Doel:€250.00
Donaties:€40.00

Per saldo:€-210.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 15-08-2019
Algemeen

De stichting

Recente berichten

"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door jandejager
Vandaag om 12:27:17
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 12:20:51
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Floris
Vandaag om 12:16:09
Bröckenbahn door willem7853
Vandaag om 12:07:42
Wisselaandrijving Fleischmann trilt, maar schakelt soms niet? door L.Zwaneveld
Vandaag om 11:53:19
Artitec NS 1300 veroorzaakt kortsluiting in Digikeijs keerlusmodule DR5013 door Jeronimos
Vandaag om 11:52:17
Digikeijs DR5052 draaischijfmodule door MdBruin
Vandaag om 11:48:49
Raadplaatje door Jeronimos
Vandaag om 11:43:56
Spoor op industrieterrein Lage Weide door Thom
Vandaag om 11:08:10
Een kleine baan in een grote schaal: Laden en lossen in 1:22.5 door NS1220
Vandaag om 11:01:19
MK Modelbouwstudio NBDS 118/119, een probeersel door MOVisser
Vandaag om 10:59:15
Stelcon platen door NS1220
Vandaag om 10:50:54
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Marco1044
Vandaag om 10:50:39
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door daempfer
Vandaag om 10:44:31
BNLS werkspoor NS 8100 van Werps Modelbouw door Ivo tB
Vandaag om 10:37:03
Baan in Los Angeles door Patrick1975
Vandaag om 10:36:49
NS SLT in 1:45 door Harold Content
Vandaag om 10:05:40
NS 8100 in Spoor-1 door daempfer
Vandaag om 09:04:48
V-IRM in 1:45 door Mitchell
Vandaag om 08:31:11
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door Frank 123
Vandaag om 06:57:44
Wissels eerst vastlijmen en daarna servo's monteren? door Klaas Zondervan
19 augustus 2019, 23:23:52
BNLS-actie: Artitec DAF SRV door nighttrain1
19 augustus 2019, 22:56:10
Kruiswissel / Hosenträger isoleren en aansluiten door Te 2/2
19 augustus 2019, 22:37:33
Mijn baan (Erwin) door erwin janssens
19 augustus 2019, 22:27:48
Geisoleerd puntstuk of niet? Ik twijfel. door Te 2/2
19 augustus 2019, 22:23:16
Fleischman 434x onderdelen, maar waar door Te 2/2
19 augustus 2019, 22:03:04
Vloerbaan op een studentenkamer... door NS1220
19 augustus 2019, 21:58:47
Draglinebak en andere grijpmiddelen in h0. door WimM
19 augustus 2019, 21:34:08
CityNightLine 1:1, 1:87 en 1:160 door Michiel 80
19 augustus 2019, 21:09:26
NS 2264 van het NSM door Landsee
19 augustus 2019, 20:36:22
  

Auteur Topic: Stamlijn Oosterhout de Vijf Eiken in N  (gelezen 23263 keer)

Hoontje

  • Offline Offline
  • Berichten: 246
  • Bouwt aan [Racc. Oosterhout de Vijf Eiken] in N
    • Emplacement Oosterhout vijf Eiken in N
Re: Stamlijn Oosterhout de Vijf Eiken in N
« Reactie #120 Gepost op: 07 januari 2019, 15:03:54 »
@Koen nee. Frustraties blijven nog even. Als m'n diploma er is niet meer hoop ik!

@Pieter hij komt te staan richting Hulten. In werkelijkheid staat daar een oude Romneyloods (waar geen criminele activiteiten in plaatsvinden hoor!) Qua tijdperk zit het wel ok. De omgeving is nagenoeg onveranderd. Ik behoud m'n tijdperk dus qua rollend materieel. Staan de treinen uit '70-'80 op de baan, is het toch IV, '90-2000 V etc etc. :) Qua MCC auto's probeer ik hetzelfde te doen. Dus ga proberen de oude DAF van de brandweer te maken én de nieuwere VOLVO en Mercedes.

Groetjes

Hoontje
Bouwt aan modulebaan [Raccordement Oosterhout de Vijf Eiken] in 1:160
Tijdvak 1978 - 2000

NS264

  • Offline Offline
  • Berichten: 5497
  • Koen Frijlink
    • Midland
Re: Stamlijn Oosterhout de Vijf Eiken in N
« Reactie #121 Gepost op: 07 januari 2019, 15:42:11 »
Veel suc6 dan, en laat je hobby de ontspanning zijn.

