Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 10:02:34
Perronhoogte TP3 door Rob Ellerman
Vandaag om 10:00:51
US diorama in H0 door MOVisser
Vandaag om 09:58:15
On traXS 15 t/m 17 maart Spoorwegmuseum Utrecht door MOVisser
Vandaag om 09:56:58
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 09:52:10
01TREFF 2024, 26&27 OKTOBER door sncf231e
Vandaag om 09:49:28
Zee. Land. door BartvD
Vandaag om 09:47:29
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
Vandaag om 09:36:22
Foto's gevraagd Den Haag CS, oude toestand door Pauldg
Vandaag om 09:22:33
Handmatige bediening van wissels d.m.v. stangen door spoorijzer
Vandaag om 09:04:33
Vraag over 20 voets container met vlakke zijwanden door henk
Vandaag om 09:02:16
Modelbaan Beltheim. door Hans GJ
Vandaag om 08:39:25
De spoorhaven van Zuidbarge. door mass am see
Vandaag om 08:25:21
BR 44 1263 UK Mit Borsig versuchs Wannentender 2'2'T 34. door Basilicum
Vandaag om 08:12:20
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:07:49
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door NS264
Vandaag om 07:49:38
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Thom
Vandaag om 02:40:57
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:54:59
Bouw Bührtal III door Schachbrett
Vandaag om 00:36:33
Schneidersein door MartinRT
Vandaag om 00:00:05
NS/32 door RK
18 maart 2024, 23:49:38
Ijzeren Rijn: militair transport door ijzeren rijn
18 maart 2024, 23:03:28
Kranenberg, een exercitie in code 70 door wob
18 maart 2024, 22:14:45
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
18 maart 2024, 22:07:31
Loconet over TCP/IP door bask185
18 maart 2024, 22:00:49
bezetmelder aantal lengte en treinstellen door Bobos
18 maart 2024, 21:36:41
Les Billards du Vivarais door Hans1963
18 maart 2024, 21:36:19
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
18 maart 2024, 21:34:50
Resetten decoder via Twin Center Fleischmann door Pieter Bregman
18 maart 2024, 21:33:18
Digikeijs DR80010 door TBBW
18 maart 2024, 20:03:37
  

Auteur Topic: Stamlijn Oosterhout de Vijf Eiken in N  (gelezen 57037 keer)

Hoontje

  • Offline Offline
  • Berichten: 348
  • "Sik'nLeuren" in O & Station Rijen 1980 1:160
    • Hoontje.nl - 3D modellen van (hulpverlenings)voertuigen in 1:160 en 1:87
Re: Stamlijn Oosterhout de Vijf Eiken in N
« Reactie #165 Gepost op: 04 augustus 2021, 18:42:37 »
Ha Richard , neen de modulebaan Gilze Vijf Eiken is los van deze baan en kan niet gecombineerd worden. Met die baan wil ik, als Covid ooit stopt, naar beurzen gaan.

Deze baan komt gewoon vast te zitten op zolder.

Groetjes

Hoontje

Hoontje

  • Offline Offline
  • Berichten: 348
  • "Sik'nLeuren" in O & Station Rijen 1980 1:160
    • Hoontje.nl - 3D modellen van (hulpverlenings)voertuigen in 1:160 en 1:87
Re: Stamlijn Oosterhout de Vijf Eiken in N
« Reactie #166 Gepost op: 16 augustus 2021, 21:43:42 »
Bouwupdate:

Afgelopen weekend was ik in Lochem en waren de PECO wissels weer ruimschoots voorradig. Voor het plan heb ik er een heleboel nodig en de eerste zijn bijgekocht. Om te zorgen dat ik niet gelijk failliet ga, ga ik ook deze baan in delen opbouwen, zoals ik dat met Gilze-Rijen ook deed.
Daarnaast vandaag in het online Regionaal Archief Tilburg heel veel bouwtekeningen en constructietekeningen gevonden van de gebouwen, loodsen en kantoren op Tilburg Goederen. Ook verschillende emplacementstekeningen, die opvallend genoeg, weer anders zijn dan die ik eerder in Utrecht in het NS archief had gevonden... Blijf dat toch bijzonder vinden. Maar goed, om al dat moois na te kunnen bouwen, was eerst de baanbouw zelf nodig. Die is de afgelopen week bijna geheel tot stand gekomen. 2 van de 3 modules zijn af. De derde moet nog even wachten. De balken voor het onderstel zijn onderweg met het overige bouwmateriaal voor de verbouwing hier in het nieuwe huis.

