Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 11:35:50
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 11:14:23
Nedersaksenlijn in Nederland. door Hans Reints
Vandaag om 11:05:38
365 "Het is weekend foto's" door Wim Vink
Vandaag om 11:03:46
Klein baantje 1200x1200mm door Prutsert
Vandaag om 10:39:30
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door roco
Vandaag om 10:38:10
Raadplaatje door Modellbahnwagen
Vandaag om 10:25:54
Fleischmania Nostalgia door Scratchbuilt
Vandaag om 10:19:14
Br 41 Weinert, loop of sloop ? door Jelmer
Vandaag om 09:54:23
Station Roodeschool door Montanbahn
Vandaag om 09:53:34
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Pauldg
Vandaag om 09:53:06
Lima IRM pimpen door 008200
Vandaag om 09:45:17
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Wim Rosbender
Vandaag om 08:58:17
Baanplan deels gebaseerd op Veluwe door spoorijzer
Vandaag om 08:51:15
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door deBult
Vandaag om 08:26:21
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 04:10:49
Rivarossi panoramarijtuig verlichting inbouwen. door Bahn-AG
15 July 2025, 23:19:44
De projecten van Ruben (NL H0) door Ruben90
15 July 2025, 23:16:36
Sikje 225 door Huup
15 July 2025, 23:04:23
Spoor- en tramweg parafernalia door MathynK
15 July 2025, 22:37:25
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Erik Mijd
15 July 2025, 21:09:01
Spoor 1 nem of finescale door mitchell2000
15 July 2025, 20:55:27
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
15 July 2025, 20:54:04
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
15 July 2025, 20:50:24
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door Dion
15 July 2025, 20:14:32
Groningers blij verrast met opening station, maar er is ook reden voor gemopper door spoorijzer
15 July 2025, 19:25:40
Boek over de oorsprong NS 500/600 door Eucalypta
15 July 2025, 19:25:03
Nachttreinen Oost Europa door Bor de Wolf
15 July 2025, 18:00:32
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Jeroen Water
15 July 2025, 15:51:48
Even wachten nog...... (1:45 op 0,16 m2) door Scratchbuilt
15 July 2025, 15:42:48
  

Auteur Topic: Corail Den Haag - Groningen  (gelezen 19460 keer)

Meppelspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 1178
Corail Den Haag - Groningen
« Gepost op: 11 September 2016, 01:43:18 »
ik wil graag een stam Corail Den Haag - Groningen samenstellen, maar de vraag is zijn de juiste rijtuigen nog wel te vinden?

deze echte samenstelling vond ik:

Randstad Express
22-1-1981
501, Den Haag-Groningen te Gvr 16.13u
NS 1146
SNCF, 1e klas, A10tu, 50 87 10 77 228-8
SNCF, 1, A9u, 50 87 19 77 687-6
SNCF, 2, B10tu, 61 87 20 71 204-0
SNCF, 2, B10tu, 61 87 20 71 201-6
SNCF, 1, A10tu, 50 87 10 77 016-7
SNCF, 2, B10tu, 61 87 20 71 206-5"

Wanneer zijn voor het laatst bijpassende rijtuigen uitgeleverd en van welk merk?
gr. Petra,  Eric is ziek is nog zieker geworden door corona, is niet meer instaat hier te komen, normaal zitten we samen op de forum.

Meppelspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 1178
Re: Corail Den Haag - Groningen
« Reactie #1 Gepost op: 11 September 2016, 02:12:11 »
ik heb een rijtuig gevonden op ebay, maar heb ik het goed gezien, is deze ook zo krom als een deur?



betreffende advertentie: http://www.ebay.nl/itm/SNCF-Schnellzugwagen-B10tu-2te-Kl-EpIV-Roco-45731-H0-1-87-H0-KB3-/381737644323?hash=item58e1563123:g:PJYAAOSwHoFXsiO7
gr. Petra,  Eric is ziek is nog zieker geworden door corona, is niet meer instaat hier te komen, normaal zitten we samen op de forum.

