Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Handmatige bediening van wissels d.m.v. stangen door spoorijzer
Vandaag om 09:04:33
Vraag over 20 voets container met vlakke zijwanden door henk
Vandaag om 09:02:16
On traXS 15 t/m 17 maart Spoorwegmuseum Utrecht door Ronald Halma
Vandaag om 08:51:50
01TREFF 2024, 26&27 OKTOBER door Ronald Halma
Vandaag om 08:50:11
Modelbaan Beltheim. door Hans GJ
Vandaag om 08:39:25
Perronhoogte TP3 door Ronaldk
Vandaag om 08:36:50
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 08:31:57
Bahnstrecke 5867 door Wim Vink
Vandaag om 08:29:34
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Jelmer
Vandaag om 08:28:57
De spoorhaven van Zuidbarge. door mass am see
Vandaag om 08:25:21
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 08:18:33
BR 44 1263 UK Mit Borsig versuchs Wannentender 2'2'T 34. door Basilicum
Vandaag om 08:12:20
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:07:49
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door NS264
Vandaag om 07:49:38
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Thom
Vandaag om 02:40:57
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:54:59
Bouw Bührtal III door Schachbrett
Vandaag om 00:36:33
Schneidersein door MartinRT
Vandaag om 00:00:05
NS/32 door RK
18 maart 2024, 23:49:38
Ijzeren Rijn: militair transport door ijzeren rijn
18 maart 2024, 23:03:28
Kranenberg, een exercitie in code 70 door wob
18 maart 2024, 22:14:45
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
18 maart 2024, 22:07:31
Loconet over TCP/IP door bask185
18 maart 2024, 22:00:49
bezetmelder aantal lengte en treinstellen door Bobos
18 maart 2024, 21:36:41
Les Billards du Vivarais door Hans1963
18 maart 2024, 21:36:19
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
18 maart 2024, 21:34:50
Resetten decoder via Twin Center Fleischmann door Pieter Bregman
18 maart 2024, 21:33:18
Foto's gevraagd Den Haag CS, oude toestand door Pauldg
18 maart 2024, 21:30:41
Zee. Land. door Huup
18 maart 2024, 21:23:57
Digikeijs DR80010 door TBBW
18 maart 2024, 20:03:37
  

Auteur Topic: Stamlijn Oosterhout de Vijf Eiken in N  (gelezen 57035 keer)

Hoontje

  • Offline Offline
  • Berichten: 348
  • "Sik'nLeuren" in O & Station Rijen 1980 1:160
    • Hoontje.nl - 3D modellen van (hulpverlenings)voertuigen in 1:160 en 1:87
Re: Stamlijn Oosterhout de Vijf Eiken in N
« Reactie #135 Gepost op: 17 juni 2020, 22:09:15 »
@sven Neen, dat werkt niet zo. De resin uitgehard is gewoon een soort plastic. Ik heb het geprobeerd, maar met warm en zelfs kokend water en enkele uren (!) weken, kwam er geen beweging in. Met aceton geprobeerd en toen was het tafeltje weg...  :'(

Bouwupdate:

Afgelopen maanden steeds geprobeerd om de draad bij deze baan weer op te pakken. Ik kreeg via de social media kanalen en ook hier steeds weer de vraag om foto's en filmpjes van mijn (rijdende) collectie en steeds moest ik mensen 'teleurstellen' omdat de baan al meer dan een jaar in storing ligt.

In 2018 ben ik er voor het laatst mee naar een beurs geweest. Daar heeft de baan aanzienlijke transportschade opgelopen, m.n. in het schaduwstation en op module Venneweg waar enkele bovenleidingmasten en seinen sneuvelden toen iemand zijn tas op mijn baan zette ( |:(  )
Die schade is wel herstelt, maar het schaduwstation heeft nooit meer lekker gereden. Eind 2019 heb ik nog enkele wissels vervangen, maar de servo's eronder zijn door een domme fout doorgebrand. Daarnaast zijn op 2 moduleovergangen de railzen losgebroken en dat maakte dat er niet meer gereden kon worden.
Toen ik bij een update van iTrain vervolgens het iTrainbestand niet geopend kreeg (corrupted data?), was de maat vol en ben ik me volledig gaan storten op de beursbaan en m'n bedrijfje.
Samen met m'n ega besprak ik m'n 'vastloper' en zij opperde om dan een vaste baan te ontwerpen met een schaduwstation wat gewoon vastligt. Dat leek me wel wat en in Anyrail zijn er verschillende ideeën uitgewerkt. Echter van bouwen kwam het niet, ivm ons voorgenomen huwelijk en het geld wat ik maar 1x uit kan geven.
Corona gooide vervolgens roet in het eten...

