl - 3D modellen van (hulpverlenings)voertuigen in 1:160 en 1:87
Re: Stamlijn Oosterhout de Vijf Eiken in N
« Reactie #157 Gepost op: 28 maart 2021, 17:39:35 »
Dank allen voor de reacties!

Klein stapje verder, vandaag 2 ABRI's van Markenburg.nl in elkaar gezet. Nu op de foto's zie ik dat ik nog wat details moet bijwerken... Met het blote oog zie ik het amper. Maar de pootjes gaan nog even aandacht krijgen. Het was een heel gepriegel.





Ook een beetje zitten 'spelen' met enkele van Gend & Loos vrachtwagens en hun opstelling bij de goederenloods.

Aangezien er een vervelende storing zit in het wissel naar de losstraat (alle treinen verliezen hun spanning tussen de 2 wissels in), kan ik nog niet gaan ballasten. Maar ik zoek het ook nog niet om weer alles los te gaan halen hier in dit hoekje qua bedrading enzo. Maar goed, zal er toch aan moeten geloven...

Heel langzaam maar zeker gaat de baan weer verder in elk geval...

Groetjes,

Hoontje

Hoontje

  • Offline Offline
  • Berichten: 348
  • "Sik'nLeuren" in O & Station Rijen 1980 1:160
    • Hoontje.nl - 3D modellen van (hulpverlenings)voertuigen in 1:160 en 1:87
Re: Stamlijn Oosterhout de Vijf Eiken in N
« Reactie #158 Gepost op: 28 maart 2021, 17:40:58 »
:)
Ha Hoontje.
Wordt mooie baan.
Wat zijn de afmetingen van je baan?

De NS-poster met het groene treinstel zag ik gister groot in de NRC. Er is boek uitgekomen met spoorposters. Bij de krant met introductiekorting.
Gr.
Ronald

Dank voor je reactie;

Ah kijk dat is leuk! Eens kijken of ik dat ergens kan vinden.

Mijn baan gaat als het goed is de verhuis overleven. Hij zit vastgeschroefd op de kasten. Maar bestaat uit meerdere delen die door het trappengat passen.  ;D

Groetjes,

Hoontje

  • Offline Offline
  • Berichten: 348
  • "Sik'nLeuren" in O & Station Rijen 1980 1:160
    • Hoontje.nl - 3D modellen van (hulpverlenings)voertuigen in 1:160 en 1:87
Re: Stamlijn Oosterhout de Vijf Eiken in N
« Reactie #159 Gepost op: 18 april 2021, 19:55:07 »
Bouwupdate:

Afgelopen week weer wat knutseltijd gevonden voor mijn baan.
Na veel (onnodige) hoofdbrekens een storing in de baan opgelost. Een van de wissels had geen spanning meer op het hartstuk. Natuurlijk gebeurde dat ná veel testrijden maanden geleden. Simpel een draad bij steken ging in mijn hoofd niet, want dan moest ik door de wissel heen boren. Maar dat bleek allemaal niet nodig! Een draad solderen ging haast vanzelf en via een reeds bestaand gaatje kon ik het wegleiden naar het relais.

Het resultaat?

https://youtu.be/c35FgR3Gr4M

Het rijdt nu weer helemaal goed. Dus eindelijk tijd om de rails te schilderen...





Een voor en na foto... Weinig verschil hahahaha. Maar goed, je ziet het wel degelijk!

Binnenkort hopelijk tijd om het perron definitief te plaatsen en dan kan de ballasttrein langskomen!

Tot zover,

Groetjes,

Hoontje

Hoontje

  • Offline Offline
  • Berichten: 348
  • "Sik'nLeuren" in O & Station Rijen 1980 1:160
    • Hoontje.nl - 3D modellen van (hulpverlenings)voertuigen in 1:160 en 1:87
Re: Stamlijn Oosterhout de Vijf Eiken in N
« Reactie #160 Gepost op: 03 augustus 2021, 22:43:34 »
Bouwupdate:

Sinds april geen update meer gepost hier. Excuus!  :o Het verblijven op meerdere fora maakt dat ik er soms 1 vergeet.
In de tussentijd is er weer veel veranderd. We zijn verhuisd en de zolder is verbouwd tot hobbyruimte met opstelmogelijkheden voor beide banen (Ik heb ook nog een 'beursbaantje' Gilze-Vijf Eiken Aansluiting).

Inmiddels is de verhuis achter de rug en nu de grootste verbouwingen in huis afgerond zijn, is het tijd voor het ontwerpen van de baan in deze ruimte.
Natuurlijk kost het veel te veel tijd, levert het straks alleen een post op dit forum op en wijzigt het nog ontelbare keren, maar het is leuk om te doen.
En geeft een idee hoe de ruimte straks opgevuld wordt.

Het ontwerp is in grote lijnen hetzelfde als eerder al gepost, dus station Gilze-Rijen 3.1. met de uitbreiding van Tilburg Goederen. Het emplacement in Oosterhout komt in de plannen niet meer voor, de treinbewegingen zijn er minimaal en ik krijg het niet lekker passend. Maar nu ik het typ zie ik ook weer mogelijkheden, dus... wie weet...