Gr Koen

Henk Wijngaard:de trein naar gisteren.

Hoontje

  • Offline Offline
  • Berichten: 246
  • Bouwt aan [Racc. Oosterhout de Vijf Eiken] in N
    • Emplacement Oosterhout vijf Eiken in N
Re: Stamlijn Oosterhout de Vijf Eiken in N
« Reactie #122 Gepost op: 17 januari 2019, 12:23:47 »
Bouwupdate:

Afgelopen 2 weken bezig geweest met het groen en de 'finishing touches' rond het drugslab. Daarbij heb ik voor het eerst de elektrostaat van RTS (de Greenkeeper 25KV) gebruikt. Het resultaat is mooi, maar om nu te zeggen dat er met het blote oog er veel verschil is waar te nemen ten opzichte van de eerder ingestrooide grasjes met de 'stofzuigermethode'; nee dat niet. In schaal H0 zie je wel verschil, op mijn testplank heb ik 12mm grassprieten gebruikt, dan is het heel duidelijk en mooier met de greenkeeper! Bon, Hieronder een uitgebreid fotoverslag van de vorderingen. Eerst een paar overzichtsfoto's, zodat je de vorderingen in het grotere geheel ziet. daarna verschillende detailopnamen.



Start van de aanleg van het perceel. Het Romneyloodsje wordt uitgemeten op het perceel. Daarna wordt de ondergrond nog verder in een basiskleur geverfd, zodat het grijs/blauw van de onderplaat niet meer opvalt straks...



Perceel met het 'basis' groen en bestrating. De eerste bossages zijn aangebracht, verdere details ontbreken nog...



Perceel met 'basis' groen, uitgebreid met grassen en bosjes. Achterin zijn wat bomen verschenen en de eerste grote details, zoals een tank naast de loods zijn zichtbaar geworden...



Het eindresultaat. Een desolate loods met vervuiling rondom en een louche handelaar die zijn vrachtwagentje vol laadt met spullen...



De aanleg van rijplaten. Een oprit naar de loods ontbreekt, dus zijn er provisorisch rijplaten neergelegd...



Preiserperspectief. Goed te zien is dat de loods erg donker is en de inrichting (bijna) niet te zien is. Dat is de bedoeling, alleen als het licht in de loods brand, moet je zien wat er in gehuisvest is!



De poort komt nog van mijn oude MC de Spoorstaaf modules, werkstatt Alschüberg. De waarschuwingsborden heb ik erop gelaten voor wat extra details...



Een zogenaamde 'controlefoto'. Met behulp van dit soort foto's kijk ik of het beeld in m'n hoofd ook tot leven is aan het komen en anderen kunnen zien wat mijn intenties zijn om te laten zien. Daarnaast kan ik zo beter bepalen of kleuren kloppen en bijvoorbeeld alles goed aansluit bij de achterwand.
Gemiddeld bij een perceel als dit schiet ik zo'n 10-20 bruikbare controlefoto's...



Zelfde soort controlefoto. Nu dus met toegevoegde details en grasjes...





Detailfoto's van ingestrooid met gras, maar nog niet het overtollige materiaal weggezogen...







Zelfde locatie, zelfde details, alleen nu helemaal af en met weggezogen overtollige materialen...





Op bovenstaande foto's een grote tank. Ook afkomstig van de oude clubbaan modules. Toen al verouderd met poeders en allerlei details erop aangebracht...

Ter afsluiting nog wat random detailfoto's van dit perceel:















Op naar de achtertuin van de buren! Inmiddels zijn daar de voortuinen en achtertuinen van in aanleg, dat laat ik een andere keer zien!

Tot zover,

Groetjes,

Hoontje




Bouwt aan modulebaan [Raccordement Oosterhout de Vijf Eiken] in 1:160
Tijdvak 1978 - 2000

Hoontje

  • Offline Offline
  • Berichten: 246
  • Bouwt aan [Racc. Oosterhout de Vijf Eiken] in N
    • Emplacement Oosterhout vijf Eiken in N
Re: Stamlijn Oosterhout de Vijf Eiken in N
« Reactie #123 Gepost op: 26 januari 2019, 15:52:21 »
Bouwupdate:

Helaas, de examens heb ik niet mogen behalen. Ik werkte te netjes en lette teveel op details... Ok, dan pas ik dat toch toe in deze hobby? ;)

Dus verder met de voortuinen en opritten van de beider woningen aan de Venneweg 24 en 26.