De afgelopen maand kwam er een mogelijke optie langs om een huis te kopen. In afwachting van de acceptatie van het bod, werd er alvast wat opgeruimd en ging ik weer piekeren, hoe verder met Gilze-Rijen.
Helaas werd ons bod niet geaccepteerd, maar nieuwe ideeën waren geboren. Omdat we hier alweer een tijdje wonen, heeft het management besloten, dan maar hier de boel op te gaan knappen. Inclusief nieuwe verdeling van de ruimtes.
Ik verhuis naar een andere kamer en daar maak ik gelijk goed gebruik van. Ik ga een nieuwe basis voor deze baan bouwen én meer opbergruimte creëren onder en boven de baan. Dat houdt de boel hopelijk geordend en overzichtelijk, zodat ik de draad niet opnieuw kwijtraak of dingen stukgaan...
Het wordt een volledig vaste baan met kasten eronder en een stevige fries erboven voor opbergruimten.
Het ontwerp wordt een eenvoudig hondenbot, zoals nu al, maar dan zonder groot schaduwstation. Immers is daar door de genoemde kasten geen ruimte voor. Daarnaast ben ik een scenery bouwer en geen technicus, de laatste paar keer van falende schaduwstations bewijzen dat.
Dus in mijn ontwerp binnen de beide keerlussen komen wel wat opstelsporen, zodat er een afwisselende treinenloop is, maar geen 'Schellenbach-achtig' geheel. De treinen die ik wil laten rijden, zullen dan dus gekozen worden en op de baan geplaatst worden als ik dat wil.

Het gemis van een schaduwstation lijkt me mee te vallen. Op mijn beursbaan liggen ook slechts 2 opstelsporen en daar beleef ik erg veel plezier aan. Ik vind vooral het fotograveren van het rollend materieel vind ik leuk. En dan is het handig dat een trein 10x voorbijkomt ;)

Goed, hele verhandeling, het volk wilt vast foto's...

Dan maar ter afscheid ofzo denk ik, enkele beelden!



Al het rollend materieel is de afgelopen dagen door mijn handen gegaan, gecatalogiseerd en opgeborgen. In afwachting van dat wat komen gaat...



De baan (links) is helemaal leeggehaald. Goed te zien is de reeds enigzins 'desolate' staat van m.n. module Venneweg...
De beursbaan (rechts) blijft gewoon bestaan. Daar wordt momenteel een wissel in vervangen, zodat alle sporen weer bruikbaar zijn en hopelijk, na alle Corona, gaat hij voor het eerst op reis!



Stationsgebouw Gilze-Rijen, van Markenburg.nl. Ik vind het nog altijd een enorm goed gelukt model van Markenburg. Dit is mijn versie 2, waar ik al veel meer details heb toegevoegd dan in het eerste model...



Overzicht van het stationsgebied...



Inrit van module Venneweg, vanaf het station. Hier missen veel scenery elementen, zoals de geplette bovenleidingmasten, een dwergsein en het zwaar gehavende fabrieksgebouw...



Detailopname van het gehavende fabriekspand...











Sommige scenes zijn nog mooi intact. Mogelijk krijgen bovenstaande zaken een plaats op de nieuwe baan...







Het perron en stationsgebouw blijven bewaard voor de nieuwe baan. Hoe ik dat precies aan ga pakken weet ik nog niet, met name het perron zit hufterproof vast op de baan. Maar komt tijd, komt raad...







Ook deze scenery wordt 'gered'...