Goed, foto's,



De modules zijn groter dan die van Gilze-Rijen, maar het bouwprincipe is hetzelfde. Ze meten 70cm x 122cm. Het schaduwstation komt op de onderste laag te liggen, op -11cm dus.
Hier zien we de 'deksel' van de linkermodule al gereed op zijn kant klaar staan...



Module 1 gereed, op naar module 2...



Module 2 zorgde voor wat hoofdbrekens. Want achterop de module komt de helling naar het schaduwstation, daar heb ik dus geen scharnierpunten. Dus wordt de achterwand +/-20 cm naar voren getrokken. Straks kan daar de helling tegen bevestigd worden. Ook de scharnieren vinden dan hun plaats, zodat ik deze module gedeeltelijk op kan klappen, mocht eronder iets aan de hand zijn op de helling...





Met kurk de binnenkant bekleed. Ik heb ooit een bak lijm gekocht ergens, speciaal voor kurk die zou over datum zijn volgens de sticker, maar werkt nog prima! (Gelukkig)



Het schaduwstation hier is leeg, alleen een grote keerlus ligt buitenom. Gewoon enkelspoor. Dubbelspoor neemt teveel ruimte in, waardoor ik niet lekker uit zou komen met de helling tussen de niveau's...



Mijn 'moeilijkste' klanten zijn de auto-transporters van MFTrain (eerste versie). Zij lopen echter soepel door deze boog. Ze gaan straks een van de hoofdrollen spelen op Tilburg Goederen, dus moeten ze wel feilloos over de baan kunnen rijden. Tot dusver is dat geen probleem...



Beide modules af en klaar voor hun eerste kurklaagje...



Beide modules voorzien van een kurklaag. Ik bekleed de hele module met 1 laag. De sporen van de hoofdbaan komen straks op een laagje van 2mm kurk bovenop deze laag te liggen. De sporen van Tilburg Goederen zelf komen wel direct op deze laag. Dat heeft te maken met de vele straatsporen etc. die er te vinden waren. Dan hoef ik straks niet +10mm gips te gaan strijken over de baan om alles gelijk te krijgen...



Even scharnieren testen. De schroeven van de bovenplaat waren net te lang, dus die zijn afgeslepen. Ze duwde de plaat omhoog...



De wisselstraat tussen de hoofdbaan (Boven) en Tilburg Goederen aansluiting (Beneden). Deze wisselstraat is een versimpelde weergave, in werkelijkheid lagen hier meer sporen en wissels, omdat er nog een bundel opstelsporen bij dit geheel hoort. Die komen er bij mij in model echter niet. Dus hoefde deze wisselstraat niet te uitgebreid te worden. Dat beperkt wel in de rangeermogelijkheden op het emplacement, maar ik denk dat dat de pret niet zal drukken. Op het emplacement zelf komen genoeg opstelsporen te liggen namelijk...



Dezelfde wisselstraat, maar dan met de uitbreiding naar Tilburg Goederen... De eerste inrijwissels liggen nu klaar om de sporen richting de grote van Gend & Loos loods te kunnen bereiken. Deze sporen leg ik alvast aan, zodat ik weet tot hoever ik mijn module kan 'verzagen' straks als ik een helling maak. De bovenste 3 sporen liggen nu nog geheel los. In werkelijkheid lagen die er ook, 2 sporen van de hoofdbaan en 1 spoor voor o.a. het boemeltje tussen Tilburg West - Tilburg - Eindhoven e.v.. In model ga ik dat ook zo bedienen. Alleen zal het boemeltje dan de stoptrein Gilze-Rijen zijn. Door dat zo te doen, kunnen de korte treinen achter elkaar op de helling ook gestald worden, zonder de lange goederentreinen en sneltreinen te hinderen...



