Doel:€250.00
Donaties:€85.00

Per saldo:€-165.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 21-04-2020
Algemeen

De stichting

Recente berichten

BNLS-Module: Grasland - de keerlussen met schaduwbakken door Edsko Hekman
Vandaag om 22:10:45
Een secundair lijntje in de Puy de Dome en de (Haute) Loire anno 1968 door Wim1969
Vandaag om 22:03:45
Havenbaantje, Duitse havenstad, periode 2e wereldoorlog. door MOVisser
Vandaag om 22:01:53
Roco z21 verbinden met 10764 werkt niet ! door St00mboy
Vandaag om 21:52:22
NS Modelbaan Amersveld 1999 - heden door Juroen
Vandaag om 21:46:47
Celeb's en modelspoor door Rob E.
Vandaag om 21:42:52
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door Eric B
Vandaag om 21:42:29
Fleischmann Profi-rails, wordt het nog gemaakt? door Reinier Z.
Vandaag om 21:39:12
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Twinkie
Vandaag om 21:36:54
Soldeerapparaat kopen, aanbevelingen? door eezacque
Vandaag om 21:36:49
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door UKRyan
Vandaag om 21:32:46
Motordraaistellen, kant en klaar kopen of zelf bouwen? door Rob E.
Vandaag om 21:32:17
BMB 00-modulebaan, Algemeen. door St00mboy
Vandaag om 21:28:13
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door NS8714
Vandaag om 21:19:46
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door mdjr78
Vandaag om 21:12:26
Wat zou inbouwen decoder kosten: Fleischmann Sprinter en Mat ‘64? door Rondje_HO
Vandaag om 21:04:57
Rivarossi E424 oud model reparatie door Pauldg
Vandaag om 20:58:31
Probeersel in schaal 0, als dat maar wat wordt! door Hans1963
Vandaag om 20:50:37
Herstellen lakschade Roco NS 1100 door Rob E.
Vandaag om 20:50:11
Kellerstein; een nieuwe baan in H0 door Romavami
Vandaag om 20:45:20
Van Swarzach naar Swarzburg door nkob
Vandaag om 20:24:42
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Benrail
Vandaag om 19:37:25
NCS 7/8 tot NS 61 62 Maffei lok in spoor 0 door FritsT
Vandaag om 19:25:39
Tal der Eichhörnchen. N door Gerhard64
Vandaag om 19:22:29
Depot + vervolg Vlieringen-2 door Nulspul
Vandaag om 19:11:12
Verlichting bij pendeltreinen door H0eGenaamd
Vandaag om 18:24:44
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door ingenium
Vandaag om 18:19:30
Roco ICE 2 programmeren door NS1220
Vandaag om 17:20:06
Groterdamse projecten door MartinH0
Vandaag om 17:18:08
Richting stoomlocomotief bij pendeltreinen. door Karben
Vandaag om 16:10:42
  

Auteur Topic: Corail Den Haag - Groningen  (gelezen 11466 keer)

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 5844
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re: Corail Den Haag - Groningen
« Reactie #15 Gepost op: 07 september 2018, 22:53:53 »
Als brugpieper had ik wel eens een tussenuur 's morgens vroeg.
Ik ging dan meestal vanaf mijn school, het CCC aan de Veerallee, als de donder naar het station van Zwolle, om treinen te kijken.
Als ik geluk had, dan viel het eerste lesuur uit. Want dan kon ik deze trein zien.
Extra spannend: tijdens de stop van deze trein gauw instappen en het franse interieur bewonderen, inclusief het zwarte plafond in het rokersdeel.
En dan wel zorgen dat ik op tijd weer buiten stond, vóór vertrek!
Wat ik ook mooi vond: de gele streep boven de 1e klas en de groene streep boven de 2e klas. Dat laatste kenden we in Nederland natuurlijk niet.

Deze trein heeft dus ook in mijn hart een bijzondere plaats: een grijze gratie tussen het alledaagse geel-blauw.

groeten
Hendrik Jan

waldberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 488
    • Waldberg: Bundesbahn tijdperk IV in H0
Re: Corail Den Haag - Groningen
« Reactie #16 Gepost op: 07 september 2018, 23:10:31 »
Hallo,

Wat een mooi verhaal.  (y)

Zelf ken ik deze SNCF Corail wagens ook nog uit mijn jeugdtijd in NL, maar dan vanuit de inzet in andere treinen.
Destijds zoefden de Corails langs ons huis (direct gelegen aan de "Oude Lijn" ) van Amsterdam CS naar Paris Nord en vice versa.