De bakkerij moet wel wijken. Als in, de module is voor het nieuwe ontwerp wat te breed en wordt aan de straatzijde ingekort.
Waar de bakkerij terugkomt, weet ik nog niet...

Alle plannen zijn nog echt plannen. Eerst moeten de kamers opgeknapt worden en ingericht. Daarna begin ik met de baan te verhuizen en af te breken.
Mocht iemand in delen van de scenery of de helix als geheel, interesse hebben, dan kan die zich melden via PB.

Als alles volgens plan verloopt zal Gilze-Rijen 1:160 3.0.,van de zomer geboren worden.

En versie 2.0? Gelukkig hebben we de foto's nog, zeg maar ;)

Tot zover,

Groetjes,

Hoontje

PieterHa

  • Offline Offline
  • Berichten: 72
Re: Stamlijn Oosterhout de Vijf Eiken in N
« Reactie #136 Gepost op: 17 juni 2020, 23:08:24 »
Succes met de renovatie/ nieuwbouw. Kun je gelijk de nieuwe situatie van het echter station in verwerken. Daar zijn de aannemers ook pas begonnen.


Groeten, Pieter

Reeks77

  • Offline Offline
  • Berichten: 1343
  • Rhb is Cool !! HOm Bernina
Re: Stamlijn Oosterhout de Vijf Eiken in N
« Reactie #137 Gepost op: 17 juni 2020, 23:11:07 »
Ga je het gebouw tegenover het station waar in de jaren 90 een agrarische uitzendbureau zat ook nog eens maken ?

Hoontje

  • Offline Offline
  • Berichten: 348
  • "Sik'nLeuren" in O & Station Rijen 1980 1:160
    • Hoontje.nl - 3D modellen van (hulpverlenings)voertuigen in 1:160 en 1:87
Re: Stamlijn Oosterhout de Vijf Eiken in N
« Reactie #138 Gepost op: 18 juni 2020, 15:15:21 »
De nieuwe situatie vind ik niet zo leuk als de situatie uit de jaren '80 - '90, toen kwam ik er nog geregeld.
Het gebouw aan de overkant, op de hoek van de parallelweg is wel heel sprekend. Misschien ga ik die wel maken. Inmiddels kan ik wat beter 3D tekenen, dus zou de gevel niet een heel groot probleem moeten zijn. Heb alleen geen maten van dat pand en slechts een paar foto's...

Maar eerst de boel maar eens ontmantelen, verhuizen en weer terug opbouwen tot een rijdend rondje  (y)

Ik meld me hier weer als ik concreet nieuws heb en aan het bouwen ben!

Groetjes,

Hoontje

Schachbrett

  • Wir bauen fur Sie!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 5334
  • Bahnfahren ist ÖBB !!!
Re: Stamlijn Oosterhout de Vijf Eiken in N
« Reactie #139 Gepost op: 18 juni 2020, 22:32:13 »
Mooi baan is het met veel details en passende elemanten.
Mooi werk.

gr Chris
Gr Chris
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
www.youtube.com/@Kaponiggraben

Hoontje

  • Offline Offline
  • Berichten: 348
  • "Sik'nLeuren" in O & Station Rijen 1980 1:160
    • Hoontje.nl - 3D modellen van (hulpverlenings)voertuigen in 1:160 en 1:87
Re: Stamlijn Oosterhout de Vijf Eiken in N
« Reactie #140 Gepost op: 20 juni 2020, 18:33:05 »
Dankjewel Chris. Deze baan is vandaag uit elkaar gehaald...

Hopelijk binnenkort de kamers omgooien en met de nieuwbouw beginnen!

Hoontje

  • Offline Offline
  • Berichten: 348
  • "Sik'nLeuren" in O & Station Rijen 1980 1:160
    • Hoontje.nl - 3D modellen van (hulpverlenings)voertuigen in 1:160 en 1:87
Re: Stamlijn Oosterhout de Vijf Eiken in N
« Reactie #141 Gepost op: 01 augustus 2020, 21:17:32 »
Bouwupdate:

Afgelopen weken tussen het werken door, begonnen met operatie "Station Gilze-Rijen 3.0.".
Eerst moest de kamer waar de baan komt in orde gemaakt worden. Wat zoveel betekende als, het bed en de kleerkast eruit en nieuwe kasten erin. Ook het bureau en de spullen voor Hoontje's Creative World worden in deze kamer geplaatst. Dus alles moest goed uitgedacht worden. Zoals in de vorige update al te lezen was.