De eerste overloop en opstelsporen van Tilburg Goederen zijn een feit. In het plan van Anyrail waren ze 68cm lang, maar 2 hele flexrails passen ook prima. Dus zijn deze sporen nu 91 cm lang tussen de overloopwissels. Dat is mooi, want de treinen met geelbanders zijn tussen de 80 en 120 cm groot. Zij kunnen hier dan gesplitst worden voordat ze naar de loods geduwd worden. Dat moet later met automatische koppelingen enzo allemaal gaan lukken. (hoop ik!)

Zo, dat was het voor nu. De komende dagen hoop ik de helling uit te zagen en van sporen te voorzien. Daarna zullen de eerste draadjes aangesloten worden. Als het overige hout er dan is, kan Gilze-Rijen op hoogte gebracht worden en het geheel tot 1 gemaakt worden. Maar dan zijn we wel weer een tijd verder denk ik!

Tot zover,

Groetjes,

Hoontje




NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8472
    • Midland
Re: Stamlijn Oosterhout de Vijf Eiken in N
« Reactie #167 Gepost op: 17 augustus 2021, 11:05:11 »
Hoi,

Dan toch maar de Tilburgse sporen op ;D

Als je op die hoogte scharnier komt je scenery dan niet tegen het dak?

Komt het stalen viaduct over de Bosscheweg ook erin en de brug over het Wilhelminakanaal?

Gr Koen.

« Laatst bewerkt op: 17 augustus 2021, 11:17:34 door NS264 »
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#

Hoontje

  • Offline Offline
  • Berichten: 348
  • "Sik'nLeuren" in O & Station Rijen 1980 1:160
    • Hoontje.nl - 3D modellen van (hulpverlenings)voertuigen in 1:160 en 1:87
Re: Stamlijn Oosterhout de Vijf Eiken in N
« Reactie #168 Gepost op: 17 augustus 2021, 14:22:38 »
Ha Koen,

Deze hoogte heeft nog zo'n 20 cm ruimte aan de achterzijde. Maar daarnaast is dit niet de hoogte waarop ik wil scharnieren. Er komt nog een stootstok/ding op zodat hij niet te hoog kan komen.

Dit is het enigste Tilburg. De droom is inderdaad nog het station met de werkplaats en industrieterrein Loven. Maar dat blijft een droom. De door jou genoemde bruggen en het kanaal komen er dus ook niet helaas. Het stopt bij Goederen  ;)

Groetjes

Hoontje

Marcel112

  • Lid EMV
  • Offline Offline
  • Berichten: 1608
    • Project "Spoor op Vleugels"
Re: Stamlijn Oosterhout de Vijf Eiken in N
« Reactie #169 Gepost op: 17 augustus 2021, 21:29:01 »
Alwin,

De wisselstraat voor de 3 doorgaande sporen, laat je die zo liggen?
Die stoptrein moet namelijk nog wel een stukje door na Tge.
Ik ga er daarbij dan dus vanuit dat er geen "afsluitend" wissel op die plek lag. Op zijn minst een hele of halve Engels Wissel.
Ik heb echter het sporenplan niet zo bij de hand.
Alle foto's van Spoor op Vleugels EMV Foto album
Alle filmpjes van de vereniging op Youtube

Hoontje

  • Offline Offline
  • Berichten: 348
  • "Sik'nLeuren" in O & Station Rijen 1980 1:160
    • Hoontje.nl - 3D modellen van (hulpverlenings)voertuigen in 1:160 en 1:87
Re: Stamlijn Oosterhout de Vijf Eiken in N
« Reactie #170 Gepost op: 17 augustus 2021, 23:29:58 »
Klopt, daar lag een driewegwissel en een kruising extra. Heb hier 5 verschillende plannen. De stoptrein naar Tilburg West/Universiteit liep over de opstelsporen en kwam heel dat stuk niet over de hoofdbaan. Maar die overloop naar het spoor op Tilburg Universiteit en de opstelsporen heb ik niet. Heb er nog ff over gedacht om die onder het viaduct te laten verdwijnen. Maar nee, het is deze concessie geworden.