Vanwege jeugdsentiment heb ik nu een flinke stam H0 Corail rijtuigen bijeen gespaard. Bijkomend voordeel van deze wagens is dat zij breed inzetbaar zijn op de modelbaan daar zij in diverse midden-europese landen hebben gereden.


Groet,

Sven


GD

  • Offline Offline
  • Berichten: 1499
  • Nee hoor, die heb ik al heel lang...
Re: Corail Den Haag - Groningen
« Reactie #17 Gepost op: 08 september 2018, 07:29:00 »
Hendrik Jan, eind van de middag stond ik dan weer op het station. Het was een chique verschijning die trein. Mijn moeder werkte indertijd in Leusden en reisde met de trein. Ik haalde haar dan wel eens af, en was dan wel ruim van tevoren op het station om ook nog even wat treinen te kijken. In Zwolle was in de jaren zo ongeveer alles te zien aan materieel. Onze wegen moeten op het CCC gekruist hebben, ik heb daar van 1980 tot 1983 rondgescharreld.
Meppelspoor, succes met het verzamelen en samenstellen van deze mooie trein.

Groeten,
Gerard
« Laatst bewerkt op: 08 september 2018, 07:31:36 door GD »

Martijn de Kuiper

  • Bestuur
  • Offline Offline
  • Berichten: 2407
Re: Corail Den Haag - Groningen
« Reactie #18 Gepost op: 08 september 2018, 07:51:54 »

Het "euvel" is namelijk vrij gemakkelijke te verhelpen en dan heb je verder een prachtig ogend en prima rijdend corailrijtuig voor relatief weinig geld op je baan staan.

Hoe los je dat euvel dan op?
Martijn

Martijn de Kuiper

  • Bestuur
  • Offline Offline
  • Berichten: 2407
Re: Corail Den Haag - Groningen
« Reactie #19 Gepost op: 08 september 2018, 07:53:20 »
Er rijden in d trein 3 typen rijtuigen, die het beste van Roco zijn te vinden:
- A10tu, Roco 45730 en 45730/2
- A9u, Roco 45380
- B10tu internationaal, Roco 45733

Waren dit sowieso de enige corails te vinden in NL? Dus ook in de internationale (slaap)treinen?
Martijn

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 3169
Re: Corail Den Haag - Groningen
« Reactie #20 Gepost op: 08 september 2018, 09:33:00 »
De Intercity plus bij Zaltbommel: vier keer Corail en een (niet in model verkrijgbaar) restauratierijtuig.
Loc: 1110, datum: 090879.

Groet, Frank

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 6067
Re: Corail Den Haag - Groningen
« Reactie #21 Gepost op: 08 september 2018, 09:47:29 »
Roco heeft trouwens voor dit jaar weer nieuwe Corails aangekondigd. Zonder meebewegende schorten en nog wat verbeteringen. Voor wie LS te duur vindt.


De nieuwe Corail rijtuigen van Roco hebben door het weglaten van de bewegende schorten wel een minimum adviesradius van 420 mm gekregen.

Ik heb overigens even gekeken naar het verschil: de nieuwe Roco's zijn ca. € 55,- en de LS Models ca. € 64,-  a  € 70,-  (adviesprijs). Voor dat verschil krijg je bij LS Models een net iets mooier interieur (o.a. twee-kleurige stoelen, gordijntjes) maar dat is maar net hoe goed je ze wil bekijken (en zie je er wel wat van in het voorbijrijden?).


Let wel op dat de nieuwere Corail rijtuigen van LS Models niet geheel wit zijn maar een beetje heel lichtgrijs. Dat blijkt overigens wel zo te horen, heb ik mij laten vertellen.



Er rijden in d trein 3 typen rijtuigen, die het beste van Roco zijn te vinden:
- A10tu, Roco 45730 en 45730/2
- A9u, Roco 45380
- B10tu internationaal, Roco 45733, 45733/2

De 45731/3 die je toont is ook inzetbaar, maar niet een internationaal inzetbare B10tu (maar dat ziet bijna niemand)
De 4573x serie heeft heel lang in de ramsch gelegen, misschien zijn die het makkelijkst te vinden.