Goed aan de slag dus;



IKEA aandelen vliegen omhoog op de beurs, gezien het feit er 3 kasten ingeslagen zijn en een boel inrichtingselementen...



Een van de 3 kasten. In de lades komen alle gereedschappen, knutselspullen, scenery én natuurlijk het rollend materieel...



Paar weken elke avond aan het inruimen geweest. Veel hoefde er niet weg, afgelopen maanden al veel uitgezocht en weggedaan, weggegeven of verkocht...



Basis voor de frieslijst boven de baan...



Wat handig is, de beursbaan past er ook bovenop! Extra verstevigingen in het dak van de fries aangebracht ervoor. Tegen doorzakken...



De beursbaan op zijn plaats. De poten ervoor liggen erachter. Ook de MCC testbaan en een groot bouwpakket liggen hier er bovenop. De foto is met een groothoek lens genomen en vertekend enorm. Voordat iedereen in paniek roept dat het doorhangt...



Een van de lades met het rollende materieel. Ooit ga ik in de lades van dat schuim stoppen, zodat ik gewoon stammen erin op kan slaan. Dat lijkt me gaaf. De OVP's gaan dan naar de schuur ofzo...



Afgelopen week eindelijk begonnen met de basis. De vaste baan opbouwen! Omdat je nooit in de toekomst kunt kijken, weer gekozen voor een 'module-bakken-achtig-iets'. Omdat ik nog niet 100% zeker ben over een schaduwstation, voer ik de bakken wel als volgt uit;



Een gesloten bak, 10 cm. hoog en 122 cm lang, 61 cm breed aan deze zijde van de baan...



Gemakkelijk te openen, zodat ik eronder kan werken. Maar ook toegang tot het (eventuele) schaduwstation heb...



Overzicht tot hoever we nu zijn. 2 Bakken zijn af, 1 van 86 cm lengte en 1 van 122 cm lengte. Daar komt aan deze zijde nog een bak van 122 cm lengte bij... In totaal overspant de baan hier 330 cm...

Terwijl ik zo aan het bouwen ben, schieten de ideeën weer door m'n hoofd. Wellicht laat ik het Tilburg Goederen idee varen en bouw ik hier toch gewoon de sporen van Oosterhout Vijf Eiken... Ik weet het nog niet... Wat ik wel weet is dat ik eerst deze helft van de baan opbouw. Da's wel zo praktisch, de onderdelen van de Gilze-Rijen 2.0. liggen nog in de slaapkamer en die wil ik toch wel vrij hebben na komende winter...

Tot zover,

Groetjes,

Hoontje

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8472
    • Midland
Re: Stamlijn Oosterhout de Vijf Eiken in N
« Reactie #142 Gepost op: 01 augustus 2020, 21:32:43 »
Hoi,

Het lijkt op mijn situatie op dit moment.

Ook bezig.

Tilburg goederen.
Er is een interessant stam spoortje op het industrieterrein in de buurt van de Jules Verne weg.
Er staan op het haakse spoor nog een rij container wagons.

Misschien is dat leuk om te bouwen.