Lolke Bijlsma

  • Offline Offline
  • Berichten: 870
  • Noorwegen jaren tachtig en negentig in HO (DCC)
    • Dombas in model.
Re: Corail Den Haag - Groningen
« Reactie #2 Gepost op: 11 September 2016, 02:37:37 »
Volgens mij is dit optisch bedrog door de wijde lens die gebruikt is.

In een ander draadje over Corail rijtuigen kwam deze link eens langs, heeft een mooi overzicht van Corail rijtuigen: http://e.bournez.free.fr/TrainsFCGL.html

Groeten,
Lolke

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 4052
Re: Corail Den Haag - Groningen
« Reactie #3 Gepost op: 11 September 2016, 12:22:01 »
Er rijden in d trein 3 typen rijtuigen, die het beste van Roco zijn te vinden:
- A10tu, Roco 45730 en 45730/2
- A9u, Roco 45380
- B10tu internationaal, Roco 45733, 45733/2

De 45731/3 die je toont is ook inzetbaar, maar niet een internationaal inzetbare B10tu (maar dat ziet bijna niemand)
De 4573x serie heeft heel lang in de ramsch gelegen, misschien zijn die het makkelijkst te vinden.

Je kan de trein ook met LS Models samen stellen, behalve de A9u, maar dat is zoeken naar een speld in een hooiberg.

dirkjan

iarnrod

  • Offline Offline
  • Berichten: 1620
  • Is fada an bóthar nach mbionn casadh ann
Re: Corail Den Haag - Groningen
« Reactie #4 Gepost op: 11 September 2016, 13:12:01 »
Die rijtuigen altijd leuk gevonden.
Volgende week neem ik nog es de IC (Paris N) - Amiens - Abbeville - Boulogne (dagje museumspoor Baai v/d Somme)
Al rijden er nu alsmaar meer treinstellen op de verbinding.

Ook Piko heeft enkele versies van de Corail rijtuigen gemaakt.
En heeft ook een leuk startsetje (2 rijtuigen + dieselloc + railovaal)

Gr,
Jan
Ní huasal ná íseal ach thuas seal agus thíos seal

5166

  • Offline Offline
  • Berichten: 929
Re: Corail Den Haag - Groningen
« Reactie #5 Gepost op: 30 September 2016, 22:02:15 »
LSM zou deze maand (....) set 40136 ("VTU Le Montaigne") uit moeten leveren, bestaande uit een A10rtu en 2x B11tu. Zijn deze ook bruikbaar voor inzet in NL?

Waren de Corails die toendertijd tussen Den Haag en Groningen reden, dezelfde als die tussen Den Haag en Venlo reden tijdens "het gat van '83"?

Groeten,
Edwin

Meppelspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 1178
Re: Corail Den Haag - Groningen
« Reactie #6 Gepost op: 30 August 2018, 14:37:34 »
reed er ook een bar rijtuig mee in de samenstelling Den Haag - Groningen?
gr. Petra,  Eric is ziek is nog zieker geworden door corona, is niet meer instaat hier te komen, normaal zitten we samen op de forum.

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 4052
Re: Corail Den Haag - Groningen
« Reactie #7 Gepost op: 06 September 2018, 20:52:52 »
LSM zou deze maand (....) set 40136 ("VTU Le Montaigne") uit moeten leveren, bestaande uit een A10rtu en 2x B11tu. Zijn deze ook bruikbaar voor inzet in NL?
Le Montaigne was een trein die 200 km/h reed. Hiervoor waren bepaalde (kleine) series Corail rijtuigen met andere nummers en extra remvermogen voor de snelheid voorzien.
Dus deze wagens zijn niet bruikbaar.

Citaat
Waren de Corails die toendertijd tussen Den Haag en Groningen reden, dezelfde als die tussen Den Haag en Venlo reden tijdens "het gat van '83"?