Je kan de trein ook met LS Models samen stellen, behalve de A9u, maar dat is zoeken naar een speld in een hooiberg.

dirkjan


LS Models heeft momenteel wel weer een groot aantal Corail rijtuigen opnieuw uitgebracht (waaronder de VSE A9u)
« Laatst bewerkt op: 08 september 2018, 09:49:52 door Rondje_HO »

waldberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 488
    • Waldberg: Bundesbahn tijdperk IV in H0
Re: Corail Den Haag - Groningen
« Reactie #22 Gepost op: 08 september 2018, 11:08:40 »
@ Martijn verwijzend naar #18:

Ik herinner mij nog dat ik kleine spiraalveertjes uit de schortplaten heb moeten halen alvorens deze schortplaten met wat lijm vast te zetten.
Daarna was het zaak een heel klein stukje uit de schortplaten te vijlen, zodanig dat het draaistel goed vrij kon bewegen. Zelfs op de behoorlijk krappe bogen op mijn baan werkt dit prima en (mits uiterst zorgvuldig/secuur verlijmd) doet het vastzetten van de schortplaten optisch geen afbreuk aan het geheel.

Ik heb destijds ik een winkel in Hilversum (waarvan ik de naam inmiddels kwijt ben) euro 45,- moeten afrekenen voor 2x 45733 samen. Volgens de winkelier wilde niemand de wagens hebben. Nou prima, ik dus wel…  ;)


Groet,

Sven

waldberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 488
    • Waldberg: Bundesbahn tijdperk IV in H0
Re: Corail Den Haag - Groningen
« Reactie #23 Gepost op: 08 september 2018, 11:11:43 »

Hallo,

Wat een mooi foto met die 1100 ervoor Frank.  (y)

Weet jij (of wellicht iemand anders hier) wat dat voor een restauratierijtuig betrof?

Misschien kan er iets op basis van een reeds bestaand model worden gebouwd of zo...



Groet,

Sven

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 6067
Re: Corail Den Haag - Groningen
« Reactie #24 Gepost op: 08 september 2018, 11:18:15 »
Momentje ...


Edit: deze kwam in de Intercity Plus voor:

https://flic.kr/p/Loyj44
« Laatst bewerkt op: 08 september 2018, 11:26:29 door Rondje_HO »

waldberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 488
    • Waldberg: Bundesbahn tijdperk IV in H0
Re: Corail Den Haag - Groningen
« Reactie #25 Gepost op: 08 september 2018, 11:31:02 »

Woooowww ! :o :o :o Wat een gaaf ding.

Komt wel een beetje apart over, zo tussen die Corails in , maar ach... :)

Je zou toch denken dat er reeds een rijtuig in H0 in deze vorm bestaat op basis waarvan er wellicht iets te maken valt is wat hierop lijkt… ?

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 6067
Re: Corail Den Haag - Groningen
« Reactie #26 Gepost op: 08 september 2018, 11:43:51 »
Hier staat nog wat meer info, beetje naar beneden scrollen:

http://www.martijnhaman.nl/internationaal.htm



Edit: het is volgens mij een ...... nee, toch nog even verder zoeken  :-X

Extra linkjes:

https://fr.m.wikipedia.org/wiki/Fichier:CIWL_2750_interieur.jpg

http://forum.beneluxspoor.eu/index.php?topic=59328.0

http://forum.beneluxspoor.eu/index.php?topic=6096.0

« Laatst bewerkt op: 08 september 2018, 11:52:52 door Rondje_HO »

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 3128
Re: Corail Den Haag - Groningen
« Reactie #27 Gepost op: 08 september 2018, 11:57:17 »
De door de NS gebruikte CIWL WR kwamen deels van series gebouwd door Reggio Emilia. Die heeft LS (of anderen) nog niet uitgebracht. Een andere WR56 is wel te koop, maar wijkt wel af. Iedereen kan zelf overwegen tot waar een compromis mogelijk is. De SNCF had uit dezelfde serie ook wagens rijden, dus varianten genoeg voor LS om ook deze serie uit te brengen, wie weet.

Dirkjan
11:16, 12:22, 13:2 14:9

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 3169
Re: Corail Den Haag - Groningen
« Reactie #28 Gepost op: 08 september 2018, 12:53:58 »

Hier een van de twee gebruikte restauratierijtuigen op 100980 te Zwolle Rgs, inmiddels ontdaan van de opschriften Intercity plus. Dit rijtuig (WR 2750) bestaat nog bij de Chemin de Fer de la Vendée.
« Laatst bewerkt op: 08 september 2018, 12:56:39 door spoorzeven »
Groet, Frank

AlexDalex

  • Offline Offline
  • Berichten: 41
Re: Corail Den Haag - Groningen
« Reactie #29 Gepost op: 08 september 2018, 14:42:06 »
Zou leuk zijn als gelimiteerde set van Models World al zal de afzet niet zo heel groot zijn Nederland alleen.
Ook de moderne dan de nu aangekondigde Amsterdam-Parijs trein voor achter de 2500 zou welkom zijn  ;D