Gr Koen.
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#

Hoontje

  • Offline Offline
  • Berichten: 348
  • "Sik'nLeuren" in O & Station Rijen 1980 1:160
    • Hoontje.nl - 3D modellen van (hulpverlenings)voertuigen in 1:160 en 1:87
Re: Stamlijn Oosterhout de Vijf Eiken in N
« Reactie #143 Gepost op: 01 augustus 2020, 23:00:35 »
Ha Koen,

Dat is op Loven inderdaad. Heel tof stamlijntje was dat vroeger... Maar dan moet ik de kamer rond vrees ik... Da's vanaf Tilburg GE de andere kant op dan Gilze-Rijen hahaha

Maar goed, ik peins nog ff verder  ;D

Groetjes,

Hoontje

Hoontje

  • Offline Offline
  • Berichten: 348
  • "Sik'nLeuren" in O & Station Rijen 1980 1:160
    • Hoontje.nl - 3D modellen van (hulpverlenings)voertuigen in 1:160 en 1:87
Re: Stamlijn Oosterhout de Vijf Eiken in N
« Reactie #144 Gepost op: 16 augustus 2020, 23:13:02 »
Bouwupdate:

Afgelopen weekend eindelijk een keer helemaal vrij en geen interventies met de Brandweer.   (y)  Dus lekker kunnen klussen!  (y)

De bestelde kurk en lijm was geleverd. Daarnaast de laatste modulebak afgewerkt en alles uitgelijnd. Daarna heel de dag bezig met de kurk aanbrengen. Ik deed precies volgens de gebruiksaanwijzing van de contactlijm handelen. Dus eerst opbrengen op beide, te verlijmen oppervlakken. Wachten tot het transparant opgedroogd was en toen... Op elkaar leggen... Volgens de beschrijving zou de kurk nog goed te positioneren zijn, helaas was dat niet zo. Vast was vast... En zeer scheef. Dus alles afgestoken en opnieuw begonnen.  |:(  Daar heb ik geen foto's van...
Wel van het resultaat tot nu toe!



De modulebak "Losstraat" heeft een plekje in deze baan gekregen. Het doodlopende spoortje naar de muur is de positie van de losstraat. Deze lag tot eind jaren '80 bij het station. Aan het einde was een verhoogde kop/zijlading aanwezig. Wordt later ook gerealiseerd hier in model...
De hoofdbaan buigt hier weg de poot van de L/U/J in richting het bochtwissel...



De contactlijm. Eerst heb ik een laag kurk op de bakken aangebracht. Deze is 2mm hoog. Mocht ik toch nog voor MCC kiezen op deze baan, dan kan ik de magneetband en zendlus verwerken in deze kurklaag. Erbovenop, voor het reliëf, komen losse banen voor de sporen. Zo komt er een mooie bedding...



Het spoor ligt dus op een 'bedje' van 2mm kurk...



De modulebak voor "Station Gilze-Rijen 3.0." met de eerste sporen aangebracht. Heuh, de railsstukken liggen nog los, het kurk zit wel muurvast. Binnenkort maar eens beginnen met de rails te leggen en te beginnen testen! Zin in!!!

Tot zover,

Groetjes,

Hoontje

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 11765
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Stamlijn Oosterhout de Vijf Eiken in N
« Reactie #145 Gepost op: 17 augustus 2020, 10:17:46 »
ben benieuwd hoe dit verder gaat.
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

Hoontje

  • Offline Offline
  • Berichten: 348
  • "Sik'nLeuren" in O & Station Rijen 1980 1:160
    • Hoontje.nl - 3D modellen van (hulpverlenings)voertuigen in 1:160 en 1:87
Re: Stamlijn Oosterhout de Vijf Eiken in N
« Reactie #146 Gepost op: 20 augustus 2020, 21:22:27 »
Bouwupdate:

Vandaag een dagje lekker kunnen knutselen. De eerste rails is helemaal gelegd en ook de eerste draden zijn alweer getrokken... Eigenlijk veel te warm, maar we willen vooruit niet waar 8)



Het gedeelte waar straks de gebouwen komen, dus het stations gebouw, de retirade en goederenloods. De sporen worden met boekbinderslijm verlijmd, later met het ballasten komen ze helemaal vast te liggen en verdwijnen de schroeven.
Heel tof is de wissel links op de foto. Deze kon in Gilze-Rijen 2.0. niet geplaatst worden door ruimte gebrek. Dus liep het spoor ri Oosterhout altijd dood. Een echte bottleneck voor de treinenloop. Nu is het spoor wel goed aangesloten en voert het via dit wissel dus terug de hoofdbaan op, zodat de treinen door kunnen rijden. In combinatie met de nieuwe lengtes van o.a. het perron, al een enorme verbetering!