De voortuin voor het brandende pand wordt eenvoudig. Anders kun je amper binnenkijken en dat is bij dit huis echt de bedoeling.
Het fel groen is onverdunde acrylverf. Zeer chemisch kleurtje op de foto, in het echt valt het mee...



Terwijl de verf droogt, begonnen met de beider opritten voor de woningen. Links modern, volledig betegeld met stoeptegels van Markenburg. Ik heb ze uit de set gehaald van de perondelen B van Markenburg, deze had ik nog over. Rechts is grind gestrooid van Busch...





Details van de opritten. Minimaal groen, dat komt dadelijk. Het gras is met een elektrostaat geplant. Ook de kleine bosjes links van de linker oprit. Het effect blijft me verbazen van het apparaat...



De voortuin voor het brandende pand krijgt vorm. Heggetjes van schuurspons en wat groen strooisel. Dat laatste is de 'supermix' van Anita Decor. De oprit ligt vol met Woodland Scenics fine turf 'earth' en 'dark green'. Daaronder, nu niet zichtbaar, een grindpaadje van Busch ballast grey.



Beide opritten. Links is klaar. Het gras is van Faller 'dark green' en dus met behulp van de electrostaat geplant. De auto is van Busch, voorzien van NL kentekenplaat en wat extra details natuurlijk...





Details van de voortuin voor het brandende pand. Het ligt hier nog vol met groen en is nog niet goed droog. Straks zuig ik al het overtollige groen weg met de stofzuiger. Kijken of dan de grindpaadjes, tegels en details te zien gaan zijn...



Detailoverzicht van de voortuin voor het brandende pand, nu is al het overtollige groen weggezogen. Duidelijk zichtbaar is het grind op de oprit en een paadje naar de poort naast het huis...



Even een tussendoor totaalplaatje. Links van no. 24 is dat perceel ook al geverfd in voorbereiding op de scenery aldaar. Wat daar komt weet ik nu nog niet precies...

Tot zover vandaag,

Groetjes,

Hoontje
Bouwt aan modulebaan [Raccordement Oosterhout de Vijf Eiken] in 1:160
Tijdvak 1978 - 2000

Hoontje

  • Offline Offline
  • Berichten: 246
  • Bouwt aan [Racc. Oosterhout de Vijf Eiken] in N
    • Emplacement Oosterhout vijf Eiken in N
Re: Stamlijn Oosterhout de Vijf Eiken in N
« Reactie #124 Gepost op: 30 januari 2019, 17:18:05 »
Bouwupdate:

Vandaag eventjes geknutseld. Maar het wilde een keer niet lekker, dus niet teveel gedaan.
Op het programma stond de achtertuin van het brandende pand. Hij is wat simpel ingericht met een gazon, wat bossages en kinderspeeltoestellen.
Enkele foto's:



Met het rechterhuis ben ik dus bezig in de achtertuin. Zo zag het eruit voor ik begon...



In plaats van sneeuw, viel hier statisch gras uit de lucht...



De boel gekuist met een stofzuiger. Tadaa een mooi strak, groen gazon!



Ik heb wat losse tegels als wandelpad gelegd door de tuin van de achterdeur naar de poort. Die lagen er eerst, daarna heb ik het gras eromheen gestrooid. Wel opletten dat er geen lijm bovenop de tegels zit, want dan verdwijnen ze dus...



Een mooie grasmat met verschillende tinten groen...



Vanuit deze hoek ziet het er al redelijk af uit. Ook in de achtergrond is groen geplaatst in overgang naar de achtergrondfoto...



De speeltoestellen, een glijbaan en een zandbak. De zandbak is natuurlijk goed gevuld met zand (Busch). Ook hebben de spelende kinderen wat gemorst...



Een totaaloverzicht van dit perceel, Venneweg 26. Ik ben voor nu tevreden. Aan straat komen nog straatlantaarns en enkele details, maar verder laat ik het zo denk ik. Anders wordt het al snel te druk. Heb nog wat met bomen zitten spelen, maar wat ik zei; dat gaf teveel onrust...