Genoeg geklets; plaatje van Anyrail;



De afmetingen zijn ruwweg 4.25 mtr bij 61 cm (Gilze-Rijen) en 3.00mtr bij 70 cm en 1.05 mtr bij 70 cm (Tilburg Goederen). Zeer mooie lengtes. Ook voor de doorgaande passagierstreinen, zodat die ook goed tot hun recht kunnen komen. Het lijkt me erg mooi om op de voorgrond te rangeren, terwijl in de achtergrond de lange passagierstreinen verdwijnen en tevoorschijn komen...

Links komt Gilze-Rijen met eronder een lus naar niveau -11 cm. De baan is opklapbaar, dus het onderliggende spoor is bereikbaar. (Niet op tekening)
In totaal bedraagd deze lengte maximaal 4.25 meter. Het stationsgebied is 2.50 mtr lang. De overblijvende meters zijn een helling naar beneden om zoveel mogelijk procenten te winnen. Dat wordt een stukje paradebaan-achtig iets. Gebaseerd op het bosgebied tussen Breda en Rijen. Dus veel groen en boompjes.

De andere kant het station uit gaan we de bocht om en komen we bij de ingang van Tilburg Goederen. Hier heb ik de sporen speels op de module gelegd, naast dat het een mooi effect geeft, levert het ook iets meer opstelspoor-lengte op, dus kan ik echt treinen samenstellen en rangeren, zoals dat daar ging. Alle sporen heb ik , zoals ze te zien zijn op de plattegronden uit 1980. Zij het met verschillende compromissen in lengtes. Daarnaast lagen er nabij de kolenloods geen overloopwissels, die heb ik geplaatst om wat meer rangeerbewegingen tegelijk te kunnen maken. Er kan nu een trein naar de kolenloods rijden, zonder dat de hoofdwisselstraat bezet blijft.

Ik mis wel de opstelsporenbundel die in werkelijkheid 'links' van het terrein lag, maar dat mag de pret niet drukken. Het rangeren over de hoofdbaan moet maar in model...

Achterlangs verdwijnen 3 doorgaande sporen ook naar het schaduwstation niveau op -11 cm.

Morgen wordt het benodigde hout gehaald om alvast de baan rond te kunnen leggen. De wissels voor de inrit naar Tilburg Goederen zijn ook al binnen. Voor de rest wordt nog gespaard... Dat geld is laatst opgegaan aan een mooie mP en PEC-rijtuig. Belangrijkste nu vind ik dat de baan rond gelegd kan worden en de treinen in elk geval weer kunnen gaan rijden. In fases kan dan aan Tilburg Goederen gebouwd gaan worden, afgewisseld met de scenery van Station Gilze-Rijen. Kortom, genoeg plannen voor dit nieuwe 'seizoen'... Nu al zin in!!!

Tot zover,

Groetjes,

Hoontje

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 11765
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Stamlijn Oosterhout de Vijf Eiken in N
« Reactie #161 Gepost op: 04 augustus 2021, 12:59:53 »
Een fraai plan  (y)
Wel gelijk een vraag,je spreekt over rondrijden,maar ik zie maar een U vorm,hoe had je dat dan bedacht te gaan doen ?
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

Hoontje

  • Offline Offline
  • Berichten: 348
  • "Sik'nLeuren" in O & Station Rijen 1980 1:160
    • Hoontje.nl - 3D modellen van (hulpverlenings)voertuigen in 1:160 en 1:87
Re: Stamlijn Oosterhout de Vijf Eiken in N
« Reactie #162 Gepost op: 04 augustus 2021, 13:44:54 »
Ah ja, die verwarring snap ik, met rondrijden bedoel ik dat de treinen rechtsboven verdwijnen naar een lager gelegen schaduwstation(netjes) en links onder weer tevoorschijn komen. Dat bedoelde ik met rondrijden van de treinen.  Rond, in de U vorm. Van het schaduwstation heb ik nog geen plaatje. Zal dat t.z.t. plaatsen. Dan wordt het duidelijker.

Groetjes

Hoontje


NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8471
    • Midland
Re: Stamlijn Oosterhout de Vijf Eiken in N
« Reactie #163 Gepost op: 04 augustus 2021, 15:12:20 »
Hoi,

Dat belooft wat.
N biedt toch vele mogelijkheden met al die mooie NS modellen die erbij uitkomen.

Gr Koen.
« Laatst bewerkt op: 04 augustus 2021, 17:07:53 door NS264 »
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 2994
Re: Stamlijn Oosterhout de Vijf Eiken in N
« Reactie #164 Gepost op: 04 augustus 2021, 17:04:08 »
Hee wat leuk, weer een update hier. Een grote ditmaal (y) is het ook de bedoeling dat die losse module (dat Vijf Eiken) hierop aangesloten kan worden?
Groeten,
Richard