Totaaloverzicht, onderaan de foto komt een eenvoudige lus zodat de treinen rond kunnen, bovenaan buigt de hoofdbaan naar rechts en loopt de losstraat dood. Totale lengte van het geplande perron is 1.40mtr., voldoende voor de intercity met 7 bakken en loc. Totaallengte van de perronsporen is 170 mtr. Maar die overbruggen ook de AOB richting het eilandperron. Vandaar het lengteverlies.
De losstraat is 80 cm effectief, het terugsteekspoortje richting de loods wordt 25 cm. Al bij al genoeg ruimte! (en nu voortaan enkel een Hondekop 2'tje laten stoppen aan het perron   ;D )



Proefpassen en met de hand proefrijden om de moduleovergangen en bogen te testen. Deze GEFCO's (in zeer slechte staat) van MFTrain zijn daar uitermate geschikt voor...



Draadjes trekken en printplaten aansluiten. Ik rijd met DINAMO van VPEB.nl en dus analoog en digitaal door elkaar. Dat worden veul draadjes... Maar het gaat vlot, inmiddels weet ik wel hoe het werkt qua aansluiten...



Totaaloverzicht van de baan. Morgen de secties erin slijpen en testrijden!!!

Tot zover,

Groetjes,

Hoontje

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8472
    • Midland
Re: Stamlijn Oosterhout de Vijf Eiken in N
« Reactie #147 Gepost op: 20 augustus 2020, 22:46:07 »
Je hebt er schot in zitten.
Goede investering, Ikea (y)

Gr Koen.
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#

Hoontje

  • Offline Offline
  • Berichten: 348
  • "Sik'nLeuren" in O & Station Rijen 1980 1:160
    • Hoontje.nl - 3D modellen van (hulpverlenings)voertuigen in 1:160 en 1:87
Re: Stamlijn Oosterhout de Vijf Eiken in N
« Reactie #148 Gepost op: 11 september 2020, 20:08:07 »
Bouwupdate:

Deze week begonnen met de Retirade bij station Gilze-Rijen. Dit gebouwtje stond tot de jaren '70 op het goederenperron. Verder ook de opbouw van het goederenperron zelf gemaakt uit schuimplaat/ondervloer voor laminaat. Totaal wordt 9mm hoog, net lager dan het personenperron. Is in het echt ook zo.

Enkele plaatjes van de vorderingen:



Totaaloverzicht van het geheel. Zichtbaar zijn het station en retirade en het skelet van het goederenperron...





Proefpassen met een Hbiss wagon langs het goederenperron. Waar de retirade staat is het perron 3 mm lager...



Proefpassen Retirade gebouw. Is van Markenburg, thema Venneweg...



De retirade afgebouwd. Helaas is de deurstang verbogen en vast komen te zitten... Dat ziet er niet uit, dus ik vrees dat het gebouw t.z.t. vervangen gaat worden. Loshalen is namelijk geen optie. Dan beschadigd de muur teveel...







Enkele details rondom het retirade gebouw. Een mengeling van tijdperken. De relaiskasten staan er al sinds de jaren '60, evenals de fietsenstalling, maar het informatiebord met kaart is uit 2003...



Preiserhoogte vanaf de sporen. Met dus duidelijk de vernaggelde deurstang...





Rondom het stationsgebouw is de perronwand aangelegd en voorzien van het nodige onkruid. Evenals verschillende hoeken van het gebouw...





Straatzijde begint ook wat te worden...



Een van de 2 Class 66's die op mijn verlanglijst stond, heb ik eindelijk kunnen kopen. De class 66 met Rail4Chem opschriften. Puntgaaf 'als nieuw' voor een zeer zacht prijsje. Erg blij mee. De ACTS variant volgt hopelijk snel, maar nog even sparen!