Tot zover,

Groetjes,

Hoontje
Bouwt aan modulebaan [Raccordement Oosterhout de Vijf Eiken] in 1:160
Tijdvak 1978 - 2000

Niekleair

  • Offline Offline
  • Berichten: 412
Re: Stamlijn Oosterhout de Vijf Eiken in N
« Reactie #125 Gepost op: 30 januari 2019, 17:33:16 »
Ziet er leuk uit!

Ik heb wel een tip voor de volgende keer; bij de overgang tussen 2 'platen' met trottoirtegels zou ik volgende keer 1 reepje tegels wegsnijden, zodat het patroon doorloopt. Trottoirs zijn meestal in het geheel in halfverband (als dat ook zo heet met 30x30 tegels) gestraat. Nu liggen bij de naad de tegels "vierkant" tegen elkaar aan.



Die "grind" oprit is goed gelukt zeg!
« Laatst bewerkt op: 30 januari 2019, 17:40:02 door Niekleair »
Oeps!

Hoontje

  • Offline Offline
  • Berichten: 246
  • Bouwt aan [Racc. Oosterhout de Vijf Eiken] in N
    • Emplacement Oosterhout vijf Eiken in N
Re: Stamlijn Oosterhout de Vijf Eiken in N
« Reactie #126 Gepost op: 30 januari 2019, 22:36:53 »
Dank voor de tip. Ik heb het inderdaad "te snel" gebouwd. Heb een stukje verderop de stenen tandgewijs uitgesneden. Dat werkt het mooist.

Groetjes

Hoontje
Bouwt aan modulebaan [Raccordement Oosterhout de Vijf Eiken] in 1:160
Tijdvak 1978 - 2000

Hoontje

  • Offline Offline
  • Berichten: 246
  • Bouwt aan [Racc. Oosterhout de Vijf Eiken] in N
    • Emplacement Oosterhout vijf Eiken in N
Re: Stamlijn Oosterhout de Vijf Eiken in N
« Reactie #127 Gepost op: 07 april 2019, 21:19:08 »
Bouwupdate:

Zo, ruim 2 maanden geen bouwupdate. Inmiddels zijn de Hoontje's How To's weer vlot getrokken en afgelopen week kwam langzaamaan in elk geval de zin om weer wat te bouwen terug. Wat onder andere geholpen heeft is het opruimen...  :oops:

Zo zag module Venneweg er het begin van de week nog uit:



Druk bezig!  :roll:  :roll:



Opgeruimd!  :mrgreen:



Ook de module Station Rijen anno 1980 werd gekuist, helaas heb ik daar geen 'zo zag hij er van te voren uit' foto van. Die lag overigens lang niet zo vol!

Omdat ik met m'n treinen wilde rijden, moet ik wel eerst nog sloop/breek/herstel werk uitvoeren aan de wisselstraat aan het begin van het schaduwstation. Hier ligt al een paar jaar een PECO Code 80 SL wissel in waarvan de wisseltong wat gammel is. Nu is er wederom een deel afgebroken en krijg ik hem echt niet meer herstelt. Dus een paar weken geleden bij H@ns nieuwe wissels gehaald. Ditmaal code 80 slanke wissels.



De bedoelde wisselstraat. Nu deze kapot is, kunnen treinen het schaduwstation niet in en uitrijden...



Close-up van de kapotte wissel...



Onder de baan de servo's en bedrading weggehaald...



Bovenop de baan stukken rails en beide wissels verwijderd. De nog complete en goed functionerende wissel wordt bewaard als reserve...



Eerst is het uitgaande spoor terug aangelegd. Deze wissel is uitgelijnd op het gat van de servo. Deze wissels zijn langer dan hun voorgangers, dus moet voor de andere wissel ook alle gaten opnieuw geboord worden...



Inpassen andere wissel. Omdat deze op de rand van de modulebak ligt, heb ik op de ondergrond een zwarte streep gezet waar de balk eindigt. De wissel moet voorbij die balk komen qua bediening, anders kan ik de servo niet goed monteren...



Het bovenste spoor ligt geheel op zijn plaats. Ook is de module overgang naar de Helix weer terug in orde gemaakt...



Close-up van de moduleovergang. Ik gebruik hier weer schroefjes waar de railsstaaf uiteinden op vastgesoldeerd zijn. Behoorlijk hufterproof...

De overige rails wordt op een ander moment teruggelegd. Ik pak dan gelijk een stuk aan in de helix wat me irriteert qua ligging. Hiervoor zijn echter nog extra spullen nodig. Die zijn onderweg.