Groetjes

Hoontje

Hoontje

  • Offline Offline
  • Berichten: 348
  • "Sik'nLeuren" in O & Station Rijen 1980 1:160
    • Hoontje.nl - 3D modellen van (hulpverlenings)voertuigen in 1:160 en 1:87
Re: Stamlijn Oosterhout de Vijf Eiken in N
« Reactie #171 Gepost op: 22 augustus 2021, 10:50:55 »
Bouwupdate:

Afgelopen dagen vooral bezig geweest met het afwerken van de tweede module en het bouwen van de derde 'module'. Deze ligt haaks op de tweede. Hier komt later de van Gend & Loos loods te staan en de 2 laad en losstraten.
Daarnaast zijn ook de bijbehorende sporen aangelegd. Nu wordt het tijd voor de eerste draadjes, maar daar ben ik nog niet aan toegekomen...

Goed, enkele foto's dan;



De derde module. Eigenlijk een plank op een zelfgeknutseld framepje. Overigens vertekend de foto behoorlijk én staat het frame hier nog zonder verstevigingen, voordat iemand denkt van: Dat staat helemaal niet pas!



Een deel van het sporenplan op de tweede module. Achterop komt dus de helling naar het schaduwstation. Hier zien we de omloop mogelijkheid met rechts de beginnende wisselstraat richting de douane- en van Gend & Loos loodsen...



De bovenste 3 sporen komen straks inpandig in de grote van Gend & Loos loods te liggen. Het onderste spoor is nog niet op lengte, maar is een kopspoortje naast de toekomstige douaneloods...



De kopsporen liggen dicht bij elkaar in de loods, net als in het echt dat was. Zo konden ze makkelijker van de ene naar de andere wagon lopen met pakketjes en poststukken. Locs komen niet in deze loods, dus is het goed na te maken in model...



De ruimte tussen deze goederenwagons en ook die van de toekomstige 'geelbanders' is minimaal in de loods, zoals hier duidelijk te zien is...

Ondertussen is het woord 'van Gend & Loos loods" meermaals gevallen, via het Tilburgs Archief heb ik heel veel tekeningen en bouwplannen gevonden. Afbeeldingen helaas een stuk minder. Nu ben ik aan het onderzoeken óf ik de loods helemaal zelf ga tekenen en printen, laat laseren of in opdracht geef bij bijvoorbeeld Markenburg.nl . Enkele vrienden hebben de beschikking over danwel de benodigde lasersnij-software of zelfs apparatuur en willen helpen, dus ik denk dat het die optie wordt. Maar eerst dan eens tekenen;



Een van de gevels van de Douaneloods op Tilburg GE. Getekend in Fusion360, later in andere software ga ik hem 'lasersnij-klaar' maken. Uit de 3D printer kwam dit muurtje ook al, dat oogt ook helemaal prima, alleen wordt het verven dan wel echt een uitdaging, de Kozijnen zitten immers vast in deze versie. Daar kom je niet bij met een penseeltje. Dus de volgende versie wordt zonder kozijnen. Deze worden er dan later los ingezet. Nadeel van het printen is dat ik maar stukken van maximaal 20cm kan maken én mijn schilderkunsten alles behalve goed zijn. De bakststenen op maat komen wel echt prima eruit. Overwegingen, overwegingen, overwegingen... Tijd zal het leren!

Tot zover,

Groetjes,

Hoontje
« Laatst bewerkt op: 22 augustus 2021, 11:20:25 door Hoontje »

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8472
    • Midland
Re: Stamlijn Oosterhout de Vijf Eiken in N
« Reactie #172 Gepost op: 22 augustus 2021, 11:13:00 »
Hoi,

Fraaie ontwikkelingen.
Ben benieuwd hoe die v Gend en Loos loods gaat worden.