Tot zover,

Groetjes,

Hoontje

Hoontje

  • Offline Offline
  • Berichten: 348
  • "Sik'nLeuren" in O & Station Rijen 1980 1:160
    • Hoontje.nl - 3D modellen van (hulpverlenings)voertuigen in 1:160 en 1:87
Re: Stamlijn Oosterhout de Vijf Eiken in N
« Reactie #149 Gepost op: 02 oktober 2020, 17:38:23 »
Bouwupdate:

Afgelopen weken ter afleiding in de spaarzame tijd lekker geknutseld. Op het programma stond het afwerken van het goederenperron en de opvallende goederenloods.
Het perron was ik al mee bezig, dit is opgebouwd uit ondervloerplaten voor laminaat. Alwaar de goederenloods moet komen, werd het perron hoger. Later, toen de fietsenstalling eropkwam, is het gedeeltelijk verlaagd, maar nog altijd kon je de sporen naar het verleden zien.



Een wat oudere foto al, het perron in basis met daarop reeds het stationsgebouw. De retirade moet hier nog gebouwd worden. De goederenloods komt rechts, alwaar het perron verhoogt is.
Het beloofd een markante plaats in te nemen met zijn 28 cm lengte, 5 schuifdeuren, kantoor en laad/losperron aan beide zijden...



Op het perron werd het dwergsein geplaatst. Evenals enkele relaiskasten van Artitec. Het sein wordt, net als andere scenery, aangestuurd door de OC32 van het DINAMO systeem van VPEB...



Qua scenery wil ik natuurlijk wel iets zichtbaar in het gebouw hebben. In het bouwpakket wordt een mooie houten vloer meegeleverd, zodat je de vrijheid hebt om deuren open te laten en de boel zichtbaar in te richten. Bovenstaande 'houten rekken' van Markenburg, worden in de goederenloods geplaatst. Uiteraard met laadgoed etc...



Laadgoed in de vorm van pakket-dozen komen van N-train. Een Spaans merk met heel veel van dit soort mini scenery zaken in het assortiment. Kant en klaar. Beetje vergelijkbaar met Artitec. De vorkheftruck is uiteraard van deze laatste fabrikant. Op de achtergrond het karkas van de goederenloods, welke reeds in elkaar gezet is...



Een tandwiel en tandheugels, geprint op de eigen 3D printer. Hier als test, want met zoveel schuifdeuren, moet het toch lukken om er in elk geval 1 te laten bewegen in de goederenloods?!



Het tandwiel is passend ontworpen in Fusion 360 voor op een Servomotor. Zo een die ook veelvuldig gebruikt wordt om wissels aan te sturen. Er zijn ook veel kleinere op de markt, die je helemaal in het gebouw weg kunt werken, maar ik had deze nog liggen en wilde niet €15,- per servo uit gaan geven. Ik blijf 'Ollander hé!
De tandheugel is gelijmd op een stuk messing buisprofiel, wat weer in een hol messing buisje op zijn plaats gehouden wordt. De messing onderdelen laten zich prima met superlijm 'gel' op hun plaats fixeren...





Aan de verdikking van het messing, werd een styreen plaatje gelijmd. Dit zodat de deur ook licht-dicht afgesloten wordt. De deuren die Markenburg bijlevert zijn ook licht-dicht, echter komen ze nu iets los van de gevel te hangen. Zo worden ze niet gehinderd. Echter krijg je dan wel lichtlekkage. Hopelijk voorkomt dit plastic dat. Het wordt nog zwart geverfd later...



Na plaatsing van de servo's en eindeloos testen van het systeem, volgde eerst het herstellen van de wanden. (Deze waren erg gehavend geraakt door al het testen en verplaatsen. Met styreen en rest stukjes karton is alles verstevigd waar nodig.)
Is het nu tijd om de scenes binnen op te bouwen. Er wordt actief gewerkt in de loods, zoals hier een medewerker van van Gend & Loos, die pakken in de stellingkasten aan het plaatsen en sorteren is...



Of hier een voorman die verladers vertelt waar binnenkomende goederen moeten worden neergezet. Het rood op de achtergrond is een trailer van de PTT Post...



Even testen hoe dat eruitziet als je door de deur van de goederenloods kijkt. Straks gaat deze scene dus afhankelijk van de stand van de deur, te zien zijn of niet...