Al bij al lekker bezig geweest!

Tot zover,

Groetjes,

Hoontje
« Laatst bewerkt op: 08 april 2019, 00:29:59 door Hoontje »
Bouwt aan modulebaan [Raccordement Oosterhout de Vijf Eiken] in 1:160
Tijdvak 1978 - 2000

Hoontje

  • Offline Offline
  • Berichten: 246
  • Bouwt aan [Racc. Oosterhout de Vijf Eiken] in N
    • Emplacement Oosterhout vijf Eiken in N
Re: Stamlijn Oosterhout de Vijf Eiken in N
« Reactie #128 Gepost op: 14 april 2019, 22:46:13 »
Bouwupdate:

Afgelopen weekend weer eens onvervalst 'treintjes-tijd'. Gisteren heel de dag eigenlijk bezig geweest met het rijdend krijgen van mijn NS 2454 van PIKO. Het onwillige hok kwam uiteindelijk met de juiste combinatie van CV instellingen, ATF en een glimmend geboende baan goed in beweging, zodat er vandaag lekker gereden kon worden. Helaas is de wisselstraat nog niet aangesloten in het schaduwstation, dus rondrijden ging niet. Pendelen van de Helix-sporen naar het Keerlusstation boven, was echter geen probleem.
Ook dus de 2454 laten rondsnorren. En een aantal foto's getrokken...



Terwijl onze fotograaf wacht om de overweg in de Moerstraat te mogen kruisen, sprint de NS 2454 als LLT de overweg over...



Hier rijdt hij langs de Moerstraat...



De nadering van de overloopwissels welke het begin van het emplacement bij Station Gilze-Rijen vormen. Zou de LLT richting Oosterhout-Zuid/Vijf Eiken gaan?



Jazeker, soepel glijdt de dame het afbuigend wissel naar spoor 2 van Station Gilze-Rijen op...



Zo van voren komen de beider dwergseinen ook mooi uit die de hoofdbaan en het aansluitwissel van de stamlijn beveiligen in omgekeerde richting...



Snorrend langs de Venneweg, waar het ruige land tussen bebouwing en dit spoor een groots spoorsverleden verbergt. Vroeger lag hier het rijke emplacement van Station Gilze-Rijen. Alleen dit spoor resteert daar nog van...



De beton schutting uit de jaren '70 is geheel volgeklad. Onze dame stoort zich er allerminst aan en snort rustig verder...



Na een minuut of vijf (dit baanvak mag maar met 30 km/h bereden worden) doemt in de verte het stations gebouw van Gilze-Rijen op...



De AOB wordt gekruist...



De ploeg vat 'effe een bakkie' bij de stationsmeester en informeren wanneer de Goederenloods onderhand eens opgeleverd wordt. De stationschef weet te melden dat dit nog wel even kan gaan duren, omdat er eerst andere projecten afgerond moeten worden wat verder richting Oosterhout/Breda...



De dame komt weer in beweging richting de rit naar de Vijf Eiken. Over ongeveer 3 uur (!) zal zij terugkeren met de wagens van de Peugeot en Citroen dealer aldaar...



Zo gezegd, zo gedaan, enkele uren later komt de dame terug met een aardige sleep LAEKKS'sen die onregelmatig geladen zijn. Tja, iedereen moet natuurlijk electrisch gaan rijden...



Terwijl ze verder stommelt, ontmoeten mensen elkaar onder de luifel van de zo opvallende abri van dit station...



De ploeg vervolgt zijn weg richting Tilburg Goederen, alwaar de fotograaf niet kan volgen, omdat hier het perron ophoudt...

De volgende dag:



De volgende dag is de dame alweer druk in de weer. Een 14 bakken tellende, goed belade autotrein aan de haak, brult ze voorbij station Gilze-Rijen, terwijl een stelletje viert dat ze elkaar weerzien!



Dat mijn sneltrein +5 minuten heeft i.v.m. dit dieselgeweld vind ik helemaal niet erg!



Snel gaat het niet, maar wat wil je met zo'n laaaaaaaaaange trein?! Ik zwaai de trein uit en ben benieuwd waar en hoe ik de volgende keer de dame zal treffen...


Tot zover,

Groetjes,

Hoontje  :police:
Bouwt aan modulebaan [Raccordement Oosterhout de Vijf Eiken] in 1:160
Tijdvak 1978 - 2000