De rijtuigen werden gerouleerd, dus er was nooit een vaste set die hier altijd bleef.

dirkjan

Geert 84

  • Offline Offline
  • Berichten: 298
    • De Vallei
Re: Corail Den Haag - Groningen
« Reactie #8 Gepost op: 06 September 2018, 21:17:37 »
Leuk onderwerp, ik heb nog een stuk of wat Roco Corail rijtuigen liggen. Eens zien of die toepasbaar zijn.
Schaal H0 - NS tijdperk III. Met hier en daar wat verdwaalde modellen uit andere tijdperken / landen.

wpinkhof

  • Offline Offline
  • Berichten: 436
    • Asse-Bad / Assche-les-Bains
Re: Corail Den Haag - Groningen
« Reactie #9 Gepost op: 07 September 2018, 07:54:02 »
Wat is "het gat van 83"?

nederbelg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1452
  • Tijdperk IV, NS, vishaken en blauwe banen.
    • http://www.msvleuven.be/
Re: Corail Den Haag - Groningen
« Reactie #10 Gepost op: 07 September 2018, 08:05:07 »
DCC, NS, Koploper, Loconet Tijdperk IV

Locwissel

  • Offline Offline
  • Berichten: 509
Re: Corail Den Haag - Groningen
« Reactie #11 Gepost op: 07 September 2018, 09:06:57 »
deze echte samenstelling vond ik:

Randstad Express
22-1-1981
501, Den Haag-Groningen te Gvr 16.13u
NS 1146
SNCF, 1e klas, A10tu, 50 87 10 77 228-8
SNCF, 1, A9u, 50 87 19 77 687-6
SNCF, 2, B10tu, 61 87 20 71 204-0
SNCF, 2, B10tu, 61 87 20 71 201-6
SNCF, 1, A10tu, 50 87 10 77 016-7
SNCF, 2, B10tu, 61 87 20 71 206-5"



Met een verhouding van drie om drie een opvallend hoog aandeel 1e klasse rijtuigen in deze trein.
Had dit een speciale reden? Meestal lag /ligt de verhouding tussen 1e en 2e klasse rijtuigen wat anders.


Groet,

Sven

Locwissel

  • Offline Offline
  • Berichten: 509
Re: Corail Den Haag - Groningen
« Reactie #12 Gepost op: 07 September 2018, 09:13:25 »
De 4573x serie heeft heel lang in de ramsch gelegen, misschien zijn die het makkelijkst te vinden.


Dat kwam vanwege de door Roco bij deze wagens toegepaste methode van de in bogen met de draaistellen meezwenkende schortplaten.
Deze methode viel bij veel modelspoorders niet goed in de smaak en zo kwamen de rijtuigen uiteindelijk in de grabbelbak terecht.
Wat mij betreft ten onrechte:

Het "euvel" is namelijk vrij gemakkelijke te verhelpen en dan heb je verder een prachtig ogend en prima rijdend corailrijtuig voor relatief weinig geld op je baan staan.


Groet,

Sven
« Laatst bewerkt op: 07 September 2018, 09:15:45 door waldberg »

chrvdv37402

  • Offline Offline
  • Berichten: 299
Re: Corail Den Haag - Groningen
« Reactie #13 Gepost op: 07 September 2018, 09:25:18 »


Met een verhouding van drie om drie een opvallend hoog aandeel 1e klasse rijtuigen in deze trein.
Had dit een speciale reden? Meestal lag /ligt de verhouding tussen 1e en 2e klasse rijtuigen wat anders.


Groet,

Sven

De treinen 501/502 hadden altijd een bijzonder hoog aandeel eerste klas. Deze trein werd dan ook wel de ambtenaren-expres genoemd.
Voor deze trein is was eerder treinstel 1970, ook met een groter aandeel eerste klas,  ingezet en later, nadat de getrokken rijtuigen van het toneel verdwenen waren, treinstel 4444. Dit treinstel had twee bakken eerste klas.

Groeten Christian
Groeten Christian

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 4052
Re: Corail Den Haag - Groningen
« Reactie #14 Gepost op: 07 September 2018, 20:38:59 »
Roco heeft trouwens voor dit jaar weer nieuwe Corails aangekondigd. Zonder meebewegende schorten en nog wat verbeteringen. Voor wie LS te duur vindt.