Gr Koen.
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 2994
Re: Stamlijn Oosterhout de Vijf Eiken in N
« Reactie #173 Gepost op: 22 augustus 2021, 11:23:02 »
Leuk idee die grote van Gend & Loods  (y) Kijken of je passende trucks en decals kan vinden om de omgeving van die loods en losweg in de juiste sfeer te zetten.
Groeten,
Richard

Hoontje

  • Offline Offline
  • Berichten: 348
  • "Sik'nLeuren" in O & Station Rijen 1980 1:160
    • Hoontje.nl - 3D modellen van (hulpverlenings)voertuigen in 1:160 en 1:87
Re: Stamlijn Oosterhout de Vijf Eiken in N
« Reactie #174 Gepost op: 22 augustus 2021, 12:00:51 »
Dank je heren. Qua voertuigen en decals komt het wel goed denk ik...  ;D Hoontje.nl levert deze. Zowel de DAFs als de Commer Walkthru series.  Ik krijg daar wel wat los denk ik  ;D

Maar zover ben ik nog lang niet... Eerst de sporen in orde maken, alles aansluiten en testen... Testen... Testen... En de loods tekenen natuurlijk!

Groetjes

Hoontje

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 11765
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Stamlijn Oosterhout de Vijf Eiken in N
« Reactie #175 Gepost op: 22 augustus 2021, 14:47:36 »
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

Hoontje

  • Offline Offline
  • Berichten: 348
  • "Sik'nLeuren" in O & Station Rijen 1980 1:160
    • Hoontje.nl - 3D modellen van (hulpverlenings)voertuigen in 1:160 en 1:87
Re: Stamlijn Oosterhout de Vijf Eiken in N
« Reactie #176 Gepost op: 08 november 2021, 17:21:54 »
Dank voor de tips.

Al 2 maanden geen updates meer. Dat komt natuurlijk door de toename van werk en de alsmaar toenemende druk en stress daaromheen. Ik werk in de zorg, vandaar... Het meeste wat ik met de hobby doe momenteel is op woensdag de GKTC terugkijken. Wat een avontuur was dat zeg! Bouwen in H0 (nooit gedaan), onder tijdsdruk, in een team en buiten de comfortzone... Maar goed, het was leuk. En voor nu houdt het me ook wel op de been moet ik zeggen.

Ik ben laatst ook wel heerlijk een dagje naar Eurospoor geweest waar ik in elk geval rails en wissels ingeslagen heb om Tilburg GE verder vorm te geven. Ook zijn er in Polen straatsteentjes bestelt, daarover later meer...
Dus soms is er wel even ruimte voor de hobby, maar met de oplopende besmettingen, neemt ook op mijn werk de druk weer toe...

Nog even 2 plaatjes als zoethouder;



De baan is volledig op hoogte nu. Het doorverbinden moet even wachten, dat vergt precisie en tijd...



Een Mock-up van de Douaneloods, laadperron en Goederenloods met kantoor. Zou ik het volledige goederenloodsgebouw neerzetten, dan heb ik meer dan 1.60mtr nodig. Dat is te gortig, dus heb ik de goederenloods en de douaneloods iets verkleind. De douaneloods levert 6 cm in en de goederenloods wordt voor slechts 60cm gerealiseerd. Waarbij ik ga proberen zoveel mogelijk van de karakteristiek te behouden...

Tot zover, hopelijk tot snel weer!

Groetjes,

Hoontje

Hoontje

  • Offline Offline
  • Berichten: 348
  • "Sik'nLeuren" in O & Station Rijen 1980 1:160
    • Hoontje.nl - 3D modellen van (hulpverlenings)voertuigen in 1:160 en 1:87
Re: Stamlijn Oosterhout de Vijf Eiken in N
« Reactie #177 Gepost op: 14 november 2021, 15:10:11 »
Bouwupdate:

Vandaag een paar vrije uurtjes! Dus de nieuwe wissels en rails gelegd. Het idee is nu om dit gebied verder af te gaan werken qua techniek & scenery. Daarna ga ik verder naar voren werken. Voordeel is namelijk dat ik nu allerlei scenery spullen die ik ga gebruiken voorop de tafel neer kan zetten.

Wat is er nu aangelegd dan?



Dit was de situatie tot vanochtend. Enkel de bundel en het omloopspoor richting de van Gend & Loos loods lagen er. Ook is de helling naar het schaduwstation aanwezig. Daar zal ik t.z.t. ook een verslag van tonen.