Overzicht van de twee eerder genoemde scenes. Ook is de servo voor de deur aandrijving goed te zien...



Overzicht van een andere scene. Deze wordt af en toe zichtbaar en heeft een eigen bewegende deur gekregen. Om deze onafhankelijk van de andere deuren te bedienen, is een tweede servo bijgeplaatst. In totaal kunnen 3 deuren open en dichtgaan.
Deze scene is bedoeld om later nog veel uitgebreider te worden qua actie. Het is de oude (stook)olie en vloeistoffen opslag die in de loods aanwezig is geweest. Uiteraard is er een vat omgevallen en ontstaat er brand. Deze wordt gesimuleerd met behulp van de zichtbare LEDs. Dit zijn zogenaamde 'kaarsLEDs' die je uit de nep waxinekaarsjes haalt van de Action. Wanneer er stroom doorheen loopt, knipperen ze als ware het kaarslicht. Verschillende kleuren om de intensiteit van de brand te simuleren. Daarnaast komt er nog een rookmachine, dus op en top actie!!!



Nu alles ingebouwd is, kunnen de overige geveldelen geplaatst worden en is het geraamte van de loods gereed...



De deuren geplaatst aan de perronzijde. De witte deuren gaan straks de groene scenery deuren dragen...







Aan de straatzijde zijn de deuren gewoon vastgeplakt. Eentje blijft openstaan, zodat de verladingsscene kloppend is. Hier komt dus een vrachtwagen te staan...



Deuren op de bewegende delen aangebracht. Het verschil met vastgeplakte deuren is 0,5mm. En met het blote oog amper te zien...



Het totaal proefpassen op het goederenperron. Helaas beschadigde ik het huisje toen m'n pieper ging en ik met m'n pincet uitschoot. Hier komen straks dus enkele reclameposters ofzo...



Totaaloverzicht 'tot dan toe' met het bekleedde goederenperron (trottoirtegels van Markenburg), goederenloods, retirade en stationsgebouw. Evenals enkele reeds geplaatste details. Let even op hoe klein het dwergseintje is, dit is het zwarte puntje direct onder de relaiskasten...



Even proefrijden met een dikke Minitrix 6400 en Hbiss wagon...



Het perron lijkt hier 5mm te hoog ten aanzien van de wagon, echter zijn de draden eronder nog niet weggewerkt. Dat is inmiddels wel gebeurd en de hoogte klopt nu beter...



Zo staat de loods op zijn plek. Tijd om de perronrand onder handen te gaan nemen. Hier moet nog een 'betonnen beschermrand' op komen, zo worden ook mooi de naden weggewerkt. Ook wat onkruid links en rechts, evenals markeringen etc. moeten er nog komen...



Rookmachine onder het gebouw aansluiten. De rook gaat door het rietje de loods in geperst worden... De tape is er vanwege de proefopstelling. Later volgt een 3D geprinte houder...



Verlichting testen. Helaas toch nog wel wat lichtlekkages. Deze worden nog weggewerkt...



Sunny warm witte LED's als werkplaatsverlichting...



Dat gaat ff niet helemaal goed... Overal rook, behalve uit de loods... De rookmachine moest nog wat afgesteld worden...





Dit is al beter, rook vanaf de brand, naar buiten komende door de openstaande deur...



De openstaande deur laat goed enkele omgevallen vaten met olie/chemicaliën zien, de brand woedt welig...

Uiteraard een volwaardige scene gemaakt met beweging, die zie je hieronder:

FILMPJE

Afgelopen week naar Domburg Trainsupport in Ermelo geweest om de nieuwe winkel te bezichtigen. Daar ook de nodige MAFEN seintjes meegenomen, zodat er nu tussen de rails een en ander geplaatst kan worden. Daarnaast ook bij Markenburg het nodige bestelt voor het volgende project, namelijk het eilandperron.
Mogelijk duurt de volgende update weer wat langer, maar stay tuned zou ik zeggen!!!

Tot zover,

groetjes,

Hoontje
« Laatst bewerkt op: 03 oktober 2020, 22:53:06 door Hoontje »