De 3 opstelsporen welke doodlopen richting de douaneloods zijn aangelegd, inclusief hun wissels...



De sporen stoppen nabij de douaneloods. In werkelijkheid was dat ook zo (zonder boog). Hier stoppen ze voor de modulescheiding. Welke nog los ligt, daarom sluiten de sporen niet netjes aan momenteel...



Even een plattegrond waar ik nu bezig ben. Niet alles wordt precies 1:160 uitgevoerd, dan worden sommige sporen enorm lang. De Goederenloods zou dan ook 160 cm worden, iets te groot! In het blauwe kader ben ik nu aan het werk...



Hier komen straks drie mooie stootjukken type Hercules I en II te staan. Ik zie het al voor me... Tussen deze sporen en de spoorbundel richting de loods komt nog een losstraat en weeghuisje te liggen...

Tot zover,

Groetjes,

Hoontje

Hoontje

  • Offline Offline
  • Berichten: 348
  • "Sik'nLeuren" in O & Station Rijen 1980 1:160
    • Hoontje.nl - 3D modellen van (hulpverlenings)voertuigen in 1:160 en 1:87
Re: Stamlijn Oosterhout de Vijf Eiken in N
« Reactie #178 Gepost op: 07 februari 2022, 01:05:05 »
En toen waren we 3 maanden verder bijna... Maar, door een job-wissel ben ik eindelijk na bijna 2 jaar eens 3 weken vrij! Helaas raast de pandemie nog door, maar goed, dat mag de hobby pret nu niet drukken!  ;D

Waar was ik ook alweer bezig? Even ieders geheugen opfrissen;



In het kader liggen de sporen die in werkelijkheid nu ook op de baan liggen. Deze ben ik druk electrisch aan te sluiten, zodat we kunnen rijden. Daarnaast is de helling voor het schaduwstation aan de beurt om aangelegd te worden. Deze loopt in een flauwe daling van achter, in een boog naar voren en dan weer naar achter. Hellingspercentage is toch nog 2%, maar goed, de meeste treinen kwamen ook door mijn helix, dus ik voorzie nog geen problemen...



Ook Locs kunnen naast elkaar staan in de van Gend & Loos loods. In werkelijkheid lagen tussen het middelste en rechterspoor nog perrons in de loods van Tilburg. Mogelijk ga ik dat nog aanpassen...



Middagje zaagwerk, de helling voor de verbinding onder Tilburg Goederen door naar het schaduwstation...



De helling ingepast in de baan...



Om de boog zo groot mogelijk te houden (radius >30cm), overlapt hij de onderliggende keerlus van het schaduwstation deels...



De helling wordt gesteld door middel van draadeinden 8mm. Net als mijn helix. Hier zijn de inslagmoeren te zien waar het draadeind ingezet gaat worden...



De draadeinden op hun plaats. Ze krijgen bovenop nog een 'dop' van een moer en ring, zodat ze ook de bovenliggende plaat extra ondersteunen...



Met de vIRM van TRAWOS testen, dit is mijn hoogste treinstel namelijk...



De onderdoorgang kent genoeg ruimte in elk geval...



Ook het verdwijnpunt kent genoeg ruimte. Straks wel uitzoeken hoe het met bovenleiding werkt. Deze kan niet aan het 'dak' van de tunnel gemaakt worden, ivm het scharnieren, maar dat is voor later...



Totaaloverzichtje. Inmiddels hangt het dus vol met draden die ik aan het wegwerken ben...



Bovenop is nu de helling mooi te zien. Ook de sporen van Tilburg Goederen, althans 1/3e ervan. Doel is om dit eerst werkend te krijgen en eventueel al aangekleed. Zo kan ik sparen voor de uitbreidingen...







Ondertussen voor de scenery ook een en ander aan het uitzoeken. Er lagen 6 kantige stenen, soort kinderkoppen op Tilburg GE. Bij HUWA.pl vond ik een soort van steentjes die daarop leken. Net als de bekendere Juweela stenen, krijg je deze dus los in een zakje en kun je zelf stratenmaker gaan spelen. Iets wat ik hier probeer om te kijken of het te doen is. De Commer staat erbij voor schaal. Met een pincet en engelengeduld is het best te doen... (ugh)

Goed, dat was het weer voor nu. De komende 3 weken is er dus wat meer hobby-ruimte, hopelijk dus ook wat meer updates!

Tot zover,

Groetjes

Hoontje




Hoontje

  • Offline Offline
  • Berichten: 348
  • "Sik'nLeuren" in O & Station Rijen 1980 1:160
    • Hoontje.nl - 3D modellen van (hulpverlenings)voertuigen in 1:160 en 1:87
Re: Stamlijn Oosterhout de Vijf Eiken in N
« Reactie #179 Gepost op: 15 februari 2022, 16:13:34 »
Bouwupdate:

Afgelopen dagen weer wat kunnen doen. De electra voor de eeste blokken is nu aangesloten op 1 module. Ook heb ik een inventarisatie gedaan van de nog benodigde electronica, zoals blokkaarten en OC32's... Dat wordt nog even sparen... De sporen die er nu liggen, kunnen in elk geval aangesloten worden.
Om goed te kunnen rangeren zijn er veel blokken nodig, ook korte stukken tussen de verschillende wisselcombinaties worden als blok gedetecteerd. Zo kan straks hier een loc rangeren en opstellen, zonder dat elders geen treinen kunnen rijden omdat een gehele wisselstraat wordt afgesloten. Althans, da's de theorie. Straks met proefrijden eens zien of het ook echt zo werkt! Maar zover is het nog niet...



De printplaten die dit gedeelte van de baan aan gaan sturen, we zien van links naar rechts 1x een OC32 + DS32, 2x een TM44 blokkaart en weer een OC32 + DS32.
De OC's gaan de wissels aansturen en alle scenery op dit gedeelte. Nu is dat op deze module minimaal, aangezien er vooralsnog maar 1 gebouw opkomt. Maar er komen ook lantaarnpalen, het MCC Carsystem etc. dus ze raken wel snel vol...



Alle bedrading gaat door boekbinders...



Om een goede detectie te krijgen én omdat het een rangeergedeelte is, dus lage snelheden en korte locjes, is veel stroom nodig. De detectiepunten zijn 1 draad, maar elke bezetmelder krijgt een gehele aansluiting met (even vloeken) een + en -. De + draden worden verzameld in lasklemmen en een dikkere draad gaat naar de daadwerkelijke aansluiting op de blokkaart...



Draadjes... Ik gebruik een vaste codering, dat helpt storingen vinden...



Na het aansluiten van de bedrading, is het tijd om de rails te schilderen. Ik gebruik HUMBROL 113, verdund met thinner en een vleugje matzwart (nummer weet ik even niet sorry) als basislaag. Straks als ballast en alles er ligt, ga ik aan de hand van youtube filmpjes nog proberen te kleuren met poeders en verfjes...



Van dichtbij is geschilderde rails wel echt beter dan de glimmende, onbeschilderde PECO rails...



Ook alvast begonnen met de fundering voor de losstraat. Deze losstraat wordt opgebouwd uit laminaat ondervloer 3mm plaat en daarna volgelegd met HUWA steentjes... Ik ben de komende maanden wel zoet. Het is gekgenoeg heerlijk mindfull om te doen. Althans de proefstukjes...



Nu alle draadjes aangesloten zijn, en de rails geschilderd, is het nodig om de rails alvast te ballasten. Het risico is, als ik iets verkeerd aangesloten heb, dat ik dat later moet herstellen. Echter, omdat de rails in heel veel bogen ligt, moet hij goed vastliggen, voordat ik hem doorhaal op de blok- en bezetmeldscheidingen. Idealiter zou ik eerst testen en dan ballasten, echter steeds railsstukken vervangen omdat ze losschieten is ook weer zo vervelend...



Tussen de 3 opstelsporen waar je nog kurk ziet, komt wat groen en vervuiling. Ook een beetje afval, verdwaald olievat enzo...

Nu eerst wachten tot alles droog is...

Tot zover,

Groetjes,

Hoontje